Справа № 344/19409/23
Провадження № 1-кс/344/7486/23
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2023 року м. Івано-Франківськ
Слідчий суддя Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області ОСОБА_1 , з участю секретаря ОСОБА_2 , розглянувши клопотання старшого слідчого СВ Івано-Франківського РУП ГУНП в Івано-Франківській області ОСОБА_3 , яке погоджено з прокурором Окружної прокуратури міста Івано-Франківська ОСОБА_4 про тимчасовий доступ до речей і документів в рамках кримінального провадження № 42020091010000002 від 14.01.2020, -
В С Т А Н О В И В:
Слідчий за погодженням з прокурором звернувся з вказаним клопотанням, в обґрунтування якого зазначив, що слідчим відділом Івано-Франківського РУП ГУНП в Івано-Франківській області проводиться досудове розслідування в межах кримінального провадження № 42020091010000002 від 14.01.2020 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.
Досудове розслідування розпочато за фактом ймовірного зловживання своїм службовим становищем службовими особами ІНФОРМАЦІЯ_1 при відведенні та продажу ОСОБА_5 земельної ділянки із кадастровим номером - 2610100000:24:002:0113, площею 0,4034 га, яка розташована в АДРЕСА_1 .
Встановлено, що 15.08.2016 ОСОБА_5 звернувся в ІНФОРМАЦІЯ_2 із заявою щодо надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки 0,4034 га, що розташована в АДРЕСА_1 .
Відповідно до рішення івано- ІНФОРМАЦІЯ_1 від 21.10.2016 № 297-8 ОСОБА_5 надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,4034 га по АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування готельно-відпочинкового комплексу.
Згідно додатку 1 до рішення документом на об`єкт нерухомого майна є рішення Івано-Франківського міського суду від 13.12.2013, справа № 344/18334/13-ц. Зокрема, згідно вказаного рішення за ОСОБА_5 визнано право власності на незавершений будівництвом готельно-відпочинковий комплекс, який знаходиться за адресою в АДРЕСА_1 , і складається з фундаментів трьох житлових котеджів, що розташовані на земельних ділянках площею 0,2370га та 0,0679га.
23 жовтня 2018 року, ОСОБА_5 звернувся в ІНФОРМАЦІЯ_2 з приводу затвердження проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки та передання в оренду на 10 років.
Рішенням ІНФОРМАЦІЯ_1 від 14.12.2018 № 381-22 (п. 31 рішення, п. 12 додатку 3 до рішення) затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,4034 га, кадастровий номер 2610100000:24:002:0113, цільове призначення: для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування, по АДРЕСА_1 та передано її в оренду ОСОБА_5 .
14 грудня 2018 року між ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_5 укладено договір оренди на земельну ділянку площею 0,4034 га, у тому числі під забудовою 0,0497 га, інших угідь - 0,3537 га. Згідно п. 37 договору оренди дія договору припиняється у разі придбання орендарем земельної ділянки у власність.
У Державному земельному кадастрі 05.11.2018 зареєстровано земельну ділянку за територіальною громадою міста Івано-Франківська в особі ІНФОРМАЦІЯ_1 (комунальна власність), а 06.03.2019 зареєстровано право оренди на вказану земельну ділянку за ОСОБА_5 .
У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право оренди ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 0,4034 га зареєстровано 06.03.2019 за № 30643247.
17 жовтня 2019 року, ОСОБА_5 звернувся в ІНФОРМАЦІЯ_2 з приводу розгляду питання щодо продажу йому земельної ділянки площею 0,4034 для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування, по АДРЕСА_1 .
08 листопада 2019 року ІНФОРМАЦІЯ_3 прийнято рішення № 303-32 щодо замовлення експертної грошової оцінки вказаної земельної ділянки для її подальшого продажу.
Згідно рішення ІНФОРМАЦІЯ_1 від 18.12.2019 № 402-34 вирішено продати земельну ділянку площею 0,4034 га, кадастровий номер 2610100000:24:002:0113, для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування, по АДРЕСА_1 , що визначена експертною грошовою оцінкою, без врахування вартості виконання землеоціночних робіт, а саме за 1 829 540,00 грн без ПДВ, підприємцю ОСОБА_5 , з розстроченням платежу на 24 місяці.
03 січня 2020 року між ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_5 (фізичною особою - підприємцем) укладено договір купівлі продажу земельної ділянки, згідно якого фізична особа підприємець ОСОБА_5 отримав у власність земельну ділянку площею 0,4034 га.
В подальшому, згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна на підставі акту приймання-передачі майна до статутного капіталу ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_4 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), в подальшому назва якого змінена на ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 », вказану земельну ділянку внесено ОСОБА_5 у статутний фонд товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_4 » (ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 »).
Разом з тим, рішення ІНФОРМАЦІЯ_1 від 18.12.2019 № 402-34 про продаж ФОП ОСОБА_5 земельної ділянки комунальної власності та договір купівлі продажу земельної ділянки є незаконними виходячи з наступного.
Згідно п. «ґ» ч. 4 ст. 83 Земельного кодексу України до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 4 ст. 59 ЗК України землі водного фонду можуть передаватися громадянам та юридичним особам виключно на умовах оренди.
Єдина можливість набуття у власність громадянами та юридичними особами замкнених природних водойм площею до 3 га (ч. 2 ст. 59 ЗКУ).
Разом з тим, статтею 4 Водного кодексу України визначено, що до земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів.
Також, згідно ст. 58 Земельного кодексу України до земель водного фонду належать землі, зайняті, зокрема:
б) прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами;
в) гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них.
Відповідно до ст. 60 Земельного кодексу України вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності встановлюються прибережні захисні смуги, які входять до складу земель водного фонду.
Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм, ставків площею до 3 гектарів 25 метрів, більше 3 гектари 50 метрів.
Згідно ст. 89 Земельного кодексу України прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності. У прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється, зокрема, будівництво будь-яких споруд (крім гідротехнічних, навігаційного призначення, гідрометричних та лінійних, а також інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів.
Тобто до земель водного фонду України відносяться землі, на яких хоча й не розташовані об`єкти водного фонду, але за своїм призначенням вони сприяють функціонуванню та належній експлуатації водного фонду, виконують певні захисні функції, а згідно вимог земельного законодавства України, передача у власність таких земель (водного фонду, у т.ч. прибережних захисних смуг), в тому числі для будівництва та обслуговування готельно-відпочинкового комплексу, не передбачена.
Як встановлено з проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_5 , а саме із пояснювальної записки, земельна ділянка площею 0,4034 га розташована на території Івано-Франківської міської ради в межах населеного пункту м. Івано-Франківська надається за рахунок земель житлової та громадської забудови, що перебувають у комунальній власності та віднесено до категорії земель житлової та громадської забудови.
У пояснювальній записці зазначено, що при проведенні геодезичних вишукувань та візуального обстеження в натурі земельної ділянки, земель лісогосподарського призначення та водного фонду не виявлено.
Разом з тим, відповідно до довідки з містобудівного кадастру, яка міститься в проекті землеустрою, згідно генерального плану міста об`єкт знаходиться на території Івано-Франківської міської ради, існуючий стан території зелених насаджень загального користування, водозахисні дамби, території промислових підприємств.
У відповідності до ДБН В.2.4-3: 2010 «Гідротехнічні, енергетичні та меліоративні системи і споруди, підземні гірничі виробки. Гідротехнічні споруди. Основні положення» дамби відносяться до основних гідротехнічних споруд, які в свою чергу, згідно ст. 58 Земельного кодексу України, належать до земель водного фонду.
Відповідно до Генерального плану міста, затвердженого рішенням міської ради від 03.07.2001 та згідно довідки з містобудівного кадастру № 18460, на частині земельної ділянки із кадастровим номером 2610100000:24:002:0113 знаходяться водозахисні дамби.
Згідно з ч. 4 п. «ґ» ст. 83 Земельного кодексу України до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Відповідно до висновку експерта за результатами проведення судової земельно-технічної експертизи від 06.04.2021 № 1082/20-28/776/21-28 при обстеженні встановлено, що поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 2610100000:24:002:0113 знаходиться водний об`єкт.
Згідно з листом КП « ІНФОРМАЦІЯ_6 » даний водний об`єкт ідентифікується як частина гідроспоруд, а саме як відстійник, куди потрапляє вода з лотків подачі з річки Млинівка, які згідно ст. 4 Водного кодексу України належать до земель водного фонду.
Оскільки в матеріалах відсутня проектна, технічна чи інша документація, експерту не видається за можливе встановити, чи знаходиться в межах земель водного фонду вказана земельна ділянка.
Однак, експертом в результаті співставлення досліджених в натурі фактів визначено відстань від фактичного урізу води водного об`єкту до межі земельної ділянки з кадастровим номером 2610100000:24:002:0113, згідно правовстановлюючих документів та документації з землеустрою, а саме:
- відстань від т.1 урізу води до межі земельної ділянки становить 9,49 м;
- відстань від т.2 урізу води до межі земельної ділянки становить 8,80 м;
- відстань від т.3 урізу води до межі земельної ділянки становить 9,50 м;
- відстань від т.4 урізу води до межі земельної ділянки становить 14,42 м;
- відстань від т.5 урізу води до межі земельної ділянки становить 12,71 м;
- відстань від т.6 урізу води до межі земельної ділянки становить 14,77 м.
Як вбачається із детального плану території - АДРЕСА_2 , який розміщений на офіційному веб-сайті ІНФОРМАЦІЯ_1 за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_7 вказаний водний об`єкт є ставком.
Також, згідно публічної кадастрової карти та технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель окремої земельної ділянки для обслуговування водного об`єкту загального користування, розташованої в м. Івано-Франківську, в районі центрального міського озера ІНФОРМАЦІЯ_1 вказаний водний об`єкт знаходиться на земельній ділянці із кадастровим номером 2610100000:24:002:0127 та є частинною водного об`єкту в межах центрального озера із загальною площею водного дзеркала 34,5554 га, та є ставком (басейн р. Дністер).
Враховуючи викладене, частина земельної ділянки з кадастровим номером 2610100000:24:002:0113, щодо якої ІНФОРМАЦІЯ_3 прийнято рішення про її продаж з метою набуття у власність ОСОБА_5 , не відносяться до земель житлової та громадської забудови (як зазначено у проекті землеустрою), а є землями водного фонду прибережними захисними смугами, оскільки розташована в межах 25-ти метрової прибережної захисної смуги, встановленої для ставків площею менш як 3 гектари (чи 50-ти метрової прибережної смуги більш як 3 га), а тому не може перебувати у приватній власності відповідно до ч. 2 ст. 59, ст. 60, п. «г» ч. 4 ст. 83 Земельного кодексу України.
Окрім того, вказана земельна ділянка передана у приватну власність ОСОБА_5 шляхом її продажу останньому з порушенням ст. 134 ЗК України.
Так, згідно ч. 2 ст. 134 ЗК України, не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Однак, об`єкт незавершеного будівництва є лише сукупністю належних забудовнику будівельних матеріалів і наявність судового рішення про визнання права власності на об`єкт незавершеного будівництва не змінює правового статусу такого майна та не перетворює сукупність будівельних матеріалів на новостворену річ - об`єкт нерухомого майна (житловий будинок, будівлю, споруду тощо) в розумінні статті 181 та частини 2 статті 331 ЦК України, оскільки не звільняє забудовника від обов`язку після завершення будівництва (створення майна) ввести його в установленому порядку в експлуатацію в загальному порядку та здійснити державну реєстрацію права власності на новостворене нерухоме майно (правова позиція Верховного Суду у постанові від 18.12.2019 року по справі №916/633/19).
Також, відсутні видані чи зареєстровані будь-які документи дозвільного характеру, в тому числі декларації про початок виконання будівельних робіт на земельній ділянці в АДРЕСА_1 , кадастровий номер земельної ділянки 2610100000:24:002:0113.
Таким чином, ІНФОРМАЦІЯ_8 при прийнятті рішення від 18.12.2019 № 402-34 мала відмовити у продажу ОСОБА_5 земельної ділянки, враховуючи, що фактичне місце розташування спірної земельної ділянки знаходиться у 25 метровій прибережній захисній смузі водного об`єкту ставка, та незаконно передала у приватну власність вказану земельну ділянку без проведення земельних торгів.
Оскільки у проекті землеустрою вказаної земельної ділянки, а саме у довідці з містобудівного кадастру ІНФОРМАЦІЯ_9 плану та містобудівного кадастру було зазначено наявність водозахисних дамб на вказаній земельній ділянці, тож під час затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки ОСОБА_5 , а в подальшому її продаж, посадовим особам ІНФОРМАЦІЯ_1 було відомо про наявність прибережної захисної смуги.
Окрім цього, згідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, на земельній ділянці із кадастровим номером 2610100000:24:002:0113, площею 0,4034 га, яка розташована в АДРЕСА_1 зареєстровано 01.11.2017 право власності на об`єкт незавершеного будівництва готельно-відпочинковий комплекс, РНОНМ 1397119926101.
Однак, згідно висновку за результатами проведення судової будівельно-технічної експертизи № 1084/1804/20-28, на вказаній земельній ділянці відсутній об`єкт незавершеного будівництва.
Окрім цього, в ході досудового розслідування встановлено, що відносно вищевказаною земельною ділянкою в частині її користування вирішувались спори у ІНФОРМАЦІЯ_10 , справа № А-14/143-6/161, за позовом ВАТ « ІНФОРМАЦІЯ_11 » до приватних підприємців ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ІНФОРМАЦІЯ_12 .
Відтак, з метою встановлення всіх обставин вчинення кримінального правопорушення, виникла необхідність у тимчасовому доступі до документів, володільцем яких є ІНФОРМАЦІЯ_13 , юридична адреса: АДРЕСА_3 зокрема до матеріалів судової справи № А-14/143-6/161, із можливістю вилучення належним чином завірених копій таких документів на цифровому або паперовому носіях інформації.
Відповідно до клопотання слідчого, іншим способом здобути необхідні відомості, ніж отримання тимчасового доступу до документів шляхом їх вилучення, що мають доказове значення у кримінальному провадженні, неможливо. Вказані документи мають значення для розслідування кримінального провадження та будуть використані як докази. Враховуючи вищевикладене, з метою забезпечення виконання завдань кримінального процесуального законодавства щодо швидкого, повного та неупередженого розслідування, а також неможливість отримати відомості в інший спосіб, просить клопотання задовольнити.
Слідчий разом із клопотання подав заяву про розгляд клопотання без його участі.
Дослідивши матеріали клопотання, вважаю наступне.
Відповідно до ст. 159 КПК України тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку). Тимчасовий доступ до електронних інформаційних систем, комп`ютерних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв`язку здійснюється шляхом зняття копії інформації, що міститься в таких електронних інформаційних системах, комп`ютерних системах або їх частинах, мобільних терміналах систем зв`язку, без їх вилучення.
Ч. 1 ст. 160 КПК України передбачено, що сторони кримінального провадження мають право звернутися до слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження із клопотанням про тимчасовий доступ до речей і документів, за винятком зазначених у ст. 161 цього Кодексу. Слідчий має право звернутися із зазначеним клопотанням за погодженням з прокурором.
Згідно з ч. 5 ст. 163 КПК України слідчий суддя постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність достатніх підстав вважати, що ці речі або документи: перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи; самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні; не становлять собою або не включають речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю.
Ст. 162 КПК України визначено перелік охоронюваної законом таємниці, яка міститься в речах і документах.
Відповідно до абз. 1 ч. 6 ст. 163 КПК України слідчий суддя постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю, якщо сторона кримінального провадження, крім обставин, передбачених частиною п`ятою цієї статті, доведе можливість використання як доказів відомостей, що містяться в цих речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів, а відповідно до ч. 7 цієї статі, слідчий суддя в ухвалі про надання тимчасового доступу до речей і документів може дати розпорядження про надання можливості вилучення цих речей і документів.
Стороною кримінального провадження поза розумним сумнівом доведено, що на даний час проводиться вичерпний комплекс заходів, спрямованих на розкриття кримінального правопорушення та встановлення осіб, які його вчинили, як і доведено можливість використання як доказів відомостей, що містяться в зазначених в клопотанні документах, які також необхідні для встановлення обставин кримінального провадження, а також доведено про неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою вказаних документів.
Отже, враховуючи вищенаведене, вважаю вказаний захід забезпечення доцільним, співмірним та таким, що відповідає завданням кримінального провадження, тому клопотання слід задовольнити.
Керуючись ст.ст. 131, 132, 159-166, 309 КПК України, -
У Х В А Л И В:
Клопотання задовольнити.
Надати старшому слідчому СВ Івано-Франківського РУП ГУНП в Івано-Франківській області ОСОБА_3 тимчасовий доступ до речей та документів, а саме до матеріалів судової справи № А-14/143-6/161, що перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_10 ( АДРЕСА_4 ), з можливістю вилучення належним чином завірених копій документів на паперовому або електронному носії інформації.
Роз`яснити положення ч. 1 ст. 166 КПК України, згідно з яким у разі невиконання ухвали про тимчасовий доступ до речей і документів слідчий суддя за клопотанням сторони кримінального провадження, якій надано право на доступ до речей і документів на підставі ухвали, має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку згідно з положеннями цього Кодексу з метою відшукання та вилучення зазначених речей і документів.
Ухвала діє до 16 листопада 2023 року включно та оскарженню не підлягає.
Оригінал ухвали виготовлено у двох примірниках.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2023 |
Оприлюднено | 30.04.2024 |
Номер документу | 114216410 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів |
Кримінальне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Татарінова О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні