ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 жовтня 2023 рокуЛьвівСправа № 140/3805/23 пров. № А/857/9291/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Гудима Л.Я.,
суддів: Довгополова О.М., Ніколіна В.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2023 року, головуючий суддя Сорока Ю.Ю., ухвалене у м. Луцьку, у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПАНХІМ 2020» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В:
В березні 2023 року позивач ТзОВ «ПАНХІМ 2020» звернулося в суд з позовом до ГУ ДПС у Волинській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення про застосування фінансових санкцій від 10.02.2023 року №000419-09.
В обґрунтування своїх позовних вимог посилалося на те, що наказ на підставі якого проводилась перевірка не відповідає вимогам Закону та є таким, що оформлений з істотними процесуальними порушеннями, а саме не містить фактичних даних про отриману податковим органом інформацію, що б свідчила про конкретні порушення вимог законодавства у сфері обліку виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального. Відтак ставиться під сумнів законність такої перевірки, а також прийнятих на підставі неї відповідних рішень. За результатами проведеної перевірки відповідач повинен був би прийняти податкове повідомлення-рішення, а не рішення про застосування фінансових санкцій, тим самим Головним управлінням ДПС у Волинській області не дотримано форми прийняття рішення за результатами проведеної перевірки, що є самостійною підставою для скасування оскаржуваного рішення. Під час перевірки та складення акту перевірки, посадовим особам ГУ ДПС у Волинській області зазначалося, що між ТзОВ ПАНХІМ 2020 (Поклажодавець) та ТзОВ Нафта ПММ (Зберігач) було укладено договір зберігання №1, за яким Зберігач зобов`язується зберігати нафтопродукти (майно), передані йому Поклажодавцем, і повернути це майно в цілості на умовах, визначених даним договором, тобто позивачем не здійснюється жодного зберігання дизельного палива на території в цистернах або інших об`ємні ємностях, що здатні вмістити у себе таке паливо. Ні Податковий кодекс України, ні Закон України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального не передбачають прямих заборон чи обмежень платника податку укладати договори відповідального зберігання пального. Відтак ТзОВ ПАНХІМ 2020 не порушено вимог статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального - зберігання пального без придбання відповідної ліцензії, а тому рішення про застосування фінансових санкцій від 10.02.2023 року за №000419-09 Головного управління ДПС у Волинській області є протиправним та підлягає скасуванню.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2023 року адміністративний позов задоволено; визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Волинській області про застосування фінансових санкцій від 10.02.2023 року №000419-09.
Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, ГУ ДПС у Волинській області оскаржило його в апеляційному порядку, яке, покликаючись на невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити.
Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що фактична перевірка ТОВ ПАНХІМ 2020 проведена на підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України, з підстав здійснення функцій контролю, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального. Призначенню перевірки передувала інформація викладена в доповідній записці начальника управління контролю за підакцизними товарами від 06.12.2022 №1625/03-20-09-02, згідно якої листом ДПС України від 12.10.2022 року №12302/7/99-00-09-03-01-07 доведено до відпрацювання перелік суб`єктів господарювання, які мають ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місця оптової торгівлі, серед яких також і ТзОВ ПАНХІМ 2020. Складання контролюючим органом рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій не за формою податкового повідомлення-рішення не може бути самостійною підставою для визнання протиправним такого рішення, за умови якщо суб`єкт господарювання вчинив порушення вимог податкового законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган. При розгляді податкових спорів перевага надається змісту документа порівняно з його зовнішньою формою. Перевіркою встановлено факт зберігання пального без наявності ліцензії на право зберігання пального, чим порушено вимоги статті 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального, з урахуванням змін та доповнень (далі - Закон №481). В ході проведення перевірки встановлено зберігання пального без придбання ліцензії на право зберігання пального, чим порушено позивачем вимоги ст.15 Закону №481.
На підставі пункту 1 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 14.11.2019 року ТзОВ ПАНХІМ 2020 було зареєстроване як юридична особа, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Основними видами діяльності: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний), 52.24 Транспортне оброблення вантажів, 01.63 Післяурожайна діяльність, 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів, 68.10 Купівля та продаж власного нерухомого майна. 47.30 Роздрібна торгівля пальним, 77.31 Надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування. 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів, 47.76 Роздрібна торгівля квітами, рослинами, насінням, добривами, домашніми тваринами та кормами для них у спеціалізованих магазинах, 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів, 46.76 Оптова торгівля іншими проміжними продуктами, 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у., 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами, 77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н.в.і.у., 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, 49.20 Вантажний залізничний транспорт, 52.10 Складське господарство, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів.
14.02.2020 року ТзОВ ПАНХІМ 2020 видано ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990614202000078, терміном дії з 14.02.2020 до 14.02.2025, місцезнаходження: 45606, Волинська обл., Луцький р-н, с. Рованці, вул. Промислова, буд. 17.
ГУ ДПС у Волинській області на підставі наказу Головного управління ДПС у Волинській області від 06.12.2022 року №2182-п Про проведення фактичної перевірки ТОВ ПАНХІМ 2020, направлень на перевірку від 06.12.2022 року №3555, 3556, 3557, 3558 проведено фактичну перевірку місця фактичного провадження діяльності, що знаходиться за адресою: с. Рованці, вул. Промислова, будинок 17, де здійснює свою господарську діяльність ТзОВ ПАНХІМ 2020 за результатами якої складено акт фактичної перевірки від 16.12.2022 року №03/10113/09-02/43348245.
Під час проведення фактичної перевірки, перевіряючими встановлено, що 24.12.2020 року між ТзОВ ПАНХІМ 2020 (Поклажодавець) та ТзОВ Нафта ПММ було укладено договір зберігання №1, однак наявна у ТзОВ ПАНХІМ 2020 ліцензія не передбачає можливість зберігання або передачу отриманого пального на зберігання будь-яким іншим особам, а може здійснюватися лише діяльність з купівлі та продажу пального іншим суб`єктам господарювання безпосередньо з акцизного складу пересувного.
Тим самим, ТзОВ ПАНХІМ 2020 нібито зберігає пальне без придбання відповідної ліцензії, що є порушенням ст.15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального.
Таким чином, перевіркою встановлено порушення вимог ст.15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального від 19.12.1995 року №481/95-ВР (далі - Закон №481/95-ВР) - зберігання пального без придбання відповідної ліцензії.
ТзОВ ПАНХІМ 2020 подало свої заперечення на акт перевірки від 16.12.2022 року №03/10113/09-02/43348245.
За результатами розгляду заперечень, 10.02.2023 року ГУ ДПС у Волинській області на підставі акту перевірки від 16.12.2022 року №03/10113/09-02/43348245, було прийнято рішення про застосування фінансових санкцій №000419-09, яким до ТзОВ ПАНХІМ 2020, застосовано штрафні санкції в сумі 500 000 грн.
Вважаючи рішення контролюючого органу про застосування штрафних санкцій протиправним, ТОВ ПАНХІМ 2020 звернулося із даним позовом до суду.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що ТзОВ ПАНХІМ 2020 жодним чином не порушено вимог статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального - зберігання пального без придбання відповідної ліцензії, а тому рішення про застосування фінансових санкцій від 10.02.2023 року №000419-09 Головного управління ДПС у Волинській області є протиправним та підлягає скасуванню.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України визначені чинним на час виникнення спірних правовідносин Законом № 481/95-ВР.
Як слідує з визначення термінів, задекларованих у Законі № 481/95-ВР:
виробництво пального - діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, в результаті якої отримується пальне або інші продукти переробки; зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик;
сировина - предмети праці та природні компоненти, які підлягають подальшій переробці; повний технологічний цикл виробництва - сукупність приміщень, технологічного та іншого обладнання, відповідних технологічних процесів, що забезпечують переробку сировини в продукцію, готову для реалізації кінцевому споживачу, а також лабораторій (власних або залучених на договірних засадах у випадках, передбачених цим Законом), акредитованих відповідно до законодавства;
місце виробництва пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для виробництва та/або зберігання пального на праві власності або користування;
місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування; зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик.
Відповідно до статті 1 Закону № 481/95-ВР оптова торгівля пальним - діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб`єктам господарювання (у тому числі іноземним суб`єктам господарювання, які діють через своє зареєстроване постійне представництво) роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам.
Із викладеного слідує, що для того, щоб господарська діяльність суб`єкта господарювання підпадала під визначення оптова торгівля пальним, така діяльність має складатись одночасно із двох складових: 1) придбання пального; 2) реалізація пального іншим особам (оптова або роздрібна торгівля).
Відповідно до матеріалів справи, 14.02.2020 ТзОВ ПАНХІМ 2020 видано ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990614202000078, терміном дії з 14.02.2020 до 14.02.2025, місцезнаходження: 45606, Волинська обл., Луцький р-н, с. Рованці, вул. Промислова, буд. 17.
24.12.2020 між ТзОВ ПАНХІМ 2020 (Поклажодавець) та ТзОВ Нафта ПММ було укладено договір зберігання №1, однак наявна у ТзОВ ПАНХІМ 2020 ліцензія не передбачає можливість зберігання або передачу отриманого пального на зберігання будь-яким іншим особам, а може здійснюватися лише діяльність з купівлі та продажу пального іншим суб`єктам господарювання безпосередньо з акцизного складу пересувного.
За змістом п.п.1.2, 1.4, 3.1 Договору Майно, що передається Зберігачу, є власністю Поклажодавця і вважається переданим на зберігання з моменту підписання Акту приймання-передачі або прихідно-розхідної накладної або ТТН. Передане на зберігання Майно залишається у власності ТзОВ ПАНХІМ 2020. Поставка Майна для передачі на зберігання здійснюється залізничним або автомобільним транспортом, товарними партіями на умовах СРТ, при цьому у випадку поставки Майна залізничним транспортом місце поставки - станція призначення, у випадку поставки Майна автомобільним транспортом місце поставки -- резервуари і склади нафтобази Зберігача. Станція призначення та адреса резервуарів нафтобази:
1.Станція - Гнідава, Львівської залізниці, код станції - 357707;
2. 45606, Волинська обл,, Луцький р-н., с. Рованці, вул. Промислова, 17.
Усі права та обов`язки сторін за Договором були погоджені у р. 4 Договору.
У п. 5.1 Договору сторони погодили, що Зберігач зобов`язується повернути Майно на першу вимогу Поклажодавця. У випадку припинення Договору з ініціативи Поклажодавця Зберігач зобов`язаний повернути Майно на першу вимогу, протягом 7 (семи) днів після пред`явлення вимоги. У випадку повернення Майна на умовах даного Договору, Зберігач зобов`язується надати відомість поро кількості відвантаженого Майна на вимогу Поклажодавця створити інвентаризаційну комісію для перевірки фактичного залишку Майна, та інші документи, що обґрунтовують фактичну кількість Майна.
Статтею 936 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) передбачено, що за договором зберігання одна сторона (зберігач) зобов`язується зберігати річ, яка передана їй другою стороною (поклажодавцем), і повернути її поклажодавцеві у схоронності. Договором зберігання, в якому зберігачем є особа, що здійснює зберігання на засадах підприємницької діяльності (професійний зберігач), може бути встановлений обов`язок зберігача зберігати річ, яка буде передана зберігачеві в майбутньому. Договір зберігання є публічним, якщо зберігання речей здійснюється суб`єктом підприємницької діяльності на складах (у камерах, приміщеннях) загального користування.
Згідно з статтею 944 ЦК України зберігач не має права без згоди власника користуватися річчю, переданою йому на зберігання, а також передавати її у користування іншій особі.
Зберігач зобов`язаний на першу вимогу поклажодавця повернути річ, навіть якщо строк її зберігання не закінчився (статті 953 ЦК України).
Оскільки у ТзОВ ПАНХІМ 2020 відсутнє місце оптової торгівлі пальним (у розумінні Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального та є в наявності ліцензія на оптову торгівлю без місць, це зумовило необхідність зберігання такого пального у підприємства, яке має відповідні потужності та ліцензії, зокрема, у ТзОВ НАФТА ПММ.
Колегія суддів звертає увагу на те, що при передачі пального на зберігання у ТзОВ ПАНХІМ 2020 не виникає місця оптової торгівлі пальним у розумінні Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних" напоїв, тютюнових виробів та пального, оскільки за укладеним договором ТзОВ ПАНХІМ 2020 лише користується послугами зберігання власного пального, що надає ТзОВ НАФТА ПММ, а не місцем такого зберігання на підставі права користування таким місцем.
З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає вірним висновок суду попередньої інстанції про те, що ТзОВ ПАНХІМ 2020 жодним чином не порушено вимог статті 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального - зберігання пального без придбання відповідної ліцензії, через що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, відтак підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.
Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2023 року у справі №140/3805/23 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді О. М. Довгополов В. В. Ніколін
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2023 |
Оприлюднено | 13.10.2023 |
Номер документу | 114097065 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні