Рішення
від 16.10.2023 по справі 520/26887/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

16 жовтня 2023 року справа № 520/26887/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олексія Котеньова, розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у м. Харкові адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "АГРОТРЕК" (вул. Центральна, буд. 41-Б,с. Надеждине, Близнюківський район, Харківська область,64813, код ЄДРПОУ 39398667) до Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України (вул. Городецького, буд. 13,м. Київ,01601, код ЄДРПОУ 00015622) , третя особа - Міністерство аграрної політики та продовольства України (вул. Хрещатик, буд. 24, м. Київ, 01001, код ЄДРПОУ 37471967), про скасування постанови органу державної виконавчої служби про закінчення виконавчого провадження,-

В С Т А Н О В И В:

Фермерське господарство "АГРОТРЕК" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, третя особа - Міністерство аграрної політики та продовольства України, в якому він просить суд:

- скасувати постанову від 04.09.2023 року ВП 71627527, винесену заступником начальника відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Заєць Т.І про закінчення виконавчого провадження та зобов`язати орган державної виконавчої служби вчинити певні дії щодо повного виконання рішення суду.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 02.10.2023 прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито спрощене провадження в адміністративній справі.

У позовній заяві позивач зазначив, що відповідачем 21.04.2023 винесено постанову про відкриття виконавчого провадження №71627527 та постанову про стягнення виконавчого збору у сумі 26800,00 грн, та про розмір мінімальних витрат виконавчого провадження у сумі 401,85 грн. В постанові про відкриття провадження встановлено божнику термін на виконання рішення суду протягом 10 робочих днів. Позивач 12.09.2023 отримав постанову від 04.09.2023 ВП 71627527 про закінчення виконавчого провадження.

Позивач вважає, що виконавче провадження 71627527 по виконавчому листу №520/5154/21 передчасно закінчено, оскільки позивачу не надходила будь-яка інформація щодо повного та фактичного виконання рішення суду та виконавчого документу від відповідача, крім постанови про закінчення виконавчого провадження.

Відповідач не скористався процесуальним правом надати відзив на адміністративний позов у строк, визначений судом. Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 02.10.2023 доставлено до електронного кабінету 02.10.2023 (о 21:48), про що свідчить довідка від 09.10.2023.

Згідно з ч.4 ст.159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Інші заяви по суті справи сторони до суду не подавали.

Суд розглядає справу у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу на підставі п.10 ч.1 ст.4, ч.4 ст.229 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.

Судом встановлено, що на виконанні у Відділі примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України перебувало виконавче провадження № 71627527 з примусового виконання виконавчого листа № 520/5154/21, виданого 24.01.2023 Харківським окружним адміністративним судом, про зобов`язання Міністерства аграрної політики та продовольства України повторно розглянути подані 25.09.2020 Фермерським господарством "Агротрек" заявку та пакет документів для отримання спеціальної бюджетної дотації за утримання корів молочного напрямку продуктивності за бюджетною програмою Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників за напрямом Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств, які були зареєстровані в системі електронного документообігу Мінекономіки 28.09.2020 за №07/89778-20.

Листом Міністерства аграрної політики та продовольства України №21-1410-07/19204 від 07.08.2023 повідомлено Відділ про виконання рішення суду.

04.09.2023 державним виконавцем винесено постанову про закінчення виконавчого провадження ВП № 71627527 із мотивуванням - у зв`язку із фактичним виконанням рішення, яке підлягало виконанню.

Позивач, звертаючись із цим позовом до суду, мотивує порушення своїх прав посиланням на те, що наданий боржником лист не свідчить про виконання рішення суду.

Суд зазначає, що обставини щодо виконання чи невиконання рішення суду боржником у межах цього спору можуть досліджуватись судом у порядку, визначеному ст.383 КАС України у межах справи, за результатами розгляду якої видано виконавчий лист.

Водночас, у межах цього спору суд досліджує правомірність дій державного виконавця щодо прийняття рішення про закінчення виконавчого провадження.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку, визначені Законом України "Про виконавче провадження" від 02 червня 2016 року № 1404-VІІІ, в редакції, яка діяла на момент виникнення правовідносин (далі - Закон № 1404-VІІІ).

Відповідно до ст. 26 Закону, а також п. 5 Розділу III Інструкції з організації примусового виконання рішень затвердженої Наказом Міністерства Юстиції України від 02.04.2012 року № 512/5 (далі - Інструкція), виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження.

Відповідно до ст. 8 Закону, реєстрація виконавчих документів, документів виконавчого провадження, фіксування виконавчих дій здійснюється в автоматизованій системі виконавчого провадження, (далі - Система) порядок функціонування якої визначається Міністерством юстиції України.

Відповідно до вимог розділу IV Положення про автоматизовану систему виконавчого провадження затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 05.08.2016 № 2432/5 (далі - Положення), державний або приватний виконавець після отримання виконавчого документа у строки, встановлені Законом, приймає рішення про відкриття виконавчого провадження чи про повернення виконавчого документа стягувану без прийняття до виконання; виконавцем до Системи обов`язково вносяться відомості про проведення всіх виконавчих дій та прийняття процесуальних рішень.

У разі тимчасової відсутності доступу до Системи (через перебої в електропостачанні тощо), як виняток, допускається виготовлення документів виконавчого провадження без використання Системи з подальшим обов`язковим внесенням таких документів до системи в день усунення причин, що перешкоджали доступу до неї.

Відповідно до ст. 28 Закону копії постанов виконавця та інші документи виконавчого провадження (далі - документи виконавчого провадження) доводяться виконавцем до відома сторін та інших учасників виконавчого провадження, надсилаються адресатам простим поштовим відправленням або доставляються кур`єром, крім постанов про відкриття виконавчого провадження, про повернення виконавчого документа стягувачу, повідомлення стягувачу про повернення виконавчого документа без прийняття до виконання, постанов, передбачених пунктами 1-4 частини дев`ятої статті 71 цього Закону, які надсилаються рекомендованим поштовим відправленням. Боржник вважається повідомленим про початок примусового виконання рішень, якщо йому надіслано постанову про відкриття виконавчого провадження за адресою, зазначеною у виконавчому документі.

Відповідно до ч. 6 ст. 26 Закону за рішенням немайнового характеру виконавець у постанові про відкриття виконавчого провадження зазначає про необхідність виконання боржником рішення протягом 10 робочих днів (крім рішень, що підлягають негайному виконанню, рішень про встановлення побачення з дитиною).

До суду не надано доказів того, що виконавцем вчинено дії щодо надіслання постанови про відкриття виконавчого провадження у спосіб, визначений законом.

Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 39 Закону виконавче провадження підлягає закінченню у разі фактичного виконання в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом.

Відповідно до ч. 2 ст. 39 Закону постанова про закінчення виконавчого провадження з підстав, передбачених ч. 1 ст. 39 Закону, виноситься в день настання відповідних обставин або в день, коли виконавцю стало відомо про такі обставини.

Оцінюючи аргументи позивача стосовно фактичного невиконання рішення суду у контексті вищенаведених норм права, суд зазначає, що неінформування позивача у передбачений законом спосіб стосовно листа Міністерства аграрної політики та продовольства України, на підставі якого відповідачем зроблено передчасний висновок про закінчення виконавчого провадження, свідчить про порушення прав позивача як стягувача.

У той же час задоволення позову в цій частині зумовлене в першу чергу тим, що державним виконавцем не вчинено жодних дій задля належного та своєчасного інформування позивача про хід виконавчого провадження.

Обставини введення воєнного стану, що могли спровокувати неналежну комунікацію між учасниками виконавчого провадження та державним виконавцем, не нівелює факту порушення прав позивача, який вважає, що рішення суду не виконане.

Відтак, у межах цього спору суд вбачає порушення відповідачем основоположних принципів, якими він має керуватися при прийнятті рішення (ч.2 ст.2 КАС України), а саме об`єктивності, безсторонності, пропорційності та з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, відтак, спірна постанова про закінчення виконавчого провадження підлягає скасуванню внаслідок процедурних порушень, допущених відповідачем.

Скасування такої постанови як індивідуального акту зумовлює фактичне повернення до стану триваючого виконавчого провадження, що є належним та достатнім способом захисту порушеного права позивача.

Відтак, позовна вимога про зобов`язання відповідача вчинити певні дії задоволенню не підлягає, у тому числі і з огляду на наявність у відповідача широкого спектру дискреційних повноважень як органу ДВС стосовно належного виконання рішення суду боржником.

Відповідно до п.58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" (Заява N 4909/04, 10 лютого 2010 року) Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п. 29).

Інші аргументи позивача вивчені судом, утім, не вимагають детального аналізу у судовому рішенні, оскільки висновків суду не спростовують та по суті на них не впливають.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не реалізовано такий процесуальний обов`язок, а також не подано відзив на позов, що з урахуванням приписів ч. 4 ст. 159 КАС України може свідчити про визнання позову.

Розглянувши подані позивачем документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про часткову обґрунтованість заявлених позовних вимог.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 9, 19, 139, 241-247, 250, 255, 287, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Фермерського господарства "АГРОТРЕК" (вул. Центральна, буд. 41-Б,с. Надеждине, Близнюківський район, Харківська область,64813, код ЄДРПОУ 39398667) до Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України (вул. Городецького, буд. 13,м. Київ,01601, код ЄДРПОУ 00015622) , третя особа - Міністерство аграрної політики та продовольства України (вул. Хрещатик, буд. 24, м. Київ, 01001, код ЄДРПОУ 37471967), про скасування постанови органу державної виконавчої служби про закінчення виконавчого провадження задовольнити частково.

Скасувати постанову від 04.09.2023 року ВП 71627527, винесену заступником начальника відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Заєць Т.І про закінчення виконавчого провадження.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України (вул. Городецького, буд. 13,м. Київ,01601, код ЄДРПОУ 00015622) на користь Фермерського господарства "АГРОТРЕК" (вул. Центральна, буд. 41-Б,с. Надеждине, Близнюківський район, Харківська область,64813, код ЄДРПОУ 39398667) судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня проголошення рішення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення у повному обсязі виготовлено та підписано 16 жовтня 2023 року.

СуддяОлексій Котеньов

Дата ухвалення рішення16.10.2023
Оприлюднено19.10.2023
Номер документу114232700
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів

Судовий реєстр по справі —520/26887/23

Рішення від 16.10.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні