ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬК ОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" серпня 2010 р. Справа № 15/115-10-3081
Господарський суд Одеськ ої області у складі:
судді Петрова В.С.
При секретарі Стойковій М.Д.
За участю представників :
від прокуратури - Проци к Д.В.,
від позивачів:
1) Олександрівської сіль ської ради Комінтернівськог о району Одеської області - Цвєткова О.М.,
2) Комінтернівської район ної ради Одеської області - не з' явився,
3) Одеської обласної ради - не з' явився,
від відповідача - Фірсов Д .О.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні справу за позовом Прокурора Комінтерн івського району Одеської обл асті в інтересах Олександрів ської сільської ради Комінте рнівського району Одеської о бласті, Комінтернівської рай онної ради Одеської області та Одеської обласної ради до Товариства з обмеженою відп овідальністю „Супер-проект т очка ком” про стягнення варт ості втрат сільськогосподар ського виробництва в сумі 355 797 ,00 грн., -
ВСТАНОВИВ:
Прокурор Комінтернівс ького району Одеської област і звернувся до господарськог о суду Одеської області в інт ересах Олександрівської сіл ьської ради Комінтернівсько го району Одеської області, К омінтернівської районної ра ди Одеської області та Одесь кої обласної ради з позовною заявою до Товариства з обмеж еною відповідальністю „Супе р-проект точка ком” про стягн ення вартості втрат сільсько господарського виробництва в сумі 355 797,00 грн. Позовні вимог и обґрунтовані наступним.
В ході проведення прокура турою Комінтернівського рай ону перевірки дотримання вим ог чинного земельного законо давства на території Комінте рнівського району встановле но, що рішенням Олександрівс ької сільської ради від 21 квіт ня 2010 року № 407-V затверджено прое кт землеустрою щодо відведен ня земельних ділянок у власн ість загальною площею 24,7571 га, ц ільове призначення яких змін юється юридичній особі ТОВ „ Супер-проект точка ком” з вед ення особистого селянського господарства на будівництво та обслуговування жилих буд инків господарських будівел ь і споруд та об'єктів громадс ького призначення, раніше на даних ТОВ „Супер-проект точк а ком” у власність для веденн я особистого селянського гос подарства.
При цьому прокурор посилає ться на положення ч. 1, 2, 5 ст. 207, ст . 209 Земельного кодексу Україн и, згідно яких втрати сільськ огосподарського і лісогоспо дарського виробництва, зумов лені вилученням сільськогос подарських угідь, лісових зе мель та чагарників, підлягаю ть відшкодуванню і зараховую ться на спеціальні рахунки в ідповідних місцевих рад у та ких розмірах: Автономній Рес публіці Крим, обласним радам - 25 відсотків; районним радам - 15 відсотків; міським, сільськи м, селищним радам - 60 відсотків , міським радам Києва та Севас тополя - 100 відсотків.
Згідно розрахунку наданог о ДП „Одеський інститут земл еустрою” вартість втрат сіль ськогосподарського виробни цтва при виведенні земельних ділянок жилого масиву „Олек сандрія” із сільськогоспода рського виробництва площею 4 ,042 га ріллі (в тому числі 3,710 га пр оектуються під вуличну мереж у та 0,332 га під громадські забуд ови) із загальної площі 24,720 га, щ о відводиться ТОВ „Супер-про ект точка ком” для розміщенн я жилих будинків, господарсь ких будівель і споруд в с. Олек сандрівка складає 355797 грн.
Проте, в порушення наведен их імперативних законодавчи х норм, відповідачем втрати с ільськогосподарського виро бництва не відшкодовані, що п ризвело до недоотримання кош тів бюджетами відповідних ор ганів місцевого самоврядува ння, а саме Олександрівської сільської ради, Комінтернів ської районної ради та Одесь кої обласної ради. Вказані об ставини і стали підставою дл я звернення прокурора до суд у з даним позовом.
Ухвалою господарського су ду Одеської області від 20.07.2010 р. порушено провадження у спра ві № 15/115-10-3081 та справу призначено до судового розгляду в засід анні суду.
В ході розгляду справи про курором було подано уточнену позовну заяву, згідно якої пр окурор просив суд стягнути з відповідача вартість втрат сільськогосподарського вир обництва, спричинених виведе нням земельних ділянок жилог о масиву „Олександрія” із сі льськогосподарського вироб ництва площею 4,042 га ріллі, в су мі 355 797 тис. грн. на користь Олекс андрівської сільської ради, Комінтернівської районної р ади та Одеської обласної рад и у частинах відповідно до ст . 209 Земельного кодексу Україн и, а саме на рахунок Одеської о бласної ради - 88949,25 грн., на рахун ок Комінтернівської райради - 53369,55 грн., на рахунок Олександр івської сільради - 213 478,20 грн.
Представник позивача - Олек сандрівської сільської ради у судовому засіданні позовн і вимоги підтримав.
Відповідач відзив на позо в не надав, проте представник відповідача у судовому засі данні проти позову заперечув ав.
Відповідно до ст. 75 ГПК Украї ни справу розглянуто за наяв ними в ній матеріалами.
Заслухавши пояснення пред ставників прокуратури та сто рін, розглянувши та дослідив ши матеріали справи, господа рський суд зазначає наступне .
Товариство з обмеженою ві дповідальністю „Супер-проек т точка ком” зареєстровано я к юридична особа Комінтернів ською районною державною адм іністрацією Одеською област і 05 вересня 2006 р., про що свідчить свідоцтво про державну реєс трацію юридичної особи серії А00 № 758102.
Як встановлено судом, у вла сності ТОВ „Супер-проект точ ка ком” знаходяться земельні ділянки, розташовані в на тер иторії с. Олександрівка Комі нтернівського району Одеськ ої області, що підтверджуєть ся державними актами на прав о власності на земельні діля нки серії НОМЕР_1, НОМЕР_ 2, НОМЕР_3 від 04 листопада 2009 р., зареєстрованими в Книзі з аписів реєстрації державних актів на право власності на з емлю та на право постійного к ористування землею, договорі в оренди землі за № 010952400015, № 010952400016, № 010952400017 відповідно. Вказані земе льні ділянки, межі яких були в становлені в натурі згідно а ктів встановлення в натурі м еж земельних ділянок від 03.11.2009 р ., були придбані ТОВ „Супер-про ект точка ком” за договорами купівлі-продажу земельних д ілянок від 14.07.2009 р., про що вказан о у вказаних актах.
05.11.2009 р. ТОВ „Супер-проект точк а ком” звернулось до голови О лександрівської сільської р ади Комінтернівського район у Одеської області з клопота нням від 05.11.2009 р. за вих. № 21 про над ання згоди на зміну цільовог о призначення земельних діля нок загальною площею 24,7571 га рі ллі: ділянка № 1 - 8,4130 га, ділянка № 2 - 6,7305 га, ділянка № 3 - 9,6136 га, що пере бувають у власності ТОВ „Суп ер-проект точка ком” та розта шовані на території с. Олекса ндрівка Комінтернівського р айону Одеської області, з вед ення особистого селянського господарства на будівництво , обслуговування та експлуат ацію жилих будинків, господа рських будівель і споруд (при садибна ділянка). При ць ому відповідач просив надати йому дозвіл на розробку міст обудівного обґрунтування жи лого масиву „Олександрія” на зазначених земельних ділянк ах, а також дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо ві дведення земельних ділянок , цільове призначення яких зм інюється. Разом з вказаним кл опотанням відповідачем було надано 05.11.2009 р. обґрунтування н еобхідності зміни цільового призначення земельної ділян ки з ведення особистого селя нського господарства на буді вництво, обслуговування жили х будинків, господарських бу дівель і споруд та об' єктів громадського призначення.
Рішенням Олександрівської сільської ради Комінтернівс ького району Одеської област і № 321-V від 06.11.2009 р. ТОВ „Супер-прое кт точка ком” було надано зго ду на зміну цільового призна чення земельних ділянок зага льною площею 24,7571 га ріллі: діля нка № 1 - 8,4130 га, ділянка № 2 - 6,7305 га, ді лянка № 3 - 9,6136 га, що перебувають у власності ТОВ „Супер-проек т точка ком” та розташовані н а території с. Олександрівка Комінтернівського району Од еської області, з ведення осо бистого селянського господа рства на будівництво, обслуг овування жилих будинків, гос подарських будівель і споруд , об' єктів громадського при значення. Також вказаним ріш енням було надано дозвіл на р озробку містобудівного обґр унтування жилого масиву „Оле ксандрія” на зазначених земе льних ділянках, а також дозві л на розробку проекту землеу строю щодо відведення земел ьних ділянок, цільове призна чення яких змінюється.
В подальшому ТОВ „Супер-про ект точка ком” звернулось до ТОВ „Інагро” з клопотанням в ід 19.11.2009 р. про виготовлення про екту землеустрою щодо відвед ення земельних ділянок у вла сність, цільове призначення яких змінюється, загальною п лощею 24,7571 га ріллі для будівни цтва, обслуговування жилих б удинків, господарських будів ель і споруд, об' єктів грома дського призначення, із земе ль сільськогосподарського п ризначення, раніше наданих т овариству у власність для ве дення особистого селянськог о господарства на території с. Олександрівка Олександрів ської сільської ради Комінте рнівського району Одеської о бласті.
Так, згідно рішення Олексан дрівської сільської ради XXIII с есії V скликання про дачу згод и на зміну цільового признач ення земельних ділянок та на дання дозволу на розробку пр оекту відведення земельних д ілянок № 321-V від 06.11.2009 р. та договор у № 19-2/ХІ від 19.11.2009 р. ТОВ „Інагро” був розроблений проект земле устрою щодо відведення земел ьних ділянок у власність, ціл ьове призначення яких змінює ться, юридичній особі - това риству з обмеженою відповіда льністю „Супер-проект точка ком” для будівництва, обслуг овування жилих будинків, гос подарських будівель і споруд та об'єктів громадського при значення із земель сільськог осподарського призначення, р аніше наданих ТОВ „Супер-про ект точка ком” у власність дл я ведення особистого селянсь кого господарства на територ ії с. Олександрівка Олександ рівської сільської ради Комі нтернівського району Одеськ ої області.
Вказаним проектом землеу строю щодо відведення земель них ділянок у власність, ціль ове призначення яких змінюєт ься відповідно до ст. 20 Земель ного кодексу України, та пост анови Кабінету Міністрів Укр аїни „Про затвердження Поряд ку зміни цільового призначен ня земель, які перебувають у в ласності громадян або юридич них осіб", передбачена переда ча у власність юридичній осо бі - товариству з обмеженою відповідальністю „Супер-про ект точка ком” земельних діл янок загальною площею - 24,7571 га р іллі для будівництва, обслуг овування жилих будинків, гос подарських будівель і споруд та об'єктів громадського при значення із земель сільськог осподарського призначення, р аніше наданих ТОВ „Супер-про ект точка ком” у власність дл я ведення особистого селянсь кого господарства на територ ії с. Олександрівка Олександ рівської сільської ради Комі нтернівського району Одеськ ої області.
При цьому слід зазначити, щ о розроблений ТОВ „Інагро” в казаний проект землеустрою щ одо відведення ТОВ „Супер-пр оект точка ком” земельних ді лянок, цільове призначення я ких змінюється, був погоджен ий Головним управлінням Держ комзему в Одеській області (в исновок № 2-10-15/6492 від 24.11.2009 р.), Держав ним управлінням охорони навк олишнього природного середо вища в Одеській області (висн овок № 2206/03-06-12 від 09.03.2010 р.), Комінтер нівською районною санітарно -епідеміологічною станцією О деської області (висновок № 1 в ід 19.03.2010 р.), Відділом містобудув ання та архітектури Комінтер нівської районної державної адміністрації Одеської обла сті (висновок № 3356 від 28.12.2009 р.), Упр авлінням охорони об' єктів к ультурної спадщини Одеської обласної державної адмініст рації (висновок № 01-17/9154 від 26.11.2009 р.
Разом з тим ДП „Одеський на уково-дослідний та проектний інститут землеустрою” листо м від 15.04.2010 р. № 1740 повідомив відпо відача про вартість втрат сі льськогосподарського вироб ництва, які підлягають відшк одуванню при виведенні земел ьних ділянок жилого масиву „ Олександрія” із сільськогос подарського призначення заг альною площею 4,042га із загальн ої площі 24,720 га, що планується д о відведення ТОВ „Супер-прое кт точка ком” для розміщення жилих будинків, господарськ их будівель і споруд (присади бні ділянки) в с. Олександрівк а на території с. Олександрів ка Олександрівської сільськ ої ради Комінтернівського ра йону Одеської області. Так, зг ідно розрахунку, наданого ДП „Одеський науково-дослідний та проектний інститут земле устрою”, погодженого відпові дачем і Головним управлінням Держкомзему в Одеській обла сті та затвердженого Одесько ю обласною державною адмініс трацією 31.03.2010 р., вартість втрат сільськогосподарського вир обництва при виведені земель них ділянок жилого масиву „О лександрія” із сільськогосп одарського виробництва площ ею 4, 042 га ріллі (в тому числі 3,710 г а проектуються під вуличну м ережу та 0,332 га під громадські з абудови) із загальної площі 24, 720 га, що відводиться ТОВ „Супе р-проект точка ком” для розмі щення жилих будинків, господ арських будівель і споруд в с . Олександрівка складає 355797 грн .
Рішенням Олександрівсько ї сільської ради від 21 квітня 2010 року № 407-V був затверджений пр оект землеустрою щодо відвед ення земельних ділянок у вла сність загальною площею 24,7571 га , цільове призначення, яких зм інюється юридичній особі ТОВ „Супер-проект точка ком” з ве дення особистого селянськог о господарства на будівництв о та обслуговування жилих бу динків, господарських будіве ль і споруд та об'єктів громад ського призначення, раніше н аданих ТОВ „Супер-проект точ ка ком” у власність для веден ня особистого селянського го сподарства. Також рішенням О лександрівської сільської р ади від 21 квітня 2010 року № 408-V було затверджено містобудівне об ґрунтування розміщення житл ових будинків, господарських будівель і споруд (присадибн а ділянка) ТОВ „Супер-проект т очка ком” с. Олександрівка Ол ександрівської сільської ра ди Комінтернівського району Одеської області.
Між тим згідно зі ст. 14 Конст итуції України земля є основ ним національним багатством , що перебуває під особливою о хороною держави.
Згідно ч. 1, 2, 5 ст. 207 Земельного кодексу України втрати сільс ькогосподарського і лісогос подарського виробництва вкл ючають втрати сільськогоспо дарських угідь, лісових земе ль та чагарників, а також втра ти, завдані обмеженням у земл екористуванні та погіршення м якості земель. Відшкодуван ню підлягають втрати сільськ огосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, пер елогів, сінокосів, пасовищ), лі сових земель та чагарників я к основного засобу виробницт ва в сільському і лісовому го сподарстві внаслідок вилуче ння (викупу) їх для потреб, не п ов'язаних із сільськогоспода рським і лісогосподарським в иробництвом. Втрати сільсько господарського та лісогоспо дарського виробництва визна чаються у порядку, визначено му Кабінетом Міністрів Украї ни.
Порядок визначення втрат с ільськогосподарського і ліс огосподарського виробництв а, які підлягають відшкодува нню, встановлений Постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 р. № 1279. Згідно вказаного Порядку втрати сі льськогосподарського вироб ництва, спричинені вилучення м сільськогосподарських угі дь (ріллі, багаторічних насад жень, сіножатей, пасовищ) для в икористання їх у цілях, не пов 'язаних із веденням сільсько го господарства, визначаютьс я на основі нормативів цих вт рат по Автономній Республіці Крим, областях, містах Києву т а Севастополю за формулою:
Бд
Рв = Пд х Нв х ----- х Кінт,
Бо
де Рв - розмір втрат сільськ огосподарського виробництв а, тис. гривень; Пд - площа ділян ки сільськогосподарських уг ідь, гектарів; Нв - норматив вт рат сільськогосподарського виробництва, тис. гривень; Бд - бал бонітету ділянки сільсь когосподарських угідь, що ви лучається; Бо - бал бонітету сі льськогосподарських угідь п о Автономній Республіці Крим , області, містах Києву та Сева стополю; Кінт - коефіцієнт інт енсивності використання сіл ьськогосподарських угідь (ві дношення показника диференц іального доходу оцінки ріллі землеоцінного району, в яком у відводиться земельна ділян ка, до аналогічного показник а в цілому по Автономній Респ убліці Крим, області, містах К иєву та Севастополю).
В п. 4 вказаного Порядку (в ред акції Постанови, що діяла на м омент здійснення ДП „Одеськи й науково-дослідний та проек тний інститут землеустрою” р озрахунку вартості втрат сіл ьськогосподарського виробн ицтва при виведені земельних ділянок жилого масиву „Олек сандрія” і прийняття Олексан дрівською сільською радою рі шення від 21.04.2010 р. про затвердже ння проекту землеустрою щодо відведення земельних діляно к відповідачу) зазначено, що в ідшкодування втрат сільсько господарського і лісогоспод арського виробництва, спричи нених вилученням сільського сподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із вед енням сільського і лісового господарства, провадиться юр идичними і фізичними особами в двомісячний термін післ я затвердження в установлено му порядку проекту відведенн я їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєнн я відведених угідь для добув ання корисних копалин відкри тим способом - у міру їх фактич ного надання.
Однак, як встановлено судом та не спростовано відповіда чем, відповідачем не були від шкодовані втрати сільського сподарського виробництва в р озмірі 355797 грн. у зв' язку зі зм іною цільового призначення в ищевказаних земельних ділян ок і виведенням їх з земель сі льськогосподарського вироб ництва.
Так, визначені у Земельному кодексі України норми щодо в ідшкодування втрат сільсько господарського і лісогоспод арського виробництва спрямо вані на забезпечення раціона льного використання і охорон и особливо цінних земель сіл ьськогосподарського призна чення та земель лісового фон ду з метою збереження їх кіль кісного і якісного стану. Від шкодування втрат передбачає компенсацію суспільству нег ативних наслідків соціально -економічного, екологічного характеру, що настають внасл ідок переведення особливо ці нних земель сільськогоспода рського призначення та лісов ого фонду до інших категорій земель, а також у разі обмежен ня землекористування чи погі ршення якості земель як особ ливого національного надбан ня, що перебуває під особливо ю охороною держави.
Пунктом 34 ст. 26 Закону від 21.05.97 N 280/97-ВР "Про місцеве самоврядува ння в Україні" визначено, що ви ключною компетенцією сільсь ких, селищних, міських рад є ви рішення відповідно до закону питань регулювання земельни х відносин.
Земельний кодекс визначає юридичні факти, з настанням я ких мають бути відшкодовані зазначені втрати, а також зак ріплює умови та регулює поря док відшкодування таких втра т а також порядок використан ня одержаних коштів.
Так, відповідно до ст. 209 Земе льного кодексу України (в ред акції, що діяла на момент прий няття Олександрівською сіль ською радою рішення від 21.04.2010 р. про затвердження проекту зе млеустрою, до внесення змін З аконом України від 27.04.2010 р. № 2154-VI) в трати сільськогосподарсько го і лісогосподарського виро бництва, зумовлені вилучення м сільськогосподарських угі дь, лісових земель та чагарни ків, підлягають відшкодуванн ю і зараховуються на спеціал ьні рахунки відповідних місц евих рад у таких розмірах: Авт ономній Республіці Крим, обл асним радам 25 відсотків; район ним радам - 15 відсотків; міськи м, сільським, селищним радам - 60 відсотків, міським радам Киє ва та Севастополя - 100 відсоткі в. Кошти, які надходять у поряд ку відшкодування втрат сільс ькогосподарського і лісогос подарського виробництва, вик ористовуються виключно на ос воєння земель для сільського сподарських і лісогосподарс ьких потреб, поліпшення відп овідних угідь, охорону земел ь відповідно до розроблених програм та проектів землеуст рою. Використання цих коштів на інші цілі не допускається .
Таким чином, з огляду на ви кладене відповідачем підляг ають відшкодуванню втрати сі льськогосподарського вироб ництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угід ь, на користь позивачів в розм ірі 355797 грн., а саме на користь Од еської обласної ради - 88 949,25 грн. , Комінтернівської районної ради - 53 369,55 грн., Олександрівськ ої сільської ради - 213 478,20 грн.
Відповідно до ст. 33 Господа рського процесуального коде ксу України кожна сторона по винна довести ті обставини, н а які вона посилається як на п ідставу своїх вимог і запере чень.
Статтею 32 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и визначено, що доказами у спр аві є будь-які фактичні дані, н а підставі яких господарськи й суд у визначеному законом п орядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на я ких ґрунтуються вимоги і зап еречення сторін, а також інші обставини, які мають значенн я для правильного вирішення господарського спору.
Згідно зі ст. 43 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни господарський суд оцін ює докази за своїм внутрішні м переконанням, що ґрунтуєть ся на всебічному, повному і об 'єктивному розгляді в судово му процесі всіх обставин спр ави в їх сукупності, керуючис ь законом.
Відповідно до ст. 15 Цивільно го кодексу України кожна осо ба має право на захист свого ц ивільного права в разі його п орушення, невизнання або осп орювання.
Згідно ст. 16 Цивільного коде ксу України кожна особа має п раво звернутися до суду за за хистом свого особистого нема йнового або майнового права та інтересу. Способами захис ту цивільних прав та інтерес ів можуть бути: визнання прав а; визнання правочину недійс ним; припинення дії, яка поруш ує право; відновлення станов ища, яке існувало до порушенн я; примусове виконання обов'я зку в натурі; зміна правовідн ошення; припинення правовідн ошення; відшкодування збиткі в та інші способи відшкодува ння майнової шкоди; відшкоду вання моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльност і органу державної влади, орг ану влади Автономної Республ іки Крим або органу місцевог о самоврядування, їхніх поса дових і службових осіб.
Чинним процесуальним зако нодавством передбачено прав о прокурора на звернення до г осподарського суду в інтерес ах держави з позовною заявою , в якій прокурор самостійно в изначає, в чому полягає поруш ення інтересів держави, та об ґрунтовує необхідність їх за хисту, а також вказує орган, уп овноважений державою здійсн ювати відповідні функції у с пірних відносинах.
Відповідно до ст. 36-1 Закону У країни „Про прокуратуру” пре дставництво прокуратурою ін тересів громадянина або держ ави в суді полягає у здійснен ні прокурорами від імені дер жави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у с уді інтересів громадянина аб о держави у випадках, передба чених законом. Підставою пре дставництва у суді інтересів держави - наявність порушень або загрози порушень економ ічних, політичних та інших де ржавних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльн ості) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відноси нах між ними або з державою. Фо рмами представництва є: 1) звер нення до суду з позовами або з аявами про захист прав і своб од іншої особи, невизначеног о кола осіб, прав юридичних ос іб, коли порушуються інтерес и держави, або про визнання не законними правових актів, ді й чи рішень органів і посадов их осіб; 2) участь у розгляді су дами справ; 3) внесення апеляці йного, касаційного подання н а судові рішення або заяви пр о їх перегляд за нововиявлен ими обставинами. З метою вирі шення питання наявності підс тав для внесення касаційного подання у справі, розглянуті й без участі прокурора, проку рор має право знайомитися з м атеріалами справи в суді, роб ити виписки з неї, отримувати копії документів, що знаходя ться у справі. Прокурор самос тійно визначає підстави для представництва у судах, форм у його здійснення і може здій снювати представництво в буд ь-якій стадії судочинства в п орядку, передбаченому процес уальним законом.
Оскільки прокурором в позо вній заяві самостійно визнач ено, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрун товано необхідність їх захис ту, а також вказано органи, упо вноважені державою здійснюв ати відповідні функції у спі рних відносинах, то у даній сп раві прокурором пред'явлено позов із дотриманням положен ь, викладених у Рішенні Конст итуційного Суду України від 08.04.99 N 3-рп/99 у справі N 1-1/99 та відпові дно до вимог ст. 2 ГПК України.
Згідно з п. 1 резолютивної ча стини рішення Конституційно го Суду України від 08.04.1999 р. № 3-рп /99 у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражно го суду України та Генеральн ої прокуратури України щодо офіційного тлумачення полож ень ст. 2 Арбітражного процесу ального кодексу України (спр ава про представництво проку ратурою України інтересів де ржави в арбітражному суді) по ложення абзацу 4 ч. 1 ст. 2 Арбітр ажного процесуального кодек су України в контексті п. 2 ст. 12 1 Конституції України треба р озуміти так, що прокурори та ї х заступники подають до арбі тражного суду позови саме в і нтересах держави, а не в інтер есах підприємств, установ і о рганізацій незалежно від їх підпорядкування і форм власн ості. Прокурор або його засту пник самостійно визначає і о бґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інт ересів держави чи в чому існу є загроза інтересам держави, і ця заява, за ст. 2 Арбітражног о процесуального кодексу Укр аїни, є підставою для порушен ня справи в арбітражному суд і.
Згідно вказаного Рішення в основі інтересів держави за вжди є потреба у здійсненні з агальнодержавних (політични х, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямован их на захист суверенітету, те риторіальної цілісності, дер жавного кордону України, гар антування її державної, екон омічної, інформаційної, екол огічної безпеки, охорону зем лі як національного багатств а, захист прав усіх суб'єктів п рава власності та господарюв ання тощо. Під поняттям "орган , уповноважений державою зді йснювати відповідні функції у спірних відносинах", зазнач еним у частині другій статті 2 Арбітражного процесуально го кодексу України, потрібно розуміти орган державної вл ади чи орган місцевого самов рядування, якому законом над ано повноваження органу вико навчої влади.
Так, порушення відповідаче м вимог земельного законодав ства істотно порушує інтерес и держави. Враховуючи те, що по вноваження по розпорядженню відповідними земельними діл янками віднесено до компетен ції відповідних рад, на корис ть яких і підлягають відшкод ування втрати сільськогоспо дарського виробництва, суд в важає, що прокурор цілком обґ рунтовано пред'явив позов в і нтересах держави в особі рад , які є позивачами по справі.
Оцінюючи надані сторонами докази в сукупності, суд вваж ає, що позовні вимоги прокуро ра Комінтернівського району Одеської області відповідаю ть вимогам чинного законодав ства і фактичним обставинам справи частково, у зв' язку з чим підлягають задоволенню.
Щодо судових витрат по дані й справі господарський суд з азначає наступне.
Відповідно до ст. 44 Господар ського процесуального кодек су України судові витрати складаються з державного ми та, сум, що підлягають спла ті за проведення судової екс пертизи, призначеної господа рським судом, витрат, пов' яз аних з оглядом та дослідженн ям речових доказів у місці їх знаходження, оплати послуг п ерекладача, адвоката, витр ат на інформаційно-технічне забезпечення судового проце су та інших витрат, пов' я заних з розглядом справи.
Згідно ст. 46 ГПК Господарськ ого процесуального кодексу У країни державне мито сплачує ться чи стягується в доход де ржавного бюджету України в п орядку і розмірі, встановлен их законодавством України.
Разом з тим слід зазначити, що порядок сплати державного мита та розмір державного ми та передбачені Інструкцією п ро порядок обчислення та спр авляння державного мита, зат вердженою наказом Головної д ержавної податкової інспекц ії України № 15 від 22.04.1993 р., та Декр етом Кабінету Міністрів Укра їни “Про державне мито” від 21. 01.1993 р. (зі змінами).
Відповідно до п. 35 вищевказа ної Інструкції про порядок о бчислення та справляння держ авного мита з позовних заяв, щ о подаються до господарських судів, державне мито справля ється в розмірах, встановлен их пунктом 2 статті 3 Декрету „ Про державне мито”.
Згідно ст. 3 вказаного Декре ту Кабінету Міністрів Україн и “Про державне мито” від 21.01.1993 р. (зі змінами, внесеними п. 21 Пе рехідних положень Закону Укр аїни „Про внесення змін до За кону України „Про державний бюджет України на 2005 рік” та де яких інших законодавчих акті в України” № 2505-ІV від 25.03.2005 р.) став ка державного мита із позовн их заяв майнового характеру встановлюється 1 відсоток ці ни позову, але не менше 6 неопо датковуваних мінімумів дохо дів громадян (102,00 грн.) і не більш е 1500 неоподатковуваних мініму мів доходів громадян (25 500,00 грн. ), а ставка державного мита із позовних заяв немайновог о характеру, в тому числі і з заяв про визнання недійсни ми повністю або частково акт ів ненормативного характеру 5 неоподатковуваних мінім умів доходів громадян.
З огляду на викладене, позив ачі при самостійному подачі позовної заяви мали сплатити до бюджету державне мито в ро змірі 3557,97 грн. (1% від суми позову ), а також витрати на інформаці йно-технічне забезпечення су дового процесу в розмірі 236 гр н., що встановлений Постаново ю Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2005 р. № 1258 (зі змінами від 05.08.2009 р.).
Згідно статті 49 Господарськ ого процесуального кодексу У країни, якщо спір виник внасл ідок неправильних дій сторон и, господарський суд має прав о покласти на неї державне ми то незалежно від результа тів вирішення спору. Стор оні, на користь якої відбулос я рішення, господарський суд відшкодовує мито за рахунок другої сторони і в тому разі, коли друга сторона звільнена від сплати державного мита. В итрати на інформаційно-техні чне забезпечення судового пр оцесу при задоволенні позову покладаються на відповідача .
У зв' язку з тим, що спір вин ик внаслідок неправомірних д ій відповідача, відповідно д о ст.ст. 44, 49 Господарського про цесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 2, 32, 33, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуа льного кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Позов Прокуро ра Комінтернівського району Одеської області в інтереса х Олександрівської сільсько ї ради Комінтернівського рай ону Одеської області, Комінт ернівської районної ради Оде ської області та Одеської об ласної ради до Товариства з о бмеженою відповідальністю „ Супер-проект точка ком” про с тягнення вартості втрат сіль ськогосподарського виробни цтва в сумі 355 797,00 грн. задовольн ити.
2. СТЯГНУТИ з Това риства з обмеженою відповіда льністю „Супер-проект точка ком” (67513, Одеська область, Комі нтернівський район, с. Олекса ндрівка, вул. Гагаріна, буд. 2Б; к од ЄДРПОУ 34526476) вартість втрат с ільськогосподарського виро бництва, спричинених виведен ням земельних ділянок жилого масиву „Олександрія” із сіл ьськогосподарського виробн ицтва площею 4,042 га ріллі в сумі 355 797 грн., у т.ч.:
- на користь Олександрівс ької сільської ради Комінтер нівського району Одеської об ласті (67513, Одеська область, Ком інтернівський район, с. Олекс андрівка, пл. Центральна, 3) 213478/д вісті тринадцять тисяч чотир иста сімдесят вісім/грн. 20 коп .;
- на користь Комінтернівс ької районної ради Одеської області (67500, Одеська область, К омінтернівський район, смт. К омінтернівське, пл. 40-річчя Ви зволення, 1) 53369/п' ятдесят три т исяч триста шістдесят дев' я ть/грн. 55 коп.;
- на користь Одеської облас ної ради (65032, м. Одеса, пр. Шевчен ка, 4) 88949/вісімдесят вісім тисяч дев' ятсот сорок дев' ять/г рн. 25 коп.
3. СТЯГНУТИ з Товарист ва з обмеженою відповідальні стю „Супер-проект точка ком” (67513, Одеська область, Комінтер нівський район, с. Олександрі вка, вул. Гагаріна, буд. 2Б; код Є ДРПОУ 34526476) на користь державно го бюджету (Головне Управлін ня Держказначейства України в Одеській області, код ЄДРПО У 23213460, р/р 31114095700008, МФО 828011, КБК 22090200) держ мито в сумі 3557/ три тисячі п' ят сот п' ятдесят сім/грн. 97 коп.
6. СТЯГНУТИ з Приватног о підприємства „Ранчо” (67571, Оде ська область, Комінтернівськ ий район, с. Фонтанка, вул. Неза лежності, 13; код 33317006) до бюджету ( Головне Управління Держказн ачейства України в Одеській області, код ЄДРПОУ 23213460, р/р 312132647000 08, МФО 828011, КБК 22050003) витрати на ІТЗ с удового процесу в розмірі 236/д вісті тридцять шість/грн. 00 ко п.
Рішення суду набира є законної сили після закінч ення 10-денного строку з дня йо го підписання.
Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.
Повний текст складено т а підписано 21.08.2010 р.
Суддя Петров В.С .
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2010 |
Оприлюднено | 04.10.2010 |
Номер документу | 11417401 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Петров В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні