Рішення
від 03.10.2023 по справі 440/10435/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

03 жовтня 2023 року м. ПолтаваСправа №440/10435/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Кукоби О.О.,

за участю:

секретаря судового засідання Лазебної А.В.

та представника відповідача Сергеєва В.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного сільськогосподарського підприємства "ВІКТОРІЯ" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,,

В С Т А Н О В И В:

1. Стислий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.

Приватне сільськогосподарське підприємство "ВІКТОРІЯ" (надалі - позивач, ПСГП "ВІКТОРІЯ") звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України, у якому позивач просив:

визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.10.2022 №№ 7519639/31316091, 7519642/31316091, 7515659/31316091; від 28.12.2022 №№ 7965957/31316091, 7965958/31316091;

зобов`язати ДПС України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 24.05.2022 №1, від 14.06.2022 №2, від 11.09.2022 №3, від 08.12.2022 №4, від 09.12.2022 №5 датою їх подання на реєстрацію.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що надіслані платнику податків квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних у Реєстрі не містили посилань на конкретні підстави для застосування відповідної процедури до ПСГП "ВІКТОРІЯ". Також позивач зазначив, що складені ним податкові накладні не відповідають визначеним у чинному законодавстві критеріям оцінки ризиків, а тому у відповідачів не було підстав для зупинення їх реєстрації. До того ж, позивач після отримання повідомлення про зупинення реєстрації податкових накладних надав податковому органу вичерпні пояснення та документи на підтвердження реальності фінансово-господарських операцій, за наслідками яких складено та направлено для реєстрації податкові накладні. Проте, відповідні документи не були взяті відповідачем до уваги, внаслідок чого прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних у Реєстрі.

2. Позиція відповідачів.

Відповідачі позов не визнали.

У наданому до суду відзиві уповноважений представник Головного управління ДПС у Полтавській області та ДПС України просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю /т. 1, а.с. 220-228/. Свою позицію мотивував посиланням на відповідність рішень про відмову у реєстрації податкових накладних вимогам чинного законодавства, зокрема, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165. Зазначив, що реєстрацію складених ПСГП "ВІКТОРІЯ" податкових накладних у Реєстрі зупинено через відповідність підприємства приписам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а у реєстрації податкових накладних відмовлено з огляду на ненадання позивачем разом з письмовими поясненнями усіх первинних документів, передбачених чинним законодавством. Також звертав увагу на те, що повноваження з реєстрації податкових накладних у ЄРПН є дискрецією ДПС України, а тому суд не може втручатись у здійснення податковим органом владних управлінських функцій.

3. Процесуальні дії у справі.

Ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 15.08.2023 поновлено позивачу строк звернення до суду з цим позовом в частині позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.10.2022 №№ 7519639/31316091, 7519642/31316091, 7515659/31316091 та зобов`язання ДПС України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 24.05.2022 №1, від 14.06.2022 №2, від 11.09.2022 №3; позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за цим позовом, а її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників; замінено відповідача у справі з Головного управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 43142831) на його правонаступника - Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192).

У судовому засіданні 21.09.2023 оголошено перерву задля надання учасниками справи додаткових письмових пояснень та доказів.

У судове засідання 03.10.2023 представник позивача не з`явився, надав до суду клопотання про розгляд справи без його участі.

Представник відповідача у судовому засіданні 03.10.2023 проти позову заперечувала.

Обставини справи

ПСГП "ВІКТОРІЯ" у визначеному законом порядку зареєстроване як юридична особа, як платник податків перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Полтавській області (Карлівська ДПІ), є платником податку на додану вартість.

23.05.2022 між ПСГП "ВІКТОРІЯ" (постачальник) та ТОВ "Енергетик Дніпро" (покупець) укладено договір поставки №С/23/05-1, за умовами якого постачальник зобов`язувався в порядку та на умовах, визначених договором, передати у власність покупця сільськогосподарську продукцію (насіння соняшника, 2021 року урожаю, українського походження), а покупець - прийняти товар та оплатити його /т. 1, а.с. 161-163/.

У специфікації від 23.05.2022 №1 узгоджено поставку 26 т (+/-10%) насіння соняшника 2021 року загальною вартістю 338000,00 грн, у т.ч. ПДВ - 41508,78 грн /т. 1, а.с. 164/.

24.05.2022 позивач склав видаткову накладну №1 про відвантаження ТОВ "Енергетик Дніпро" насіння соняшника 2021 року кількістю 23,76 т загальною вартістю 308880,04 грн, у т.ч. ПДВ - 37932,64 грн /т. 1, а.с. 169/ та того ж дня склав податкову накладну №1 /т. 2, а.с. 4/.

У специфікації від 13.06.2022 №2 узгоджено поставку 26 т (+/-10%) насіння соняшника 2021 року загальною вартістю 338000,00 грн, у т.ч. ПДВ - 41508,78 грн /т. 1, а.с. 165/.

14.06.2022 позивач склав видаткову накладну №2 про відвантаження ТОВ "Енергетик Дніпро" насіння соняшника 2021 року кількістю 20,12 т загальною вартістю 261560,03 грн, у т.ч. ПДВ - 32121,41 грн /т. 1, а.с. 172/ та того ж дня склав податкову накладну №2 /т. 2, а.с. 9/.

У специфікації від 10.09.2022 №3 узгоджено поставку 30 т (+/-10%) насіння соняшника 2021 року загальною вартістю 396000,00 грн, у т.ч. ПДВ - 48631,58 грн /т. 1, а.с. 166/.

11.09.2022 позивач склав видаткову накладну №3 про відвантаження ТОВ "Енергетик Дніпро" насіння соняшника 2021 року кількістю 31,062 т загальною вартістю 410018,49 грн, у т.ч. ПДВ - 50353,15 грн /т. 1, а.с. 176/ та того ж дня склав податкову накладну №3 /т. 2, а.с. 14/.

19.10.2022 позивач надіслав податкові накладні від 24.05.2022 №1, від 14.06.2022 №2, від 11.09.2022 №3 до ДПС України з метою їх реєстрації у Реєстрі. Однак, протягом операційного дня платник податку отримав квитанції аналогічного змісту, у яких його повідомлено про зупинення реєстрації податкових накладних з огляду на відповідність ПСГП "ВІКТОРІЯ" приписам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку /т. 2, а.с. 7 - зі звороту, 10 - зі звороту, 15/. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації.

24.10.2022 позивач через Карлівську ДПІ надав податковому органу пояснення разом з копіями документів /т. 2, а.с. 33-42, 75-94/.

27.10.2022 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення №№ 7519639/31316091, 7519642/31316091, 7515659/31316091 /т. 2, а.с. 6, 13, 16/, якими відмовлено у реєстрації в Реєстрі податкових накладних від 24.05.2022 №1, від 14.06.2022 №2, від 11.09.2022 №3 з підстав ненадання платником податків копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

В описі до рішень комісією регіонального рівня зазначено: "до повідомлення платником не надано банківських документів про оплату товару, оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 та/або акт звірки взаєморозрахунків".

Додатково в описі до рішення від 27.10.2022 №7519642/31316091 зазначено, що номенклатура у видатковій накладній від 14.06.2022 №2 (насіння соняшника 2021 р.) не відповідає номенклатурі, зазначеній у податковій накладній від 14.06.2022 №2 (інше).

Аналогічні підстави для відмови у реєстрації податкових накладних від 24.05.2022 №1, від 14.06.2022 №2, від 11.09.2022 №3 у Реєстрі зазначені у витягу з протоколу засідання Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.10.2022 №144 /т. 2, а.с. 32/.

Скарги платника податків на рішення комісії регіонального рівня залишені без задоволення, про що ДПС України 11.11.2022 прийняті рішення №60793/31316091/2 /т. 2, а.с. 8/, №60793/31316091/2 /т. 2, а.с. 11/, №60791/31316091/2 /т. 2, а.с. 18/.

Крім того, 06.12.2022 між ПСГП "ВІКТОРІЯ" (продавець) та ТОВ "Укрзерноінвест-2013" (покупець) укладено договір №06/12/1 поставки сільськогосподарської продукції, за умовами якого продавець зобов`язувався передати у власність покупця сільськогосподарську продукцію (кукурудзу), а покупець - прийняти товар та оплатити на умовах та в порядку, визначених цим договором /т. 1, а.с. 127-129/.

У специфікації від 06.12.2022 №1, що є додатковим до договору поставки від 06.12.2022 №06/12/1 узгоджено поставку 100 т кукурудзи загальною вартістю 272346,00 грн, у т.ч. ПДВ - 33446,00 грн /т. 1, а.с. 130/.

Пунктом 3 специфікації передбачено, що оплата здійснюється покупцем на підставі рахунку продавця у розмірі 86% від вартості товару на дату фактичного отримання за кожну окрему партію товару, а 14% - після реєстрації податкової накладної у Реєстрі.

08.12.2022 позивач склав видаткову накладну №4 про відвантаження ТОВ "Укрзерноінвест-2013" кукурудзи кількістю 50,2 т загальною вартістю 136717,69 грн, у т.ч. ПДВ - 16789,89 грн /т. 1, а.с. 135/ та того ж дня склав податкову накладну №4 /т. 1, а.с. 136/.

09.12.2022 позивач склав видаткову накладну №5 про відвантаження ТОВ "Укрзерноінвест-2013" кукурудзи кількістю 47,8 т загальною вартістю 130290,33 грн, у т.ч. ПДВ - 16000,57 грн /т. 1, а.с. 139/ та того ж дня склав податкову накладну №5 /т. 1, а.с. 140/.

22.12.2022 позивач надіслав податкові накладні від 08.12.2022 №4 та від 09.12.2022 №5 до ДПС України з метою їх реєстрації у Реєстрі. Однак, протягом операційного дня платник податку отримав квитанції аналогічного змісту, у яких його повідомлено про зупинення реєстрації податкових накладних з огляду на відповідність ПСГП "ВІКТОРІЯ" приписам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку /т. 1, а.с. 141; т. 2, а.с. 20/. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації.

24.12.2022 позивач через Карлівську ДПІ надав податковому органу пояснення разом з копіями документів /т. 2, а.с. 43-74/.

28.12.2022 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення №№ 7965957/31316091, 7965958/31316091 /т. 2, а.с. 21, 26/, якими відмовлено у реєстрації в Реєстрі податкових накладних від 08.12.2022 №4 та від 09.12.2022 №5 відповідно з підстав ненадання платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів тощо. В описі до рішень комісією регіонального рівня зазначено: "до повідомлення платником не надано документів щодо складського зберігання кукурудзи, так як у відомостях про об`єкти оподаткування платника відсутні складські приміщення".

Аналогічні підстави для відмови у реєстрації податкових накладних від 08.12.2022 №4 та від 09.12.2022 №5 у Реєстрі зазначені у витягу з протоколу засідання Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.12.2022 №186 /т. 2, а.с. 31/.

Скарги платника податків на рішення комісії регіонального рівня залишені без задоволення, про що ДПС України прийняті рішення від 17.04.2023 №35727/31316091/2 /т. 2, а.с. 23/, від 19.04.2023 №36434/31316091/2 /т. 2, а.с. 28/.

Не погодившись з вищезазначеними рішеннями комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних у Реєстрі, позивач оскаржив їх до суду.

Норми права, якими урегульовані спірні відносини

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

У силу положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 1 Порядку №1165 (тут та надалі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Так, за змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

У силу абзацу першого пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Відповідно до абзацу першого пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу другого пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 яких: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування..

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 9, 10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

У силу абзацу третього пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції Постанови КМ від 21.04.2021 №378), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій - набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Як визначено пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Оцінка судом обставин справи

Згідно з частиною другою статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За обставин цієї справи між сторонами виник спір щодо правомірності рішень Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації у Реєстрі податкових накладних від 24.05.2022 №1, від 14.06.2022 №2, від 11.09.2022 №3, від 08.12.2022 №4, від 09.12.2022 №5.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 КАС України).

Аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації у Реєстрі, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156).

У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у Реєстрі.

Зі змісту залучених до матеріалів справи квитанцій суд встановив, що контролюючий орган сформував висновок про відповідність ПСГП "ВІКТОРІЯ" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

При цьому у надісланих платнику податку квитанціях відсутня будь-яка інформація на обґрунтування такого висновку податкового органу.

Надаючи правову оцінку підставам для зупинення реєстрації у Реєстрі складених ПСГП "ВІКТОРІЯ" податкових накладних, суд звертає увагу на те, що Порядок №1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування у Реєстрі.

Водночас, виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

При цьому, пунктом 11 Порядку №11 передбачено вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Дослідивши залучені до матеріалів справи копії квитанцій суд встановив, що у них не зазначено ні конкретної інформації про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку, ані вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкової накладної у Реєстрі. Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі.

Стосовно посилань представника відповідачів на внесення ПСГП "ВІКТОРІЯ" до переліку ризикових платників податків, суд виходить з такого.

Представник відповідачів разом з відзивом на позов надав суду копію рішення від 08.12.2021 №5364 про відповідність ПСГП "ВІКТОРІЯ" критеріям ризиковості платника /т. 2, а.с. а.с. 29/.

Дослідивши зазначену копію рішення разом з витягом з протоколу засідання Комісії №2 Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.12.2021 №236 /т. 2, а.с. 30/ суд встановив, що підставою для віднесення позивача до переліку ризикових платників податків визначено пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку - учасник схеми формування та використання ймовірно ризикового податкового кредиту.

При цьому, будь-які фактичні дані, що свідчили б про наявність підстав віднесення позивача до переліку ризикових платників податків ні у рішенні, ані у витягу з протоколу засідання комісії регіонального рівня не зазначені.

Так само, відповідні докази не надані разом з відзивом на позов.

Матеріали справи не містять доказів оскарження позивачем рішення комісії регіонального рівня від 08.12.2021 №5364 про відповідність ПСГП "ВІКТОРІЯ" критеріям ризиковості платника в адміністративному та/або судовому порядку.

Поряд з цим суд зауважує, що наведена обставина хоча і є передумовою для зупинення реєстрації податкових накладних відповідно до пункту 6 Порядку №1165, проте не створює безумовних підстав для відмови у реєстрації таких податкових накладних у Реєстрі.

Так, Верховний Суд у постановах від 18.11.2021 у справі №380/3498/20, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 27.07.2022 у справі №520/15348/2020 зробив висновок, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних. При цьому, як свідчить зміст пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для вирішення відповідною комісією контролюючого органу питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної (розрахунку коригування до податкової накладної) у Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, не є вичерпним.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних (розрахунків коригування до податкової накладної) критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції, щодо якої складено податкову накладну, направлену для реєстрації у Реєстрі, хоч і визначений у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між ними, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної у Реєстрі, реєстрація якої була зупинена.

У постанові від 03.11.2021 (справа №360/2460/20) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

А у постанові від 27.07.2022 у справі №520/15348/2020 Верховний Суд звернув увагу на те, що за відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації податкової накладної, в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації податкової накладної (як несприятливий наслідок для позивача через обмеження його в правах платника ПДВ, зокрема в праві на збільшення реєстраційного ліміту в системі електронного адміністрування ПДВ).

Надаючи правову оцінку спірним відносинам суд виходить з того, що Порядок №1165 не передбачає можливості проведення контролюючим органом консультацій, листування з платником податку на етапі прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації податкової накладної у Реєстрі чи залучення платника податку до процесу прийняття цього рішення в інший спосіб. Тобто, у такому випадку платник податку фактично позбавлений можливості на участь у процесі прийняття суб`єктом владних повноважень відповідного рішення. Як наслідок, визначальне значення для дотримання законності цієї процедури і забезпечення прав платника податку під час її проведення має конкретизація контролюючим органом підстав для зупинення реєстрації податкової накладної у Реєстрі та зазначення у квитанції про зупинення чітких і зрозумілих вказівок такому платнику щодо того, які саме пояснення та копії документів має надати цей платник задля розгляду питання про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі.

Посилання представників відповідачів на те, що перелік документів, надання яких є необхідним для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у Реєстрі, визначений пунктом 5 Порядку №520, суд визнає безпідставними, оскільки зазначеною нормою передбачено орієнтовний перелік таких документів (застосовано словосполучення "може включати"), що не дає платнику податків можливість достовірно визначити обсяг необхідних документів, надання яких податковому органу буде достатнім для реєстрації податкової накладної у Реєстрі.

У цій справі надіслані позивачу квитанції містили лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.

Позивач на вимогу податкового органу надав пояснення щодо суті господарських операцій разом з первинними документами, які у своїй сукупності свідчили про наявність підстав, передбачених статтею 187 ПК України, з настанням яких пов`язується виникнення у платника податку обов`язку скласти податкову накладну (відвантаження товару покупцю).

Податкові органи не заперечують правомірності визначення позивачем підстав для складення податкових накладних.

Щодо посилань відповідача на ненадання позивачем разом з письмовими поясненнями відомостей про складське зберігання товарів (кукурудзи), поставлених ТОВ "Укрзерноінвест-2013", а також відомостей про оплату за товари, поставлені ТОВ "Енергетик-Дніпро", суд враховує, що наведене мало місце через незазначення у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних конкретного переліку документів, що мали бути надані платником податку з метою їх реєстрації.

Водночас суд враховує, що відповідні документи надані позивачем разом з позовною заявою та залучені до матеріалів справи /т. 1, а.с. 32-48, 171, 175, 179/.

Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20 дійшов висновку, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Так само у пункті 82 постанови від 23.02.2023 у справі №420/9924/20 Верховний Суд звернув увагу на те, що в межах спірних відносин, що виникли між сторонами на стадії реєстрації податкових накладних, надання судами оцінки щодо товарності або безтоварності господарських операцій є передчасною подією. Такі обставини можуть бути встановлені контролюючим органом на підставі здійсненої належної перевірки, з прийняттям ППР, та в подальшому підтверджені судом.

Аналогічний висновок наведений Верховним Судом у постанові від 23.05.2023 у справі №500/770/21.

Таким чином, приймаючи рішення з питань реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій платника податків на предмет їх реальності та не повинен надавати оцінку реальності здійснених господарських операцій.

Стосовно розбіжностей у зазначенні номенклатури товару у видатковій накладній від 14.06.2022 №2 та податковій накладній від 14.06.2022 №2 суд враховує пояснення представника позивача про те, що наведене є помилкою, виправлення якої наразі є неможливим через блокування реєстрації податкової накладної у Реєстрі.

Тож, зазначена комісією регіонального рівня у спірному рішенні підстава для відмови у реєстрації податкової накладної від 14.06.2022 №2 у Реєстрі не свідчить про наявність визначених законом передумов для ухвалення такого рішення.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Відповідачами у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для відмови у реєстрації складених позивачем податкових накладних.

За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку про протиправність рішень комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації в Реєстрі складених ПСГП "ВІКТОРІЯ" податкових накладних, та, як наслідок, правомірність позовних вимог платника податку в цій частині.

Окрім того, зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації згаданих вище податкових накладних контролюючим органом обрано лише відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а обґрунтованість такої підстави не знайшла свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд дійшов висновку, що з метою надання позивачу ефективного способу захисту порушеного права у спірних відносинах слід зобов`язати ДПС України зареєструвати відповідні податкові накладні у ЄРПН датами їх фактично подання на реєстрацію.

Стосовно посилання представника відповідачів, що саме на комісію податкового органу покладено обов`язок прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної, суд зазначає, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Аналогічні висновки щодо правозастосування у спірних відносинах викладені у постановах Верховного Суду від 03.11.2021 у справі №360/2460/20, від 27.10.2022 у справі №360/3253/20, від 25.11.2022 у справі №320/3484/21.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ПСГП "ВІКТОРІЯ" повністю.

Розподіл судових витрат

Відповідно до частини першої статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 13420,00 грн, що зарахований до спеціального фонду Державного бюджету /т. 1, а.с. 185-187, 205, 206/.

Інші судові витрати у справі відсутні.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Зважаючи на те, що передумовою для виникнення цього спору є прийняття комісією Головного управління ДПС у Полтавській області протиправних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних у Реєстрі, суд дійшов висновку, що понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 13420,00 грн належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області повністю.

Керуючись статтями 2, 3, 5-10, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Приватного сільськогосподарського підприємства "ВІКТОРІЯ" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.10.2022 №№ 7519639/31316091, 7519642/31316091, 7515659/31316091; від 28.12.2022 №№ 7965957/31316091, 7965958/31316091.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складені Приватним сільськогосподарським підприємством "ВІКТОРІЯ" податкові накладні від 24.05.2022 №1, від 14.06.2022 №2, від 11.09.2022 №3, від 08.12.2022 №4, від 09.12.2022 №5 датами їх подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Приватного сільськогосподарського підприємства "ВІКТОРІЯ" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 13420,00 грн (тринадцять тисяч чотириста двадцять гривень).

Позивач: Приватне сільськогосподарське підприємство "ВІКТОРІЯ" (код ЄДРПОУ 31316091; вул. Чапаєва, 8-б, с. Варварівка, Полтавський район, Полтавська область, 39512).

Відповідачі:

1) Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192; вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014);

2) Державна податкова служба України (код ЄДРПОУ 43005393; Львівська площа, 8, м. Київ, 04053).

Рішення набирає законної сили у порядку та строки, визначені статтями 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів після складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено 09 жовтня 2023 року.

СуддяО.О. Кукоба

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2023
Оприлюднено19.10.2023
Номер документу114231702
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/10435/23

Ухвала від 22.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 08.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 08.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Рішення від 03.10.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Рішення від 03.10.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.О. Кукоба

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні