ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 жовтня 2023 р. Справа № 440/3301/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Кононенко З.О.,
Суддів: Калиновського В.А. , Мінаєвої О.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 10.07.2023, головуючий суддя І інстанції: С.С. Сич, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 10.07.23 по справі № 440/3301/23
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМПЕРА СТАЙЛ"
до Головного управління ДПС у Полтавській області , Державної податкової служби України
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
22 березня 2023 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМПЕРА СТАЙЛ" (надалі - позивач, ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ") до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - відповідач, ГУ ДПС у Полтавській області), Державної податкової служби України (надалі - відповідач, ДПС України) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
В обґрунтування позовних вимог позивачем, зазначено, що оскаржувані рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню, а податкові накладні, реквізити яких вказані у позові, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки платником податків надано контролюючому органу всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких відмовлено.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 10.07.2023 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМПЕРА СТАЙЛ" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02 березня 2023 року №8363902/43221829.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 09 лютого 2022 року №24, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ІМПЕРА СТАЙЛ" (ідентифікаційний код 43221829) 14 липня 2022 року.
Відповідач, Головне управління ДПС у Полтавській області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.
Так, представник Головного управління ДПС у Полтавській області в апеляційній скарзі зазначає, що Порядком № 1246 не визначено, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної необхідно зазначати конкретний перелік документів.
Так, у вищезазначених квитанціях міститься вказівка на конкретний критерій ризиковості здійснення операцій із розрахованим показником за цим критерієм, а також міститься пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, що свідчить про те, що вказана квитанція відповідає вимогам пункту 11 Порядку №1165.
Представник апелянта вважає, що судом першої інстанції не надано належної оцінки доводам ГУ ДПС у Полтавській області. Крім того, судом першої інстанції не було досліджено в повній мірі підстави прийняття рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області від 02.02.2023 № 8196606/37173928, а саме платником надано документи на придбання товарів від неплатників ПДВ, що не дає можливість підтвердити походження реалізованих товарів.
Представник апелянта зазначає, що Порядком № 1165 не визначено, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної необхідно зазначати конкретний перелік документів.
Водночас, у квитанції від 14.12.2021 зазначено конкретний критерій ризиковості здійснення операцій із розрахованим показником за цим критерієм, а також міститься пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, що свідчить про те, що вказана квитанція відповідає вимогам пункту 11 Порядку №1165.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо. Таким чином, обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача.
На переконання апелянта, адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Позивач скориставшись своїм правом надав до Другого апеляційного адміністративного суду відзив на апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області, в якому зазначає, що обставини, про які повідомляє відповідач в апеляційній скарзі всебічно та в повній мірі були досліджені Полтавським окружним адміністративним судом під час розгляду адміністративної справи.
На переконання представника позивача, відповідач не виклав у апеляційній скарзі належних, обґрунтованих доводів щодо спростування аргументації Полтавського окружного адміністративного суду, викладеної в рішенні від 10.07.2023 по справі №440/3301/23, у зв`язку з чим, відповідна апеляційна скарга носить формалізований характер.
На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" (ідентифікаційний код 43221829) зареєстроване як юридична особа, основним видом економічної діяльності позивача є 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с.17/.
14.07.2022 ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №24 від 09.02.2022 (постачальник (продавець) ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ"), отримувач (покупець) Товариство з обмеженою відповідальністю "УБК ФІНАНС" (надалі - ТОВ "УБК ФІНАНС") на трубу обсадну 244.5*11.99 мм L-80, ВТС, код УКТ ЗЕД - 7304293000, кількістю 20,751 т на загальну суму 857992,01 грн., в тому числі ПДВ - 142998,67 грн. /а.с. 18, 91, 92/.
За результатами розгляду податкової накладної №24 від 09.02.2022 контролюючий орган через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.40" направив ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" квитанцію, у якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 09.02.2022 №24 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" /а.с. 19, 92/.
27.02.2023 ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" направило контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено від 27.02.2023 №1 /а.с. 20, 129/.
До цього повідомлення позивачем було додано копії документів /а.с. 97-126/ та письмові пояснення /а.с. 21-23, 127-128/, за змістом яких 01.02.2022 між ТОВ ІМПЕРА СТАЙЛ (продавець) та ТОВ УБК ФІНАНС був укладений договір поставки №0102/22/УБК (далі - договір №0102/22/УБК 01.02.2022). 01.02.2022 сторонами була підписана специфікація №1 на поставку товару загальною вартістю 4592744,28 грн., з урахуванням ІІДВ, а також погоджені наступні умови: умови поставки: DDP - склад покупця с. Сари, Миргородського району, Полтавської області; термін поставки: до 15.02.2022; умови оплати: 100% післяплата. 09.02.2022 ТОВ ІМПЕРА СТАЙЛ на адресу ТОВ УБК ФІНАНС в межах зазначеного договору поставки була здійснена поставка частини товару, обумовленого специфікацією №1 від 01.02.2022, на загальну суму 857992,01 грн., в т.ч. ПДВ, що підтверджується видатковою накладною №112 від 09.02.2022 та товарно-транспортною накладною №0902/2 від 09.02.2022. Зазначено, що керуючись нормами податкового законодавства України, за результатом здійснення господарської операції за правилом "першої події" була складена та подана на реєстрацію в ЄРПН податкова накладна №24 від 09.02.2022, реєстрація якої зупинена.
02.03.2023 комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №8363902/43221829 про відмову у реєстрації податкової накладної від 09.02.2022 №24 /а.с. 24, 93/.
За змістом вказаного рішення підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено "надання платником податку копій документів складених із порушенням законодавства". Додаткова інформація: "надано документи на придбання товарів від неплатників ПДВ, що не дає можливість підтвердити походження реалізованих товарів".
Позивач не погодився з рішенням комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8363902/43221829 від 02.03.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних при прийнятті оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних діяла необґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мали значення для прийняття такого рішення, не на підставі та не у спосіб, що передбачені Податковим кодексом України, без дотримання вимог частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у зв`язку з чим наявні підстави для визнання протиправним та скасування цього рішення.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову з наступних підстав.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).
Відповідно до підпунктів 16.1.2,16.1.3, пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктом "а" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів). (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Відповідно до пункт 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
Відповідно до підпункту 14.1.60 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку (пункт 8 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних).
Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пунктів 13-15 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Згідно з приписами пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пунктом 8 яких передбачено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
З матеріалів справи, колегією суддів встановлено, що за результатами розгляду податкової накладної №24 від 09.02.2022 контролюючий орган через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.40" направив ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" квитанцію, у якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 09.02.2022 №24 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" /а.с. 19, 92/.
Як підставу для зупинення реєстрації податкової накладної №28 від 02.02.2022 відповідачами надано до суду разом із відзивом на позов через "Електронний суд" 12.04.2023 рішення №33095 від 21.06.2022 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Доказів оскарження та скасування цього рішення №33095 від 21.06.2022 до суду не надано.
Правомірність чи неправомірність прийняття рішення №33095 від 21.06.2022 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку не є предметом доказування у даній справі, оскільки це рішення не оскаржується позивачем у цій справі.
Водночас, зупиняючи реєстрацію податкової накладної, контролюючим органом не визначено, які конкретно документи позивачу слід подати для усунення сумнівів щодо реальності задекларованої позивачем операції.
Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (надалі - Порядок №520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. (пункт 4 Порядку № 520).
Згідно з пунктом 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Вжите у цій нормі словосполучення може включати свідчить про те, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним та залежить від критерію ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. (пункт 11 Порядку № 520).
Слід зазначити, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим (фіскальним) органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
У випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні саме суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Аналогічний висновок щодо застосування норм права викладено Верховним Судом у постанові від 30 вересня 2022 року у справі № 600/332/21-а (адміністративне провадження № К/990/16015/22).
Верховним Судом у постанові від 07 травня 2020 року у справі №300/183/19 викладено висновок щодо застосування норм статей 8, 9, 77, 245 Кодексу адміністративного судочинства України, за змістом якого предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання ДФС України зареєструвати податкову накладну мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації. Тобто позивач має довести, що ним було подано вичерпний перелік документів, достатніх для реєстрації податкової накладної, натомість відповідач має це спростовувати на підтвердження правильності свого рішення із наведенням обґрунтованих доводів, чому надані позивачем документи не були достатніми для реєстрації податкової накладної.
З матеріалів справи вбачається, що ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" направило контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено від 27.02.2023 №1 /а.с. 20, 129/.
До цього повідомлення позивачем було додано письмові пояснення /а.с. 21-23, 127-128/, за змістом яких 01.02.2022 між ТОВ ІМПЕРА СТАЙЛ (продавець) та ТОВ УБК ФІНАНС був укладений договір поставки №0102/22/УБК (далі - договір №0102/22/УБК 01.02.2022). 01.02.2022 сторонами була підписана специфікація №1 на поставку товару загальною вартістю 4592744,28 грн., з урахуванням ІІДВ, а також погоджені наступні умови: умови поставки: DDP - склад покупця с. Сари, Миргородського району, Полтавської області; термін поставки: до 15.02.2022; умови оплати: 100% післяплата. 09.02.2022 ТОВ ІМПЕРА СТАЙЛ на адресу ТОВ УБК ФІНАНС в межах зазначеного договору поставки була здійснена поставка частини товару, обумовленого специфікацією №1 від 01.02.2022, на загальну суму 857992,01 грн., в т.ч. ПДВ, що підтверджується видатковою накладною №112 від 09.02.2022 та товарно-транспортною накладною №0902/2 від 09.02.2022. Зазначено, що керуючись нормами податкового законодавства України, за результатом здійснення господарської операції за правилом "першої події" була складена та подана на реєстрацію в ЄРПН податкова накладна №24 від 09.02.2022, реєстрація якої зупинена.
На підтвердження пояснень разом із повідомленням позивачем надано до контролюючого органу копії таких документів:
- договору поставки №0102/22УБК від 01.02.2022, укладеного між ТОВ «ІМПЕРА СТАЙЛ» (постачальник) та ТОВ «УБК ФІНАНС» (покупець), за умовами якого на умовах даного договору постачальник зобов`язується поставити та передати у власність покупцю продукцію, визначену у п. 1.3 цього договору (надалі іменується "продукція"), а покупець зобов`язується прийняти та оплатити продукцію. Згідно з пунктами 1.3, 1.4 договору найменування продукції: трубна продукція та інший товар. Продукція поставляється партіями. Партією продукції вважається її асортимент, кількість, ціна, вказана в одній специфікації. Найменування, одиниці виміру та загальна кількість кожної партії що поставляється, ціна за одиницю, а також загальна вартість партії продукції, що є предметом поставки за цим договором, визначаються сторонами у специфікації. Підписана сторонами специфікація є додатком до цього договору і його невід`ємною частиною. Специфікація вважається узгодженою сторонами також у випадку її підписання шляхом застосування факсимільного зв`язку. Відповідно до пункту 2.2 договору постачальник зобов`язаний передати покупцеві продукцію разом з усіма її належностями та документами, що стосуються продукції та підлягають переданню разом з нею, відповідно до вимог чинного законодавства України. Пунктами 9.1, 9.2 договору передбачено, що цей договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання обома сторонами та скріплення печатками. Договір діє до 31 грудня 2022 року, а в частині виконання зобов`язань, які залишились невиконаними на день закінчення строку договору - до повного їх виконання сторонами, а по гарантії - в межах гарантійного строку /зворот а.с. 97, а.с. 98- 99/;
- додаткової угоди №1 від 30.12.2022 до договору поставки №0102/22/УБК від 01.02.2022 /а.с. 97/;
- специфікації №1 від 01.02.2022 до договору поставки №0102/22/УБК від 01.02.2022, відповідно до якої постачальник ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" та покупець ТОВ "УБК ФІНАНС" погодили поставку труби обсадної 244.5*11.99 мм L-80, ВТС, кількістю 111,078 т, ціна за одиницю без ПДВ - 34455,85 грн., загальна вартість без ПДВ - 3827286,90 грн. Загальна вартість товару, що поставляється по цій специфікації, складає 4592744,28 грн., з урахуванням ПДВ 765457,38 грн. Умови поставки товару: DDP - склад покупця - с. Сари Миргородського району Полтавської області. Термін поставки товару: до 15.02.2022; умови оплати: 100% післяплата /зворот а.с. 99/;
- видаткової накладної №112 від 09.02.2022 на трубу обсадну 244.5*11.99 мм L-80, ВТС, кількістю 20,751 т, ціна без ПДВ 34455,85 грн., сума без ПДВ - 714993,34 грн., на загальну суму 857992,01 грн., у тому числі ПДВ - 142998,67 грн. /зворот а.с. 102/;
- товарно-транспортної накладної №0902/2 від 09.02.2022 (замовник та вантажовідправник: ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ", вантажоодержувач: ТОВ "УБК ФІНАНС", автомобільний перевізник: ФОП ОСОБА_1 ) на перевезення труби обсадної 244.5*11.99 мм L-80, ВТС /а.с.105/;
- рахунку на оплату №100 від 09.02.2022, виписаного ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ", на трубу обсадну 244.5*11.99 мм L-80, ВТС на загальну суму 857992,01 грн., в тому числі ПДВ - 142998,67 грн. /а.с.107/;
- бухгалтерської довідки ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" про те, що станом на 27.02.2023 заборгованість ТОВ "УБК ФІНАНС" за договором 0102/22/УБК від 01.02.2022 складає 4592744,28 грн. та обліковується ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" на рахунку 361 /а.с. 102/;
- договору №0202/П/ІМ перевезення вантажів автомобільним транспортом від 02.02.2022, укладеного між позивачем (відправник) та ФОП ОСОБА_1 (перевізник) /а.с. 114-116/, акту №ОУ-0000234 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 10.02.2022 /а.с. 121/, рахунку-фактури №СФ-0000238 від 10.02.2022, виписаного ФОП ОСОБА_1 /а.с. 113/, платіжного доручення №684 від 09.09.2022 /зворот а.с. 108/, листа ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" від 09.09.2022 ФОП ОСОБА_1 про зміну призначення платежу /а.с. 108/;
- договору поставки товару №1001/22-ІМ від 10.01.2022, укладеного між позивачем (покупець) та ФОП ОСОБА_2 (постачальник) /зворот а.с. 122, а.с. 123/, акту прийому-передачі товару №4 від 09.02.2022, складеного між позивачем (покупець) та ФОП ОСОБА_2 (постачальник) /а.с. 124/, рахунку на оплату №5 від 09.02.2022, складеного ФОП ОСОБА_2 /зворот а.с. 119/, акту звірки взаєморозрахунків станом на період 01.01.2022-13.12.2022 між позивачем та ФОП ОСОБА_2 /зворот а.с. 118/, платіжної інструкції №541 від 12.05.2022 /а.с. 126/, платіжної інструкції №542 від 12.05.2022 /а.с. 126/, платіжної інструкції №622 від 20.06.2022 /а.с. 125/, платіжної доручення №19 від 09.12.2022 /зворот а.с. 124/, листа ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" вих. №09/02 від 09.02.2022 /а.с. 119/;
- договору поставки товару №040122/2022 від 04.01.2022, укладеного між позивачем (покупець) та ФОП ОСОБА_3 (постачальник) /зворот а.с. 121-122/, видаткової накладної №2 від 09.02.2022 (постачальник ФОП ОСОБА_3 , покупець ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" на трубу обсадну 244,5*11,99 мм L-80, ВТС) /а.с. 117/, акту прийому-передачі товару №2 від 09.02.2022 /зворот а.с. 117/, платіжного доручення №483 від 27.04.2022 /а.с. 110/, рахунку на оплату №2 від 09.02.2022 /зворот а.с. 125/, листа ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" вих. №09/02/3 від 09.02.2022 /зворот а.с. 120/, акту звірки взаєморозрахунків станом на період 01.01.2022-13.12.2022 між позивачем та ФОП ОСОБА_4 /а.с. 120/;
- договору №1001/ІМ/3А суборенди частини майданчика від 10.01.2022, укладеного між позивачем (суборендар) та ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" (орендар) /а.с. 100-101/, додаткової угоди №1 до договору №1001/ІМ/3А суборенди частини майданчика від 10.01.2022 /зворот а.с. 101/, акту прийому-передачі частини майданчика в суборенду від 10.01.2022 /а.с. 103/, акту надання послуг оренди №132 від 31.12.2022 /зворот а.с. 103/, рахунку на оплату №94 від 31.12.2022 /зворот а.с. 106/, платіжної інструкції №770 від 25.01.2023 /а.с. 118/;
- договору №030122/КК оренди транспортного засобу від 03.01.2022, укладеного між позивачем (орендар) та ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" (орендодавець) /а.с. 111-112/, акту надання послуг оренди №133 від 31.12.2022 /а.с.106, 109/, платіжної інструкції №772 від 25.01.2023 /зворот а.с. 107/, платіжного доручення №42 від 27.01.2023 /а.с.104, зворот а.с. 110/.
За приписами статті 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.
Відповідно до частин 1, 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Відповідно до абзацу другого пункту 2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88 (далі - Положення №88), господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів.
Отже, факт здійснення господарських операцій повинен підтверджуватися первинними документами (накладними, актами приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг), тощо), які містять відомості про такі господарські операції.
Позивачем надано до контролюючого органу, зокрема, копію видаткової накладної №112 від 09.02.2022 на трубу обсадну 244.5*11.99 мм L-80, ВТС, кількістю 20,751 т, ціна без ПДВ 34455,85 грн., сума без ПДВ - 714993,34 грн., на загальну суму 857992,01 грн., у тому числі ПДВ - 142998,67 грн. /зворот а.с. 102/, якою підтверджено факт відвантаження товару позивачем 09.02.2022.
Отже, платник податку ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" після настання першої з умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, що підтверджена, зокрема, видатковою накладною №112 від 09.02.2022 (у даному випадку дата відвантаження товару), відповідно до пунктів 201.7, 201.10 статті 201 ПК України був зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Колегія суддів не бере до уваги доводи апелянта щодо правомірності оскаржуваного рішення з посиланням на те, що товарно-транспортну накладну від 09.02.2022 №0902/2 заповнено з порушенням вимог наказу Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363 "Про затвердження Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні" через не зазначення в ній часу здійснення вантажно-розвантажувальної операції, оскільки відповідно до приписів пункту 11.1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 № 363, товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
Враховуючи викладене, відсутність часу здійснення вантажно-розвантажувальної операції у товарно-транспортній накладній саме по собі не може бути підставою для невизнання господарської операції, оскільки в силу приписів статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Дійсно, неможливість підтвердження походження товару податковим органом під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН не може бути підставою для відмови у такій реєстрації, оскільки по перше: не впливає на факт виникнення у позивача податкового зобов`язання з ПДВ після відвантаження товару контрагенту ТОВ "УБК ФІНАНС", на підтвердження чого до контролюючого органу було надано копію видаткової накладної №112 від 09.02.2022, та відповідно не впливає на обов`язок платника податків ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" скласти за зареєструвати в ЄРПН податкову накладну, а по друге: аналіз господарських операцій між ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" та його контрагентами, у тому числі, по ланцюгу постачання, повинен досліджуватись під час здійснення податкового контролю, а не під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Щодо доводів апелянта про те, що платіжні доручення №19 від 09.12.2022 /зворот а.с. 124/ та №42 від 27.01.2023 /а.с. 104/ не підтверджують факт здійснення господарської операції, оскільки не містять відтиску штампу банку, колегія суддів зазначає, що ці платіжні доручення стосуються взаємовідносин позивача з іншими контрагентами ФОП ОСОБА_2 та ТОВ "Квант плюс" відповідно та не стосуються оплати Товариством з обмеженою відповідальністю "УКБ ФІНАНС" за товар позивачу. Будь-які можливі недоліки при складенні вказаних вище розрахункових документів не можуть бути підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №24 від 09.02.2022, оскільки не впливають на факт виникнення у позивача податкового зобов`язання з ПДВ після відвантаження товару контрагенту ТОВ "УБК ФІНАНС", на підтвердження чого до контролюючого органу було надано копію видаткової накладної №112 від 09.02.2022.
Щодо аналізу господарських операцій між ТОВ "ІМПЕРА СТАЙЛ" та ТОВ "УБК ФІНАНС", а також між позивачем та іншими контрагентами позивача, то в даній справі колегія суддів не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки ці питання повинні досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Таким чином, дослідивши матеріали справи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що у ГУ ДПС у Полтавській області були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної, тому рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.03.2023 №8363902/43221829 прийняте Головним управлінням ДПС у Полтавській області без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, тобто необґрунтовано, а отже є протиправним та підлягає скасуванню відповідно до пункту 2 частини 2 статті 245 КАС України.
Щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 09 лютого 2022 року №24, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ІМПЕРА СТАЙЛ" 14 липня 2022 року, колегія суддів зазначає наступне.
Дискреційні повноваження - це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення.
Тобто дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.
Відповідно до Рекомендацій Ради Європи № R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятих Кабінетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він уважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.
Водночас, адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції.
Відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень.
Крім того, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, обов`язок щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних поданої платником податків податкової накладної №24 від 09.02.2022 покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику - ДПС України.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що для належного та ефективного захисту порушених прав позивача необхідно визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02 березня 2023 року №8363902/43221829, та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 09 лютого 2022 року №24, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ІМПЕРА СТАЙЛ" (ідентифікаційний код 43221829) 14 липня 2022 року.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Як вбачається з ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано задовольнив адміністративний позов.
Відповідно до ч.1 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Колегія суддів вважає, що рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 10.07.2023 року по справі № 440/3301/23 відповідає вимогам ст. 242 КАС України, а тому відсутні підстави для його скасування та задоволення апеляційних вимог Головного управління ДПС у Полтавській області.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області - залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 10.07.2023 по справі № 440/3301/23 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя (підпис)З.О. Кононенко Судді(підпис) (підпис) В.А. Калиновський О.М. Мінаєва
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2023 |
Оприлюднено | 16.10.2023 |
Номер документу | 114135808 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Кононенко З.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні