Рішення
від 19.10.2023 по справі 494/1586/23
БЕРЕЗІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Березівський районний суд Одеської області

19.10.2023

Справа № 494/1586/23

Провадження № 2/494/483/23

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19.10.2023 р. м. Березівка

Березівський районнийсуд Одеської області в складі:

головуючого судді Панчишина А.Ю.

за участю секретаря Твердун Т.В.

представника позивача Гасанової О.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в залі суду в м. Березівка в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом виконуючого обов`язків керівника Березівської окружної прокуратури Котормуса Сергія Петровича в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до ОСОБА_1 про припинення права власності на земельну ділянку шляхом її конфіскації на користь держави,

ВСТАНОВИВ

І . Зміст вимог та заперечень учасників справи.

Виконуючий обов`язків керівника Березівської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до громадянина Сполучених Штатів Америки ОСОБА_1 про припинення права власності на земельну ділянку шляхом її конфіскації на користь держави.

В позові зазначив, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який є громадянином Сполучених Штатів Америки (паспорт громадянина Сполучених Штатів Америки, серія та номер: НОМЕР_1 , виданий Державним департаментом США 26.07.2012) володіє направі приватноївласності земельною ділянкою сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5121284900:01:001:1868 площею 3,8647 га, що розташована на території Розквітівської сільської ради Березівського району Одеської області (колишньої Ставківської сільської ради Березівського району Одеської області). Цільове призначення земельної ділянки: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 04.09.2018 зареєстровано право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку із кадастровим номером 5121284900:01:001:1868 площею 3,8647 га (номер відомостей про речове право 27818336) на підставі рішення державного реєстратора КП Новоселівської сільської ради «Регіональне бюро державної реєстрації» Маціборка О.С. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 42896773 від 07.09.2018.

Державну реєстрацію права приватної власності на земельну ділянку із кадастровим номером 5121284900:01:001:1868 за ОСОБА_1 здійснено на підставі державного акту на право приватної власності на земельну ділянку, серія І-ОД № 076042 який зареєстровано в книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 599 від 29.08.2002 Ставківською сільською радою Березівського району Одеської області.

Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка із кадастровим номером 5121284900:01:001:1868 в оренду не передана.

Разом з тим, Березівської окружної прокуратурою виявлено порушення статей 13,14,41 Конституції України, статей 80,81,145 Земельного кодексу України при володіння ОСОБА_1 зазначеною земельною ділянкою, що на думку позивача є підставою для припинення права власності відповідача на вказану земельну ділянку шляхом її конфіскації на користь держави. Наведені обставини стали підставою для звернення до суду.

Відповідач не направив до суду відзив та/або заперечення на позовні вимоги.

Головне управління Держгеокадастру в Одеській області надало суду 18.10.2023 року письмові пояснення на позов виконуючого обов`язків керівника Березівської окружної прокуратури, в якому зазначило наступне. Згідно з частиною 1 ст. 145 ЗК України, якщо до особи переходить право власності на земельну ділянку, яка за цим Кодексом не може набуватися нею у власність, ця земельна ділянка підлягає відчуженню її власником протягом року з моменту переходу такого права. За інформацією відділу №1 управління надання адміністративних послуг ГУ від 18.10.2023 року №2637/486-23, згідно з книгами записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі та других примірників державних актів станом на 31.12.2012 року наявний запис про реєстрацію державного акту на право приватної власності на землю серії І-ОД №076042 від 29.08.2002 року за №599, виданого ОСОБА_1 , площею 3,86 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану на території Ставківської сільської ради Березівського району Одеської області, масив № НОМЕР_2 , ділянка № НОМЕР_3 . В порядку інформаційного обміну із суб`єктами реєстрації речових прав на нерухоме майно до Державного земельного кадастру надійшла інформація про реєстрацію 04.09.2018 року права приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5121284900:01:001:1868 за громадянином Сполучених Штатів Америки ОСОБА_1 .

ІІ. Клопотання та інші процесуальні рішення в справі.

Ухвалою судді 30.08.2023р. було відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 28.09.2023р. було закрито підготовче провадження у справі з призначенням розгляду справи за участю сторін.

ІІІ. Позиції сторін.

Представник позивача в судове засідання з`явився, надав пояснення на підтримку заявленого позову.

Представник Головного управління Держгеокадастру в Одеській області в судове засідання не з`явився, був належним чином повідомлений про судовий розгляд.

Відповідач у судове засідання не з`явився без поважних на те причин. Про час та місце розгляду справи був сповіщений належним чином у спосіб передбачений ЦПК України, що вбачається з повідомлення про вручення поштового відправлення.

За письмовою згодою представника позивача та за відсутності відзиву відповідача на позовну заяву справу розглянуто в заочному порядку на підставі наявних у справі доказів, що відповідає вимогам ст. 280 ЦПК України.

ІV. Фактичні обставини встановлені судом.

Суд, заслугавши представника позивача, вивчивши матеріали справи, встановивши факти та відповідні до них правовідносини, прийшов до наступного висновку.

Судом встановлено, що відповідач ОСОБА_1 є громадянином Сполучених Штатів Америки, що підтверджується паспортом громадянина Сполучених Штатів Америки серія на номер НОМЕР_1 , виданий Державним департаментом США 26.07.2012 року.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 04.09.2018 зареєстровано право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку із кадастровим номером 5121284900:01:001:1868 площею 3,8647 га (номер відомостей про речове право 27818336) на підставі рішення державного реєстратора КП Новоселівської сільської ради «Регіональне бюро державної реєстрації» Маціборка О.С. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 42896773 від 07.09.2018.

Державну реєстрацію права приватної власності на земельну ділянку із кадастровим номером 5121284900:01:001:1868 за ОСОБА_1 здійснено на підставі державного акту на право приватної власності на земельну ділянку, серія І-ОД № 076042 який зареєстровано в книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 599 від 29.08.2002 Ставківською сільською радою Березівського району Одеської області.

Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка із кадастровим номером 5121284900:01:001:1868 в оренду не передана.

Підставою звернення до суду з позовом про припинення права приватної власності на земельну ділянку шляхом її конфіскації є на думку позивача виявлені факти порушення статей 13, 14, 41 Конституції України, статей 80, 81, 145 Земельного кодексу України при володінні ОСОБА_1 спірною земельною ділянкою.

V. Норми права, які підлягають застосуванню та мотиви суду, щодо аргументів наведених учасниками справи.

Положення статей 13, 14 Конституції України визначають, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави. Суб`єктами права приватної власності на землю згідно зі статтею 80 Земельного кодексу України визначено громадян України та юридичних осіб. Проте з урахуванням змісту частини другої статті 81 та інших норм Земельного кодексу України суб`єктами права приватної власності на землю визнаються також іноземні громадяни та особи без громадянства.

Зокрема, іноземні громадяни та особи без громадянства відповідно до частини другої статті 81 Земельного кодексу України можуть набувати права власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, а також на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві приватної власності.

Згідно із частиною третьою статті 81 Земельного кодексу України іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) викупу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві власності; в) прийняття спадщини.

Відповідно до частини п`ятої статті 22 Земельного кодексу України набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється з урахуванням вимог статті 130 цього Кодексу, а саме: іноземцям, особам без громадянства та юридичним особам заборонено набувати частки у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, членство у юридичних особах (крім як у статутному (складеному) капіталі банків), які є власниками земель сільськогосподарського призначення. Одночасно за змістом частини четвертої статті 81 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.

У разі невиконання цієї вимоги настають наслідки, передбачені частинами другою, четвертою статті 145 Земельного кодексу України, а саме, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду. Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель. Конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах.

Пунктом 10 частини першої статті 346 Цивільного кодексу України визначено конфіскацію як одну з підстав припинення права власності.

Згідно із статтею 356 Цивільного кодексу України до особи може бути застосовано позбавлення права власності на майно за рішенням суду як санкція за вчинення правопорушення (конфіскація) у випадках, встановлених законом. Конфісковане майно переходить у власність держави безоплатно, крім випадків, визначених законом. Обсяг та порядок конфіскації майна встановлюються законом.

Частиною п`ятою статті 41 Конституції України визначено, що конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із частиною 1 «Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади який реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю) зокрема, в агропромисловому комплексі в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Таким чином, враховуючи зазначені положення законодавства саме Головне управління Держгеокадастру в Одеській області є уповноваженим органом щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності та в даному випадку, з урахуванням частин другої та четвертої статті 145 Земельного кодексу України, звернення до суду із позовом про конфіскацію земельної ділянки.

Так, статтею 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Отже, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави.

В даному випадку порушення інтересів держави полягає в тому, що ОСОБА_1 , який є громадянином Сполучених Штатів Америки порушив визначену статтями 13, 14, 41 Конституції України, статтями 80, 81, 145 Земельного кодексу України процедуру використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення та як іноземний громадянин не відчужив її упродовж року після набуття права власності.

На даний час він без перешкод володіє спірною земельною ділянкою на території України.

Правовий висновок щодо застосування частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18.

Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права (ч. 6 ст. 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»).

Так, за пунктами 76-77 зазначеної постанови Великої Палати Верховного Суду прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Згідно із пунктом 80 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 по справі № 912/2385/18 невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

У зв`язку із вищезазначеним, в даному випадку представництво інтересів держави в суді здійснюється прокурором, який виконує субсидіарну роль, щоб ці інтереси не залишились незахищеними.

Зазначене повністю відповідає практиці Європейського суду з прав людини та узгоджується із правовими позиціями Верховного суду.

Щодо правомірності та пропорційності втручання прокурора у право власності відповідача необхідно враховувати наступне.

Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, «Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства та на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.

Підставою для представництва в суді інтересів держави стали факти порушення законодавства при використанні іноземним громадянином ОСОБА_1 земельної ділянки сільськогосподарського призначення, який не відчужив її упродовж року після набуття права власності. Дана процедура безумовно передбачена чинним земельним законодавством (ч. 4 ст. 81 Земельного кодексу України). Ця норма є імперативною та не передбачає винятків.

Таким чином, враховуючи, що ОСОБА_1 , будучи іноземним громадянином, упродовж року після набуття права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення по теперішній час не відчужив її, а відтак є достатні правові підстави для її конфіскації у власність держави.

На підставі викладеного, зважаючи на фактичні обставини встановлені судом, суд дійшов висновку про обґрунтованість та доведеність позовних вимог, які підлягають задоволенню у повному обсязі.

VІ. Судові витрати.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки позов задоволено повністю, з відповідача на користь Одеської обласної прокуратури слід стягнути судовий збір в розмірі 4026,00грн. (2684,00грн. за подання позовної заяви та 1342,00грн. за подання заяви про забезпечення позову).

Керуючись ст.ст.12,81,141,263, 280-282 ЦПК України,

ВИРІШИВ

Позовні вимоги виконуючого обов`язків керівника Березівської окружної прокуратури Котормуса Сергія Петровича в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до ОСОБА_1 про припинення права власності на земельну ділянку шляхом її конфіскації на користь держави задовольнити.

Припинити право приватної власності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який є громадянином Сполучених Штатів Америки (паспорт громадянина Сполучених Штатів Америки, серія та номер: НОМЕР_1 , виданий Державним департаментом США 26.07.2012, РНОКПП НОМЕР_4 ) на земельну ділянку із кадастровим номером 5121284900:01:001:1868, площею 3,8647 га, що розташована на території Розквітівської сільської ради Березівського району Одеської області (колишньої Ставківської сільської ради) (рнонм 1638844851212), шляхом конфіскації земельної ділянки у власність держави.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який є громадянином Сполучених Штатів Америки (паспорт громадянина Сполучених Штатів Америки, серія та номер: НОМЕР_1 , виданий Державним департаментом США 26.07.2012, РНОКПП НОМЕР_4 ) на користь Одеської обласної прокуратури сплачений судовий збір в розмірі 4026 гривень 00 копійок та перерахувати його на р/р UA808201720343100002000000564 в ДКСУ м. Київ МФО 820172 СДРПОУ 03528552 (юридична та поштова адреса Одеської обласної прокуратури: 65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, тел. 7319800);

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку, встановленому цим Кодексом. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Одеського апеляційного суду.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Відомості про учасників справи:

Позивач: Березівська окружна прокуратура Одеської області, м. Березівка, Одеської області, вул. Шаховцева, 4, ЄДРПОУ 03528552, р/р UA808201720343100002000000564, ДКСУ м. Київ, МФО 820172.

Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, м. Одеса, вул. Космонавтів, 34, ЄДРПОУ 39765871.

Відповідач: ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 , паспорт громадянина Сполучених Штатів Америки, серія та номер: НОМЕР_1 , виданий Державним департаментом США 26.07.2012.

Суддя Панчишин А.Ю.

СудБерезівський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення19.10.2023
Оприлюднено20.10.2023
Номер документу114274937
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них

Судовий реєстр по справі —494/1586/23

Ухвала від 24.04.2024

Цивільне

Березівський районний суд Одеської області

Панчишин А. Ю.

Рішення від 19.10.2023

Цивільне

Березівський районний суд Одеської області

Панчишин А. Ю.

Ухвала від 28.09.2023

Цивільне

Березівський районний суд Одеської області

Панчишин А. Ю.

Ухвала від 30.08.2023

Цивільне

Березівський районний суд Одеської області

Панчишин А. Ю.

Ухвала від 30.08.2023

Цивільне

Березівський районний суд Одеської області

Панчишин А. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні