Рішення
від 27.09.2023 по справі 904/2219/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.09.2023м. ДніпроСправа № 904/2219/23

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Бєлік В.Г. за участю секретаря судового засідання Голігорової Т.І., розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні справу:

за позовом Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ", м. Київ

до Обслуговуючого кооперативу "Мандриківська 127", м. Дніпро

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", м. Київ

про повернення безпідставно набутого майна - природного газу в обсязі - 3319 куб.м.

Представники:

від позивача: Будник К.А., адвокат;

від відповідача: не з`явився;

від третьої особи: не з`явився.

ПРОЦЕДУРА:

Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ" (далі - позивач) звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою, у якій просить зобов`язати Обслуговуючий кооператив "Мандриківська 127" (далі - відповідач) повернути позивачеві в натурі безпідставно набуте майно - природний газ в обсязі - 3319 куб.м., відповідно до укладених 23.09.2019 договорів про постачання природного газу № 2069/1920-ТЕ-4 та № 2070/1920-КП-4., а також просить залучити до участі у справі , у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні Позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" та стягнути судові витрати, які складаються з 2 684,00 грн. судового збору.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 08.05.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", та призначено підготовче судове засідання на 06.06.2023 о 12:00 год.

13.10.2022 на офіційну електрону поштову адресу Господарського суду Дніпропетровської області від представника позивача - Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ" надійшла заява про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 12.05.2023 заяву представника позивача - Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ" про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів із застосуванням програмного забезпечення онлайн-сервісу "EasyСon" задоволено та підготовче судове засідання, яке призначене на 06.06.2023 о 12 год. 00 хв. проводити в режимі відеоконференції із застосуванням програмного забезпечення онлайн-сервісу "EasyСon" (https://vkz.court.gov.ua) за участю представника позивача.

30.05.2023 від третьої особи до суду надійшли письмові пояснення.

05.06.2023 від третьої особи до суду надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника третьої особи.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 03.04.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, та призначено підготовче судове засідання на 03.05.2023 о 11:00 год.

У призначене підготовче судове засідання 06.06.2023 представники відповідача та третьої особи не з`явилися.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 06.06.2023 в підготовчому судовому засіданні оголошено перерву до 04.07.2023 о 11:30 год. (в режимі відеоконференції за участю представника позивача).

У призначене підготовче судове засідання 04.07.2023 представники відповідача та третьої особи не з`явилися.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 04.07.2023 в підготовчому судовому засіданні оголошено перерву до 24.07.2023 о 11:00 год. (в режимі відеоконференції за участю представника позивача).

06.07.2023 року від позивача до канцелярії Господарського суду Дніпропетровської області надійшла заява про зміну предмету позову, якій просить подальший розгляд справи здійснювати з урахуванням позовних вимог в наступній редакції: стягнути з відповідача на користь позивача 109 791,45 грн вартості безпідставно набутого майна - природного газу та 2 684,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 21.07.2023 виправлено описку в протокольній ухвалі Господарського суду Дніпропетровської області від 04.07.2023 по справі № 904/2219/23, зазначивши вірну годину наступного судового засідання у даній справі, а саме: В підготовчому судовому засіданні оголошено перерву до 24.07.23р. о 10:00 год. в режимі відеоконференції (зала №3-409)..

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 21.07.2023 виправлено допущену описку в пункті 2 резолютивної частини ухвали Господарського суду Дніпропетровської області від 04.07.2023 у справі № 904/2219/23, а саме викладено пункт 2 резолютивної частини ухвали Господарського суду Дніпропетровської області від 04.07.2023 у справі № 904/2219/23 в наступній редакції: 2. Оголосити перерву в підготовчому судовому засіданні до 24.07.2023 о 10:00 год. та проводити в режимі відеоконференції за участю представника позивача.

У призначене підготовче судове засідання 24.07.2023 представники сторін та третьої особи не з`явилися.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 24.07.2023 заяву позивача - Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ" про зміну предмету позову прийняти до розгляду та вирішено подальший розгляд справи з врахуванням зміненого предмету позову. Закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 30.08.2023 о 11:00 год. в режимі відеоконференції за участю представника позивача.

У призначене судове засідання з розгляду справи по суті 30.08.2023 представник відповідача та третьої особи не з`явилися.

У зв`язку із відсутність доказів щодо належного повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду справи, суд вважає за необхідне відкласти судове засідання з розгляду справи по суті на іншу дату.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 30.08.2023 продовжено строк розгляду справи по суті в межах розумного строку та відкладено судове засідання з розгляду справи по суті на 27.09.2023 о 14:30 год. в режимі відеоконференції за участю представника позивача.

22.09.2023 від позивача до суду надійшли письмові пояснення по суті справи.

У призначене судове засідання з розгляду справи по суті 27.09.2023 представник відповідача не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином, з клопотаннями про відкладення розгляду справи у зв`язку з неможливістю явки представника через поважні причини до суду не звертався.

В зазначений строк відповідач відзив на позов не надав, але був належним чином повідомлений про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі, що підтверджується поштовими повідомленнями, які знаходяться в матеріалах справи.

Отже, відповідач був обізнаний про перебування у провадженні Господарського суду Дніпропетровської області справи № 904/2219/23.

Відповідач не скористалися наданим йому законом правом подати письмові заперечення проти позову.

Приймаючи до уваги, що відповідач у строк, встановлений ч.1 ст.251 Господарського процесуального кодексу України, не подав до суду відзиву на позов, а відтак не скористався наданими йому процесуальними правами, справа може бути розглянута за наявними у ній документами відповідно до вимог ч.2 ст.178 вказаного нормативно-правового акту.

Станом на час винесення рішення по справі відзив на позовну заяву, клопотання щодо необхідності надання додаткового строку на підготовку своєї правової позиції у справі від відповідача до канцелярії суду не надходило.

Виходячи з викладеного, а також враховуючи достатність наявних у справі доказів, згідно із ст.165 ГПК України, суд вбачає за можливе розглянути справу по суті заявлених вимог за наявними у ній документами відповідно до вимог ч.2 ст. 178 вказаного нормативно-правового акту.

Завданням розгляду справи по суті є розгляд та вирішення спору на підставі зібраних у підготовчому провадженні матеріалів, а також розподіл судових витрат (ст. 194 Господарського процесуального кодексу України).

В порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України, у судовому засіданні 27.09.2023 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд, -

АРГУМЕНТИ СТОРІН

Позиція позивача

В обґрунтування позовних вимог (із врахуванням заяви про зміну предмету позову) позивач зазначає, що відповідач отримав природний газ без належної правової підстави, в зв`язку з чим він просить стягнути його вартість в судовому порядку.

Позиція відповідача

Відповідач не скористався своїм процесуальним правом на подання відзиву на позов.

Позиція третьої особи

Третя особа зазначила, що небаланс замовника послуг транспортування створився та був врегульований по якомусь окремому споживачу, а також відокремити подачі на точках входу для такого споживача у Оператора ГТС відсутня.

Третя особа повідомила, що замовником послуг транспортування - АТ Національна акціонерна компанія Нафтогаз України (ЕІС - код 56X9300000003502) врегульовано обсяги добових небалансів за квітень 2020 року, серпень 2020 року та вересень 2020 року.

Обсяги природного газу, використані споживачем з ЕІС-кодом 56ХQ00002Р2М0003 за періоди з 01.04.2020 по 30.04.2020, з 01.08.2020 по 31.08.2020, з 01.09.2020 по 30.09.2020 внесено в локацію постачальника АТ Національна акціонерна компанія Нафтогаз України (ЕІС - код 56X9300000003502) та становлять:

- з 01.04.2020 по 30.04.2020 - 4 199,80 м3;

- з 01.08.2020 по 31.08.2020 - 2 184,60 м3;

- з 01.09.2020 по 30.09.2020 - 461,90 м3.

Згідно з пунктом 4 глави 1 розділу XII Кодексу ГТС, відповідальність за своєчасність, повноту і достовірність інформації, що надається відповідно до цього розділу, несе той суб`єкт, на якого покладається обов`язок щодо надання інформації оператору газотранспортної системи відповідно до цього розділу.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУТЬ

Законом України Про ринок природного газу передбачено, що з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства, такі обов`язки мають бути чітко визначеними, прозорими, недискримінаційними.

На Акціонерне товариство Національна акціонерна компанія Нафтогаз України покладено спеціальні обов`язки постачати природний газ виробникам теплової енергії на умовах та у порядку визначені у Положенні про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 19.10.2018 № 867.

У пункті 11 Положення № 867 унормовано, що постачання природного газу здійснюється за спеціальними цінами, визначеними у такому Положенні та на підставі договору, що враховує положення примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії та умови щодо належного рівня розрахунків з НАК Нафтогаз України та погашення існуючої заборгованості, у разі виконання яких виробник теплової енергії отримував право з 01.11.2018 по 20.05.2021 придбавати природний газ у НАК Нафтогаз України. Також,

23.09.2019 на підставі Положення №867 між НАК Нафтогаз України та Обслуговуючим кооперативом Мандриківська 127 (далі - ОК Мандриківська 127, Відповідач) було укладено Договори постачання природного газу №2069/1920-ТЕ-4, №2070/1920-КП-4 (далі також - Договори ПСО).

Згідно преамбул Договорів ПСО сторони укладали їх керуючись Положенням №867 .

Відповідно до пункту 2.1. Договору №2069/1920-ТЕ-4, з урахуванням додаткової угоди №8 від 30.04.2020, сторони погодили, що природний газ передається:

-у квітні 2020 у обсязі 3,0 тис. куб. м;

-у серпні 2020 у обсязі 3,0 тис. куб. м;

-у вересні 2020 у обсязі 3,0 тис. куб. м.

Відповідно до пункту 2.1. Договору №2070/1920-КП-4, з урахуванням додаткової угоди №8 від 30.04.2020, сторони погодили, що природний газ передається:

-у квітні 2020 у обсязі 0,4 тис. куб. м;

-у серпні 2020 у обсязі 1,0 тис. куб. м;

-у вересні 2020 у обсязі 1,0 тис. куб. м.

Згідно до пункту 3.2. Договорів ПСО, постачання газу здійснюється НАК Нафтогаз України виключно за умови включення ОК Мандриківська 127 до Реєстру споживачів постачальника розміщеного на Інформаційній платформі Оператора газотранспортної системи (далі - Реєстр).

Постачання природного газу здійснюється НАК Нафтогаз України виключно за умови дотримання ОК Мандриківська 127 вимог пункту 11 Положення №867 (пункт 3.3. Договорів ПСО).

Відповідно до пункту 3.4. Договорів ПСО, якщо ОК Мандриківська 127 порушено умови пункту 11 Положення №867 , НАК Нафтогаз України припиняє постачання природного газу шляхом виключення ОК Мандриківська 127 з Реєстру.

Згідно пункту 3.5. Договорів ПСО відповідальність за будь-які наслідки, що виникають в результаті порушення ОК Мандриківська 127 умов пункту 11 Положення №867, покладаються виключно на ОК Мандриківська 127.

Відповідно до змісту пункту 6.2. Договорів ПСО, ОК Мандриківська 127 зобов`язався самостійно контролювати використання газу, припиняти використання природного газу в разі порушення строків оплати за договором, а також у інших випадках передбачених договором та законодавством.

Пунктом 10.6. Договорів ПСО сторони зафіксували, що Договори ПСО з усіма додатками і доповненнями, складені за повного розуміння предмета та умов.

Отже у Договорах ПСО сторони погодили механізм, відповідно до якого постачання природного газу здійснюється виключно за умови дотримання ОК Мандриківська 127 вимог пункту 11 Положення №867 , ОК Мандриківська 127 самостійно контролює використання газу та самостійно припиняє використання природного у випадку порушення вимог щодо розрахунків.

З 01.04.2020 НАК Нафтогаз України перестало бути постачальником для ОК Мандриківська 127 на підставі Договорів ПСО, виключивши споживача з Реєстру.

Ппостановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2020 № 255 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211, яка набрала чинності 04.04.2020, на період встановлення карантину НАК Нафтогаз України було зобов^язано на умовах та у порядку, передбаченим Положенням №867 , здійснювати постачання природного газу виробникам теплової та електричної енергії незалежно від стану виконання умов, передбачених пунктом 11 Положення №867 .

У зв`язку зі встановленням Кабінетом Міністрів України для НАК Нафтогаз України безумовного обов`язку постачати природний газ, з 05.04.2020 НАК Нафтогаз України відновило ОК Мандриківська 127 постачання природного газу згідно Договорів ПСО.

Додатковими угодами №8 від 30.04.2020 сторони призупинили дію пунктів 3.3, 3.4 Договорів ПСО, які встановлювали постачання природного газу виключно за умови дотримання вимог пункту 11 Положення №867 .

Додатковими угодами №12 від 31.07.2020 сторони поновили дію пунктів 3.3, 3.4 Договорів ПСО, встановивши, що з 01.08.2020 постачання природного газу за Договорами ПСО здійснюється за умови дотримання ОК Мандриківська 127 вимог пункту 11 Положення №867.

Надалі ОК Мандриківська 127 порушив вимоги пункту 11 Положення №867 у зв`язку з чим у НАК Нафтогаз України не було правових підстав постачати ОК Мандриківська 127 природний газ у серпні 2020 та вересні 2020, а у ОК Мандриківська 127 виник обов`язок самостійно припинити використання природного газу у зазначеному періоді.

Відтак, з 01.08.2020 НАК Нафтогаз України перестало бути постачальником для ОК Мандриківська 127 на підставі Договорів ПСО, виключивши споживача з Реєстру.

Сукупність викладеного вище свідчить, що:

1. У період з 01.04.2020 по 04.04.2020 у зв`язку з невиконанням ОК Мандриківська 127 умов пункту 11 Положення №867, споживання ОК Мандриківська 127 природного газу на підставі Договорів ПСО не здійснювалося;

II. У період з 05.04.2020 по 31.07.2022 у зв`язку зі встановленням для НАК Нафтогаз України обов`язку постачати природний газ незалежно від виконання споживачем умов пункту 11 Положення №867, споживання ОК Мандриківська 127 природного газу здійснювалося на підставі Договорів ПСО;

III. У період з 01.08.2020 по 30.09.2020 у зв`язку з невиконанням ОК Мандриківська 127 умов пункту 11 Положення №867, споживання ОК Мандриківська 127 природного газу на підставі Договорів ПСО не здійснювалося.

Пунктом 11 Положення №867 передбачено, що виробник теплової енергії має право з 01.11.2018 по 01.05.2021 придбавати природний газ для всіх категорій використання природного газу у НАК Нафтогаз України у разі укладення договору постачання природного газу з НАК Нафтогаз України та виконання певних умов, зокрема:

- досягнення станом на 23 число місяця, що передує місяцю постачання природного газу, рівня розрахунків виробника теплової енергії (без урахування штрафних санкцій), за усіма укладеними з НАК Нафтогаз України договорами про постачання природного газу (купівлі-продажу, про закупівлю, відступлення права вимоги тощо) не нижче 90 відсотків (у період з 01.12.2018 до 01.04.2019 - не нижче 78 відсотків, а для виробника теплової енергії, управління майном якого здійснює Фонд державного майна і який використовує природний газ для виробництва теплової та електричної енергії, у період з 16.11.2018 до 01.04.2019 та у період з 01.10.2019 до 01.05.2021 - не нижче 60 відсотків);

або

- укладення з НАК Нафтогаз України договору про реструктуризацію заборгованості за спожитий природний газ згідно з типовим договором у рамках реалізації Закону України Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії (за наявності відповідної заборгованості) та виконання зазначеного договору;

або

- подання виробником теплової енергії до НАК Нафтогаз України погодженого НАК Нафтогаз України та виконавчим органом відповідної місцевої ради графіка погашення заборгованості (рівними частинами до 01.01.2021 щодо всіх Договорів з НАК Нафтогаз України), складеного на підставі довідки щодо заборгованості, виданої НАК Нафтогаз України, та виконання такого графіка, а також здійснення поточних розрахунків за використаний природний газ.

Відтак, згідно пункту 11 Положення №867 ОК Мандриківська 127 мало право придбавати газ у НАК Нафтогаз України у разі виконання хоча б однієї із зазначених вище умов, проте ОК Мандриківська 127 такі умови не виконало на підставі Договорів ПСО, а саме не було порушено умови щодо проведення розрахунків та погашення заборгованості.

Як зазначено вище, у період з 01.04.2020 по 04.04.2020, у серпні та вересні 2020 у зв`язку з невиконанням ОК Мандриківська 127 умов пункту 11 Положення №867 , споживання ОК Мандриківська 127 природного газу на підставі Договорів ПСО не здійснювалося.

Позивач зазначає, що у спірний період Відповідач безпідставно набув природний раз з ресурсу НАК Нафтогаз України, та спожив його в момент отримання, то такий природний газ не може бути повернений позивачу в натурі, а Відповідач має відшкодувати його вартість, яка визначається на момент розгляду судом справи про повернення майна.

Позивач вказує, що вартість безпідставно набутого Відповідачем природного газу становить 109 791,45 грн.

Вказане стало причиною звернення позивача до суду.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ

Згідно пункту 3 глави 5 розділу IV Кодексу газотранспортної системи, що затверджено постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКІІ) від 30.09.2015 № 2493 (далі - Кодекс ГТС). якщо для споживача відповідно до рішення Кабінету Міністрів України визначений постачальник із спеціальними обов`язками, на якого в установленому порядку покладені обов`язки постачати природний газ такому споживачу (який не має права відмовити такому споживачу в укладанні договору постачання природного газу), оператор газотранспортної системи реєструє такого постачальника за споживачем па інформаційній платформі (на випадок відсутності у такого споживача постачальника). Оператор газотранспортної системи надсилає через інформаційну платформу всім постачальникам із спеціальними обов`язками Реєстр закріплених за ними споживачів. У разі якщо споживач, який додатково включений до Реєстру постачальника із спеціальними обов`язками буде виключений з Реєстру інших постачальників у певний період постачання, вважається, що діючим постачальником такого споживача у цьому періоді буде визначений закріплений за ним постачальник із спеціальними обов`язками. Зазначені норми Кодексу ГТС наділили оператора газотранспортної системи правом самостійно реєструвати на інформаційній платформі постачальника із спеціальними обов`язками за споживачем, у визначених випадках.

У період з 01.04.2020 по 04.04.2020, у серпні та вересні 2020 оператор газотранспортної системи самостійно зареєстрував постачальника НАК Нафтогаз України за споживачем ОК Мандриківська 127 на інформаційній платформі, що підтверджується відомостями з такої платформи.

Відповідно до пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС, з моменту реєстрації споживача за постачальником на інформаційній платформі постачальник стає відповідальним за обсяги споживання природного газу цим споживачем.

Загальний зміст положень глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС свідчить, що подача замовником послуг транспортування обсягів природного газу в газотранспортну систему протягом кожної газової доби повинна дорівнювати сукупності відборів таким замовником (його споживачами) природного газу з газотранспортної системи протягом цієї газової доби.

Коли сукупна добова подача замовником природного газу в газотранспортну систему менша за сукупний відбір цим замовником (його споживачами) природного газу з газотранспортної системи виникає негативний небаланс.

Відповідно до пунктів 4, 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС:

небаланс - різниця між обсягами природного газу, поданими замовником послуг транспортування для транспортування на точці входу, та відібраними замовником послуг транспортування з газотранспортної системи на точці виходу, що визначається відповідно до алокації;

алокація - обсяг природного газу, віднесений оператором газотранспортної системи в точках входу/виходу до/з газотранспортної системи по замовниках послуг транспортування (у тому числі в розрізі їх контрагентів (споживачів)) з метою визначення за певний період обсягів небалансу таких замовників;

добовий небаланс - це сума коштів, яку замовник послуг транспортування сплачує або отримує відповідно до розміру добового небалансу.

Відповідно до пункту 7 глави 6 розділу XII Кодексу ГТС алокація відборів природного газу споживача можлива тільки на замовника послуг транспортування природного газу, що є діючим постачальником такого споживача згідно з даними Реєстру споживачів постачальника.

Згідно відомостей з інформаційної платформи у спірний період ОК Мандриківська 127 спожив природний газ загальним обсягом 3319 куб. м., а саме:

- у період з 01.04.2020 по 04.04.2020 в обсязі 672,50 куб. м.;

- у серпні в обсязі 2184,60 куб. м.;

- у вересні в обсязі 461,90 куб. м.

Таким чином, оскільки НАК Нафтогаз України не подавало обсягів природного газу для відбору ОК Мандриківська 127, проте у зазначений період ОК Мандриківська 127 відібрав 3319 куб. м. природного газу, то наслідком є виникнення негативного небалансу НАК Нафтогаз України в розмірі різниці між поданими НАК Нафтогаз України в газотранспортну систему та відібраними ОК Мандриківська 127 обсягами природного газу, що підтверджується локацією оператора газотранспортної системи.

Вказане, в свою чергу, призвело до виникнення у НАК Нафтогаз України обов`язку здійснити плату за такий небаланс.

23.12.2019 між НАК Нафтогаз України та Товариством з обмеженою ідповідальністю Оператор газотранспортної системи України (далі - ТОВ Оператор ГТС) укладено договір на транспортування природного газу №1907000468 (далі - Договір №1907000468).

Відповідно до положень пунктів 8.4., 9.3., 9.6. Договору №1907000468 НАК Нафтогаз України має сплати ТОВ Оператор ГТС вартість добових небалансів на підставі надісланого рахунку, навіть за умови незгоди з вартістю добових небалансів, а також ще до врегулювання розбіжностей у судовому порядку.

Відповідно до положень пунктів 9.1., 9.2. Договору №1907000468 у разі виникнення у НАК Нафтогаз України добового небалансу ТОВ Оператор ГТС здійснює купівлю/продаж природного газу НАК Нафтогаз України в обсягах добового небалансу.

Згідно положень пункту 6 глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС якщо добовий небаланс замовника послуг транспортування природного газу за газову добу є негативним, то вважається, що замовник послуг транспортування природного газу на підставі попередньої згоди, наданої на умовах договору на транспортування природного газу, придбав природний газ в оператора газотранспортної системи в обсязі добового небалансу та повинен сплатити оператору газотранспортної системи плату за добовий небаланс.

Відповідно до висновків Великої Палати Верховного Суду від 02.11.2022, що викладені у справі № 910/11273/20 добовий небаланс замовника може бути позитивним (замовник надав оператору більше газу, ніж отримав) або негативним (навпаки). У випадку позитивного небалансу вважається, що замовник продав оператору газотранспортної системи природний газ в обсязі добового небалансу і має право на отримання грошових коштів від оператора. У випадку негативного небалансу вважається, що замовник придбав природний газ в оператора газотранспортної системи в обсязі добового небалансу та повинен сплатити оператору газотранспортної системи плату за добовий небаланс (пункти 6, 11 глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС).

В силу вищевикладених положень, в момент отримання природного газу на точці виходу ГТС для врегулювання негативного небалансу, такий газ подається вже як придбаний замовником в ТОВ Оператор ГТС, а тому НАК Нафтогаз України, як власник придбаного таким чином газу, має за нього розрахуватися з ТОВ Оператор ГТС навіть за наявності заперечень.

30.04.2020 ТОВ Оператор ГТС складено односторонній Акт № 04-2020-1907000468

врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць квітень 2020 (далі - Акт №04-2020).

У відповідності до змісту Акта №04-2020, ТОВ Оператор ГТС на підставі Договору № 1907000468 здійснено врегулювання щодобових небалансів НАК Нафтогаз України обсягом 59 337 973,20 куб. м. на загальну суму 93 878 742,06 грн (із них 506 283,19 куб. м. відібраних ОК Мандриківська 127 у період з 01.04.2020 по 04.04.2020).

20.05.2020 НАК Нафтогаз України здійснено оплату ТОВ Оператор ГТС 93 878 742,06 грн за врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць квітень 2020 згідно Акту №04-2020, що підтверджується банківською випискою від 20.05.2020.

31.08.2020 ТОВ Оператор ГТС складено односторонній Акт № 08-2020-1907000468 врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць серпень 2020 (далі - Акт №08-2020).

У відповідності до змісту Акта №08-2020, ТОВ Оператор ГТС на підставі Договору № 1907000468 здійснено врегулювання щодобових небалансів НАК Нафтогаз України обсягом 18 237 760,85 куб. м. на загальну суму 3 889 781,01 грн. (із них 2184,60 куб. м. відібраних ОК Мандриківська 127 у період з 01.08.2020 по 31.08.2020).

18.09.2020 НАК Нафтогаз України здійснено оплату ТОВ Оператор ГТС З 878 742,06 грн за врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць серпень 2020 згідно Акта №08-2020, що підтверджується банківською випискою від 18.09.2020.

30.09.2020 ТОВ Оператор ГТС складено односторонній Акт №09-2020-1907000468 врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць вересень 2020 (далі - Акт №09-2020).

У відповідності до змісту Акта №09-2020, ТОВ Оператор ГТС на підставі Договору № 1907000468 здійснено врегулювання щодобових небалансів НАК Нафтогаз України обсягом 8 374 396,84 куб.м. на загальну суму 3 296 290,16 грн. (із них 461,90 куб. м. відібраних ОК Мандриківська 127 у період з 01.09.2020 по 30.09.2020).

20.10.2020 НАК Нафтогаз України здійснено оплату ТОВ Оператор ГТС 3 296 290,16 грн. за врегулювання щодобових небалансів за газовий місяць вересень 2020 згідно Акта №09-2020, що підтверджується банківською випискою від 20.10.2020.

Таким чином, сукупність викладеного вище свідчить, що у період 01.04.2020 по 04.04.2020, у серпні та вересні 2020 природний газ був відібраний ОК Мандриківська 127 саме з ресурсу НАК Нафтогаз України, однак без згоди останнього та не на підставі Договорів ПСО.

Відповідно до положень ст. 1212 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Згідно ст. 1213 ЦК України набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі. У разі неможливості повернути в натурі потерпілому безпідставно набуте майно відшкодовується його вартість, яка визначається на момент розгляду судом справи про повернення майна.

В той же час оскільки природний газ не може бути повернений в натурі, а тому правомірним є відшкодовування вартості безпідставно набутого майна - природного газу на підставі ч. 2 ст. 1213 ЦК України.

Відтак, враховуючи, що у зв`язку з невиконанням ОК Мандриківська 127 умов пункту 11 Положення №867, у період з 01.04.2020 по 04.04.2020, у серпні та вересні 2020 отримання ОК Мандриківська 127 природного газу на підставі Договорів ПСО не здійснювалося, то набутий у такий період природний газ є набутим ОК Мандриківська 127 без достатньої правової підстави.

При цьому, сама по собі наявність укладених у зазначений період Договорів ПСО не може свідчити, що у період 01.04.2020 по 04.04.2020, у серпні та вересні 2020 ОК Мандриківська 127 отримував природний газ саме на їх підставі. Адже укладаючи Договори ПСО ОК Мандриківська 127 погодився, що у випадку невиконання умов пункту 11 Положення №867, постачання природного газу буде припинено, а також зобов`язався самостійно припинити споживання газу у разі недотримання відповідних умов щодо розрахунків.

Викладене вище свідчить, у відповідності до вимог ст. 1212-1213 ЦК України, ОК Мандриківська 127 зобов`язаний повернути НАК Нафтогаз України відібраний у період 01.04.2020 по 04.04.2020, у серпні та вересні 2020 природний газ, як набутий без достатньої правової підстави з ресурсу НАК Нафтогаз України.

Згідно з розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 29.09.2021 № 1187, від 11.10.2021 № 1234 здійснено відповідні корпоративні погодження щодо укладення ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг примірної додаткової угоди до договору постачання природного газу для виробництва теплової енергії на 2021 2024 роки. Таким чином, під час розрахунку цін природного газу виробникам теплової енергії Група Нафтогаз керується відповідними рішеннями Кабінету Міністрів України.

Відповідно до умов цього договору ціна природного газу для виробників теплової енергії з 01.06.2021 по 31.05.2022 становила6 183,33 грн за тис куб. м (без урахування ПДВ і тарифу на послуги з транспортування природного газу) для фіксованого Обсягу І, який розраховувався як середньоарифметичне значення обсягу фактичного використання природного газу споживачем за останні три роки у відповідному місяці для потреб виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню. Керуючись рішенням правління НАК Нафтогаз України від 28.05.2021, протокол № 243 ціпа на природний газ для Обсягу 1 (фіксований) у період з 01.06.2022 по 31.05.2023 (включно), що визначено у порядку, передбаченому підпунктом 4.1 1 Договорів ПСО постачання природного газу між ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг та виробниками теплової та електричної енергії, укладення яких погоджено рішенням ДК Газ України про вчинення цих правочинів, становить 24 356,38 грн за тис. куб. м без ПДВ.

Постачання додаткових обсягів природного газу (Обсягу ІІ) підприємствам теплокомуненерго здійснюється за ринковою ціною на основі форвардних індикаторів, яка визначається щомісяця. Рівень ціни на природний газ для Обсягу II на грудень 2022 року, що визначена у порядку, передбаченому підпунктом 4.1.2 Договорів ПСО постачання природного газу між ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг та виробниками теплової та електричної енергії, укладення яких погоджено рішенням ДК Газ України про вчинення цих правочинів, становить 26 341,69 грн за тис. куб м (без ПДВ і тарифу на послуги транспортування природного газу).

Ціна на природній газ в Україні відповідно до публікацій інформаційних видань з 01.11.2022 по 29.11.2022 становить:

- ціна для періоду постачання в грудні 2022 року в джерелі котирувань звіт Argus European Natural Gas (середньоарифметичне значення між цінами Bid та Ask November advance payment), опублікованими під заголовком Ukraine market information and prices) - 26 623,02 без ПДВ. у грн за тис. куб. м;

- ціна для періоду постачання в грудні 2022 року в звіті ICTS European Spot Gas Market (середньоарифметичне значення між цінами Bid та Ask, опублікованими під заголовком UAVTP Gas Price Assessment) - 25 838,1 без ПДВ, у грн за тис куб. м;

- ціна у звіті ExPro GasOil під заголовком Ринок газу (середньоарифметичне значення між цінами Пропозиції продавців та Пропозиції покупців. Ціни на природний газ в Україні) для періоду постачання у листопаді 2022 року - 26 804,31 без ПДВ, у грн за тис. куб. м, для періоду постачання у грудні 2022 року - 26 852,08 без ПДВ, у грн за тис куб. м;

- ціна, що опублікована на веб сайті Товарної біржі Українська енергетична біржа за посиланням: https://www.ueex.com.ua/exchange-quotations/ як середньозважена ціна (за всіма умовами оплати) на ресурс листопада 2022 року 28 926,27 без ІІДВ, у грн за тис. куб. м , на ресурс грудня 30 937,67 без ПДВ, у грн за тис. куб. м;

- ціна придбання ТОВ Газопостачальна компанія Нафтогаз Трейдинг природного газу на торгівельній платформі ТОВ СааС платформа ЮАйСіі для періоду постачання у листопаді 2022 року 26 983,33 без ПДВ, у грн за тис. куб. м.

Середній рівень цін на природний газ відповідно до публікацій інформаційних видань з 01.11.2022 по 29.11.2022 та за результатами торгів природним газом становить 27 566,4 грн за тис. куб. м без ПДВ. Таким чином, вартість безпідставно відібраного КП ОІТЦ природного газу становить = 37 413634,45 грн. (27,5664 ціна газу без ПДВ х 1131015.61 обсяг газу = 31178028.71 без ПДВ + 20% ПДВ = 37 413634,45 грн.).

Таким чином, вартість безпідставно відібраного ОК Мандриківська 127 природного газу становить = 109 791.45 грн (27,5664 ціна газу без ПДВ х 3319 обсяг газу = 91492.8816 без ПДВ + 20% ПДВ = 109791.45 грн.).

Відповідно до ст. 11 ГПК України суд при розгляді справи керується принципом верховенства права, розглядає справи відповідно до Конституції України, законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Статтею 6 Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, ратифікованою Верховною Радою України (Закон України від 17.07.1997 року № 475/97 - ВР), кожній особі гарантовано право на справедливий і відкритий розгляд при визначенні її громадських прав і обов`язків впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, створеним відповідно до закону.

Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (стаття 13 ГПК України).

Згідно ст. 14 ГПК України суд розглядає справи в межах заявлених позовних вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.

Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами:

1) письмовими, речовими і електронними доказами;

2) висновками експертів;

3) показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів (стаття 74 ГПК України).

За приписами ст. 80 ГПК України позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви. Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.

Відповідно до ч. 4 ст. 165 ГПК України якщо відзив не містить вказівки на незгоду відповідача з будь-якою із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відповідач позбавляється права заперечувати проти такої обставини під час розгляду справи по суті, крім випадків, якщо незгода з такою обставиною вбачається з наданих разом із відзивом доказів, що обґрунтовують його заперечення по суті позовних вимог, або відповідач доведе, що не заперечив проти будь-якої із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, з підстав, що не залежали від нього.

Керуючись ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Однак, всупереч викладеним приписам процесуального законодавства, відповідачем не було надано до суду доказів на спростування доводів позивача відносно факту безпідставного відібрання природного газу або його розміру.

Враховуючи зазначені положення діючого законодавства України, встановлені обставини справи, наявність в матеріалах справи належних та достатніх доказів на підтвердження обґрунтованості позовних вимог, суд задовольняє вимоги позивача у повному обсязі (з урахуванням заяви про зміну предмету позову) та стягує з ОК Мандриківська 127 на користь Акціонерного товариства НАЦІОНАЛЬНА АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ НАФТОГАЗ УКРАЇНИ вартість безпідставно набутого майна природного газу в розмірі 109 791,45 грн.

СУДОВІ ВИТРАТИ.

Щодо судового збору.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрат зі сплати судового збору в розмірі 2 684,00 грн. покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 114, 129, 165, 178, 233, 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Мандриківська 127" (49000 Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Мандриківська, буд. 90, код ЄДРПОУ 35542792) на користь Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (01601, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, буд. 6; код ЄДРПОУ 20077720) вартість безпідставно набутого майна природного газу в розмірі 109 791,45 грн, а також витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 684 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили у відповідності до статті 241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення суду може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано - 12.10.2023.

Суддя В.Г. Бєлік

Дата ухвалення рішення27.09.2023
Оприлюднено16.10.2023
Номер документу114149839
СудочинствоГосподарське
Сутьповернення безпідставно набутого майна - природного газу в обсязі - 3319 куб.м

Судовий реєстр по справі —904/2219/23

Судовий наказ від 07.11.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Рішення від 27.09.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 30.08.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 24.07.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 21.07.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 21.07.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 04.07.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 06.06.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 12.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 08.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні