Рішення
від 16.10.2023 по справі 420/24862/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/24862/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Приватного підприємства «ФРІЛАН» (Тираспільське шосе,41-А, смт Хлібодарське, Біляївський район, Одеська область, 67667) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Приватного підприємства «ФРІЛАН» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, за результатом якого позивач просить:

визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 8901605/38643117 від 30 травня 2023 року;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №7 від 17 січня 2023 року, складену Приватним підприємством «ФРІЛАН», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 8901606/38643117 від 30 травня 2023 року;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №6 від 17 січня 2023 року, складену Приватним підприємством «ФРІЛАН», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання;

стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «ФРІЛАН» суму сплаченого судового збору у розмірі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) гривень 00 (нуль) копійок.

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що між Приватним підприємством «ФРІЛАН» (Підрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «АСТ АГРО» (Замовник) було укладено Договір підряду на виконання сільськогосподарських робіт №06/01/2023-2 від 06 січня 2023 року (далі - Договір), відповідно до п. 1.1 якого Підрядник зобов`язується виконати на виробничих площах Замовника сільськогосподарські роботи: оранка, сівба, культивація, боронування, дискування, внесення добрив, збір зернових та/або бобових культур й т.ін. (далі також - «Роботи») на умовах цього Договору, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконані Роботи. На виконання вищезазначених умов Договору, того ж дня Сторони підписали між собою Додаток №2 до Договору від 06 січня 2023 року (далі - Додаток), яким узгодили види робіт (види технологічних процесів), які включають в себе: внесення ЗЗР, внесення рідкого комплексного добрива, внесення мінеральних добрив, обробіток ґрунту, збір врожаю, посів, переїзди. Також, Сторони узгодили вимоги та норми щодо виконання робіт. Вказані роботи виконувались поетапно, що виконання кожного окремого виду робіт Сторони підписували Акт надання послуг.

Так, зокрема, 17 січня 2023 року між Сторонами було підписано Акт надання послуг №4 від 17 січня 2023 року щодо робіт: відвезення зерна сої від комбайна, у кількості 8 діб, на загальну суму 140 423,42 грн. з ПДВ. Виконання вищезазначених робіт відбувалось з використанням власних сил та засобів відповідно до умов Договору. За Фактом виконання робіт (першої події) та у відповідності до положень ст. 201 Податкового кодексу України Підрядником було складено та подано на реєстрацію податкову накладну №7 від 17 січня 2023 року.

Також, 17 січня 2023 року між Сторонами було підписано Акт надання послуг №5 від 17 січня 2023 року щодо таких робіт (послуг): збір врожаю сої, у кількості 151,23 га, на загальну суму 304 164,66 грн. з ПДВ. Виконання вищезазначених робіт відбувалось з використанням власних сил та засобів відповідно до умов Договору. За Фактом виконання робіт (першої події) та у відповідності до положень ст. 201 Податкового кодексу України Підрядником було складено та подано на реєстрацію податкову накладну №6 від 17 січня 2023 РОКУ. Виконані роботи було оплачено відповідно до умов Договору, про що свідчать відповідні Платіжні інструкції: Платіжне доручення №943 від 24 березня 2023 року, №980 від 10 квітня 2023 року, №1128 від 16 травня 2023 року.

Однак, реєстрацію вищезазначених податкових накладних було зупинено. Оскільки у тексті квитанцій про зупинення реєстрації не було точно зазначено, які саме документи вимагаються від платника податку, Позивач діяв на власний розсуд і підготував пояснення щодо господарської операції із копіями документів, керуючись нормами ПК України, Порядками №520 та №1165.

З огляду на зупинку реєстрації податкової накладної № 7 від 17 січня 2023 року та керуючись п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок № 520), Позивачем було направлено до податкового органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №4 від 25 травня 2023 року (далі - Повідомлення) щодо Податкової накладної №7 від 17 січня 2023 року разом з документами, які в повній мірі підтверджують реальність господарської операції. Однак, незважаючи на це та не прийнявши до уваги надані Позивачем пояснення та документи, 30 травня 2023 року Контролюючий орган прийняв Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8901605/38643117 від 30 травня 2023 року (далі - Оскаржуване рішення №1). Не погодившись із Оскаржуваним рішенням, Позивач у встановленому законодавством порядку звернувся до Відповідача-2 зі Скаргою щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07 червня 2023 року. Однак, Віповідач-2 не взяв до уваги Скаргу Позивача та 19 червня 2023 року прийняв Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №50564/38643117/2 від 19 червня 2023 року, яким було залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 17 січня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

З огляду на зупинку реєстрації податкової накладної № 6 від 17 січня 2023 року та керуючись п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок № 520), Позивачем було направлено до податкового органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №5 від 25 травня 2023 року (далі - Повідомлення) щодо Податкової накладної №6 від 17 січня 2023 року разом з документами, які в повній мірі підтверджують реальність господарської операції. Однак, незважаючи на це та не прийнявши до уваги надані Позивачем пояснення та документи, 30 травня 2023 року Контролюючий орган прийняв Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8901606/38643117 від 30 травня 2023 року (далі - Оскаржуване рішення №2). Не погодившисьіз Оскаржуванимрішенням № 2,Позивачу встановленому законодавством порядку звернувся до Відповідача-2 зі Скаргою щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08 червня 2023 року. Однак, Віповідач-2 не взяв до уваги Скаргу Позивача та 19 червня 2023року прийняв Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №50664/38643117/2 від 19 червня 2023 року, яким було залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 17 січня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Таким чином, дії Відповідача-1 щодо зупинення реєстрації податкових накладних, є протиправними, а Відповідач-2 прийняв необгрунтовані рішення, без урахування всіх обставин, що мали значення для прийняття рішення, непропорційно, а отже, ці рішення є протиправними та такими, що підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 20 вересня 2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст.262 КАС України).

Від представника ГУ ДПС в Одеській області через канцелярію суду надійшов відзив на позовну заяву, де відповідач просив суд відмовити у задоволенні позову повністю. В обґрунтування своїх заперечень представник органів ДПС навів нормативне регулювання спірних правовідносин та зазначив, що зупинення реєстрації податкових накладних позивача відбулось у межах чинного законодавства. Обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на Позивача. За отриманими Квитанціями з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України Позивачу було повідомлено, що реєстрація податкових накладних №6, №7 зупинена: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної, в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуг 01.61, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операції». Додатково повідомляємо: показник "D"=3.7341%, "Р"=51689.45. Пункт 1 вказаних Критеріїв передбачає, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Також, ПП «ФРІЛАН» було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної. На виконання п. 11 Порядків №1165 Позивачем були подані до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. Разом зповідомленням№6 проподання пояснень та копій документівщодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 08.06.2023 року, Позивачем надано 21 додаток (скріншот з аналітичної системи АІС «Податковий блок» додаємо). Разом зповідомленням№8 про подання пояснень такопій документівщодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 26.05.2023 року, Позивачем надано 7 додатків (скріншот з аналітичної системи АІС «Податковий блок» додаємо).

Розглянувши надані первинні документи згідно повідомлення до податкових накладних, Головне управління ДПС в Одеській області звертає увагу Шановний суд, на неповноту доказової бази щодо проведення операцій. На розгляд Комісії регіонального рівня не надавалося, зокрема про наявні потужності підприємства: автомобільний транспорт та іншу техніку необхідну для функціонування підприємства та виконнання своїх функцій та обов`язків, що знаходиться в оренді чи власності підприємства, інвентаризаційні описи складського приміщення. З вищезазначеного вбачається, що документи, які були подані на розгляд комісії є сумнівними та ймовірно складені із порушенням чинного законодавства. Крім того, слід зазначити, що Позивачем до суду надано копії документів, які не надавались на розгляд комісії регіонального рівня. Таким чином, із матеріалів справи слідує, що відповідач 1 приймав рішення за одних обставин та документів, а позивач просить суд скасувати вказане рішення обґрунтовуючи іншими (додатковими) обставинами та документами. За таким обставин, позивач фактично просить суд перебрати на себе функції контролюючого органу (ДПС) в частині дослідження документів та визначення права позивача на складення податкової накладної, що на думку контролюючого органу, є неправомірною вимогою та не може бути задоволеною.

Відповідач ДПС України відзив на позовну заяву не подав.

Представник позивача надав до суду відповідь на відзив на позов. Представник позивача вказує, що всі необхідні документи, відповідно до Порядку №520, щодо здійснення господарської операції, матеріально-технічної бази та наявності трудових ресурсів було надано. Таким чином, дії Відповідача-1 щодо зупинення реєстрації податкової накладної, є протиправними, а Відповідач-2 прийняв необгрунтовані рішення, без урахування всіх обставин, що мали значення для прийняття рішення, непропорційно, а отже, ці рішення є протиправними та такими, що підлягає скасуванню. На контролюючий орган покладається обовязок щодо доказування правомірності свого рішення про зупинення реєстрації податкової накладної та подальших дій чи бездіяльності (ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України. Отже, саме податковий орган повинен надати належні та достатні докази того, що дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної вчинено у відповідності до приписів п. 201.16 ст. 201 ПК України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, та за наявності підстав, встановлених вищезгаданими Критеріями оцінки ступеня ризиків. Крім того, Верховний Суд також наголошував на тому, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції ПРЯМО вказує на те. шо рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії ПРО ВІДМОВУ У реєстрації податкової накладної, теж не є законним. Підсумовуючи викладене, вбачається, що тільки за умови чіткого визначення Відповідачами конкретного виду критерію оцінки ступеня ризики, для Позивача видається можливим реалізувати своє право як платника податків на подання вичерпного переліку документів з метою підтвердження правомірності та реальності формування своїх податкових зобов`язань та подання ПН на реєстрацію в ЄРПН. Окрім цього, Позивач вважає за необхідне звернути увагу, що Верховний Суд неодноразово висловлював позицію, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

За таких умов, Позивач не визнає (відхиляє) наведені у відзиві ГУ ДПС в Одеській області та ДПС України заперечення з мотивів, які вже раніше в повному обсязі були викладені у адміністративному позові та додатково наведені у відповіді на відзив.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.

Приватне підприємство «ФРІЛАН» (далі - Позивач) зареєстровано як юридичну особу в установленому законом порядку. Відомості щодо юридичної особи внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (дата державної реєстрації 25 березня 2013 року, номер запису: 15561020000046495). Позивач має статус платника податку на додану вартість.

Код суб`єкта господарювання за ЄДРПОУ: 38643117 .

Видами діяльності Позивача є:

КВЕД 54.31 «Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (основний)»;

КВЕД 01.61 «Допоміжна діяльність у рослинництві»;

КВЕД 45.20 «Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів»;

КВЕД 45.32 «Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів»;

КВЕД 46.14 «Діяльність посередників у торгівлі машинами, промисловим устаткованням, суднами та літаками»;

КВЕД 46.21 «Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин»;

КВЕД 46.61 «Оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткованням»;

КВЕД 77.31 «Надання в оренду сільськогосподарських машин і устатковання»;

КВЕД 46.75 «Оптова торгівля хімічними продуктами»;

КВЕД 52.21 «Допоміжне обслуговування наземного транспорту»;

КВЕД 64.91 «Фінансовий лізинг»;

КВЕД 49.41 «Вантажний автомобільний транспорт»,

відомості про що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Звертаємо увагу на те, що Позивач належить до кола осіб приватного права, є суб`єктом господарювання, основною метою якого є отримання прибутку. Господарська операція була обумовлена виключно однією метою - отриманням прибутку.

Судом встановлено, що Між Приватним підприємством «ФРІЛАН» (Підрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «АСТ АГРО» (код ЄДРПОУ 39590635) (Замовник) (разом - Сторони) було укладено Договір підряду на виконання сільськогосподарських робіт №06/01/2023-2 від 06 січня 2023 року (далі - Договір), відповідно до п. 1.1 якого Підрядник зобов`язується виконати на виробничих площах Замовника сільськогосподарські роботи: оранка, сівба, культивація, боронування, дискування, внесення добрив, збір зернових та/або бобових культур й т.ін. (далі також - «Роботи») на умовах цього Договору, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконані Роботи.

Відповідно до п. 1.3 Договору, конкретне найменування (вид) робіт, що підлягають виконанню, їх строки, обсяги і ціна, вимоги до техніки Підрядника, її кількість та ін. узгоджуються Сторонами шляхом підписання додатків до Договору.

На виконання вищезазначених умов Договору, того ж дня Сторони підписали між собою Додаток №2 до Договору від 06 січня 2023 року (далі - Додаток), яким узгодили види робіт (види технологічних процесів), які включають в себе: внесення ЗЗР, внесення рідкого комплексного добрива, внесення мінеральних добрив, обробіток ґрунту, збір врожаю, посів, переїзди. Також, Сторони узгодили вимоги та норми щодо виконання робіт.

Вказані роботи виконувались поетапно, що виконання кожного окремого виду робіт Сторони підписували Акт надання послуг.

Так, зокрема, 17 січня 2023 року між Сторонами було підписано Акт надання послуг №4 від 17 січня 2023 року щодо таких робіт: Відвезення зерна сої від комбайна, у кількості 8 діб, на загальну суму 140 423,42 грн. з ПДВ.

Виконання вищезазначених робіт відбувалось з використанням власних сил та засобів відповідно до умов Договору.

За Фактом виконання робіт (першої події) та у відповідності до положень ст. 201 Податкового кодексу України Підрядником було складено та подано на реєстрацію податкову накладну №7 від 17 січня 2023 року.

Також, 17 січня 2023 року між Сторонами було підписано Акт надання послуг №5 від 17 січня 2023 року щодо таких робіт (послуг): Збір врожаю сої, у кількості 151,23 га, на загальну суму 304 164,66 грн. з ПДВ.

Виконання вищезазначених робіт відбувалось з використанням власних сил та засобів відповідно до умов Договору.

За Фактом виконання робіт (першої події) та у відповідності до положень ст. 201 Податкового кодексу України Підрядником було складено та подано на реєстрацію податкову накладну №6 від 17 січня 2023 року.

Виконані роботи було оплачено відповідно до умов Договору, про що свідчать відповідні Платіжні інструкції: Платіжне доручення №943 від 24 березня 2023 року, №980 від 10 квітня 2023 року, №1128 від 16 травня 2023 року.

Однак, реєстрацію вищезазначених податкових накладних було зупинено.

Щодо податкової накладної №7 від 17 січня 2023 року.

Податкову накладну №7 від 17 січня 2023 року Позивач подав на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних 15 лютого 2023 року. Проте, її реєстрацію було зупинено з таких підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 17.01.2023 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 01.61 , дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "Б"=3.7341%, "Р"=51689.45 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Разом з тим, жодних додаткових даних податковим органом не зазначено.

З огляду на зупинку реєстрації податкової накладної № 7 від 17 січня 2023 року та керуючись п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок № 520), Позивачем було направлено до податкового органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №4 від 25 травня 2023 року (далі - Повідомлення) щодо Податкової накладної №7 від 17 січня 2023 року разом з документами, які в повній мірі підтверджують реальність господарської операції.

Так, окрім документів, які свідчать про реальність здійсненої господарської операції. Позивач надав документи щодо достатньої кількості трудових ресурсів для здійснення господарської операції з виконання сільськогосподарських робіт та провадження господарської діяльності.

Також, Позивач надав документи щодо наявності достатнього обсягу матеріально- технічної бази, що додатково свідчить про реальність виконаної господарської операції та спроможність її виконати

Таким чином, разом з Повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №4 від 25 травня 2023 року Позивач надав відповідні документи, які вважав за потрібне надати з огляду на відсутність конкретики у відповідній квитанції про зупинку реєстрації, яку було надіслано Відповідачем-1.

Отже, Позивач вичерпно та в повному обсязі описав господарську операцію та підстави для складення податкової накладної №7 від 17 січня 2023 року.

Таким чином, на підтвердження здійснення відповідної господарської операції, наявності достатнього обсягу матеріально-технічної бази та трудових ресурсів для провадження господарської діяльності Позивачем разом із Повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №4 від 25 травня 2023 року направлено копії таких документів:

1)Повідомлення за формою №20-ОПП від 21 червня 2022 року;

2)Акт надання послуг №4 від 17 січня 2023 року;

3)Договір підряду на виконання сільськогосподарських робіт №06/01/2023-2 від 06 січня 2023 року;

4)Платіжне доручення №943 від 24 березня 2023 року;

5)Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, в сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску №1 від 20 квітня 2023 року.

6)Штатний розклад.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджується відповідними документами довільного формату.

Отже, ПП «ФРІЛАН» були надані усі потрібні первинні документи, які засвідчують реальність такої господарської операції.

Однак, незважаючи на це та не прийнявши до уваги надані Позивачем пояснення та документи, 30 травня 2023 року Контролюючий орган прийняв Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄДИНОМУ реєстрі податкових накладних № 8901605/38643117 від 30 травня 2023 РОКУ (далі - Оскаржуване рішення №1).

Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної є висновок Комісії Відповідача-1 є: «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».

При цьому, у графі «Додаткова інформація» зазначено наступне: «первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні».

Не погодившись із Оскаржуваним рішенням, Позивач у встановленому законодавством порядку звернувся до Відповідача-2 зі Скаргою щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07 червня 2023 року.

На підтвердження реальності господарської операції, на підставі якої було складено податкову накладну №7 від 17 січня 2023 року, разом з вищезазначеною Скаргою було надано такі документи:

1)Повідомлення за формою №20-ОПП від 21 червня 2022 року;

2)Повідомлення за формою №20-ОПП від 12 червня 2021 року;

3)Акт надання послуг №4 від 17 січня 2023 року;

4)Договір підряду на виконання сільськогосподарських робіт №06/01/2023-2 від 06 січня 2023 року;

5)Платіжне доручення №943 від 24 березня 2023 року;

6)Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, в сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску №1 від 20 квітня 2023 року.

Однак, Віповідач-2 не взяв до уваги Скаргу Позивача та 19 червня 2023 року прийняв Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №50564/38643117/2 від 19 червня 2023 року, яким було залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 17 січня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Щодо податкової накладної №6 від 17 січня 2023 року.

Податкову накладну №6 від 17 січня 2023 року Позивач подав на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних 15 лютого 2023 року. Її реєстрацію було зупинено з таких підстав: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 17.01.2023 №6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 01.61 , дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "В"=3.7341%, "Р"=51689.45 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.».

Разом з тим, жодних додаткових даних податковим органом не зазначено.

З огляду на зупинку реєстрації податкової накладної № 6 від 17 січня 2023 року та керуючись п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок № 520), Позивачем було направлено до податкового органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №5 від 25 травня 2023 року (далі - Повідомлення) щодо Податкової накладної №6 від 17 січня 2023 року разом з документами, які в повній мірі підтверджують реальність господарської

Так, окрім документів, які свідчать про реальність здійсненої господарської операції Позивач надав документи щодо достатньої кількості трудових ресурсів] для здійснення господарської операції з виконання сільськогосподарських робіт та провадження господарської діяльності.

Також, Позивач надав документи щодо наявності достатнього обсягу матеріально- технічної бази, що додатково свідчить про реальність виконаної господарської операції та спроможність її виконати

Таким чином, разом з Повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №5 зід 25 травня 2023 року Позивач надав відповідні документи, які вважав за потрібне надати з огляду на відсутність конкретики у відповідній квитанції про зупинку реєстрації, яку було надіслано Відповідачем-1.

Отже, Позивач вичерпно та в повному обсязі описав господарську операцію та підстави для складення податкової накладної №6 від 17 січня 2623 року.

Таким чином, на підтвердження здійснення відповідної господарської операції, наявності достатнього обсягу матеріально-технічної бази та трудових ресурсів для провадження господарської діяльності Позивачем разом із Повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №5 від 25 травня 2023 року направлено копії таких документів:

1)Повідомлення за формою №20-ОПП від 21 червня 2022 року;

2)Акт надання послуг №5 від 17 січня 2023 року;

3)Договір підряду на виконання сільськогосподарських робіт №06/01/2023-2 від 06 січня 2023 року;

4)Платіжне доручення №980 від 10 квітня 2023 року;

5)Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) платників податків - фізичних осіб, в сум утриманого з них податку, й також нарахованого єдиного внеску №1 від 20 квітня 2023 року.

6)Штатний розклад.

Всі перераховані вище документи були надані разом з поясненнями до податкового органу в рамках надіслання Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, що підтверджується відповідними документами довільного формату.

Отже, ГШ «ФРІЛАН» були надані усі потрібні первинні документи, які засвідчують реальність такої господарської операції.

Однак, незважаючи на це та не прийнявши до уваги надані Позивачем пояснення та документи, 30 травня 2023 року Контролюючий орган прийняв Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8901606/38643117 від 30 травня 2023 року (далі - Оскаржуване рішення №2).

Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної є висновок Комісії Відповідача-1 є: «надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства».

При цьому, у графі «Додаткова інформація» зазначено наступне; документи щодо постачання/придбаннятоварів/послуг,зберіганняі транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні».

Не погодившисьіз Оскаржуванимрішенням № 2,Позивачу встановленому законодавством порядку звернувся до Відповідача-2 зі Скаргою щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08 червня 2023 року.

На підтвердження реальності господарської операції, на підставі якої булб податкову накладну №6 від 17 січня 2023 року, разом з вищезазначеною було надано такі документи:

1) Повідомлення за формою №20-ОПП від 21 червня 2022 року;

2) Повідомлення за формою №20-ОПП від 12 червня 2021 року;

3)Акт надання послуг №5 від 17 січня 2023 року;

4)Договір підряду на виконання сільськогосподарських робіт №06/01/2023-2 від 06 січня 2023 року;

5)Платіжне доручення №980 від 10 квітня 2023 року;

6)Платіжне доручення №1128 від 16 травня 2023 року;

7)Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) платників податків - фізичних осіб, в сум утриманого з них податку^ нарахованого єдиного внеску №1 від 20 квітня 2023 року.

Однак, Віповідач-2 не взяв до уваги Скаргу Позивача та 19 червня 2023 Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №50664/38643117/2 від 19 червня 2023 року, яким було залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 17 січня 2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

З огляду на вищевикладене, Приватне підприємство «ФРІЛАН» вважає зазначені рішення відповідачів неправомірними, що зумовило позивача звернутися за судовим захистом із даним позовом.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Так, відповідно до п.187.1 ст. 187 Податкового кодексу України (далі - ПК України), у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

У силу вимог п.201.1 і п.201.7 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

При цьому, якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

У силу положень пп.201.1.16 п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246), визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

З 01 лютого 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпунктів а або б пункту 185.1 статті 185, підпунктів а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу 1 пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

За змісту наведених положень Порядку зупинення №1165 слідує, що підставами для зупинення реєстрації як податкової накладної, так і розрахунку коригування є: або відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку або відповідність податкової накладної/розрахунку коригування критеріям ризиковості здійснення операції.

З текстів роздруківок електронних квитанцій, що отримані приватним підприємством за наслідком направлення для реєстрації податкових накладних №7 від 17 січня 2023 року, №6 від 17 січня 2023 року вбачається, що реєстрацію вказаних податкових накладних позивача було зупинено через відповідність п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Так, за змістом п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 як додаток 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, під таким критерієм розуміють відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС..

Відповідно до п.п.10,11 Порядку зупинення №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п.11 Порядку зупинення №1165).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.2-4 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Податкового кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, ;Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктами 9,10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (п. 13 цього Порядку).

Як слідує з матеріалів справи, Позивачем після зупинення реєстрації податкової накладної № 7 від 17 січня 2023 року Позивачем було направлено до податкового органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №4 від 25 травня 2023 року (далі - Повідомлення) щодо Податкової накладної №7 від 17 січня 2023 року разом з документами, які в повній мірі підтверджують реальність господарської операції. Таким чином, на підтвердження здійснення відповідної господарської операції, наявності достатнього обсягу матеріально-технічної бази та трудових ресурсів для провадження господарської діяльності Позивачем разом із Повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №4 від 25 травня 2023 року направлено копії таких документів:

1)Повідомлення за формою №20-ОПП від 21 червня 2022 року;

2)Акт надання послуг №4 від 17 січня 2023 року;

3)Договір підряду на виконання сільськогосподарських робіт №06/01/2023-2 від 06 січня 2023 року;

4)Платіжне доручення №943 від 24 березня 2023 року;

5)Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, в сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску №1 від 20 квітня 2023 року.

6)Штатний розклад.

Далі, не погодившись із Оскаржуваним рішенням, Позивач у встановленому законодавством порядку звернувся до Відповідача-2 зі Скаргою щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07 червня 2023 року.

На підтвердження реальності господарської операції, на підставі якої було складено податкову накладну №7 від 17 січня 2023 року, разом з вищезазначеною Скаргою було надано такі документи:

1)Повідомлення за формою №20-ОПП від 21 червня 2022 року;

2)Повідомлення за формою №20-ОПП від 12 червня 2021 року;

3)Акт надання послуг №4 від 17 січня 2023 року;

4)Договір підряду на виконання сільськогосподарських робіт №06/01/2023-2 від 06 січня 2023 року;

5)Платіжне доручення №943 від 24 березня 2023 року;

6)Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, в сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску №1 від 20 квітня 2023 року.

Після зупинення реєстрації податкової накладної № 6 від 17 січня 2023 року Позивачем було направлено до податкового органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №5 від 25 травня 2023 року (далі - Повідомлення) щодо Податкової накладної №6 від 17 січня 2023 року разом з документами, які в повній мірі підтверджують реальність господарської операції. Таким чином, на підтвердження здійснення відповідної господарської операції, наявності достатнього обсягу матеріально-технічної бази та трудових ресурсів для провадження господарської діяльності Позивачем разом із Повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №5 від 25 травня 2023 року направлено копії таких документів:

1)Повідомлення за формою №20-ОПП від 21 червня 2022 року;

2)Акт надання послуг №5 від 17 січня 2023 року;

3)Договір підряду на виконання сільськогосподарських робіт №06/01/2023-2 від 06 січня 2023 року;

4)Платіжне доручення №980 від 10 квітня 2023 року;

5)Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) платників податків - фізичних осіб, в сум утриманого з них податку, й також нарахованого єдиного внеску №1 від 20 квітня 2023 року.

6)Штатний розклад.

Далі, не погодившисьіз Оскаржуванимрішенням № 2,Позивачу встановленому законодавством порядку звернувся до Відповідача-2 зі Скаргою щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08 червня 2023 року.

На підтвердження реальності господарської операції, на підставі якої булб податкову накладну №6 від 17 січня 2023 року, разом з вищезазначеною було надано такі документи:

1) Повідомлення за формою №20-ОПП від 21 червня 2022 року;

2) Повідомлення за формою №20-ОПП від 12 червня 2021 року;

3)Акт надання послуг №5 від 17 січня 2023 року;

4)Договір підряду на виконання сільськогосподарських робіт №06/01/2023-2 від 06 січня 2023 року;

5)Платіжне доручення №980 від 10 квітня 2023 року;

6)Платіжне доручення №1128 від 16 травня 2023 року;

7)Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) платників податків - фізичних осіб, в сум утриманого з них податку^ нарахованого єдиного внеску №1 від 20 квітня 2023 року.

Отже, ПП «ФРІЛАН» були надані усі потрібні первинні документи, які засвідчують реальність такої господарської операції.

Дослідивши та проаналізувавши зміст цих документів суд дійшов висновку про їх достатність для прийняття комісією регіонального рівня позитивного рішення про реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначеної податкової накладної ПП «ФРІЛАН».

Разом з тим, як видно з тексту оскаржуваної рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної, зміст поданих платником контролюючому органу документів Комісією в дійсності не досліджувався та не аналізувався, як і специфіка господарської операції, на оформлення якої такий документ був складений.

Беручи до уваги викладене, суд зазначає, що оскаржуване рішення відповідача 1 за своєю природою є актом індивідуальної дії. У свою чергу загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як до акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Суд звертає увагу, що головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність та визначеність, а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами владних повноважень, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, настанов для їх розв`язання що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Європейським Судом з прав людини (далі - ЄСПЛ) у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland) №37801/97 від 01.07.2003 вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинні ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Суб`єкт владних повноважень має врахувати усі обставини справи, та надавати їм відповідну правову оцінку. Невиконання вказаних вимог призводить до його протиправності.

В ході розгляду цієї справи суд встановив, що рішення Комісії при ГУ ДПС в Одеській області № 8901605/38643117 від 30 травня 2023 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №7 від 17 січня 2023 року та № 8901606/38643117 від 30 травня 2023 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №6 від 17 січня 2023 року не відповідає вимогам, встановленим для акта індивідуальної дії, оскільки такі рішення були прийняті без зазначення мотивів для не врахування змісту поданих позивачем документів.

Виходячи з викладеного, дії Комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН по прийняттю оскаржуваного рішення, у тексті якого не наведені дійсні мотиви для їх прийняття та не зазначені підстави для не врахування наданих платником документів, свідчать про порушення суб`єктом владних повноважень як принципу належного урядування, так і принципів, закріплених в Резолюції Комітету Міністрів Ради Європи 77 (31) від 28.09.1977, а також свідчать про непрозорість та непередбачуваність дій контролюючого органу, що перешкоджають можливості платника податків планувати в подальшому свою господарську діяльність.

Такий підхід узгоджується з практикою ЄСПЛ. Так, у п. 110 рішення від 23.07.2002 у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції Суд визначив, що …адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.

Беручи до уваги все вищенаведене, суд дійшов висновку, що заявлені ПП «ФРІЛАН» позовні вимоги про визнання протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8901605/38643117 від 30 травня 2023 року та № 8901606/38643117 від 30 травня 2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних №7 від 17 січня 2023 року датою її подання, №6 від 17 січня 2023 року датою її подання, суд зазначає наступне.

Відповідно до п.3 ч.2 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій.

Оскільки в ході розгляду даної справи суд дійшов висновку про протиправність рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації вказаної розрахунків податкової накладної позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних, та відповідно про наявність підстав про задоволення позову в цій частині, то останнє тягне за собою необхідність зобов`язання ДПС України, як адміністратора Реєстру згідно пп. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 ПК України, вчинити дії з метою відновлення порушених прав позивача.

Відповідно до п.п.19,20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (в останній чинній редакції), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням (п. 20 Порядку №1246).

За таких обставин, суд вважає, що наявні обґрунтовані підстави для задоволення позовної вимоги позивача, шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №1 від 08 червня 2023 року, №2 від 08 червня 2023 року датою їх подання, що, водночас, з урахуванням наведеного, не є втручанням в дискреційні повноваження ДПС України, а є належним та достатнім способом відновлення порушеного права позивача.

За змістом ст. 244 Кодексу адміністративного судочинства України, одним із питань, які вирішує суд при ухваленні рішення, є те, як розподілити між сторонами судові витрати (п.5 ч.1 ст.244 зазначеного Кодексу).

Згідно з ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Приватного підприємства «ФРІЛАН» (Тираспільське шосе,41-А, смт Хлібодарське, Біляївський район, Одеська область, 67667) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 8901605/38643117 від 30 травня 2023 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №7 від 17 січня 2023 року, складену Приватним підприємством «ФРІЛАН», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 8901606/38643117 від 30 травня 2023 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну №6 від 17 січня 2023 року, складену Приватним підприємством «ФРІЛАН», в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «ФРІЛАН» (Тираспільське шосе,41-А, смт Хлібодарське, Біляївський район, Одеська область, 67667, код ЄДРПОУ 38643117) суму сплаченого судового збору у розмірі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) гривень 00 (нуль) копійок.

Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.

Суддя К.С. Єфіменко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.10.2023
Оприлюднено18.10.2023
Номер документу114207639
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/24862/23

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Рішення від 16.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 20.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні