Постанова
від 10.10.2023 по справі 420/8319/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 жовтня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/8319/23

Перша інстанція: суддя Харченко Ю.В.,

повний текст судового рішення

складено 12.07.2023, м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Джабурія О.В.

суддів - Вербицької Н.В.

-Кравченка К.В.

при секретарі -Філімович І.М.

за участю

представника апелянта Єгорової І.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 липня 2023 року за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії ,-

ПОЗОВНІ ВИМОГИ ТА

НАСЛІДКИ ВИРІШЕННЯ ПОЗОВУ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

14.04.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області та просило визнати протиправною бездіяльність Державної податкової служби в Одеській області щодо не розгляду в визначений законодавством термін заяви позивача ТОВ НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН від 30.01.2023 року про повернення помилково надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств за 2022 рік (*; 101; 44009992) в період протягом 2022 року (в період з жовтня 2022 року до грудня 2022 року, включно);

- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби в Одеській області у встановленому законодавством порядку розглянути заяву позивача ТОВ НЬЮ логіст ЮКРЕЙН від 30.01.2023 року про повернення помилково надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств за 2022 рік (*; 101; 44009992) в період протягом 2022 року (в період з жовтня 2022 року до грудня 2022 року, включно);

- підготувати висновок про повернення з бюджету сум помилково надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств за 2022 рік (*; 101; 44009992) в період протягом 2022 року (в період з жовтня 2022 року до грудня 2022 року, включно) на поточний рахунок ТОВ НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН в банку,

- подати висновок про повернення з бюджету сум помилково надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств за 2022 рік (*; 101; 44009992) в період протягом 2022 року (в період з жовтня 2022 року до грудня 2022 року, включно) на виконання органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, повернути помилково надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств за 2022 рік (*10144009992) в період протягом 2022 року (в період з жовтня 2022 року до грудня 2022 року, включно) на рахунок НОМЕР_1 в АБ "Південний" МФО 328209;

- стягнути з Головного управління Державної податкової служби в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166, місцезнаходження: Україна, 65044, Одеська обл., місто Одеса, вул. Семінарська, будинок 5) на користь позивача ТОВ НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН (ЄДРПОУ44009992Україна, 65005, Одеська обл., місто Одеса, вул. Балківська, будинок 98) помилково надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств за 2022 рік (*; 101; 44009992) в період протягом 2022 року (в період з жовтня 2022 року до грудня 2022 року, включно) в сумі 16 339 963,53 (шістнадцять мільйонів триста тридцять дев`ять тисяч дев`ятсот шістдесят три гривні) 53 коп. на рахунок НОМЕР_1 в АБ "Південний" МФО 328209.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що ТОВ НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН сплатило на розрахункові рахунки ГУДКСУ в Одеській області через установи банку АТ РАЙФФАЙЗЕН БАНК, ПУАТ "КБ "АКОРДБАНК суми грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств за 2022 рік. Проте, частка з зазначених платежів була надміру сплачена, а отже, у відповідності до ст. 17.1.10 Податкового кодексу України, п. 1. розділу 2 Наказу Міністерства фінансів України №60 від 11.02.2019 року Про затвердження Порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення (перерахування) платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, ТОВ НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН має право на повернення вказаних коштів. Також, згідно з положеннями (ст. 1212 ЦК України, ДПС в Одеській області зобов`язаний повернути безпідставно набуті кошти, а ТОВ НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН отримати таке повернення на визначені ТОВ НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН реквізити.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12 липня 2023 року адміністративний позов задоволений частково: визнано протиправною бездіяльність Державної податкової служби в Одеській області щодо не розгляду у визначений законодавством термін заяви позивача ТОВ НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН від 30.01.2023 року про повернення помилково надміру сплачених грошових коштів по податку на прибуток приватних підприємств за 2022 рік (*; 101; 44009992) в період протягом 2022 року (в період з жовтня 2022 року до грудня 2022 року, включно).

Зобов`язано Головне управління Державної податкової служби в Одеській області у встановленому законодавством порядку розглянути заяву позивача ТОВ НЬЮ логіст ЮКРЕЙН від 30.01.2023 року щодо повернення помилково надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств за 2022 рік (*; 101; 44009992) в період протягом 2022 року (в період з жовтня 2022 року до грудня 2022 року, включно), та прийняти вмотивоване рішення за наслідками її розгляду, з урахуванням окреслених у судовому рішенні висновків та правової оцінки суду.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ ВП 43142370) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН (65005, Одеська область, м. Одеса, вул. Балківська, 98, код ЄДРПОУ 44009992), судові витрати по сплаті судового збору у сумі 5 368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн. 00 коп.

На вказане рішення суду Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу. Апелянт просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 липня 2023 року та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

28.08.2023 року до апеляційного суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги та стягнути судовий збір у розмірі 26 840,00 грн.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

КОЛЕГІЯ СУДДІВ ВСТАНОВИЛА

Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН зареєстроване в якості юридичної особи, про що зроблено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: Дата запису: 15.03.2021 Номер запису: 1005561020000077331

ТОВ НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН сплатило на розрахункові рахунки ГУДКСУ в Одеській області через установи банку АТ РАЙФФАЙЗЕН БАНК, ПУАТ "КБ "АКОРДБАНК суми грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств за період з жовтня 2022 року до грудня 2022 року, включно. Зокрема, надмірно були сплачені наступні суми: АТ "РАЙФФАЙЗЕН БАНК" ТОВ "НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН" Код за ЄДРПОУ/ЛПН: 44009992 UA86 3808 050000000026005796373 сплачено 28.11.2022 12:00:42 сплачено 2355,02 (дві тисячі триста п`ятдесят п`ять гривень 02 коп.); 28.11.2022 12:00:43 сплачено 2 355,02 (дві тисячі триста п`ятдесят п`ять гривень 02 коп.); 28.11.2022 12:00:44 сплачено 2 355,02 (дві тисячі триста п`ятдесят п`ять гривень 02 коп.); 28.11.2022 12:00:45 сплачено 2 355,02 (дві тисячі триста п`ятдесят п`ять гривень 02 коп.); 28.11.2022 12:00:46 сплачено 287 401,09 (двісті вісімдесят сім тисяч чотириста одна гривень 09 коп.); 28.11.2022 12:00:47 сплачено 549 243,10 (п`ятсот сорок дев`ять тисяч двісті сорок три гривень 10 коп.); 29.11.2022 00:00:00 сплачено 225 979,97 (двісті двадцять п`ять тисяч дев`ятсот сімдесят дев`ять гривень 97 коп.); 29.11.2022 12:00:19 сплачено 27 942,08 (двадцять сім тисяч дев`ятсот сорок дві гривень 08 коп.); 01.12.2022 11:36:29 сплачено 702 117,12 (сімсот дві тисячі сто сімнадцять гривень 12 коп.); 07.12.2022 12:00:20 сплачено 610 582,99 (шістсот десять гривень п`ятсот вісімдесят дві гривень 99 коп.); 09.12.2022 12:00:59 сплачено 1 674 617,11 (один мільйон шістсот сімдесят чотири тисячі шістсот сімнадцять гривень 11 коп.); 13.12.2022 09:40:14 сплачено 186 225,74 (сто вісімдесят шість тисяч двісті двадцять п`ять гривень 74 коп.); 19.12.2022 11:49:52 сплачено 46 149,85 (сорок шість тисяч сто сорок дев`ять гривень 85 коп.); 19.12.2022 11:49:53 сплачено 34 684,94 (тридцять чотири тисячі шістсот вісімдесят чотири гривень 94 коп.); 19.12.2022 11:49:54 сплачено 1894 751,93 (один мільйон вісімсот дев`яносто чотири гривень сімсот п`ятдесят одна гривень 93 коп.); 20.12.2022 15:06:47 сплачено 16 668,70 (шістнадцять тисяч шістсот шістдесят вісім гривень 70 коп.); 22.12.2022 15:38:41 сплачено 300503,60 (триста тисяч п`ятсот три гривень 60 коп.); 22.12.2022 15:38:42 сплачено 53 251,49 (п`ятдесят три тисячі гривень двісті п`ятдесят одна гривень 49 коп.); 22.12.2022 15:38:43 сплачено 41 249,38 (сорок одна тисяча двісті сорок 38 коп.); 00:00:00 сплачено 433 655,37 (чотириста тридцять три тисячі гривень шістсот п`ятдесят п`ять гривень 37 коп.); 28.12.2022 12:35:56 сплачено 131 778,65 (сто тридцять одна тисяча сімсот сімдесят вісім гривень 65 коп.); 28.12.2022 12:35:57 сплачено 285 485,41 (двісті вісімдесят п`ять тисяч чотириста вісімдесят п`ять гривень 41 коп.); 29.12.2022 15:22:36 сплачено 2 632 939,20 (два мільйони шістсот тридцять дві тисячі дев`ятсот тридцять дев`ять гривень 20 коп.); 29.12.2022 15:22:38 сплачено 742 342,58 (сімсот сорок дві тисячі триста сорок дві гривень 58 коп.).

ПУАТ "КБ "АКОРДБАНК" Київ, ТОВ "НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН", ЄДРПОУ 44009992 UA65 3806 340000026008 2662 8500 1 сплачено 19.10.2022 00:00:00 сплачено 93 798,46 (дев`яності три тисячі сімсот дев`яносто вісім гривень 46 коп.); 19.10.2022 12:00:23 сплачено 60 289,92 (шістдесят тисяч двісті вісімдесят дев`ять гривень 92 коп.); 24.10.2022 12:00:26 сплачено 58 724,00 (п`ятдесят вісім тисяч сімсот двадцять чотири гривень 00 коп.); 24.10.2022 12:00:27 сплачено 1450 705,00 (один мільйон чотириста п`ятдесят тисяч сімсот п`ять гривень 00 коп.); 25.10.2022 12:00:18 сплачено 245 741,00 (двісті сорок п`ять тисяч сімсот сорок одна гривень 00 коп.); 25.10.2022 12:00:20 сплачено 576374,53 (п`ятсот сімдесят шість тисяч триста сімдесят чотири гривень 53 коп.); 28.10.2022 12:00:44 сплачено 231 041,51 (двісті тридцять одна тисяча сорок одна гривня 51 коп.); 31.10.2022 12:00:18 сплачено 1 097 789,53 (один мільйон дев`яносто сім тисяч сімсот вісімдесят дев`ять гривень 53 коп.); 02.11.2022 12:00:12 сплачено 229 101,52 (двісті двадцять дев`ять тисяч сто одна гривень 52 коп.); 04.11.2022 17:55:56 сплачено 129544,00 (сто двадцять дев`ять тисяч п`ятсот сорок чотири гривні 00 коп.); 07.11.2022 12:00:41 сплачено 105 504,80 (сто п`ять тисяч п`ятсот чотири гривень 80 коп.); 07.11.2022 12:00:42 сплачено 592411,32 (п`ятсот дев`яносто дві тисячі чотириста одинадцять гривень 32 коп.); 10.11.2022 12:00:14 сплачено 33047,07 (тридцять три тисячі сорок сім гривень 07 коп.); 10.11.2022 12:00:21 сплачено 56328,44 (п`ятдесят шість тисяч триста двадцять вісім гривень 44 коп.); 15.11.2022 00:00:19 сплачено 2 355,02 (дві тисячі триста п`ятдесят п`ять гривень 02 коп.); 15.11.2022 00:00:20 сплачено 2 355,02 (дві тисячі триста п`ятдесят п`ять гривень 02 коп.); 16.11.2022 12:00:22 сплачено 2 355,02 (дві тисячі триста п`ятдесят п`ять гривень 02 коп.); 16.11.2022 12:00:26 сплачено 2 355,02 (дві тисячі триста п`ятдесят п`ять гривень 02 коп.); 16.11.2022 12:00:27 сплачено 144 328,95 (сто сорок чотири тисячі триста двадцять вісім гривень 95 коп.); 16.11.2022 12:00:28 сплачено 150 340,21 (сто п`ятдесят тисяч триста сорок гривень 21 коп.)16.11.2022 12:00:29 сплачено 95 417,99 (дев`яносто п`ять тисяч чотириста сімнадцять гривень 99 коп.); 17.11.2022 12:00:21 сплачено 34 367,58 (тридцять чотири тисячі триста шістдесят сім гривень 58 коп.); 18.11.2022 14:59:22 сплачено 58 697,24 (п`ятдесят вісім тисяч шістсот дев`яносто сім гривень 24 коп.).

Як вбачається з матеріалів справи, після сплати вище окреслених грошових коштів, ТОВ НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН звернулось до Головного управління ДПС в Одеській області з відповідною заявою за № 01-3101/21 від 30.01.2023 року щодо повернення помилково надміру сплачених коштів.

У відповідь на адвокатські запити Головним управлінням ДПС в Одеській області надано відповідь від 16 березня 2023 року за вих.. № 7640/6/15-32-04-06-06, в якій, посилаючись на низку законодавчих положень, Головним управлінням ДПС в Одеській області повідомлено про продовження розгляду листа ТОВ НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН до закінчення правового режиму воєнного стану, що введено в Україні.

Вважаючи такі дії Головного управління ДПС в Одеській області протиправними, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ПРАВА

Вимогами ч.1 ст.2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Згідно із пунктом 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України надміру сплачені грошові зобов`язання визначено як суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені встановлено статтею 43 ПК України.

Відповідно до п.43.1 ст.43 ПК України, помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Пунктом 43.2 цієї статті Кодексу передбачено, що у разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на рахунок такого платника податків у банку або небанківському надавачу платіжних послуг, або на єдиний рахунок, або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг. (п.п. 43.3-43.4 цієї статті)

Відповідно п.п. 43.5 43. 6 ст. 43 ПК України контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку.

Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані, або з єдиного рахунку.

На виконання вимог статті 43 ПК України наказом Міністерства фінансів України 03.09.2013р. №787 затверджено Порядок повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, пунктом 5 розділу І якого передбачено, що у разі повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету або на єдиний рахунок (у разі його використання) податків, зборів, пені, платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС, та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, до Казначейства подається висновок відповідно до Порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019р. №60, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.04.2019р. за №370/33341 (Порядок №60)

Відповідно до п.1 розділу III Порядку №60 повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які повертаються територіальним органом ДПС на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу, поданої до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.

Згідно абз.1, абз.2, абз.11 п.4 розділу ІІІ Порядку №60 після надходження до територіального органу ДПС подана в електронній формі заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені автоматично після перевірки засобами антивірусного захисту інформації вноситься до Журналу опрацювання заяв на повернення, який ведеться засобами інформаційно-телекомунікаційної системи органів ДПС.

Інформація щодо заяви, поданої платником у паперовому вигляді, вноситься до Журналу опрацювання заяв на повернення працівником підрозділу, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу.

Заява платника, внесена до Журналу, розглядається структурними підрозділами територіального органу ДПС, що виконують функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу та погашення боргу.

Пунктом 5 розділу ІІІ Порядку №60 передбачено, що якщо за результатами розгляду заяви підрозділом територіального органу ДПС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, встановлено правомірність повернення коштів, працівник цього підрозділу вносить до Журналу відмітку про правомірність повернення відповідної суми коштів.

Внесення до Журналу відмітки про правомірність повернення коштів здійснюється не пізніше 18:00: дев`ятого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви у разі повернення платежів, належних державному бюджету; одинадцятого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви у разі повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами.

У разі якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено, у строки, визначені абзацами другим-четвертим цього пункту, підрозділ територіального органу ДПС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.

Таким чином, вказаними нормами передбачено порядок та строки розгляду контролюючим органом заяви платника податків про повернення надміру сплачених сум грошових зобов`язань. Зокрема, передбачено, що:

у разі, якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів встановлено - підрозділ територіального органу ДПС вносить до Журналу відмітку про правомірність повернення відповідної суми коштів;

у разі, якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено - підрозділ територіального органу ДПС готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.

Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, Головним управлінням ДПС в Одеській області не вчинено жодної з вказаних дій за результатами розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН від 30.01.2023р.

Заперечуючи проти позову та в обґрунтування вимог апеляційної скарги Головне управління ДПС в Одеській області посилається на те, що розгляд листа Товариства з обмеженою відповідальністю НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН №01-3101/21 від 30.01.2023р. щодо повернення на рахунок товариства надміру сплачених коштів податку на прибуток приватних підприємств продовжено до закінчення правового режиму воєнного стану в Україні на підставі підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Так, пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:

дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 та 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;

строків проведення камеральних перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення за результатами камеральної перевірки, прийняття рішення за результатом її розгляду, нарахування пені;

строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення, рішення про застосування фінансових санкцій за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки та прийняття рішення за результатами їх розгляду, адміністративного арешту майна за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки;

строків здійснення заходів з погашення податкового боргу платників податків - суб`єктів господарювання, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, передбачені статтями 59-60, 87-101 цього Кодексу, та/або визначення грошових зобов`язань згідно із статтею 116 цього Кодексу;

строків подання та розгляду скарг на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачених підпунктом 56.23.3 пункту 56.23 статті 56 цього Кодексу.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про незастосування зазначеної норми до спірних правовідносин, оскільки передбачений п.43.5 ст.43 ПК України строк не стосується строків сплати податків, їх адміністрування, строків подачі звітності, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи. Визначений вказаною нормою строк являє собою строк, в межах якого податковий орган зобов`язаний вирішити питання про те, чи дійсно сплачені платником кошти є сплаченими безпідставно і підлягають поверненню, оскільки не є податком чи збором за своєю правовою природою, або ж чи є такими, що сплачені відповідно до вимог чинного законодавства і не підлягають поверненню.

Більше того, зі змісту листа Головного управління ДПС в Одеській області від 16.03.2023р. вбачається, що подану позивачем заяву від 30.01.2023р. контролюючий орган розцінив саме як заяву, передбачену ст.43 ПК України, розгляд якої продовжено до закінчення правового режиму воєнного стану в Україні на підставі підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлено, що Головне управління ДПС в Одеській області допустило протиправну бездіяльність щодо розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю НЬЮ ЛОГІСТ ЮКРЕЙН про повернення надміру сплачених коштів податку на прибуток підприємств. Податковим органом взагалі не досліджувалося питання правомірності чи неправомірності повернення позивачеві податку на прибуток, що, серед іншого, підтверджується відсутністю відповідного рішення суб`єкта владних повноважень з цього приводу.

Тому доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують.

Відповідно до вимог ч.2 ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд

Підсумовуючи усе наведене вище, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції прийняв законне та обґрунтоване рішення про часткове задоволення позову.

Відповідно до вимог п.1 ч.1 ст.315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень норм матеріального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308; 311; 315; 316; 321; 322; 325 КАС України, суд апеляційної інстанції,

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 липня 2023 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст судового рішення виготовлений 12.10.2023 року

Суддя-доповідач О.В. ДжабуріяСудді К.В. Кравченко Н.В. Вербицька

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2023
Оприлюднено16.10.2023
Номер документу114136551
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/8319/23

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 10.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Постанова від 10.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 17.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 17.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 12.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 28.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 19.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні