Справа № 560/10379/23
РІШЕННЯ
іменем України
11 жовтня 2023 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "АГРО-ОВК" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Фермерського господарства "АГРО-ОВК" звернулося до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якій просить:
1. Визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Хмельницькій області щодо відмови Фермерського господарства "АГРО-ОВК" у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, викладеної у листі від 21.03.2023 року.
2. Зобов`язати Головне управління ДПС у Хмельницькій області підтвердити статус платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік та включити Фермерське господарство "АГРО-ОВК" до реєстру платників єдиного податку четвертої групи у 2023 році, про що видати відповідну довідку.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідно до довідок Головного управління ДПС у Хмельницькій області про набуття (підтвердження) статусу платника єдиного податку четвертої групи підтверджується те, що Фермерське господарство "АГРО-ОВК" у 2021 та 2022 роках було платником єдиного податку четвертої групи. З метою щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку позивачем було подано до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Дунаєвецької ДПІ засобами електронного зв`язку в електронній формі пакет документів для переходу на спрощену систему оподаткування як платника єдиного податку четвертої групи.
Зазначає, що відповідач листом від 21.03.2023 повідомив позивача про те, що Головне управління ДПС у Хмельницькій області відмовляє у підтвердженні для ФГ "АГРО-ОВК" статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік з посиланням на положення підпункту 295.9.1 пункту 295.9 статті 295, підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України, оскільки ФГ "АГРО-ОВК" до Дунаєвецької ДПІ ГУ ДПС у Хмельницькій області в установлений термін не подано розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) за 2022 рік до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ)). Вважає зазначене рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
До суду 29.06.2023 надійшов відзив, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Зазначає, що Фермерське господарство "АГРО-ОВК" перебуває на обліку в Дунаєвецькій ДПІ ГУ ДПС у Хмельницькій області з 30.01.2015 №220715010877 та перебувало на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності - єдиному податку четвертої групи з 01.01.2019. Вказує, що Фермерське господарство "АГРО-ОВК" до Дунаєвецької ДПІ ГУ ДПС у Хмельницькій області засобами електронного зв`язку в електронній формі подано пакет документів для переходу на спрощену системи оподаткування, як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, а саме: звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, реєстраційний №5680817 від 19.02.2023; відомості про наявність земельних ділянок (Додаток 1 до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи звітних), реєстраційний №5680818 від 19.02.2023; розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання за податковий (звітний) 2022 рік (Додаток 3 до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи звітних), реєстраційний №5680819 від 19.02.2023 року.
Зазначає, що в порушення вимог пп.298.1.1 п.298.8 ст. 298 ПК України Фермерське господарство "АГРО-ОВК" не подано в установлений термін розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) за 2022 рік до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ).
Вказує, що оскільки позивачем порушено вимоги пп. 295.9.1 п. 295.9 ст. 295, пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПК України, Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області правомірно відмовлено у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік ФГ "АГРО-ОВК".
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 13.06.2023 відкрито провадження в справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 30.06.2023 у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Хмельницькій області про розгляд справи у порядку загального позовного провадження - відмовлено.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Фермерське господарство "АГРО-ОВК" є юридичною особою, код ЄДРПОУ 39608961.
Позивач з 01.01.2019 перебував на обліку на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності - єдиному податку четвертої групи.
Фермерське господарство "АГРО-ОВК" до Дунаєвецької ДПІ ГУ ДПС у Хмельницькій області засобами електронного зв`язку в електронній формі подало пакет документів для переходу на спрощену системи оподаткування, як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, а саме:
- звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, реєстраційний №5680817 від 19.02.2023;
- відомості про наявність земельних ділянок (Додаток 1 до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи звітних), реєстраційний №5680818 від 19.02.2023;
- розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання за податковий (звітний) 2022 рік (Додаток 3 до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи звітних), реєстраційний №5680819 від 19.02.2023 року.
Листом від 21.03.2023 №3004/6/22-01-04-06-12 Головне управління ДПС у Хмельницькій області повідомило позивача про те, що відмовляє у підтвердженні для ФГ "АГРО-ОВК" статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік з посиланням на положення підпункту 295.9.1 пункту 295.9 статті 295, підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України, оскільки ФГ "АГРО-ОВК" до Дунаєвецької ДПІ ГУ ДПС у Хмельницькій області в установлений термін не подано розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) за 2022 рік до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ).
Позивач, вважаючи протиправними дії Головного управління ДПС у Хмельницькій області щодо відмови Фермерського господарства "АГРО-ОВК" у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, викладеної у листі від 21.03.2023 року, звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до Закону України від 28 грудня 2014 року №71 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" (набрав чинності з 01 січня 2015 року) фіксований сільськогосподарський податок трансформовано в єдиний податок (виділено в окрему 4 групу).
Пунктом 291.4 статті 291 Податкового кодексу України визначено, що суб`єкти господарювання, сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків, належать до 4 групи платників єдиного податку.
Підпунктом 298.8.4 пункту 298.8 статті 298 Податкового кодексу України врегульовано, що у разі коли у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва становить менш як 75 відсотків, сільськогосподарський товаровиробник - юридична особа сплачує податки у наступному податковому (звітному) році на загальних підставах.
Згідно з підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 Податкового кодексу України платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 Податкового кодексу України Сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають не пізніше 20 лютого поточного року:
загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);
звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);
розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;
відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.
У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).
Судом встановлено, позивачем у позовній заяві не заперечується, що позивачем не подано до Дунаєвецької ДПІ ГУ ДПС у Хмельницькій області: розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) за 2022 рік до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ).
Натомість позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області не приймалося рішення про анулювання реєстрації позивача, а спірним рішенням відповідач зазначив, що позивачу не підтверджено статус платника єдиного податку четвертої групи без анулювання реєстрації.
Суд вважає такі твердження позивача хибними, з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 299.1, пункту 299.2 статті 299 Податкового кодексу України реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.
Відповідно до пункту 299.10 статті 299 Податкового кодексу України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі:
1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву;
2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення;
3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу;
4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків;
5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу;
6) набуття платником податку статусу резидента Дія Сіті - в останній день календарного кварталу, в якому платник податку набув статус резидента Дія Сіті;
7) втрати платником єдиного податку третьої групи статусу електронного резидента (е-резидента).
Таким чином, способом реалізації владних управлінських функцій за наявності підстав для анулювання є прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку, шляхом виключення з реєстру платників цього податку.
Таким чином, лист Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 21.03.2023 №3004/6/22-01-04-06-12 і є рішенням в розумінні Податкового кодексу України про анулювання реєстрації платника єдиного податку, шляхом виключення з реєстру платників цього податку, оскільки норми Податкового кодексу України не передбачають встановлення певної форми рішення про анулювання реєстрації платника податку.
Пунктом 299.5 статті 299 Податкового кодексу України визначено, що у разі відмови у реєстрації платника єдиного податку контролюючий орган зобов`язаний надати протягом двох робочих днів з дня подання суб`єктом господарювання відповідної заяви письмову вмотивовану відмову, яка може бути оскаржена суб`єктом господарювання у встановленому порядку.
Крім того, відповідно до п. 5 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних на офіційному, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835, для забезпечення оприлюднення та регулярного оновлення публічної інформації у формі відкритих даних розпорядник інформації:
завантажує та регулярно оновлює на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних набори даних, що перебувають у його володінні;
може здійснювати завантаження наборів даних, які не включені до переліку, якщо інше не передбачено Законом України Про доступ до публічної інформації, у разі високого суспільного інтересу до таких даних (високої частоти їх запитування; за результатами опитування громадської думки; антикорупційного ефекту та/або економічного ефекту від оприлюднення наборів даних; наявності інших обставин).
Відповідно до Наказу Державної податкової служби України 25.11.2019 №181 "Про набори даних, які підлягають оприлюдненню (оновленню) у формі відкритих даних" (зі змінами), ДПС України оприлюднює, зокрема, інформацію про перелік платників податку четвертої групи (юридичних особах), яким надано/підтверджено, а також поновлено/скасовано статус на поточний рік.
На виконання вимог вищевказаного Положення, ГУ ДПС у Хмельницькій області направлено лист від 10.04.2023 №1961/8/22-01-04-03-13 до ДПС України з Переліком платників єдиного податку четвертої групи (юридичні особи), яким підтверджено/надано та/або поновлено/скасовано статус на 2023 рік.
Відповідно до зазначеного Переліку, який долучено представником відповідача до матеріалів справи, підставою для виключення Фермерського господарства "АГРО-ОВК" (код ЄДРПОУ 39608961) є те, що платником розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) за 2022 рік до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ).
Так, у позовній заяві в обґрунтування позовних вимог, представник позивача посилається на висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду від 24.01.2019 у справі №814/1394/15; від 06.02.2018 у справі №816/543/17та від 29.03.2018 у справі №804/2321/17.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Суд вважає безпідставними посилання на вищевказані постанови Верховного Суду, оскільки правовідносини у даних справах не подібними.
Оскільки позивачем не дотримано умов передбачених пп.295.9.1 п.295.9 ст.295, пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПК України, рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області №3004/6/22-01-04-06-12 від 21.03.2023 є законним та таким, що не підлягає скасуванню.
Враховуючи наведене, судом встановлено правомірність винесення рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області №3004/6/22-01-04-06-12 від 21.03.2023, решта позовних вимог, які є похідними, також не підлягають задоволенню.
Частиною 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
У відповідності до ч. 2 ст. 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Судом також враховується, що згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши досліджені під час судового розгляду справи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що відповідачем доведена правомірність своїх дій та оскаржуваного рішення, відповідач діяв у спосіб визначений законом та у межах наданих законом повноважень, а тому підстави для задоволення позовних вимог Фермерського господарства "АГРО-ОВК" - відсутні.
На підставі ст. 139 КАС України, у зв`язку з відмовою в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі, судові витрати не стягуються.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Фермерського господарства "АГРО-ОВК" - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Фермерське господарство "АГРО-ОВК" (вул. Котовського, буд. 24/1, с.Миньківці, Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область, 32463 , код ЄДРПОУ - 39608961) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 44070171)
Головуючий суддя О.О. Михайлов
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2023 |
Оприлюднено | 13.10.2023 |
Номер документу | 114094583 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Михайлов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні