Рішення
від 16.10.2023 по справі 440/7448/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/7448/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/7448/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дата АМ" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

08.06.2023 позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Дата АМ" (надалі - ТОВ "Дата АМ") в особі директора Кизь Д.О., звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - відповідач, ГУДПС), в якому просить суд визнати протиправними та скасувати рішення комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - ЄРПН) від 28.10.2022 №5246 та від 11.05.2023 №1356 про відповідність платника податку на додану вартість (надалі - ПДВ) критеріям ризиковості платника податку, зобов`язавши відповідача виключити ТОВ "Дата АМ" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платників податку.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає про протиправність оскаржуваних рішень оскільки такі не містять конкретної інформації щодо причин та підстав їх прийняття, не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, що спричиняє їх неоднозначне трактування та впливає на можливість реалізації права або виконання платником юридичного волевиявлення суб`єкта владних повноважень. Крім того, вказані рішення порушують гарантоване право на підприємницьку діяльність, оскільки тягнуть за собою виключно негативний характер та правові наслідки у вигляді зупинення реєстрації усіх без виключення поданих податкових накладних/розрахунків коригувань. Позивач звертає увагу на те, що господарські операції ТОВ "Дата АМ" з надання телекомунікаційних, бухгалтерських та юридичних послуг не підпадають під жоден з критеріїв ризиковості. Єдиною підставою визнання ТОВ "Дата АМ" ризиковим у рішенні №5246 було зазначено те, що за даними ЄРПН ТОВ "Дата АМ" формує податковий кредит для контрагента ТОВ БК "Гранд-Строй" за послугами, номенклатура яких ймовірно носить ризиковий характер без наміру створення правових наслідків. Однак, на переконання позивача, акт індивідуальної дії не може ґрунтуватися на припущеннях "ймовірно", таке рішення не розкриває суті ризиковості, а містить лише узагальнену інформацію про послуги та первинні бухгалтерські документи платника та його контрагента. На думку позивача у необґрунтованих діях та рішеннях ГУДПС вбачається ніщо інше як бажання, всупереч нормам чинного законодавства, здійснити податкову перевірку під виглядом здійснення моніторингу господарських операцій. Оскільки рішення №5246 не містить суті та характеру податкової інформації, що стала підставою для прийняття такого рішення, ідентифікації конкретної ризикової операції позивача, а містить лише припущення, а після нього було прийнято необґрунтоване рішення №1356 з новими підставами, позивач вважає, що ці рішення не відповідають вимогам чинного законодавства, які встановлюються до актів індивідуальної дії, а тому їх слід скасувати та зобов`язати ГУДПС виключити ТОВ "Дата АМ" з переліку ризикових платників ПДВ.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 13.06.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 04.07.2023 заперечення представника ГУДПС проти розгляду за правилами спрощеного провадження справи №440/7448/23 залишено без задоволення.

Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, в якому представник висловив свої заперечення проти задоволення позову. Вказує, що Комісією ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення від 28.10.2022 №5246 про відповідність TOB "Дата АМ" критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв. Підставою прийняття даного рішення слугували дані ЄРПН, відповідно до яких підприємство формує податковий кредит на адресу контрагента ТОВ "БК "Гранд Строй" за послуги, номенклатура яких ймовірно носить ризиковий характер без наміру створення правових наслідків, а саме: акт виконаних робіт, акт прийому-передачі, ведення реєстрів, довіреності, надання бухгалтерської консультації у письмовому вигляді, надання юридичної консультації у письмовому вигляді, телекомунікаційні послуги та інше. При цьому, як встановлено Комісією, до повідомлення №1 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості не додано додатки до договорів про надання комунікаційних послуг, що є невід`ємною частиною відповідно пп. 1.1, у тому числі з ТОВ "БК "Гранд Строй". Відповідно до актів наданих послуг підприємство надає телекомунікаційні послуги в кількості 1 послуга без розшифрування які саме послуги, в якому обсязі були надані для постачальників, у тому числі з ТОВ "БК "Гранд Строй". Відсутні додатки до договорів про надання бухгалтерських послуг, які є невід`ємною частиною, підтверджуючі документи до акту надання послуг, у тому числі ТОВ "БК "Гранд Строй" - надання бухгалтерської консультації у письмовому вигляді, складання договорів тощо. Платіжні інструкції складені з порушенням постанови НБУ від 29.07.2022 №163, оскільки відсутні дати проведення платіжних інструкцій. Платіжні інструкції по розрахункам з ТОВ "БК "Гранд Строй" надано не в повному обсязі. Крім того, ТОВ "Дата АМ" надано бухгалтерські послуги - складання шаблонів договорів, складання договорів купівлі-продажу, розробка нових шаблонів додаткових угод на адресу ТОВ "Євробуд-Строй" за період січень, лютий 2022 року. При цьому з боку ТОВ "Євробуд-Строй" виписано лише одну податкову накладну на реалізацію оливи моторної. З огляду на все це Комісією ГУДПС були прийняті рішення про відповідність позивача п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, які оформлені рішеннями №5246 від 28.10.2022 та №1356 від 11.05.2023 (т. 8 а.с. 82-85).

Правом на надання відповіді на відзив позивач не скористався.

Розгляд справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 КАС України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Юридичну особу TOB "Дата АМ" зареєстровано в установленому законом порядку 28.02.2013, про що у Реєстрі вчинено запис за №15601020000000770. Видами діяльності Товариства за КВЕД є, зокрема: 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет (основний); 61.10 Діяльність у сфері проводового електрозв`язку; 61.20 Діяльність у сфері безпроводового зв`язку; 69.10 Діяльність у сфері права; 69.20 Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування. Позивач є платником ПДВ (т. 1 а.с. 43-51). Для організації свого робочого місця ТОВ "Дата АМ" орендує приміщення площею 23,5 м2, що знаходиться за адресою: Полтавська обл., м. Гадяч, вул. Кіндратенка, 25-А, згідно з договором суборенди нежитлового приміщення №4 від 01.12.2020 (т. 1 а.с. 61-65).

Як зазначає позивач, 28.10.2022 Товариство отримало рішення Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №5246 від 02.06.2023 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (т. 1 а.с. 52), яким, відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості на підставі п. 8 Критеріїв. У графі "Податкова інформація" зазначено: ТОВ "Дата АМ" відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості. За даними ЄРПН підприємство формує податковий кредит на адресу контрагента "ТОВ БК "Гранд-Строй", послуги номенклатура яких ймовірно носить ризиковий характер без наміру створення правових наслідків, а саме: акт виконаних робіт, акт прийому передачі, ведення реєстрів, довіреностей, надання бухгалтерської консультації у письмовому вигляді, надання юридичної консультації у письмовому вигляді, телекомунікаційні послуги та інше.

Як встановив суд з витягу з протоколу засідання Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 28.10.2022 №145 (т. 10 а.с. 231-232)"...Проведеним аналізом даних ЄРПН протягом 2022 року встановлено придбання ТОВ "Будівельна компанія Гранд-Строй" (33375858):

- ТОВ "Євробуд-Строй" (податковий номер 40338941) на загальну суму 7482,2 тис.грн, у т.ч. ПДВ 1247,0 тис. грн (у т.ч. зі статусом "реєстрацію зупинено" на загальну суму 1279,6 тис.грн, у т.ч. ПДВ 213,3 тис.грн) - автозапчастини; демонтаж/монтаж запчастин, плитки, облицювання; циліндр гідравлічний, арматура тощо, що не можливо підтвердити по ланцюгах постачання;

- "Ресурс Постач" (податковий номер 43541259) згідно податкової накладної №1 від 30.08.2022 на суму 305,7 тис.грн., у т.ч. ПДВ 51,0 тис.грн. запчастини в асортименті, послуги з ТО та ремонту (статус-"реєстрацію зупинено"). Регіональною комісією прийнято рішення №14 від 05.01.2022 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (п.8 Критеріїв ризиковості платника податку);

- ТОВ "Інтер А" (податковий номер 38601326) згідно податкової накладної №1 від 30.08.2022 на 179,3 тис.грн., у т.ч. ПДВ 29,9 тис.грн. - пісок жовтий в кількості 38,18 т., прокат арматурний №12 мм А500С, міра 12м в кількості 0,703 т., цемент М-500, пакування 25 кг. в кількості 235 шт., цемент М-500 Кривой Рог 25 кг в кількості 323 міш, бетон М-300 в кількості 16 м?, що не можливо підтвердити по ланцюгах постачання, оскільки відсутнє придбання у підприємств-контрагентів у даній кількості.

Сукупність перелічених вище обставин та їх причинно-наслідковий зв`язок вказує на значну ймовірність формування фіктивного податкового кредиту ТОВ "Будівельна Компанія Гранд Строй" та може свідчити про нереальність здійснення господарських операцій.

В обговоренні інформації, викладеної виступаючою, приймали участь Голова комісії та члени комісії. За підсумками обговорення зазначеної інформації, члени комісії прийшли до висновку про відповідність ТОВ "Будівельна Компанія Гранд Строй" критеріям ризиковості платника податку...

За результатами голосування (одноголосно) прийняли рішення про відповідність ТОВ "Дата АМ" (38319474) п. 8 критеріям ризиковості платника податку на додану вартість."

Позивач у позові зазначає, що для спростування інформації про те, що ТОВ "Дата АМ" відповідає критерію ризиковості надано повідомлення, письмові пояснення та копії документів, які підтверджують здійснення господарських операцій.

Як видно з витягу з протоколу засідання Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 11.05.2023 №94 (т. 10 а.с. 233-234) "...до повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку ТОВ "Дата АМ" подано пояснення та копії наступних первинних документів: договір про надання бухгалтерських послуг від 30.04.2020 з ТОВ "ДБК Гранд-Строй", розрахунок на оплату, акт надання послуг, акт звірки взаєморозрахунків до нього; акти надання послуг, розрахунки на оплату, платіжні інструкції на "телекомунікаційні послуги" в адресу ТОВ "ДБК Гранд-Строй"; договір суборенди нежитлового приміщення з ТОВ "Фортуна Т"; акт приймання передачі, акти та розрахунки на оплату "суборенда нежитлового приміщення", "телекомунікаційні послуги" від ТОВ "Фортуна Т" за 2021 рік; замовлення на послуги з доступу до мережі Інтернет, додаткова угода абонент ТОВ "Дата АМ", оператор ПрАТ "Датагруп" від 24.09.2020, розрахунок - акт, платіжні інструкції; договір, додаткова угода, розрахунки оплати, платіжні інструкції з ТОВ "Даталайн"; штатний розклад від 01.10.2022 з кількістю 32 штатних одиниць та 01.12.2022 з кількістю 42 штатних одиниць; відповідно до поданих відомостей про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за 4 кв. 2022 працювало за трудовими договорами 15 осіб; договір позички транспортного засобу та акт приймання-передачі транспортного засобу ФОП ОСОБА_1 в адресу ТОВ "Дата АМ" від 20.01.2022; договори, розрахунки на оплату та акти надання послуг, платіжні інструкції з покупцями ТОВ "Вікторіа-А", ТОВ "Інтер А", СТОВ "Агростиль", ТОВ "Ресурспостач" та інші.

Не надано додатки до договорів про надання комунікаційних послуг що с невід`ємними його частинами до п. 1.1, в тому числі з ТОВ "ДБК Гранд-Строй". Згідно актів наданих послуг підприємство надає телекомунікаційні послуги в кількості "послуга" без розшифрування які саме послуги в якому обсязі були надані для постачальників, в тому числі з ТОВ "ДБК Гранд-Строй". Відсутні додатки до договорів про надання бухгалтерських послуг, що є невід`ємною їх частиною. Підтверджуючих документів до акту надання послуг, в тому числі з ТОВ "ДБК Гранд-Строй" "надання бухгалтерської консультації у письмовому вигляді", "складання договорів" тощо. Платіжні інструкції складені з порушенням постанови НБУ №163 від 29.07.2022, а саме відсутність дати проведення даних платіжних інструкцій. Платіжні інструкції по розрахункам з ТОВ "ДБК Гранд-Строй" надано не в повному обсязі.

Крім того, ТОВ "Дата АМ" надано бухгалтерські послуги ("складання шаблонів договорів" 7 год., "складання договорів купівлі-продажу" 8 год., "розробка нових шаблонів додаткових угод") на адресу ТОВ "Євробуд-строй" в період січень лютий 2022 року, при тому що підприємством ТОВ "Євробуд-строй" виписано лише одну податкову накладну №1 від 18.01.2022 на реалізацію оливи моторної.

За підсумками обговорення зазначеної інформації, члени комісії прийшли до висновку що ТОВ "Дата АМ" (38319474) відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами, відповідно до наказу ДПС України від 11.01.2023 №17 "Про затвердження довідника кодів податкової інформації":

12 - постачання товарів (послуг) платнику (ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку

13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. Голова комісії запропонував перейти до голосування для прийняття рішення.

За результатами голосування (одноголосно) прийняли рішення про відповідність ТОВ "ДАТА АМ" (38319474) п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість."

На підставі цього комісією ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 11.05.2023 №1356, яким з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 02.05.2023 №1 повторно прийнято рішення про відповідність ТОВ "Дата АМ" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (т. 1 а.с. 59-60).

Не погодившись із правомірністю рішень відповідача в частині висновку про відповідність ТОВ "Дата АМ" пункту 8 Критеріїв ризиковості з огляду на невідповідність таких рішень вимогам обґрунтованості та вмотивованості, встановленим до актів індивідуальної дії, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (надалі - ПК України).

Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України було затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів (надалі - Порядок №1165).

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Додатком 1 до Порядку №1165 установлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 якого одним з таких критеріїв є обставини того, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

- інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 25 Порядку №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених Порядком №1165 та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Згідно з пунктом 44 Порядку №1165, Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Таким чином комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на обставини наявності податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати на підставі якої саме інформації сформульовано такий висновок та надати докази на підтвердження цієї інформації.

Верховний Суд у постановах від 16.12.2020 у справі №340/474/20, від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 та у справі №640/10988/20 вказав, що при вирішенні спорів такої категорії (щодо оскарження рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку) суди з огляду на правове регулювання характер цих відносин мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення та наданих податковим органом документів.

У постановах від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 та у справі №640/10988/20 Верховний Суд вказував, що у затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме: у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності або з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.

У формі рішення вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Навіть, якщо Порядком №1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 критеріїв ризиковості платника податку, проте невиконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме - недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядком №1165 підстав), є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.

Підставою прийняття рішень від 28.10.2022 №5246 та від 11.05.2023 №1356, якими ТОВ "Дата АМ" визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, зазначено те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунках коригування.

У постанові від 25.11.2022 у справі №320/3484/21 Верховний Суд зазначає, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Суд встановив, що в оскаржуваному рішенні від 28.10.2022 №5246 відсутні посилання на докази, на підставі яких відповідачем зроблені висновки про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку, а лише вказано, що підприємство формує податковий кредит на адресу контрагента ТОВ БК "Гранд-Строй", послуги номенклатура яких ймовірно носить ризиковий характер без наміру створення правових наслідків.

У вказаних рішеннях не зазначено яка саме податкова інформація наявна у контролюючих органів, що вказує на ознаки ризиковості здійснення господарських операцій, зазначених у поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, як і не зазначено щодо яких саме податкових накладних/розрахунку коригування встановлено таку інформацію.

Не надано доказів на підтвердження вказаної інформації і до суду.

Використання податковим органом категорії ймовірності для звинувачення платника в участі у ризикових операціях на переконання суду є неприпустимим у податкових правовідносинах, оскільки відсутність категоричності у таких випадках з одного боку свідчить про небажання суб`єкта владних повноважень брати на себе відповідальність за висунуті звинувачення, а з іншого - відкриває широке поле для зловживань внаслідок необґрунтованих закидів щодо участі господарюючих суб`єктів у ризикових операціях, що прямо суперечить таким основним засадам адміністративного судочинства, на відповідність яким адміністративні суди перевіряють оскаржені рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, як обґрунтованість, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), безсторонність (неупередженість), добросовісність, розсудливість, пропорційність.

Відповідачем у рішенні від 11.05.2023 №1356 не конкретизовано перелік документів, які необхідно було надати позивачу, не вказано за який саме період документи з контрагентом ТОВ БК "Гранд-Строй" необхідно надати.

Отже, оскаржувані рішення від 28.10.2022 №5246 та від 11.05.2023 №1356 не відповідають ще й критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії та породжують їх неоднозначне трактування.

За таких обставин суд дійшов висновку про те, що відповідачем не доведено наявності підстав для висновку про відповідність операцій ТОВ "Дата АМ" пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, що в сукупності з висновком суду про порушення засад, визначених статтею 2 КАС України, свідчить про протиправність рішень Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2022 №5246 та від 11.05.2023 №1356.

З приводу позовних вимог про зобов`язання ГУДПС виключити ТОВ "Дата АМ" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, суд зазначає наступне.

Посилання відповідача на постанови Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 480/4006/18 та від 03.03.2020 у справі №240/3665/19 щодо того, що включення платника податків до переліку ризикових не порушує його прав суд визнає необґрунтованими, оскільки вказані судові рішення ухвалено за інших фактичних обставин, під час дії норм Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, які на час прийняття спірного рішення втратили чинність.

Суд зазначає, що оскаржувані рішення є підставою для автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН і це створює відповідні перешкоди у господарській діяльності позивача. Наявність запису в базах даних ДПС про ТОВ "Дата АМ" як "ризикове підприємство" порушує права та охоронювані законом інтереси платника, оскільки не дозволяє виконувати покладений на останнього обов`язок щодо реєстрації податкових накладних, що, у свою чергу, фактично позбавляє можливості позивача належним чином здійснювати свою господарську діяльність.

Враховуючи вищенаведене, суд погоджується з обраним позивачем способом захисту порушеного права шляхом зобов`язання ГУДПС виключити Товариство з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Відтак позовні вимоги ТОВ "Дата АМ" слід задовольнити у повному обсязі у спосіб, обраний позивачем.

Понесені позивачем судові витрати на оплату судового збору у розмірі 2 684,00 грн, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ГУДПС.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Дата АМ" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 28.10.2022 №5246 та від 11.05.2023 №1356.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "Дата АМ" (код ЄДРПОУ 38319474) з переліку ризикових платників податків.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Дата АМ" судові витрати, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Дата АМ" (код ЄДРПОУ 38319474; вул. Кіндратенка, буд. 25-А, м. Гадяч, Полтавська область, 37300).

Відповідач: Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192; вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, 36000).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.

Суддя Є.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.10.2023
Оприлюднено18.10.2023
Номер документу114207844
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —440/7448/23

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 09.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 16.10.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні