Справа № 420/13306/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 жовтня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіВовченко O.A.,
секретар судового засіданняІщенко С.О.,
за участю:
представника відповідача Наумової К.М. (згідно витягу),
розглядаючи за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «МОТОРПАРТС» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов товариства з обмеженою відповідальністю «МОТОРПАРТС» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №8939/15-32-07-07-23 від 09.05.2023.
Ухвалою 13.06.2023 позов залишено без руху та встановлено позивачу 5-денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання копії ухвали.
07.07.2023 ухвалою продовжено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви та встановлено позивачу 5-денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання копії ухвали.
Ухвалою від 09.08.2023 прийнято до розгляду позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю «МОТОРПАРТС», відкрито провадження у адміністративній справі та визначено розглядати справу за правилами загального позовного провадження з викликом учасників процесу.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що на підставі акту перевірки 9586/15-32-07-07-18 від 21.04.2023 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 09.05.2023 року № 8939/15-32-07-07-23, яким до TOB «МОТОРПАРТС» застосовано штрафні санкції у розмірі 605078,66 грн. Вказує, що на момент призначення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «МОТОРПАРТС» та видання наказу ГУ ДПС в Одеській області № 2236-п від 05.04.2023 року дія карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не завершилася, а відтак діяв мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок платників податків (за виключення окремих видів документальних позапланових та фактичних перевірок, наведених у пункті 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення"ПК України). Зазначає, що ця перевірка не підпадала під виключення, наведені у пункті 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України. Контролюючий орган протиправно призначив та провів документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «МОТОРПАРТС» з підстави, визначеної підпунктом 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, всупереч законодавчій забороні на проведення такої перевірки в період дії мораторію, установленого пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
До суду від відповідача 28.08.2023 за вх №29188/23 надійшов відзив на позов, в якому з посиланням на висновки акту перевірки №9586/15-32-07-07 від 21.04.2023 зазначено, що Головним управлінням ДПС в Одеській області було проведено документальну позапланову виїзну перевірку відповідно до п.п.19-1.1.4 п. 19-1.1 ст. 19-1, п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. п. б) п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-УІ, із змінами та доповненнями, внесеними Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», відповідно до отриманої податкової інформації, що свідчить про порушення Товариством з обмеженою відповідальністю «МОТОРПАРТС» валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями (лист ДПС України від 01.02.2023 №2238/7/99-00-07-05-02-07). Зазначає, що відповідач на законних підставах призначив та провів документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «МОТОРПАРТС».
02.10.2023 ухвалою суду закрито підготовче провадження по справі та призначено справу №420/13306/23 до судового розгляду по суті.
Представник позивача у судове засідання не з`явився, подав заяву про розгляд справи за його відсутності.
У судовому засіданні представник відповідача щодо задоволення позовних вимог заперечував.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю «МОТОРПАРТС» (код ЄДРПОУ 43977057), зареєстроване як юридична особа 05.03.2021 та взяте на податковий облік в органах державної податкової служби.
Згідно інформації, яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ «МОТОРПАРТС» здійснює наступні види діяльності за КВЕД: 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (основний), 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами, 45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами, 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів, 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів, 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами, 47.30 Роздрібна торгівля пальним.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, щодо компетенції контролюючих органів, повноважень і обов`язків їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальності за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Контролюючі органи мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення (п.п. 20.1.4 ст. 20 Податкового кодексу України).
Відповідно до п.61.1 ст.61 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Приписами пп.62.1.3 п.62.1 ст.62 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до пп.75.1.2 п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України, документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Судом встановлено, що на підставі направлення від 05.04.2023 № 4682/15-32-07-07-16, головним державним інспектором відділу перевірок фінансових операцій управління податкового аудиту Головного управління ДПС в Одеській області відповідно до п.п. 19-1.1.4 п. 19-1.1 ст. 19-1, п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. п. б) п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, із змінами та доповненнями, внесеними Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», відповідно до отриманої податкової інформації, що свідчить про порушення товариством з обмеженою відповідальністю «МОТОРПАРТС» валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями (лист ДПС України від 01.02.2023 №2238/7/99-00-07-05-02-07), на підставі наказу Головного управління ДПС в Одеській області від 05.04.2023 № 2236-п, проведена документальна позапланова виїзна перевірка товариства з обмеженою відповідальністю «МОТОРПАРТС», код ЄДРПОУ 43977057 (далі ТОВ «МОТОРПАРТС») з питань дотримання вимог валютного законодавства за контрактом від 09.03.2021 № 09032021 (дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків - 08.12.2022) за період з 09.03.2021 по дату закінчення документальної позапланової виїзної перевірки, відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки (Додаток № 1 до акту перевірки, який є його невід`ємною частиною).
За результатом вказаної перевірки Головним управлінням ДПС в Одеській області складено акт №9586/15-32-07-07 від 21.04.2023, яким встановлено порушення позивачем пунктів 1,3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-УІ1І «Про валюту і валютні операції», з урахуванням пункту 14 2 постанови Правління НБУ від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», із змінами внесеними постановою Правління НБУ від 04.04.2022 №68 та постановами Правління НБУ від 07.06.2022 №113, від 07.07.2022 №142, в результаті чого допущено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій в частині порушення строків здійснення поставки товарів за контрактом від №09032021 від 09.03.2021, укладеним з нерезидентом «Eastern Express FZE, ОАЕ в сумі 85497,29 дол. США, в результаті чого сума заборгованості, на яку нараховується пеня складає 85497,29 дол. США за період з 04.10.2022 по 16.11.2022 (44 дні) та 62628,06 дол. США за період з 17.11.2022 по 14.12.2022 (28 днів).
На підставі висновків вищевказаного акту перевірки, відповідачем 09.05.2023 прийнято податкове повідомлення-рішення №8939/15-32-07-07-23, яким за порушення пунктів 1, 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-УІ1І «Про валюту і валютні операції», з урахуванням пункту 14 2 постанови Правління НБУ від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», із змінами внесеними постановою Правління НБУ від 04.04.2022 №68 та постановами Правління НБУ від 07.06.2022 №113, від 07.07.2022 №142 застосовано пеню за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, за невиконання зобов`язань та штрафні санкції за порушення вимог валютного законодавства в сумі 605078,66 грн.
Не погоджуючись з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Вирішуючи питання щодо правомірності винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, суд виходить з наступного.
Податкове повідомлення-рішення №1840/15-32-07-01-22 ґрунтується на наступних висновках податкового органу про порушення позивача, викладених у акті перевірки.
Проведено перевіркою таких документів: контракт №09032021 від 09.03.2021, імпортні МД за контрактом №09032021 від 09.03.2021 за період з 09.03.2021 по 14.04.2023, банківські виписки за валютним (платіжні інструкції у іноземній валюті) ПАТ КБ «АКОРДБАНК» за період з 09.03.2021 по 14.04.2023 по здійснених платежах за контрактом №09032021 від 09.03.2021, довідка ПАТ КБ «АКОРДБАНК» від 20.03.2023 №36/05-13 про відсутність порушень валютного законодавства за контрактом №09032021 від 09.03.2021 (дата операції - 08.12.2021), лист ДПС України від 01.02.2023 №2238/7/99-00-07-05-02-07 щодо отриманої податкової інформації, що свідчить про порушення ТОВ «МОТОРПАРТС» валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за контрактом від 09.03.2021 № 09032021 (дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків - 08.12.2022) не встановлено порушення вимог валютного законодавства при здійснені зовнішньоекономічної діяльності за контрактом №09032021 від 09.03.2021, а саме статті 13 (пункти 1,3) Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та п.21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5, із змінами і доповненнями по здійсненій операції - 08.12.2021.
ТОВ «МОТОРПАРТС» (Покупець) було укладено контракт №09032021 від 09.03.2021 з нерезидентом Eastern Express FZE ( Продавець, реквізити: Business Center, Al Shmookh Building, UAQ Free Trade Zone, Umm Al Quwain, U.A.E. Emirates NBD Bank PJSC, Dubai, UAE SWIFT EBILAEADXXX IBAN AE950260000515255129102). Продавець продає, а Покупець купує запасні частини, мастила, технічні рідини к дорожнім транспортним засобам з метою ввезення та подальшого продажу в Україні в кількості та ціні, зазначеній у інвойсі. Товар постачається та оплачується окремими партіями на протязі всього строку дії Контракту. Загальна вартість контракту складається з сум виставлених Продавцем та оплачених Покупцем інвойсів. Оплата по контракту здійснюється на умовах передплати або відстрочкою платежу на 90 днів з моменту виставлення інвойсу. Валюта контракту - дол. США. Контракт діє до 31.12.2023 року.
На виконання умов контракту №09032021 від 09.03.2021 ТОВ «МОТОРПАРТС» за перевіряємий період з 09.03.2021 по 14.04.2023 було здійснено платежів з поточного рахунку № НОМЕР_1 , відкритого в ПАТ КБ «АКОРДБАНК», на рахунок компанії Eastern Express FZE (U.A.E.) на загальну суму 1713868,13 дол. США (51244229,60 грн.), у тому числі:
- 08.12.2021 у сумі 149703,21 дол. США (екв. 4091643,20 грн.), законодавчо встановлений термін здійснення поставки товару - 07.12.2022.
Поставка товару (обладнання для фільтрування палива чи мастил у двигунах внутрішнього згоряння для моторних транспортних засобів, код товару - 8421230090; системи підвіски (включаючи амортизатори) для моторних транспортних засобів, код товару - 8708803598; оливи з вмістом синтетичних в вуглеводнів, код товару - 3403198010; оливи з вмістом синтетичних в вуглеводнів, отриманих з бітумінозних мінералів - 3403198010; системи підвіски (включаючи амортизатори) для моторних транспортних засобів, код товару - 8708803598 та інші) по контракту №09032021 від 09.03.2021 за перевіряємий період здійснена на загальну суму 1747646,69 дол. США (екв. 53775764,25 грн.), у тому числі 149703,21 дол. США (екв. 3993836,74 грн.) без порушення термінів розрахунків в рахунок погашення заборгованості по платежу від 08.12.2021 року за наступними МД (типу ІМ-40):
- від 09.09.2021 № UA50049/2021/203515 на суму 60595,76 дол. США (екв. 1620645J2 грн.), у тому числі 11643,69 дол. США в рахунок погашення заборгованості платежу від 08.12.2021 року;
- від 16.09.2021 № UA50049/2021/ 204041 на суму 52557,95 дол. США (екв. 1400406,58 грн.);
- від 20.09.2021 № UA50015/2021/ 203901 на суму 21935,55 дол. США (екв. 585740,60 грн.);
- від 21.09.2021 № UA50015/2021/ 203965 на суму 42124,99 дол. США (екв. 1125040,53 грн.);
- від 27.09.2021 № UA50015/2021/ 204394 на суму 22506,04 дол. США (екв. 599610,42 грн.), у тому числі 21441,03 дол. США в рахунок погашення заборгованості по платежу від 08.12.2021 року.
ТОВ «МОТОРПАРТС» до перевірки було надано довідку, видану ПАТ КБ «АКОРДБАНК» від 20.03.2023 №36/05-13, згідно якої ПАТ КБ «АКОРДБАНК» підтверджує, що по ТОВ «МОТОРПАРТС» відсутнє порушення валютного законодавства за зовнішньоекономічним контрактом №09032021 від 09.03.2021, укладеним з нерезидентом Eastern Express FZE, ОАЕ (дата операції - 08.12.2021 року).
Перевіркою не встановлено порушення ТОВ «МОТОРПАРТС» вимог статті 13 (пункти 1,3) Закону України від 21.06.2018 № 2473-V1II «Про валюту і валютні операції» та п.21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5, із змінами і доповненнями, за контрактом №09032021 від 09.03.2021 (дата здійснення операції-08.12.2021), укладеним з нерезидентом Eastern Express FZE, ОАЕ.
3.3.1.2. Проведеною перевіркою таких документів: контракт №09032021 від 09.03.2021, імпортні МД за контрактом №09032021 від 09.03.2021 за період з 09.03.2021 по 14.04.2023, банківські виписки за валютним (платіжні інструкції у іноземній валюті) ПАТ КБ «АКОРДБАНК за період з 09.03.2021 по 14.04.2023 по здійснених платежах за контрактом №09032021 від 09.03.2021, встановлено порушення вимог валютного законодавства при здійснені зовнішньоекономічної діяльності за контрактом №09032021 від 09.03.2021, а саме статті 13 (пункти 1,3) Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та пункту 14 2 постанови Правління ІІБУ від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», із змінами і доповненнями, по здійсненій операції - 07.04.2022 року.
На виконання умов контракту №09032021 від 09.03.2021 ТОВ «МОТОРПАРТС» за перевіряємий період з 09.03.2021 по 14.04.2023 було здійснено платежів з поточного рахунку № НОМЕР_1 , відкритого в ПАТ КБ «АКОРДБАНК», на рахунок компанії Eastern Express FZE (U.A.E.) на загальну суму 1713868,13 дол. США (51244229,60 грн.), у тому числі:
- 07.04.2022 у сумі 85497,29 дол. США (екв. 2501214,60 грн.), законодавчо встановлений термін здійснення поставки товару - 03.10.2022 року.
Поставка товару (обладнання для фільтрування палива чи мастил у двигунах внутрішнього згоряння для моторних транспортних засобів, код товару - 8421230090; системи підвіски (включаючи амортизатори) для моторних транспортних засобів, код товару - 8708803598; оливи з вмістом синтетичних в вуглеводнів, код товару - 3403198010; оливи з вмістом синтетичних в вуглеводнів, отриманих з бітумінозних мінералів - 3403198010; системи підвіски (включаючи амортизатори) для моторних транспортних засобів, код товару - 8708803598 та інші) по контракту №09032021 від 09.03.2021 за перевіряємий період здійснена на загальну суму 1747646,69 дол. США (екв. 53775764,25 грн.), у тому числі 85497,29 дол. США (екв. 3126516,20 грн.) з порушенням термінів розрахунків в рахунок погашення заборгованості по платежу від 07.04.2022 року за наступними МД (типу ІМ-40):
- від 16.11.2022 № UA50049/2022/10548 на суму 34093,51 дол. США (екв. 1246751,93 грн.), у тому числі 22869,23 дол. США в рахунок погашення заборгованості по платежу від 07.04.2022 року;
- від 14.12.2022 № UA50049/2022/11627 на суму 21743,05 дол. США (екв. 795112,90 грн.);
- від 14.12.2022 № UA50049/2022/11616 на суму 42177,18 дол. США (екв. 1542360,40 грн.), у тому числі 40885,01 дол. США в рахунок погашення заборгованості по платежу від 07.04.2022 року.
Перевіркою встановлено порушення пунктів 1,3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIIІ «Про валюту і валютні операції», з урахуванням пункту 14-2 постанови Правління НБУ від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», із змінами внесеними постановою Правління НБУ від 04.04.2022 №68 та постановами Правління НБУ від 07.06.2022 №113, від 07.07.2022 №142, внаслідок порушення строків здійснення поставки товарів у сумі 85497,29 дол. США за контрактом №09032021 від 09.03.2021, укладеним з нерезидентом «Eastern Express FZE, ОАЕ, у тому числі 85497,29 дол. США за період з 04.10.2022 по 16.11.2022 (44 дні) та 62628,06 дол. США за період з 17.11.2022 по 14.12.2022 (28 днів).
Вирішуючи спірні правовідносини, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 3 Господарського кодексу України під господарською діяльністю розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Згідно з пп.14.1.36 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України (тут і далі у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин) господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Відповідно до приписів п.44.1, 44.2 ст.44 Податкового кодексу України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту. У випадках, передбачених статтею 216 Цивільного кодексу України, платники податків мають право вносити відповідні зміни до податкової звітності у порядку, визначеному статтею 50 цього Кодексу.
Для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначає Закон України «Про валюту і валютні операції».
Відповідно до ч.1 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів. Національний банк України має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України. Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів не застосовуються щодо розрахунків, пов`язаних з договорами про участь у розподілі пропускної спроможності, а також щодо грошового забезпечення (кредитних лімітів) з метою участі в аукціонах з розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів. Національний банк України має право встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Відповідно до ч.3 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) (ч.5 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції»).
У разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту) (ч.6 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції»).
Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 №5 затверджено Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті (далі Положення), яке визначає заходи захисту, запроваджені Національним банком України, порядок їх застосування (порядок здійснення валютних операцій в умовах запроваджених цим Положенням заходів захисту), а також порядок здійснення окремих операцій в іноземній валюті.
Згідно п. 21 Положення Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
24.02.2022 Правління Національного банку України прийняло постанову №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», відповідно до п.14-2 якого граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.
Згідно з п. 14-4 постанови №18 розрахунки за операціями резидентів з експорту та імпорту товарів здійснюються не пізніше строку, визначеного в пункті 14-2 цієї постанови, з урахуванням вимог пункту 14-3 цієї постанови в повному обсязі, з урахуванням вимог пункту 14-3 цієї постанови стосовно операцій з експорту, імпорту товарів у незначній сумі (уключаючи незавершені розрахунки за операцією). Грошові кошти від нерезидента за операціями резидента з експорту товарів підлягають зарахуванню на рахунок резидента в банку в Україні.
Судом встановлено, що 09.03.2021 ТОВ «МОТОРПАРТС» (покупець) та Eastern Express FZE (продавець) укладено контракт №09032021, за умовами якого продавець продає, а покупець купує запасні частини, олії, технічні рідини, аксесуари та супутні товари до дорожніх транспортних засобів (надалі іменовані товар) з метою ввезення та подальшого продажу в Україні в кількості та за ціною, що вказується в інвойсі на партії товару, що постачаються, належним чином узгоджених обома сторонами.
На виконання умов контракту №09032021 від 09.03.2021 ТОВ «МОТОРПАРТС» за було здійснено платежі з поточного рахунку № НОМЕР_1 , відкритого в ПАТ КБ «АКОРДБАНК», на рахунок компанії Eastern Express FZE (U.A.E.), у тому числі 07.04.2022 у сумі 85497,29 дол. США (а.с.43).
При цьому, як встановлено відповідачем у акті перевірки та не заперечується позивачем, поставка товару (обладнання для фільтрування палива чи мастил у двигунах внутрішнього згоряння для моторних транспортних засобів, код товару - 8421230090; системи підвіски (включаючи амортизатори) для моторних транспортних засобів, код товару - 8708803598; оливи з вмістом синтетичних в вуглеводнів, код товару - 3403198010; оливи з вмістом синтетичних в вуглеводнів, отриманих з бітумінозних мінералів - 3403198010; системи підвіски (включаючи амортизатори) для моторних транспортних засобів, код товару - 8708803598 та інші) по контракту №09032021 від 09.03.2021 на суму 85497,29 дол. США здійснена за наступними МД (типу ІМ-40):
- від 16.11.2022 № UA50049/2022/10548 на суму 34093,51 дол. США (екв. 1246751,93 грн.), у тому числі 22869,23 дол. США в рахунок погашення заборгованості по платежу від 07.04.2022;
- від 14.12.2022 № UA50049/2022/11627 на суму 21743,05 дол. США (екв. 795112,90 грн.);
- від 14.12.2022 № UA50049/2022/11616 на суму 42177,18 дол. США (екв. 1542360,40 грн.), у тому числі 40885,01 дол. США в рахунок погашення заборгованості по платежу від 07.04.2022.
Суд зазначає, що позивач не заперечує того факту, що ним порушено вимоги валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій в частині порушення строків здійснення поставки товарів за контрактом від №09032021 від 09.03.2021, укладеним з нерезидентом «Eastern Express FZE, ОАЕ в сумі 85497,29 дол. США.
Водночас, позивач в обґрунтування своїх позовних вимог посилається на те, що на момент призначення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «МОТОРПАРТС» та видання наказу ГУ ДПС в Одеській області № 2236-п від 05.04.2023 дія карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не завершилася, а відтак діяв і мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок платників податків (за виключення окремих видів документальних позапланових та фактичних перевірок, наведених у пункті 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України).
Так, відповідно до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України установлено мораторій на проведення документальних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім: документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу.
Водночас, Законом України № 2120-IX від 15.03.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» дію пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України зупинено на період дії воєнного, надзвичайного стану.
Вказаний Закон № 2120-IX набрав чинності 17.03.2022.
Тобто, зважаючи на те, що введений на території України Указом «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14.03.2022 №133/2022, затвердженим Законом України №7168 від 16.03.2022 воєнний стан досі діє та не зупинявся/припинявся, станом на дату прийняття наказу №2236-п від 05.04.2023 у відповідача були повноваження на призначення та проведення документальної позапланової виїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «МОТОРПАРТС» з питань дотримання вимог валютного законодавства за контрактом від 09.03.2021 № 09032021 (дата першого дня перевищення граничного строку розрахунків - 08.12.2022) за період з 09.03.2021 по дату закінчення документальної позапланової виїзної перевірки.
На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що контролюючий орган здійснюючи документальну позапланову виїзну перевірку позивача та приймаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення діяв у відповідності до вимог чинного законодавства.
Згідно частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частинами першою, другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
За сукупності викладених обставин, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ТОВ «МОТОРПАРТС».
Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 295, 371 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «МОТОРПАРТС» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №8939/15-32-07-07-23 від 09.05.2023 відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач товариство з обмеженою відповідальністю «МОТОРПАРТС» (вул. Бугаївська, 35, м. Одеса, 65005, код ЄДРПОУ 43977057).
Відповідач Головне управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166).
Повний текст рішення складено та підписано 17.10.2023.
СуддяВовченко О.А.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2023 |
Оприлюднено | 20.10.2023 |
Номер документу | 114265594 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні