ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 жовтня 2023 рокуЛьвівСправа № 447/729/23 пров. № А/857/13068/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:
Головуючого судді Ніколіна В.В.,
суддів Гудима Л.Я., Пліша М.А.,
за участі секретаря судового засідання Гриньків І.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Миколаївського районного суду Львівської області від 30 травня 2023 року (суддя Головатий А.П., м.Миколаїв) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Одеської митниці про скасування постанов про накладення адміністративних стягнень,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 у березні 2023 року звернувся до суду з адміністративним позовом до Одеської митниці, в якому просив скасувати постанови про накладення адміністративного стягнення №0023/50000/23 та №0024/50000/23 від 16.02.2023. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що у позивача були перешкоди, що не надавали можливості до закінчення терміну тимчасового ввезення транспортних засобів (31.03.2022 та 30.04.2022) подати митному органу митну декларацію про завершення режиму тимчасового ввезення.
ОСОБА_1 у квітні 2023 року звернувся до суду з адміністративним позовом до Одеської митниці, в якому просив скасувати постанови про накладення адміністративного стягнення №0022/50000/23 від 15.03.2023, №0031/50000/23 від 15.03.2023, №1508/50000/23 від 17.03.2023, №1509/50000/23 від 17.03.2023, №0026/50000/23 від 21.03.2023. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що у позивача були перешкоди, що не надавали можливості до закінчення терміну тимчасового ввезення транспортних засобів (31.03.2022 та 30.04.2022) подати митному органу митну декларацію про завершення режиму тимчасового ввезення.
24 квітня 2023 року Миколаївським районним судом Львівської області постановлено ухвалу щодо об`єднання проваджень, якою постановлено адміністративну справу №447/1009/23 за позовом ОСОБА_1 до Одеської митниці про скасування постанов про накладення адміністративних стягнень та адміністративну справу №447/729/23 за позовом ОСОБА_1 до Одеської митниці про скасування постанов про накладення адміністративних стягнень об`єднати в одне провадження та присвоїти номер №447/729/23.
Рішенням Миколаївського районного суду від 30 травня 2023 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з ухваленим судовим рішення, його оскаржив позивач, який із покликанням на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким задовольнити позов. В обґрунтування апеляційних вимог зазначає, що згідно листа Торгово-промислової палати №2024/02.0-7.1 від 2.02.2022, форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) діють з 24.02.2022 і тривають по даний час у зв`язку з введенням воєнного стану. Таким чином, у позивача були перешкоди, що не надавали можливості до закінчення терміну тимчасового ввезення транспортних засобів (31.03.2022 та 30.04.2022) подати митному органу митну декларацію про завершення режиму тимчасового ввезення. Вважає, що не завершення режиму тимчасового ввезення транспортних засобів, що спричинене дією форс-мажорних обставин в контексті вимог ч.1 ст.460 Митного кодексу України (далі - МК України) не тягне за собою адміністративної відповідальності передбаченої цим Кодексом.
Учасники справи, в судове засідання не з`явились, про дату, час і місце розгляду справи були повідомлені належним чином, а тому, апеляційний суд, відповідно до частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) вважає за можливе провести розгляд справи за відсутності учасників справи, без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час розгляду апеляційної скарги, що постановою у справі про порушення митних правил №0023/50000/23 від 16.02.2023 громадянина Азербайджану ОСОБА_1 , керівника ТОВ «АЛОВ», визнано винним у вчинені порушення митних правил, передбаченого ч. 4 ст. 481 МК України та накладено адміністративне стягнення у розмірі 34 000,00 грн. (а.с. 6-8).
Постановою встановлено, що 07.06.2021 в Одеській митниці за митною декларацією типу «ІМЗ1ДЕ» №UA500500/2021/026390 та відповідними документами в митному режимі «тимчасового ввезення» до 31.07.2021 оформлено товар «Навантажувач одноківшовий фронтальний колісний марки «SHANTUI», модель «SL30W», ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , у комплекті з ковшом і чотирма колесами, які зняті для зручності транспортування і транспортуються у двох т/з. Призначення: для навантажувально-розвантажувальних робіт, чищення та прибирання. Технічні параметри: висота підйому 3100 мм, вантажопідйомність 3000 кг, тип двигуна-дизельний, робочий об`єм циліндрів двигуна - 7130 см.куб, потужність двигуна - 92 кВт, бувший у використанні, 2014 року виготовлення. Виробник: SHANTUI CONSTRUCTION MACHINERY CO.LTD. Торговельна марка: SHANTUI. Країна виробництва: CN, який переміщено з Азербайджану від компанії ООО «СМС 97» на митну територію України на адресу ТОВ «АЛОВ» (Львівська область, Миколаївський район, с. Розвадів, вул. Вапняно-Кар?єрна, 6, код ЄДРПОУ 40759817).
Керівником ТОВ «АЛОВ» гр. Азербайджану ОСОБА_1 було надано лист-зобов?язання від 28.05.2021 б/н щодо вивезення зазначеного товару за межі митної території України або зміни митного режиму в строк до 31.07.2021.
У подальшому Одеською митницею строк тимчасового ввезення на митну територію України зазначеного товару було ще неодноразово продовжено: відповідно до листів-зобов?язань керівника ТОВ «АЛОВ» гр. Азербайджану ОСОБА_1 від 21.07.2021 б/н, 22.09.2021, 26.10.2021, 24.12.2021, заяв ТОВ «АЛОВ» відповідно, встановлено строк тимчасового ввезення товару на митну територію України до 30.09.2021, 31.10.2021, 31.12.2021, 28.02.2022 та востаннє, на підставі листа-зобов?язання керівника ТОВ «АЛОВ» гр. Азербайджану ОСОБА_1 від 18.02.2022 б/н до 30.04.2022.
Таким чином, вивезення вказаного у постанові у справі про порушення митних правил №0023/50000/23 від 16.02.2023 товару необхідно було здійснити у строк до 30.04.2022.
24.12.2022 під час здійснення контрольних заходів щодо перевірки додержання суб`єктами ЗЕД термінів зворотного вивезення тимчасово ввезених на митну територію України товарів в зоні діяльності митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці встановлено, що товар ввезений в Україну з Азербайджану в режимі «тимчасового ввезення» за МД №UA500500/2021/026390 не вивезено. Строк тимчасового ввезення товару закінчився 30.04.2022, станом на 24.12.2022, митну декларацію на вказаний товар для завершення режиму тимчасового ввезення до Одеської митниці не подано, письмові звернення підприємства до митниці щодо продовження строку тимчасового ввезення відсутні.
Крім того, постановою у справі про порушення митних правил №0024/50000/23 від 16.02.2023 громадянина Азербайджану ОСОБА_1 , керівника ТОВ «АЛОВ», визнано винним у вчинені порушення митних правил, передбаченого ч. 4 ст. 481 МК України та накладено адміністративне стягнення у розмірі 34 000,00 грн. (а.с. 9-11).
Постановою встановлено, що 04.08.2021 в Одеській митниці за митною декларацією типу «ІМЗ1ДЕ» №UA500500/2021/206226 та відповідними документами в митному режимі «тимчасового ввезення» до 30.09.2021 оформлено товар «Машина для асфальтового ресайклінга дорожнього покрову на всю товщину з добавкою бітумної емульсії, вспіненого бітуму або цементу з метою приготування суміші для холодного ресайклінгу, Wirtgen WR 2500 S: реєстраційний номер НОМЕР_2 , номер шасі - 04.WR.0227, бувший у використанні, 2007 року виробництва, з дизельним двигуном внутрішнього згорання Deutz AG TCD 2015 V08, серійний номер двигуна: НОМЕР_3 використовується для дорожнього будівництва. Експлуатаційна потужність 500 кВт. Не військового призначення. Виробник: Wirtgen GmbН. Торговельна марка: WIRTGEN. Країна виробництва: Німеччина, який переміщено з Азербайджану від компанії «TRANS TIKINT» LLC (Азербайджан) на митну територію України на адресу ТОВ «АЛОВ» (Львівська область, Миколаївський район, с. Розвадів, вул. Вапняно-Кар?єрна, 6, код ЄДРПОУ 40759817.
Керівником ТОВ «АЛОВ» громадянином Азербайджану ОСОБА_1 було надано лист-зобов?язання від 28.07.2021 б/н щодо вивезення зазначеного товару за межі митної території України або зміни митного режиму в строк до 30.09.2021. Відповідно до МД типу IM31ДЕ від 04.08.2021 встановлено строк тимчасового ввезення товару в митну територію України до 30.09.2021.
У подальшому Одеською митницею строк тимчасового ввезення на митну територію України зазначеного товару було ще неодноразово продовжено: відповідно до листів-зобов?язань керівника ТОВ «АЛОВ» гр. Азербайджану ОСОБА_1 від 22.09.2021 б/н, 26.10.2021, 24.12.2021, заяв ТОВ «АЛОВ» відповідно, встановлено строк тимчасового ввезення товару на митну територію України до 31.10.2021, 31.12.2021, 28.02.2022 та востаннє, на підставі листа-зобов?язання керівника ТОВ «АЛОВ» гр. Азербайджану ОСОБА_1 від 18.02.2022 б/н до 30.04.2022.
Таким чином, вивезення вказаного у постанові у справі про порушення митних правил №0024/50000/23 від 16.02.2023 товару необхідно було здійснити у строк до 30.04.2022.
24.12.2022 під час здійснення контрольних заходів щодо перевірки додержання суб`єктами ЗЕД термінів зворотного вивезення тимчасово ввезених на митну територію України товарів в зоні діяльності митного поста «Одеса внутрішній» Одеської митниці встановлено, що товар ввезений Україну з Азербайджану в режимі «тимчасового ввезення» за МД №UA500500/2022/006821 не вивезено. Строк тимчасового ввезення товару закінчився 30.04.2022, станом на 24.12.2022, митну декларацію на вказаний товар для завершення режиму тимчасового ввезення до Одеської митниці не подано, письмові звернення підприємства до митниці щодо продовження строку тимчасового ввезення відсутні.
Крім того, постановою у справі про порушення митних правил №0022/50000/23 від 15.03.2023 громадянина Азербайджану ОСОБА_1 , керівника ТОВ «АЛОВ», визнано винним у вчинені порушення митних правил, передбаченого ч. 4 ст. 481 МК України та накладено адміністративне стягнення у розмірі 34 000,00 грн. (а.с. 40-42).
Постановою встановлено, що 07.06.2021 в Одеській митниці за митною декларацією типу «ІМЗ1ДЕ» №UA500500/2021/26389 та відповідними документами в митному режимі «тимчасового ввезення» оформлено товар: «Автогрейдер, який застосовується в будівництві доріг для планування і вирівнювання поверхні ґрунту (на горизонтальних дільницях і схилах) за допомогою регульованих відвалів, марки «VOLVO», модель G970, серійний номер НОМЕР_4 , у комплекті з шістьма колесами, які зняті для зручності транспортування і переміщується на двох т/з, тип двигуна дизельний, 2008 рік випуску, модельний рік випуску 2008, був у використанні, двигун D9B*163958*L, об`єм двигуна 9400 см.куб, потужність двигуна 186 кВт, не військового призначення, який переміщено з Азербайджану від компанії ООО «Транс Тикинти» на митну територію України на адресу ТОВ «АЛОВ» (Львівська область, Миколаївський район, с. Розвадів, вул. Вапняно-Кар?єрна, 6, код ЄДРПОУ 40759817.
Керівником ТОВ «АЛОВ» громадянином Азербайджану ОСОБА_1 надано лист-зобов?язання від 28.05.2021 б/н щодо вивезення зазначеного товару за межі митної території України або зміни митного режиму в строк до 31.07.2021. Відповідно до МД типу «ІМЗ1ДЕ» від 07.06.2021 №UA500500/2021/26389 митним органом встановлено строк тимчасового ввезення товару на митну територію України до 31.07.2021.
У подальшому Одеською митницею строк тимчасового ввезення на митну територію України зазначеного товару було ще неодноразово продовжено, а саме, оформлені додаткові декларації для внесення змін до раніше оформленої митної декларації №UA500500/2022/26389, заповненої в звичайному порядку типу «ІМЗ1ДЕ» №UA500500/2021/205563, №UA500500/2021/215809, №UA 500500/2021/220796, №UA500500/2021/230630, №UA 500500/2022/006812 та продовжено строк тимчасового ввезення з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами на строк до 30.04.2022 (згідно зобов`язання від 18.02.2022 керівника ТОВ «АЛОВ» ОСОБА_1 ).
26.12.2022 під час здійснення контрольних заходів щодо перевірки додержання суб`єктами ЗЕД термінів зворотного вивезення тимчасово ввезених на митну територію України товарів в зоні діяльності митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці встановлено, що товар ввезений в Україну з Азербайджану в режимі «тимчасового ввезення» за МД типу «ІМЗІДЕ» №UA500500/2021/26389 та МД типу «ІМЗІДЕ» №UA500500/2022/006812, яка оформлена для внесення змін до раніш оформленої митної декларації, не вивезено.
15.03.2023 до Одеської митниці надійшли письмові пояснення у справі про порушення митних правил адвоката Мельника Р.Я., що діє в інтересах громадянина Азербайджану ОСОБА_1 , у яких зазначено, що раніше ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності не притягувався та передав в якості гуманітарної (благодійної) допомоги транспортний засіб до ЗС України, на підставі чого просив закрити провадження по справі про порушення митних правил у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
Строк тимчасового ввезення товару закінчився 30.04.2022, станом на 24.12.2022, митну декларацію на вказаний товар для завершення режиму тимчасового ввезення до Одеської митниці не подано, письмові звернення підприємства до митниці щодо продовження строку тимчасового ввезення відсутні.
Крім того, постановою у справі про порушення митних правил №0031/50000/23 від 15.03.2023 громадянина Азербайджану ОСОБА_1 , керівника ТОВ «АЛОВ», визнано винним у вчинені порушення митних правил, передбаченого ч. 4 ст. 481 МК України та накладено адміністративне стягнення у розмірі 34 000,00 грн. (а.с. 43-45).
Постановою встановлено, що 07.06.2021 в Одеській митниці за митною декларацією типу «ІМЗ1ДЕ» №UA500500/2021/026388 та відповідними документами в митному режимі «тимчасового ввезення» оформлено товар: «Дорожній самохідний вібраційний каток, який призначений для ущільнення доріг місцевого значення, велосипедних і пішохідних доріжок, тротуарів, марки BOMAG, модель AD4, серійний номер 101920031094, номер двигуна-не визначено, тип двигуна дизельний, 2006 рік випуску, модельний рік випуску 2006, був у використанні, марка і модель двигуна TCD 2012 L04 2V, об`єм двигуна 4000 см.куб, потужність двигуна - 98 кВт. Не військового призначення. Виробник: BOMAG. Торговельна марка: BOMAG. Країна виробництва: DE, який переміщено з Азербайджану від компанії ООО «Транс Тикинти» на митну територію України на адресу ТОВ «АЛОВ» (Львівська область, Миколаївський район, с. Розвадів, вул. Вапняно-Кар?єрна, 6, код ЄДРПОУ 40759817.
Керівником ТОВ «АЛОВ» громадянином Азербайджану ОСОБА_1 надано лист-зобов?язання від 28.05.2021 6/н щодо вивезення зазначеного товару за межі митної території України або зміни митного режиму в строк до 31.07.2021.
Відповідно до МД типу «ІМЗ1ДЕ» від 07.06.2021 №UA500500/2021/026388 митним органом встановлено строк тимчасового ввезення товару на митну територію України до 31.07.2021.
У подальшому Одеською митницею строк тимчасового ввезення на митну територію України зазначеного товару продовжено, а саме: оформлена додаткова декларація для внесення змін до раніше оформленої митної декларації №UA500500/2021/026388, заповненої у звичайному порядку типу «ІМЗ1ДЕ» №UA500500/2022/006817 та подовжено строк тимчасового ввезення з умовним частковим звільненням віл оподаткування митними платежами на строк до 30.04.2022 (згідно листа-зобов?язання від 18.02.2022 керівника ТОВ «АЛОВ» ОСОБА_1 ).
26.12.2022 під час здійснення контрольних заходів щодо перевірки додержання суб`єктами ЗЕД термінів зворотного вивезення тимчасово ввезених, на митну територію України товарів у зоні діяльності митного поста «Олесь внутрішній» Одеської митниці встановлено, що товар ввезений в Україну з Азербайджану в режимі «тимчасового ввезення» за МД типу «ІМЗ1ДЕ» №UA500500/2021/026388 та МД типу «ІМЗ1ДЕ» №UA500500/2022 006817, яка оформлена для внесення змін до раніш оформленої митної декларації, не вивезено.
15.03.2023 до Одеської митниці надійшли письмові пояснення у справі про порушення митних правил адвоката Мельника Р.Я., що діє в інтересах громадянина Азербайджану ОСОБА_1 , у яких зазначено, що раніше ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності не притягувався та передав в якості гуманітарної (благодійної) допомоги транспортний засіб до ЗС України, на підставі чого просив закрити провадження по справі про порушення митних правил у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
Строк тимчасового ввезення товару закінчився 30.04.2022, станом на 24.12.2022, митну декларацію на вказаний товар для завершення режиму тимчасового ввезення до Одеської митниці не подано, письмові звернення підприємства до митниці щодо продовження строку тимчасового ввезення відсутні.
Крім того, постановою у справі про порушення митних правил №1508/50000/22 від 17.03.2023 громадянина Азербайджану ОСОБА_1 , керівника ТОВ «АЛОВ», визнано винним у вчинені порушення митних правил, передбаченого ч. 4 ст. 481 МК України та накладено адміністративне стягнення у розмірі 34 000,00 грн. (а.с. 49-51).
Постановою встановлено, що у зоні діяльності митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці під час здійснення контрольно-перевірочних заходів щодо перевірки додержання суб`єктами ЗЕД термінів зворотного вивезення тимчасово ввезених товарів було встановлено, що в листопаді 2021 року з Азербайджану до України на адресу ТОВ «АЛОВ» було тимчасово ввезено товар: «Напівпричіп низькорамна платформа трал 1 шт., чотиривісний, бувший у використанні, має сліди експлуатаційного характеру, має сліди зносу, іржі та корозії шасі, ЛФП по кузову. Напівпричіп обладнаний похилими трапами та призначений для перевезення важких машин та інших великогабаритних вантажів. Марка YALCIN DORSE; модель немає даних, тип 4LBUZ; ідентифікаційний номер (номер шасі) - NL9Y4LBUZ6H004330». Вказаний товар 22.11.2021 було оформлено Одеською митницею в режимі «тимчасового ввезення» за МД типу «ІМЗ1ДМ» №UA500500/2021/223714. Керівником ТОВ «АЛОВ» громадянином Азербайджану ОСОБА_1 було надано лист-зобов?язання від 15.11.2021 б/н щодо вивезення зазначеного товару за межі митної території України або проведення його декларування для вільного використання в строк до 31.01.2022. 29.01.2022 на митному посту «Одеса-внутрішній» Одеської митниці була оформлена додаткова декларація для внесення змін до раніше оформленої митної декларації №UA500500/2022/223714, заповненої в звичайному порядку типу «ІМЗ1ДМ» №UA500500/2022/003263 та подовжено строк тимчасового ввезення з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами на строк до 31.03.2022 згідно заяви від 18.01.2022 ТОВ «АЛОВ».
Таким чином, вивезення вказаного товару необхідно було здійснити у строк до 31.03.2022.
15.03.2023 до Одеської митниці надійшли письмові пояснення у справі про порушення митних правил адвоката Мельника Р.Я., що діє в інтересах громадянина Азербайджану ОСОБА_1 , у яких зазначено, що раніше ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності не притягувався та передав в якості гуманітарної (благодійної) допомоги транспортний засіб до ЗС України, на підставі чого просив закрити провадження по справі про порушення митних правил у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
Строк тимчасового ввезення товару закінчився 31.03.2022, станом на 05.12.2022, митну декларацію на вказаний товар для завершення режиму тимчасового ввезення до Одеської митниці не подано, письмові звернення підприємства до митниці щодо продовження строку тимчасового ввезення відсутні.
Крім того, постановою у справі про порушення митних правил №1509/50000/22 від 17.03.2023 громадянина Азербайджану ОСОБА_1 , керівника ТОВ «АЛОВ», визнано винним у вчинені порушення митних правил, передбаченого ч. 4 ст. 481 МК України та накладено адміністративне стягнення у розмірі 34 000,00 грн. (а.с. 52-54).
Постановою встановлено, що у зоні діяльності митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці під час здійснення контрольно-перевірочних заходів щодо перевірки додержання суб`єктами ЗЕД термінів зворотного вивезення тимчасово ввезених товарів було встановлено, що в листопаді 2021 року з Азербайджану до України на адресу ТОВ «АЛОВ» було тимчасово ввезено товар: «Екскаватор гусеничний. одноківшевий, з обертанням верхньої частини на 360 градусів, що був у використанні, KOMATSU, 2007 року випуску, модель PC450LC-7Е0 1 шт., з двигуном потужністю 257 кВт. Серії GALEO, Серійний номер 65277, Ідентифікаційний номер КМТРС184V02065277. Для зручності транспортування постачається у розібраному стані. Використовується у цивільному будівництві, невійськового призначення. Торговельна марка: KOMATSU. Виробник: KOMATSU LTD. Японія». Вказаний товар 22.11.2021 було оформлено Одеською митницею в режимі «тимчасового ввезення» за МД типу «ІМЗ1ДЕ» №UA500500/2021/223713.
Керівником ТОВ «АЛОВ» громадянином Азербайджану ОСОБА_1 було надано лист-зобов?язання від 15.11.2021 б/н та заява про надання дозволу на тимчасове ввезення від 16.11.2021 щодо вивезення зазначеного товару за межі митної території України або проведення його декларування для вільного використання в строк до 31.01.2022.
29.01.2022 на митному посту «Одеса-внутрішній» Одеської митниці була оформлена додаткова декларація для внесення змін до раніше оформленої митної декларації №UA500500/2022/223713, заповненої в звичайному порядку типу «ІМ31ДМ» №UA 500500/2022/003264 та подовжено строк тимчасового ввезення з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами на строк до 31.03.2022 згідно заяви від 18.01.2022 ТОВ «АЛОВ».
Вивезення вказаного товару необхідно було здійснити у строк до 31.03.2022.
15.03.2023 до Одеської митниці надійшли письмові пояснення у справі про порушення митних правил адвоката Мельника Р.Я., що діє в інтересах громадянина Азербайджану ОСОБА_1 , у яких зазначено, що раніше ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності не притягувався та передав в якості гуманітарної (благодійної) допомоги транспортний засіб до ЗС України, на підставі чого просив закрити провадження по справі про порушення митних правил у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
Строк тимчасового ввезення товару закінчився 31.03.2022, станом на 05.12.2022, митну декларацію на вказаний товар для завершення режиму тимчасового ввезення до Одеської митниці не подано, письмові звернення підприємства до митниці щодо продовження строку тимчасового ввезення відсутні.
Крім того, постановою у справі про порушення митних правил №1509/50000/22 від 17.03.2023 громадянина Азербайджану ОСОБА_1 , керівника ТОВ «АЛОВ», визнано винним у вчинені порушення митних правил, передбаченого ч. 4 ст. 481 МК України та накладено адміністративне стягнення у розмірі 34 000,00 грн. (а.с. 56-58).
Постановою встановлено, що у зоні діяльності митного поста «Одеса-внутрішній» Одеської митниці під час здійснення контрольно-перевірочних заходів щодо перевірки додержання суб`єктами ЗЕД термінів зворотного вивезення тимчасово ввезених товарів було встановлено, що в червні 2021 року з Азербайджану до України на адресу ТОВ «АЛОВ» було тимчасово ввезено товар: «Дорожній самохідний вібраційний коток, який призначений для ущільнення доріг місцевого значення, велосипедних і пішохідних доріжок, тротуарів, марки BOMAG, модель ВW24R, серійний номер 201530602090, номер двигуна не визначено, тип двигуна дизельний, рік випуску 2008, модельний рік випуску 2008, такий що був у використанні, марка й модель двигуна TCD 2012 L04 2V, об`єм двигуна 4000 см.куб, потужність двигуна 74 кВт. Не військового призначення. Виробник: BOMAG, торговельна марка: BOMAG. Країна виробництва: DE». Вказаний товар 31.07.2021 було оформлено Одеською митницею в режимі (тимчасового ввезення» за МД типу «ІМЗ1ДЕ» №UA500500/2021/26387.
Керівником ТОВ «АЛОВ» громадянином Азербайджану ОСОБА_1 було надано лист-зобов?язання від 28.05.2021 б/н та заява про надання дозволу на тимчасове ввезення від 04.05.2021 щодо вивезення зазначеного товару за межі митної території України або проведення його декларування для вільного використання в строк до 31.07.2021.
У подальшому Одеською митницею строк тимчасового ввезення на митну територію України зазначеного товару було ще неодноразово продовжено: відповідно до листів-зобов?язань керівника ТОВ «АЛОВ» гр. Азербайджану ОСОБА_1 від 28.05.2021 б/н, 22.09.2021, 26.10.2021, 24.12.2021, 24.12.2021, заяв ТОВ «АЛОВ» відповідно, встановлено строк тимчасового ввезення товару на митну територію України до 30.09.2021, 31.10.2021, 31.12.2021, 28.02.2022 та востаннє, на підставі листа-зобов?язання керівника ТОВ «АЛОВ» гр. Азербайджану ОСОБА_1 від 18.02.2022 б/н до 30.04.2022.
Таким чином, вивезення вказаного товару необхідно було здійснити у строк до 30.04.2022.
15.03.2023 до Одеської митниці надійшли письмові пояснення у справі про порушення митних правил адвоката Мельника Р.Я., що діє в інтересах громадянина Азербайджану ОСОБА_1 , у яких зазначено, що раніше ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності не притягувався та передав в якості гуманітарної (благодійної) допомоги транспортний засіб до ЗС України, на підставі чого просив закрити провадження по справі про порушення митних правил у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
Строк тимчасового ввезення товару закінчився 30.04.2022, станом на 12.01.2023, митну декларацію на вказаний товар для завершення режиму тимчасового ввезення до Одеської митниці не подано, письмові звернення підприємства до митниці щодо продовження строку тимчасового ввезення відсутні.
Відмовляючи в задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що сам факт введення воєнного стану не може вважатись належною правовою підставою для невиконання зобов`язань. Обставини, які виникли у зв`язку з війною мають безпосередньо впливати на можливість контрагента виконати свій обов`язок. Сторона, яка посилається на вказану обставину повинна довести зв`язок між неможливістю виконання рішення та військовими діями.
Відповідно до ст. 113 МК України, тимчасове ввезення це митний режим, відповідно до якого українські товари або транспортні засоби комерційного призначення вивозяться за межі митної території України з умовним повним звільненням від оподаткування митними платежами та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності і підлягають реімпорту до завершення встановленого строку без будь-яких змін, за винятком звичайного зносу в результаті їх використання.
Згідно ст. 114 МК України, митний режим тимчасового вивезення може бути застосований до товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що безпосередньо вивозяться за межі митної території України.
Законодавством України з питань митної справи можуть бути визначені документи, які використовуються для декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення у митний режим тимчасового вивезення замість митної декларації.
Митний орган, що здійснює випуск товарів, транспортних засобів комерційного призначення у митному режимі тимчасового вивезення, повинен пересвідчитися у можливості ідентифікації цих товарів, транспортних засобів при їх реімпорті.
Для поміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення у митний режим тимчасового вивезення особа, відповідальна за дотримання митного режиму, повинна: 1) подати митному органу, що здійснює випуск товарів, транспортних засобів комерційного призначення у режимі тимчасового вивезення, документи на такі товари, транспортні засоби, що підтверджують мету їх тимчасового вивезення; 2) у випадках, передбачених законодавством, надати митному органу зобов`язання про реімпорт товарів, транспортних засобів комерційного призначення, які тимчасово вивозяться, у строки, встановлені митним органом; 3) подати митному органу дозвіл відповідного компетентного органу на тимчасове вивезення товарів, якщо отримання такого дозволу передбачено законодавством.
Частиною 1 ст. 116 МК України передбачено, що строк тимчасового вивезення товарів, транспортних засобів комерційного призначення встановлюється митним органом у кожному конкретному випадку, але не повинен перевищувати трьох років з дати поміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення у зазначений митний режим.
Відповідно до ч. 4 ст. 481 МК України, перевищення строку тимчасового ввезення товарів, крім транспортних засобів особистого користування, на митну територію України або строку тимчасового вивезення товарів, крім транспортних засобів особистого користування, за межі митної території України більше ніж на двадцять діб тягне за собою накладення штрафу в розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Статтею 192 МК України передбачено заходи, що вживаються у разі аварії чи дії обставин непереборної сили під час перевезення товарів, зокрема, перевізник зобов`язаний:
1) вжити всіх необхідних заходів для забезпечення збереження товарів та недопущення будь-якого їх використання;
2) терміново повідомити найближчий митний орган про обставини події, місцезнаходження товарів і транспортного засобу.
Відповідно до ч. 1 ст. 460 Митного кодексу України, вчинення порушень митних правил, передбачених частиною третьою статті 469, статтею 470, частиною третьою статті 478, статтею 481 цього Кодексу, внаслідок аварії, дії обставин непереборної сили або протиправних дій третіх осіб, що підтверджується відповідними документами, а також допущення у митній декларації помилок, які не призвели до неправомірного звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру, до незабезпечення дотримання заходів тарифного та/або нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, якщо такі помилки не допускаються систематично (стаття 268 цього Кодексу), не тягне за собою адміністративної відповідальності, передбаченої цим Кодексом.
Наказом Міністерства фінансів України №657 від 31.05.2012 затверджено Порядок виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму.
Так, згідно п. 1 розділу VIII, положення цього розділу застосовуються у випадках, коли Кодексом або іншими актами законодавства України з питань митної справи передбачено надання митному органу документального підтвердження факту аварії чи дії обставин непереборної сили.
У п. 2 розділу VIII Порядку №657 наведено визначення термінів, зокрема:
обставини непереборної сили надзвичайні та невідворотні події, що виникли незалежно від волі особи, зокрема стихійне лихо (землетрус, пожежа, повінь, зсув тощо), сезонне природне явище (замерзання моря, проток, портів, ожеледиця тощо), введення воєнного чи надзвичайного стану, страйк, громадянські безпорядки, злочинні дії третіх осіб, прийняття рішень законодавчого або нормативно-правового характеру, обов`язкових для особи, закриття шляхів, проток, каналів, перевалів та інші надзвичайні та невідворотні за таких умов події;
факт аварії чи дії обставин непереборної сили часткове чи повне пошкодження (зіпсуття, знищення, втрата тощо) товарів чи транспортних засобів, що перебувають під митним контролем, або позбавлення можливості виконання відповідною особою передбачених законодавством України з питань державної митної справи або встановлених відповідним митним органом України вимог щодо вчинення відповідних дій з товарами, транспортними засобами, що перебувають під митним контролем;
документальне підтвердження надання митному органу відповідних документів, що підтверджують факт аварії чи дії обставин непереборної сили.
Пунктом 3 розділу VIII Порядку №657 передбачено, що залежно від характеру аварії чи обставин непереборної сили документи, що підтверджують їх наявність і тривалість дії, можуть видаватися державними органами, місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, іншими спеціально вповноваженими на це державними органами, а також уповноваженими на це підприємствами, установами та організаціями відповідно до їх компетенції.
Відповідно до п. 5 розділу VIII Порядку № 657, якщо факт дії обставин непереборної сили має місце на митній території України, особа, відповідальна за виконання вимог законодавства України з питань державної митної справи щодо товарів чи транспортних засобів, що перебувають під митним контролем (власник товару або уповноважена ним особа, перевізник чи особа, відповідальна за дотримання митного режиму), повинна звернутись до митного органу, в зоні діяльності якого перебувають ці товари, транспортні засоби, із письмовою заявою, яка повинна містити відомості, що надають можливість ідентифікувати товари, транспортні засоби як такі, що перебувають під митним контролем, а також інформацію про час, місце, обставини та наслідки аварії чи дії обставин непереборної сили.
Аналіз наведених вище норм, надає підстави для висновку, що лише внаслідок дії обставин непереборної сили або протиправних дій третіх осіб, за умови повідомлення митного органу про настання вказаних обставин, особа може бути звільнена від відповідальності за порушення митних правил передбачених, зокрема, ч. 4 ст. 481 МК України.
З апеляційної скарги вбачається, що основним аргументом відсутності вини позивача у вчиненні інкримінованого йому адміністративного правопорушення, є введення на території України воєнного стану, що є форс-мажорною обставиною, тобто обставинами непереборної сили, внаслідок чого керівник ТОВ «АЛОВ» громадянин Азербайджану ОСОБА_1 покинув територію України та був позбавлений можливості здійснювати повноваження керівника ТОВ «АЛОВ».
Однак, колегія суддів відхиляє вищенаведені доводи апелянта, з огляду на таке.
Згідно повідомлення від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 Торгово-промислова палата в Україні засвідчила, що військова агресія російської федерації проти України є обставиною непереборної сили (форс-мажор).
Як вбачається з матеріалів справи, звернень до митного органу від позивача про обставини непереборної сили, щодо товарів ввезених на митну територію України не надходило.
Позивач не звертався із зверненнями до митного органу у яких би навів обставини непереборної сили, які унеможливили в межах 20-денного строку, передбаченого ч. 4 ст. 481 Митного кодексу України, ввезти на митну територію України товар вказаний в оспорюваних постановах.
Станом на кінець 2022 року, а у випадку винесення оспорюваної постанови №0026/50000/23 від 21.03.2023 станом на 12.01.2023 митні декларації на вказані товари для завершення режиму тимчасового ввезення до Одеської митниці не подано, письмові звернення підприємства до митниці оформлення щодо продовження строку тимчасового ввезення відсутні.
Позивачем не доведено факту покидання меж території України та неможливість здійснення повноважень керівника ТОВ «АЛОВ», факту зупинки діяльності вказаного підприємства.
Колегія суддів погоджується, що сам факт введення воєнного стану не може вважатись належною правовою підставою для невиконання зобов`язань. Обставини, які виникли у зв`язку з війною мають безпосередньо впливати на можливість контрагента виконати свій обов`язок. Сторона, яка посилається на вказану обставину повинна довести зв`язок між неможливістю виконання рішення та військовими діями.
Апелянтом не надано доказів того, яким чином введення воєнного стану на території України стало перепоною для своєчасного виконання умов митного режиму тимчасове ввезення
Таким чином, позивачем не доведено існування обставин непереборної сили, які б в силу приписів ст. 460 МК України могли б бути підставою для звільнення його від адміністративної відповідальності за перевищення строку тимчасового ввезення товарів згідно ч. 4 ст. 481 МК України.
З огляду на наведене, апеляційний суд резюмує, що оскаржувані постанови винесені на підставі та в межах повноважень наданих митному органу, у спосіб, що передбачений чинним законодавством України.
Отже, за результатами розгляду апеляційної скарги колегія суддів суду апеляційної інстанції дійшла висновку, що суд першої інстанції прийняв правильне рішення про відмову в задоволенні адміністративного позову.
В підсумку, апеляційний суд переглянув оскаржуване рішення суду і не виявив порушень норм матеріального чи процесуального права, які могли призвести до ухвалення незаконного судового рішення, щоб його скасувати й ухвалити нове.
Міркування і твердження апелянта не спростовують правильності правових висновків цього рішення, у зв`язку з чим його апеляційна скарга на рішення суду не підлягає задоволенню.
Згідно із статтею 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам статті 242 КАС України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги колегією суддів не встановлено.
Відповідно до статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують, а зводяться до переоцінки доказів та незгоди з ними.
Керуючись ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Миколаївського районного суду Львівської області від 30 травня 2023 року в справі №447/729/23 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку.
Головуючий суддя В. В. Ніколін судді Л. Я. Гудим М. А. Пліш Повне судове рішення складено 10 жовтня 2023 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2023 |
Оприлюднено | 13.10.2023 |
Номер документу | 114097291 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні