ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.10.2023м. ДніпроСправа № 904/2979/23
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Бєлік В.Г. за участю секретаря судового засідання Голігорової Т.І., розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні справу:
за позовом Кам`янської міської ради, м. Кам`янське, Дніпропетровська область
до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДОР ТРЕСТ", м. Кам`янське, Дніпропетровська область
про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки.
Представники:
від позивача: Московська О.Г., представник;
від відповідача: не з`явився.
ПРОЦЕДУРА:
Кам`янська міська рада (далі - Позивач) звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДОР ТРЕСТ" (далі - Відповідач), у якій просить визнати укладеним договір оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, місто Кам`янське, вул. Тритузна, 253, загальною площею 0,3843 га, для розміщення виробничої бази, в редакції Кам`янської міської ради, а також просить стягнути судові витрати, які складаються з 2 684,00 грн судового збору.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 13.06.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, та призначено підготовче засідання на 11.07.2023 о 10:30 год.
10.07.2023 на офіційну поштову електронну адресу суду від відповідача до канцелярії суду надійшла клопотання відкладення розгляду справи.
У підготовче судове засідання призначене на 11.07.2023 представник відповідача не з`явився.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 11.07.2023 оголошено перерву в підготовчому судовому засіданні до 26.07.2023 о 14:30 год.
20.07.2023 на офіційну електрону поштову адресу суду віл відповідача надійшов відзив на позовну заяву.
24.07.2023 від відповідача до суду надійшов поштовим зв`язком відзив на позовну заяву, який аналогічного змісту, який надійшов на електронну адресу суду 20.07.2023.
У підготовче судове засідання призначене на 26.07.2023 представник відповідача не з`явився.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 26.07.2023 продовжено строк розгляду підготовчого провадження до 11.09.2023 включно та оголошено перерву в підготовчому судовому засіданні до 06.09.2023 о 14:30 год.
01.08.2023 від позивача до канцелярії суду надійшла відповідь на відзив.
05.09.2023 від відповідача на офіційну електронну адресу суду надійшли додаткові пояснення до відзиву.
У підготовче судове засідання призначене на 06.09.2023 представник відповідача не з`явився.
У підготовчому судовому засіданні 06.09.2023 представником позивача зазначено, що ним було надано всі можливі та допустимі докази по справі.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 06.09.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 03.10.2023 о 11:00 год.
03.10.2023 від позивача до суду надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи.
У призначене судове засідання з розгляду справи по суті 03.10.2023 представник відповідача не з`явився, клопотання про відкладення розгляду справи не заявляв, про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 4930022850980 (5190906363242), яке отримано відповідачем 22.09.2023.
В порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України, у судовому засіданні 03.10.2023 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд, -
АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Позивачем, розглянувши заяву Відповідача про користування земельною ділянкою, прийнято Рішення від 23.06.2021 № 251-08/VIII "Про набуття (припинення) прав на землю" та надано в користування на умовах оренди земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:01:022:0237, строком до 30.06.2031, та Відповідач не уклав з Кам`янською міською радою договір оренди земельної ділянки, не вчинив жодної дії щодо реєстрації права користування та фактично користуються земельною ділянкою без правових підстав. Крім того Відповідач не сплачує орендну плату за користування вказаною земельною ділянкою.
Позиція відповідача.
Відповідач з позовними вимогами позивача не погоджується та просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі мотивуючи наступним.
До теперішнього часу існує неузгодженість адреси земельної ділянки у Держаному реєстрі речових прав.
Так, згідно даних Реєстру речових прав, за адресою вул. Тритузна, 253 міста Кам`янського зареєстровано земельні ділянки та нерухомість ТОВ ТРИТОН (код ЄДРПОУ 25018900), ПАТ Кредитпромбанк (код ЄДРПОУ 21666051) та відповідно ТОВ ДОР ТРЕСТ (код ЄДРПОУ 570119).
Протягом останнього року триває переговорний процес з керівництвом даних товариств щодо узгодженості дій за для зміни адрес земельних ділянок та нерухомості з метою усунення відповідностей та накладок у Держаному реєстрі речових прав. Оскільки дані невідповідності можуть мати негативні наслідки для кожного з підприємств.
Оскільки існує дана неузгодженість даних Держаному реєстрі речових прав, відсутня можливість внесення коректних даних при укладання договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України Розмір орендної плати встановлюються в договорі.
Стаття 289 Податкового кодексу України наголошує на тому, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Тобто розмір орендної плати за земельну ділянку розраховується наступним шляхом: нормативна грошова оцінка х % орендної плати х індекс інфляції.
Так, Відповідно до Рішення Кам`янської міської ради №41-03/УШ від 18.12.2020 р. з 01.01.2021 р. на території земель міста Кам`янське нормативна грошова оцінка земель становить 461,69 грн. за 1 кв.м.
Площа земельної ділянки ТОВ ДОР ТРЕСТ становить 0,3843 га, що дорівнює 3843 кв.м. Тобто нормативна грошова оцінка земельної ділянки ТОВ ДОР ТРЕСТ становить: 3843 кв.м. х 461,69 грн. = 1 774 274,67грн. До того ж пункт 289.2 статті 289 Податкового кодексу України встановлює граничну величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель на рівні 1,15. Тобто, розмір орендної плати, з урахуванням вимог Податкового кодексу України, Закону України Про оренду землі, Рішень Кам`янської міської ради, становить: 1774274,67грн. х 4% х 1,15 = 81616.64 грн (Нормативна грошова оцінка * % орендної плати * індекс інфляції).
Позивач вважає, що Позивачем здійснені некоректні розрахунки орендних платежів, що унеможливлює підписання договору оренди земельної ділянки в запропонованій редакції.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУТЬ
Як встановлено судом, Кам`янською міською радою (далі позивач) 23.06.2021 було розглянуто заяву (клопотання) Товариства з обмеженою відповідальністю ДОР ТРЕСТ (далі відповідач) про користування земельною ділянкою та прийнято рішення від 23.06.2021 № 251-08/VIII Про набуття (припинення) прав на землю (далі - Рішення № 251-08/VIII).
Згідно Рішення № 251-08/VIII Товариству з обмеженою відповідальністю ДОР ТРЕСТ надано в користування на умовах оренди земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:01:022:0237, строком до 30.06.2031.
Відповідно до підпункту 7.1. пункту 7 Рішення № 251-08/VIII міська рада зобов`язала землекористувачів, зокрема Відповідача укласти протягом шістдесяти днів після прийняття цього рішення в департаменті комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради у встановленому порядку договори оренди земельних ділянок, угоди.
Таким чином рішенням міської ради визначено, строки та місце укладання договору оренди землі.
Відповідно до інформації, яка міститься в Інформаційній довідці з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 334229467, відповідачем не було зареєстровано речове право щодо оренди земельної ділянки за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Тритузна, 253.
22.06.2018р. рішенням Кам`янської міської ради №1105-25/УЇЇ "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста" установлена на території міста ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю, відповідно до якого річний розмір орендної плати за користування юридичними особами земельними ділянками для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02) становить 4% від нормативної грошової оцінки.
Таким чином, ставка орендної плати за земельну ділянку, яку використовує відповідач для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості становить 4 % від нормативної грошової оцінки землі.
09.07.2020р. рішенням Кам`янської міської ради №1975-44/VII "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" було затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року та установлено, що це рішення набирає чинності з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 застосовується з 01.01.2021 року.
18.12.2020р. Кам`янською міською радою прийнято рішення №41-03/VIII, відповідно до якого з 01.01.2021р. на території земель міста Кам`янське вводиться в дію нова нормативна грошова оцінка земель із застосуванням базової вартості їм2 в розмірі 461,69 грн.
Позивач зазначив, що Відповідач не уклав з міською радою договір оренди земельної ділянки, не вчинив жодної дії щодо реєстрації права користування та фактично користуються земельною ділянкою без правових підстав.
Крім того. Відповідач не сплачує відповідну орендну плату, оскільки договір оренди землі з Позивачем не укладено, хоча земельна ділянка використовується для розміщення виробничої бази. Такі дії відповідача є порушенням вимог ст. 206 Земельного кодексу України, якою передбачено, що використання землі в Україні є платним.
Кам`янська міська рада листом від 23.05.2023 № 09-08/771 направила на адресу відповідача ТОВ "ДОР ТРЕСТ" для узгодження та підписання проект договору оренди земельної ділянки, кадастровий номер № 1210400000:01:022:0237 за адресою: вул. Тритузна, 253, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, загальною площею 0,3843 га, для розміщення виробничої бази.
Зазначений проект договору оренди був складений з урахуванням Постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року №220 Про затвердження Типового договору оренди землі.
Пропозиція разом з проектом договору, актом приймання - передачі земельної ділянки, розрахунком розміру орендної плати, копією витягу із технічної документації про НГО станом на 30.03.2023 року Позивачем були надіслані Відповідачу з описом про вкладення (копії фіскальних чеків та описів про вкладення додаються).
Лист від 23.05.2023 року вих. № 09-08/771 надісланий Позивачем разом із переліченим переліком документів, був проігнорований Відповідачем - ТОВ ДОР ТРЕСТ та не вчинені жодні дії щодо узгодження та укладання договору оренди земельної ділянки.
Позивач стверджує, що на теперішній час міською радою виконано всі обов`язки, покладені на нього чинним законодавством України щодо передачі в оренду відповідачу земельної ділянки, проте відповідач ухиляється від належного оформлення користування земельною ділянкою та укладання договору оренди земельної ділянки та продовжує використовувати земельну ділянку без правовстановлюючих документів.
Станом на день звернення до суду, Відповідачем не було повернуто Позивачу підписаний проект договору оренди земельної ділянки та не направлено Позивачу протокол розбіжностей до договору оренди земельної ділянки.
Таким чином, з огляду на факт порушення Відповідачем строку на вчинення дій з укладення договору оренди, який згідно рішення Кам`янської міської ради від 23.06.2021 року № 251-08/VIII, становив шістдесят днів, після прийняття цього рішення, та/або надсилання протоколу розбіжностей до договору, договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер № 1210400000:01:022:0237, яка знаходиться за адресою: вул. Тритузна, 253, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, загальною площею 0,3843 га, для розміщення виробничої бази, у позивача виникло право звернутися до суду з даним позовом, в якому просить визнати договір оренди земельної ділянки укладеним в редакції запропонованій позивачем.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ ЗА ПЕРВІСНИМ ПОЗОВАОМ.
Щодо правовідносин сторін
Відповідно до статей 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови. Відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягай згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.
З огляду на обставини справи, між позивачем та відповідачем виникли правовідносини щодо укладання договору оренди земельної ділянки.
Щодо визнання укладеним договору
Загальний порядок укладення цивільно-правових договорів встановлений статтями 638-650 ЦК України.
Статтею 16 Закону України "Про оренду землі" також передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону. Укладення договору оренди земельної ділянки може бути здійснено на підставі цивільно-правового договору або в порядку спадкування.
Позивач подав позов з проектом договору на підставі Рішення міської ради від 23.06.2021 № 251-08/VIII Про набуття (припинення) прав на землю, пунктом 1 якого вирішено надати юридичним та фізичним особам земельні ділянки комунальної власності, визначити права на них згідно з додатком 1, продовжити (поновити) право користування земельними ділянками комунальної власності юридичним та фізичним особам згідно з додатком 2.
Відповідно до підпункту 7.1 пункту 7 рішення міська рада зобов`язала землекористувачів, зокрема відповідача, укласти протягом шістдесяти днів після прийняттям цього рішення в департаменті комунальної власності та земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради у встановленому порядку документи на землекористування (договори, угоди) шляхом надання оригіналів витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок..
При визначенні умов спірного проекту договору оренди земельної ділянки міська рада керувалася Типовим договором, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 220 від 03.03.2004, а також рішенням Кам`янської міської ради № 1105-25/VІІ "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста" від 22.06.2018, рішенням Кам`янської міської ради № 1975-44/VII "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" від 09.07.2020, формою витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, на підставі якого було розраховано розмір орендної плати, затверджений постановою КМУ № 753 від 01 липня 2022 року.
За змістом ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, в тому числі і надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Частиною першою статті 648 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторони договору, має відповідати цьому акту.
Відповідно до ч.1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч.1 ст. 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Постановою Кабінету Міністрів України № 220 від 03.03.2004 затверджений типовий договір оренди землі.
В силу ст. 640 Цивільного кодексу України договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції. Якщо відповідно до акта цивільного законодавства для укладення договору необхідні також передання майна або вчинення іншої дії, договір є укладеним з моменту передання відповідного майна або вчинення певної дії.
Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. Строком дії господарського договору є час, впродовж якого існують господарські зобов`язання сторін, що виникли на основі цього договору. На зобов`язання, що виникли у сторін до укладення ними господарського договору, не поширюються умови укладеного договору, якщо договором не передбачено інше. Закінчення строку дії господарського договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, що мало місце під час дії договору (ч.ч. 2 та 7 ст. 180 ГК України).
Загальний порядок укладання господарських договорів, до яких відноситься і договір оренди землі господарюючим суб`єктом визначено у ст. 181 Господарського кодексу України відповідно до якого господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.
Частиною 3 ст. 181 Господарського кодексу України встановлено, що сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору.
Відповідачем не надано доказів незгоди зі змістом договору або окремих його положень шляхом звернення до позивача з протоколом розбіжностей до договору оренди земельної ділянки
Крім того сторонами до матеріалів справи не надано доказів повернення земельної ділянки, оренда якої є предметом спірного договору. Отже відповідач продовжує користуватися спірною земельною ділянкою без належних правових підстав.
За таких обставин, права позивача як власника земельної ділянки є порушеними з огляду на встановлені законом підстави та умови користування земельними ділянками комунальної форми власності.
Щодо твердження відповідача відносно некоректного розрахунку орендної плати, суд зазначає наступне.
За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
За приписами статей 13, 15 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земельної ділянки - це визначення вартості (ціни) конкретної земельної ділянки, залежно від її розташування, стану, характеристик та цільового призначення.
Нормативна грошова оцінка - це одна з кількох видів оцінок, передбачених Законом України "Про оцінку земель", основою розрахунку якої є рентний дохід від використання земельної ділянки протягом певного періоду часу. Законодавчо поняття нормативної грошової оцінки визначено також в ст.1 Закону України "Про оцінку земель". В основі нормативної грошової оцінки земельної ділянки - рентний дохід.
В межах населеного пункту нормативна грошова оцінка земельної ділянки розраховується на 1 кв. м. Розрахунок залежить від багатьох факторів серед яких:
- функціональне використання земельної ділянки;
- місцезнаходження земельної ділянки;
- якість ґрунту;
- екологічна ситуація;
- інші фактори.
Також при проведенні НГО враховуватимуться регіональні та зональні фактори, місце розташування земельної ділянки, цільове призначення, належність до певної категорії земель, а також індексація НГО за період від затвердження нормативів до дати проведення оцінки.
Кожного року нормативна грошова оцінка підлягає обов`язковій індексації з урахуванням показників інфляції минулого року. Відповідальним за індексацію нормативної грошової оцінки є Держгеокадастр України та його місцеві підрозділи, які мають проіндексувати нормативну грошову оцінку для надання заінтересованим особам.
Система автоматично розраховує нормативну грошову оцінку з урахуванням коду цільового призначення ділянки, який, в свою чергу, визначає коефіцієнт, що входить до складу формули для розрахунку НГО.
Такий витяг видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
У зв`язку з наведеним, електронним сервісом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розташованої у м. Кам`янське, вул. Тритузна, 253 (кадастровий номер 1210400000:01:022:0237), відповідно до якого станом на 30.03.2023 року нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становила 3016550,82 грн.
Згідно з пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Пунктами 288.1, 288.5 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
22.06.2018р. рішенням Кам`янської міської ради №1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста" установлена на території міста ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю, відповідно до якого річний розмір орендної плати за користування юридичними особами земельними ділянками, цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02) становить 4% від нормативної грошової оцінки.
09.07.2020р. рішенням Кам`янської міської ради №1975-44/VII "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" було затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року та установлено, що це рішення набирає чинності з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 застосовується з 01.01.2021 року.
18.12.2020р. Кам`янською міською радою прийнято рішення №41-03/УШ, відповідно до якого з 01.01.2021р. на території земель міста Кам`янське вводиться в дію нова нормативна грошова оцінка земель із застосуванням базової вартості 1м2 в розмірі 461,69 грн. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Визначені нормативно-правові акти в установленому порядку були оприлюднені в друкованих засобах масової інформації, а також на офіційному веб-сайті міської ради, ці акти не скасовані, як незаконні, є чинними та обов`язковими до виконання.
Таким чином, ставка орендної плати за земельну ділянку, яку використовує відповідач для розміщення виробничої бази становить 4 % від нормативної грошової оцінки землі.
Отже, з наведеного вбачається, що відповідачем здійснено невірний розрахунок орендної плати за землю, а саме при розрахунку не були враховані всі коефіцієнти щодо розрахунку вартості земельної ділянки відповідно до методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. № 1147. Також наголошуємо, що витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розраховується автоматично електронним сервісом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Враховуючи наведені положення законодавства, з урахуванням обставин справи є наявність правових підстав для визнання договору оренди земельної ділянки укладеним в судовому порядку, оскільки умови договору відповідають вимогам чинного законодавства та рішенню органу місцевого самоврядування, прийнятого в межах наданих законом повноважень, а відсутність укладеного між сторонами у цій справі договору оренди спірної земельної ділянки порушує права позивача як власника земель комунальної власності на отримання орендної плати за її користування.
Приписами ст.ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно із ст. ст. 78, 79 Господарського процесуального кодексу України, достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Виходячи з викладеного, запропонована позивачем редакція договору оренди землі за своїми умовами відповідає нормам чинного законодавства, та враховуючи, що останнім дотримано порядок визначений ст.ст. 179, 181, 184 Господарського кодексу України, позовна вимога про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: яка знаходиться за адресою: вул. Тритузна, 253, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, загальною площею 0,3843 га, кадастровий номер 1210400000:01:022:0237 для розміщення виробничої бази, є обґрунтованою, підтвердженою належними доказами і тому підлягає задоволенню у повному обсязі.
СУДОВІ ВИТРАТИ.
Щодо судового збору.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись статтями 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати укладеним договір оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, місто Кам`янське, вул. Михайла Вербицького, З, загальною площею 1, 6140 га, для розміщення складського приміщення, в редакції Кам`янської міської ради Дніпропетровської області:
ДОГОВІР №
оренди земельної ділянки
м. Кам`янське «_____»
Кам`янська міська рада (код ЄДРПОУ 24604168), місцезнаходження: майдан Петра Калнишевського, 2, м. Кам`янське, надалі «Орендодавець», в особі директора департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради Калмикова М.Ю., який уповноважений діяти на підставі рішення міської ради від 07.02.2022 №520-16/VIII, з однієї сторони, та
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДОР ТРЕСТ» (код ЄДРПОУ 43670119), місцезнаходження: 3-й провул. Травневий, 15В, м. Кам`янське, надалі «Орендар», в особі директора Єрмоленка Вадима Віталійовича, який діє на підставі Статуту товариства, з другої сторони, уклали договір про нижчевикладене:
1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ
1.1. «Орендодавець» надає, а «Орендар» приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: вул. Тритузна, 253, м. Кам`янське, кадастровий номер 1210400000:01:022:0237, згідно з планом земельної ділянки, що додається.
1.2. Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Кам`янської міської ради від 23.06.2021 №251-08/VІІI.
2. ОБ`ЄКТ ОРЕНДИ
2.1. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3843 га для розміщення складського приміщення.
2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 30.03.2023 становить 3016550,82 грн.
2.3. Земельна ділянка, яка передається в оренду, має такі недоліки, що можуть перешкоджати її ефективному використанню: не має.
2.4. Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: не має.
3. СТРОК ДІЇ ДОГОВОРУ
3.1. Договір укладається строком до 30.06.2031.
3.2. Після закінчення строку дії договору «Орендар», який належно виконував обов`язки відповідно до умов цього договору та законодавства України, має переважне право на укладення договору оренди землі на новий строк. «Орендар» зобов`язаний письмово повідомити «Орендодавця» про це не пізніше, ніж за місяць до закінчення строку дії договору оренди землі. Укладення договору здійснюється на підставі ухваленого «Орендодавцем» відповідного рішення міської ради.
3.3. Умови цього договору зберігають свою чинність на строк його дії, крім випадків, коли після набуття чинності договором законодавством встановлені інші правила, ніж передбачені договором, та випадків, передбачених п.4.4. цього договору.
3.4. Умова щодо поновлення договору оренди земельної ділянки: не встановлюється.
4. ОРЕНДНА ПЛАТА
4.1. Орендна плата вноситься «Орендарем» виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 120662,03 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 22.06.2018 №1105-25/VII «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста», від 09.07.2020 №1975-44/VTI «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020», від 18.12.2020 №41-03/VIII «Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020».
4.2. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
4.3. Орендна плата сплачується за фактичне користування земельною ділянкою у строки, визначені Податковим кодексом України.
Розмір орендної плати підлягає перерахуванню при зміні функціонального або цільового використання земельної ділянки.
4.4. Розмір орендної плати переглядається у разі:
4.4.1. Зміни умов господарювання, передбачених договором.
4.4.2. Зміни розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України.
4.4.3. Підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. «Орендар» щорічно самостійно індексує розмір орендної плати, визначеної в договорі, та декларує її в органах державної фіскальної служби відповідно до прийнятого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель.
4.4.4. Погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини «Орендаря», що підтверджено документами.
4.4.5. Прийняття «Орендодавцем» рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності
до чинного законодавства.
4.4.6. Затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
4.4.7. В інших випадках, передбачених законом.
4.5. У випадку визнання договору оренди земельної ділянки недійсним, одержана «Орендодавцем» плата за фактичний термін користування «Орендарем» земельною ділянкою не повертається.
4.6. За порушення строків оплати орендної плати «Орендар» сплачує штрафні санкції в порядку та розмірі, передбаченому Податковим кодексом України.
5. УМОВИ ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
5.1. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3843 га для розміщення складського приміщення.
5.2. Цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та Іншої промисловості.
5.3. Умови збереження стану об`єкта оренди: використання ділянки відповідно до вимог чинного законодавства, державних будівельних та інших норм і правил.
6. УМОВИ І СТРОКИ ПЕРЕДАЧІ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ В ОРЕНДУ
6.1. Передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення.
6.2. Передача земельної ділянки «Орендарю» здійснюється у 3-х денний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» за актом її приймання-передачі, який укладається у двох примірниках, один з яких зберігається у «Орендодавця», другий-у «Орендаря».
7. УМОВИ ПОВЕРНЕННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
7.1. Після закінчення строку дії договору «Орендар» зобов`язаний поновити його дію або повернути «Орендодавцю» земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
7.2. Після припинення дії договору «Орендар» повертає «Орендодавцеві» земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
«Орендодавець» у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв`язується у судовому порядку.
7.3. Здійснені «Орендарем» без згоди «Орендодавця» витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки не підлягають відшкодуванню.
Поліпшення стану земельної ділянки, проведені «Орендарем» за письмової згоди «Орендодавця» землі,
не підлягають відшкодуванню.
7.4. «Орендар» має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання «Орендодавцем» зобов`язань, передбачених цим договором.
Збитками вважаються:
фактичні втрати, яких «Орендар» зазнав у зв`язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору «Орендодавцем», а також витрати, які «Орендар» здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;
доходи, які «Орендар» міг би реально отримати в разі належного виконання «Орендодавцем» умов договору.
7.5. Розмір фактичних витрат «Орендаря» визначається на підставі документально підтверджених даних.
7.6. «Орендар» не має права утримувати земельну ділянку для забезпечення своїх вимог до «Орендодавця».
8. ОБМЕЖЕННЯ (ОБТЯЖЕННЯ) ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
8.1. Будівництво (реконструкція) будівель і споруд на орендованій земельній ділянці здійснюється «Орендарем» відповідно до проектів, затверджених та погоджених ним у встановленому чинним законодавством порядку.
8.2. «Орендар» зобов`язаний утримуватися від дій, направлених на пошкодження чи руйнування ним розташованих на орендованій земельній ділянці мереж і споруд міських комунікацій, та має забезпечувати вільний доступ до мереж і споруд міських комунікацій, які проходять по території орендованої земельної ділянки, зацікавлених осіб за вимогою «Орендодавця» для проведення ремонтних та профілактичних робіт щодо цих мереж і споруд.
По узгодженню з «Орендарем» на орендованій земельній ділянці можуть прокладатись нові інженерні комунікації. При цьому роботи з прокладання нових інженерних комунікацій виконуються у найкоротший термін, але не більше
З (трьох) календарних місяців з дня підписання сторонами двохстороннього акту обстеження земельної ділянки перед початком виконання робіт, за умови збереження виробничого або іншого циклу «Орендаря» та з обов`язковим поверненням земельної ділянки в первинний стан (як це було станом на початок виконання робіт) силами «Орендодавця» чи осіб, що проводили відповідні роботи. Стан земельної ділянки на початок та на кінець виконання робіт фіксується двохсторонніми актами обстеження земельної ділянки.
8.3. Передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.
8.4. Право оренди земельної ділянки не може відчужуватися, у тому числі продаватися на земельних торгах, а також передаватися у заставу, спадщину, до статутного капіталу.
8.5. Обмеження (обтяження): санітарно-захисна зона навколо об`єкта.
9. ПРАВА ТА ОБОВ`ЯЗКИ СТОРІН
9.1 «Орендодавець» має законні повноваження передавати земельну ділянку у тимчасове користування на умовах оренди, надавати інші права, визначені у цьому договорі, та гарантує, що жодна із умов та жодне із положень цього договору не порушує чинного законодавства України, що особа, яка підписує цей договір, належним чином уповноважена на те, щоб діяти від імені «Орендодавця» для цілей укладення цього договору і на умовах, визначених в ньому.
9.2. «Орендодавець» має право:
9.2.1. Вимагати від «Орендаря» використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; забезпечення екологічної безпеки землекористування шляхом додержання вимог земельного і природоохоронного законодавства України, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо режиму використання землі; своєчасного внесення орендної плати.
9.2.2. Вільного доступу до переданої в оренду земельної ділянки для контролю за додержанням «Орендарем» умов договору.
9.2.3. Вимагати від «Орендаря» збільшення розмірів орендної плати у випадках, визначених діючим законодавством та цим договором.
9.3. «Орендодавець» зобов`язаний:
9.3.1. Забезпечувати відповідно до закону права третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки.
9.3.2. Передати «Орендарю» по акту в належному стані та у визначених межах земельну ділянку згідно з договором оренди.
9.3.3. Не втручатись у господарську діяльність «Орендаря» і не створювати йому будь-яких перешкод при виконанні умов договору оренди.
9.4. «Орендар» гарантує, що державні органи управління та органи місцевого самоврядування, включаючи санітарні, протипожежні, землевпорядні органи, а також органи охорони природи та архітектури не будуть обмежуватись стосовно доступу до орендованої земельної ділянки для виконання їх обов`язків в межах їх повноважень та в порядку, передбаченому чинним законодавством України.
9.5. «Орендар» має право:
9.5.1. Вимагати надання «Орендодавцем» для використання земельну ділянку за актом приймання-передачі земельної ділянки у строк, передбачений п. 6.2. цього договору.
9.5.2. Використовувати орендовану земельну ділянку на власний розсуд відповідно до мети, що обумовлена договором; одержувати продукцію і доходи.
9.5.3. Переважного придбання у власність орендованої земельної ділянки відповідно до закону.
9.5.4. За згодою «Орендодавця», визначеною окремою угодою сторін, проводити поліпшення земельної ділянки та благоустрій прилеглої території, зводити у встановленому законом порядку будівлі і споруди, закладати насадження без зміни цільового призначення земельної ділянки.
9.5.5. За згодою «Орендодавця» передавати у володіння і користування орендовану земельну ділянку або її частину іншій особі (суборенда) у випадках та на умовах, передбачених законом.
9.5.6. Користуватись на умовах платності та відповідно з діючим порядком інженерними комунікаціями «Орендодавця» з метою забезпечення належної господарської діяльності на орендованій земельній ділянці.
9.5.7. На забезпечення захисту його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.
9.6. «Орендар» зобов`язаний:
9.6.1. Прийняти об`єкт оренди за актом приймання-передачі у строк, передбачений п.6.2. цього договору.
9.6.2. Приступити до використання орендованої земельної ділянки після державної реєстрації права оренди земельної ділянки.
9.6.3 У п`ятиденний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки надати копію договору відповідному органу державної фіскальної служби.
9.6.4. Виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі.
9.6.5. Використовувати орендовану земельну ділянку за її цільовим призначенням, яке визначене у п. 5.2. договору, дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі.
9.6.6. Здійснювати заходи щодо поліпшення стану земельної ділянки у обсягах і в строки, визначені окремою угодою сторін.
9.6.7. При зміні функціонального (цільового) призначення земельної ділянки переоформити документи на землекористування та здійснити оплату відповідно до умов цього договору.
9.6.8.Відповідно до договору оренди своєчасно вносити орендну плату.
9.6.9.Враховувати при використанні земельної ділянки права третіх осіб, набуті відповідно до закону і договору оренди.
9.6.10. Відшкодувати «Орендодавцеві» заподіяну з вини «Орендаря» шкоду стану земельної ділянки.
9.6.11. Не утримувати земельну ділянку для забезпечення своїх вимог до «Орендодавця».
9.6.12. На «Орендаря» покладається обов`язок збереження зелених насаджень, які розташовані на орендованій земельній ділянці. Знесення зелених насаджень здійснюється в порядку і за умов, визначених чинним законодавством.
9.6.13. У разі зміни банківських реквізитів, юридичної адреси, місця проживання, назви, організаційно - правової форми, тощо, переходу права власності на будівлі та споруди, що розташовані на земельній ділянці, у 10-денн.ий строк письмово повідомити про це «Орендодавця».
9.6.14. У випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення «Орендодавцем» або вступу в дію відповідного нормативно-правового акту, «Орендар» повинен отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його «Орендодавцю» для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, та подати цю угоду до органів державної фіскальної служби.
10. РИЗИК ВИПАДКОВОГО ЗНИЩЕННЯ АБО ПОШКОДЖЕННЯ ОБ`ЄКТА ОРЕНДИ ЧИ ЙОГО ЧАСТИНИ
10.1. Ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини несе «Орендар».
11. СТРАХУВАННЯ ОБ`ЄКТА ОРЕНДИ
11.1. Згідно з цим договором об`єкт оренди не підлягає страхуванню.
12. ЗМІНА УМОВ, ПРИПИНЕННЯ І РОЗІРВАННЯ ДОГОВОРУ
12.1. Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
12.2. Договір втрачає чинність у разі його припинення або розірвання.
12.3. Дія договору припиняється у разі:
12.3.1. Закінчення строку, на який його було укладено;
12.3.2. Придбання «Орендарем» земельної ділянки у власність;
12.3.3. Викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;
12.3.4. Ліквідації юридичної особи - «Орендаря» (смерті фізичної особи - «Орендаря», засудження або обмеження її дієздатності за рішенням суду);
12.3.5. Продажу будівель або споруд, що розташовані на орендованій земельній ділянці. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
12.4. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін;
рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
12.5. Перехід права власності на земельну ділянку до «Орендаря» або його реорганізація є підставою для зміни умов або розірвання договору.
12.6. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.
12.7. Дострокове розірвання договору оренди здійснюється за умови письмового попередження зацікавленої сторони за один місяць і взаємної згоди сторін.
12.8. У разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди, його дострокового розірвання на вимогу зацікавленої сторони, а також інші спори, вирішуються у судовому порядку.
12.9. У разі припинення або розірвання договору, «Орендар» має забезпечити виконання умов повернення земельної ділянки відповідно до цього договору.
12.10. Розірвання та припинення договору оренди земельної ділянки з підстав, зазначених у пунктах 12.3.2., 12.3.3., 12.3.5., оформлюється відповідною угодою.
13. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН ЗА НЕВИКОНАННЯ АБО НЕНАЛЕЖНЕ ВИКОНАННЯ ДОГОВОРУ
13.1. Кожна із сторін за невиконання або неналежне виконання договору оренди несе відповідальність відповідно до цього договору та передбачену чинним законодавством України.
13.2. «Орендар» несе відповідальність за заростання даної земельної ділянки та прилеглої до неї території бур`янами, відповідно до діючого законодавства.
13.3. Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання обов`язків за договором, якщо це невиконання відбулося за обставин, що виникли після укладення договору внаслідок невідворотних дій надзвичайного характеру, які сторона не змогла ні передбачити, ні попередити вжитими заходами (повінь, пожежа, осідання ґрунту та інші явища природи, а також війна або військові дії), які призвели до неможливості виконання договору.
14. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
14.1. Цей договір набирає чинності з дня підписання сторонами.
14.2. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
14.3. Всі витрати з оформлення цього договору несе «Орендар».
14.4. Передача об`єкта оренди «Орендарю» здійснюється «Орендодавцем» у строки та на умовах, що визначені у п.6.2. договору за актом приймання - передачі.
14.5. Цей договір укладений в двох примірниках, що мають однакову юридичну силу. Один примірник зберігається у «Орендодавця», другий - у «Орендаря».
14.6. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
15. ЮРИДИЧНІ АДРЕСИ, РЕКВІЗИТИ ТА ПІДПИСИ СТОРІН
«Орендодавець» Кам`янська міська рада майдан Петра Калнишевського, 2, м. Кам`янське 51931
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили у відповідності до статті 241 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення суду може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано - 16.10.2023.
Суддя В.Г. Бєлік
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2023 |
Оприлюднено | 18.10.2023 |
Номер документу | 114184096 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні