Рішення
від 11.10.2023 по справі 560/14220/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/14220/23

РІШЕННЯ

іменем України

11 жовтня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом Керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тканини Поділля" про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернувся в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тканини Поділля", в якій просить: зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Тканини Поділля" привести у стан готовності захисну споруду - протирадіаційне укриття №84871, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 59, м. Дунаївці, Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область з метою використання її за призначенням відповідно до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач не вжив заходів щодо приведення у стан готовності для використання протирадіаційного укриття №84871. Зазначає, що захисна споруда не обладнана системами пожежної автоматики і сигналізацією; технічний стан споруди цивільного захисту не відповідає вимогам з утриманням; експлуатація та утримання електрообладнання захисної споруди не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди не утримуються у належному технічному стані; системи водопостачання, каналізації і опалення знаходяться у несправному стані та не захищені від корозії; формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної та хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку не забезпечені; не проводиться перевірка справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів припливних і витяжних систем, ПФ, РУ, ГК, герметичних з`єднань повітропроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, противибухових пристроїв, відсутній план консервації та збереження спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення сховища; захисна споруда не забезпечена системами зв`язку і оповіщення.

Від Керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури 19.09.2023 надійшли пояснення у яких зазначає, що саме до компетенції Державної служби України з надзвичайних ситуацій, як суб`єкта владних повноважень, віднесено відповідні завдання із захисту державних інтересів у вказаній сфері правовідносин. Однак, враховуючи, що відповідачем не забезпечено готовності до використання захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №84871, а позивачем не вжито дієвих та достатніх заходів з метою зобов`язання відповідача привести захисну споруду до готового стану з метою використання її за призначенням, вказане свідчить про бездіяльність позивача, який уповноважений на звернення до суду із позовом про зобов`язання привести захисну споруду у готовий до використання стан.

Ухвалою від 11.08.2023 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідач не скористався правом подання відзиву на позов, тому, враховуючи приписи частини 6 статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Суд встановив, що на підставі наказу від 11.03.2019 №155 Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 20.05.2019 №106 Дунаєвецьким районним сектором Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області 23.05.2019 проведено планову перевірку щодо додержання Товариством з обмеженою відповідальністю "Тканини Поділля" вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Згідно облікової картки та паспорту сховища (протирадіаційного укриття) встановлено, що захисна споруда цивільного захисту №84871, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 59, м. Дунаївці, Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область; має площу 355,8 м.кв.; введене в експлуатацію у 1970 році. Дане укриття, у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 200 осіб, система енергопостачання та водопостачання загальна, передбачено один вхід та один вихід. Укриття вбудоване в будівлю, у мирний час використовується як підсобне приміщення та у разі виникнення загрози упродовж 12 годин має бути приведено у готовність.

За результатами перевірки, проведеної Дунаєвецьким районним сектором Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області, виявлено ряд порушень, щодо утримання захисної споруди цивільного захисту -протирадіаційне укриття №84871, яке згідно з паспортом належить Товариству з обмеженою відповідальністю "Тканини Поділля".

Перевіркою встановлено порушення вимог Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту", зокрема: захисна споруда 84871 не обладнана системами пожежної автоматики і сигналізацією; технічний стан споруди цивільного захисту не відповідає вимогам з утриманням; експлуатація та утримання електрообладнання захисної споруди не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди не утримуються у належному технічному стані; системи водопостачання, каналізації і опалення знаходяться у несправному стані та не захищені від корозії; формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної та хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку не забезпечені; не проводиться перевірка справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів припливних і витяжних систем, ПФ, РУ, ГК, герметичних з`єднань повітропроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, противибухових пристроїв, відсутній план консервації та збереження спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення сховища; захисна споруда не забезпечена системами зв`язку і оповіщення.

За результатами перевірки, 23.05.2019 винесено припис №50 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки зі строком виконання до 23.09.2019.

У подальшому, на підставі наказу від 18.12.2020 №619 Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 02.02.2021 №13 Дунаєвецьким районним сектором Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області 04.02.2021 проведено планову перевірку щодо додержання Товариством з обмеженою відповідальністю "Тканини Поділля" вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Перевіркою встановлено порушення вимог Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту", зокрема: захисна споруда 84871 не обладнана системами пожежної автоматики і сигналізацією; технічний стан споруди цивільного захисту не відповідає вимогам з утриманням; експлуатація та утримання електрообладнання захисної споруди не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок; комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди не утримуються у належному технічному стані; формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної та хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку не забезпечені; захисна споруда не забезпечена системами зв`язку і оповіщення; перевірка та обслуговування систем каналізації сховищ не проводиться.

За результатами перевірки, 04.02.2021 винесено припис №7 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки зі строком виконання до 04.04.2021.

Вважаючи бездіяльність відповідача стосовно виконання обов`язку щодо утримання захисної споруди цивільного захисту у належному стані та не приведення її у стан готовності, у тому числі після введення воєнного стану на території України, протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався та на даний час триває.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України "Про оборону України" підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу Цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - це інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом відповідно до статті 4 Кодексу є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період. Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Балансоутримувач захисної споруди - це власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі. Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС. Відповідно до пункту 1 Розділу І "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд повинні утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Балансоутримувач відповідно до цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII ).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог). Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди. За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.

Суд встановив, що у власності відповідача перебуває захисна споруда - протирадіаційне укриття №84871, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 59, м. Дунаївці, Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область.

З матеріалів справи вбачається, що станом на початок періоду збройної агресії проти України захисна споруда - протирадіаційне укриття №84871, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 59, м. Дунаївці, Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область, перебувала у стані обмеженої готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення.

Систематичне невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення укриття у стан готовності суперечить інтересам держави щодо підготовки до оборони в умовах воєнного стану та не забезпечує захист життя людини (аналогічної позиції притримується Верховний Суд у справі №820/5164/15 постанова від 25.07.2019)

Згідно із частиною 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідачем не надано доказів на спростування доводів органу прокуратури, який виступає в інтересах держави, щодо того, що ним вжиті необхідні заходи з метою приведення укриття у стан готовності до експлуатації відповідно до вимог закону.

З огляду на це, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Враховуючи приписи статті 139 КАС України, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов Керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області задовольнити.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Тканини Поділля" привести у стан готовності захисну споруду - протирадіаційне укриття №84871, що знаходиться за адресою: вул. Шевченка, 59, м. Дунаївці, Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область з метою використання її за призначенням відповідно до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Драгоманова, 11, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, 32300 , код ЄДРПОУ - 02911102) Відповідач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Тканини Поділля" (вул. Шевченка, 59, м. Дунаївці, Хмельницька область, 32400 , код ЄДРПОУ - 32584612)

Головуючий суддя О.О. Михайлов

Дата ухвалення рішення11.10.2023
Оприлюднено13.10.2023
Номер документу114094578
СудочинствоАдміністративне
Сутьзобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —560/14220/23

Рішення від 11.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 11.08.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні