Справа № 420/15244/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко О.А., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Єврейського благодійно-общинного центру «ХЕСЕД ШМУЕЛЬ», про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,-
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 27.06.2023 надійшов адміністративний позов Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Єврейського благодійно-общинного центру «ХЕСЕД ШМУЕЛЬ», згідно якого позивач просить суд стягнути з Єврейського благодійно-общинного центру «ХЕСЕД ШМУЕЛЬ» на користь Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції у розмірі 354134,53 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 18981,77 грн. (одержувач: ГУК у Херсон.обл./Херсон.р-н/50070000, код 37959517 Банк: Казначейство України, ІВАN UА768999980313151230000021451, Бюджетне кодування в призначенні платежу: *;101;код ЄДРПОУ підприємства; платежі до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю за 2022 рік).
03.07.2023 ухвалою прийнято до розгляду позовну заяву, відкрито провадження у адміністративній справі та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за 2 робочих місця, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайняте ними у 2021 році, відповідач до 15.04.2022 року повинен був самостійно сплатити адміністративно господарські санкції у розмірі: 354134,53 грн. Дана сума заборгованості по адміністративно господарських санкціях підтверджується розрахунком сум АГС, який зроблено на підставі даних Пенсійного фонду України. Розмір пені у сумі 18981,77 грн. підтверджується Розрахунком пені на суму заборгованості по сплаті адміністративно-господарських санкцій. Вказує, що оскільки вищезазначені суми відповідачем не сплачено, утворилася заборгованість у розмірі: 373116,30 грн. Несплата адміністративно-господарських санкцій до Фонду соціального захисту інвалідів завдає значної шкоди державним інтересам, не дозволяє в повній мірі створити особам з інвалідністю необхідні умови, які дають можливість вести повноцінний спосіб життя.
28.07.2023 до суду за вх. №25687/23 від Єврейського благодійно-общинного центру «ХЕСЕД ШМУЕЛЬ» надійшов відзив на позовну заяву у якому відповідач проти позовних вимог заперечує та зазначає, що чинним законодавством не передбачено подання звітності за формою № 3- ПН за рік, чи будь-який інший період. Подання звітності відбувається тільки у разі появи вакансії, а про закриття вакансії повідомляється окремо.
Крім тог відповідач зазначає, що місто Херсон, в якому розташований та здійснює свою діяльність Благодійний центр, більшу частину облікового періоду, за який Фондом нараховані штрафні санкції, а саме з 03 березня 2022 року по 11 листопада 2022 року, знаходилося в окупації та фактично Благодійний центр не мав можливості здійснювати свою діяльність. Під час окупації, особи з інвалідністю також не зверталися з метою працевлаштування. Більш того, українські державні органи, зокрема центр зайнятості, під час окупації на території Херсону не працювали, будівлі державних органів були зачинені, деякі, наприклад центр зайнятості захоплені окупантами, працівники державних органів не виходили на роботу, відповідно центр зайнятості не мав можливості приймати, обробляти звітність та направляти осіб з інвалідністю до Благодійного центру з метою працевлаштування. Благодійний центр не мав змоги оновлювати дані щодо вакансій у цей час. Як зазначає відповідач, вищевказані обставини є обставинами непереборної сили, які не могли бути передбачені ані центром зайнятості,ані Благодійним центром.
Враховуючи викладене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Вивчивши матеріали справи, ознайомившись з позовною заявою та доданими до неї доказами, відзивом на позов, дослідивши обставини, якими обґрунтовуються вимоги та перевіривши їх наданими з боку позивача та відповідача доказами, суд встановив.
Судом встановлено, що Єврейський благодійно-общинний центр «ХЕСЕД ШМУЕЛЬ» є суб`єктом господарювання, що забезпечує робочими місцями фізичних осіб та відповідно до вимог чинного законодавства перебуває на обліку за місцем реєстрації у Одеському обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Матеріали справи містять розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю Єврейський благодійно-общинний центром «ХЕСЕД ШМУЕЛЬ» за 2022 рік (а.с.7), який розміщено в електронному кабінеті роботодавця на веб порталі електронних послуг Пенсійного фонду України 17.04.2023 (а.с.6), відповідно до якого середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік складає 163 осіб; середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 5; норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 7; фонд оплати праці штатних працівників 28861964,34 грн.; середня річна заробітна плата штатного працівника 177067,27 грн; кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше - 2; сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 354134,53 грн.
Позивачем на адресу відповідача скеровано лист від 19.05.2023 №02-08/178 (а.с.9), у якому позивач зазначає відповідачу: «Відповідно інформації отриманої від Пенсійного фонду України ваше підприємство не виконало норматив працевлаштування осіб з інвалідністю в 2022 році, в зв`язку з чим нараховано адміністративно-господарські санкції в розмірі 354134,53 грн. (Розрахунок АГС додається).
Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами самостійно в строк до 15 квітня, наступного за роком, в якому відбувалось порушення нормативу.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк. Станом на 19.05.2023 року пеня складає 9632,54 грн.
Таким чином, сума заборгованості, яку ви повинні сплатити за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю в 2022 році становить: 363767,07 грн».
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Відповідно статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Статтею 3 Конституції України проголошено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Згідно з статтею 15 Європейської соціальної хартії (переглянутої), Страсбург, 3 травня 1996 року (Хартію ратифіковано із заявами Законом № 137-V від 14 вересня 2006 року; EuropeanSocialCharter) з метою забезпечення особам з інвалідністю, незалежно від їхнього віку та характеру і походження їхньої інвалідності, ефективного здійснення права на самостійність, соціальну інтеграцію та участь у житті суспільства Сторони зобов`язуються, зокрема:
1. вжити необхідних заходів для забезпечення особам з інвалідністю орієнтування, освіти та професійної підготовки, коли це можливо, у межах загальних програм або, коли це видається неможливим, у державних або приватних спеціалізованих закладах;
2. сприяти їхньому доступові до роботи усіма засобами, які можуть заохочувати роботодавців приймати на роботу осіб з інвалідністю і утримувати їх у звичайному виробничому середовищі та пристосовувати умови праці до потреб осіб з інвалідністю, або, коли це видається неможливим у зв`язку з інвалідністю, шляхом облаштування або створення спеціальних робочих місць з урахуванням ступеня інвалідності. У деяких випадках такі заходи можуть вимагати використання спеціалізованих служб працевлаштування та надання допомоги;
3. сприяти їхній всебічній соціальній інтеграції та участі у житті суспільства, зокрема, шляхом вжиття заходів, включаючи технічну допомогу, що спрямовані на усунення перешкод для спілкування і пересування і що надають доступ до транспорту, житла, культурної діяльності і відпочинку.
Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі - Закон № 875-ХІІ, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами.
Так, статтею 17 цього Закону встановлено, що з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом. Підприємства, установи і організації за рахунок коштів Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю або за рішенням місцевої ради за рахунок власних коштів у разі потреби створюють спеціальні робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснюючи для цього адаптацію основного і додаткового обладнання, технічного оснащення і пристосування тощо з урахуванням обмежених можливостей осіб з інвалідністю.
Статтею 18 Закону № 875-ХІІ визначено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 19 Закону № 875-ХІІ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію: про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю; необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.
Отримана від Пенсійного фонду України інформація, яка містить ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю.
Порядок контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування, визначається Кабінетом Міністрів України.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, здійснює перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування.
Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.
Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.
Статтею 20 вказаного вище Закону передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).
Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.
При цьому, згідно з ч.9, 10 ст.20 Закону № 875-ХІІ спори, що виникають із правовідносин за статтями 19 і 20 цього Закону, вирішуються Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю або в судовому порядку. Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю, його відділення мають право захищати свої права та законні інтереси, у тому числі в суді.
Відповідно до пунктів 2, 3, 4 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 року №70, роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю за місцем їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців на рахунки, відкриті в органах Державного казначейства, до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
У разі коли роботодавець не одержує прибутку, сума адміністративно-господарських санкцій сплачується за рахунок інших джерел відповідно до законодавства.
Порушення строків сплати суми адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені у розмірі 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку за кожний календарний день прострочення.
З аналізу наведених правових норм вбачається, що адміністративно-господарські санкції за незайняті особами з інвалідністю робочі місця є заходом впливу до правопорушника у сфері господарювання у зв`язку зі скоєнням правопорушення, передбаченого статтею 20 Закону № 875-XII.
Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у аналогічних правовідносинах у постанові від 16.06.2020 у справі №813/3047/18 та від 03.08.2023 у справі №120/4975/22.
17 квітня 2023 року Херсонським обласним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю складено розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, розміщено в електронному кабінеті відповідача на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
Згідно розрахунку середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік - 163 осіб, середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - 5, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб - у кількості одного робочого місця, округлені до цілого значення) - 7, фонд оплати праці штатних працівників 28861964,34 грн, середня річна заробітна плата штатного працівника 177067,27 грн., кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше - 2, сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 354134,53 грн.
Водночас, відповідач у своєму відзиві заперечив щодо розрахунку середньооблікової чисельності штатних працівників за рік 163 особи та зазначено, що таким показник складає 158 осіб, на підтвердження чого надав до суду копії відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору (додаток 4ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 13 січня 2015 року № 4) за 1-4 квартали 2022 року, відповідно до яких у відповідача працювало за трудовими договорами:
- у січні 2022 року 162 осіб;
- у лютому 2022 року 172 осіб;
-у березні 2022 року 170 осіб;
- у квітні 2022 року 167 осіб;
- у травні 2022 року 164 осіб;
- у червні 2022 року 159 осіб;
- у липні 2022 року 158 осіб;
- у серпні 2022 року 156 осіб;
- у вересні 2022 року 156 осіб;
- у жовтні 2022 року 152 осіб;
- у листопаді 2022 року 147 осіб;
- у грудні 2022 року 138 осіб.
Тобто, середньооблікова чисельність штатних працівників відповідача за 2022 рік становить 1901 / 12 = 158.42 = 158, а відтак норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідача становить 158 * 4% = 6,32 = 6.
Отже, кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю у відповідача становило 1 особу, а відтак суд погоджується з доводами відповідача про невірність розрахунку позивачем адміністративно-господарських санкцій та пені.
Також суд зазначає таке.
Згідно з ч.1, 2 ст. 18 Закону № 875-XII забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Підбір робочого місця здійснюється переважно на підприємстві, де настала інвалідність, з урахуванням побажань інваліда, наявних у нього професійних навичок і знань, а також рекомендацій медико-соціальної експертизи.
Відповідно до статті 18-1 Закону № 875-XII особа з інвалідністю, яка не досягла пенсійного віку, не працює, але бажає працювати, має право бути зареєстрованою у державній службі зайнятості як безробітна. Державна служба зайнятості може за рахунок Фонду соціального захисту інвалідів надавати дотацію роботодавцям на створення спеціальних робочих місць для осіб з інвалідністю, зареєстрованих у державній службі зайнятості, а також проводити професійну підготовку, підвищення кваліфікації і перепідготовку цієї категорії осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 4 частини 3 статті 50 Закону України «Про зайнятість населення» від 5 липня 2012 року № 5067-VI (далі - Закон № 5067-VI) роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії); заплановане масове вивільнення працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання не пізніше ніж за два місяці до вивільнення (не пізніше ніж за 30 календарних днів до вивільнення у разі звільнення державних службовців відповідно до пунктів 1 та 1-1 частини першої статті 87 Закону України "Про державну службу"). Інформація щодо вивільнення працівників відповідно до пункту 6 частини першої статті 41 Кодексу законів про працю України подається не пізніш як за 10 календарних днів до вивільнення.
На виконання вищевказаної норми Закону № 5067-VI, наказом Міністерства економіки України №827-22 від 12.04.2022 затверджено Порядок подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» (далі - Порядок №827-22).
Пунктами 1.4 та 1.5 Порядку № 827-22 встановлено, що форма № 3-ПН подається юридичними особами, фізичними особами - підприємцями, які в межах трудових відносин використовують працю фізичних осіб (далі - роботодавець), за наявності попиту на робочу силу (вакансії).
Форма № 3-ПН заповнюється та подається роботодавцем до філії міжрегіонального/регіонального центру зайнятості (або до міського, районного, міськрайонного центру зайнятості - до дати припинення їхньої діяльності) (далі - центр зайнятості) незалежно від місцезнаходження роботодавця з дня виникнення в нього потреби в підборі працівників та/або з дати відкриття вакансії, але не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення нового робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.
З аналізу вказаних пунктів Порядку № 827-22 вбачається, що звітність за формою №3-ПН роботодавці подають до центрів зайнятості за наявності попиту на робочу силу (вакансії), тобто, лише у разі наявності на підприємстві чи в організації вільних робочих місць. Разом з тим, періодичності подачі звітності за формою №3-ПН законодавством не встановлено, а передбачено, що така звітність подається не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію.
Отже, якщо роботодавець одноразово подав звітність форми №3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" у строк не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, він виконав обов`язок своєчасно та в повному обсязі у встановленому порядку подати інформацію про попит на робочу силу (вакансії). Це означає, що в такому випадку учасник господарських відносин вжив залежних від нього передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.
Проте, обов`язок підприємства щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю не супроводжується його обов`язком підбирати і працевлаштовувати таких осіб на створені робочі місця. Такий обов`язок покладається на органи працевлаштування, що перелічені в частині першій статті 18 Закону № 875-XII.
Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного Суду від 7 лютого 2018 року у справі П/811/693/17, від 02.05.2018 у справі № 804/8007/16, від 13.06.2018 у справі №819/639/17, від 20.05.2019 у справі № 820/1889/17, від 03.12.2020 у справі № 812/1189/18 та від 03.08.2023 у справі №120/4975/22.
Тому, підприємство не несе відповідальності за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, якщо воно розробило необхідні заходи по створенню для них робочих місць, зокрема, створило робочі місця для таких осіб та своєчасно, достовірно, в повному обсязі проінформувало відповідні установи, але фактично не працевлаштувало особу з інвалідністю з причин незалежних від нього: відсутність осіб з інвалідністю, їх відмова від працевлаштування на підприємство, бездіяльність державних установ, які повинні сприяти працевлаштуванню осіб з інвалідністю.
Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 11 серпня 2021 року у справі № 260/557/19.
Відповідно до листа Херсонського обласного центру зайнятості від 20.07.2023 №21/01/04.03/805/23: «…Згідно даних, які знаходяться в Єдиній інформаційно-аналітичний системі служби зайнятості України ЄВРЕЙСЬКИМ БЛАГОДІЙНО-ОБЩИННИМ ЦЕНТРОМ «ХЕСЕД ШМУЕЛЬ» (код ЄДРПОУ 26348769) у 2021 р. надавалася до Херсонського міського центру зайнятості звітність за формою 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», вакантні посади у кількості 7 вакансій, в тому числі:
25.05.2021 р. - 2 вакансії із зазначенням у II розділі звітності «Коментарі до даних про вакансії», кількість осіб, які мають додаткові гарантії щодо сприяння працевлаштуванню та можуть бути працевлаштовані - «особи з інвалідністю, які не досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України, за посадою «соціальний робітник», з них 1 вакансія «Укомплектована», 1 - «Знята роботодавцем»;
Окрім цього, були подані вакансії за посадою «соціальний робітник»:
07.04.2021 р. - 2 вакансії, з них 2 «Укомплектовані»; 10.06.2021 р. 1 вакансія, яка «Укомплектована»; 25.11.2021 р. - 1 вакансія, яка «Укомплектована»; 06.12.2021 р. - 1 вакансія, яка «Укомплектована». Всі ці вакансії без зазначення у II розділі «Коментарі до даних про вакансії» за можливості працевлаштування відповідної категорії громадян - «особи з інвалідністю».
Протягом 2021 року до ЄВРЕЙСЬКОГО БЛАГОДІЙНО-ОБЩИННОГО ЦЕНТРУ "ХЕСЕД ШМУЕЛЬ" (26348769) 18 особам з інвалідністю було рекомендовано звернутись до роботодавця з метою вирішення питання можливого працевлаштування на робоче місце, призначене для працевлаштування осіб з інвалідністю за посадою «соціальний робітник», відповідно до вимог роботодавця: освіта повна загальна середня та професійно технічна, завдання та обов`язки - догляд за непрацездатними людьми та людьми похилого віку вдома. Персональний графік роботи, в залежності від стану здоров`я клієнтів.
1 особа працевлаштована на заявлену вакансію;
2 особи відмовились від запропонованих вакансій;
15 особам у працевлаштуванні відмовив роботодавець - особи не відповідали вимогам роботодавця.
Протягом 2022 року до ЄВРЕЙСЬКОГО БЛАГОДІЙНО-ОБЩИННОГО ЦЕНТРУ "ХЕСЕД ШМУЕЛЬ" (26348769) 5 особам з інвалідністю було рекомендовано звернутись до роботодавця з метою вирішення питання можливого працевлаштування на робоче місце, призначене для працевлаштування осіб з інвалідністю за посадою «соціальний робітник», відповідно до вимог роботодавця: освіта професійно технічна, завдання та обов`язки - догляд за непрацездатними людьми та людьми похилого віку вдома. Персональний графік роботи, в залежності від стану здоров`я клієнтів.
3 особи відмовились від запропонованих вакансій;
2 особам 21.02.2022 року були видані направлення на працевлаштування, але відповіді до центру зайнятості не були надані в зв`язку з початком з 24.02.2022 року військових дій.
Інформація, необхідна для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, надавалася роботодавцем в паперовій формі (зі засвідченням підписом керівника / фізичної особи - підприємця або уповноваженої ним (нею) особи) за формою 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» та реєструвалася у центрі зайнятості.
Про закриття вакансії Роботодавець повідомив центр зайнятості шляхом телефонного зв`язку, про що зроблений запис у журналі «Про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) та потребу в працівниках.»
Відтак, з огляду на вищезазначене суд вважає, що відповідачем вжито передбачених чинним законодавством заходів, спрямованих на забезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, а також зважаючи на введення на території України воєнного стану у зв`язку зі збройною агресією російської федерації та тривалою окупацією 2022 році міста Херсон, де знаходиться відповідач, що є загальновідомим фактом, а тому підстави для застосування адміністративно-господарських санкцій, передбачених статтею 20 Закону № 875-XII, відносно відповідача відсутні.
Оскільки відсутні підстави для застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій, передбачених статтею 20 Закону № 875-XII, то відсутні також підстави і для стягнення з останнього пені за порушення строків сплати суми адміністративно-господарських санкцій, застосованої згідно Порядку № 70.
Отже, суд вважає позовні вимоги Херсонського обласного відділення фонду соціального захисту осіб з інвалідністю безпідставними і такими, що задоволенню не підлягають.
Решта доводів позивача висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "РуїсТоріха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
Керуючись ст.ст. 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд,-
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Єврейського благодійно-общинного центру «ХЕСЕД ШМУЕЛЬ» про стягнення з Єврейського благодійно-общинного центру «ХЕСЕД ШМУЕЛЬ» на користь Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції у розмірі 354134,53 грн. та пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 18981,77 грн. відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач Херсонське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (пров. Інженера Корсакова, 5-а, м. Херсон, 73000, код ЄДРПОУ 14125171).
Відповідач Єврейський благодійно-общинний центр «ХЕСЕД ШМУЕЛЬ» (вул. Богородицька, 124, м. Херсон, 73000, код ЄДРПОУ 26348769).
Суддя Вовченко О.А.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2023 |
Оприлюднено | 20.10.2023 |
Номер документу | 114265595 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні