ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" жовтня 2023 р.м. Одеса Справа № 923/1290/21
Господарський суд Одеської області
У складі судді Желєзної С.П.
Секретаря судових засідань Босової Ю.С.
За участю представників сторін:
Від позивача: не з`явився;
Від відповідача: не з`явився;
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) до дочірнього підприємства "Санаторій "Гопри" ЗАТ лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" про стягнення 1 405 345,40 грн.,
ВСТАНОВИВ:
Державна екологічна інспекція Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (далі по тексту Інспекція) звернулась до господарського суду Херсонської області із позовною заявою до дочірнього підприємства "Санаторій "Гопри" ЗАТ лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" (далі по тексту ДП "Санаторій "Гопри") про відшкодування збитків у розмірі 1 405 345,40 грн.
Ухвалою господарського суду Херсонської області від 13.10.2021р. було відкрито провадження по справі №923/1290/21, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
24.02.2022р. Указом Президента України №64/2022 „Про введення воєнного стану в Україні у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" було постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022р.
Верховним Судом згідно з розпорядженням №11/0/9-22 від 18.03.2022р. було змінено територіальну підсудність судових справ, які підсудні господарському суду Херсонської області (враховуючи неможливість здійснювати правосуддя під час воєнного стану господарським судом Херсонської області), на господарський суд Одеської області.
Після надходження матеріалів справи №923/1290/21 до господарського суду Одеської області за результатами проведеного автоматизованого розподілу судової справи між суддями дана справа 14.06.2023р. була передана на розгляд судді Желєзній С.П.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 21.06.2023р. дана справа була прийнята судом до провадження із призначенням підготовчого засідання.
08.08.2023р. до суду від Інспекції надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності представника позивача за наявними матеріалами. Подане до суду клопотання обґрунтовано нестабільною ситуацією, що утруднює прибуття представника Інспекції до суду.
ДП "Санаторій "Гопри" не з`явилось у жодне із призначених судом засідань, про причини неявки відповідач також не повідомляв.
Слід зазначити, що місцезнаходженням ДП "Санаторій "Гопри" згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є наступна адреса: 75600, Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. Санаторна, буд. 72.
Поряд з цим, вся територія Скадовського району Херсонська область, в якому розташоване місто Гола Пристань, згідно з наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022р. (із змінами) включена до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, датою початку тимчасової окупації є 24.02.2022р.
Відповідно до ч. 1 ст. 12-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" № 1207-VII від 15.04.2014р. якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місце роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання. Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії. З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.
На виконання вимог Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" ДП "Санаторій "Гопри" було повідомлено про розгляд судом даної справи шляхом публікації всіх ухвал суду на офіційному веб-сайті суду.
Крім того, суд зазначає, що всі ухвали були доставлені до Електронного кабінету представника ДП "Санаторій "Гопри" Гоцуленко С.В., що підтверджується довідками про доставку електронних документів. При цьому, докази на підтвердження припинення повноважень зазначеного представника на представництво інтересів відповідача в матеріалах справи відсутні.
З огляду на викладене, господарський суд доходить висновку про належне повідомлення ДП "Санаторій "Гопри" про розгляд судом даного спору. Таким чином, розгляд даної справи здійснюється за наявними матеріалами, в тому числі із урахуванням заяв по суті спору, поданих під час розгляду справи господарським судом Херсонської області.
ДП "Санаторій "Гопри" у відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 16.11.2021р., повністю заперечувало проти задоволення заявлених позовних вимог, посилаючись на отримання у встановленому законом порядку у 2007р. дозволу на користування надрами, який надає відповідачу право на видобування лікувальних грязей та ропи, придатних для лікування. При цьому, відповідачем вказано, що дія дозволу була продовжена до 31.08.2033р. ДП "Санаторій "Гопри" також посилається на укладення у 2015р. угоди про умови користування надрами з метою видобування лікувальних грязей та ропи родовища „Гопри. Відповідач стверджує, що добування корисних копалин здійснюється із дотриманням вимог чинного законодавства, а, отже, підстави для задоволення заявленого Інспекцією позову відсутні.
Інспекція наполягала на задоволенні заявленого позову, оскільки, як вказано позивачем, після оголошення озеру Соляне пам`яткою природи загальнодержавного значення згідно з Указом Президента України №12/2016 від 27.07.2016р. ДП "Санаторій "Гопри" не було приведено власну господарську діяльність у відповідності до вимог Закону України «Про природно-заповідний фонд».
Дослідивши матеріали справи, господарський суд встановив наступне.
22.04.1994р. виконавчим комітетом Голопристанської міської ради народних депутатів було видано санаторію „Гопри державний акт на право постійного користування земельною ділянкою 155,6 га.
Рішенням Голопристанської міської ради №648 від 18.02.2004р. було вилучено із користування санаторію „Гопри частину земельної ділянки площею 133 4000 кв. м.
31.08.2007р. Державною службою геології та надр України було видано ДП «Санаторій «Гопри» спеціальний дозвіл на користування надрами №4355, відповідно до якого відповідач має право здійснювати видобування лікувальних грязей та ропи, придатних для лікування та загальнооздоровчих цілей із родовища „Гопри, яке знаходиться в південних околицях м. Гола Пристань, на лівому березі р. Конка. Дія дозволу продовжено до 31.08.2033р.
22.12.2015р. між Державною службою геології та надр України та ДП «Санаторій «Гопри» було укладено угоду, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 4355 від 31.08.2007р., про умови користування надрами з метою видобування лікувальних грязей та ропи родовища «Гопри», що знаходиться в м. Гола Пристань Херсонської області, відповідно до п. 1.1 якої Держгеонадра надає Надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин, а Надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом, цією угодою та нормами діючого законодавства.
Додаток 1 до угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин №4355 від 22.12.2015р. містить характеристики ділянки надр з метою видобування лікувальних грязей та ропи родовища «Гопри», що знаходиться в м. Гола Пристань Херсонської області, згідно якої озеро Соляне є основною гідромінеральною базою курорту „Гопри і використовується з лікувальною метою з 1889 року, за типом водно-сольового живлення басейн відноситься до водоймищ з поверхнево-ґрунтовим живленням і належить до мінеральних озер континентального засолення, родовище лікувальних грязей озеро Соляне відноситься до типу материкових мулових грязей.
Додаток №2 до угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин №4355 від 22.12.2015р. передбачає, що ДП «Санаторій «Гопри» має право видобувати грязь за потребою, не більше 400 куб. метрів на рік; ропу за потребою, не більше 10 000 куб. метрів на рік.
На виконання покладених на ДП «Санаторій «Гопри» обов`язків у зв`язку з користуванням надрами останній подавав звіти про виконання програми робіт, яка є додатком до угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин №4355 від 22.12.2015р., за 2018р., 2019р., 2020р., а також звіти користування поверхневих вод та корисних копалин.
Указом Президента України №312 від 27.07.2016р. Про території та об`єкти природно-заповідного фонду загальнодержавного значення було оголошено погодженими в установленому порядку території та об`єкти природно-заповідного фонду заказниками, пам`ятками природи загальнодержавного значення згідно з переліком.
Відповідно до додатку №1 Указу Президента України №312 від 27.07.2016р. було створено гідрологічний заказник, пам`ятку природи загальнодержавного значення "Озеро Соляне" площею 120 гектарів земель, у тому числі: 22,2 гектара земель державної власності, які перебувають у постійному користуванні ДП "Санаторій "Гопри"; 97,8 гектара земель комунальної власності Голопристанської міської ради. Вказане озеро розташоване у заплаві пониззя Дніпра з солончаковим, водно-болотним та псамофітним природними комплексами і рідкісними цілющими для здоров`я людини властивостями.
Листом №4620-01-10/0/20013.2.2-2631 від 30.10.2020р. Департаментом енергетики та екології Херсонської обласної державної адміністрації у відповідь на звернення ДП «Санаторій «Гопри» було повідомлено, що Інструкція про застосування порядку установлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, затверджена наказом Міністерства природного середовища України №27 від 24.01.2008р., визначає порядок установлених лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення. Ліміти затверджуються для підприємств, установ, організацій, інших землевласників або землекористувачів у власності (користуванні) яких знаходяться природні ресурси в межах цих територій та об`єктів, за винятком корисних копалин, водних ресурсів, видів тварин і рослин, що занесені до Червоної книги України та рослинних угруповань, що занесені до Зеленої книги України.
Постановою Голопристанського районного суду Херсонської області від 04.01.2021р. по справі № 654/3507/20 провадження по справі про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 91 КУпАП, відносно фізичної особи, яка працювала на посаді директора з технічної частини ДП "Санаторій Гопри", закрито за відсутністю події та складу адміністративного правопорушення. Слід зазначити, що відповідно до протоколу про адміністративне правопорушення, складеного Інспекцією 02.10.2020р. під час проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, встановлено факт порушення правил охорони та використання територій та об`єктів природного заповідного фонду, а саме: здійснення спеціального використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів заповідного фонду без лімітів та дозволу на спеціальне використання природних ресурсів, що є порушенням за ст. ст. 9, 64 Закону України "Про природо заповідний фонд України.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 28.01.2021р. по справі №540/3747/20, яке набрало законної сили 12.07.2021р., позов Інспекції було задоволено, застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до ДП "Санаторій "Гопри", а саме: заборонено видобуток ропи і грязі з "Озеро Соляне" до отримання дозволу Мінприроди та встановлення лімітів.
Листом №25/7-11/5740-21 від 22.03.2021р. Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України у відповідь на звернення ДП «Санаторій «Гопри» також було повідомлено, що Інструкція про застосування порядку установлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення не передбачає встановлення лімітів для користування корисними копалинами, у зв`язку з чим, Міністерством було повернуто відповідачу документи, надані для затвердження лімітів використання природних ресурсів.
16.06.2021р. Інспекцією було видано наказ №719-06/2-22 „Про проведення планової перевірки ДП «Санаторій «Гопри» приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця», відповідно до якого працівникам Інспекції було доручено у період з 22 червня по 06 липня 2021 року здійснити планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ДП «Санаторій «Гопри». 17.06.2021р. Інспекцією було видано направлення №436-06/1-15 на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ДП «Санаторій «Гопри». 06.07.2021р. комісією Інспекції за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а саме ДП «Санаторій «Гопри», було складено акт № 06/1-14/436/21.
Згідно акту № 06/1-14/436/21 від 06.07.2021р. комісією Інспекції були виявлені наступні порушення ДП «Санаторій «Гопри» вимог законодавства:
1) заходи щодо розробки проекту утримання та реконструкції парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Парк санаторію «Гопри» не вживаються;
2) в натуру та на землевпорядній документації межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а саме: парку-пам`ятки «Парк санаторію «Гопри», пам`ятки природи «Озеро «Гопри» та гідрологічний заказник загальнодержавного значення Озеро Соляне не встановлено;
3) ДП «Санаторій «Гопри» здійснює спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду без лімітів та дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій гідрологічного заказника загальнодержавного значення Озеро Соляне;
4) режим території парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення «Парк санаторію «Гопри» не дотримується;
5) у охоронному зобов`язанні на територію парку пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення «Парк санаторію «Гопри» та гідрологічної пам`ятки природи місцевого значення «Озеро «Гопри» зазначений попередній керівник, охоронне зобов`язання на «Гідрологічний заказник загальнодержавного значення Озеро Соляне не оформлене взагалі;
6) декларація про відходи за 2020 рік не складалася та не подавалася;
7) первинний облік за поводженням з відходами здійснюється не в повному обсязі;
8) звіт за формою 7-ГР за 2020р. не подано.
У акті № 06/1-14/436/21 від 06.07.2021р. Інспекція дійшла висновку, що ДП «Санаторій «Гопри» не отримано дозвіл для здійснення видобутку грязі і ропи у межах встановлених лімітів на спеціальне використання природних ресурсів у межах території гідрологічний заказник загальнодержавного значення Озеро Соляне; ДП «Санаторій «Гопри» здійснює спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду без лімітів та дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, що є порушенням ст. 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».
У акті № 06/1-14/436/21 від 06.07.2021р. вказано, що перевірка проводилась за участю директора ДП «Санаторій «Гопри» Антіпова Д.І., призначеного наказом №10-к від 19.03.2019р. Проте, підпис директора на акті відсутній. Поряд з цим на першій сторінці акту наявний вхідний №35 від 06.07.2021р., який, як зазначав позивач в заяві про усунення недоліків позовної заяви, був проставлений в канцелярії ДП «Санаторій «Гопри».
Відповідно до довідки ДП «Санаторій «Гопри» №01-07/135 від 02.07.2021р., яка була врахована Інспекцією під час складання акту, за період 4 квартал 2020р. 2 квартал 2021р. підприємством для лікування відпочиваючих було видобуто 1307,2 метрів кубічних ропи та 41,5 метрів кубічних грязі. Після використання, ропа та грязь були повернуті у буферну водойму регенерації, а саме: до гідрологічного заказника загальнодержавного значення „Озеро Соляне.
08.07.2021р. Інспекцією було складено припис №06/1-14/436/21, адресований ДП «Санаторій «Гопри», відповідно до якого Інспекцією було наведено перелік заходів, які мають бути вжиті відповідачем з метою усунення виявлених під час перевірки порушень, зокрема, здійснювати спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду за наявності лімітів та дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах території гідрологічного заказника загальнодержавного значення Озеро Соляне.
13.07.2021р. Інспекцією до акту № 06/1-14/436/21 від 06.07.2021р. було складено розрахунок №165-06/1-20, згідно якого розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі ДП «Санаторій «Гопри» в наслідок спеціального використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а саме: добування ропи та лікувальної грязі без оформлення дозволів, виданих уповноваженими на те органами у сфері охорони навколишнього природного середовища та без лімітів, установлених Мінприроди, складає 1405 345,40 грн.
21.07.2021р. Інспекція звернулась до ДП «Санаторій «Гопри» із претензією №3524/04/2-07/06/2-34, відповідно до якої позивач, посилаючись на видобуток відповідачем ропи та грязі із території гідрологічного заказника загальнодержавного значення „Озеро Соляне без дозволу на спеціальне використання природних ресурсів, просив сплатити завданий державі збиток у розмірі 1405345,40 грн.
На підтвердження факту направлення на адресу ДП «Санаторій «Гопри» розрахунку №165-06/1-20 від 13.07.2021р. та претензії №3524/04/2-07/06/2-34 від 21.07.2021р. позивачем було надано квитанції про прийняття плати за пересилання поштових відправлень та рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень відповідачу, на одному з яких наявний номер претензії.
03.12.2021р. Інспекція звернулась до Державної екологічної інспекції України з листом, відповідно до якого позивач просив розглянути питання можливості звернення до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України з пропозицією зупинити дію дозволу на користування надрами №4355 від 31.08.2007р., виданого ДП «Санаторій «Гопри».
Вирішуючи питання про правомірність та обґрунтованість заявлених в межах даної справи позовних вимог, суд виходить із наступного.
В силу положень ст. 2 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища від 25.06.1991р. №1264-XII (з наступними змінами та доповненнями; далі по тексту Закон України „Про охорону навколишнього природного середовища) відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються цим Законом, а також земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.
Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Відповідно до ч. 1-2 ст. 68, ч. 1 ст. 69 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів.
Положеннями ч. ч. 1-2 ст. 22 ЦК України передбачено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. При цьому, збитками є витрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Згідно з ч. ч. 1-2 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Господарський суд зазначає, що для настання деліктної відповідальності необхідна наявність складу цивільного правопорушення, а саме: вина особи, яка заподіяла шкоду; протиправна поведінка заподіювача шкоди; наявність шкоди; причинний зв?язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача. Відсутність одного з елементів складу цивільного правопорушення, які утворюють склад цивільного правопорушення, звільняє боржника від відповідальності за заподіяну шкоду, оскільки його поведінка не може бути кваліфікована як правопорушення.
Аналогічну позицію висловлено у п. 1.3 Роз`яснень Вищого арбітражного суду України „Про деякі питання практики вирішення спорів, пов`язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища від 27.06.2001р. № 02-5/744, згідно з яким розглядаючи справи про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення природноресурсового, природоохоронного законодавства про забезпечення екологічної безпеки, господарські суди повинні обов`язково враховувати наявність таких умов відповідальності, як безпосередній причинний зв`язок між відповідними діями (бездіяльністю) і шкодою та вина відповідача.
В силу положень ч. ч. 1-3 ст. 614 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.
Предметом заявлених Інспекцією позовних вимог у межах даної справи є позовні вимоги до ДП «Санаторій «Гопри» про відшкодування збитків у розмірі 1 405 345,40 грн., заподіяних відповідачем державі в результаті використання природних ресурсів у межах озеру Соляне, яке є пам`яткою природи загальнодержавного значення, за період з 4 кварталу 2020р. 2 квартал 2021р. без отримання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів.
ДП «Санаторій «Гопри» заперечує проти задоволення заявленого Інспекцією позову, посилаючись на отримання у 2007р. дозволу на користування надрами, наявність якого, за переконанням відповідача, виключає необхідність отримання дозволу на спеціальне використання природними ресурсами на території пам`ятки природи загальнодержавного значення "Озеро Соляне".
З огляду на викладене, господарський суд вважає за необхідне при вирішенні даного спору встановити факт наявності або відсутності у діях ДП «Санаторій «Гопри» елементів складу цивільного правопорушення, які, в даному випадку, збігаються з елементами складу порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Згідно із ч. 2 ст. 61 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» до складу природно-заповідного фонду України входять державні заповідники, природні національні парки, заказники, пам`ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні та зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва, заповідні урочища.
До природно-заповідного фонду України, зокрема, належать: природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища (стаття 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» № 2456-XII від 16.06.1992р.
Згідно з ч. 1 ст. 149 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання використовують у господарській діяльності природні ресурси в порядку спеціального або загального природокористування відповідно до цього Кодексу та інших законів.
Згідно із ст. 38 61 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. Законодавством України громадянам гарантується право загального використання природних ресурсів для задоволення життєво необхідних потреб (естетичних, оздоровчих, рекреаційних, матеріальних тощо) безоплатно, без закріплення цих ресурсів за окремими особами і надання відповідних дозволів, за винятком обмежень, передбачених законодавством України. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах
Частинами 1-6 ст. 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передбачено, що спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється в межах ліміту та на підставі дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Перелік встановлених цим Законом видів використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду і порядок їх використання визначаються режимом територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення здійснюється в межах ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, а також на підставі дозволів. Спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення здійснюється на підставі дозволів, що видаються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями.
Згідно з ч. ч. 7-12 ст. 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» Порядок видачі дозволів на спеціальне використання природних ресурсів і встановлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення визначається Кабінетом Міністрів України. Видача дозволів на спеціальне використання природних ресурсів здійснюється на безоплатній основі. Видача дозволів здійснюється на підставі клопотання (заявки) природокористувача, погодженого із власником або постійним користувачем земельної ділянки та заінтересованими органами. Дозвіл на спеціальне використання природних ресурсів може бути анульований органом, що його видав, у разі: різкого погіршення стану навколишнього природного середовища внаслідок природокористування, ліквідації підприємства, установи або організації, яка отримала дозвіл; порушення умов природокористування та режиму території природно-заповідного фонду; втрати чи пошкодження дозволу, що не дає можливості визначити зміст дозволу. Здійснення господарської та іншої діяльності за декларативним принципом заборонено. Дозвіл видається після затвердження лімітів протягом місяця з моменту подання клопотання. Підставами для відмови у видачі дозволу є відсутність затвердженого в установленому порядку ліміту, порушення умов природокористування та режиму території природно-заповідного фонду. Рішення про відмову у видачі дозволу може бути оскаржено до центральнoго органу виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, або до суду.
Враховуючи викладене вище, господарський суд доходить висновку, що спеціальне використання ДП «Санаторій «Гопри» природних ресурсів у межах пам`ятки природи загальнодержавного значення "Озеро Соляне", яке було оголошено заказником згідно з Указом Президента України №312 від 27.07.2016р., має здійснюватись із дотриманням вимог ст. 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», тобто шляхом отримання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів.
Проте, докази отримання ДП «Санаторій «Гопри» дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах пам`ятки природи загальнодержавного значення "Озеро Соляне" в матеріалах справи відсутні.
Поряд з цим, суд зазначає, що надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння (стаття 1 Кодексу України про надра).
Корисні копалини за своїм значенням поділяються на корисні копалини загальнодержавного і місцевого значення. Віднесення корисних копалин до корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення здійснюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища (стаття 6 Кодексу України про надра).
Грязі лікувальні (мулові сульфідні, сопкові, сапропелеві, торфові) та ропа (лікувальна, промислова) згідно з приписами статей 1, 6 Кодексу України про надра є частиною надр та є корисними копалинами загальнодержавного значення відповідно до Переліку корисних копалин загальнодержавного значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 №827.
Надра надаються у користування для видобування корисних копалин (стаття 14 Кодексу України про надра).
Відповідно до статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Статтею 16 Кодексу України про надра встановлено, що подання документів на отримання, продовження спеціальних дозволів на користування надрами, їх переоформлення, внесення до них змін (у тому числі до програми робіт) здійснюються заявником у паперовій або електронній формі через спеціальний електронний кабінет, який формує та веде центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, на його офіційному веб-сайті у мережі Інтернет.
Господарський суд зазначає, що дозвіл на користування надрами №4355 від 31.08.2007р. був отриманий ДП «Санаторій «Гопри» до моменту оголошення Указом Президента України №312 від 27.07.2016р. озеру Соляне заказником, яке згідно з додатком №1 до угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин №4355 від 22.12.2015р. включено до території родовища «Гопри».
Таким чином, після зміни правового статуту озеру Соляне ДП «Санаторій «Гопри» мало отримати також і дозвіл на спеціальне використання природних ресурсів у межах пам`ятки природи загальнодержавного значення, оскільки будь-яка законодавча норма, яка звільняє відповідача від виконання зазначеного обов`язку у Законі України «Про природно-заповідний фонд України» відсутня.
Підсумовуючи вищезазначене, господарський суд доходить висновку про вчинення ДП «Санаторій «Гопри» порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, яке полягає у використанні у 4 кварталі 2020р. 2 кварталі 2021р. природних ресурсів у межах пам`ятки природи загальнодержавного значення.
Розрахунок суму шкоди, заподіяної державі в результаті використання природних ресурсів у межах території природно-заповідного фонду, у розмірі 1 405 345,40 грн., був розрахований Інспекцією згідно із додатком № 8 постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.2013 № 541 «Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд» (чинної на дату здійснення розрахунку), який визначає, що розмір шкоди у випадку пошкодження водного об`єкта, болота, а саме забирання ґрунту (гравію, піску, мулу тощо) з водойм, прориття каналів становить 1042 грн. за 1 куб. метр об`єму.
Перевіривши здійснений Інспекцією розрахунок збитків у розмірі 1 405 345,40 грн., господарський суд дійшов висновку про правильність та обґрунтованість здійсненого позивачем розрахунку.
Досліджуючи питання наявності причинно-наслідкового зв`язку між вчиненим ДП «Санаторій «Гопри» порушенням природоохоронного законодавства та заподіяними збитками, господарський суд виходить з того, що допущене відповідачем порушення природоохоронного законодавства мало місце в результаті здійснення відповідачем своєї господарської діяльності без отримання відповідних дозволів, що, в тому числі, підтверджується обставинами, встановленими у рішенні Херсонського окружного адміністративного суду від 28.01.2021р. по справі №540/3747/20, яким відповідачу заборонено видобуток ропи і грязі з "Озеро Соляне" до отримання дозволу Мінприроди та встановлення лімітів
Викладені обставини, за переконанням суду, підтверджують наявність причинно-наслідкового зв`язку між здійсненим порушенням та завданими збитками, а отже, як наслідок, про наявність у діях відповідача складу цивільного правопорушення.
За таких обставин, господарський суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог Інспекції до ДП «Санаторій «Гопри» шляхом присудження до стягнення із відповідача збитків, заподіяних державі, у розмірі 1 405 345,40 грн.
Згідно вимог ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.
Разом з тим, ст. 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Підсумовуючи вищезазначене, суд доходить висновку щодо необхідності задоволення заявлених Державною екологічною інспекцією Південного округу (Запорізька та Херсонська області) позовних вимог у повному обсязі шляхом присудження до стягнення із дочірнього підприємства "Санаторій "Гопри" закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" збитків у розмірі 1 405 345,40 грн.
Судові витрати зі сплати судового збору розподіляються судом відповідно до ст. 129 ГПК України.
Керуючись ст. ст. 86, 129, 236 238, 240 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити.
2.Стягнути з дочірнього підприємства "Санаторій "Гопри" закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" /75600, Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. Санаторна, буд. 72; ідентифікаційний код 32284169/ збитки, заподіяні державі, у розмірі 1 405 345,40 грн. /один мільйон чотириста п`ять тисяч триста сорок п`ять грн. 40 коп./ на рахунок з наступними реквізитами: отримувач ГУК у Херсонській області/Г Прис МТГ/24062100; рахунок UA488999980333149331000021407 у Казначействі України (ел. адм. подат.); код за ЄДРПОУ 37959517; код бюджетної класифікації 24062100.
3.Стягнути з дочірнього підприємства "Санаторій "Гопри" закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" /75600, Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. Санаторна, буд. 72; ідентифікаційний код 32284169/ на користь Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) /69035, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, буд. 72-А; ідентифікаційний код 43877338/ судовий збір у розмірі 21 080,18 грн. /двадцять одна тисяча вісімдесят грн. 18 коп./.
Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ст. ст. 254, 256 ГПК України учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції до Південно-Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту рішення суду.
Повний текст рішення складено 16 жовтня 2023 р.
Суддя С.П. Желєзна
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2023 |
Оприлюднено | 23.10.2023 |
Номер документу | 114291298 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Желєзна С.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні