22/247-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
06.09.07р.
Справа № 22/247-07
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю фірми "Барбет", м. Фастів
до Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ
про стягнення 32 397 грн. 83 коп.
Суддя Пуппо Л.Д.
Представники:
Від позивача: Юсин Г.Й.- дов. №30/08 від 30.08.07
Від відповідача : Селяков О.В. - дов. № 785 від 20.07.07.
СУТЬ СПРАВИ
Позивач просить стягнути з відповідача 32397грн. 83 коп. шкоди від недостачі брухту та відходів металевих за залізничними накладними №№ 32547011, 32547089, 32547110, 32839680.
Відповідач позов не визнав, посилаючись на пропущення строку позовної давності за трьома відправками, крім того за накладною № 32547089 перевезення було справним, за накладною № 32836980 неправильний розрахунок недостачі.
ВСТАНОВЛЕНО
Згідно вказаним накладним на адресу ВАТ «Запоріжсталь» від ТОВ фірми «Барбет»у вагонах №№ 66763970, 65754681, 64685118, 68294768 прибув брухт та відходи металеві за вагою і навантаженням останнього.
На накладних одержувачем вчинений переуступний напис на право відправника пред»являти претензій і позови.
За положеннями статті 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача ... під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами..., які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення в тому числі невідповідності маси вантажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.
У доповнення до акту загальної форми №23557 від 15.11.06. станції Запоріжжя-Ліве щодо виїмки на тій же станції при комісійному зважуванні у порівнянні з масою, вказаною відправником в накладній 32547011 у вагоні 65754681 вантажу виявлено менше на 4850 кг. В технічному відношенні вагон технічно справний, бездверний, люки вагону зачинені, укручені дротом діаметром 6мм. В комерційному відношенні: навантаження нижче бортів на 20см. Вантаж укритий залізними листами у кількості 14 шт. різного розміру та конфігурації, які зварені між собою. На поверхню листів укриття нанесено маркування вапняним розчином. Над 2,3,4-ми люками відсутні листи укриття, є поглиблення розміром 450см х ширину вагону х20-40см. Зазначені дані зафіксовані у комерційному акті БН №748004/1626 від 16.11.06. Акт відповідає Правилам складання актів.
На станції призначення Запоріжжя-Ліве по заяві одержувача на підставі статті 52 Статуту залізниць України здійснено зважування вантажу, в результаті якого проти даних накладної 32547089 у вагоні 66763970 вантажу виявлено менше на 2450 кг. Вагон технічно справний, бездверний, люки укручені дротом 6мм. В комерційному відношенні: навантаження нижче бортів на 50см, вантаж по всій площі вагону укритий не стандартними металевими листами і конструкціями різних розмірів, які зваренні між собою проміжним зваренням. Маркування відсутнє. Зазначені дані зафіксовані у комерційному акті БН №748124/1751 від 05.12.06. Акт відповідає Правилам складання актів.
У доповнення до акту загальної форми № 2786 від 06.12.06. станції Верховцево Придніпровської залізниці щодо поглиблень на станції призначення Запоріжжя - Ліве при комісійному зважуванні у порівнянні з масою, вказаною відправником в накладній 32547110 у вагоні 64685118 вантажу виявлено на 11910 кг менше. В технічному відношенні вагон справний, бездверний, люки зачинені, укручені дротом діаметром 6мм. В комерційному відношенні навантаження у вагоні нижче рівня бортів 20см. Вантаж укритий залізними листами у кількості 14 шт. різного розміру і конфігурації, які зварені між собою. На поверхню листів укриття нанесено маркування вапняним розчином. Над 2,3,4 ми люками відсутні листи укриття, є поглиблення розміром 450см х ширину вагону х20-40см. Зазначені дані зафіксовані у комерційному акті БН №748144/1776 від 08.12.06. Акт відповідає Правилам складання актів.
У доповнення до акту загальної форми № 4103 від 17.02.07. станції Запоріжжя - Ліве Придніпровської залізниці щодо виїмки на тій же станції при комісійному зважуванні у порівнянні з масою, вказаною відправником в накладній 32839680 у вагоні 68294768 вантажу виявлено на 5700 кг менше. В технічному відношенні вагон справний, кузов вагону цільнометалевий. В комерційному відношенні навантаження у вагоні нижче рівня бортів 20см. Над 2 ми люками посередині вагону відсутнє укриття вантажу, порушено маркування, є виїмка розміром 150х200х70. Іншій вантаж зачинений металевими листами і конструкціями, які зваренні між собою в 1-2 місцях прутами Д= 8-10см довжиною 50-80см по краю прутів. На укриття вантажу нанесено маркування вапняним розчином. Зазначені дані зафіксовані у комерційному акті БН №748483/217 від 18.02.07. Акт відповідає Правилам складання актів.
З огляду на викладене відповідальність за виявлену недостачу у вагонах 65754681, 64685118, 68294768 повинна бути покладена на залізницю, оскільки недостача виникла при транспортуванні, - до перевезення вантаж прийнятий залізницею без зауважень, а до одержувача він надійшов з ознаками доступу до нього (поглиблення) і недостачею.
Проте суд вважає, що у задоволенні вимог по вагонах 65754681, 64685118 повинно бути відмовлено, виходячи з наступного:
відповідно до статті 908 Цивільного кодексу України умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Позовна давність для позовів до залізниць встановлена, зокрема, статтею 136 Статуту залізниць України, якою передбачено, що позови до залізниць можуть бути подані у шестимісячний термін, який обчислюється відповідно до вимог статті 134 цього Статуту.
Цивільний кодекс України, який є основним актом цивільного законодавства, регулює особисті немайнові та майнові відносини (цивільні відносини), засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників. У тому числі цей Кодекс поширюється на господарські відносини, що мають вказані ознаки.
Частиною другою статті 9 Цивільного кодексу України встановлено, що законом можуть бути передбачені особливості регулювання майнових відносин у сфері господарювання. Таким законом є, зокрема, Господарський кодекс України, який набрав чинності одночасно з Цивільним кодексом України, та норми якого у регулюванні майнових відносин суб'єктів господарювання є спеціальними по відношенню до норм Цивільного кодексу України.
Це стосується і положень про позовну давність.
Частиною першою статті 223 Господарського кодексу України передбачено, що при реалізації в судовому порядку відповідальності за правопорушення у сфері господарювання застосовуються загальний і скорочені строки позовної давності, передбачені Цивільним кодексом України, якщо інші строки не встановлено цим Кодексом.
Згідно з частиною четвертою статті 315 Господарського кодексу України для пред'явлення заявником до перевізника позовів, що випливають з перевезення, встановлюється шестимісячний строк. Такої ж тривалості установлено строк для подання позовів до залізниць, зокрема, статтею 136 Статуту залізниць України передбачено, що позови до залізниць можуть бути подані у шестимісячний термін, який обчислюється відповідно до вимог пункту 134 цього Статуту.
Відтак, з огляду на положення статей 134, 136 Статуту залізниць України, вказаний термін позовної давності у даній справі пов'язаний з днем настання подій, що є підставою для подання позову, а саме, з днем видачі вантажу та виявлення при цьому його недостачі, засвідченої комерційними актами.
Звертаючись до суду з даним позовом 09 липня 2007 року про стягнення грошових коштів за документами, складеними в листопаді та грудні 2006 року, позивач цей строк пропустив.
Відповідно до частини четвертої статті 267 Цивільного кодексу України, сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови в позові.
Позивач не клопотав про відновлення пропущеного строку, не подав докази наявності поважних причин пропущення позовної давності.
По вагону 66763970 вбачається справне перевезення, без доступу до вантажу і без слідів втрати, тому вина залізниці відсутня.
Відповідно до статті 1166 Цивільного кодексу України зазначеної норми, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовуються в повному обсязі особою, яку її завдала. При цьому особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
За недостачу у вагоні 68294768 після перевірки розрахунку стягненню підлягають 5543 грн. 58 коп., за мінусом тарифу, оскільки повернення тарифу Статутом не передбачено, і із застосуванням 0,5% норми недостачі. Пропорційно судові витрати.
Керуючись статтею 267,1166 Цивільного кодексу України, статтею 223, частиною 4 статті 315 Господарського кодексу України, статтями 52, 110, 129,134, 136 Статуту залізниць України, статтями 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ на користь Товариства з обмеженою відповідальністю фірми "Барбет", м. Фастів 5543 грн. 58 коп. основної суми, 55 грн. 44 коп. державного мита і 20 грн. 19 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, видавши наказ.
В решті позову відмовити.
Суддя Л.Д.Пуппо
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2007 |
Оприлюднено | 27.11.2007 |
Номер документу | 1141430 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Пуппо Л.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні