ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11.10.2023 Справа № 914/477/23
місто Львів
Господарський суд Львівської області у складі судді Рима Т. Я. за участю секретаря судових засідань Турчин Л. Я., розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Львівського міського комунального підприємства «Львівводоканал» (надалі ЛМКП «Львівводоканал» або Позивач),до відповідача:Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кавалерідзе 19» (надалі ОСББ «Кавалерідзе 19» або Відповідач),про:встановлення постійного безоплатного сервітуту та усунення перешкод у користуванні приміщенням.У судовому засіданні взяли участь представники:
позивача:Локатир Юрій Васильович,відповідача:Асташкін Арсен Володимирович.I.ПРОЦЕДУРИ.
1.Позивач звернувся до Господарського суду Львівської області з позовом до Відповідача про встановлення постійного безоплатного сервітуту.
2.Ухвалою від 10.02.2023 суд у складі судді Н. Є. Березяк відкрив провадження у цій справі за правилами загального позовного провадження. Ухвалою від 27.04.2023 суд задовольнив заяву сторін про врегулювання спору за участю судді та зупинив провадження у справі. Ухвалою від 25.05.2023 суд припинив врегулювання спору за участю судді та поновив провадження у справі. Автоматизованою системою розподілу судових справ суддею-доповідачем у цій справі визначено суддю Т. Я. Рима.
3.Ухвалою від 05.06.2023 суд прийняв справу до свого провадження, підготовче засідання призначив на 05.07.2023.
4.Рух справи відображено в попередніх ухвалах суду.
5.Суд створив усі можливості учасникам справи для висловлення своїх доводів і заперечень, повідомлення усіх відомих їх обставин та подання усіх можливих доказів, вирішив усі подані клопотання, а також виконав решта завдань підготовчого провадження. Зазначене стало підставою для того, що суд ухвалою від 27.09.2023 закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 11.10.2023.
6.В судовому засіданні 11.10.2023 суд ухвалив рішення у справі, проголосивши його вступну та резолютивну частини.
II.АРГУМЕНТИ СТОРІН.
Позиція позивача.
7.Позивач є підприємством у сфері водопостачання та водовідведення, обслуговує вуличні, квартальні та дворові мережі водопостачання та водовідведення. На виконання вимог Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» Позивач зобов`язаний установити вузол комерційного обліку в багатоквартирному будинку у місті Львові по вулиці Кавалерідзе, 19.
8.Відповідач створює перешкоди Позивачу у встановленні загальнобудинкового вузла комерційного обліку. При цьому ЛМКП «Львівводоканал» дотримався усіх процедур, визначених Законом України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».
9.Заперечення Відповідача, наведені у пункті 16 цього рішення, є помилковими. Адже законодавець не заборонив Позивачу встановлювати вузол комерційного обліку, а лише продовжив термін облаштування будинків вузлами комерційного обліку на 24 місяці без накладення штрафних санкцій.
10.Щодо заперечень Відповідача, зазначених у пункті 14.4 цього рішення, то такі теж є помилковими. Адже сам Відповідач зазначає про можливість, а не обов`язок включення до проектної документації плану приміщення.
11.Предметом позову є (з урахуванням заяви про зміну предмета позову):
11.1.Встановлення Позивачу постійного безоплатного сервітуту щодо нежитлового підвального приміщення у будинку № 19 по вулиці Кавалерідзе у місті Львові, для оснащення будівлі вузлом комерційного обліку питної води та обслуговування такого вузла обліку.
11.2.Зобов`язання Відповідача усунути перешкоди в користуванні нежитловим підвальним приміщенням будинку № 19 по вулиці Кавалерідзе у місті Львові шляхом надання доступу до підвального приміщення, в якому обладнується вузол комерційного обліку питної води для встановлення та обслуговування такого вузла Позивачем.
12.Підставою позову є порушення Відповідачем вимог статті 3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».
13.Позивач зазначив у позові, що попередній (орієнтовний) розрахунок судових витрат складається з 5 368,00 грн витрат на оплату судового збору.
Заперечення відповідача.
14.Позивач не дотримався процедури оснащення багатоквартирного будинку вузлами комерційного обліку:
14.1.У матеріалах справи немає доказів вчасного розміщення у будинку Відповідача та на офіційному веб-сайті Позивача повідомлення про намір встановлення вузла комерційного обліку за зразком, наведеним у Порядку інформування оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку, затвердженого постановою КМУ від 06.06.2018 № 444.
14.2.Надані Позивачем фото розміщення інформаційного повідомлення на дошці оголошень будинку містять зображення нерозбірливого тексту. На підставі цього фото неможливо встановити де та коли воно було зроблене.
14.3.Позивач не довів, що вчасно довів до відома кожного власника (співвласника) будівлі на паперовому носії інформацію про намір встановити вузол комерційного обліку.
14.4.Позивач не долучив до позову проектну документацію з улаштування комерційного вузла обліку холодної води у будинку з дотриманням будівельних норм і правил. Адже положення ДСТУ Б Ф.2.4-4 передбачають, що до складу проектної документації може входити план приміщення, в якому встановлюють вузол обліку. Натомість у долученому Позивачем проекті немає плану приміщення.
15.Недотримання порядку інформування власників (співвласників) будівлі про намір встановити вузол комерційного обліку є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.
16.Обов`язок Позивача обладнати будинок вузлом комерційного обліку води відтерміновано до 24 місяців після закінчення воєнного стану.
17.У позові не вказано окремого приміщення, у якому Позивач має намір встановити вузол обліку. Зважаючи на це, редакція заявлених позовних вимог (встановлення сервітуту щодо усього підвального приміщення, без зазначення площі конкретного приміщення) позбавить співвласників будинку права користуватись підвальними приміщеннями. Така редакція позовних вимог суперечить абзацу 4 частини 3 статті 3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».
III.МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА.
18.ЛМКП «Львівводоканал» є комунальним підприємством, що здійснює, серед іншого, забір, очищення та постачання води у місті Львові (а. с. 19). У судовому засіданні 13.09.2023 обидві сторони підтвердили ту обставину, що ЛМКП «Львівводоканал» є власником зовнішніх інженерних мереж у місті Львові.
19.Відповідач є об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку за адресою: місто Львів, вулиця Кавалерідзе, 19 (а. с. 21), яке відповідно до частини 1 статті 1 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» є юридичною особою, створеною власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна. Згідно з частиною 4 статті 4 цього ж Закону основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
20.Взаємовідносини сторін цього спору врегульовано Законом України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання».
21.Згідно з частиною 1 статті 3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.
22.Частиною 3 статті 3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» передбачено, що оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення. Порядок такого інформування визначається Кабінетом Міністрів України.
23.Згідно з положеннями Порядку інформування оператором зовнішніх інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06ю06.2018 № 444 (далі Порядок № 444):
23.1.Оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузла комерційного обліку повідомляє власникам (співвласникам) будівлі про намір встановити такий вузол за формою згідно з додатком (далі - повідомлення) (пункт 3). Зміст Повідомлення повинен містити таку інформацію: найменування оператора зовнішніх інженерних мереж; адреса встановлення вузла комерційного обліку; вартість встановлення вузла комерційного обліку; розмір внеску за встановлення вузла комерційного обліку; порядок сплати внеску за встановлення вузла комерційного обліку; реквізити, за якими потрібно надати відповідь на повідомлення; реквізити оператора; дата, прізвище, ім`я, по батькові керівника оператора та його підпис.
23.2.Повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення: (1) на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування; (2) у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі. Крім того, оператор забезпечує доведення до відома власників (співвласників) будівлі інформації про намір встановити вузол комерційного обліку шляхом повідомлення на паперовому носії кожного власника (співвласника) будівлі протягом тридцяти днів з дня розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі (пункт 4).
23.3.Днем отримання повідомлення власниками (співвласниками) будівлі є дата розміщення повідомлення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування. У разі відсутності веб-сайту у оператора зовнішніх інженерних мереж та органу місцевого самоврядування днем отримання повідомлення є дата розміщення повідомлення у загальнодоступному місці на інформаційних стендах у під`їздах будівлі (пункт 5).
24.Позивач розмістив повідомлення від 30.04.2021 про намір установити вузол комерційного обліку у будинку по вулиці Кавалерідзе 19 (далі Будинок) на своєму офіційному веб-сайті (а. с. 5-6, 123-128). У повідомленні вказано всі реквізити, зазначені у пункті 23.1 цього рішення.
25.Отже, з 01.07.2021 Позивач мав право встановлювати вузол комерційного обліку у Будинку.
26.Крім того, персональне повідомлення для співвласників Будинку було розміщено в рахунках про оплату послуг водопостачання та водовідведення від 08.05.2021 (квартири № 11, 15, 103-112, 150) (а. с. 7-12, 108). При вході до під`їзду № 4 Будинку на інформаційній табличці зазначено, що у під`їзді знаходяться квартири № 108-142.
27.Позивач розмістив Повідомлення від 01.12.2020 на фасаді Будинку, що підтверджується фотокопією аркуша Повідомлення (а. с. 14, 107).
28.Оцінюючи зазначені у пунктах 18-27 цього рішення докази, суд бере до уваги їхні недоліки:
28.1.Відсутність рахунків за оплату послуг з водопостачання та водовідведення, виставлених усім співвласникам Будинку, а не лише вибірковим.
28.2.Неможливість встановити місце і час розміщення фотокопії Повідомлення.
29.Водночас аналізуючи зазначені докази у сукупності, суд на підставі стандарту доказування «вірогідності доказів» вважає доведеною обставину повідомлення мешканців Будинку про намір встановлення вузла комерційного обліку у відповідності до Порядку № 444. Відповідач не надав жодних доказів на спростування вказаних вище фактів.
30.Позивач 03.10.2022 спробував установити вузол комерційного обліку, однак не зміг це зробити у зв`язку з відмовою голови ОСББ «Кавалерідзе 19» у доступі до приміщення, про що складено відповідний акт (а. с. 15).
31.ЛМКП «Львівводоканал» 17.11.2022 надіслав ОСББ «Кавалерідзе 19» лист від 16.11.2022 з проханням забезпечити доступ представників ЛМКП «Львівводоканал» до внутрішньобудинкової мережі водопостачання Будинку для встановлення вузла комерційного обліку води (а. с. 16).
32.Згідно з пунктом 6 Порядку № 444 власники (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання повідомлення мають право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж (за своїм вибором) про: (1) згоду на встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах; (2) намір погодити з оператором зовнішніх інженерних мереж відмінні від запропонованих умови встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку; (3) намір самостійно обладнати будівлю вузлом (вузлами) комерційного обліку в установленому законодавством порядку.
33.ОСББ «Кавалерідзе 19» не надало ЛМКП «Львівводоканал» жодної відповіді з перелічених у пункті 32 цього рішення.
34.Пунктом 10 Порядку оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку (далі Порядок № 206) встановлено, що у разі якщо протягом двох місяців з дня отримання повідомлення оператора зовнішніх інженерних мереж про намір встановити вузол комерційного обліку власник (співвласники) будівлі не повідомив(ли) оператора зовнішніх інженерних мереж про намір погодити з ним відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку або про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку, а також у разі, якщо власник (співвласники) повідомив(ли) про намір погодити відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку або про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку, але не зробив(ли) цього протягом чотирьох місяців з дня отримання повідомлення оператора зовнішніх інженерних мереж про намір встановити вузол комерційного обліку, оснащення будівлі вузлом комерційного обліку здійснює оператор зовнішніх інженерних мереж.
35.Пунктом 18 Порядку № 206 встановлено, що у разі встановлення вузла комерційного обліку оператором зовнішніх інженерних мереж, власник (співвласники) будівлі надає(ють) доступ фахівцям оператора зовнішніх інженерних мереж до місця встановлення вузла комерційного обліку.
36.Отже, суд установив обставини (1) дотримання Позивачем процедури повідомлення власника (співвласників) будівлі про майбутнє встановлення лічильника води та (2) ненадання Відповідачем згоди на встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю.
37.Щодо аргументів Відповідача про невідповідність робочого проекту на встановлення приладів обліку води вимогам законодавства, суд звертає увагу, що відповідно до приписів статті 3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», встановлення обставини відповідності чи невідповідності робочого проекту на встановлення приладів обліку води чинним вимогам будівельних норм і правил або ж з`ясування технічної можливості оснащення багатоквартирних будинків лічильниками води, не належить до предмета спору.
38.У випадку, якщо власника будівлі не влаштовують умови (у тому числі й технічні), на яких оператор зовнішніх інженерних мереж має намір встановити лічильник води, власник будівлі має право відмовитись від послуг оператора зовнішніх інженерних мереж та самостійно встановити лічильник, залучивши іншу спеціалізовану організацію.
39.Відповідно до частини 3 статті 3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» у разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди для встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.
40.Пунктом 2 частини 1 статті 395 Цивільного кодексу України визначено, що речовими правами на чуже майно є право користування (сервітут).
41.Відповідно до частини 1 статті 401 Цивільного кодексу України право користування чужим майном (сервітут) може бути встановлене щодо земельної ділянки, інших природних ресурсів (земельний сервітут) або іншого нерухомого майна для задоволення потреб інших осіб, які не можуть бути задоволені іншим способом.
42.Частинами 1 та 3 статті 402 Цивільного кодексу України встановлено, що сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду. У разі недосягнення домовленості про встановлення сервітуту та про його умови, спір вирішується судом за позовом особи, яка вимагає встановлення сервітуту.
43.Згідно з частинами 1, 2, 5 статті 403 Цивільного кодексу України сервітут визначає обсяг прав щодо користування особою чужим майном. Сервітут може бути встановлений на певний строк або без визначення строку. Сервітут не позбавляє власника майна, щодо якого він встановлений, права володіння, користування та розпоряджання цим майном.
44.За змістом частин 1, 3 статті 404 Цивільного кодексу України право користування чужою земельною ділянкою або іншим нерухомим майном полягає у можливості проходу, проїзду через чужу земельну ділянку, прокладання та експлуатації ліній електропередачі, зв`язку і трубопроводів, забезпечення водопостачання, меліорації тощо. Право користування чужим майном може бути встановлено щодо іншого нерухомого майна (будівлі, споруди тощо).
45.Аналіз норм чинного законодавства свідчить, що метою сервітуту є задоволення потреб зацікавленої особи для ефективного використання належного їй майна; умовою встановлення сервітуту є неможливість задовольнити такі потреби в інший спосіб.
46.Речове право у вигляді сервітуту дає змогу власникові повною мірою реалізувати надані йому правомочності щодо належного цій особі майна і забезпечити його ефективне використання, а також передбачає право на задоволення немайнових інтересів інших осіб, речове право яких на чужу річ не пов`язано зі здійсненням майнових прав.
47.Отже, однією з основних ознак сервітуту, який має бути встановлено за рішенням суду, є неможливість задоволення інтересів особи у будь-який інший спосіб у ситуації, коли власник і потенційний сервітуарій не можуть досягти згоди щодо встановлення сервітуту або способу його здійснення, плати тощо. Умовою встановлення сервітуту у такий спосіб є те, що позивач має довести у суді, що нормальне функціонування його господарства чи задоволення його інтересів при використанні свого майна неможливе без встановлення сервітуту.
48.Встановлення сервітуту не завдає збитків Відповідачу, задоволення вимог Позивача, що спрямовані на виконання приписів Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», за наявності заперечень Відповідача, є неможливим в інший спосіб. Встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, яка обладнується вузлом комерційного обліку, передбачене приписами вказаного Закону.
49.Щодо визначення конкретних характеристик приміщення (частини будівлі), то суд не вбачає необхідності їх деталізувати, адже відповідно до статті 403 Цивільного кодексу України встановлений ЛМКП «Львівводоканал» сервітут визначатиме обсяг прав (для оснащення будівлі вузлом комерційного обліку та обслуговування такого вузла) щодо користування відповідним майном.
50.Підсумовуючи наведене, позовна вимога, зазначена у пункті 11.1 цього рішення, підлягає задоволенню, зважаючи на перешкоди, які чинить Відповідач для надання доступу до будівлі і встановлення вузла комерційного обліку води.
51.Водночас позовна вимога, зазначена у пункті 11.2 цього рішення, є безпідставною, зважаючи на такі аргументи:
51.1.Зміст вимоги (…шляхом надання доступу до підвального приміщення) фактично охоплюється змістом вимоги, зазначеної у пункті 11.1 цього рішення. Адже суть сервітуту полягає у праві користування чужим майном.
51.2.Вимога про зобов`язання усунути перешкоди в користуванні майном є за своїм змістом негаторною. Згідно зі статтею 391 Цивільного кодексу України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном. Проте Позивач не є власником приміщення, не захищає своє право власності, а тому не може вимагати усунення перешкод у здійсненні права користування ним.
IV.СУДОВІ ВИТРАТИ.
Розподіл витрат на оплату судового збору.
52.На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на Сторін пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи наведене, керуючись статтями 73, 74, 76, 77, 78, 79, 91, 114, 238, Господарського процесуального кодексу України, суд
Вирішив:
1.Позов задовольнити частково.
2.Встановити Львівському міському комунальному підприємству «Львівводоканал» (адреса: 79017, Львівська область, місто Львів, вулиця Зелена, будинок 64; ідентифікаційний код 03348471) постійний безоплатний сервітут щодо нежитлового підвального приміщення у будинку № 19 по вулиці Кавалерідзе у місті Львові, для оснащення будівлі вузлом комерційного обліку питної води та обслуговування такого вузла обліку.
3.Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кавалерідзе 19» (адреса: 79066, Львівська область, місто Львів, вулиця Кавалерідзе, будинок 19; ідентифікаційний код 43125271) на користь Львівського міського комунального підприємства «Львівводоканал» (адреса: 79017, Львівська область, місто Львів, вулиця Зелена, будинок 64; ідентифікаційний код 03348471) 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп. відшкодування витрат на оплату судового збору.
4.Відмовити у задоволенні решти позовних вимог.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції в порядку та строки, які визначені статтями 254, 256 Господарського процесуального кодексу України. Апеляційну скаргу подають безпосередньо до Західного апеляційного господарського суду.
Повний текст рішення складено та підписано 17.10.2023.
Суддя Рим Т.Я.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2023 |
Оприлюднено | 19.10.2023 |
Номер документу | 114222683 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Рим Т.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні