Ухвала
від 11.10.2023 по справі 335/8167/23
ОРДЖОНІКІДЗЕВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

1 УХВАЛА ІМЕНЕМ УКРАЇНИСправа № 335/8167/23 1-кс/335/2259/2023

11 жовтня 2023 року м. Запоріжжя

Слідчий суддя Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , слідчого ОСОБА_3 , представника КП „ ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_4 , розглянувши клопотання старшого слідчого СУ ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_3 , погоджене з прокурором Оріхівського відділу Пологівської окружної прокуратури Запорізької області ОСОБА_5 , про тимчасовий доступ до речей і документів, в рамках кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудового розслідування за №42023082080000029 від 14.06.2023, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 191 КК України, -

ВСТАНОВИВ:

Старший слідчий СУ ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_3 , за погодженням з прокурором, звернувся до суду з клопотанням про надання дозволу на тимчасовий доступ до речей та документів по кримінальному провадженню внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023082080000029 від 14.06.2023, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 191 КК України.

В обґрунтування клопотання слідчий зазначив, що Пологівським районним відділом поліції ГУНП в Запорізькій області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні №42023082080000029 від 14.06.2023, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 191 Кримінального кодексу України. До складу слідчої групи у вказаному кримінальному провадженні включено слідчих слідчого управління ГУНП в Запорізькій області.

В ході проведення досудового розслідування встановлено, що упродовж 2019 - 2022 років невстановлені службові особи ГКП ВКГ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » Пологівської міської ради, Воскресенської сільської ради Пологівського району Запорізької області, ІНФОРМАЦІЯ_3 , КП « ІНФОРМАЦІЯ_4 , ЗКПМЕ « ІНФОРМАЦІЯ_5 », КП « ІНФОРМАЦІЯ_6 » БМР, Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області та інших комунальних підприємств та установ м. Запоріжжя та Запорізької області, за попередньою змовою із службовими особами ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 », шляхом зловживання своїм службовим становищем, укладали незаконні угоди щодо закупівлі електричної енергії за завищеними цінами, тим самим заволодівали бюджетними коштами.

Так, протягом 2018-2022 років посадовими особами ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) за попередньою змовою із комунальними підприємствами та установами м. Запоріжжя та Запорізької області, які є розпорядниками бюджетних коштів, була налагоджена схема, направлена на заволодіння коштами, шляхом умисного необґрунтованого завищення цін на електричну енергію за укладеними договорами, суть якої полягала у наступному.

З метою отримання перемоги у тендерних закупівлях щодо поставок електричної енергії посадовими особами ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 », з відома та згоди посадових осіб комунальних підприємств та установ м. Запоріжжя та Запорізької області, до участі у тендерній закупівлі залучалися підконтрольні підприємства (серед яких ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_8 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 » та інші), тендерна пропозиція яких завжди визнавалася менш вигідною, ніж пропозиція ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 », або такою, що не відповідає вимогам тендеру. В подальшому, перемогу у тендерних закупівлях щодо поставки електричної енергії комунальним підприємствам м. Запоріжжя та Запорізької області завжди отримувало ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 », з яким укладалися відповідні договори.

Після укладання договорів щодо поставки електричної енергії між ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » та комунальними підприємствами та установами м. Запоріжжя та Запорізької області, в яких була вказана ціна за 1 кВт*год., через невеликий проміжок часу (від декількох днів до місяця) укладалися додаткові угоди до договорів щодо поставки електричної енергії, відповідно до яких ціна за 1 кВт год. необґрунтовано збільшувалася.

Після цього, комунальними підприємствами та установами м. Запоріжжя та Запорізької області на рахунки ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » перераховувалися грошові кошти за електричну енергію за завищеними цінами, які в подальшому виводилися в тіньовий обіг та розподілялися між причетними до вчинення зазначених кримінальних правопорушень особами.

Наприклад, 11.01.2021 між Запорізьким комунальним підприємством міського електротранспорту « ІНФОРМАЦІЯ_5 » та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » укладено договір № 375 про постачання електричної енергії споживачу на загальну суму 37859969,47 грн. Згідно умов вказаного договору ціна за 1 кВт*год. становила 1,7576 грн. 12.02.2021 укладено додаткову угоду № 1 до договору, відповідно до якої ціна за 1 кВт*год. становила 1,8220 грн., 16.02.2021 додаткову угоду № 2, ціна склала 1,9689 грн. за 1 кВт*год., 16.02.2021 додаткову угоду № 3, ціна склала 2,0788 грн. за 1 кВт*год., 09.03.2021 додаткову угоду № 5, ціна склала 2,2497 грн. за 1 кВт*год., 10.03.2021 додаткову угоду № 6, ціна склала 2,3995 грн. за 1 кВт*год., 10.03.2021 додаткову угоду № 7, ціна склала 2,4712 грн. за 1 кВт*год., 15.09.2021 додаткову угоду № 12, ціна склала 2,6828 грн. за 1 кВт*год. При цьому, іншими додатковими угодами до даного договору збільшувалася сума договору, а також ще підвищувалась вартість за 1 кВт*год. до 4,4292 грн. Аналогічні договори щодо постачання електричної енергії та додаткові угоди щодо підвищення вартості електричної енергії були укладені ЗКПМЕ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » протягом 2018-2021 років.

Крім цього, 12.08.2019 між КП « ІНФОРМАЦІЯ_4 » ЗМР та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » укладено договір № 165/08/19 про постачання електричної енергії споживачу. Згідно умов комерційної пропозиції до вказаного договору ціна за 1 кВт*год. становила 2,84 грн. 22.08.2019 укладено додаткову угоду № 1 до договору, відповідно до якої ціна за 1 кВт*год. становила 3,21 грн., При цьому, іншими додатковими угодами до даного договору збільшувалася сума договору, а також ще підвищувалась вартість за 1 кВт*год. Аналогічні договори щодо постачання електричної енергії та додаткові угоди щодо підвищення вартості електричної енергії були укладені КП « ІНФОРМАЦІЯ_4 » ЗМР та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » протягом 2018-2021 років.

Крім цього, між КНП « ІНФОРМАЦІЯ_10 » ЗМР та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » 18.01.2021 укладено договір № 1-01/2021 про постачання електричної енергії споживачу на загальну суму 315576 грн.. Згідно комерційної пропозиції до вказаного договору ціна за 1 кВт*год. становила 1,566666 грн. 04.02.2021 укладено додаткову угоду № 1 до договору, відповідно до якої ціна за 1 кВт*год. становила 2,06796 грн., 22.02.2021 додаткову угоду № 2, ціна склала 2,27268 грн. за 1 кВт*год., 16.03.2021 додаткову угоду № 3, ціна склала 2,27268 грн. за 1 кВт*год., 07.09.2021 додаткову угоду № 4, ціна склала 2,711952 грн. за 1 кВт*год., 08.09.2021 додаткову угоду № 5, ціна склала 2,947644 грн. за 1 кВт*год., 09.09.2021 додаткову угоду № 6, ціна склала 3,20688 грн. за 1 кВт*год., 10.09.2021 додаткову угоду № 7, ціна склала 3,263964 грн. за 1 кВт*год. При цьому, іншими додатковими угодами до даного договору збільшувалася сума договору, а також ще підвищувалась вартість за 1 кВт*год. до 3,568 грн.

Крім цього, 27.09.2021 між КП « ІНФОРМАЦІЯ_11 » та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » 27.09.2021 укладено договір № 27/09 про постачання електричної енергії споживачу на загальну суму 1489883,17 грн.. Згідно умов вказаного договору ціна за 1 кВт*год. становила 2,7747 грн. 28.09.2021 укладено додаткову угоду № 2 до договору, відповідно до якої ціна за 1 кВт*год. становила 3,511 грн., 27.10.2021 додаткову угоду № 4, ціна склала 3,74808 грн. за 1 кВт*год., 29.10.2021 додаткову угоду № 5, ціна склала 4,81061 грн. за 1 кВт*год. При цьому, іншими додатковими угодами до даного договору збільшувалася сума договору, а також ще підвищувалась вартість за 1 кВт*год. до 5,68814 грн.

За аналогічних обставин, протягом 2018-2022 років, договори щодо постачання електричної енергії та додаткові угоди до них, якими підвищувалися ціни на електричну енергію, укладалися між ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » та ІНФОРМАЦІЯ_12 , ДП « ІНФОРМАЦІЯ_13 », ІНФОРМАЦІЯ_14 , ІНФОРМАЦІЯ_15 , КНП « ІНФОРМАЦІЯ_16 » ЗМР, КП « ІНФОРМАЦІЯ_17 » та іншими підприємствами і установами - розпорядниками бюджетних коштів м. Запоріжжя та Запорізької області.

При цьому, згідно відомостей, отриманими на запит від АТ « ІНФОРМАЦІЯ_18 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » протягом 2018-2021 років проводилася закупівля електричної енергії за цінами, які були фіксованими на ринку на певну добу та час закупівлі електричної енергії. До таких цін, які зазначалися в описаних вище додаткових угодах до договорів, якими збільшувалася ціна за 1 кВт*год. електроенергії, ціни на ринку не підвищувалися.

За приписами ч. 4 ст.36Закону України «Про публічні закупівлі»умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: 1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; 2) зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі тощо.

У постанові Верховного Суду України № 927/491/19 від 18.06.2021 зазначено, що будь-який покупець товару, за звичайних умов, не може бути зацікавленим у збільшенні його ціни, а відповідно й у зміні відповідних умов договору. Тобто, навіть за наявності росту цін на ринку відповідного товару, який відбувся після укладення договору, покупець має право відмовитися від підписання невигідної для нього додаткової угоди, адже ціна продажу товару вже визначена в договорі купівлі-продажу чи поставки. При цьому, Верховним судом України у вищевказаному рішенні вказано, передбачена законодавством про публічні закупівлі норма застосовується, якщо відбувається значне коливання (зростання) ціни на ринку, якеробить для однієї сторони договору його виконання вочевидь невигідним, збитковим. Для того, щоб за таких обставин не був розірваний вже укладений договір і щоб не проводити новий тендер, закон дає можливість збільшити ціну, але не більше як на 10%. Інше тлумачення відповідної нормиЗакону "Про державні закупівлі"нівелює, знецінює, робить непрозорою процедуру відкритих торгів. Верховний Суд вважає, що обмеження 10% застосовується як максимальний ліміт щодо зміни ціни, визначену в договорі, незалежно від того, як часто відбуваються такі зміни (кількість підписаних додаткових угод). За таких обставин, Верховний суд України у своєму рішенні дійшов до висновку, що укладені за таких обставин додаткові угоди про збільшення цін на поставку товару є нікчемними та такими, що порушують закон про публічні закупівлі.

Зазначені обставини вказують на умисне необґрунтоване завищення цін на електричну енергію з боку посадових осіб ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » з відома та згоди посадових осіб комунальних підприємств та установ м. Запоріжжя та Запорізької області розпорядників бюджетних коштів, з метою подальшого заволодіння бюджетними коштами, які надлишково сплачувалися на рахунки ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » за укладеними договорами щодо постачання електричної енергії.

На теперішній час, з метою забезпечення всебічного, повного та неупередженого досудового розслідування, встановлення важливих для слідства обставин по справі, вилучення речових доказів, подальшого проведення судових експертиз, виникла необхідність у проведені тимчасового доступу до речей і документів з метою вилучення оригіналів та завірених належним чином копії документів у КП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ), юридична адреса: АДРЕСА_1 .

Слідчий посилаючись на те, що забезпечення тимчасового доступу до речей та вилучення зазначених вище документів, є необхідним для виконання завдань досудового розслідування, просить клопотання задовольнити.

В судовому засіданні слідчий клопотання підтримав з підстав викладених в ньому, просив його задовольнити.

Представник КП « ІНФОРМАЦІЯ_1 » заперечувала проти задоволення клопотання слідчого, посилаючись на його необґрунтованість.

Перевіривши наданні матеріали клопотання та дослідивши надані докази, слідчий суддя приходить до наступного висновку.

Відповідно до вимог ч. 1 та п. 5 ч. 2ст. 131 КПК Українизаходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження. Заходом забезпечення кримінального провадження є, зокрема, тимчасовий доступ до речей і документів.

Відповідно до вимог п. 1 ч. 3, ч. ч. 4 та 5ст. 132 КПК України, застосування заходів забезпечення кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, дізнавач, прокурор не доведе, що існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження. Для оцінки потреб досудового розслідування слідчий суддя або суд зобов`язаний врахувати можливість без застосованого заходу забезпечення кримінального провадження отримати речі і документи, які можуть бути використані під час судового розгляду для встановлення обставин у кримінальному провадженні. Під час розгляду питання про застосування заходів забезпечення кримінального провадження сторони кримінального провадження повинні подати слідчому судді або суду докази обставин, на які вони посилаються.

Відповідно до вимог ч. ч. 1 і 2ст. 159 КПК України, тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку). Тимчасовий доступ до електронних інформаційних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв`язку здійснюється шляхом зняття копії інформації, що міститься в таких електронних інформаційних системах або їх частинах, мобільних терміналах систем зв`язку, без їх вилучення. Тимчасовий доступ до речей і документів здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, суду.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 160 КПК України, у клопотанні зазначаються: короткий виклад обставин кримінального правопорушення, у зв`язку з яким подається клопотання (1); правова кваліфікація кримінального правопорушення із зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність (2); речі і документи, тимчасовий доступ до яких планується отримати (3); підстави вважати, що речі і документи перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи (4); значення речей і документів для встановлення обставин у кримінальному провадженні (5); можливість використання як доказів відомостей, що містяться в речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів, у випадку подання клопотання про тимчасовий доступ до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю (6); обґрунтування необхідності вилучення речей і оригіналів або копій документів, якщо відповідне питання порушується стороною кримінального провадження (7).

Відповідно до вимог п. п. 1-3 ч. 5ст. 163 КПК України, слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність достатніх підстав вважати, що ці речі або документи: перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи (1); самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні (2); не становлять собою або не включають речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю (3).

Відповідно до вимог ч. 6ст. 163 КПК України, слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю, якщо сторона кримінального провадження, крім обставин, передбачених ч. 5ст. 163 КПК України, доведе можливість використання як доказів відомостей, що містяться в цих речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів.

З системного аналізу наведених норм вбачається, що кримінальне процесуальне законодавство містить вичерпний перелік вимог до відомостей, які мають бути зазначені у клопотанні про тимчасовий доступ до речей і документів (ч. 2ст. 160 КПК України), а також покладає на сторону, яка звертається з таким клопотанням, обов`язок обґрунтувати наявність передбачених законом підстав для надання тимчасового доступу (ч. 5ст. 163 КПК України).

Як вбачається з фабули витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 14.06.2023 року, упродовж 2019 - 2022 років невстановлені службові особи ГКП ВКГ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » Пологівської міської ради, Воскресенської сільської ради Пологівського району Запорізької області, ІНФОРМАЦІЯ_3 , КП « ІНФОРМАЦІЯ_4 , ЗКПМЕ « ІНФОРМАЦІЯ_5 », КП « ІНФОРМАЦІЯ_6 » БМР, Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області шляхом зловживання своїм службовим становищем, за попередньою змовою із невстановленими особами, внаслідок укладення незаконних угод із TOB « ІНФОРМАЦІЯ_7 » здійснювали закупівлю електричної енергії за завищеними цінами, тим самим розтративши бюджетні кошти.

Проте, в матеріалах кримінального провадження відсутні відомості про внесення до ЄРДР відомостей щодо службових осіб КП « ІНФОРМАЦІЯ_1 ».

Крім того, в клопотанні слідчий просить надати тимчасовий доступ, окрім іншого, до додаткових угод, проте в матеріалах клопотання міститься додаткова угода, яка не має значення для встановлення обставин у кримінальному провадженні, оскільки з її змісту вбачається, що сторони лише дійшли згоди внести зміни до п. 5.6 Договору оплата електроенергії, будь яких відомостей щодо завищення (підвищення) цін на електричну енергію матеріали провадження не містять.

Зі змісту клопотання слідчого не вбачається, а стороною обвинувачення не доведено, що речі та документи про надання тимчасового доступу до яких вона просить слідчого суддю, самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження мають суттєве значення для встановлення або спростування важливих обставин у цьому кримінальному провадженні.

Відтак, враховуючи викладене, слідчий суддя приходить до висновку, що дане клопотання слідчого належним чином не обґрунтовано, не доведено, у зв`язку з чим задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 40, 131, 132, 159-164 КПК України, -

УХВАЛИВ:

Клопотання старшого слідчого СУ ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_3 , погоджене з прокурором Оріхівського відділу Пологівської окружної прокуратури Запорізької області ОСОБА_5 , про тимчасовий доступ до речей і документів, в рамках кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудового розслідування за №42023082080000029 від 14.06.2023, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 191 КК України залишити без задоволення.

Ухвала є остаточною і оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудОрджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення11.10.2023
Оприлюднено30.04.2024
Номер документу114245375
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів

Судовий реєстр по справі —335/8167/23

Ухвала від 05.03.2024

Кримінальне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Геєць Ю. В.

Ухвала від 05.03.2024

Кримінальне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Геєць Ю. В.

Ухвала від 01.11.2023

Кримінальне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Геєць Ю. В.

Ухвала від 18.10.2023

Кримінальне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Геєць Ю. В.

Ухвала від 18.10.2023

Кримінальне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Геєць Ю. В.

Ухвала від 11.10.2023

Кримінальне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Геєць Ю. В.

Ухвала від 11.10.2023

Кримінальне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Геєць Ю. В.

Ухвала від 11.10.2023

Кримінальне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Геєць Ю. В.

Ухвала від 11.10.2023

Кримінальне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Геєць Ю. В.

Ухвала від 11.10.2023

Кримінальне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Геєць Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні