Рішення
від 16.10.2023 по справі 280/5366/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

16 жовтня 2023 року Справа № 280/5366/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовною заявою Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (ЄДРПОУ 20508338, 69002, м. Запоріжжя, проспект Соборний, 75 оф.226) до Селянського (Фермерського) господарства "Ясени" (вул. ФЕРМЕРСЬКА, буд. 1, с. МИРНЕ, ПОЛОГІВСЬКИЙ РАЙОН, ЗАПОРІЗЬКА обл., 70560, ЄДРПОУ 20484000) про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, -

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (даліпозивач) до Селянського (Фермерського) господарства "Ясени" (далі - відповідач), в якій позивач просить суд стягнути з Селянського (Фермерського) господарства "Ясени" на користь Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році у розмірі 60840,90 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що середньооблікова кількість штатних працівників, що працювали у Селянського (Фермерського) господарства "Ясени" за звітний період складає 8 осіб, отже середньооблікова кількість осіб з інвалідністю повинна складати 1 особа. Водночас, кількість працевлаштованих осіб з інвалідністю у даного роботодавця за звітний період - 2022 рік, склала 0 осіб. Посилаючись на норми Закону України«Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», просить задовольнити позов.

Ухвалою судді від 18 липня 2023 року позовну заяву залишено без руху у зв`язку із її невідповідністю вимогам статті 161 КАС України.

27 липня 2023 року позивачем усунуто недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 2023 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №280/3809/23 безвиклику сторін та проведення судового засідання.

Відповідач позовні вимоги не визнав, 11 вересня 2023 року надав до суду відзив (вх. № 39862), в якому зазначив, що позивач невірно визначив середньооблікову чисельність працівників господарства, оскільки 4 особи, які зазначені в звіті з ЄСВ як не звільнені працівники не враховуються в середньооблікову чисельність, як такі що не виконували трудові обов`язки. А саме, два працівника мобілізовані до лав ЗСУ і господарство не має право їх звільнити, два працівника трудовий договір призупинено. Також відповідач зазначив, що з 28 лютого 2022 року господарство не веде господарської діяльності, не має працюючих найманих працівників, оскільки знаходиться на тимчасово окупованій території де ведуться активні бойові дії, тому фізично не має можливості жодним чином працевлаштувати на роботу будь-якого працівника, в тому числі інваліда. Окрім того, вказує про те, що до припинення господарської діяльності належним чином господарство відповідачаа виконувало норматив працевлаштування інвалідів та мало одного працевлаштованого інваліда, який звільнився 28 лютого 2022 року у зв`язку з військовою агресією росії. Просить в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-79 КАС України, судом встановлено наступні обставини.

Згідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 30 липня 2023 року за № 163081

Селянське (фермермьке) господарство «Ясени» є сільськогосподарським підприємством, яке зареєстроване 13 січня 1994 року (дані відносно господарства внесені до реєстру 10 листопада 2006 року) та розташоване за адресою вул. ФЕРМЕРСЬКА, буд. 1, с. МИРНЕ, ОРІХІВСЬКИЙ РАЙОН, ЗАПОРІЗЬКА область, поштовий індекс 70560. Станом на момент розгляду справи, юридична та фізична адреса відповідача не змінилась. Його виробнича база та земельні ділянки знаходяться за місцем юридичної реєстрації в с.Мирне Пологівського (Оріхівського) району.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджених Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309, село Мирне Пологівського району з 04 березня 2022 року віднесено до тимчасово окупованій території.

28 лютого 2022 року СФГ «ЯСЕНИ» прийнято накази №28/01 та №28/02 за якими призупинено роботу господарства до звільнення території де знаходиться підприємство від військових загарбників та звільнило працівників за згодою сторін. По працівникам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 трудовий договір призупинено до закінчення воєнного стану або до початку роботи підприємства.

Таким чином, в період з 28 лютого 2022 року по 31 грудня 2022 року на підприємстві відповідача налічувалось 4 працівники, з яких два працівники ОСОБА_3 , ОСОБА_4 призвані по мобілізації до Збройних сил України із збереженням місця роботи, посади та середнього заробітку. Два працівники по призупиненому договору до початку роботи підприємства.

Відповідно до Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році по СФГ «ЯСЕНИ»:

середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік - 8 осіб;

середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність - 0 осіб;

норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 1 особа;

фонд оплати праці штатних працівників 912154,54 грн;

середня річна заробітна плата штатного працівника 114019,32 грн;

кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше, - 0 робочих місць;

сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 57009,66 грн.

Вказаний Розрахунок розміщено в електронному кабінеті СФГ «ЯСЕНИ», на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

26 травня 2023 року господарство звернулось до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю зі скаргою на отримане рішення, в якому надало контррозрахунок середньооблікової кількості працівників вказавши, що середньооблікова чисельність працівників складає 4,5 чоловіка.

Також відповідач в скарзі повідомив Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, що СФГ «Ясени» з 28 лютого 2022 року не має доступу до своєї промислової бази та офісного приміщення розташованого по АДРЕСА_1 , оскільки дана територія є тимчасово окупованою загарбниками та на ній ведуть активні бойові дії

На підтвердження факту тимчасової окупації території, на якій розміщено господарство відповідача, до суду надано лист Виконавчого комітету Оріхівської міської ради, відповідно до якої село Мирне знаходиться під тимчасовою окупацією починаючи з 04 березня 2022 року.

З огляду на вказане, господарство відповідача з 28 лютого 2022 року не здійснює господарську діяльність та фактично не має працевлаштованих працівників.

Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю листом №03-174/651 від 15 червня 2023 року на скаргу відповідача, повідомило, що розрахунок адміністративно господарських санкцій на нестворені місця для працевлаштування осіб з інвалідністю ним здійснено на підставі даних зазначених СФГ «ЯСЕНИ» у податковому розрахунку сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску та відмовило в задоволенні скарги.

У зв`язку з несплатою відповідачем суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році у добровільному порядку, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає наступне.

Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантії їх рівних з усіма іншими громадянами можливостей для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначає Закон України від 21 березня 1991 року № 875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі Закон № 875-ХІІ).

Згідно з частиною першою статті 17 Закону №875-XII з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.

Відмова в укладенні трудового договору або в просуванні по службі, звільнення за ініціативою адміністрації, переведення особи з інвалідністю на іншу роботу без її згоди з мотивів інвалідності не допускається, за винятком випадків, коли за висновком медико-соціальної експертизи стан його здоров`я перешкоджає виконанню професійних обов`язків, загрожує здоров`ю і безпеці праці інших осіб, або продовження трудової діяльності чи зміна її характеру та обсягу загрожує погіршенню здоров`я осіб з інвалідністю (частина третя статті 17 Закону № 875-XII).

Відповідно до приписів частини першої статті 18 Закону № 875-XII забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Частиною восьмою статті 69 Господарського кодексу України (далі - ГК України) передбачено, що підприємство з правом найму робочої сили забезпечує визначену відповідно до закону кількість робочих місць для працевлаштування неповнолітніх, осіб з інвалідністю, інших категорій громадян, які потребують соціального захисту. Відповідальність підприємства за невиконання даної вимоги встановлюється законом.

06 листопада 2022 року набув чинності Закон від 18 жовтня 2022 року № 2682-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю».

Так, у частині третій статті 18 Закону № 875-XII (в редакції, чинній з 06 листопада 2022 року підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частинами першою-третьою статті 19 Закону № 875-XII (в редакції до 06 листопада 2022 року) для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.

Відтак, з 06 листопада 2022 року положення статті 19 Закону № 875-XII змінено, і відповідно до частин першої-другої вказаної статті для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Відповідно до частини п`ятої, шостої статті 19 Закону № 875-XII (надалі в редакції з 06 листопада 2022 року) виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію:

про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;

необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.

Частинами одинадцятою, дванадцятою статті 19 Закону № 875-XII передбачено, що Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.

Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.

Згідно з частинам першою-другою статті 20 Закону № 875-XII підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

У відповідності до частин четвертої, п`ятої статті 20 Закону № 875-XII адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

В силу положень статті 238 ГК України до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків, та за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності.

Підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин, за статтею 218 цього Кодексу, є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Згідно із частиною другою статті 218 ГК України учасник господарських правовідносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Тобто, суб`єкт звільняється від відповідальності, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності (тобто від адміністративно-господарських санкцій), якщо доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення. Підприємство не несе відповідальності за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, якщо воно розробило необхідні заходи по створенню для них робочих місць, зокрема, створило робочі місця для таких осіб та своєчасно, достовірно, в повному обсязі проінформувало відповідні установи, але фактично не працевлаштувало особу з інвалідністю з причин незалежних від нього: відсутність осіб з інвалідністю, відмова особи з інвалідністю від працевлаштування на підприємство, наявність протипоказань за станом здоров`я особи для роботи на відповідній посаді. Наведене узгоджується з правовими висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 28 квітня 2020 року у справі № 824/643/18-а та від 21 травня 2020 року у справі № 520/3919/19.

В силу вимог пункту 4 частини третьої статті 50 Закону України від 05 липня 2012 року №5067-VI «Про зайнятість населення» (далі - Закон № 5067-VI) роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про: попит на робочу силу (вакансії); заплановане масове вивільнення працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання за два місяці до вивільнення.

Отже, своєчасно та в повному обсязі надавши інформацію про попит на вакансії підприємство, фактично, вживає усіх залежних від нього передбачених законом заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.

На виконання пункту 4 частини третьої статті 50 Закону № 5067-VI, наказом Міністерства соціальної політики України від 31 травня 2013 року № 316 затверджено Порядок подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» (далі - Порядок №316).

Згідно з пунктом 5 Порядку № 316 форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Отже, підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані: виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця з урахуванням індивідуальних програм реабілітації; надавати державній службі зайнятості необхідну для організації працевлаштування інвалідів інформацію у порядку, передбаченому Законом №5067-VI та Наказом № 316; звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Законом № 875-ХІІ та Порядком № 70; у разі невиконання такого нормативу - щороку сплачувати відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції.

При цьому, своєчасно та у повному обсязі надавши інформацію про попит на вакансії підприємство, фактично, вживає усіх залежних від нього передбачених законом заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих осіб з інвалідністю установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.

Однак, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року за №64/2022 «Про введення воєнного стану» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації в Україні введено воєнний стан, який триває на теперішній час.

Військова агресія рф проти України визнана, згідно листа Торгово-промислової палати України від 28 лютого 2022 року за вих. №2024/02.0-7.1, форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили). Зазначені обставини, як підтверджено в цьому листі, з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

20 липня 2022 року Торгово-промислова палата України на своєму офіційному сайті повідомила про те, що: «Торгово-промислова палата України враховуючи надзвичайно складну ситуацію, з якою зіткнулась наша країна, ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). З метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП і підготовки пакету документів у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України розміщено 28 лютого 2022 року загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). Це надасть можливість за необхідністю роздруковувати відповідне підтвердження всім, кого це стосується.».

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами (ст.14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні»).

Суд зазначає, що відповідно до наказу Мінреінтеграції тимчасового окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 "Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" з 04 березня 2022 року і по теперішній час територія, на якій розміщене село Мирне Пологівського району Запорізької області відноситься до територій, на яких ведуться активні бойові дії.

Юридична та фактична адреса СФГ «Ясени»: Запорізька область, Пологівський район, село Мирне вул Фермерська 1,

За матеріалами справи, СФГ «Ясени» з 24 лютого 2022 року призупинено роботу, звільнено більшу частину працівників та призупинено дію трудових договорів у двох працівників до закінчення воєнного стану у зв`язку з неможливістю здійснення діяльності підприємства через тимчасову окупацію території підприємства збройними формуваннями рф.

Протилежного позивачем не доведено.

Суд зазначає, що позивачем не обґрунтовано позовну заяву щодо можливості виконання відповідачем нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю з огляду на положення «Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», затвердженого 22 грудня 2022 року наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за №1668/39004. СФГ «ЯСЕНИ» не мало права найму робочої сили та не використовувало найману працю у 2022 році, оскільки діяльність підприємства призупинена з 28 лютого 2022 року, тобто товариство не працювало у 2022 році (з 28 лютого 2022 року), та не працює на теперішній час, тому відповідно не зобов`язано виконувати норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, та об`єктивно не могло це зробити.

За таких обставин, суд вважає, що позивачем не доведено наявності вини у відповідача, а також те, що відповідачем не вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Також, суд вважає, що оскільки отримана позивачем від Пенсійного фонду України інформація містила ознаки порушень відповідачем законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, то, згідно з приписами статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», була підстава для проведення перевірки відповідача, оскільки відповідач належним чином повідомив позивача про невідповідність заявлених розрахунків.

Однак, позивачем не надано до суду доказів проведення зазначеної перевірки.

Позивачем взагалі не здійснено документального обґрунтування складання «Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік, обчислених відповідно до статті 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».

За змістом наданих Позивачем розрахунок адміністративно господарських санкцій на нестворені місця для працевлаштування осіб з інвалідністю ним здійснено виключно на підставі даних у податковому розрахунку сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску поданих СФГ «ЯСЕНИ» до контролюючого органу.

В свою чергу дослідивши надані відповідачем Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за 2022 рік по СФГ «ЯСЕНИ» судом встановлено, що за даними звітів середньоблікова чисельність працівників СФГ «ЯСЕНИ» в 2022 році становила 4,5 чоловік, яка округлюється до 5 чоловік.

А саме:

За січень 2022 року господарство мало 26 працюючих в тому числі 1 працевлаштований інвалід

За лютий 2022 року господарство мало 28 працюючих в тому числі 1 працевлаштований інвалід

28 лютого 2022 року всі працівники були звільнені за згодою сторін і в період з 28 лютого 2023 року в господарстві обліковується лише 4 працівника, із них 2 працівника є мобілізованими з 24 лютого 2022 року, а по 2-м працівникам трудовий договір призупинений з виплатою середньої заробітної плати.

Позивач не заперечував, щодо відповідності даних зазначених у податкових відомостях Відповідача.

Частиною 1 статті 19 Закону встановлено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Питання, пов`язані з обліком штатних працівників, регулюються Інструкцією №286, дія якої поширюється на всіх юросіб, їхні філії, на представництва та інші відокремлені підрозділи, а також на фізосіб-підприємців, які використовують найману працю.

При обчисленні середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу враховують всі категорії працівників облікового складу, зазначені у пунктах 2.4, 2.5 Інструкції № 286. Не враховують з цих категорій працівників, які перебувають у відпустках у зв`язку з вагітністю та пологами або для догляду за дитиною до досягнення нею віку, передбаченого законодавством або колективним договором підприємства, зокрема, й тих, які усиновили новонароджену дитину безпосередньо з пологового будинку (п. 3.2.2 Інструкції № 286).

Пункти 2.4 та 2.5 Інструкції № 286 не містять таку категорію як працівники, які мобілізовані та з якими призупинили дію трудового договору. Тому працівників, з якими призупинили дію трудових договорів, включають до облікової чисельності штатних працівників, але не включають до середньооблікової, а відтак і до нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю. Зазначене підтверджується офіційними роз`ясненнями Державної служби статистики України та Державної служби з України з питань праці.

Таким чином, мобілізовані працівники, хоча і відображені в звітах оскільки їм нараховувалась збережена заробітна плата в силу закону, не враховуються в середньоспискову чисельність працівників оскільки на виконують трудові функції на підприємстві. Аналогічні обставини і по працівникам за призупиненими договорами.

Відповідно до статті 19 Закону для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю в розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб у кількості одного робочого місця. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману.

За таких обставин суд погоджується з Розрахунком наданим відповідачем, згідно якого, у зв`язку з вимушеним припиненням господарської діяльності навіть середньооблікова чисельність працівників у СФГ «Ясени» за 2022 рік становила менше 8 осіб (5 осіб), оскільки 4 особи які зазначені в звіті з ЄСВ як не звільнені працівники не враховуються в середньооблікову чисельність, як такі що не виконували трудові обов`язки.

Отже, відповідач не порушував нормативу створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, що виключає необхідність ним сплати адміністративно-господарської санкції і пені.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (частина1 статті 9 КАС України).

Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене вище, позовні вимоги позивача є не обґрунтованими і не підлягають задоволенню. Доводи позивача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Селянського (Фермерського) господарства "Ясени" про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, - відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 16 жовтня 2023 року.

Суддя Д.В. Татаринов

Дата ухвалення рішення16.10.2023
Оприлюднено19.10.2023
Номер документу114230270
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році

Судовий реєстр по справі —280/5366/23

Рішення від 16.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні