Постанова
від 16.10.2023 по справі 460/50759/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2023 рокуЛьвівСправа № 460/50759/22 пров. № А/857/13019/23

Колегія суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду в складі:

головуючого судді:Улицького В.З.

суддів:Кузьмича С.М., Матковської З.М.

розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 13.02.2023 року (рішення ухвалене у м. Рівне судом у складі головуючого судді Друзенко Н.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Лебідь Агро" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій,-

ВСТАНОВИЛА:

У грудні 2022 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області №7338550/37437269 від 14.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 32 від 05.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних; №7338551/37437269 від 14.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №33 від 08.08.2022; №7338554/37437269 від 14.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №34 від 09.08.2022; №7338553/37437269 від 14.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 36 від 12.08.2022; №338552/37437269 від 14.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №37 від 14.08.2022; №7338549/37437269 від 14.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №38 від 15.08.2022; №7338548/37437269 від 14.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №39 від 16.08.2022 та зов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 32 від 05.08.2022, № 33 від 08.08.2022, № 34 від 09.08.2022, № 36 від 12.08.2022, № 37 від 14.08.2022, № 38 від 15.08.2022 та № 39 від 16.08.2022 датою їх фактичного подання.

Позивач позовні вимоги мотивував тим, що за результатами виконання договору поставки, позивачем сформовано та подано до контролюючого органу на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні. Проте, контролюючим органом зупинено їх реєстрацію в ЄРПН з посиланням на відповідність вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивачем надані контролюючому органу всі необхідні пояснення та документи достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Проте, такі документи не взяті до уваги контролюючим органом та прийнято рішення про відмову в їх реєстрації в ЄРПН. Позивач вважає, що таке рішення контролюючого органу є протиправними та такими, що підлягає скасуванню. Просив позов задоволити.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 13.02.2023 року адміністративний позов задоволено.

Рішення суду першої інстанції оскаржило Головне управління ДПС у Рівненській області. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з помилковим застосуванням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволені адміністративного позову відмовити.

Заслухавши доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу апелянта слід залишити без задоволення з наступних підстав.

Згідно ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Якщо одна із сторін визнала пред`явлену до неї позовну вимогу під час судового розгляду повністю або частково, рішення щодо цієї сторони ухвалюється судом згідно з таким визнанням, якщо це не суперечить вимогам статті 189 цього Кодексу.

Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судом першої інстанції встановлено, що 05.08.2022 між ТОВ «Лебідь Агро» (далі - Постачальник) та ТОВ «ПЕРША ПРОДОВОЛЬЧА ТРЕЙДШГОВА КОМПАНІЯ» (далі - Покупець) укладено Договір поставки № 0508-22 зі строком дії до 31 грудня 2022 року (п. 10.1). Відповідно до п. 1.1 договору Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця зернові та олійні культури українського походження врожаю 2021 року (далі - Товар), а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити Товар відповідно до умов даного Договору. Відповідно до п. 3.2 договору Товар за даним Договором поставляється партіями протягом періоду, вказаного в специфікаціях до цього Договору. Асортимент, кількість, строк та місце поставки, ціна та загальна вартість Товару для кожної партії, що поставляється згідно цього Договору, визначаються в специфікаціях до цього Договору, які є невід`ємними частинами (додатками) цього Договору (п. 3.3). Відповідно до п. 5.1 договору оплата Товару, що поставляється за даним Договором, проводиться в національній валюті України шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника протягом строку та на умовах зазначених у специфікаціях до цього Договору.

До зазначеного договору сторонами було підписано 4 специфікації, за умовами яких поставці підлягала кукурудза, а саме: специфікація №1 від 05.08.2022 - кукурудза 300 т на суму 1514998,44 грн з ПДВ (в подальшому ПН №32, №33, №35); специфікація №2 від 08.08.2022 - кукурудза 50 т на суму 252499,74 грн з ПДВ (в подальшому ПН №34); специфікація №3 від 11.08.2022 - кукурудза 150 т на суму 757499,22 грн з ПДВ (в подальшому ПН №36, №37); специфікація №4 від 15.08.2022 - кукурудза 50 т на суму 252499,74 грн з ПДВ (в подальшому ПН №38, №39).

Згідно п.2.1 специфікацій, товар постачається на умовах СРТ (товар розвантажений на складі «Покупця»), доставка транспортом Постачальника. Датою поставки є дата, зазначена у ТТН чи видатковій накладній, а факт передання Товару у власність Покупця підтверджується видатковою накладною, виданою Постачальником Покупцю та відміткою про приймання товару Зерновим складом в заліковій вазі (п. 2.2 специфікацій). Витрати на розвантаження по Зерновому складу приймає на себе Покупець (п. 2.3 специфікацій). Оплата Товару, визначеного специфікацією, здійснюється на підставі рахунку-фактури наданого Постачальником та відміткою про приймання товару Зерновим складом в заліковій вазі (п. 4.1 специфікацій).

У день підписання сторонами специфікацій до договору, ТОВ «Лебідь-Агро» надавалися Покупцю ТОВ «ПЕРША ПРОДОВОЛЬЧА ТРЕЙДІНГОВА КОМПАНІЯ» рахунки на оплату, зокрема: №21 від 05.08.2022 на суму 1 514 998,44 грн з ПДВ, № 22 від 08.08.2022 на суму 252 499,74 грн з ПДВ, №23 від 11.08.2022 на суму 757 499,22 грн з ПДВ, №24 від 15.08.2022 на суму 252 499,74 грн з ПДВ. (а.с.14, 48, 61, 88)

Поставка товару здійснювалась згідно видаткових накладних та товарно-транспортних накладних та залежно від події, яка наставала раніше - оплата чи доставка товару Покупцю. У відповідності з п. 187.1 ПК України здійснювалася реєстрація податкових накладних.

ТОВ «Лебідь Агро» у зв`язку з виконанням договору поставки №0508-22, було виписано 8 податкових накладних: № 32 від 05.08.2022 на суму 1 000 000,00 грн, в тому числі ПДВ 122 807,02 грн; № 33 від 08.08.2022 на суму 514 998,44 грн, в тому числі ПДВ 63245,42 грн; № 34 від 09.08.2022 на суму 252 499,74 грн, в тому числі ПДВ 31008,74 грн; № 35 від 11.08.2022 на суму 21 613,98 грн, в тому числі ПДВ 2 654,35 грн (зареєстровано у встановленому порядку); № 36 від 12.08.2022 на суму 483 385,50 грн, в тому числі ПДВ 59363,13 грн; № 37 від 14.08.2022 на суму 155 741,84 грн, в тому числі ПДВ 19126,19 грн; № 38 від 15.08.2022 на суму 330 168,45 грн, в тому числі ПДВ 40547,00 грн; № 39 від 16.08.2022 на суму 51 813,16 грн, в тому числі ПДВ 6 363,02 грн.

Операції оплати та поставки товару здійснювались наступним чином.

ПН № 32 від 05.08.2022 видаткова накладна №30 від 05.08.2022 на суму 380062,61 грн з ПДВ; ТТН №72, №73 та №74 від 05.08.2022; платіжні доручення №1133, №1134, №1135, №1136, №1137 від 05.08.2022.

ПН № 33 від 08.08.2022 видаткова накладна №31 від 06.08.2022 на суму 386324,60 грн з ПДВ та №32 від 08.08.2022 на суму 383294,61 грн з ПДВ; ТТН №75, №76, №77 від 06.08.2022 та №78, №79 від 08.08.2022; платіжні доручення №1138, №1139, №1140 від 08.08.2022.

ПН № 34 від 09.08.2022 - видаткова накладна №34 від 11.08.2022 на суму 253044,74 грн з ПДВ; ТТН №84, №85 від 11.08.2022; платіжне доручення №1142 від 09.08.2022.

ПН № 36 від 12.08.2022 видаткова накладна №35 від 12.08.2022 на суму 255226,73 грн з ПДВ та №36 від 13.08.2022 на суму 129077,87 грн з ПДВ; ТТН №86, №87 від 12.08.2022 та №89 від 13.08.2022; платіжні доручення №1141 та №1148 від 12.08.2022.

ПН № 37 від 14.08.2022 видаткова накладна №37 від 14.08.2022 на суму 254822,74 грн з ПДВ та №38 від 15.08.2022 на суму 128168,87 грн з ПДВ; ТТН №89-1, №90 від 14.08.2022 та №91 від 15.08.2022; платіжні доручення №1151 та №1152 від 15.08.2022.

ПН № 38 від 15.08.2022, ПН № 39 від 16.08.2022 видаткова накладна №39 від 16.08.2022 на суму 253812,74 грн з ПДВ; ТТН №92 та №93 від 16.08.2022; платіжні доручення №1153 від 15.08.2022 та №1156 від 17.08.2022.

Реєстрація податкових накладних № 32, 33, 34, 36, 37, 38, 39 була зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України у зв`язку з тим, що: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердженняінформації, зазначеної в ПН/PK, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної.

Позивачем 13.09.2022 до контролюючого органу було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів (100 додатків) щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, для підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних.

За результатами розгляду повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, 14.09.2022 комісією регіонального рівня були прийняті рішення №7338550/37437269, №7338551/37437269, №7338554/37437269, №7338553/37437269, №338552/37437269, №7338549/37437269 та №7338548/37437269 про відмову в реєстрації вищезазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. У вказаних рішеннях зазначено аналогічні підстави для відмови в реєстрації ПН, а саме ненаданням платником податку копій документів: «первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних». У графі «додаткова інформація» зазначено: «Не надано: документи на зберігання зерна, документів на збір врожаю; актів звірки з покупцем».

20.09.2022 подано скарги на рішення від 14.09.2022 у яких зазначено зокрема наступне.

Щодо зберігання зерна, вказано що до моменту поставки покупцю товар зберігається на території підприємства, а саме у власності ТОВ «Лебідь Агро» є сушильна установка для зернових 590 Zafframi 210GZ, вагова та завальна яма з навісом, відповідна техніка для проведення сільськогосподарських робіт, що відображено в формі 20-ОПП. Також надано відомості на списання дизпалива щодо виконання робіт з перевантаження урожаю з поля у автотранспорт, сушіння, молотіння та погрузки врожаю кукурудзи. Зазначено, що оскільки інвентаризація на підприємстві проводиться станом на 1 жовтня, а збір врожаю кукурудзи здійснюється протягом жовтня, то наявність кукурудзи станом на 01.10.2021 не відображена.

Щодо збору врожаю, зазначено про те, що ТОВ «Лебідь Агро» було надано акти списання ПММ при виконанні робіт зі збору врожаю (за жовтень-грудень 2021 рору) із зазначенням техніки, кілометражу та виду робіт. Зокрема, надано Договір оренди спецтехніки №2307-2021/ЛА від 23.07.2021 щодо оренди комбайну з жаткою для збирання культур (кукурудза) разом з актами приймання-передачі сільськогосподарської техніки та актами виконаних робіт. Також, надано копії накладних на передачу готової продукції на склад для зберігання. Зауважено, що дорожній (шляховий) лист не передбачений законодавством в якості обов`язкового первинного документу, який підтверджує перевезення матеріальних цінностей, оскільки Законом України від 05.07.2011 № 3565-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень» було виключено з тексту Закону України «Про автомобільний транспорт» згадку про "дорожній лист", який, в свою чергу, був «документом установленого зразка для визначення та обліку роботи транспортного засобу».

Щодо актів звірки з покупцем, надано безпосередньо акт звірки з ТОВ «Перша продовольча трейдінгова компанія» та оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за серпень 2022 року, з якої вбачається, що заборгованість відсутня.

Додатково було зауважено, що надати абсолютно всі документи немає технічної можливості, оскільки до скарги можливо додати лише 100 документів.

До позовної заяви позивачем долучено зазначені документи, зокрема: акт звірки взаємних розрахунків по стану за період серпень 2022 року від 05.08.2022 (а.с.108), договір оренди спецтехніки №2307-2021/ЛА від 23.07.2021 та акти прийому передачі сільськогосподарської техніки (а.с.109-112, 119), акт виконаних робіт №4 та №5 з надання в оренду спецтехніки від 29.10.2021 (а.с.113, 121), накладні на передачу готової продукції за період жовтень-листопад 2021 року, витяги з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на об`єкти "завальна яма" та "вагова з навісом"(а.с.135, 136).

Вказані скарги 28.08.2022 були залишені без задоволення та прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних з зазначенням однакових підстав: «ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси».

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно пункту 187.1 статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Зазначене також відображене у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №1165 від 11.12.2019 затверджені: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Згідно пунктів 4, 5 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Апеляційним судом встановлено, що реєстрацію податкових накладних № 32 від 05.08.2022, № 33 від 08.08.2022, № 34 від 09.08.2022, № 36 від 12.08.2022, № 37 від 14.08.2022, № 38 від 15.08.2022 та № 39 від 16.08.2022 зупинено з тих підстав, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005, відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критерії ризиковості здійснення операцій.

У квитанціях запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У додатку 3 до Порядку №1165, визначено критерії ризиковості здійснення операцій. Зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши, які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Згідно змісту квитанцій про зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних, контролюючий орган вказав, що господарські операції платника податків відповідають пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Відповідачем вказано надати позивачу пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Згідно пункту 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток № 1 до Порядку №1165) визначено, що платник податку відноситься до ризикових, якщо у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Апеляційний суд звертає увагу, що в матеріалах справи відсутнє рішення контролюючого про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Відповідачами такого рішення для суду також не надано.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно пунктів 2-4 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісії регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно пункту 11 Порядку №520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку №520, визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної повинне містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.

У витязі з протоколу засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області чітко зазначено, яких саме документів не надано позивачем для реєстрації податкових накладних. Разом з тим, платнику податків витяг з протоколу не надавався, а тому з його змістом він обізнаний не був. В оскаржуваних рішеннях від 14.09.2022 зазначено про «ненадання документів на зберігання зерна, документів на збір врожаю та актів звірки з покупцем».

Позивачем надавалися для контролюючого органу всі необхідні документи та пояснення щодо зберігання зерна, збору врожаю та безпосередньо акти звірки з покупцем. З долученої до відзиву електронної копії з журналу розгляду повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, підтверджується, що позивачем долучалися документи, які зазначені у поясненнях від 13.09.2022.

Надані позивачем первинні документи відповідають змісту статей 187, 198, 201 ПК України, частини другої статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність та мають відповідну юридичну силу та доказовість.

Спірне рішення не містить даних щодо того, яких саме документів позивачем не додано до пояснень. Відповідачем не надано суду доказів того, що саме вказані в протоколі документи слід було надати позивачу для здійснення реєстрації податкової накладної.

За умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем, є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення, у зв`язку з чим, рішення №7338550/37437269 від 14.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 32 від 05.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних; №7338551/37437269 від 14.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №33 від 08.08.2022; №7338554/37437269 від 14.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №34 від 09.08.2022; №7338553/37437269 від 14.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 36 від 12.08.2022; №338552/37437269 від 14.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №37 від 14.08.2022; №7338549/37437269 від 14.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №38 від 15.08.2022; №7338548/37437269 від 14.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №39 від 16.08.2022 є протиправними та підлягають скасуванню.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Державною податковою службою України у своєму відзиві підтверджено, що обов`язок з реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у випадку визнання протиправним та скасування рішень про відмову реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань покладається саме на Державну податкову службу України, як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Згідно пунктів 2, 10 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд в порядку адміністративного судочинства може визнати протиправним та скасувати індивідуальний акт чи окремі його положення, а також прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права.

Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період. Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

За таких обставин, апеляційний суд вважає, що відсутність реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.

Щодо стягнення витрат на професійну правничу допомогу, апеляційний суд вважає, що наданими документами в повній мірі підтверджується факт надання адвокатом правничої допомоги позивачу і їх вартість на рівні 3500,00 грн. Розмір витрат на професійну правничу допомогу підтверджений належним чином, є співмірним зі складністю справи, часом, витраченим адвокатом, обсягом наданих послуг.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Узагальнюючи наведене, суд апеляційної інстанції переконаний, що судом першої інстанції надано належну оцінку наявним у справі доказам, а їх достатня кількість та взаємний зв`язок у сукупності дали змогу суду першої інстанції зробити вірний висновок про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.

Враховуючи викладене, колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

З наведеного вбачається, що доводи апеляційної скарги являються безпідставними та необґрунтованими та не спростовують висновків суду першої інстанції, правова оцінка доказів дана вірно, а відтак у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити.

Керуючись ст. ст. 243 ч. 3, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 13.02.2023 року у справі №460/50759/22 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятоїстатті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя В. З. Улицький судді С. М. Кузьмич З. М. Матковська

Дата ухвалення рішення16.10.2023
Оприлюднено19.10.2023
Номер документу114236676
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/50759/22

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 16.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 24.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 26.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 14.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 24.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні