Рішення
від 03.10.2023 по справі 620/9990/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 жовтня 2023 року Чернігів Справа № 620/9990/23

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., за участю секретаря Бородулі В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Щорсагроімпульс"до Головного управління ДПС у Чернігівській областіпро за участю представників сторін: від позивача від відповідача визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Козак О.С., Паншина І.В.У С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Щорсагроімпульс» (далі Товариство, позивач) звернулось до суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 21.06.2023 №6309/Ж10/25-01-07-00.

Мотивуючи позовні вимоги зазначає, що службовими особами відповідача була проведена документальна позапланова виїзна перевірка Товариства щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, за результатами якої встановлено порушення Товариством п. 198.5 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4, п. 200.7 ст. 200 Податкового Кодексу України, що призвело до завищення значення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду за лютий 2023 року на суму 1 521 623,00 грн. Враховуючи встановлені відповідачем порушення Головним управлінням ДПС в Чернігівській області складено податкове повідомлення-рішення №6309/Ж10/25-01-07-00 від 21.06.2023, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість на суму 1521623,00 грн. Водночас, позивач не погоджується із твердженнями податкового органу та вважає їх помилковими, оскільки в ході проведення перевірки ТОВ «Щорсагроімпульс» представникам податкового органу на підтвердження реальності здійснення зовнішньоекономічної операції були надані всі підтверджуючі документи щодо реалізації товару (кукурудзи), який придбаний у ПСП «Сновський» для виконання експортного контракту № CO-AP-02710-C7R9 від 18.02.2022 з AGROPROSPERIS TRADING 2 LIMITED. Фактичне виконання господарських зобов`язань між Товариством та контрагентом ПСП «СНОВСЬКИЙ» підтверджено первинними документами, які були надані податковому органу в ході проведення позапланової перевірки, укладений Договір продажу № 28/11 від 28.11.2022 відповідає економічному змісту та діловій меті, отримані блага використані ТОВ «ЩОРСАГРОІМПУЛЬС» у власній господарській діяльності, а здійснена господарська операція спричинила зміни в структурі активів позивача, у зв`язку з чим право ТОВ «ЩОРСАГРОІМПУЛЬС» на отримання бюджетного відшкодування ПДВ за лютий 2023 року на суму 1 521 623,00 грн є законодавчо обґрунтованим та документально підтвердженим.

У встановлений ухвалою про відкриття провадження строк, відповідач надав відзив на позов, в якому із позовом не погоджується, просить в його задоволенні відмовити в повному обсязі з огляду на те, що перевіркою дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2023 року від`ємного значення з ПДВ позивачем не підтверджено використання у господарській діяльності товару, придбаного у ПСП «Сновський». Посадовими особами податкового органу в повній мірі встановлено порушення позивачем податкового законодавства, а саме п. 198.5 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4, п. 200.7 ст. 200 Податкового Кодексу України, в результаті чого завищено значення р.21 «Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду» за лютий 2023 року на суму 1 521 623 грн.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити в повному обсязі. Представник відповідача проти заявлених вимог заперечила, просила відмовити у задоволенні позову, посилаючись на обставини, викладені у відзиві на позов.

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 20.07.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 02.08.2023 закрито підготовче провадження та справа призначена до розгляду по суті.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд враховує таке.

Працівниками Головного управління ДПС у Чернігівській області в період з 03.05.2023 по 11.05.2023 проведена позапланова виїзна перевірка ТОВ «Щорсагроімпульс» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.

З огляду на матеріали справи 18.02.2022 між ТОВ «Щорсагроімпульс» (Продавець) та AGROPROSPERIS TRADING 2 LIMITED (Покупець) укладено контракт № CO-AP-02710-C7R9, за умовами якого Продавець зобов`язується поставити Покупцеві сільськогосподарську продукцію українського походження (Товар), а Покупець зобов`язується прийняти Товар та оплатити вартість на умовах та в строки, визначені цим контрактом (том 2 а.с. 154-159).

В межах виконання контракту від 18.02.2022 № CO-AP-02710-C7R9 ТОВ «Щорсагроімпульс» (Покупець) укладено договір продажу №28/11 від 28.11.2022 із ПСП «Сновський» (Продавець), за умовами якого продавець передає кукурудзу 3-го класу (товар) у власність Покупцеві, а Покупець приймає товар і оплачує його на умовах даного Договору (том 2 а.с. 160).

За умовами договору кількість товару визначено сторонами 1500 тон +/- 10%, ціна товару 8200,00 грн за тону в тому числі ПДВ 1007,02 грн, орієнтовна вартість товару за договором складає 12300000,00 грн (пункти 2.1-2.3 Договору).

Згідно із п. 3.1 Договору передача товару проводиться шляхом переоформлення товару на зерновому складі (елеватор ПВКП «Імпульс») за адресою: вул. 30 років Перемоги, 37А/1, м. Сновськ, Чернігівська область. Даний товар знаходиться на відповідальному зберіганні згідно договору складського зберігання на картці ПСП «Сновський».

ПСП «Сновський» надано ТОВ «Щорсагроімпульс» рахунок на оплату кукурудзи 3-го класу №41 від 30.11.2022, згідно із яким ціна товару без ПДВ визначена 7192,98 грн, кількість 1511,02 тон, сума без ПДВ 10868736,64 грн, сума ПДВ 1521623,13 грн, всього із ПДВ 12390359,77 грн (том 2 а.с. 163).

Факт передачі товару підтверджується видатковою накладною №54 від 30.11.2022 (том 2 а.с. 161) та актом від 30.11.2022 (том а.с. 162).

Оплата товару згідно із рахунком №41 від 30.11.2022 позивачем підтверджується платіжними інструкціями від 12.12.2022 №8023, від 14.12.2022 №1669, №1670, №8035, від 16.12.2022 №8038, №8039, №8040, від 22.12.2022 №1683, №1684, №1685, від 20.01.2023 №8127 (том 4, а.с. 6-14).

Придбана у ПСП «Сновський» кукурудза 3-го класу, що зберігалася на елеваторі ПВКП «Іипульс» реалізована позивачем в межах виконання контракту № CO-AP-02710-C7R9, укладеного 18.02.2022 з AGROPROSPERIS TRADING 2 LIMITED.

Так, реалізація кукурудзи відбувалась із елеватора ПВКП «ІМПУЛЬС» зі ст. Сновськ на ст. Чорноморськ, в підтвердження чого позивачем надано: акти виконаних робіт ПВКП «ІМПУЛЬС» (елеватор) (том 4 а.с. 61-65), реєстри на відвантажене зерно з Елеватора, реєстри на відвантажене зерно (том 4 а.с. 52-60); посвідчення на відправлені залізничні вагони (том 4 а.с. 79-99); залізнодорожні накладні, вантажно-митні декларації, аркуш коригування до митної декларації (том 4 а.с. 65-73, 75-78).

09.01.2023 AGROPROSPERIS TRADING 2 LIMITED оплачено товар, придбаний у ТОВ «Щорсагроімпульс» відповідно до контракту від 18.02.2022, на підтвердження чого позивачем надано картку рахунку 362 та виписку за банківським рахунком за 09.01.2023 (том 2 а.с. 185, том 4 а.с. 217 зворотна сторона 218).

За результатами перевірки 18.05.2023 складено акт №5188/Ж5/25-01-07-01-01 (а.с. 66-81), яким встановлені порушення позивачем податкового законодавства, а саме п. 198.5 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4, п. 200.7 ст. 200 Податкового Кодексу України, що призвело до завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду за лютий 2023 року на суму 1 521 623 грн.

Не погоджуючись із висновками зазначеними працівниками податкового органу в акті перевірки, Товариством 05.06.2023 подано заперечення на Акт перевірки (а.с. 82-88).

Розглянувши заперечення на акт перевірки Головне управління ДПС в Чернігівській області зроблено висновок, що аргументи, викладені в запереченні не є достатньо обґрунтованими та не можуть бути враховані при винесенні податкових повідомлень-рішень (а.с.89-92).

На підставі встановлених в ході перевірки порушень, що відображені в Акті перевірки від 18.05.2023 Головним управлінням ДПС в Чернігівській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 21.06.2023 №6309/Ж10/25-01-07-09, яким Товариству зменшено від`ємне значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного періоду на 1521623,00 грн (а.с. 93-94).

Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням ТОВ «Щорсагроімпульс» звернулось до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд застосовує джерела правового регулювання у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, та зважає на таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України (далі ПК України) контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Пунктом 75.1 статті 75 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої, зокрема, є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.

Згідно з пунктом 78.8 статті 78 ПК України порядок оформлення результатів документальної позапланової перевірки встановлено статтею 86 цього Кодексу.

Так, відповідно до пункту 86.1 статті 86 ПК України результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт.

Податкове повідомлення-рішення приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу на підставі висновку комісії контролюючого органу з питань розгляду заперечень протягом п`яти робочих днів, наступних за днем прийняття такого висновку комісією і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків, у порядку, визначеному підпунктом 86.7.1 цього пункту (підпункт 86.7.5 пункту 86.7 статті 86 ПКУкраїни).

Податкове повідомлення-рішення приймається в порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом п`ятнадцяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки, та надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу (пункт 86.8 статті 86 ПК України).

Згідно з підпунктами14.1.181, 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий кредит - це сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

Відповідно до пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Пунктом 185.1 статті 185 ПК України передбачено, що об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;

Відповідно до положень статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг (пункт 198.1).

Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду (пункт 198.3).

Згідно із п. 198.5 ст. 198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

У разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи в подальшому починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів, платник податку може зменшити суму податкових зобов`язань, що були нараховані відповідно до цього пункту, на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, зазначеної в абзаці першому цього пункту, зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою застосування цього пункту податкові зобов`язання визначаються по товарах/послугах, необоротних активах:

придбаних для використання в неоподатковуваних операціях - на дату їх придбання;

придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, - на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні.

У разі якщо на момент перевірки платника податку контролюючим органом в акті вибіркової (часткової) інвентаризації, проведеної платником податку на вимогу такого органу, виявлено нестачу придбаних таким платником товарів (крім випадку, якщо така нестача обумовлена знищенням внаслідок дії обставин непереборної сили, що підтверджується відповідно до законодавства), для цілей розділу V цього Кодексу такі товари вважаються використаними платником податку в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (пункт 198.6).

Згідно з пунктом 200.1 статті 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Пунктом 200.4 статті 200 ПК України передбачено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Надаючи правову оцінку відображеній контролюючим органом в Акті перевірки інформації, суд зазначає таке.

Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію (абз. 11 частини 1 статті 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

Відповідно до частини 1 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції (частина друга статті 9 «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

Як зазначалося вище, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (пункт 44.1 статті 44 ПК України).

Верховний Суд у постанові від 30.08.2019 у справі № 804/17176/14 вказав, що правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.

Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому, в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

Тобто, необхідною умовою для віднесення сплачених у ціні товарів (послуг) сум податку на додану вартість до складу податкового кредиту є факт придбання товарів та послуг із метою їх використання в господарській діяльності.

Так, під час проведення перевірки представниками податкового органу було досліджено питання правомірності формування податкового кредиту з податку на додану вартість при придбанні товару у ПСП «Сновський» й напрямків подальшого використання вказаних товарів та за наданими на перевірку документами працівниками податкового органу не підтверджено використання в господарській діяльності придбаного у ПСП «Сновський» товару (кукурудзи 3-го класу) зважаючи на те що: ціна придбаної у контрагента ПСП «СНОВСЬКИЙ» кукурудзи 3-го класу вдвічі вище від ціни кукурудзи на сайті Аграрної біржі станом на 28.11.2022; ціна придбання кукурудзи 3-го класу у контрагента ПСП «СНОВСЬКИЙ» є вищою, ніж ціна кукурудзи 3-го класу, яку реалізовував позивач на території України за період червень 2022 року - лютий 2023 року; відсутній факт отримання позитивного економічного ефекту від виконання експортного контракту № CO-AP-02710-C7R9 від 18.02.2022 з AGROPROSPERIS TRADING 2 LIMITED; встановлено розбіжність між обліковою ціною кукурудзи 3-го класу, придбаної у ПСП «СНОВСЬКИЙ» та обліковою ціною, залишок якої відображено на рахунку 281, кількості залишків товару за номенклатурою «Кукурудза» та показників фінансової звітності з даними бухгалтерського обліку; відсутні показники якості та міжнародні ветеринарні свідоцтва, обов`язковість надання яких передбачена контрактом № CO-AP-02710-C7R9 від 18.02.2022 з АGROPROSPERIS TRADING 2 LIMITED; не підтверджується використання у господарській діяльності кукурудзи 3-го класу в кількості 1511,02 т, придбання якої у ПСП «СНОВСЬКИЙ» документально оформлено видатковою накладною від 30.11.2022 № 54.

Суд зауважує, що визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.

Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов`язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами Податкового кодексу України.

Так, підпунктом 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 ПК України передбачено, що об`єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.

Аналіз наведених норм свідчить, що правові наслідки у вигляді виникнення у покупця права на формування податкового кредиту з податку на додану вартість виникають за наявності сукупності таких обставин та підстав, зокрема: фактичного (реального) здійснення оподатковуваних операцій та їх документального підтвердження сукупністю юридично значимих (дійсних) первинних та інших документів, які зазвичай супроводжують операції певного виду; наявності у сторін спеціальної податкової правосуб`єктності та належним чином складеної податкової накладної; ділової мети, розумних економічних причин для здійснення операції й подальшого використання придбаного товару (робіт, послуг) у межах господарської діяльності платника.

Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені платником податку та його контрагентом на підтвердження такої операції, не відповідають дійсності, та свідчать про відсутність у сторін волевиявлення щодо реального здійснення господарської операції.

Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

Враховуючи викладене, з метою повного встановлення обставин справи, для підтвердження реальних змін майнового стану платника податків, судом було витребувано у позивача банківські виписки (суцільним методом) за період з 01.11.2022 по 28.02.2023 щодо оплати кукурудзи, придбаної у ПСП «СНОВСЬКИЙ», а також щодо отриманих коштів при виконанні експортного контракту від 18.02.2022 в частині поставки спірного товару.

Водночас, Товариством надано суду платіжні інструкції та картки по рахунках 361 та 362 бухгалтерського обліку платника.

Дослідивши надані позивачем документи на придбання ним товару у ПСП «Сновський», суд зауважує, що позивачем надано виключно документи, які фіксують факт укладання правочинів (договори) та їх результати.

Водночас, згідно із Інструкцією про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженої постановою Правління НБУ від 29.07.2022 № 163 ініціатор має право відкликати платіжну інструкцію до того, як кошти спишуть із рахунку платника або до настання дати валютування платіжної інструкції.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що на підтвердження виконання господарських договорів позивач не надав документи, які б підтверджували фактичний рух його активів та реальні зміни в майновому стані. На підтвердження реальності господарських відносин позивач надав документи, які підтверджують факт укладення договорів, складення видаткових/податкових накладних, водночас суд вважає, що надані документи не є тими документами, що підтверджують фактичні зміни майнового стану платника.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Статтею 90 КАСвстановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України дійшов висновку, що в задоволенні адміністративного позову Товариство з обмеженою відповідальністю «Щорсагроімпульс» необхідно відмовити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 139, 241-243, 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Щорсагроімпульс" до Головного управління ДПС в Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Щорсагроімпульс", вул. 30 років Перемоги, 37А/1, м. Сновськ, Чернігівська область, 15200, код ЄДРПОУ 32991797. .

Відповідач: Головне управління ДПС у Чернігівській області, вул. Реміснича, буд. 11, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124.

Дата складення повного рішення суду - 12.10.2023.

Суддя Ю. О. Скалозуб

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2023
Оприлюднено16.10.2023
Номер документу114164808
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —620/9990/23

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 20.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 18.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Постанова від 18.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні