Рішення
від 11.10.2023 по справі 420/21708/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/21708/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 жовтня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Завальнюка І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард» до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області, Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить суд визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області "Про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 13.07.2023 №№9185238/03769356, 9185237/03769356; зобов`язати Державну податкову службу зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9 від 22.06.2023 та податкову накладну №10 від 25.06.2023, подані для реєстрації товариством з обмеженою відповідальністю «Авангард» датами їх первинного подання платником податків на реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що позивачем була складено та направлено для реєстрації в ЄРПН податкові №9 від 22.06.2023 та податкову накладну №10 від 25.06.2023, однак рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН від 13.07.2023 №№9185238/03769356, 9185237/03769356 позивачу відмовлено у реєстрації ПН / РК. На виконання вимог ст. 56 ПК України позивачем було направлено на адресу відповідача повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній. Не зважаючи на подання платником податків усіх необхідних документів, спірнф податкові накладні зареєстровані не були, що зумовило позивача звернутися за судовим захистом.

Ухвалою судді від 23.08.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

12.09.2023 до суду від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідачі позовні вимоги не визнали у повному обсязі, в задоволенні позову просили відмовити, зазначивши, що за отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України позивачу було повідомлено, що реєстрація вищевказаних податкових накладних зупинена, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п.1 Критеріїв ризиковості операцій. Також, позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної. Обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність». Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної. На виконання п. 11 Порядку №1165 позивачем було подано до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації ПН / РК в ЄРПН про відмову в реєстрації податкової накладної було прийнято у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів відповідно до пункту 5 Порядку 520 від 14.12.19. Таким чином, на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної.

Так, у відповідь на Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів контролюючого органу № 9118556/03769356 від 04.07.2023 позивачем надано Повідомлення про подання додаткових пояснень № 5 від 17.07.2023 разом з 3 додатками: Повідомлення від 17.07.2023 № 9174802520; Квитанція № 2 від 17.07.2023 № 9174802541; Пояснення від 17.07.2023 № 9174802570. У відповідь на Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів контролюючого органу № 9118555/03769356 від 04.07.2023 позивачем надано Повідомлення про подання додаткових пояснень № 6 від 17.07.2023 року разом з 3 додатками: Повідомлення від 17.07.2023 № 9174916854; Квитанція № 2 від 17.07.2023 № 9174917108; Пояснення від 17.07.2023 № 9174917146. Відповідно до фактичних обставин справи, між ТОВ «Авангард» (Продавець) та ТОВ «Профіт-Терра» (Покупець) укладено Договір поставки № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2022 (далі - Договір). Згідно умов договору, Продавець продав, а Покупець купив Товар - Ячмінь код УКТЗЕД 10039000000, врожаю 2023 року. Однак, Позивачем у встановлені Порядком № 520 строки не було надано додаткові пояснення та запитувані контролюючим органом документи. З огляду на неподання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, Комісією яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування були винесені оскаржувані рішення про відмову в реєстрації вищезазначених податкових накладних.

12.09.2023 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, згідно з якою разом з Повідомленням № 4 від 27.06.2023 Товариством було надано 12 документів, а разом з Повідомленням № 5 від 28.06.2023 було надано 13 документи". Однак в подальшому контролюючим органом визначено необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9118556/03769356 від 04.07.2023 та №9118555/03769356 від 04.07.2023, у яких зазначено «У зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування» та надано перелік запитуваних документів". Представник позивача наголошує, що Комісією регіонального рівня за змістом повідомлень про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.07.2023 №9118556/03769356, №9118555/03769356 при витребуванні безмежного та абстрактного переліку можливих документів не визначено, які конкретні документи відповідно до чинного законодавства України повинні доповнити інформацію на підтвердження реальності господарської операції, надану ТОВ "Авангард" раніше, згідно повідомлень № 4 від 27.06.2023, № 5 від 28.06.2023 "про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено", та які з раніше наданих товариством на розгляд Комісії документів мають дефект форми, змісту або походження, котрі в силу ст.ст. 198. 201 ПК України, ч. 2 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 р. № 996-XIV (з наступними змінами та доповненнями), п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, спричиняли б втрату цими документами доказової сили.

Ухвалою суду від 13.09.2023 в задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження відмовлено.

Розгляд справи здійснюється без проведення судового засідання та по суті розпочатий через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі відповідно до ч. 2 ст. 262 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення.

Судом встановлено, що Товариство з обмежено відповідальністю «Авангард» (03769356) зареєстровано 17.03.2000 (23 роки 6 місяців).

Видами діяльності ТОВ «Авангард» за КВЕД обрано: Основний: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; Інші: 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; 01.25 Вирощування ягід, горіхів, інших плодових дерев і чагарників; 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах.

З огляду на матеріали справи, між ТОВ "Авангард" ("Продавець") та ТОВ"Профіт-терра" (далі - ТОВ "Профіт-терра", "Покупець") було укладено договір поставки № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023, відповідно до умов розділу і якого Продавець продав, а Покупець купив Товар - Ячмінь код УКТЗЕД 1003900000/, врожаю 2023р. Кількість 180 (Сто вісімдесят) тонн +/-10 тн. Якість: ДСТУ 3769-98 «Ячмінь. Технічні умови», в т.ч : вологість 14,0% Макс; натура 62 кг/гл. Мін; сміттєва домішка 2.0% Макс. Ціна за одиницю Товару (тонн) на базисі поставки: 4736,84 грн., без ПДВ. Вартість Товару: 971 999.57 гри. (Дев`ятсот сімдесят одна тисяча дев`ятсот дев`яносто дев`ять гривень 57 копійок) +/- 10 тн., в т ч. ПДВ.

Згідно п. 2.1 договору поставки №ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023, ТОВ "Авангард" були прийняті на себе зобов`язання забезпечити передачу товару на базисі поставки: FCA (Інкотермс 2010) Одеська обл., Ізмаїльський р-н, село Броска у період з 21 червня 2023 р. по 9 липня 2023 р.

Згідно п. 2.4 договору, право власності на Товар переходить від Продавця до Покупця з моменту оплати Товару. Витрати по зберіганню Товару до моменту його передачі Покупцю входять у ціну Товару.

Відповідно до офіційних правил тлумачення торговельних термінів Інкотермс 2010 Міжнародної торгової палати FCA (...named place) англ. Free Carrier, або "Вільний перевізник" (...назва місця) означає, що продавець доставить вантаж, який пройшов митне очищення, зазначеному покупцем перевізнику до названого місця. Вибір місця постачання впливає на зобов`язання із завантаження і розвантаження товару у даному місці. Якщо постачання здійснюється у приміщенні продавця, то продавець несе відповідальність за завантаження. Якщо ж постачання здійснюється в інше місце, продавець за відвантаження товару відповідальності не несе.

З урахуванням зазначеного, згідно п. 2.2 договору поставки № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023, поставка товару оформлюється видатковою накладною чи актом приймання-передачі. На кожну партію товару Продавець повинен забезпечити наявність товаротранспортних документів.

Згідно з п.2.3 Договору, Продавець має право проводити навантаження товару лише у ті транспортні засоби, на які до початку навантаження від Покупця засобами факсимільного чи електронного зв`язку надійшла відповідна заявка (з підписом та печаткою). В іншому випадку зобов`язання з поставки товару вважатимуться не виконаними, а відвантажений товар вважатиметься таким, що переданий третій особі поза межами цього договору з власної волі та під власну відповідальність Продавця.

Згідно з п. п.4.1, 4.2 Договору, оплата за договором здійснюється у безготівковій формі шляхом перерахування грошових коштів на банківський рахунок Продавця (п. 4.1). Оплата за договором здійснюється Покупцем шляхом попередньої оплати. Остаточний розрахунок (доплата за поставлений товар) здійснюється Покупцем протягом 30 банківських днів після реєстрації Продавцем належним чином заповненої податкової накладної на суму поставок Товару за цим договором в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному чинним законодавством (п. 4.2).

На виконання договору продавцем оформлено та направлено покупцю рахунок-фактуру № 9 від 21.06.2023 на оплату передбачених договором 176,40 тон ячменю українського походження врожаю 2023 року на загальну суму 952559,58 грн., у т.ч. ПДВ 116 981 грн., що відповідає змісту податкової накладної №9 від 22.06.2023.

Також продавцем оформлено та видано покупцю по факту передачі (відвантаження) товару видаткову накладну № 9 від 25.06.2023 щодо передачі на користь ТОВ "Профіт-терра" 176,40 тон ячменю українського походження врожаю 2023 року на загальну суму 952 559,58 грн., у т.ч. ПДВ 116 981 грн., що також відповідає змісту податкової накладної №9 від 22.06.2023p.

Платіжною інструкцією № ПТ 00000061 від 22.06.2023 ТОВ "Профіт-терра" відповідно перераховано (передплачено) на користь ТОВ "Авангард" передоплату товару по даному договору на суму 710 526 грн. - "Оплати за ячмінь згідно договору № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023. Сума 710526,00 грн., в т.ч. ПДВ (14%) 87257,58 грн.", що складає 75% вартості товару та відповідає даним податкової накладної ТОВ "Авангард" №9 від 22.06.2023.

Між сторонами договору складено акт звірки взаємних розрахунків за період з 01.06.2023 по 28.06.2023, відповідно до якого ТОВ "Авангард" та ТОВ "Профіт-терра" підтвердили факт передачі права власності на товар, згідно видаткової накладної № 9 від 25.06.2023, та погодили розмір заборгованості у сумі 116981 грн., що рахуватиметься за ТОВ "Профіт-терра" за видатковою накладною № 9 від 25.06.2023 до дня реєстрації Продавцем належним чином заповненої податкової накладної на суму поставок Товару за цим договором в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному чинним законодавством.

На виконання абз. 1 п. 201.10 ст. 201 ПК України та у зв`язку із здійсненням господарських операцій з постачання по договору поставки № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023, на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Профіт-терра" в частині 131,57 тон ячменю українського походження врожаю 2023 року на загальну суму 710 526 грн., у т.ч. ПДВ 87 257,58 грн., ТОВ "Авангард" було складено податкову накладну №9 від 22.06.2023 та в електронному вигляді направлено її до автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України (версія 2.3.8.73) для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Однак у відповідь позивачем отримано квитанцію про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій зазначено, що документи прийнято, але реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України.

Зазначено підставу для зупинення: обсяг постачання товару послуги 1003 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару / послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН / РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН / РК в ЄРПН. Додаткового повідомлено показники «D» (14,2473 %) та «P» (0).

Позивач направив до ГУ ДПС в Одеській області повідомлення № 4 від 27.06.2023 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, із 12 додатками (бухгалтерську довідку від 28.06.2023 № 4; копію договору поставки № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023; копію рахунку-фактури № 9 від 21.06.2023; копію платіжної інструкції № ПТ 00000061 від 22.06.2023; копію видаткової накладної № 9 від 25.06.2023; копію акту звірки взаємних розрахунків за період з 01.06.2023 по 28.06.2023; копію довідки Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області від 07.03.2023 № 01/01-33/818; звіт про посівні площі с/г культур під врожай 2023 р. (ф. № 4-сг) та квитанції № 9001110657 від 13.06.2023 про отримання звіту Центром обробки електронних звітів Держстату України; звіт про збирання врожаю с/г культур на 01.07.2023 (ф. № 37-сг) та квитанції № 9001130649 від 27.06.2023 про отримання звіту Центром обробки електронних звітів Держстату України).

Проте рішенням комісії Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.07.2023 № 9185238/03769356 позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної № 9 від 22.06.2023 з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Крім того, у зв`язку із постачання товару на користь ТОВ «Профіт-терра» - 44,82 тон ячменю українського походження врожаю 2023 р. на загальну суму 242033,58 грн, в т.ч. ПДВ 29723,42 грн., ТОВ "Авангард" було складено податкову накладну № 10 від 25.06.2023 та в електронному вигляді направлено її до автоматизованої системи "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України (версія 2.3.8.73) для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зазначено підставу для зупинення: обсяг постачання товару послуги 1003 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару / послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН / РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН / РК в ЄРПН. Додаткового повідомлено показники «D» (14,2473 %) та «P» (0).

Позивач направив до ГУ ДПС в Одеській області повідомлення № 5 від 28.06.2023 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, із 13 додатками.

Проте рішенням комісії Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.07.2023 9185237/03769356 позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної № 10 від 25.06.2023 з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погодившись із вищезазначеними рішеннями, Товариством оскаржено останні до ДПС України шляхом подання скарг із поясненнями та копіями документів.

Однак, за результатами розгляду скарги Комісією з питань зупинення реєстрації ПН/ РК в ЄРПН Державної податкової служби України (Відповідач-2) було прийнято рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими залишено скарги без задоволення, а оскаржувані рішення без змін з підстав: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».

Вважаючи, що до регіональної комісії органу ДПС, а також до ДПС України Товариством надано повний та вичерпний перелік документів, який відображає всі аспекти господарської операції між Товариством та його контрагентом, позивач звернувся за судовим захистом.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII, внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341), (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до п. 2 Порядку №1246, податкова накладна, це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно п.12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №1165).

Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п. 2 Порядку 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог п. 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).

Відповідно до п. 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п.11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п.25 Порядку № 1165).

З огляду на матеріали справи, позивачем було направлено в електронному вигляді на адресу Головного управління ДПС в Одеській області (через Ізмаїльську державну податкову інспекцію (Ізмаїльський район)) повідомлення про подання пояснень тa копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, відповідно до якого платником податку було додано документи первинного бухгалтерського обліку сільгосппідприємства у кількості 13 додатків щодо походження майна, яке було предметом господарських операцій з постачання на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Профіт-терра" (код ЄДРПОУ 43052481) ячменю українського походження врожаю 2023 року, а також щодо правових підстав переходу права власності на вищевказане майно та реальності вчиненого суб`єктами господарювання правочину.

Зокрема, до повідомлення № 5 від 28.06.2023 (ПН № 9 від 22.06.2023) ТОВ «Авангард» було додано наступні документи:

бухгалтерську довідку від 28.06.2023 за вих. № 4 щодо здійснення ТОВ "Авангард" господарської операції з постачання товариства з обмеженою відповідальністю "Профіт-терра" (код ЄДРПОУ 43052481) ячменю українського походження врожаю 2023 року по якій зупинена реєстрація податкової накладної ТОВ "Авангард" №9 від 22.06.2023р. (документ довільного формату №7 від 27.06.2023);

копію договору поставки № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023, укладеного між ТОВ "Авангард" ("Продавець") та ТОВ "Профіт-терра" ("Покупець") на придбання останнім ячменю українського походження врожаю 2023 року насипом відповідно до умов цього договору (документ довільного формату №4 від 27.06.2023);

копію рахунку-фактури № 9 від 21.06.2023р. на оплату передбачених договором поставки № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023 176,40 тон ячменю українського походження врожаю 2023 року на загальну суму 952559,58 грн., у т.ч. ПДВ - 116 981 грн. (документ довільного формату №8 від 27.06.2023);

копію платіжної інструкції ТОВ "Профіт-терра" № ПТ 00000061 від 22.06.2023 про перерахування на користь ТОВ "Авангард" 710 526 грн. "Оплати за ячмінь згідно договору № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023. Сума 710 526,00 грн., в т.ч. ПДВ (14%) 87 257,58 грн." (документу довільного формату №6 від 27.06.2023);

копію видаткової накладної № 9 від 25.06.2023р. щодо передачі ТОВ "Авангард" на користь ТОВ "Профіт-терра" 176,40 тон ячменю українського походження врожаю 2023 року на загальну суму 952559,58 грн., у т.ч. ПДВ - 116 981 грн. (документ довільного формату №11 від 27.06.2023);

копію акту звірки взаємних розрахунків, складеного між ТОВ "Авангард" та ТОВ "Профіт-терра" за період з 01.06.2023 по 28.06.2023 відповідно до якого сторони за договором поставки № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023 погодили, що за ТОВ "Профіт-терра" рахується заборгованість по оплаті отриманої за видатковою накладною № 9 від 25.06.2023р. сільськогосподарської продукції на суму у розмірі 116981 грн. (документ довільного формату №10 від 27.06.2023);

копію довідки Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області від 07.03.2023р. за вих. №01/01-33/818 про наявність у користуванні ТОВ "Авангард" земельних ділянок сільськогосподарського призначення площею 800,9346 га (документ довільного формату №2 від 27.06.2023);

роздруківку звіту ТОВ "Авангард" про посівні площі сільськогосподарських культур під врожай 2023 року (форма №4-сг) та квитанції за реєстр. №9001110657 від 13.06.2023 про отримання вказаного звіту Центром обробки електронних звітів Держстату України (документ довільного формату № 9 від 27.06.2023);

роздруківку звіту ТОВ "Авангард" про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 липня 2023 року (форма №37-сг) та квитанції за реєстр. №9001130649 від 27.06.2023 про отримання вказаного звіту Центром обробки електронних звітів Держстату України (документ довільного формату №3 від 27.06.2023).

Зокрема, до повідомлення № 5 від 28.06.2023 (ПН № 10 від 25.06.2023) ТОВ «Авангард» було додано наступні документи:

бухгалтерську довідку від 28.06.2023 за вих. №5 щодо здійснення ТОВ "Авангард" господарської операції з постачання товариства з обмеженою відповідальністю "Профіт-терра" (код ЄДРПОУ 43052481) ячменю українського походження врожаю 2023 року по якій зупинена реєстрація податкової накладної ТОВ "Авангард" №10 від 25.06.2023;

копію договору поставки № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023, укладеного між ТОВ "Авангард" ("Продавець) та ТОВ "Профіт-терра" ("Покупець") на придбання останнім ячменю українського походження врожаю 2023 року насипом відповідно до умов цього договору;

копію рахунку-фактури № 9 від 21.06.2023 на оплату передбачених договором поставки № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023р. 176,40 тон ячменю українського походження врожаю 2023 року на загальну суму 952559,58 грн., у т.ч. ПДВ - 116 981 грн.;

копію платіжного доручення ТОВ "Профіт-терра" № ПТ 00000061 від 22.06.2023р. про перерахування на користь ТОВ "Авангард" 710 526 грн. "Оплати за ячмінь згідно договору № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023. Сума 710526,00 грн., в т.ч. ПДВ (14%) 87 257,58 грн.;

копію платіжного доручення ТОВ "Профіт-терра" № ПТ 00000063 від 26.06.2023 про перерахування на користь ТОВ "Авангард" 125 052,56 грн. "Оплати за ячмінь згідно договору № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023. Сума 125052,56 грн., в т.ч. ПДВ (14%) 15357,33 грн.";

копію видаткової накладної № 9 від 25.06.2023 щодо передачі ТОВ "Авангард" на користь ТОВ "Профіт-терра" 176,40 тон ячменю українського походження врожаю 2023 року на загальну суму 952559,58 грн., у т.ч. ПДВ - 116981 грн.;

копію акту звірки взаємних розрахунків, складеного між ТОВ "Авангард" та ТОВ "Профіт-терра" за період з 01.06.2023 по 28.06.2023 відповідно до якого сторони за договором поставки № ПО/1324/06/2023 від 21.06.2023 погодили, що за ТОВ "Профіт-терра" рахується заборгованість по оплаті отриманої за видатковою накладною № 9 від 25.06.2023р. сільськогосподарської продукції на суму у розмірі 116981 грн. (952559,58 грн. за договором - 710 526 грн. за платіжним дорученням № ПТ 00000061 від 22.06.2023р. 125 052,56 грн. за - платіжним дорученням № ПТ 00000063 від 26.06.2023);

копію довідки Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області від 07.03.2023р. за вих. №01/01-33/818 про наявність у користуванні ТОВ "Авангард" земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 800,9346 га;

роздруківку звіту ТОВ "Авангард" про посівні площі сільськогосподарських культур під врожай 2023 року (форма №4-сг) та квитанції за реєстр. №9001110657 від 13.06.2023р. про отримання вказаного звіту Центром обробки електронних звітів Держстату України;

роздруківку звіту ТОВ "Авангард" про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 липня 2023 року (форма №37-сг) та квитанції за реєстр. № 9001130649 від 27.06.2023 про отримання вказаного звіту Центром обробки електронних звітів Держстату України.

На момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Згідно з п. 1 Додатку 3 критерієм ризиковості здійснення операцій є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Відповідно до пункту 12 Порядку № 1165, платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).

У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України (пункт 13 Порядку №1165).

Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6). У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування (пункти 14-17 Порядку №1165).

За правилами пункту 19 Порядку №1165, у разі коли до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником податку недостовірної інформації, в таблиці даних платника податку, яка врахована, зокрема в автоматичному режимі, комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу (додаток 7).

Порядку, після прийняття комісією контролюючого органу рішення про неврахування таблиці даних платника податку така таблиця підлягає розгляду відповідно до пункту 15 цього Порядку (пункт 20 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 21 Порядку №1165, якщо рішення про врахування таблиці даних платника податку прийнято до дати набрання чинності цим Порядком, таке рішення залишається чинним до прийняття контролюючим органом рішення про неврахування таблиці даних платника податку.

Таким чином, Порядок №1165 передбачає: 1) можливість (право) платника податків подати до ДПС таблицю даних платника податку згідно Додатку №5, яка підлягає відповідному розгляду та прийняття рішення про її врахування чи неврахування; 2) визначає можливість врахування таблиці даних в автоматизованому режимі; 3) якщо рішення про врахування таблиці даних платника податку прийнято до дати набрання чинності цим Порядком, таке рішення залишається чинним до прийняття контролюючим органом рішення про неврахування таблиці даних платника податку.

Суд зазначає, що відповідачем-1 не надано суду жодного обґрунтування щодо застосування / не застосування відповідної таблиці даних платника податку на додану вартість: моменту її подання позивачем до фіскального органу, що впливає на механізм її врахування контролюючим органом. Комісією регіонального рівня не підтверджено того факту, яка ж таблиця даних розглядалася контролюючим органом до моменту формування Квитанцій.

Окрім цього у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації таких спірних податкових накладних, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.

Суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до п. 61.1 ст. 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Суд підкреслює, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, наприклад, у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520).

Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).

Пунктами 4, 5 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Згідно з пунктами 9, 10, 11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН / РК в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН / РК в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином, норми Порядку №520 визначають строк для надання пояснень та копій документів (365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в ПН/РК) і строк для прийняття рішення Комісією (5 днів з дня отримання документів).

Порядок № 520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності у платника надати ці документи до спливу 365 днів.

Тобто, зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п. 185.1 ст. 185, так і п.187.1 ст.187 ПКУ.

За викладених обставин суд вважає, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкових накладних не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.

В той же час, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд приходить до висновку, що контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).

При юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної суд враховує, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.

Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості.

Верховний Суд неодноразово звертав увагу на те, що при розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлюють обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому Верховний Суд, переглядаючи рішення судів нижчих інстанцій, зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом (постанова 7 грудня 2022 року по справі № 500/2237/20; адміністративне провадження № К/9901/20572/21).

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірні ПН, суд виходить з наступного.

Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

В даному випадку, зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений із застосуванням належного способу захисту порушеного права, а тому суд вважає вказані позовні вимоги підлягаючими до задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданнями адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та наявність підстав для задоволення позову.

Судові витрати розподілити відповідно до ст. 139 КАС України.

При цьому суд враховує, що вимога про визнання протиправними дій як передумови для застосування інших способів захисту порушеного права (скасування рішень) як наслідків протиправності акта, дій чи бездіяльності є однією вимогою.

На підставі викладеного суд вважає за необхідне присудити позивачу понесені ним судові витрати з урахуванням розсуду спору відповідно до положень ч.8 ст.139 КАС України, - за рахунок асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС в Одеській області. Так, з порушенням права, яке потребувало судового захисту, в першу чергу пов`язано прийняття неправомірного рішення ГУ ДПС в Одеській області, тоді як обраний судом спосіб захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну обумовлений процедурою реєстрації ПН в ЄРПН, тобто способом захисту порушеного права.

Предметом даного позову є дві вимоги немайнового характеру щодо скасування двох рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області (тоді як похідні вимоги є способом захисту порушеного права), за що підлягав сплаті судовий збір в граничному розмірі 5368 грн (2684 х 2). Таким чином, сплачена (вдруге) сума 5368 грн є надмірною та підлягає поверненню позивачу з Державного бюджету України.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно пунктів 1 частини 3 ст. 132 КАС України, до витрат, пов`язаних з розглядом справи, в тому числі належать витрати на професійну правничу допомогу.

Відповідно до ст. 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

На підтвердження розрахунку вартості послуг адвоката в розмірі 28000 грн до позову додано договір про надання правової допомоги від 07.08.2023 № 205/100, що укладений між ТОВ «Авангард» та адвокатом Воронковим Володимиром Олексійовичем, за яким (п.6) гонорар адвоката визначається сторонами у розмірі, порядку та строків сплати, узгодженому сторонами у додатках до цього договору, які є невід`ємною частиною договору.

До матеріалів справи долученою додаткову угоду № 1, в якій відображено вид та вартість адвокатських послуг на загальну суму 28 0000 грн, а саме: з`ясування обставин 2000 грн; аналіз правових позицій 2000 грн; складання позову 12000 грн; направлення позову 4000 грн; складання відповіді на відзив 4000 грн; складання процесуальних заяв 2000 грн; участь в судових засіданнях 2000 грн.

Згідно з ч. 7 ст. 134 КАСУ обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Однак відповідачами на виконання вищезазначеної норми не заявлено клопотань про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Разом з тим, розмір понесених витрат на правничу допомогу входить до предмету доказування по справі. При цьому, позовні заяви цієї категорії фактично є шаблонними та не потребують значного часу та витрат на їх складання, рівно як і за розглядуваних обставин не потребувало значного часу вивчення судової практики в аналогічних спорах. Так, правовий аналіз судової практики та складання позовної заяви по схожих справах є порівняно типовою роботою, яка не розпочинається спочатку при підготовці наступного позову, а робота із практикою в подальших роботах повторює первісні судові практики. Тобто обсяги роботи при складанні однотипних позовних заяв за аналогічних спірних правовідносин не потребують докладання однакових зусиль та часу у порівнянні із опрацюванням іншої категорії спорів.

При викладених обставинах, дослідивши матеріали даної справи, суд вважає заявлений представником позивача розмір витрат на правову допомогу неспівмірним зі складністю справи; часом, витраченим адвокатом; обсягом наданих послуг, ціною позову (позов немайнового характеру) і значенням справи для сторони, та, з урахуванням задоволення позову, вважає достатнім і співмірним розмір витрат правничої допомоги в сумі 2000 грн.

При цьому суд враховує, що метою стягнення витрат на правничу допомогу є не тільки компенсація стороні, на користь якої прийняте рішення, витрачених коштів, але і в певному сенсі спонукання суб`єкта владних повноважень утримуватися від подачі безпідставних заяв, скарг і своєчасно вчиняти дії, необхідні для поновлення порушених прав та інтересів фізичних і юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин, про що зазначив Верховний Суд у постанові від 05.09.2019 по справі № 826/841/17.

Керуючись ст.ст. 139, 242-246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард» (68663, Одеська область, Ізмаїльський район, с. Броска, вул. Болградська, 63, корпус А; ЄДРПОУ 03769356) до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; ЄДРПОУ 44069166), Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; ЄДРПОУ 44069166), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 13.07.2023 №№9185238/03769356, 9185237/03769356.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард» №9 від 22.06.2023 та №10 від 25.06.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датами їх подання на реєстрацію.

Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард» судові витрати у розмірі 5368 грн (п`ять тисяч триста шістдесят вісім грн).

Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард» витрати на правничу допомогу в розмірі 2000 грн (дві тисячі гривень).

Повернути з Державного бюджету України через Управління Державної казначейської служби України у м. Одесі на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард» судовий збір в розмірі 5368 грн (п`ять тисяч триста шістдесят вісім грн).

Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Суддя І.В. Завальнюк

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2023
Оприлюднено16.10.2023
Номер документу114125970
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/21708/23

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Повістка від 23.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Постанова від 22.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 17.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 17.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 11.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 13.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 23.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні