П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/4346/22-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Анісімов О.В.
Суддя-доповідач - Смілянець Е. С.
17 жовтня 2023 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Смілянця Е. С.
суддів: Полотнянка Ю.П. Драчук Т. О. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Аксікор" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
в грудні 2022 року позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «Аксікор» до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Чернівецькій області щодо:
- визнання протиправним, скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.08.2022 № 7263819/38701820 та зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 1 від 03.11.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію;
- визнання протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2022 № 7483020/38701820 та зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 1 від 28.03.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію;
- визнання протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2022 № 7483064/38701820 та зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 1 від 29.06.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію;
- визнання протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.10.2022 № 7488198/38701820 та зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 2 від 29.06.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію;
- визнання протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2022 № 7483061/38701820 та зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 3 від 29.06.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію;
- визнання протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2022 № 7483063/38701820 та зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 3 від 31.03.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію;
- визнання протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2022 № 7483065/38701820 та зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 4 від 30.06.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію;
- визнання протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2022 № 7483066/38701820 та зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 4 від 31.03.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію;
- визнання протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2022 № 7483062/38701820 та зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 5 від 30.06.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію;
- визнання протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2022 № 7483067/38701820 та зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 6 від 30.06.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2023 року адміністративний позов задоволено.
Судове рішення мотивовано тим, що позивачем надано передбачені законодавством документи, у контролюючого органу були наявні достатні документи для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операції, а наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Судом встановлено, що правочин між позивачем та його контрагентом був належним чином задокументований, оформлений з дотриманням вимог бухгалтерського законодавства та відображено в податковій звітності позивача, а отже є реальним, товарним, оплатним та таким що відбувся в дійсності.
Комісія обмежилась лише формальними підставами для відмови у реєстрації податкових накладних, фіскальний орган у квитанції не зазначав, яких пояснень та документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію цієї податкової накладної, а тому оскаржувані рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Хмельницькій області є протиправним.
Не погоджуючись з рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити.
Аргументами на підтвердження вимог скарги зазначає, що платником не надано достатній пакет документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а саме на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо надання позивачем до контролюючого органу копій документів.
Позивач скористався правом подання письмового відзиву на апеляційну скаргу в якому просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2023 року без змін.
Згідно з положеннями ч. 3 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі-КАС України), суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Виходячи з приписів ст.ст. 311, 263 КАС України, вищезазначена апеляційна скарга розглядається в порядку письмового провадження.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «Аксікор» є юридичною особою, код ЄДРПОУ38701820.
Між позивачем та Державним підприємством «Адміністрація морських портів України» (в особі начальника СІТ Філії «Дельта-лоцман») укладено договір постачання товару № 196-В-ФДЛ-21 від 30.07.2021 року.
Відповідно до Специфікації до цього договору сторони домовилися про постачання безвентиляторного системного блоку індустріального виконання у складі згідно з технічними вимогами; відеомонітора DELL U4320Q; відеокамери спостереження за зоною дії ПРРС у складі згідно з технічними вимогами; сервера відеоспостереження у складі згідно з технічними вимогами.
Позивач на підставі договору постачання товару № 196-В-ФДЛ-21 від 30.07.2021 року виписав Філії «Дельта-лоцман» Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» видаткову накладну №35 від 03.11.2021 року на суму 996000,00 грн (у тому числі ПДВ 166000,00 грн).
На підставі вказаної видаткової накладної позивачем складено податкову накладну № 1 від 03.11.2021 року на суму 996000,00 грн (у тому числі ПДВ 166000,00 грн). Згідно банківської виписки по рахунках позивача (оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за 03.11.2021 року - 19.11.2021 року) оплата за товар у сумі 996000,00 грн була здійснена 19.11.2021 року.
Відповідно до отриманої позивачем квитанції реєстрація податкової накладної №1 від 03.11.2021 року була зупинена на підставі підпункту 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Між позивачем та ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» укладено договір № 2101000087 від 18.01.2021 року. Відповідно до умов цього договору ТОВ «Оператор ГТС України» доручає, а Позивач зобов`язується на свій ризик власними силами і засобами, в порядку та на умовах, визначених цим договором, надати послуги зі Зведення огорож, монтаж поручнів і захисних засобів (Технічне обслуговування систем пожежегасіння КС), а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити такі послуги.
28.03.2022 року між позивачем та ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» підписані акти № 1, № 2 приймання виконаних будівельних робіт за березень 2022 року, відомості про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за березень 2022 року, за результатами чого складена податкова накладна № 1 від 28.03.2022 року на суму 1330,14 грн. (у тому числі ПДВ 221,69 грн).
Між позивачем та ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» укладено договір № 2112000168 від 23.12.2021 року.
Відповідно до умов цього договору Позивач зобов`язується на власний ризик надати послуги: Послуги з ремонту і технічного обслуговування аудіовізуального та оптичного обладнання (Ремонт системи відеоконтролю диспетчерських залів ГКС), а Замовник - прийняти та оплатити роботи.
Відповідно до п. 3.3. договору оплата проводиться таким чином: Замовник протягом 30 календарних днів, але не раніше ніж, через 20 календарних днів з моменту прийняття робіт, що підтверджується актами приймання виконаних робіт та довідками про вартість виконаних робіт, перераховує на розрахунковий рахунок Підрядника суму вартості прийнятих робіт. При складанні актів приймання виконаних робіт та довідок про вартість виконаних робіт використовуються форми документів КБ-2в, КБ-3.
Відповідно до п. 5.1. договору передача виконаних робіт Підрядником і прийняття їх Замовником оформлюється актами приймання виконаних робіт, підписаними уповноваженими представниками сторін.
Оплата проводиться після надання послуг. Підставою для проведення оплати є підписані обома Сторонами акти наданих послуг.
Судом встановлено, що 29.06.2022 року між позивачем та ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» були підписані акти № 5/О14 приймання виконаних будівельних робіт за червень 2022 року; акт вартості устаткування, придбання якого покладено на виконавця робіт, за результатами чого складена податкова накладна № 1 від 29.06.2022 року на суму 73050,30 грн. (у тому числі ПДВ 12175,05 грн). Оплати здійснена згідно платіжного доручення № 53051 від 25.07.2022 року.
29.06.2022 року підписані акти № 7/О17 приймання виконаних будівельних робіт за червень 2022 року, акт вартості устаткування, придбання якого покладено на виконавця робіт та складена податкова накладна № 2 від 29.06.2022 року на суму 73118,46 грн. (у тому числі ПДВ 12186,41 грн). Оплати здійснена згідно платіжного доручення № 53049 від 25.07.2022 року.
29.06.2022 року підписані акти № 8/О18 приймання виконаних будівельних робіт за червень 2022 року, акт вартості устаткування, довідку про загальновиробничі витрати та складена податкова накладна № 3 від 29.06.2022 року на суму 73075,38 грн. (у тому числі ПДВ 12179,23 грн). Оплати здійснена згідно платіжного доручення № 53050 від 25.07.2022.
31.03.2022 року підписані акти № 1/О2 приймання виконаних будівельних робіт за березень 2022 року, № 2/О3 за березень 2022 року, № 3/О4 за березень 2022 року, № 4/О5 за березень 2022 року, відомості про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за березень 2022 року, за результатами чого складена податкова накладна № 3 від 31.03.2022 року на суму 306855,48 грн. (у тому числі ПДВ 51142,58 грн). Оплати здійснена згідно платіжних доручень № 28701 від 02.05.2022 року, № 28703 від 02.05.2022 року, № 28700 від 02.05.2022 року.
30.06.2022 року підписані акти № 6/О15 приймання виконаних будівельних робіт за червень 2022 року, відомості про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за червень 2022 року та складена податкова накладна № 4 від 30.06.2022 року на суму 71262,43 грн (у тому числі ПДВ 11877,07 грн). Оплати здійснена згідно платіжного доручення №53052 від 25.07.2022 року.
31.03.2022 року були підписані акти № 13/013, № 10/010, № 12/012, № 9/01, №11/011, приймання виконаних будівельних робіт за березень 2022 року, відомості про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за березень 2022 року та складена податкова накладна № 4 від 31.03.2022 на суму 388607,82 грн (у тому числі ПДВ 64767,97 грн). Оплати здійснена згідно платіжних доручень № 28704 від 02.05.2022 року, № 28705 від 02.05.2022 року, № 28708 від 02.05.2022 року, № 28707 від 02.05.2022 року, № 28706 від 02.05.2022 року.
8.червень 2022 року, відомості про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за червень 2022 року та складена податкова накладна № 5 від 30.06.2022 року на суму 71663,42 грн (у тому числі ПДВ 11943,90 грн). Оплата здійснена згідно платіжного доручення № 53040 від 25.07.2022 року.
30.06.2022 року підписаний акт № 16/028 приймання виконаних будівельних робіт за червень 2022, відомості про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за червень 2022 року та складена податкова накладна № 6 від 30.06.2022 року на суму 71923,08 грн (у тому числі ПДВ 11987,18 грн). Оплата здійснена згідно платіжного доручення №53045 від 25.07.2022 року.
Відповідно до отриманих позивачем квитанцій реєстрація податкових накладних № 1 від 28.03.2022 року, № 3 від 31.03.2022 року, № 4 від 31.03.2022 року, № 1 від 29.06.2022 року, № 2 від 29.06.2022 року, № 3 від 29.06.2022 року, № 4 від 30.06.2022 року, № 5 від 30.06.2022 року, № 6 від 30.06.2022 року була зупинена на підставі підпункту 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Судом також встановлено, що ТОВ «Аксікор» подано пояснення про з копіями документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Однак, рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.08.2022 року № 7263819/38701820, від 19.10.2022 року № 7483020/38701820, від 19.10.2022 року № 7483063/38701820, від 19.10.2022 року № 7483066/38701820, від 19.10.2022 року № 7483064/38701820, від 20.10.2022 року № 7488198/38701820, від 19.10.2022 року № 7483061/38701820, від 19.10.2022 року № 7483065/38701820, від 19.10.2022 року № 7483062/38701820, від 19.10.2022 року № 7483067/38701820 відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 03.11.2021 року, № 1 від 28.03.2022 року, № 3 від 31.03.2022 року, № 4 від 31.03.2022 року, № 1 від 29.06.2022 року, № 2 від 29.06.2022 року, № 3 від 29.06.2022 року, № 4 від 30.06.2022 року, № 5 від 30.06.2022 року, № 6 від 30.06.2022 року в ЄРПН.
Так, згідно рішення від 29.08.2022 року № 7263819/38701820 щодо податкової накладної № 1 від 03.11.2021 року визначено, що платником не надано копій документів, а саме договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них.
Крім того, у графі додаткова інформація зазначено: «платником не надано на розгляд комісії специфікації, які згідно п.2.1 договору №196-В-ФДЛ-21 від 30.07.2021 року є його невід`ємними частинами».
У свою чергу, у рішенням від 19.10.2022 року № 7483020/38701820, від 19.10.2022 року № 7483063/38701820, від 19.10.2022 року № 7483066/38701820, від 19.10.2022 року № 7483064/38701820, від 20.10.2022 року № 7488198/38701820, від 19.10.2022 року № 7483061/38701820, від 19.10.2022 року № 7483065/38701820, від 19.10.2022 року № 7483062/38701820, від 19.10.2022 року № 7483067/38701820 щодо податкових накладних №1 від 28.03.2022 року, ПН №3 та №4 від 31.03.2022 року, ПН №1, №2 та №3 від 29.06.2022 року, ПН №4, №5 та №6 від 30.06.2022 року визначено, що платником надано копії документів, складених із порушенням законодавства.
Крім того, у графі додаткова інформація зазначено, що: «платником не надано копії первинних документів щодо походження устаткування, змонтованого під час виконання робіт, зокрема не надано Договори з постачальниками, відомості та їх документальні підтвердження щодо оплати постачальникам та щодо транспортування ТМЦ від постачальників».
Як наслідок, позивач вважає, що спірні рішення Головного управління ДПС у Чернівецькій області про відмову в реєстрації податкової накладної є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки останній надав відповідачу всі необхідні документи, які підтверджують постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів, робіт, послуг з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних відповідно до податкових накладних, а тому відповідач безпідставно відмовив у реєстрації даної накладної, що, власне, і зумовило звернення до суду з даним позовом.
Заслухавши доповідь судді, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Критерії, за якими адміністративний суд перевіряє рішення суб`єктів владних повноважень, визначені у ч. 2ст. 2 КАС України.
Згідно частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, ст. 2 та ч. 4 ст. 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України).
Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних»(далі - Порядок № 1246), Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»(надалі - Порядок № 1165), та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
У підпункті 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з абзацами першим-другим, п`ятим, десятим пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та з підстав, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів, визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11 грудня 2019 року.
За змістом пунктів 6, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як встановлено з матеріалів справи, згідно квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 03.11.2021 року, №1 від 28.03.2021 року, №1 від 29.06.2022 року, №2 від 29.06.2022 року, №3 від 29.06.2022 року, №3 від 31.03.2022 року, №4 від 30.06.2022 року, №4 від 31.03.2022 року, №05 від 30.06.2022 року, №6 від 30.06.2022 року, в яких зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Також, було запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії ризиковості здійснення операцій визначено у додатку 3 до Порядку №1165.
Додатком № 1 до Порядку №1165 визначено критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 якого з-поміж критеріїв визначено наявність у контролюючих органів податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року (далі по тесту Порядок № 520).
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Натомість, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216; далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/ розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пункту 11 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Верховний Суд за результатами аналізу наведених норм у постанові від 18 листопада 2021 року у справі № 380/3498/20 дійшов висновку, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік обставин, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку № 520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним. В залежності від виду господарської операції, за наслідками якої подається податкова декларація для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також відповідних договірних зобов`язань між суб`єктами господарювання, обсяг документів може бути відмінним.
Разом з тим, у постанові від 03 листопада 2021 року у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Головним управлінням ДПС в Чернівецькій області за наслідками проведеного моніторингу зупинено реєстрацію спірних податкових накладних та запропоновано позивачу надати пояснення та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідного рішення .
Суд першої інстанції обґрунтовано звернув увагу, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів. При цьому, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган повинен вимагати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях, чого зроблено не було.
Не конкретизування податковим органом переліку документів, які необхідно надати позивачу, фактично в кінцевому результаті призвело до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до того критерію, на підставі якого зупинено реєстрацію, а не будь-яких на власний розсуд.
При цьому, аргументами апеляційної скарги на які посилається апелянт та які зазначені в спірному рішенні податкового органу зазначено, що в додатковій інформації зазначено, що платником не надано копії первинних документів щодо походження устаткування, змонтованого під час виконання робіт, зокрема не надано Договори з постачальниками, відомості та їх документальні підтвердження щодо оплати постачальникам та щодо транспортування ТМЦ від постачальників».
Проте колегія суддів звертає увагу на те, що при розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, не спростовувалось у ході розгляду справи ані відповідачами, ані позивачем, податкові накладні №1 від 03.11.2021 року, №1 від 28.03.2021 року, №1 від 29.06.2022 року, №2 від 29.06.2022 року, №3 від 29.06.2022 року, №3 від 31.03.2022 року, №4 від 30.06.2022 року, №4 від 31.03.2022 року, №05 від 30.06.2022 року, №6 від 30.06.2022 року, складено у зв`язку із настанням першої події - відвантаження товару для виконання будівельних робіт, після чого, за умовами договору, у покупця наставав обов`язок оплатити вартість такого товару та підрядні роботи згідно договору здавання-приймання наданих послуг. Відповідно до умов цього договору Позивач зобов`язується на власний ризик надати послуги: Послуги з ремонту і технічного обслуговування аудіовізуального та оптичного обладнання (Ремонт системи відеоконтролю диспетчерських залів ГКС), а Замовник - прийняти та оплатити роботи.
Відповідно до п. 3.3. договору оплата проводиться таким чином: Замовник протягом 30 календарних днів, але не раніше ніж, через 20 календарних днів з моменту прийняття робіт, що підтверджується актами приймання виконаних робіт та довідками про вартість виконаних робіт, перераховує на розрахунковий рахунок Підрядника суму вартості прийнятих робіт. При складанні актів приймання виконаних робіт та довідок про вартість виконаних робіт використовуються форми документів КБ-2в, КБ-3.
Відповідно до п. 5.1. договору передача виконаних робіт Підрядником і прийняття їх Замовником оформлюється актами приймання виконаних робіт, підписаними уповноваженими представниками сторін.
Оплата проводиться після надання послуг. Підставою для проведення оплати є підписані обома Сторонами акти наданих послуг.
Судом встановлено, що 29.06.2022 року між позивачем та ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» були підписані акти № 5/О14 приймання виконаних будівельних робіт за червень 2022 року; акт вартості устаткування, придбання якого покладено на виконавця робіт, за результатами чого складена податкова накладна № 1 від 29.06.2022 року на суму 73050,30 грн. (у тому числі ПДВ 12175,05 грн). Оплати здійснена згідно платіжного доручення № 53051 від 25.07.2022 року.
Досліджене судом платіжне доручення, наявні в матеріалах справи, підтверджують, що контрагентом оплата здійснювалась після поставки товару.
Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 18 червня 2019 року (справа № 0740/804/18), від 23 жовтня 2018 року (справа № 822/1817/1).
Також судом першої інстанції встановлено, що позивач надав контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати.
Згідно із оскаржуваними рішеннями позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
При цьому, Головним управлінням ДПС в Хмельницькій області в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не вказано необхідність доручення саме вказаних документів.
Тому, колегія суддів вказує, що про дотримання податковим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.
І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень суб`єктивізує акт державного органу і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
Оскільки відповідач у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних зазначив загальну, неконкретизовану та неоднозначну причину відмови у реєстрації податкової накладної, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку, що Головне управління ДПС у Чернівецькій області прийняло невмотивоване рішення, оскільки його зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення.
Переглянувши судове рішення в межах апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального права та дотримання норм процесуального права, Апеляційний Суд, враховуючи норми Податкового кодексу України, дійшов до висновку, що рішення суду першої інстанції відповідає нормам матеріального права, прийняте з дотриманням норм процесуального права, тому висновок суду першої інстанції є обґрунтованим щодо визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Чернівецькій області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.08.2022 року № 7263819/38701820, від 19.10.2022 року № 7483020/38701820, від 19.10.2022 року № 7483063/38701820, від 19.10.2022 року № 7483066/38701820, від 19.10.2022 року № 7483064/38701820, від 20.10.2022 року № 7488198/38701820, від 19.10.2022 року № 7483061/38701820, від 19.10.2022 року № 7483065/38701820, від 19.10.2022 року № 7483062/38701820, від 19.10.2022 року № 7483067/38701820.
Також, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дав належну правову оцінку щодо задоволення позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 03.11.2021 року, №1 від 28.03.2021 року, №1 від 29.06.2022 року, №2 від 29.06.2022 року, №3 від 29.06.2022 року, №3 від 31.03.2022 року, №4 від 30.06.2022 року, №4 від 31.03.2022 року, №05 від 30.06.2022 року, №6 від 30.06.2022 року.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2023 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Головуючий Смілянець Е. С. Судді Полотнянко Ю.П. Драчук Т. О.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2023 |
Оприлюднено | 20.10.2023 |
Номер документу | 114268810 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Смілянець Е. С.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні