ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 жовтня 2023 року Чернігів Справа № 620/10110/23
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю. О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу
за позовомЧернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністюдо Приватного підприємства "Хард Логістик"про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені У С Т А Н О В И В:
Чернігівське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулось до суду з позовом до Приватного підприємства «Хард Логістик» про стягнення в дохід Державного бюджету України адміністративно-господарських санкцій та пені.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач не виконав норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, тим самим порушив вимоги Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».
Відповідачем було подано відзив, в якому просив відмовити в задоволенні позову, вказав, що підприємство створено 07.09.2022 та упродовж 2022 року чисельність працівників становила: вересень 0 осіб, жовтень 0,81 чол., листопад 10 чол., грудень 13 чол., шо свідчить про те, що середньооблікова кількість працівників підприємства за період його роботи у 2022 році склала 5,95 чоловік, що є менше 8, що обумовило безпідставне нарахування адміністративно-господарських санкцій та пені.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Приватне підприємство «Хард Логістик» (код ЄДРПОУ 44790625) є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законом порядку 07.09.2022, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис.
Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, гарантії їх рівності з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами встановлює Закон України від 21.03.1991 №875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі Закон).
Статтею 17 Закону встановлено, що з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.
Відповідно до частини третьої статті 18 Закону підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частиною першою статті 19 Закону передбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Відповідно до частин другої та п`ятої статті 19 Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення. До виконання підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, зараховується забезпечення роботою осіб з інвалідністю на підприємствах, в організаціях громадських об`єднань осіб з інвалідністю шляхом створення господарських об`єднань підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, та підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю з метою координації виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань.
За змістом частини третьої статті 50 Закону України «Про зайнятість населення» роботодавці зобов`язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію, зокрема, про попит на робочу силу (вакансії).
Так, згідно із проведеним позивачем розрахунком сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, згідно якого середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за рік 8 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 0 осіб; норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 1 особа (а.с. 4).
Згідно з підпунктом 3.2.6 пункту 3.2 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 № 286 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 30.11.2005 за № 1442/11722, підприємство, що працювало неповний рік (сезонний характер виробництва або створення після січня, за винятком тих підприємств, які вимушено зупиняли виробництво з ініціативи адміністрації), середньооблікову кількість штатних працівників за рік визначає також шляхом підсумовування зазначеної кількості працівників за всі місяці роботи підприємства і ділення одержаної суми на 12.
Приклади:
1) Підприємство з сезонним характером виробництва (цукрові заводи, інші виробництва, що займаються переробкою сільгосппродукції) почало працювати у серпні і закінчило у грудні того самого року. Середньооблікова кількість штатних працівників становила: у серпні - 641 особу, вересні - 1254 особи, жовтні - 1316 осіб, листопаді - 820 осіб, грудні - 457 осіб. Середньооблікова кількість штатних працівників за рік становить 374 особи (641 + 1254 + 1316 + 820 + 457): 12).
2) Підприємство почало працювати у березні. Середньооблікова кількість штатних працівників становила: у березні - 450 осіб, квітні - 660 осіб, травні - 690 осіб. Середньооблікова кількість штатних працівників за період з початку року (5 місяців) становить 360 осіб (450 + 660 + 690) : 5).
Так, відповідачем було надано суду Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за ІV квартал 2022 року, згідно з яким:
рядок 101 - середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період 1 місяць кварталу 1 особа, 2 місяць кварталу 10 осіб, 3 місяць кварталу 12 осіб;
рядок 102 - працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, осіб 0 осіб.
Відповідач у відзиві вказує, що в вересні 2022 року на підприємстві працювало 0 осіб, а тому згідно із п.п. 3.2.5 п. 3.2 Інструкції зі статистики кількості працівників середньооблікова кількість штатних працівників на ПП «Хард Логістик» становить 5,95 чоловік, що останнім обраховано за формулою (0+0,81+10+13)/4=5,95.
Водночас, суд зауважує, що відповідач помилково керується підпунктом 3.2.5 пункту 3.2. Інструкції, оскільки вказаним пунктом передбачено порядок обрахунку середньооблікової кількості працівників за період з початку року до звітного місяця включно.
У той же час, за нормами Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю визначається в залежності від середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік.
За таких обставин, саме пп. 3.2.6 п. 3.2. Інструкції зі статистики кількості працівників відображає порядок обрахунку й в спірному випадку формула має бути як сума працюючих осіб за кожен місяць роботи ділена на 12 місяців, що за даними доданої відповідачем звітності становить 24 особи/12міс = 2 особи. Тобто середньооблікова кількість штатних працівників ПП «Хард Логістик» за 2022 рік становила 2 особи, що є меншим ніж 8 мінімально необхідних працівників для обов`язку працевлаштування особи з інвалідністю. Середньооблікова чисельність штатних працівників підприємства відповідача не досягає 8 чоловік і за умови застосування формули, що вказує у відзиві відповідач, оскільки при такому обчисленні (діленні на фактично відпрацьовані місяці підприємством з моменту створення останнього) становить 6 осіб.
За таких обставин, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за рік складала 2 особи (6 осіб за фактично відпрацьований період з моменту створення підприємства), що не вимагає створення робочого місця для працевлаштування особи з інвалідністю, а тому відсутні підстави для накладення на відповідача адміністративно-господарських санкцій та пені.
Відзив із розрахунками відповідача було направлено на адресу Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, втім заперечення на відзив не надійшли, інших розрахунків середньооблікової кількості працівників Підприємства, позивач суду не надано, докази, подані відповідачем, не спростовані.
Відповідно до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Приватного підприємства «Хард Логістик» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Позивач: Чернігівське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, вул. В. Радченка, 14, м. Чернігів, 14017, код ЄДРПОУ 14220194.
Відповідач: Приватне підприємство "Хард Логістик", вул. Софії Русової, буд. 25, кв. 44, м. Чернігів, Чернігівська область, 14010, код ЄДРПОУ 44790625.
Дата складення повного рішення суду - 11.10.2023.
Суддя Ю. О. Скалозуб
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2023 |
Оприлюднено | 13.10.2023 |
Номер документу | 114095435 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Скалозуб Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні