Справа № 420/7198/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 жовтня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ до Головного управління ДПС в Одеській області та до Державної податкової служби України про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
I. Зміст позовних вимог.
До Одеського окружного адміністративного суду з позовом звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ (далі позивач) до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач-1, ГУ ДПС в Одеській області) та до Державної податкової служби України (далі відповідач-2, ДПС України), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 27.12.2022 р. №7957545/43223350, від 27.12.2022 р. №7957546/43223350, від 27.12.2022 р. №7957549/43223350, від 27.12.2022 р. № 7957548/43223350;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені ТОВ ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ податкові накладні №3 від 09.11.2022 р., №5 від 15.11.2022 р., №7 від 18.11.2022 р. та №8 від 25.11.2022 р.
II. Позиція сторін.
На обґрунтування вказаних позовних вимог позивач вказує, що основним видом діяльності ТОВ ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ є будівництво житлових і нежитлових будівель. Між ТОВ ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ, як субпідрядником, та ТОВ Л-Буд КОМПАНІ, як Генпідрядником, укладеного договір субпідряду від 16.08.2022 року№ 16/08-ТЗ на виконання комплексу будівельно-монтажних робіт. На виконання умов вказаного договору ТОВ Л-Буд КОМПАНІ перераховано позивачу суми передплати платіжними інструкціями № 4246 від 9 листопада 2022 року на суму 100000,00 грн., № 4260 від 15 листопада 2022 року на загальну суму 200000,00 грн., № 4276 від 18 листопада 2022 року на загальну суму 150000,00 грн., № 4291 від 25 листопада 2022 року на загальну суму 200000,00 грн. Відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 ПК України позивачем були складені на направленні для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні № 3 від 09.11.2022 року, № 5 від 15.12.2022 року, № 7 від 18.11.2022 року, № 8 від 25.11.2022 року, які були прийняті ДПС, проте реєстрація яких була зупинена з підстав відсутності в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та її обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Позивач подав до контролюючого органу повідомлення № 11 від 21.12.2022 р., № 12 від 21.12.2022 р., № 13 від 21.12.2022 р., № 14 від 21.12.2022 р., про подання пояснень щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, додавши до таких пояснень документи про підтвердження реальності здійснення господарської операції, зокрема, договірні та первинні документи, документи про спроможність здійснення позивачем господарської діяльності, що підтверджується квитанціями № 1. Проте, Комісією ГУ ДПС в Одеській області були прийняті оскаржувані рішення від 27.12.2022 р. №7957545/43223350, від 27.12.2022 р. №7957546/43223350, від 27.12.2022 р. №7957549/43223350, від 27.12.2022 р. № 7957548/43223350 про відмову в реєстрації податкових накладних, в якості підстав відмови зазначено «ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форма та галузевої специфіки, накладних. Вказані рішення позивач оскаржив в адміністративному порядку, однак скарги залишились без задоволення. Позивач вважає рішення про відмову в реєстрації вищевказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправними, оскільки у квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, виданої відповідачем щодо кожної з податкових накладних, без зазначено мотивів неврахування поданих платником податків - ТОВ ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ, документів. Разом з тим, звертаючись із поясненнями, та в подальшому - з адміністративною скаргою на оскаржувані рішення, позивач надавав відповідні пояснення щодо господарської операції та надавав вичерпні та достатні докази її реальності. Таким чином, у оскаржуваних рішеннях, вказана інформація, що не відповідає дійсності, оскільки ТОВ ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ надано до податкового органу повний пакет документів, що підтверджують надання послуг/виконання робіт, що зазначені у податкових накладних, та саме цих документів достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних / розрахунку коригування в ЄРПН.
08.05.2023 р. представником відповідачів подано до суду відзив на позов, яким вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, оскільки відповідно до фактичних обставин справи, позивач засобами електронного зв`язку направив на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні від 09.11.2022 № 3, 15.11.2022 № 5, 18.11.2022 № 7, 25.11.2022№ 8 зареєстровані на ТОВ «Л-БУД КОМПАШ» на загальну суму 650000 грн. За результатами обробки документів відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрацію вказаних ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.33 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також, ТОВ ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкових накладних. При цьому вказує, що станом на час зупинення реєстрації податкових накладних згідно інформаційної системи контролюючого органу відсутня подана таблиця даних платника податку на додану вартість з кодами УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.33, що відповідає проведеним операціям, на які складені податкові накладні. Отже, відомості щодо кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.33 є непідтвердженим. Позивач направив засобами електронного зв`язку повідомлення від 21.12.2022№ 11, 12, 13, 14 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, до кожного з яких долучив 137 документів. Проте, у зв`язку з не наданням ТОВ ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ разом із повідомленням копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, рішеннями Комісії Головного управління ДПС в Одеській області від 27.12.2022 р. №7957545/43223350, від 27.12.2022 р. №7957546/43223350, від 27.12.2022 р. №7957549/43223350, від 27.12.2022 р. № 7957548/43223350 відмовлено у реєстрації податкових накладних від 09.11.2022 № 3, 15.11.2022 № 5, 18.11.2022 № 7, 25.11.2022№ 8 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зокрема, відповідач вказує, що за умовами Договору субпідряду № 16/08-ТЗ, укладеному між ТОВ ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ та ТОВ Л-Буд КОМПАНІ, як Генпідрядником, невід`ємною частиною цього Договору є додатки та додаткові угоди є. В той же час позивачем разом з повідомленням не надано Додатку № 2 Графік виконання та фінансування робіт попри те, що останній є його невід`ємною частиною. Також на розгляд контролюючого органу позивачем не надано актів прийому-передачі робіт підписаних ТОВ Л-БУД КОМПАНІ та ТОВ ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ та завізованого представником Замовника будівництва, а також фінансових документів, що підтверджували б сплату грошових коштів за придбані товари та послуги, зокрема платіжних інструкцій. Таким чином, на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, Позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, і саме з цих підстав Головне управління ДПС відмовило у реєстрації спірних податкових накладних. Крім того, позовні вимоги в частині зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є передчасним, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.
10.05.2023 року представником позивача подана до суду відповідь на відзив, в якій вказує, що у відзиві відповідач не спростував твердження та аргументи позивача стосовно суті позовних вимог.
III. Процесуальні дії у справі.
Ухвалою суду від 18.04.2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України, якою передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Цією ухвалою зобов`язано ГУ ДПС в Одеській області разом з відзивом надати суду належним чином завірені копії документів зокрема, протоколів комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких були прийняті оскаржувані рішення, інші документи, які стали підставою для прийняття оскаржуваних рішень.
Ухвалою суду від 16.05.2023 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС в Одеській про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.
ТОВ ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ зареєстроване як юридична особа з 2019 року, основним видом діяльності якого за кодом КВЕД 41.20. Будівництво житлових і нежитлових будівель, про що свідчить виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. ( т.6 а.с. 190-191)
16 серпня 2022 року між позивачем, як субпідрядником, та ТОВ Л-Буд КОМПАНІ, як Генпідрядником, укладено договір субпідряду № 16/08-ТЗ, за умовами якого Субпідрядник за завданням Генпідрядника зобов`язується на свій ризик, своїми силами, матеріалами та засобами (власним транспортом і механізмами, з числа штатних працівників) у відповідності до проектної документації, діючих будівельних норм і правил якісно виконати комплекс будівельно-монтажних робіт (штукатурні роботи (код ДКПЛ 43.31.), покриття підлоги і облицювання стін (код ДКПП 43.33.), малярні роботи та скління (код ДКПП 43.34.). інші роботи із завершення будівництва (код ДК1IIІ 43.39.). інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у. (код ДКПГІ 43.99.), на Об`єкті -Будівництво багатофункціонального торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом по вул. Онуфрія Трутенка. 32 (вул. Михайла Максимовича, 32) у Солом`янському та Голосіївському районах м. Києва. Будинок (будівельний №3). Секція №3/4, згідно із затвердженою проектною документацією та здати вказані роботи Генпідряднику будівництва у встановлений термін. ( п. 1.1. п.п.. 1.1.1. договору). Згідно п. 3.3. оплата за цим договором здійснюється генпідрядником шляхом внесення коштів на поточний рахунок субпідрядника у національній валюті України згідно погодженого додатку № 2 (Графіку виконання та фінансування робіт), а за його відсутності розрахунки проводяться по факту виконання всього комплексу робіт (т. 5 а.с. 154-161).
На виконання умов вказаного договору, ТОВ Л-Буд КОМПАНІ здійснено оплату рахунків позивача шляхом перерахування безготівкових грошових коштів на поточний рахунок позивача, що підтверджується платіжними інструкціями № 4246 від 9 листопада 2022 року на суму 100000,00 грн., № 4260 від 15 листопада 2022 року на загальну суму 200000,00 грн., № 4276 від 18 листопада 2022 року на загальну суму 150000,00 грн., № 4291 від 25 листопада 2022 року на загальну суму 200000,00 грн. (т. 5 а.с. 164-167).
Позивачем за правилами першої події складено та направлено до ДПС для реєстрації у ЄРПН податкові накладні № 3 від 09.11.2022 року(т.1 а.с.26) № 5 від 15.12.2022 року (т.1 а.с.58), № 7 від 18.11.2022 року (т.3 а.с.88), № 8 від 25.11.2022 року (т.4 а.с.101).
За результатом обробки вказаних податкових накладних ДПС України оформлено квитанції від 28.11.2022 року, 29.11.2022 року, 12.12.2022 року, згідно яких "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкових накладних № № 25, 26, 28 від 08.02.2022 року та №№ 48- 51 від 15.02.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3824, , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та її обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. (т.1 а.с.28, т.2 а.с.60, т.3 а.с.90, т.4 а.с.103).
Позивачем були подані до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, зокрема
- повідомлення № 11 від 21.12.2022 року про надання пояснень щодо обґрунтування факту реального здійснення господарської операції, зазначеної у податковій накладній № 3 від 09.11.2022 року, та 137 додатків, що підтверджується документами довільного формату з квитанціями про їх доставку та прийняття. ( т.1 а.с.29-250, т. ІІ а.с. 1-55).
- повідомлення № 12 від 21.12.2022 року про надання пояснень щодо обґрунтування факту реального здійснення господарської операції, зазначеної у податковій накладній № 5 від 15.11.2022 року, та 137 додатків, що підтверджується документами довільного формату з квитанціями про їх доставку та прийняття (т.2 а.с.61-250, т.ІІІ а.с. 1 -85).
- повідомлення № 13 від 21.12.2022 року про надання пояснень щодо обґрунтування факту реального здійснення господарської операції, зазначеної у податковій накладній № 7 від 18.11.2022 року, та 137 додатків, що підтверджується документами довільного формату з квитанціями про їх доставку та прийняття (т.ІІІ а.с.91-250, т. IV а.с. 1-97).
- повідомлення № 14 від 21.12.2022 року про надання пояснень щодо обґрунтування факту реального здійснення господарської операції, зазначеної у податковій накладній № 8 від 25.11.2022 року, та 137 додатків, що підтверджується документами довільного формату з квитанціями про їх доставку та прийняття (т. IV а.с.105-250, т. V а.с. 1-151).
Підтвердженням електронної доставки до ДПС вищезазначених документів є наданий представником відповідачів скріншоти з бази АІС « Податковий блок» з переліком наданих документів. (т. VІ а.с. 218-239)
Розглянувши надані позивачем вищевказані пояснення та первинні документи згідно повідомлень до податкових накладних Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунку коригування в ЄРПН прийнято наступні рішення, зокрема
- рішення від 27.12.2022 р. № 7957545/43223350 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 09.11.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних,
- рішення від 27.12.2022 р. №7957546/43223350 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 15.11.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних
- рішення від 27.12.2022 р. №7957549/43223350 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 18.11.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних
Підставою прийняття Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунку коригування в ЄРПН вищевказаних рішень є ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. (т.2 а.с.56-57, т.3 а.с.86-87, т.4 а.с.98-99, т.5 а.с.152-153).
Не погодившись з вказаними рішеннями комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунку коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
V. Норми права, які застосував суд.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями ПК України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі - ПК України) передбачено, зокрема, -
- Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами. ( підпункт 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
- центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику ( пункт 20.2. статі 20 ПК України);
- датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. ( абзаци перший - третій пункту 187.1 статті 187 ПК України);
- на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін ( п.201.1. ст. 201 ПК України);
- при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. ( абзац перший пункту 201.10 ст. 201 ПК України);
- податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. (абзац другий пункту 201.10 ст. 201 ПК України).
- підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. ( абз. п`ятий п. 201.10. ст. 201 ПК України);
- реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. ( пункт 201.16. ст. 201 ПК України);
Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 , в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 34, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 1246) передбачено, зокрема,
- у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні: податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації ( абзаци 1-2 пункту 2 Порядку № 1246);
- після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування ( абзац 10 пункту 12 Порядку № 1246);
- за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). ( пункт 13 Порядку № 1246);
- квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. ( пункт 14 Порядку № 1246).
- у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття. ( пункт 15 Порядку № 1246).
- у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку. ( пункт 17 Порядку № 1246).
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначено постановою Кабміну України від 11 грудня 2019 року № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка з 01 лютого 2020 року набрала чинності ( далі - Порядок № 1165), зокрема, -
- платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1 до Порядку № 1165), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2 до Порядку №1165). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1165). ( пункт 5 Порядку №1165)
- у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. ( пункт 7 Порядку №1165).
- платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. ( пункт 8 Порядку №1165).
- платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет. ( пункт 9 Порядку №1165).
- у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації. ( пункт 11 Порядку №1165);
- комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. ( абзац перший пункту 25 Порядку №1165);
- комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. ( абзац другий пункту 25 цього Порядку);
- комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. (абзац перший пункту 26 Порядку №1165);
- комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком. ( абзац другий пункту 26 Порядку №1165);
Додатком № 3 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС. ( пункт 1 додатку № 3 Порядку №1165)
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 1212.2019 року № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 за № 1245/34216, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин ( далі - Порядок № 520), зокрема, -
- прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). ( пункт 2 Порядку № 520).
- у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. ( пункт 4 Порядку № 520).
- перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. ( пункт 5 Порядку № 520).
- письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)). ( пункт 6 Порядку № 520).
- письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. ( пункт 9 Порядку № 520).
- комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. ( пункт 11 Порядку № 520).
- рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку ( пункт 13 Порядку № 520).
VI. Оцінка суду.
З аналізу наведених вище правових норм вбачається чітко встановлений алгоритм поведінки контролюючого органу щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка направлена платником податку на додану вартість для реєстрації: автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків; зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (направлення платнику податку в автоматизованому режимі квитанції про зупинення реєстрації із зазначенням критеріїв ризиковості платника та/або операції, на підставі якого зупинена реєстрація, та пропозиції надати пояснення та копії документів, необхідних для вирішення питання про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування); прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування комісією контролюючого органу; підстави для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Отже, наявність повноважень на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та подальша реалізація його управлінських функцій, у даному випадку прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є обставинами, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії.
Як встановлено судом, спірність питання у даній справі полягає у правомірності рішень, прийнятих регіональною комісією ГУ ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкових накладних № 3 від 09.11.2022 р., № 5 від 15.11.2022 р., № 7 від 18.11.2022 р. та № 8 від 25.11.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
При цьому, реєстрація спірних податкових накладних № 3 від 09.11.2022 р., № 5 від 15.11.2022 р., № 7 від 18.11.2022 р. та № 8 від 25.11.2022 р зупинена на підставі підпункту 201.16 статті 201 ПК України з підстав того, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3824, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та її обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення. Запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН. (т.1 а.с.28, т.2 а.с.60, т.3 а.с.90, т.4 а.с.103).
Суд звертає увагу на те, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів. При цьому, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган повинен вимагати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях, чого зроблено не було.
Як встановлено судом, надіслані позивачі квитанції від 28.11.2022 року, 29.11.2022 року, 12.12.2022 року про зупинення реєстрації податкових накладних містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
У зв`язку з чим, позивач надав контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати.
При цьому, суд вважає необґрунтованою позицію відповідачів, яка полягає у суперечності вимогам чинного законодавства визначення податковим органом у квитанціях документів, які слід надати на розгляд комісії, оскільки підпунктом 3 пункту 11 Порядку № 1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначається, серед іншого, пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Суд також зазначає, що за змістом пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій додатку № 3 до Порядку № 1165 зупинення реєстрації ПН/РК відбувається за відсутності товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість.
Відповідно до квитанцій від 28.11.2022 року, 29.11.2022 року, 12.12.2022 року, реєстрацію податкових накладних податкові накладні № 3 від 09.11.2022 року, № 5 від 15.12.2022 року, № 7 від 18.11.2022 року, № 8 від 25.11.2022 року зупинено на пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3824, , відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та її обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
Разом з тим, у відзиві на позов відповідач вказує, що на час зупинення реєстрації спірних податкових накладних була відсутня подана таблиця даних платника податку на додану вартість, отже, відомості щодо кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.33 є непідтвердженими.
Відтак, висновок відповідача щодо не підтвердження відомостей щодо кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.33 за даними таблиці даних платника податку на додану вартість при відсутності взагалі таблиці даних платника податку на час зупинення реєстрації спірної податкової накладної є суперечливим та не відповідає вищевказаним положенням Порядку № 1165.
При цьому, у разі коли до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником податку недостовірної інформації, в таблиці даних платника податку, яка врахована, зокрема в автоматичному режимі, комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу (додаток 7). ( пункт 19 Порядку № 1165).
Проте, матеріали справи не містять доказів прийняття регіональною комісією рішення про неврахування таблиці даних платника податку.
З огляду на вказане, суд вважає необґрунтованим зупинення реєстрації спірних податкових накладних із підстав відповідності господарської операції пункту 1 Критеріїв ризиковості операцій.
Як зазначалось вище, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Щодо аналізу наведених норм Порядку № 520, то Верховний Суд у постановах від 18 листопада 2021 року по справі № 380/3498/20, від 3 листопада 2021 року у справі № 360/2460/20, від 29 червня 2022 року у справі №380/5383/21, від 27 липня 2022 року у справі № 520/15348/2020, від 16 вересня 2022 року у справі №380/7736/21, від 25 листопада 2022 року №320/3484/21 зазначив, що за пунктом 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним. В залежності від виду господарської операції, за наслідками якої подається податкова декларація для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також відповідних договірних зобов`язань між суб`єктами господарювання, обсяг документів може бути відмінним. При цьому зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Крім того, відповідно до пункту 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
При цьому, затверджена вказаним Порядком № 520 форма вказаного рішення передбачає, що у разі ненадання платником податку копій документів, зокрема, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, документи з відміткою які не надано слід підкреслити.
Як вбачається зі змісту оскаржуваних рішень регіональної комісії ГУ ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації спірної податкової накладної, то будь-яке підкреслення щодо документів, яких не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної відсутнє, що не відповідає вимогам Порядку № 1165.
Крім того, відповідачем залишено поза увагою письмові пояснення позивача та перелік документів, подані разом з повідомленнями від 21.12.2022за № 11-14, оскільки жодних пояснень чи обґрунтувань того, чому надана в них інформація та документи не взяті до уваги при прийнятті оскаржуваних рішень, відповідач не надав.
Разом з тим, у відзиві на позов представник відповідачів стверджує, що позивачем на розгляд Комісії регіонального рівня не надавались, зокрема, 1) додаток № 2 « Графік виконання та фінансування робіт», який невід`ємною частиною договору субпідряду № 16/08-ТЗ, укладеному між ТОВ ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ та ТОВ Л-Буд КОМПАНІ, акти прийому-передачі робіт, завізовані представником Замовника будівництва. 2) На підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій також не було надано бухгалтерських документів (наприклад, оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10,15,: 0, 31, 36, 66, 90, 93 тощо, плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у ПН позивача (наявність ділової мети). 3) На розгляд Комісії регіонального рівня позивачем надана рахунки-фактури, видаткові накладні та акти надання послуг щодо договорів поставки (№ 27/1-РП від 06.09.2022; № Б/31/08/22 від 31.08.2022; № 101002/22-П від 04.01.2022; № 1344 П від 30.08.2022; № 409016/19-П від 09.09.2019; № А3002 від 27.09.2022; № 22/09-2022-2 від 22.09.2022), а також наданий договір № 15/09/2022 про надання послуг будівельними механічними засобами від 15.09.2022, проте не надано будь-яких фінансових документів, зокрема платіжних інструкцій. 4) Аналогічно з Договором оренди № ИН/60о-22 від 31.10.2022 Позивачем не надаються будь-які документи, що б підтверджували перерахування коштів на рахунок Орендодавця за оренду офісного приміщення. До Договору оренди обладнання № 01/09/2022 від 01.09.2022 Позивачем не надається акт-прийому передачі обладнання та платіжну інструкцію про перерахування коштів Орендодавцю.
Згідно з пунктами 44-46 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Проте, наданий до суду у табличному варіанті витяг з протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН щодо розгляду пояснень та копій документів, поданих платником податку від 27.12.2022 р. № 177/15-32 також не містить підстав прийняття Комісією ГУ ДПС в Одеській області оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації спірних податкових накладних, у тому числі результатів проведених перевірок поданих платником податку копій документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні. ( т.VІІ а.с. 3).
Відтак, наявні підстави для висновку про не додержання податковим органом вимог п.п. 44, 46 Порядку № 1165 в частині розгляду пояснень та копій документів, поданих платником податку щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено.
З огляду на вказане, перелічені відповідачем доводи ґрунтується на доказах, які у розумінні статті 74 КАС України є не допустимими, оскільки обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Крім того, суд зауважує, що про вказаний перелік ненаданих до податкового органу документів позивачу стало відомо вже після того, як відповідач відмовив у реєстрації спірних податкових накладних. А за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення Комісією конкретного переліку документів, що мають бути надані для реєстрації ПК/РК, вказане свідчить про необґрунтованість такого не надання.
Щодо посилання на відсутність платіжних документів, то вказані обставини не виключають настання першої із визначних пунктом 187.1 статті 187 ПК України події - дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню.
Водночас слід відмітити, що у даній справі суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, на підставі яких складено спірні податкові накладні, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог ПК України, а тому не є предметом судового розгляду у справах щодо оскарження рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, які стосуються наявності чи відсутності підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних згідно виключних підстав для вчинення податковим органом таких дій та прийняття рішень, що передбачені податковим законодавством, до числа яких не відноситься встановлення ані контролюючим органом, ані судом реальності господарських операцій поза межами податкового контролю та прийнятими за такими заходами контролю рішеннями.
Вказане узгоджується з позицією Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, викладеною у постанові від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17 (адміністративне провадження № К/9901/62719/18), яка полягає у тому, що " всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних".
З огляду на вказане, суд вважає, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Разом з тим, суд приймає до уваги, що також не заперечується відповідачам, що разом з повідомленням від 21.12.2022за № 11-14 позивачем були надані податковому органу документи, що підтверджують придбання ТОВ «ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» необхідних матеріалів у постачальників для виконання робіт за договором субпідряду, укладеного із Генпідрядником ТОВ «Л-БУД КОМПАНІ», зокрема,
- договір поставки продукції № 27/1-РП від 06.09.2022, укладений між ТОВ «ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» (за Договором - Покупець») та ТОВ «Водаленд Україна» за Договором - «Постачальник»), на виконання умов якого поставлено Покупцю лоток водовідвідний полімер бетонний, решітка, кріплення з цинкової сталі з гвинтом, заглушка для лотка полімер бетонного та ін.) про що свідчать рахунок-фактури, видаткові накладні ( за переліком)
- договір поставки продукції №1344 П від 30.08.2022 р., укладений між ТОВ «ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» (за Договором - «Покупець») та ТОВ «Завод «Енергія» (за Договором - «Постачальник»), на виконання умов якого поставлено Покупцю різний витратний матеріал (сітки кладочні, цвяхи будівельні, сітки зварні в рулоні- проволоки та ін.),про що свідчать рахунок-фактури, видаткові накладні( за переліком)
-договір поставки №Б/31/08/22 від 31.08.2022 р., укладений між ГОВ «ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» ( за Договором - «Покупець») та ТОВ «Астор і Ко» (за Договором - «Постачальник»), на виконання умов якого поставлено Покупцю бетон, про що свідчать видаткові накладні ( за переліком)
- договір № 101002/22-11 поставки товарів від 04.01.2022 р., укладений між ТОВ «ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» (за Договором - «Покупець») та Мале підприємство у вигляді ТОВ « Айроц» (за Договором - «Постачальник»), на виконання умов якого поставлено Покупцю товар (грунтовка, суха суміш та інше), про що свідчать рахунки на оплату, видаткові накладні ( за переліком),
- договір №15/09/2022 від 15.09.2022 р., укладений між ТОВ «ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» (за Договором - «Замовник») та ТОВ «Трест Буд» (за Договором «Виконавець»), на виконання умов якого надано Замовнику послуги з подачі бетону на відстань автобетоннонасосом на об`єкті Замовника, про що свідчать рахунки на оплату, акти надання послуг ( за переліком),
- договір поставки № А3002 від 27.09.2022 р., укладений між ТОВ «ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» (за Договором - «Покупець») та ТОВ «Дрімбуд Констракшн» (за Договором - «Постачальник»), на виконання умов якого було поставлено Покупцю різний витратний матеріал (пісок річковий та ін.), про що свідчать рахунки на оплату, видаткові накладні ( за переліком),
- договір поставки №22/09-2022-2 від 22.09.2022 р.. укладений між ТОВ «ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» (за Договором - «Покупець») та ФОП ОСОБА_1 (за Договором - «Постачальник»), на виконання умов якого поставлено Покупцю (лазерний рівень, манометр тиску, наколінники на штани, рівень будівельний та ін.), про що свідчать рахунок на оплату №530 від 27.09.2022 р., видаткова накладна №БНФ00000468 від27.09.2022 р.;
- договір про надання послуг №9/8588 від 27.06.2022 р., укладений між ТОВ «ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» (за Договором - «Покупець») та ТОВ «АВК ЕДИНЕНИЕ» (за Договором - «Постачальник»), на виконання умов якого було надано Покупцю послуги з питань автоматизованого визначення вартості будівельних робіт при застосуванні ПК \BK-5 «Автоматизований випуск на ПЕОМ кошторисно-ресурсної документації» на основних та додаткових робочих місцях, про що свідчать рахунок №296 від 27.06.2022 р.. акт здачі-прийняття послуг № 287 від 01.11.2022 р.:
- договір № 409016/19-П поставки товарів від 09.09.2019 р, укладений між ТОВ «ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» (за Договором - «Покупець») та ТОВ «Сомік» (за Договором - «Постачальник») на виконання умов якого було поставлено Покупцю різний витратний матеріал (піна монтажна, піна клей, плити, пластобит, болторізи, фіксатори, піна монтажна багатоцільова, піна монтажна професійна, полотно, мастика, плівка поліетиленова, бетон, грунтівка, суміші, штукатурка, диски, терки, хрестики пластмасові, цемент, маяк штукатурний, рукавички робочі, мішки поліпропиленові, шліфувальна шкурка, міксер для сухих сумішей, ніж с сегментованим лезом, затирка, сітка зварна, щітка ручна, ручка для валика, валик, віник сорго, молоток слюсарний, бетон- контакт. круг відрізний та інше), а також надано транспортні послуги, що свідчать рахунки на оплату, видаткові накладні, ТТН, акт наданих послуг
- договір оренди від 31.10.2022 року № ИН/60о-22, укладений між позивачем, як орендарем, та ТОВ Промзв`язок Інвест, як орендодавцем, разом з додатком 1;
- договір від 01.09.2022 року № 01/09/2022 оренди обладнання, укладений між позивачем, як орендарем, та ФОП ОСОБА_2 , як орендодавцем. (т. V а.с. 168-250, т. VІ а.с. 1-189)
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Наведене узгоджується із правовою позицією, що викладена Верховним Судом у постановах від 27 січня 2022 року у справі № 380/2365/21, від 18 червня 2019 року у справі № 0740/804/18 та від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18.
Зважаючи на докази, надані позивачем до податкового органу після зупинення реєстрації податкових накладних, та докази, які надані до матеріалів справи, що повністю розкривають зміст господарської операції між ТОВ «ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» та ТОВ Л-Буд КОМПАНІ, суд вважає, що контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації спірних податкових накладних, так як спірні рішення не є обґрунтованими та вмотивованими, та не містить переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття, оскільки не встановлюють, які саме первинні документи позивач не надав податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Підсумовуючи викладене суд дійшов висновку, що вимоги позивача про визнання протиправним та скасування рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2022 р. № 7957545/43223350, від 27.12.2022 р. № 7957546/43223350, від 27.12.2022 р. № 7957549/43223350, від 27.12.2022 р. № 7957548/43223350 є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
При цьому, суд вказує на помилковість сформульованої позивачем вимоги про визнання протиправними та скасування в частині рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації не підлягає задоволенню, оскільки не відповідає назві оскаржуваних рішень та органу, який їх прийняв.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 3 від 09.11.2022 р., № 5 від 15.11.2022 р., № 7 від 18.11.2022 р. та № 8 від 25.11.2022 р., то суд враховує наступне.
Згідно частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Згідно пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
У цьому випадку, зобов`язання відповідача-2 (ДПС України) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Зважаючи на те, що судом встановлено протиправність рішень відповідача-1 щодо відмови реєстрації спірних податкових накладних, відповідно, вимога позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 3 від 09.11.2022 р., № 5 від 15.11.2022 р., № 7 від 18.11.2022 р. та № 8 від 25.11.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх фактичного подання, є також обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Інші доводи учасників справи висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на невірному трактуванні фактичних обставин та норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини.
VІІ. Висновок суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Суд розглядає адміністративні справи не інакше, як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. (ч. 2 ст. 9 КАС України)
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єктів владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню.
VIII. Розподіл судових витрат.
Відповідно до вимог частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа лише у разі задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень.
Як встановлено судом, при зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір в сумі 10 736,00 грн., який є належним за подання даного позову, що підтверджується квитанцією від 28.03.2023 року. (т. 1 а.с.25).
Враховуючи, що за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, тому судовий збір у сумі 10 736,00 грн., підлягає стягненню на за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Одеській області користь позивача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ (вул. Космонавта Комарова, буд. 10, офіс 316, м. Одеса, Одеська обл., 65101, код ЄДРПОУ: 43223350) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ: 44069166) та до Державної податкової служби України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, Київська обл., 04053, код ЄДРПОУ: 43005393) про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2022 року №7957545/43223350.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 09.11.2022 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ", код ЄДРПОУ 43223350 днем її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2022 року №7957546/43223350.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних Податкову накладну № 5 від 15.11.2022 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ", код ЄДРПОУ 43223350 днем її фактичного подання;
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2022 року №7957549/43223350.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних Податкову накладну № 7 від 18.11.2022 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ", код ЄДРПОУ 43223350 днем її фактичного подання;
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2022 року №7957548/43223350.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних Податкову накладну № 8 від 25.11.2022 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ", код ЄДРПОУ 43223350 днем її фактичного подання;
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська 5, код ЄДРПОУ 44069166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПІВДЕННА УКРАЇНСЬКА БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ" (вул. Космонавта Комарова, буд. 10, офіс 316, м. Одеса, Одеська обл., 65101, код ЄДРПОУ: 43223350) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 10 736,00 (десять тисяч сімсот тридцять шість грн. 00 коп.) гривень.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
СуддяВ.А. Дубровна
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2023 |
Оприлюднено | 18.10.2023 |
Номер документу | 114197717 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Дубровна В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні