Рішення
від 13.10.2023 по справі 380/18767/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 жовтня 2023 рокусправа № 380/18767/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Сподарик Н.І. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Госпітальної військово-лікарської комісії Одеського військово-медичного клінічного центру (клінічний госпіталь) Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_1 ), Центральної військово-лікарської комісії Державної прикордонної служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_2 ) до Госпітальної військово-лікарської комісії Одеського військово-медичного клінічного центру (клінічний госпіталь) Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_1 ) (65062, Одеська область, м. Одеса, вулиця Черняховського,6; код ЄДРПОУ 14321920), Центральної військово-лікарської комісії Державної прикордонної служби України (01601, м. Київ, вул. Володимирська, 26) з вимогами:

- визнати протиправними дії Госпітальної військово-лікарської комісії Військово-медичного клінічного центру (клінічного госпіталю) Державної прикордонної служби України (м. Одеса) (військова частина НОМЕР_1 ) в частині встановлення у пункті 12 свідоцтва про хворобу № 72/218 від 10.04.2023 причинного зв`язку захворювання ОСОБА_1 пов`язаного із проходженням військової служби;

- визнати протиправною бездіяльність Центральної військово-лікарської комісії Державної прикордонної служби України щодо не проведення перегляду висновку Госпітальної військово-лікарської комісії Військово-медичного клінічного центру (клінічного госпіталю) Державної прикордонної служби України (м. Одеса) (військова частина НОМЕР_1 ) в частині встановлення у пункті 12 свідоцтва про хворобу № 72/218 від 10.04.2023 причинного зв`язку захворювання ОСОБА_2 ;

- зобов`язати Центральну військово-лікарську комісію Державної прикордонної служби України провести перегляд висновку Госпітальної військово-лікарської комісії Військово-медичного клінічного центру (клінічного госпіталю) Державної прикордонної служби України (м. Одеса) (військова частина НОМЕР_1 ) у частині встановлення у пункті 12 свідоцтва про хворобу № 72/218 від 10.04.2023 причинного зв`язку захворювання ОСОБА_1 відповідно до Положення про проходження медичного огляду у Державній прикордонній службі України із проходженням військової служби, затвердженого наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України від 06.05.2009 №333 (у редакції наказу Міністерства внутрішніх справ України від 15.08.2016 № 804), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.06.2009 за № 570/16586 з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначив, що наказом начальника Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України від 03.05.2023 №142-ОС ОСОБА_1 звільнено з військової служби у відставку за підпунктом «б» (за станом здоров`я на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку) пункту 2 частини 4 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу». Наказом начальника НОМЕР_3 прикордонного загону від 07.05.2023 №221-ОС ОСОБА_1 виключено зі списків особового складу та знято з усіх видів забезпечення прикордонного загону у зв`язку із звільненням з військової служби. У період з 27.02.2023 по 07.05.2023 ОСОБА_1 проходив військову службу за призовому під час мобілізації, на особливий період в умовах воєнного стану. Відповідно до п. 12 свідоцтва про хворобу №72/218 від 10.04.2023 Госпітальна військово-лікарська комісія Військово-медичного клінічного центру (клінічного госпіталю) Державної прикордонної служби України (м. Одеса) (військова частина НОМЕР_1 ) встановила причинний зв`язок захворювання ОСОБА_1 із проходженням військової служби. 15.05.2023 позивач звернувся до Центральної військово-лікарської комісії Державної прикордонної служби України про перегляд постанови Госпітальної військово-лікарської комісії Військово-медичного клінічного центру (клінічного госпіталю) Державної прикордонної служби України (м. Одеса) (військова частина НОМЕР_1 ) №72/218 від 10.04.2023 в частині причинного зв`язку захворювань, вважаючи, що госпітальна ВЛК мала б встановити причинний зв`язок захворювань пов`язаних із захистом Батьківщини. Однак листом від 14.06.2023 №3000/29 Центральною військово-лікарською комісією Державної прикордонної служби України повідомлено позивача про відсутність підстав для перегляду постанови госпітальної ВЛК №72/218 від 10.04.2023. Позивач вважає, що постанова госпітальної ВЛК №72/218 від 10.04.2023 в частині встановлення причинного зв`язку захворювань пов`язаних із проходженням військової служби є неправильною, оскільки вважає, що причинний зв`язок захворювань мав бути пов`язаний із захистом Батьківщини. Також вважає, що Центральна військово-лікарська комісія Державної прикордонної служби України в межах наданих їй положенням №333 повноважень мала б за зверненням ОСОБА_1 переглянути постанову Госпітальної військово-лікарської комісії Військово-медичного клінічного центру (клінічного госпіталю) Державної прикордонної служби України (м. Одеса) (військова частина НОМЕР_1 ) №72/218 від 10.04.2023.

Ухвалою суду від 15.08.2023 прийнято дану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач-1, Одеський військово-медичний клінічний центр (клінічний госпіталь) Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_1 ) позов не визнав, 06.09.2023 за вх.№67991 від представника надійшов відзив на позовну заяву. Зазначив, що під час проходження військово-лікарської комісії ОСОБА_1 було представлено госпітальній ВЛК документи, серед яких: направлення, медична характеристика, службова характеристика, разом з тим зазначені документи не містили інформації щодо участі останнього у бойових діях, також позивачем під час засідання ЦВЛК не було надано будь-які інші документи, що встановлювали б факт прийняття безпосередньої участі у бойових діях або медичні документи, підтверджуючі виникнення (розвиток) захворювання саме під час участі в заходах з відбиття збройної агресії рф. Зазначив також, що відповідно до п. 2 глави 3 Положення про проходження медичного огляду у Державній прикордонній службі України від 06.05.2009 №333, членами постійно та тимчасово діючих ВЛК (ЛЛК) призначаються особи, які мають кваліфікаційну категорію за однією з лікарських спеціальностей, Головою ВЛК (ЛЛК) призначається один із лікарів, що входить до її складу, має досвід роботи з питань проведення медичного огляду ВЛК, а також пройшов підготовку (удосконалення) з військово-лікарської експертизи. Секретарем ВЛК (ЛЛК) призначається військовослужбовець або працівник молодший спеціаліст з медичною освітою. Таким чином, до складу госпітальної ВЛК входять лікарі, які мають медичну освіту, відповідний фах та категорію, голова госпітальної ВЛК окрім того, має досвід роботи з питань проведення медичного огляду та пройшов підготовку з військово-лікарської експертизи. У зв`язку з чим рішення про формулювання причинного зв`язку захворювання приймається з огляду на спеціальні знання в галузі медицини та відповідний досвід. Вважає, що позивач не має відповідного фаху та знань в області медицини, щоб стверджувати, що госпітальна ВЛК встановила неправильний причинний зв`язок його захворювання. Встановлення причинного зв`язку захворювання з проходженням служби та виконанням обов`язків, пов`язаних із захистом Батьківщини належить виключно до компетенції військово-лікарських комісій, які в прийнятті своїх рішень є незалежними, перегляд постанов про причинний зв`язок захворювань належить до повноважень ЦВЛК. Під час засідання госпітальної ВЛК позивач сам не надав підтверджуючих документів щодо участі у бойових діях та не повідомив про поважні причини неможливості подання таких документів. Дії госпітальної ВЛК ВМКЦ ДПСУ були вчинені в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Госпітальна ВЛК діяла на підставі Положення про проходження медичного огляду у Державній прикордонній службі України від 06.05.2009 №333, жодних прав позивача порушено не було, процедура проведення військово-лікарської комісії також не була порушена. З огляду на наведене просить суд у задоволенні позову відмовити.

Відповідач, Центральна військово-лікарська комісія Державної прикордонної служби України позов не визнав, 13.09.2023 за вх.№69806 від представника надійшов відзив на позовну заяву, позовні вимог заперечив, просив суд у задоволенні позову відмовити. Зазначив, що відповідно до п.п 5 п.4 ст. 12 Розділу III Положення постанова ВЛК про причинний зв?язок «Захворювання, ТАК, пов?язане із захистом Батьківщини» приймається, коли захворювання виникло в період служби у військових частинах та установах, що входять до складу діючої армії, або коли захворювання, яке виникло до цього, у період служби у військових частинах і установах, які входять до складу діючої армії, досягло такого розвитку, що обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби. Постанова ВЛК у такому формулюванні приймається щодо військовослужбовців, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та брали безпосередню участь в антитерористичній операції. забезпеченні її проведення і визнані учасниками бойових дій, за наявності медичних документів, виданих (складених) у зазначений період, які підтверджують факт виникнення (розвитку) захворювання в період перебування у складі сил і засобів, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення.

Позивач, як колишній військовослужбовець Державної прикордонної служби України, звертався до ЦВЛК ДПС України із письмовою заявою від 15.05.2023 року, зареєстрованою за вх. № 30-1 від 19.05.2023 року щодо встановлення причинного зв?язку захворювань із захистом Батьківщини. Під час вивчення порушеного у заяві питання, члени ЦВЛК ДПС України розглядали наступні документи: заява № 30-1 від 19.05.2023 року разом із додатками;медична карта стаціонарного хворого №817/121 (період перебування на лікуванні в ГВМКЦ (ЦКГ) з 28.02.2023 по 17.03.2023 р.); медична карта стаціонарного хворого №1094 (перебування на лікуванні в ОВМКЦ з 01.08.2022 по 12.08.2022 року); медична карта стаціонарного хворого № 410 (перебування на лікуванні в ОВМКЦ з 20.02.2023 по 27.02.2023 року); медична карта стаціонарного хворого N° 610 (перебування на лікуванні в ОВМКЦ з 18.03.2023 по 11.04.2023 року). За результатами розгляду матеріалів заяви встановлено, що Позивача було оглянуто госпітальною ВЛК Одеського військово-медичного клінічного центру Держприкордонслужби України 10.04.2023 року та визнано непридатним до військової служби зі зняттям з військового обліку. Також винесено постанову про причинний зв?язок захворювань з проходженням військової служби. Порівняльний аналіз даних свідоцтва про хворобу №274/576 від 2019 року, складеного Львівським військово-медичним клінічним центром Держприкордонслужби України, медичних карток стаціонарного хворого ОВМЦІК №1094 від 01.08.2022р., №610 від 18.03.2023, №410 від 20.02.2023 та медичної карти стаціонарного хворого ГВМКЦ (ЦКГ) №817 від 28.02.2023, свідчить про розвиток захворювання в період проходження військової служби; клінічні прояви в 2019 році оцінені як наслідки перенесеної нейроінфекції; порівняння відомостей свідоцтв про хворобу за 2019 та 2023 років: клінічної картини (скарг, об?єктивного неврологічного статусу) і результатів інструментальних методів обстеження (МРТ), свідчить про відсутність суттєвої клінічної маніфестації, візуалізовані за МРТ зміни тканини мозку 2019 року ідентичні описаним у 2023 році; заключення МРТ від 03.2023 про відсутність ознак патологічного накопичення контрасту свідчить про відсутність активного демієлінізуючого процесу; винесення постанови «Непридатний до військової служби» обумовлено формулюванням нового діагнозу (фактично заміною назви захворювання на іншу). Враховуючи викладене, постанова про причинний зв`язок захворювань винесена з дотриманням норми Положення, тому підстави для перегляду постанови госпітальної ВЛК ОВМКЦ №72/218 від 10.04.2023 року в частині причинного зв?язку відсутні. Також звернув увагу щодо дискреційності повноважень ВЛК.

Суд дослідив матеріали справи, всебічно і повно з`ясував усі фактичні обставини, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті та встановив таке.

ОСОБА_1 відповідно до наказу начальника Львівського військово-медичного клінічного центру (клінічного госпіталю) Державної прикордонної служби України від 27.02.2022 №57-OC зараховано у списки особового складу та на всі види забезпечення у зв?язку із призовам на військову службу по мобілізації.

У зв?язку із переміщенням по службі наказом начальника НОМЕР_3 прикордонного загону від 10.03.2023 № 95-0С позивача зараховано у списки особового складу та на всі види забезпечення НОМЕР_3 прикордонного загону та призначено на посаду заступника начальника відділу - начальника відділення проходження служби особовим складом відділу кадрів.

Наказом начальника Південного регіонально управління Державної прикордонної служби України від 03.05.2023 №142-ОС ОСОБА_1 звільнено з військової служби у відставку за підпунктом «б» (за станом здоров?я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку) пункту 2 частини 4 статті 26 Закону України «Про військовий обов?язок і військову службу».

Наказом начальника НОМЕР_3 прикордонного загону від 07.05.2023 №221-ОС ОСОБА_1 виключено зі списків скобового складу та знято з усіх видів забезпечення прикордонного загону у зв?язку із звільненням з військової служби.

Із огляду на зазначене, у період із 27.02.2023 по 07.05.2023 ОСОБА_1 проходив військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період в умовах воєнного стану.

Підставою для звільнення ОСОБА_1 з військової служби слугував висновок згідно свідоцтва про хворобу від 10.04.2023 № 72/218 Госпітальної військово-лікарської комісії Військово-медичного клінічного центру (клінічного госпіталю) Державної прикордонної служби України (м. Одеса) (військова частина НОМЕР_1 ) про непридатність до військової служби зі зняттям з військового обліку. Відповідно до п. 13 свідоцтва про хворобу №72/218 від 10.04.2023 Госпітальна військово-лікарська комісія Військово-медичного клінічного центру (клінічного госпіталю) Державної прикордонної служби України (м. Одеса) (військова частина НОМЕР_1 ) за результатами проведеного огляду на підставі статей 21-а, 31-6, 26-6, 54-в графи III Розкладу хвороб, станів, фізичних вад та пояснення щодо застосування статей, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 5) до Положення про проходження медичного огляду у Державній прикордонній службі України, затвердженого наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України від 06.05.2009 №333 визнала ОСОБА_3 непридатним до військової служби зі зняттям з військового обліку.

Відповідно до п. 12 свідоцтва про хворобу № 72/218 від 10.04.2023 Госпітальна військово-лікарська комісія Військово-медичного клінічного центру (клінічного госпіталю) Державної прикордонної служби України (м. Одеса) (військова частина НОМЕР_1 ) встановила причинний зв`язок захворювання Іватя в. І. із проходженням військової служби.

15.05.2023 ОСОБА_1 звернувся до Центральної військово-лікарської комісії Державної прикордонної служби України про перегляд постанови Госпітальної військово-лікарської комісії Військово-медичного клінічного центру (клінічного госпіталю) Державної прикордонної служби України (м. Одеса) (військова частина НОМЕР_1 ) № 72/218 від 10.04.2023 в частині причинного зв`язку захворювань, вважаючи, що госпітальна ВЛК мала б встановити причинний зв`язок захворювань пов`язаними із захистом Батьківщини.

На обґрунтування підстав перегляду постанови госпітальної ВЛК ОСОБА_1 надав документи про походження військової служби за призовом під час мобілізації у період із 11.03.2022 по 07.05.2023 у Херсонському прикордонному загоні ( НОМЕР_3 прикордонний загін (військова частина НОМЕР_4 ), тобто докази, що на час виявлення захворювань із визнанням непридатності до служби він у цей період приймав безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах бойових дій у період здійснення зазначених заходів, копію документів про надання статусу учасника бойових дій, а також свідоцтво про хворобу від 29.07.2019 №274/576 військово-лікарської комісії Військово-медичного клінічного центру Державної прикордонної служби України (м. Львів).

Листом від 14.06.2023 №3000/329 Центральною військово-лікарською комісією Державної прикордонної служби України повідомлено ОСОБА_1 про відсутність підстав для перегляду постанови госпітальної ВЛК № 72/218 від 10.04.2023.

ОСОБА_1 вважаючи, що постанова госпітальної ВЛК № 72/218 від 10.04. 2023 в частині встановлення причинного зв`язку захворювань пов`язаних із проходженням військової служби є неправильною, оскільки вважає, що причинний зв`язок захворювань мав бути пов`язаний із захистом Батьківщини, звернувся з вказаним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Правове регулювання щодо даних правовідносин передбачене Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 №2232-XII (далі - Закон №2232).

Згідно з ч.1 ст.1 Закону №2232 захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Як встановлено ч.3 ст.1 Закону №2232 військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

Підпунктом "б" п.2 ч.4 ст.26 Закону №2232 визначено, що звільнення військовослужбовців з військової служби під час дії воєнного стану здійснюється: за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку.

Так, повноваження військово-лікарської комісії Державної прикордонної служби України визначені Положенням про проходження медичного огляду у Державній прикордонній службі України (далі - Положення), затвердженого наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України № 333 від 06 травня 2009 року (у редакції наказу Міністерства внутрішніх справ України від 15 серпня 2016 року №804).

Пункт 1 глави 1 розділу І Положення передбачено, що це Положення визначає порядок проведення військово-лікарськими комісіями Держприкордонслужби медичного огляду громадян призовного віку, військовозобов`язаних та жінок, які приймаються на військову службу за контрактом, кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах (далі - ВВНЗ), військовослужбовців Держприкордонслужби та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової служби), колишніх військовослужбовців Держприкордонслужби та військових частин прикордонних військ СРСР та їх органів управління, дислокованих на території України, працівників Держприкордонслужби, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I, II груп патогенності, працівників суден забезпечення плавскладу та працівників льотного складу Держприкордонслужби з метою визначення їх придатності за станом здоров`я до військової служби (роботи за фахом), установлення причинного зв`язку захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв та визначення необхідності і умов застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Пунктами 1-2 глави 1 розділу Положення визначено, що Центральна військово-лікарська комісія Державної прикордонної служби України (далі - ЦВЛК) є органом медичного забезпечення Держприкордонслужби, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, інші печатки та штампи. Формування структури та штату ЦВЛК здійснюється відповідно до профілю її діяльності, покладених на неї завдань, кваліфікаційних вимог до персоналу.

ЦВЛК є органом вищого рівня із проведення медичного огляду ВЛК в Держприкордонслужбі і здійснює методичне керівництво діяльністю ВЛК Держприкордонслужби з питань проведення медичного огляду осіб, зазначених у пункті 1 розділу I цього Положення.

Пунктом 8 глави 2 розділу ІІ передбачено, що ЦВЛК має право:

приймати постанови згідно з цим Положенням, переглядати або скасовувати постанови постійно діючих, тимчасово діючих ВЛК (ЛЛК) нижчого рівня, переглядати власні постанови;

оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1 розділу I цього Положення;

перевіряти роботу ВЛК (ЛЛК) з питань організації та проведення ними медичного огляду;

витребовувати документи, що характеризують обставини отримання особою, що оглядається, захворювання, поранення, травми, контузії, каліцтва, необхідні для прийняття постанови про їх причинний зв`язок, а саме:

матеріали службового розслідування, дізнання або судового розгляду, витяги з наказів, форми Нвс-5, Нвс-1, НПвс (додатки 1-3 до Інструкції про порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків у Державній прикордонній службі України, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 22 березня 2016 року № 199, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 18 квітня 2016 року за № 574/28704) (далі - Інструкція);

документи з особових та пенсійних справ, медичні документи;

архівні довідки, характеристики та інші документи, необхідні для прийняття постанови (у разі надання копій зазначених документів такі копії підшиваються до складеного протоколу та передаються до архіву Держприкордонслужби зі строком зберігання 50 років);

за погодженням з Адміністрацією Держприкордонслужби залучати лікарів-спеціалістів закладів охорони здоров`я Держприкордонслужби, представників органу Держприкордонслужби, де проходить службу військовослужбовець, що оглядається, для визначення результатів медичного огляду;

перевіряти організацію, стан та результати медичного огляду кандидатів на навчання у ВВНЗ, а також осіб, які приймаються на військову службу за контрактом;

ініціювати направлення в заклади охорони здоров`я Держприкордонслужби на контрольний та повторний огляди військовослужбовців та членів їх сімей, військовозобов`язаних, працівників Держприкордонслужби;

запитувати та отримувати від органів Держприкордонслужби узагальнені результати медичного огляду військовослужбовців згідно з вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2001 року № 559 "Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок";

запитувати від закладів охорони здоров`я, органів Держприкордонслужби, військових комісаріатів та ВВНЗ інформацію для узагальнення та оцінки результатів медичного огляду ВЛК (ЛЛК);

надавати до Адміністрації Держприкордонслужби знеособлені результати медичного огляду військовослужбовців, членів їх сімей, кандидатів на навчання у ВВНЗ, громадян, яких добирають на військову службу за контрактом, та інших осіб, зазначених у пункті 1 розділу І цього Положення;

розглядати, переглядати та скасовувати, затверджувати (не затверджувати), а також контролювати постанови будь-якої ВЛК (ЛЛК), строк розгляду свідоцтв про хворобу становить не більше 5 робочих днів з дня їх отримання ЦВЛК;

розглядати документи ВЛК, які складені за результатами проведених у разі направлення медичних оглядів військовослужбовців в закладах охорони здоров`я інших військових формувань, та виносити власну постанову;

у разі незатвердження постанови ВЛК (ЛЛК) скасовувати її та протягом п`яти робочих днів з дати її скасування виносити іншу постанову із зазначеного питання;

у разі неповного проведення медичного огляду особи чи недотримання ВЛК (ЛЛК) при проведенні медичного огляду вимог цього Положення скасовувати постанову та направляти свідоцтво про хворобу на доопрацювання з викладенням причин, через які постанову ВЛК (ЛЛК) не затверджено;

надавати роз`яснення щодо формулювань постанов ВЛК (ЛЛК);

перевіряти організацію та стан лікувально-діагностичної роботи в закладах охорони здоров`я Держприкордонслужби, органах Держприкордонслужби з питань здійснення медичного огляду ВЛК;

рекомендувати направлення військовослужбовців на обстеження в інтересах медичного огляду ВЛК до спеціалізованих закладів охорони здоров`я.

П.1-3 глави 3 розділу ІІ Положення передбачено, що з метою проведення медичного огляду у Держприкордонслужбі утворюються:

постійно діючі ВЛК (ЛЛК);

тимчасово діючі ВЛК (ВЛК ВВНЗ (далі - ТдВЛК ВВНЗ) для медичного огляду кандидатів на навчання у ВВНЗ Держприкордонслужби, кандидатів на військову службу за контрактом).

Членами постійно та тимчасово діючих ВЛК (ЛЛК) призначаються особи, які мають кваліфікаційну категорію за однією з лікарських спеціальностей. Головою ВЛК (ЛЛК) призначається один із лікарів, що входить до її складу, має досвід роботи з питань проведення медичного огляду ВЛК, а також пройшов підготовку (удосконалення) з військово-лікарської експертизи. Секретарем ВЛК (ЛЛК) призначається військовослужбовець або працівник - молодший спеціаліст з медичною освітою.

Постійно діючі, тимчасово діючі ВЛК (ЛЛК) створюються у складі не менше трьох лікарів (терапевт, хірург, невропатолог). Якщо до складу комісії входять понад три лікарі, до неї також призначаються лікарі інших спеціальностей. Для проведення огляду ВЛК осіб із психічними захворюваннями та розладами психіки до складу госпітальної (гарнізонної) комісії включається лікар-психіатр.

Пунктами 1-3 глави 1 розділу ІІІ Положення передбачено, що медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності:

кандидатів до військової служби за контрактом;

кандидатів до участі у міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у складі національного контингенту та національного персоналу;

військовослужбовців до військової служби;

військовослужбовців до військової служби за військовою спеціальністю;

військовослужбовців до служби в плавскладі Держприкордонслужби;

кандидатів на навчання у ВВНЗ;

військовослужбовців, працівників Держприкордонслужби для роботи з ДІВ, джерелами ЕМП, ЛВ, мікроорганізмами I, II груп патогенності;

працівників суден забезпечення плавскладу Держприкордонслужби.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення можливості проходження військової служби військовослужбовцями та проживання членів їх сімей за кордоном.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення необхідності тривалого спеціалізованого лікування, медичного спостереження за членами сімей військовослужбовців, транспортабельності їх за станом здоров`я.

Постанови ВЛК приймаються на підставі розкладу хвороб, станів, фізичних вад та пояснення щодо застосування статей, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 5), таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 6), постанови ВЛК - на підставі Переліку хвороб, станів та фізичних вад, що визначає ступінь придатності до льотної роботи та льотного навчання у Збройних Силах України (далі - Перелік хвороб) та Пояснення щодо застосування статей Переліку хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до льотної роботи та льотного навчання у Збройних Силах України згідно з додатками 22, 23 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року № 402, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 17 листопада 2008 року за № 1109/15800. Розклад хвороб розроблено відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я десятого перегляду (далі - МКХ-10).

Згідно п.1-4 глави 12 Розділу ІІІ у разі коли під час медичного огляду військовослужбовців Держприкордонслужби встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв.

Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців Держприкордонслужби при медичному огляді визначають постійно діючі госпітальні (гарнізонні) ВЛК, у складних випадках - ЦВЛК.

Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у колишніх військовослужбовців Держприкордонслужби та військових частин прикордонних військ СРСР та їх органів управління, дислокованих на території України, визначає ЦВЛК та оформлюється протоколом засідання ЦВЛК з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у колишнього військовослужбовця.

Постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв приймаються в таких формулюваннях:

1) "Поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини" - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане під час захисту Батьківщини або виконання обов`язків військової служби під час служби у складі діючої армії та флоту в роки Великої Вітчизняної війни та війни з Японією (Другої світової війни), участі у бойових діях з розмінування боєприпасів часів Великої Вітчизняної війни (Другої світової війни), а також при безпосередній охороні державного кордону чи суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні у складі прикордонного наряду, екіпажу корабля (катера), екіпажу літака (вертольота), або під час проведення оперативно-розшукових заходів, або здійснення самостійно чи в складі підрозділу відбиття збройного нападу чи вторгнення на територію України військових груп і злочинних угруповань;

2) "Поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби" - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане за наявності обставин, передбачених частиною третьою статті 24 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу";

при ураженнях, зумовлених дією ДІВ, джерел ЕМП, ЛВ, мікроорганізмів I, II груп патогенності, а також токсичних речовин, які виникають у зв`язку з виконанням обов`язків військової служби, приймається постанова "Травма (зазначити фактор), ТАК, пов`язана з виконанням обов`язків військової служби";

3) "Поранення (травма, контузія, каліцтво), одержане в результаті нещасного випадку, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби" - якщо воно одержане за обставин, не пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби, або одержане внаслідок вчинення цією особою правопорушення;

4) "Захворювання, поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії" - якщо захворювання виникло, поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане в період перебування в країнах, де велись бойові дії (Перелік держав і періодів бойових дій на їх території, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 1994 року № 63 (із змінами)), і військовослужбовець визнаний учасником бойових дій;

зазначена постанова ВЛК приймається також, коли наявне захворювання за зазначений період служби досягло такого розвитку, що обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі й тимчасової) до військової служби. Постанова в такому формулюванні приймається при хронічних, повільно прогресуючих захворюваннях, за наявності медичних документів, виданих у перші десять років після вибуття військовослужбовця з країни, де велись бойові дії, або пізніше, але за даними за зазначені десять років, якщо вони дозволяють віднести початок захворювання на період участі в бойових діях;

5) "Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини" - якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, що входять до складу діючої армії, або коли захворювання, яке виникло до цього, у період служби у військових частинах і установах, які входять до складу діючої армії, досягло такого розвитку, що обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби;

постанова ВЛК у такому формулюванні приймається щодо військовослужбовців, які брали участь у бойових діях, зазначених у абзаці другому пункту 4 цієї глави, а також тих, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і визнані учасниками бойових дій, за наявності медичних документів, виданих (складених) у зазначений період, які підтверджують факт виникнення (розвитку) захворювання в період перебування в діючій армії або у складі сил і засобів, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення;

зазначена постанова ВЛК приймається також при хронічних повільно прогресуючих захворюваннях за наявності медичних документів, виданих у перші десять років після вибуття військовослужбовця з діючої армії, складу сил та засобів, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення або пізніше, але за даними за зазначені десять років, якщо вони дозволяють віднести початок захворювання на період перебування в діючій армії або безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення;

6) "Захворювання (поранення, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане з проходженням військової служби" - якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, які не входять до складу діючої армії, або коли захворювання, що виникло до військової служби, у період служби досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності;

у такому самому формулюванні приймаються постанови ВЛК при медичному огляді військовослужбовців за результатами захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв, одержаних ними в період проходження військової служби, коли документи про обставини їх одержання на момент медичного огляду відсутні;

7) "Захворювання, НІ, не пов`язане з проходженням військової служби" - якщо воно виникло в того, хто пройшов медичний огляд, до призову на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, прийняття на військову службу за контрактом (у тому числі захворювання, не діагностовані при призові (під час прийому на військову службу), але патогенетично їх розвиток почався до призову (до прийому) на військову службу) і військова служба не вплинула на вже наявне захворювання і придатність до військової служби;

постанова ВЛК в такому формулюванні приймається також за наслідками захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв, якщо вони одержані до призову на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період, прийняття на військову службу за контрактом і військова служба не вплинула на вже наявні наслідки захворювання, поранення, травми, контузії, каліцтва і придатність до військової служби;

8) "Поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби під час участі в бойових діях у складі ІНФОРМАЦІЯ_1 " - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) отримане військовослужбовцем при виконанні миротворчих операцій Місії ООН на території інших держав, де велись бойові дії, і він визнаний учасником бойових дій;

9) "Захворювання, ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби під час участі в бойових діях у складі ІНФОРМАЦІЯ_1 " - якщо захворювання виникло у військовослужбовця при виконанні миротворчих операцій у складі Миротворчих Сил ООН на території інших держав, де велись бойові дії, або захворювання, що виникло до виконання миротворчих операцій, за період служби у складі миротворчого персоналу досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності, та він визнаний учасником бойових дій;

постанова в такому формулюванні приймається при хронічних, повільно прогресуючих захворюваннях за наявності медичних документів, виданих у перші десять років після вибуття військовослужбовця з країни, де велися бойові дії, або пізніше, але за даними за зазначені десять років, якщо вони дають змогу віднести початок захворювання на період участі в бойових діях у складі ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

10) "Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби у складі Миротворчих Сил ООН" - якщо захворювання виникло у військовослужбовця при виконанні миротворчих операцій у складі Миротворчих Сил ООН на території інших держав, де не велись бойові дії, або захворювання, що виникло до виконання миротворчих операцій у складі Миротворчих Сил ООН, за період служби у складі миротворчого персоналу досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності;

11) "Поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби у складі миротворчого персоналу" - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане під час виконання обов`язків військової служби у складі миротворчого персоналу.

Судом встановлено, що підставою для звільнення ОСОБА_1 з військової служби слугував висновок згідно свідоцтва про хворобу від 10.04.2023 № 72/218 Госпітальної військово-лікарської комісії Військово-медичного клінічного центру (клінічного госпіталю) Державної прикордонної служби України (м. Одеса) (військова частина НОМЕР_1 ) про непридатність до військової служби зі зняттям з військового обліку. Відповідно до п. 13 свідоцтва про хворобу №72/218 від 10.04.2023 Госпітальна військово-лікарська комісія Військово-медичного клінічного центру (клінічного госпіталю) Державної прикордонної служби України (м. Одеса) (військова частина НОМЕР_1 ) за результатами проведеного огляду на підставі статей 21-а, 31-6, 26-6, 54-в графи III Розкладу хвороб, станів, фізичних вад та пояснення щодо застосування статей, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 5) до Положення про проходження медичного огляду у Державній прикордонній службі України, затвердженого наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України від 06.05.2009 №333 визнала ОСОБА_3 непридатним до військової служби зі зняттям з військового обліку.

ОСОБА_1 вважаючи, що постанова госпітальної ВЛК № 72/218 від 10.04. 2023 в частині встановлення причинного зв?язку захворювань пов?язаних із проходженням військової служби є неправильною, оскільки вважає, що причинний зв??язок захворювань мав бути пов?язаний із захистом Батьківщини, звернувся з вказаним позовом до суду.

При цьому суд зауважує, що у своєму позові позивач не ставить під сумнів законність процедури прийняття відповідачем цього рішення.

Разом з тим, суд зазначає, що питання визначення причинного зв`язку захворювань за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.

В той же час, суд зазначає, що Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі №806/526/16 зазначив, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

Таким чином, надання оцінки діагнозу позивача, виходить за межі судового розгляду.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Отже, враховуючи те, що в ході розгляду даної справи судом не було встановлено допущених з боку відповідачів порушень вимог чинного законодавства, які б стосувались саме процедури проведення медичного огляду та оформлення його результатів, а також з урахуванням правових висновків Верховного Суду у подібних правовідносинах, суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Згідно із частинами 1, 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин у справі, відповідно до якого розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Враховуючи викладене, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Керуючись ст.ст. 14, 72-77, 139, 242-246, 250, 257-262 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Госпітальної військово-лікарської комісії Одеського військово-медичного клінічного центру (клінічний госпіталь) Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_1 ), Центральної військово-лікарської комісії Державної прикордонної служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293,295 - 297 КАС України.

СуддяСподарик Наталія Іванівна

Дата ухвалення рішення13.10.2023
Оприлюднено16.10.2023
Номер документу114162323
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби

Судовий реєстр по справі —380/18767/23

Ухвала від 14.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 15.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 15.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 13.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 15.08.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні