ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" жовтня 2023 р. м. РівнеСправа № 918/832/23
Господарський суд Рівненської області у складі судді Горплюка А.М., розглянувши матеріали справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтербудкомплекс"
до відповідача Державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" в особі відокремленого підрозділу "Рівненська атомна електрична станція"
про стягнення заборгованості в розмірі 150 379,02 грн
Секретар судового засідання Сідлецька Ю.Р.
Представники сторін в судове засідання не з`явилися.
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтербудкомплекс" звернулось до Господарського суду Рівненської області з позовною заявою до відповідача Державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" в особі відокремленого підрозділу "Рівненська атомна електрична станція" про стягнення заборгованості в розмірі 157 413, 56 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем порушено строки виконання зобов`язань, передбачених п. 6.1. Договорів поставки № 53-122-01-21-11544 від 13.12.2021, № 53-122-13-22-12547 від 17.11.2022, № 53-122-01-21-11658 від 30.12.2021, № 53-122-13-22-12240 від 15.08.2022, № 53-122-13-21-10897 від 22.06.2021.
Ухвалою суду від 21.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, розгляд справи призначено на 12.09.2023.
28.08.2023 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник просить зменшити нараховані інфляційні втрати та 3% річних на 90 %.
12.09.2023 на адресу суду від позивача надійшла заява про зменшення позовних вимог. Представником вказано, що здійснено уточнений розрахунок розміру нарахованих сум та просить стягнути з відповідача 134 912, 94 грн інфляційних збитків та 15 466, 08 відсотків за користування грошовими коштами.
Ухвалою суду від 12.09.2023 розгляд справи по суті відкладено на 10.10.2023. Крім того, вказаною ухвалою суд прийняв заяву позивача про зменшення позовних вимог та вирішив подальший розгляд спору проводити в межах позовних вимог щодо стягнення 150 379, 02 грн.
У судове засідання 10.10.2023 представники сторін не з`явились. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується довідками про доставку електронного листа.
Згідно ч. 1 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України), завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Відповідно до ч. 1 ст. 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Явка представників сторін у судове засідання з розгляду справи 10.10.2023 обов`язковою не визнавалася.
З огляду на належне повідомлення учасників справи про дату, час та місце проведення судового засідання, відповідно до ст. 202 ГПК, відсутні підстави для відкладення судового засідання, а неявка представників сторін не перешкоджає розгляду в судовому засіданні справи по суті.
Крім того, за висновками суду, у матеріалах справи достатньо документів, які мають значення для правильного розгляду справи, внаслідок чого вона може бути розглянута за наявними документами.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Між Державним підприємством "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" (далі - Замовник/ Відповідач), від імені якого відокремлений підрозділ "Рівненська атомна електрична станція", та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтербудкомплекс" (далі - Постачальник/Позивач) укладено договір поставки №53-122-01-21-11544 від 13.12.2021 (далі - Договір 1).
Відповідно до п. 1.1. Договору 1 в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність Замовника продукцію, а Замовник, в свою чергу, зобов`язується оплатити продукцію за кількістю та за цінами, що передбачені у специфікації № 1 (Додаток № 1 до Договору 1).
Предметом поставки по даному договору є продукція: 38340000-0 Прилади для вимірювання величин, яка передбачена специфікацією № 1 до даного Договору (п. 1.2. Договору 1).
Згідно п. 2.2. Договору 1, загальна сума Договору (вартість продукції) становить 622 800,00 грн.
У пункті 3.1. Договору 1 сторонами погоджено, що строк (період) поставки продукції за договором по 26.12.2021. Продукція поставляється Постачальником на умовах DDP, згідно Incoterms-2010. Поставка здійснюється протягом 45 календарних днів з дати отримання Постачальником письмової заявки від замовника. Кількість та асортимент продукції, яка повинна бути поставлена, визначається заявкою. Місце поставки та вантажоодержувач 34400, м. Вараш, склад Рівненського відділення ВП "Складське господарство" ДП "НАЕК "Енергоатом".
Оплата за поставлену продукцію здійснюється Замовником шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника протягом 45 календарних днів з дати оформлення ярлика на придатну продукцію згідно СОУ НАЕК 038:2021 "Управління закупівлями продукції. Організація вхідного контролю продукції для ВП Компанії" за умови реєстрації Постачальником належним чином оформленої та незаблокованої податкової накладної в ЄРПН. Початок перебігу строку оплати починається з дня наступрного за днем оформлення ярлика на придатну продукцію (п. 6.1.Договору 1).
Відповідно до п. 8.4. Договору 1 датою поставки продукції є дата підписання видаткової накладної або накладної вантажоодержувачем. Ризик випадкового пошкодження або випадкового знищення продукції переходить до Замовника з моменту поставки продукції.
Договір вважається укладеним з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками (для контрагентів які застосовують печатку). Строк дії даного Договору - по 30.06.2022 року, а в частині виконання гарантійних зобов`язань Постачальника, що передбачені даним договором - до спливу гарантійних строків (п. 12.1. Договору 1).
Договір №53-122-01-21-11544 від 13.12.2021 підписаний уповноваженими представниками сторін та скріплений печатками цих юридичних осіб.
На виконання умов Договору 1 позивачем було поставлено відповідачу товар на загальну суму 622 800, 00 з ПДВ, що підтверджується видатковою накладною №46 від 29.12.2021 (а.с. 21) та оформленим ярликом на придатну продукцію № 1-7-563 від 29.12.2021 (а.с. 22).
Враховуючи умови договору, строк оплати товару за Договором 1 - до 15.02.2022.
Однак оплата, згідно випискам по рахункам, здійснена відповідачем 27.07.2022 на суму 300 000, 00 грн, 09.08.2022 на суму 200 000, 00 грн, 16.08.2022 на суму 122 800,00 грн, з порушенням строків, передбачених п.6.1. Договору 1.
Між Державним підприємством "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" , від імені якого відокремлений підрозділ "Рівненська атомна електрична станція", та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтербудкомплекс" укладено договір поставки № 53-122-13-22-12547 від 17.11.2022 (далі - Договір 2).
Відповідно до п. 1.1. Договору 2 в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність Замовника продукцію, а Замовник, в свою чергу, зобов`язується оплатити продукцію за кількістю та за цінами, що передбачені у специфікації № 1 (Додаток № 1 до Договору 2).
Предметом поставки по даному договору є продукція: 31230000-07 Модуль гальванічної розв`язки, яка передбачена специфікацією № 1 до даного Договору (п. 1.2. Договору 2).
Згідно п. 2.2. Договору 2 , загальна сума договору (вартість продукції) становить 128 160,00 грн.
У пункті 3.1. Договору 2 сторонами погоджено, що продукція поставляється в строк по 21.11.2022. Продукція поставляється Постачальником на умовах DDP згідно Інкотермс-2010. Місце поставки та вантажоодержувач 34400, м. Вараш, склад Рівненського відділення ВП "Складське господарство" ДП "НАЕК "Енергоатом".
Оплата за поставлену продукцію здійснюється Замовником шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника протягом 45 календарних днів з дати оформлення ярлика на придатну продукцію згідно СОУ НАЕК 038:2021 "Управління закупівлями продукції. Організація вхідного контролю продукції для ВП Компанії" за умови реєстрації Постачальником належним чином оформленої та незаблокованої податкової накладної в ЄРПН. Початок перебігу строку оплати починається з дня наступного за днем оформлення ярлика на придатну продукцію( п.6.1. Договору 2).
Відповідно до п. 8.4. Договору 2 датою поставки продукції є дата підписання видаткової накладної або накладної вантажоодержувачем. Ризик випадкового пошкодження або випадкового знищення продукції переходить до Замовника з моменту поставки продукції.
Договір вважається укладеним з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками (для контрагентів які застосовують печатку). Строк дії даного Договору - по 30.06.2022 року, а в частині виконання гарантійних зобов`язань Постачальника, що передбачені даним договором - до спливу гарантійних строків (п. 12.1. Договору 2).
Договір №53-122-13-22-12547 від 17.11.2022 підписаний уповноваженими представниками сторін та скріплений печатками цих юридичних осіб.
На виконання умов Договору 2 позивачем поставлено відповідачу товар на загальну суму 128 160, 00 грн з ПДВ, що підтверджується видатковою накладною №28 від 01.12.2022 (а.с. 31) та оформленим ярликом на придатну продукцію № 1-7-296 від 09.12.2022 (а.с. 32).
Враховуючи умови договору, строк оплати товару за договором 2 - до 24.01.2023.
Однак оплата, згідно випискам по рахункам здійснена відповідачем 07.03.2023 на суму 50 000, 00 грн, 04.04.2023 на суму 78 160, 00 грн з порушенням строків, передбачених п.6.1. Договору 2.
Між Державним підприємством "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" , від імені якого відокремлений підрозділ "Рівненська атомна електрична станція", та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтербудкомплекс" укладено договір поставки № 53-122-01-21-11658 від 30.12.2021 (далі - Договір 3).
Відповідно до п. 1.1. Договору 3 в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність Замовника продукцію, а Замовник, в свою чергу, зобов`язується оплатити продукцію за кількістю та за цінами, що передбачені у специфікації № 1 (Додаток № 1 до Договору 3).
Предметом поставки по даному договору є продукція: 31230000-7 Модуль гальванічної розв`язки, яка передбачена специфікацією № 1 до даного Договору (п. 1.2. Договору 3).
Згідно п. 2.2. Договору 3 , загальна сума договору (вартість продукції) становить 20 340,00 грн.
У пункті 3.1. Договору 3 сторонами погоджено, що продукція поставляється в строк по 24.12.2021. Продукція поставляється Постачальником на умовах DDP згідно Інкотермс -2010. Місце поставки та вантажоодержувач 34400, м. Вараш, склад Рівненського відділення ВП "Складське господарство" ДП "НАЕК "Енергоатом".
Оплата за поставлену продукцію здійснюється Замовником шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника протягом 45 календарних днів з дати оформлення ярлика на придатну продукцію згідно СОУ НАЕК 038:2021 "Управління закупівлями продукції. Організація вхідного контролю продукції для ВП Компанії" за умови реєстрації Постачальником належним чином оформленої та незаблокованої податкової накладної в ЄРПН. Початок перебігу строку оплати починається з дня наступного за днем оформлення ярлика на придатну продукцію( п.6.1. Договору 3).
Відповідно до п. 8.4. Договору 3 датою поставки продукції є дата підписання видаткової накладної або накладної вантажоодержувачем. Ризик випадкового пошкодження або випадкового знищення продукції переходить до Замовника з моменту поставки продукції.
Договір вважається укладеним з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками (для контрагентів які застосовують печатку). Строк дії даного Договору - по 30.06.2022 року, а в частині виконання гарантійних зобов`язань Постачальника, що передбачені даним договором - до спливу гарантійних строків (п. 12.1. Договору 3).
Договір №53-122-01-21-11658 від 30.12.2021 підписаний уповноваженими представниками сторін та скріплений печатками цих юридичних осіб.
На виконання умов Договору 3 позивачем було поставлено відповідачу товар на загальну суму 20 400, 00 грн з ПДВ, що підтверджується видатковою накладною № 1 від 02.02.2022 (а.с.33) та оформленим ярликом на придатну продукцію № 1-7-031 від 03.02.2022 (а.с.37).
Враховуючи умови договору, строк оплати товару за договором 3 - до 21.03.2022.
Однак оплата, згідно виписці по рахункам, здійснена відповідачем 02.08.2022 на суму 20 340,00 грн. з порушенням строків, передбачених п.6.1. Договору 3.
Між Державним підприємством "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом", від імені якого відокремлений підрозділ "Рівненська атомна електрична станція", та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтербудкомплекс" укладено договір поставки № 53-122-13-22-12240 від 15.08.2022 (далі- Договір 4).
Відповідно до п. 1.1. Договору 4 в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність Замовника продукцію, а Замовник, в свою чергу, зобов`язується оплатити продукцію за кількістю та за цінами, що передбачені у специфікації № 1 (Додаток № 1 до Договору 4).
Предметом поставки по даному договору є продукція: 42120000-6 Запчастини насосів, яка передбачена специфікацією № 1 до даного Договору (п. 1.2. Договору 4).
Згідно п. 2.2. Договору 4, загальна сума договору (вартість продукції) становить 603 960, 00 грн.
У пункті 3.1. Договору 4 сторонами погоджено, що продукція поставляється в строк по 10.10.2022. Продукція поставляється Постачальником на умовах DDP згідно Інкотермс -2010. Місце поставки та вантажоодержувач 34400, м. Вараш, склад Рівненського відділення ВП "Складське господарство" ДП "НАЕК "Енергоатом".
Оплата за поставлену продукцію здійснюється Замовником шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника протягом 45 календарних днів з дати оформлення ярлика на придатну продукцію згідно СОУ НАЕК 038:2021 "Управління закупівлями продукції. Організація вхідного контролю продукції для ВП Компанії" за умови реєстрації Постачальником належним чином оформленої та незаблокованої податкової накладної в ЄРПН. Початок перебігу строку оплати починається з дня наступного за днем оформлення ярлика на придатну продукцію п.6.1. Договору 4).
Відповідно до п. 8.4. Договору 4 датою поставки продукції є дата підписання видаткової накладної або накладної вантажоодержувачем. Ризик випадкового пошкодження або випадкового знищення продукції переходить до Замовника з моменту поставки продукції.
Договір вважається укладеним з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками (для контрагентів які застосовують печатку). Строк дії даного Договору - по 30.04.2023 року, а в частині виконання гарантійних зобов`язань Постачальника, що передбачені даним договором - до спливу гарантійних строків (п. 12.1. Договору 4).
Договір № 53-122-13-22-12240 від 15.08.2022 підписаний уповноваженими представниками сторін та скріплений печатками цих юридичних осіб.
На виконання умов Договору 4 позивачем було поставлено відповідачу товар на загальну суму 603 960, 00 грн. з ПДВ, що підтверджується видатковою накладною № 19 від 07.09.2022 (а.с.55) та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію № 1-6-206 від 21.09.2022 (а.с.58); видатковою накладною № 20 та 21 від 07.09.2022 (а.с.55-56) та оформленими до них ярликами на придатну продукцію № 1-6-205 від 15.09.2022 та № 1-6-207 від 15.09.2022.
Враховуючи умови договору, строк оплати товару за договором 4 за видатковою накладною № 19 від 07.09. 2022 до 08.11.2022, а за видатковими накладними № 20 від 07.09.2022 та № 21 від 07.09.2022 до 31.10.2022
Однак оплата, згідно виписок по рахунках, здійснена відповідачем 02.08.2022 на суму 20 340,00 грн.; 30.11.2022 на суму 50 000, 00 грн; 20.12.2022 на суму 50 000,00 грн; 23.12.2022 на суму 50 000,00 грн; 28.12.2022 на суму 114 000,00 грн; 06.01.2023 на суму 164 000,00 грн; 10.01.2023 на суму 50 000, 00 грн; 17.01.2023 на суму 50 000,00 грн; 24.01.2023 на суму 25 960,00 грн; 30.01.2023 на суму 50 000, 00 грн. з порушенням строків, передбачених п.6.1. Договору 4.
Між Державним підприємством "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом", від імені якого відокремлений підрозділ "Рівненська атомна електрична станція", та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтербудкомплекс" укладено договір поставки № 53-122-13-21-10897 від 22.06.2021 (далі - Договір 5).
Відповідно до п. 1.1. Договору 5 в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність Замовника продукцію, а Замовник, в свою чергу, зобов`язується оплатити продукцію за кількістю та за цінами, що передбачені у специфікації № 1 (Додаток № 1 до Договору 5).
Предметом поставки по даному договору є продукція: 16810000-6 Частини для сільськогосподарської техніки, яка передбачена специфікацією № 1 до даного Договору (п. 1.2. Договору 5).
Згідно п. 2.2. Договору 5 , загальна сума договору (вартість продукції) становить 358 857, 60 грн.
У пункті 3.1. Договору 5 сторонами погоджено, що продукція поставляється в строк по 15.07.2021. Продукція поставляється Постачальником на умовах DDP згідно Інкотермс -2010. Місце поставки та вантажоодержувач 34400, м. Вараш, склад Рівненського відділення ВП "Складське господарство" ДП "НАЕК "Енергоатом".
Оплата за поставлену продукцію здійснюється Замовником шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника протягом 45 календарних днів з дати оформлення ярлика на придатну продукцію згідно СОУ НАЕК 038:2021 "Управління закупівлями продукції. Організація вхідного контролю продукції для ВП Компанії" за умови реєстрації Постачальником належним чином оформленої та незаблокованої податкової накладної в ЄРПН. Початок перебігу строку оплати починається з дня наступного за днем оформлення ярлика на придатну продукцію п.6.1. Договору 5).
Відповідно до п. 8.4. Договору 5 датою поставки продукції є дата підписання видаткової накладної або накладної вантажоодержувачем. Ризик випадкового пошкодження або випадкового знищення продукції переходить до Замовника з моменту поставки продукції.
Договір вважається укладеним з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками (для контрагентів які застосовують печатку). Строк дії даного Договору - по 30.06.2022 року, а в частині виконання гарантійних зобов`язань Постачальника, що передбачені даним договором - до спливу гарантійних строків (п. 12.1. Договору 5).
Договір № 53-122-13-21-10897 від 22.06.2021 підписаний уповноваженими представниками сторін та скріплений печатками цих юридичних осіб.
На виконання умов Договору 5 позивачем було поставлено відповідачу товар на загальну суму 358 857, 00 грн з ПДВ, що підтверджується видатковою накладною № 25 від 01.10.2021 на суму 76 987, 20 грн та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію № 1-8-343 від 18.02.2022, строк оплати до 06.04.2022; видатковою накладною № 26 від 01.10.2021 на суму 47 694,00 грн та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію №1-8-344 від 18.02.2022, строк оплати до 06.04.2022; видатковою накладною № 42 від 09.12.2021 на суму 35 592,00 грн та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію № 1-8-456 від 17.12.2022 , строк оплати до 01.02.2022; видатковою накладною № 43 від 09.12.2021 на суму 53 238,00 грн та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію № 1-8-455 від 17.12.2022, строк оплати до 01.02.2022; видатковою накладною № 44 від 07.12.2021 на суму 1008,00 грн та оформленим ярликом до неї на придатну продукцію №1-8-455 від 17.12.2022, строк оплати до 01.02.2022; видатковою накладною № 45 від 16.12.2021 на суму 12 474, 00 грн та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію № 1-8-455 від 17.12.2022, строк оплати до 01.02.2022; видатковою накладною № 48 від 28.12.2021 на суму 78 642,00 грн та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію № 1-8-492 від 20.12.2022, строк оплати до 04.02.2022; видатковою накладною №8 від 20.04.2022 на суму 10 836,00 грн та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію № Я-8-095 від 22.04.2022, строк оплати до 07.06.2022; видатковою накладною № 9 від 10.05.2022 на суму 9 660,00 грн та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію № Я-8-114 від 11.05.2022, строк оплати до 26.06.2022; видатковою накладною № 10 від 16.05.2022 на суму 21 120,00 грн та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію № Я-8-523 від 17.05.2022, строк оплати до 02.07.2022; видатковою накладною № 11 від 16.05.2022 на суму 8 400,00 грн та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію № Я-8-118 від 17.05.2022, строк оплати до 02.07.2022; видатковою накладною № 12 від 16.06.2022 на суму 9 036,00 грн та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію № 1-8-149 від 29.06.2022, строк оплати до 14.08.2022; видатковою накладною № 16 від 29.06.2022 на суму 10 622,00 грн та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію № 1-8-167 від 01.07.2022, строк оплати до 16.08.2022; видатковою накладною № 17 від 29.06.2022 на суму 10 622,00 грн та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію № 1-8-164 від 29.06.2022, строк оплати до 14.08.2022; видатковою накладною № 27 від 16.11.2022 на суму 17 526,00 грн та оформленим до неї ярликом на придатну продукцію № 1-8-272 від 22.11.2022, строк оплати до 07.01.2023(а.с.99-115).
Однак оплата, згідно випискам по рахунку, здійснена відповідачем 28.04.2022 у сумі 35 592,00 грн, 02.08.2022 у сумі 42 444,00 грн, 02.08.2022 у сумі 23 718, 00 грн, 02.08.2022 у сумі 1 008, 00 грн, 02.08.2022 у сумі 12 474,00 грн, 11.10.2022 у сумі 66 403, 20 грн, 11.10.2022 у сумі 10 836,00 грн, 11.10.2022 у сумі 9 660,00 грн, 11.10.2022 у сумі 21 120, 00 грн, 11.10.2022 у сумі 8 400,00 грн, 11.10.2022 у сумі 10 622, 40 грн, 09.11.2022 у сумі 9 036, 00 грн 09.11.2022 у сумі 3 240,00 грн, 09.11.2022 у сумі 78 642, 00 грн, 21.02.2023 у сумі 17 226,00 грн. з порушенням строків, передбачених п.6.1. Договору 5.
У зв`язку з простроченням оплати заборгованості відповідно до укладених договорів позивач, керуючись положеннями статті 625 ЦК України, нарахував відповідачу 134 912,94 грн інфляційних збитків та 15 466, 08 грн 3% річних.
Як унормовано положеннями статті 11 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) та статті 174 Господарського кодексу України (далі ГК України) договір є підставою для виникнення цивільних прав і обов`язків (господарських зобов`язань).
Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку (ч. 1 ст. 509 ЦК України).
Частиною 1 статті 265 ГК України передбачено, що за договором поставки одна сторона - постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму.
Відповідно до частини 6 статті 265 ГК України до відносин поставки, не врегульованих цим Кодексом, застосовуються відповідні положення ЦК України про договір купівлі-продажу.
Згідно з нормами статті 712 ЦК України, за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Статтею 655 ЦК України врегульовано, що за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Як передбачено частинами 1, 2 статті 692 ЦК України покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару. Покупець зобов`язаний сплатити продавцеві повну ціну переданого товару.
У силу вимог частини 1 статті 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Частиною 1, 2 статті 193 ГК України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Статтею 536 ЦК України унормовано, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Положеннями статті 525 ЦК України, та частини 6 статті 193 ГК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно з нормами статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Як визначено умовами договорів (пункт 6.1.), оплата за поставлену якісну продукцію здійснюється замовником шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника на протязі 45 календарних днів з дати оформлення ярлика на придатну продукцію згідно СОУ НАЕК 038:2021 "Управління закупівлями продукції. Організація вхідного контролю продукції для ВП Компанії".
Поставлена позивачем згідно видаткових накладних продукція успішно пройшла вхідний контроль (ВК-1) відповідача, що підтверджується ярликами на придатну продукцію, долученими до матеріалів справи.
Згідно з положеннями статті 625 ЦК України, боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.
Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Розрахунок заявлених до стягнення сум судом перевірено, визнано законними та обґрунтованими, а отже позовні вимоги є такими, що мають бути задоволені.
Водночас судом не приймаються як належні доводи відповідача про наявність підстав для зменшення розміру інфляційних збитків та 3 % річних на 90%.
Відповідно до ч. 1 ст. 612 ЦК України - боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом, при цьому ст. 525 ЦК України встановлено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Сплата 3 % річних від простроченої суми (якщо інший їх розмір не встановлений договором або законом) не має характеру штрафних санкцій і є способом захисту майнового права та інтересу кредитора шляхом отримання від боржника компенсації (плати) за користування ним коштами, належними до сплати кредиторові.
У разі несвоєчасного виконання боржником грошового зобов`язання у нього в силу закону (ч. 2 ст. 625 ЦК України) виникає обов`язок сплатити кредитору, поряд із сумою основного боргу, суму "інфляційних втрат" як компенсацію знецінення грошових коштів за основним зобов`язанням внаслідок інфляційних процесів у період прострочення їх оплати.
У кредитора згідно з ч.2 ст. 625 ЦК України є право вимоги до боржника щодо сплати інфляційних втрат за період прострочення в оплаті основного боргу. Водночас, якщо боржник після нарахування йому інфляційних втрат за відповідний місяць допустив подальше прострочення в оплаті основного боргу, то кредитор, виходячи з того, що зобов`язання зі сплати інфляційних втрат, яке виникло в силу закону, є грошовим, вправі нарахувати боржнику інфляційні втрати на суму основного боргу, збільшену на індекс інфляції за попередній місяць прострочення.
Відповідно до висновку Великої Палати Верховного Суду у постанові 07.04.2020 у справі №910/4590/19 зобов`язання зі сплати інфляційних та річних процентів є акцесорним, додатковим до основного, залежить від основного зобов`язання і поділяє його долю. Відповідно, й вимога про сплату інфляційних та річних процентів є додатковою до основної вимоги (п. 43 мотивувальної частини постанови).
З огляду на викладене суд констатує, що зобов`язання з оплати 3% річних та інфляційних втрат у випадку прострочення боржником зобов`язання випливає в силу ч. 2 ст. 625 ЦК України, а тому для виникнення у боржника даного зобов`язання позивачу немає необхідності спочатку звертатися до відповідача із вимогою про оплату вказаних сум, а вже у зв`язку із їх неоплатою - до суду за захистом своїх прав.
Посилання відповідача на наявність підстав для зменшення сум 3% річних та інфляційних втрат, як-то складне фінансове становище зумовлене обставинами непереборної сили, господарський суд оцінює критично та відхиляє, оскільки інфляційні втрати та 3% річних не є штрафними санкціями, а входять до складу грошового зобов`язання, відтак у господарського суду відсутні процесуальні повноваження для зменшення сум даного грошового зобов`язання.
Формулювання ст. 625 ЦК, коли нарахування процентів тісно пов`язується із застосуванням індексу інфляції, орієнтує на компенсаційний, а не штрафний характер відповідних процентів, а тому 3% річних не є неустойкою у розумінні положень ст. 549 ЦК і ст. 230 Господарського кодексу України.
Отже, за змістом наведеної норми закону нарахування інфляційних втрат на суму боргу та 3% річних входять до складу грошового зобов`язання і вважаються особливою мірою відповідальності боржника за прострочення грошового зобов`язання, оскільки виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів унаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування останнім утримуваними грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.
Щодо посилань ВП "Рівненська АЕС" на висновок Великої Палати Верховного Суду від 18.03.2020 у справі №902/417/18 щодо можливості суду за певних умов зменшити розмір як неустойки, штрафу, так і процентів річних за час затримки розрахунку відповідно до ст. 625 ЦК України, оскільки всі вони спрямовані на відновлення майнової сфери боржника, суд зазначає наступне.
Дані висновки зроблені Верховним Судом з урахуванням конкретних обставин справи, які мають юридичне значення, зокрема, те, що п.5.5 договору поставки №АП-02-0110 від 01.06.2017, невиконання якого стало підставою для звернення з позовом у справі №902/417/18, передбачено, що сторони дійшли згоди щодо зміни розміру процентної ставки, передбаченої ч.2 ст. 625 ЦК України, і встановили її в розмірі 40% річних від несплаченої загальної вартості товару протягом 90 календарних днів з дати, коли товар повинен бути сплачений покупцем та 96% річних від несплаченої ціни товару до дня повної оплати з дати закінчення дев`яноста календарних днів.
Крім того, постанова Верховного Суду від 18.03.2020 у справі №902/417/18 не містить висновків стосовно можливості суд зменшувати інфляційні втрати.
Доводи відповідача про різні моделі роботи ринку електричної енергії ДП "НАЕК Енергоатом" 2019-2021 роках, окупацію Запорізької атомної енергетичної станції та отримання збитку в 2022 році (хоча діючими залишаються Рівненська атомна електростанція (4 енергоблоки), Південноукраїнська атомна електростанція (3 енергоблоки) та Хмельницька атомна електростанція (2 енергоблоки)) не підтверджують неможливості своєчасного виконання договорів.
Суд, за результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні, і з наданням оцінки всім аргументам учасників справи у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами ст. ст. 75-79, 86 ГПК України, дійшов висновку про порушення майнових прав позивача, тому, позов слід задоволити у повному обсязі.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Як вбачається з матеріалів справи, при поданні позову, Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтербудкомплекс", заявляючи вимогу про стягнення коштів, було сплачено 2 684, 00 грн судового збору.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
При цьому згідно ч. 1 ст. 130 ГПК України у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Статтею 7 Закону України "Про судовий збір" унормовано підстави повернення судового збору, яким зокрема зазначено, що сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду.
Частиною 3 статті 7 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
За таких обставин, враховуючи фактичне визнання відповідачем у відзиві позовних вимог, позивачу підлягає поверненню з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову (2 684,00 / 50% = 1 342,00).
У відповідності до вищенаведених приписів Закону України "Про судовий збір"50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову, може бути повернуто ухвалою суду за клопотанням особи, яка його сплатила.
Таким чином, суд зазначає, що позивач не позбавлений права звернутися з відповідним клопотання про повернення судового збору.
Відповідно до ст. 129 ГПК України на відповідача покладається судовий збір в розмірі 50% судового збору, сплаченого при поданні позову, що дорівнює 1 342 грн 00 коп.
Керуючись ст. ст. 73-79, 91, 123, 129, 222, 233, 236-238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" (01032, м. Київ, вул. Назарівська, 3, код ЄДРПОУ 24584661) в особі відокремленого підрозділу "Рівненська атомна електрична станція" (34400, Рівненська обл., м. Вараш, код ЄДРПОУ ВП 05425046) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтербудкомплекс" (03045, м. Київ, провулок Віто-Литовський, буд. 15, код ЄДРПОУ 32846559) 134 912 (сто тридцять чотири тисячі дев`ятсот дванадцять тисяч) грн 94 коп., 15 466 (п`ятнадцять тисяч чотириста шістдесят шість тисяч) грн 08 коп. 3% річних та 1 342 (одну тисячу триста сорок дві) грн 00 коп. судового збору.
3. Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 16.10.2023
Суддя А.М.Горплюк
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2023 |
Оприлюднено | 18.10.2023 |
Номер документу | 114186554 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Горплюк А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні