ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"03" жовтня 2023 р. м. Одеса Справа № 923/115/22
Господарський суд Одеської області у складі судді Пінтеліна Т.Г. при секретарі судового засідання Боднарук І.В. розглянувши справу № 923/115/22 за позовом: Керівника Каховської окружної прокуратури Херсонської області (74900, Херсонська область, м. Нова Каховка, пр. Дніпровський, 34, код ЄДРПОУ 04851120) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (73003, м.Херсон, пров.Козацький, 10, код ЄДРПОУ 43877338)
про стягнення 172 982, 65 грн
Представники:
від прокуратури: не з`явився;
від позивача: не з`явився;
від відповідача: не з`явився.
ВСТАНОВИВ:
08.02.2022 надійшла позовна заява Керівника Каховської окружної прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південного округу до Державного підприємства "Дослідне господарство "АСКАНІЙСЬКЕ" Асканійської державної сільськогосподарської дослідної станції інституту зрошуваного землеробства національної академії аграрних наук України" про стягнення 172 982, 65 грн.
Відповідно до протоколу автотизованого розподілу судової справи від 08.02.2022р. справу розподілено судді Закуріну М.К.
Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 11.02.2022 відкрито провадження у справі. Справу прийнято розглядати за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи.
Проте, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 внаслідок військової агресії Російської Федерації в Україні уведено воєнний стан, який діє по теперішній час.
Відповідно до пункту 1 статті 12 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України, у разі неможливості здійснення правосуддя судами, розташованими на тимчасово окупованих територіях, територіальна підсудність судових справ, що розглядаються у таких судах, визначається в порядку, передбаченому частиною 7 статті 147 Закону України Про судоустрій і статус суддів.
Відповідно до ч.7 ст. 147 Закону України Про судоустрій і статус суддів, у разі неможливості здійснення правосуддя судом з об`єктивних причин під час воєнного або надзвичайного стану, у зв`язку зі стихійним лихом, військовими діями, заходами щодо боротьби з тероризмом або іншими надзвичайними обставинами, може бути змінено територіальну підсудність судових справ, що розглядаються в такому суді, за рішенням Вищої ради правосуддя, що ухвалюється за поданням Голови Верховного Суду, шляхом її передачі до суду, який найбільш територіально наближений до суду, який не може здійснювати правосуддя, або іншого визначеного суду. У разі неможливості здійснення Вищою радою правосуддя такого повноваження воно здійснюється за розпорядженням Голови Верховного Суду. Відповідне рішення є також підставою для передачі усіх справ, які перебували на розгляді суду, територіальна підсудність якого змінюється.
Верховний Суд розпорядженням від 18.03.2022 року № 11/0/9-22 в порядку ч. 7 ст. 147 Закону України Про судоустрій і статус судді змінив на Господарський суд Одеської області територіальну підсудність судових справ, які підсудні Господарському суду Херсонської області (враховуючи неможливість здійснювати правосуддя під час воєнного стану Господарським судом Херсонської області).
За Актом прийому-передачі евакуйована справа № 923/115/22 була передана Господарському суду Одеської області. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.06.2023 року справу розподіллено судді Пінтеліній Т.Г.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 19.06.2023р. було прийнято справу №923/115/22 до провадження та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.
Судом встановлено, що адресою місцезнаходження відповідача згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є 74682,Херсонська область, Каховський район, с.Тавричанка, вул.40 років Перемоги, буд.16.
Згідно ч.1 ст.12-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.
Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.
З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.
На виконання положень названого Закону Господарським судом Одеської області вжито заходів щодо належного повідомлення відповідача про розгляд судом даної справи шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України.
З урахуванням вищевикладеного, відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи у спосіб, визначений ч. 1 ст. 121 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України".
Відповідно до ч.9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Судом після повернення з нарадчої кімнати, в порядку ст. 240 ГПК України, було проголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.
Каховською окружною прокуратурою за результатами вивчення матеріалів проведеної Державною екологічною інспекцією Південного округу (Запорізька та Херсонська області) у період з 30.06.2021 року по 12.07.2021 року планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання Державним підприємством "Дослідне господарство "АСКАНІЙСЬКЕ" Асканійської державної сільськогосподарської дослідної станції інституту зрошуваного землеробства національної академії аграрних наук України" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, встановлено наявність підстав для вжиття заходів представницького характеру, передбачених ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру».
Відповідно до листа Інспекції вих. № 6249/02/1-07/06/2-34 від 06.12.2021, державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Південного округу (Запорізька та Херсонська області), на виконання наказу Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) від 29.06.2021 Ne763-06/2-22 та направлення Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) від 29.06.2021, у період з 30.06.2021 по 12.07.2021 року здійснено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Державним підприємством «Дослідне господарство «Асканійське» Асканійської державної сільськогосподарської дослідної станції інституту зрошувального землеробства національної академії аграрних наук України» (далі ДІІ ДГ «Асканійське»). Підставою для проведення зазначеного заходу державного нагляду (контролю) е пункт 612 Плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2021 рік (знаходиться в загальному доступі за посиланням: https://www.dei.gov.ua/posts/1221).
За результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів складено Акт від 12.07.2021 №06/1-14/458/21, в якому зафіксовано порушення правил природоохоронного режиму використання земель, що є порушенням статті 96 Земельного кодексу України, статті 35 та статті 46 Закону України «Про охорону земель» (знаходиться в загальному доступі за посиланням: https://inspections.gov.ua/inspection/view?id=2311011).
Прокурор зазначає, що згідно акту №06/1-14/458/21 від 12.07.2021 в ході проведеної перевірки державними інспекторами встановлено наступні порушення вимог природоохоронного законодавства:
1. На території АЗС №1 та складу ПММ (земельна ділянка з кадастровим номером 6523585000:05:001:0300) за адресою: Херсонська область, Каховський район, с. Тавричанка, вул. Мелітопольська, 8, на земельній ділянці без твердого покриття розміщено пластикову та паперову тару з-під пестицидів та агрохімікатів. Площа засмічення становить 115,2 кв.м, середня висота засмічення - 1,27 м. Спеціалістом відділу інструментально-лабораторного контролю на вказаній земельній ділянці відібрані проби грунту відповідно до акту відбору проб грунтів від 06.07.2021 No18-Гр-21. За результатами вимірювання показників складу та властивостей грунтів, проведених відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Південного округу, встановлено наднормативний вміст забруднюючих речовин, а саме: амонію обмінного (У перерахунку на азот амонійний), заліза (рухомі форми), марганцю (валовий вміст), сульфатів (у перерахунку на сульфати), фосфору (рухомі форми) у перерахунку на п`яти-оксид фосфору, хлоридів (протокол вимірювань показників складу та властивостей грунтів від 12.07.2021 No31-21/3), що є порушенням статті 96 Земельного кодексу України, статті 35 та статті 46 Закону України «Про охорону земель».
2. На території молочно-товарної ферми №2 (земельна ділянка з кадастровим номером 6523585000:05:001:0337) за адресою: Херсонська область, Каховський район, с. Тавричанка, вул. Мелітопольська, 10, встановлено розлив нафтопродуктів з приміщення моторної, яка розташована в будівлі корівника №4. Спеціалістом відділу інструментально-лабораторного контролю на вказаній земельній ділянці відібрані проби грунту відповідно до акту відбору проб грунтів від 06.07.2021 №18-Г-21. За результатами вимірювання показників складу та властивостей Грунтів, проведених відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Південного округу, встановлено наднормативний вміст неполярних вуглеводнів (нафтопродуктів) відповідно до протоколу вимірювань показників складу та властивостей грунтів від 12.07.2021, що є порушенням статті 96 Земельного кодексу України та статті 35 Закону України «Про охорону земель». Акт перевірки підписано заступником директора з фінансових, правових та комерційних питань ДП ДГ «Асканійське» Хоменком С.В. без зауважень і заперечень та отримано примірник 12.07.2021. Згідно з наказом директора ДП ДГ «Асканійське»№25-а від 08.01.2019, Хоменка Сергія Володимировича, котрий є заступником директора Державного підприємства «Дослідне господарство «Асканійське» Асканійської державної сільськогосподарської дослідної станції ІЗЗ НААН України» з фінансових, правових та комерційних питань, - призначено відповідальним за природоохоронну роботу по господарству. 3 метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства ДП ДГ «Асканійське», проведеної з 30.06.2021 по 12.07.2021 державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Південного округу винесено припис №06/1-14/458/21 від 16.07.2021, котрий прийнято до виконання в.о. директора ДП ДГ «Асканійське» Найдьоновим В.Г. В подальшому державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Південного округу у період з 13.09.2021 по 24.09.2021 здійснено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ДП ДГ «Асканійське» в частині виконання припису Державної екологічної інспекції Південного округу від 12.07.2021 року № 06/1-14/458/21. За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №06/1-14/705/21, в якому зафіксовано порушення статей 96 Земельного кодексу України та статей 35, 46 Закону України «Про охорону земель». На момент проведення перевірки встановлено, що підприємством не виконано п.п.3, 4 Припису - в подальшому не допускати засмічення, забур?янення, розміщення відходів та розливу речовин на земельних ділянках з відкритим грунтом, які перебувають в постійному користуванні підприємства, а саме: ???не ліквідовано засмічення земельної ділянки пластиковою та паперовою тарою з-під пестицидів і агрохімікатів, площею 115,2 кв.м. на території А3С №1 та складу ПММ (кадастровий номер 6523585000:05:001:0300) за адресою: вул. Мелітопольська, 8, с. Тавричанка, Каховський район, Херсонська область; ???нa земельній ділянці з кадастровим номером 6523585000:05:001:0300, біля ємності з нафтопродуктами №9 виявлено розлив речовини темно-коричневого кольору. Спеціалістом відділу інструментально-лабораторного контролю на вказаній земельній ділянці відібрані проби грунту відповідно до акту відбору проб грунтів від 13.09.2021 No30-Гр-21. За результатами вимірювання показників складу та властивостей Грунтів, проведених відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Південного округу, встановлено наднормативний вміст забруднюючих речовин, а саме: амонію обмінного (у перерахунку на азот амонійний), нітратів (у перерахунку на нітрати), та хлоридів (протокол вимірювань показників складу та властивостей грунтів від 13.10.2021 №50-21/3), що є порушенням статті 96 Земельного кодексу України, статті 35 та статті 46 Закону України «Про охорону земель».
3. На території майстерні за адресою: вул. Таврійська, 11, с.Тавричанка, Каховський район, Херсонська область (3 кадастровим номером 6523585000:05:001:0324), виявлено скидання неочищених стічних вод за допомогою пластикової труби, яка виведена з приміщення бойлерної на земельну ділянку без твердого покриття загальною площею 16,16 кв.м. Спеціалістом відділу інструментально-лабораторного контролю на вказаній земельній ділянці відібрані проби грунту відповідно до акту відбору проб грунтів від 13.09.2021 N30-Гр-21. За результатами вимірювання показників складу та властивостей грунтів, проведених відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Південного округу, встановлено наднормативний вміст забруднюючих речовин, а саме: неполярних вуглеводнів (нафтопродуктів), нітратів (у перерахунку на нітрати), сульфатів (у перерахунку на сульфати), фосфору (рухомі форми) у перерахунку на п?яти-оксид фосфору, хлоридів (протокол вимірювань показників складу та властивостей грунтів від 13.10.2021 No51-21/3), що є порушенням статті 96 Земельного кодексу України, статті 35 та статті 46 Закону України «Про охорону земель».
4. На земельній ділянці, розташованій за межами с. Тавричанка, в адміністративних межах Тавричанської територіальної громади, виявлено несанкціоноване сміттєзвалище площею 571,90 кв.м., середньою висотою 0,75 м. На момент проведення перевірки, засмічення земельної ділянки ліквідоване. Спеціалістом відділу інструментально-лабораторного контролю на вказаній земельній ділянці відібрані проби грунту відповідно до акту відбору проб грунтів від 13.09.2021 №30-Гр-21. За результатами вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів, проведених відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Південного округу, встановлено наднормативний вміст забруднюючих речовин, а саме: заліза (рухомі форми), неполярних вуглеводнів (нафтопродуктів), нітратів (у перерахунку на нітрати), сульфатів (у перерахунку на сульфати), фосфору (рухомі форми) у перерахунку на п?яти-оксид фосфору, хлоридів, що є порушенням статті 96 Земельного кодексу України, статті 35 Закону України «Про охорону земель». Акт перевірки підписано заступником директора з фінансових, правових та комерційних питань ДП ДГ «Асканійське» Хоменком С.В. без зауважень і заперечень та отримано примірник 24.09.2021. При цьому 09.07.2021 державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища відносно директора з фінансових, правових та комерційних питань ДП ДГ «Асканійське» Хоменка С.В., складено протокол про адміністративне правопорушення №002987 за ст.52 КУпАП (справа про адміністративне правопорушення №1444-06/1-05), за фактом вчинення псування земель на території АЗС №1, кадастровий номер земельної ділянки 6523585000:05:001:0300, та на території коровника №1, кадастровий номер земельної ділянки 6523585000:05:001:0337, i в подальшому, 12.07.2021 винесено постанову про накладення на Хоменка С.В. адміністративного стягнення №221-02/1-08 у виді штрафу у сумі 935,00 грн, котрий 20.07.2021 року останнім сплачено у добровільному порядку (копія фіскального чеку додається). В судовому порядку представниками ДП дІ «Асканійське» матеріали проведеної перевірки не оскаржувалися.
З урахуванням викладеного, після визначення рівня забруднення та засмічення ДІ ДГ «Асканійське» земельних ділянок, на основі проведених лабораторних досліджень, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Південного округу (Запорізька та Херсонська області) здійснені розрахунки збитків, які заподіяні державі ДІ ДГ «Асканійське» внаслідок порушення природохоронного законодавства. Розмір спричиненої Державі шкоди розраховано відповідно до «Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природнього середовища від 27.10.1997 № 171, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 за №285/2725 (у редакції наказу Мінприроди від 04.04.2007 № 149, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.04.2007 №422/13689 та наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів №241 від 04.11.2020, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.12.2020 за № 1293/35576).
Загальна сума розміру шкоди, спричиненої державі внаслідок порушення ДП ДГ «Асканійське» природоохоронного законодавства склала 172982,65 грн. Розмір шкоди обчислено на основі наданих розрахунків: №298-06/1-20 від 02.12.2021 року, №299-06/1-20 від 02.12.2021 року, №300-06/1-20 від 02.12.2021 року, №301-06/1-20 від 02.12.2021, №302-06/1-20 від 02.12.2021 року, №303-06/1-20 від 02.12.2021 року.
Державною екологічної інспекцією Південно округу (Запорізька та Херсонська області) на адресу відповідача 06.12.2021 року за вих. № 6253/10-13/06/2-34 скеровано претензію про відшкодування збитків, заподіяних державі порушенням вимог природоохоронного законодавства. Зазначена претензія залишена останнім без відповіді та задоволення.
Прокурор зазначає, що ДП ДГ «Асканійське» на даний час є постійним користувачем наступних земельних ділянок, розташованих на території Тавричанської сільської ради територіальної громади Херсонської області: Земельна ділянка площею 1,36 (кадастровий номер 6523585000:05:001:0300);Земельна ділянка площею 2,9 (кадастровий номер 6523585000:05:001:0313);Земельна ділянка площею 1,65 га (кадастровий номер 6523585000:05:001:0324);Земельна ділянка площею 10,57 га (кадастровий номер 6523585000:05:001:0337);
Листом від 25.01.2022 року №471/10-08/06/2-34 Державною екологічною інспекцією Південного округу на адресу Каховської окружної прокуратури скеровано лист про відсутність можливості для звернення до суду з позовною заявою про відшкодування завданих державі збитків ДП ДГ «Асканійське», у зв`язку з недостатністю фінансування для сплати судового збору. Також у листі порушено питання про необхідність вжиття прокурором заходів представницького характеру, в порядку ст.23 закону України «Про прокуратуру».
Позовні вимоги Каховської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно округу (Запорізька та Херсонська області) направлено на стягнення з Державного підприємства "Дослідне господарство "АСКАНІЙСЬКЕ" Асканійської державної сільськогосподарської дослідної станції інституту зрошуваного землеробства національної академії аграрних наук України" шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок забруднення та засмічення земельних ресурсів відходами в сумі 172 982, 65 грн.
Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про повне задоволення позову, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Частиною 3 статті 53 ГПК України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
За змістом ч.ч. 1, 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Стаття 13 Конституції України визначає, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст. 66 Конституції України кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
За змістом ст. 5 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Згідно зі ст. 40 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог: а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій; б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища; в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів; г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров`я населення; д) збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні; е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб; є) здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використання біологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов`язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами. При використанні природних ресурсів має забезпечуватися виконання й інших вимог, встановлених цим Законом та іншим законодавством України.
Статтею 1 Земельного кодексу України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Використання права на землю не може погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.
За змістом статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов?язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, додержуватися вимог законодавства охорону довкілля тощо. про
Згідно зі ст. 2 Закону України «Про охорону земель», об`єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України. Відповідно до положень п.10 ч.1 ст.35 Закону України "Про охорону земель", власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: забезпечувати захист земель, зокрема від забруднення та засмічення.
Частиною 1 ст.211 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства такі порушення, як псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами. За приписами ст.56 Закону України "Про охорону земель" -, Юридичні : фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
За змістом ч.2 ст. 22 ЦК України збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Згідно з ст. ст. 224, 225 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.
Положеннями ст.46 Закону України «Про охорону земель» встановлено, що при здійсненні господарської діяльності, пов`язаної із зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням і захороненням відходів, забезпечується, серед іншого: виконання заходів щодо запобігання або зменшення обсягів утворення відходів та екологічно безпечне поводження з ними; запобігання негативному впливу об`єктів поводження з відходами, що використовуються для збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів на ґрунтовий покрив прилеглих територій;
Підприємства, установи та організації, а також громадяни, діяльність яких пов`язана з накопиченням відходів, зобов`язані забезпечувати своєчасне вивезення таких відходів на спеціальні об`єкти, що використовуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення. Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на землях природно-заповідного та іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, у межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини. У районах можливого забруднення земель небезпечними відходами, у тому числі аварійними, викидами від стаціонарних і пересувних джерел за рішенням місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування проводяться постійні або періодичні обстеження хімічного складу грунтів з метою виявлення та визначення їх негативного впливу на здоров`я людини, а також окремих видів природних ресурсів і довкілля в цілому. Розміщення, збирання, зберігання, оброблення, утилізація та видалення, знешкодження і захоронення відходів здійснюються відповідно до вимог Закону України "Про відходи".
За змістом статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: про охорону, утримання і використання зелених насаджень; складання протоколів про адміністративні правопорушення та розгляд справ про адміністративні правопорушення, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом; пред`являти претензії про відшкодування збитків і втрат, заподіяних державі в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища; вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах.
Господарський суд зазначає, що прокурор в інтересах держави в особі позивача звернувся до господарського суду з позовними вимогами до відповідача про стягнення з останнього 172 982,65 грн. збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок забруднення та засмічення земельних ресурсів відходами.
Так, відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Загальні положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди передбачено ст.1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Підставою деліктної відповідальності є протиправне винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти як: неправомірність поведінки особи; вина заподіювача шкоди; наявність шкоди; причинний зв`язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою. Наявність всіх зазначених умов є обов`язковим для прийняття судом рішення про відшкодування шкоди. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.
У даних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки відповідача та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. В свою чергу, відповідач повинен довести, що в його діях відсутня вина у заподіянні шкоди.
Відповідно до ст.55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.33 Закону України «Про відходи» зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення). чи На кожне місце чи об?єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об?єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об?єктів. Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов?язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання. Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об?єкти повинні використовуватися лише для відходів, заявлених на одержання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами. Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів.
Згідно положень ст.1 Закону України «Про відходи» відходи це будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.
У відповідності до ст.55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» суб?єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.
Як встановлено судом, за результатом проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів складено Акт від 12.07.2021 №06/1-14/458/21, в якому зафіксовано порушення правил природоохоронного режиму використання земель, що є порушенням статті 96 Земельного кодексу України, статті 35 та статті 46 Закону України «Про охорону земель» (знаходиться в загальному доступі за посиланням: https://inspections.gov.ua/inspection/view?id=2311011).
Прокурор зазначає, що ДП ДГ «Асканійське» на даний час є постійним користувачем наступних земельних ділянок, розташованих на території Тавричанської сільської ради територіальної громади Херсонської області: Земельна ділянка площею 1,36 (кадастровий номер 6523585000:05:001:0300);Земельна ділянка площею 2,9 (кадастровий номер 6523585000:05:001:0313);Земельна ділянка площею 1,65 га (кадастровий номер 6523585000:05:001:0324);Земельна ділянка площею 10,57 га (кадастровий номер 6523585000:05:001:0337);
З урахуванням викладеного, після визначення рівня забруднення та засмічення ДІ ДГ «Асканійське» земельних ділянок, на основі проведених лабораторних досліджень, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Південного округу (Запорізька та Херсонська області) здійснені розрахунки збитків, які заподіяні державі ДІ ДГ «Асканійське» внаслідок порушення природохоронного законодавства. Розмір спричиненої Державі шкоди розраховано відповідно до «Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природнього середовища від 27.10.1997 № 171, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 за №285/2725 (у редакції наказу Мінприроди від 04.04.2007 № 149, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.04.2007 №422/13689 та наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів №241 від 04.11.2020, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.12.2020 за № 1293/35576).
Згідно із п. 3.3 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої мінприроди від 27.10.1997 N° 171, факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт засмічення земель.
Відповідно до п. 3.1 цієї Методики, землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх гранично допустиму концентрацію, які характерні для складу незабрудненого грунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення).
Загальна сума розміру шкоди, спричиненої державі внаслідок порушення ДП ДГ «Асканійське» природоохоронного законодавства склала 172982,65 грн. Розмір шкоди обчислено на основі наданих розрахунків: №298-06/1-20 від 02.12.2021 року, №299-06/1-20 від 02.12.2021 року, №300-06/1-20 від 02.12.2021 року, №301-06/1-20 від 02.12.2021, №302-06/1-20 від 02.12.2021 року, №303-06/1-20 від 02.12.2021 року.Початок форми
Враховуючи вищевикладене, проаналізувавши наявні в матеріалах справи докази, господарський суд дійшов висновку, що в межах цієї справи прокурором та позивачем доведена наявність усіх елементів складу правопорушення у діях відповідача, що є підставою для застосування до відповідача визначеної міри відповідальності.
Відповідно до вимог ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У відповідності до ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Зі змісту ст.77 ГПК України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Частинами ч.ч.1, 2, 3 ст.13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Відповідачем у встановленому законом порядку позовні вимоги позивача не спростовано.
При цьому, відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов Керівника Каховської окружної прокуратури Херсонської області (74900, Херсонська область, м. Нова Каховка, пр. Дніпровський, 34, код ЄДРПОУ 04851120) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (73003, м. Херсон, пров. Козацький, 10, код ЄДРПОУ 43877338) до Державного підприємства "Дослідне господарство "АСКАНІЙСЬКЕ" Асканійської державної сільськогосподарської дослідної станції інституту зрошуваного землеробства національної академії аграрних наук України" (74682, Херсонська область, Каховський район, с. Тавричанка, вул. 40 років Перемоги, буд. 16, код ЄДРПОУ 00856787) про стягнення 172 982, 65 грн. задовольнити повністю.
2. Стягнути з Державного підприємства «Дослідне господарство «Асканійське» Асканійської державної сільськогосподарської дослідної станції інституту зрошувального землеробства національної академії аграрних наук України» (74682, Херсонська область, Каховський район, с. Тавричанка, вул. 40 років Перемоги, буд. 16, код ЄДРПОУ 00856787) на користь Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська область) (73003, м. Херсон, пров. Козацький, 10, код ЄДРПОУ 43877338) 172 982 ( Сто сімдесят дві тисячі дев`ятсот вісімдесят дві) грн. 65 коп. шкоди заподіяної державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, які перерахувати в за наступними банківськими реквізитами: банк отримувача: ГУК у Херсонській області/Тавричанська СТГ/24062100, UA208999980333129331000021359 y Казначействі України (ЕАП); код ЄДРПОУ 37959517, код бюджетної класифікації 24062100);
3. Стягнути з Державного підприємства «Дослідне господарство «Асканійське» Асканійської державної сільськогосподарської дослідної станції інституту зрошувального землеробства національної академії аграрних наук України» (74682, Херсонська область, Каховський район, с. Тавричанка, вул. 40 років Перемоги, буд. 16, код ЄДРПОУ 00856787) на користь Херсонської обласної прокуратури (74900, Херсонська область, м. Нова Каховка, пр. Дніпровський, 34, код ЄДРПОУ 04851120) 2594 (Дві тисячі п`ятсот дев`яносто чотири) грн. 73 коп. витрат на сплату судового збору, шляхом їх зарахування на рахунок: р/р UA568201720343100001000002291 в ДКСУ м. Київ, МФО 820172, код платника 04851120.
Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ст. ст. 254, 256 ГПК України учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 13 жовтня 2023 р.
Суддя Т.Г. Пінтеліна
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2023 |
Оприлюднено | 16.10.2023 |
Номер документу | 114166783 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Пінтеліна Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні