Рішення
від 09.10.2023 по справі 924/550/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

м. Хмельницький

"09" жовтня 2023 р. Справа № 924/550/23

Господарський суд Хмельницької області у складі

судді Крамара С.І., при секретарі судового засідання Загродській М.А., розглянувши матеріали

за позовом Публічного акціонерного товариства "Управління будівництва Хмельницької АЕС", м. Нетішин Хмельницької області

до Державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом", м. Київ від імені та за дорученням якого діє Відокремлений підрозділ "Хмельницька атомна електрична станція", м. Нетішин Хмельницької області

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Державної інспекції ядерного регулювання України, м. Київ

про:

- визнання недійсним рішення Відокремленого підрозділу "Хмельницька атомна електростанція", оформленого у вигляді листа-повідомлення від 14.02.2023 за вихідним №67-09-93/2393 про відмову у наданні погодження ПАТ "Управління будівництва Хмельницької АЕС" на здійснення господарської діяльності в санітарно-захисній зоні Хмельницької АЕС;

- зобов`язання Відокремленого підрозділу "Хмельницька атомна електростанція" надати Публічному акціонерному товариству "Управління будівництва Хмельницької АЕС" погодження на здійснення господарської діяльності в санітарно-захисній зоні Хмельницької АЕС на земельних ділянках за кадастровими номерами 6810500000:03:002:1089, 6810500000:03:003:0623 та 6810500000:03:003:1074

Представники сторін:

від позивача: Нікіфоров М.Л. - згідно ордеру серія ВХ №1049494 від 10.07.23 (в залі суду); Оцабрика Д.П. - керівник, згідно витягу з ЄДР (в судовому засіданні 18.09.2023);

від відповідача: Максимчук О.О. - згідно виписки з ЄДР (в залі суду)

від третьої особи: не з`явились

В судовому засіданні, відповідно до ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Процесуальні дії по справі, стислий виклад позицій сторін.

22.05.2023 на адресу Господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Публічного акціонерного товариства "Управління будівництва Хмельницької АЕС", м.Нетішин Хмельницької області до Державного підприємства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом", м. Київ від імені та за дорученням якого діє Відокремлений підрозділ "Хмельницька атомна електрична станція"), м.Нетішин Хмельницької області про: визнання недійсним рішення Відокремленого підрозділу "Хмельницька атомна електростанція", оформленого у вигляді листа-повідомлення від 14.02.2023 за вихідним №67-09-93/2393 про відмову у наданні погодження ПАТ "Управління будівництва Хмельницької АЕС" на здійснення господарської діяльності в санітарно-захисній зоні Хмельницької АЕС; зобов`язання Відокремленого підрозділу "Хмельницька атомна електростанція" надати Публічному акціонерному товариству "Управління будівництва Хмельницької АЕС" погодження на здійснення господарської діяльності в санітарно-захисній зоні Хмельницької АЕС на земельних ділянках за кадастровими номерами 6810500000:03:002:1089, 6810500000:03:003:0623 та 6810500000:03:003:1074.

Ухвалою суду від 19.06.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі №924/550/23 в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання. Строк підготовчого провадження було продовжено.

У підготовчому засіданні 25.07.2023 суд постановив ухвалу, із занесенням до протоколу судового засідання, якою залучив третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Державну інспекцію ядерного регулювання України, м.Київ.

Ухвалою суду від 06.09.2023, судом закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Позивач - Публічне акціонерне товариство "Управління будівництва Хмельницької АЕС", м.Нетішин Хмельницької області наполягає на задоволенні позовних вимог. Посилається на те, що ПАТ "УБ ХАЕС" звернулось з черговим листом (клопотанням) від 06.02.2023 №1 104/1 3 "Про погодження на здійснення господарської діяльності в СЗЗ ХАЕС" з проханням щодо надання погодження експлуатуючої організації ВП "Хмельницька АЕС" на здійснення господарської діяльності в санітарно-захисній зоні Хмельницької АЕС, пов`язаної з розробкою кар`єру будівельних пісків "Стариця-2 Західна ділянка" (кадастровий номер ділянки 6810500000:03:002:1089) площею 19,6124 га, (з якої 3,3644 га розміщена в СЗЗ ХАЕС) та поля намиву (земельні ділянки кадастрові номери 6810500000:03:003:0623 площею 0,7125 га та 6810500000:03:003:1074 площею 0,4979 га) у відповідності до "Положення про порядок погодження з ДП "НАЕК "Енергоатом" юридичним та фізичним особам-підприємцям наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в санітарно-захисних зонах АЕС" ПЛ-Д.028.597-13.

Позивач зазначає, що рішенням ВП "ХАЕС", оформленим у вигляді листа-повідомлення від 14.02.2023р за вихідним № 67-09-93/2393, у відповідності до вимог, встановлених п.2.2 розділу 2 Положення ПЛ-Д.0.28.597-13, необґрунтовано, без належного аналізу обставин правовідносин та законодавства, відмовлено йому у наданні погодження на здійснення господарської діяльності в СЗЗ ВП "ХАЕС". Воно суперечить частині 5 ст.45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційної безпеки".

Безпідставне ненадання відповідачем погодження на здійснення господарської діяльності в санітарно-захисній зоні ВП "ХАЕС" порушує права та законні інтереси позивача, оскільки перешкоджає зверненню ПАТ "УБ ХАЕС" до Державної інспекції ядерного регулювання України (далі - Держатомрегулювання України або ДІЯРУ) із заявою на видачу дозволу (у відповідності до чинного законодавства - частини шостої ст.45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" і видачі дозволів на використання земель і водойм, розташованих в санітарно-захисній зоні ядерної установки, об`єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, уранового об`єкта", затвердженого наказом від 16.01.2012 №8 Держатомрегулювання України).

Зазначає, що частиною 6 ст.45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" встановлено, що використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих у санітарно-захисній зоні, можливе лише з дозволу органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки за погодженням з експлуатуючою організацією за умови обов`язкового проведення радіологічного контролю продукції; яка виробляється.

Посилається на те, що надані ним докази підтверджують проведення ПАТ "УБ ХАЕС" радіологічного контролю продукції, яка виробляється, у відповідності до вимог частини б ст.45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" щодо обов`язкового проведення радіологічного контролю продукції, яка виробляється. Стан факторів довкілля під час роботи родовища характеризується як екологічно допустимий.

Вказує, що на земельних ділянках, які знаходяться в СЗЗ Хмельницької АЕС не розміщено ніяких споруд, будівель, будинків, тобто наземних (нерухомих) відносно землі об`єктів, та у відповідності до вимог Норм радіаційної безпеки України (НРБУ-97) проводиться радіологічний контроль продукції (піску будівельного), що відповідає вимогам ст. 45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційної безпеки".

Відповідач - Державне підприємство "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом", м.Київ від імені та за дорученням якого діє Відокремлений підрозділ "Хмельницька атомна електрична станція", м.Нетішин Хмельницької області проти позовних вимог заперечує. Посилається на те, що ДП "НАЕК "Енергоатом" є державним комерційним підприємством (пункт 1 Статуту, що затверджений Постановою КМУ від 24.02.2021 №302), та не є суб`єктом владних повноважень або органом державної влади чи місцевого самоврядування. Отже, передбачене статтею 45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" погодження експлуатуючої організації на використання іншими суб`єктами господарювання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих у санітарно-захисній зоні ядерної установки, не є актом органу державної влади або суб`єкта владних повноважень, а також при вирішенні питання про надання або не надання такого погодження на відповідача, не поширюються приписи частини 2 статті 19 Конституції України. Відповідно до приписів частини 1 статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Жодним чинним Законом або іншим нормативно-правовим актом законодавства України не встановлено і не передбачено випадків та/або умов, за наявності яких у експлуатуючої організації (оператора) ядерної установки виникає обов`язок надати будь-якому суб`єкту господарювання своє погодження на здійснення ним господарської діяльності з використання земель і водоймищ, розташованих у санітарно-захисній зоні ядерної установки. А отже, вирішення питання про надання або ненадання суб`єкту господарювання такого погодження е виключним дискреційним правом експлуатуючої організації, яке реалізується нею на власний розсуд і законодавчо не обмежене обставинами і умовами, за наявності яких експлуатуюча організація зобов`язана погоджуватися на здійснення суб`єктами господарювання господарської діяльності з використання земель і водоймищ, розташованих у санітарно-захисній зоні ядерної установки.

Господарська діяльність позивача з видобування піску з родовища "Стариця-2" Західна ділянка" в межах ССЗ ХАЕС не пов`язана із діяльністю ядерних установок Хмельницької АЕС. Ще задовго до початку процедури отримання позивачем дозвільних документів для видобування піску з родовища "Стариця-2" Західна ділянка" будівництво ядерних установок блоків №1 і №2 Хмельницької АЕС було завершено. Технологічні процеси діяльності ядерних установок блоків №1 і №2 типу ВВЕР-1000 Хмельницької АЕС не передбачають необхідності використання будь-яких пісків, в тому числі і будівельник пісків з родовища "Стариця-2" Західна ділянка". Між сторонами відсутні будь-які чинні господарські чи договірні відносини, з приводу постачання позивачем для відповідача будівельного піску з родовища "Стариця-2" Західна ділянка" або такі, які б передбачали необхідність використання у господарській діяльності відповідача будівельного піску з родовища "Стариця-2" Західна ділянка".

В порушення приписів частини 2 статті 45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" позивачем у санітарно-захисній зоні позивачем вже здійснюється господарська діяльність, що потребує отримання погодження відповідача і дозволу ДІЯРУ, розміщено споруди, будівлі, присутні ознаки проведення господарської діяльності з видобутку піску, серед яких наявність плавучого земснаряду та пульпопроводів, наявність електроживлення на залізобетонних опорах та наявність трансформаторів у кількості 5 шт., облаштування бетонним покриттям (залізобетонними плитами) майданчиків під поля намиву; наявність на території тимчасових побутових приміщень, проїзних грунтових доріг, дренажних каналів для стоку води з карт намиву.

Вказує, що господарську діяльність, яку позивач планує здійснювати та/або здійснює на Земельних ділянках у санітарно-захисній зоні Хмельницької АЕС і за погодженням якої позивач звертався до відповідача листом 06.02.2023 №1104/13 "Про погодження на здійснення господарської діяльності в ССЗ ХАЕС", відповідно до приписів статті 45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" заборонено здійснювати у санітарно-захисній зоні ядерних установок.

У зв`язку з наведеним, правомірним і обґрунтованим вважає рішення про відмову у наданні погодження для ПАТ "УБ ХАЕС" на здійснення господарської діяльності в ССЗ ХАЕС, прийняте відповідно до Положення ПЛ-Д.0.28.597-13 Постійно діючою комісією ВП ХАЕС згідно з протоколом №5 від 13.02.2023, про яке позивача було повідомлено листом відповідача від 14.02.2023 №67-09-93/2393.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Державна інспекція ядерного регулювання України, м.Київ у своїх поясненнях від 31.08.2023 зазначила, що позивачем не надано обгрунтованих доказів того, що його господарська діяльність з видобування піску з родовища "Стариця-2" Західна ділянка" в межах санітарно-захисній зоні ХАЕС пов`язана із діяльністю ядерних установок Хмельницької АЕС, а також, що на розташованих в санітарно-захисній зоні ХАЕС земельних ділянках, де позивачем здійснюється господарська діяльність не розміщено ніяких споруд, будівель, будинків, тобто нерухомих відносно землі об`єктів. Рішення відповідача щодо відмови у наданні погодження HAT "УБ ХАЕС" на здійснення господарської діяльності в санітарно-захисній зоні Хмельницької АЕС вважає обґрунтованим.

Розглядом матеріалів справи встановлено наступне.

У позовній заяві та відповіді на відзив позивач зазначив, що земельні ділянки з кадастровими номерами 6810500000:03:002:1089 (частково), 6810500000:03:003:0623 та 6810500000:03:003:1074, на яких він планує здійснювати та/або здійснює господарську діяльність, щодо погодження якої він звертався до Відповідача листом 06.02.2023 №1104/13 "Про погодження на здійснення господарської діяльності в ССЗ ХАЕС" і отримав відмову в погодженні, знаходяться у межах санітарно-захисної зони Хмельницької АЕС. 3азначені обставини визнаються і не оспорюються відповідачем, тому відповідно до приписів частини 1 статті 75 ГПК України такі обставини не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованих підстав вважати їх недостовірними або визнаними у зв`язку з примусом.

У зв`язку із вичерпанням запасів родовища кар`єру "Стариця-2" та для забезпечення потреб у будівельному піску, починаючи з 2007 року у позивача виникла необхідність розробки кар`єру будівельних пісків "Стариця 2 Західна ділянка", земельна ділянка якого межує з кар`єром "Стариця-2" та фактично є його продовженням.

Державна служба геології та надр України видала для ПАТ "УБ ХАЕС" Спеціальний дозвіл (ліцензію) на користування надрами №5300 від 13.01.2011 на родовище кар`єру "Стариця-2 Західна ділянка" площею 26,4га для видобування будівельних пісків.

У 2013 році ПАТ "УБ ХАЕС" був замовлений, а ТзОВ "ГІРХІМПРОМ" був виконаний "Робочий проєкт розробки та рекультивації родовища будівельних пісків "Стариця-2 Західна ділянка" в Славутському районі Хмельницької області".

Розпорядженням Хмельницької облдержадміністрації від 05.12.2016 №5 54/2016-р "Про передачу в оренду земельної ділянки ПАТ "Управління будівництва Хмельницької АЕС" затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами та передано в оренду земельну ділянку площею 19,6124 га кадастровий номер 6810500000:03:002:1089 строком до 13.01.2029. Згідно п.п.4.2 вказаного розпорядження використання земельної ділянки, розташованої у санітарно-закисній зоні ХАЕС, можливе лише з дозволу Держатомрегулюваня України.

Відповідно до розпорядження Хмельницької облдержадміністрації від 05.12.2016 №554/2016-р, між Славутською районною державною адміністрацією та ПАТ "УБ ХАЕС" було укладено Договір оренди земель державної власності №2 від 02.09.2017 земельної ділянки загальною площею 19,6124 га кадастровий номер 6810500000:03:002:1089 на строк дії договору - до 13.01.2029.

Відповідно до розділу 5 договору "Умови використання земельної ділянки" земельна ділянка передається в оренду для розробки родовища будівельних пісків "Стариця 2" Західна ділянка". Цільове призначення земельних ділянок - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами. Умови збереження стану об`єкта оренди: орендар зобов`язується не погіршувати корисні властивості орендованої земельної ділянки та в подальшому провести її рекультивацію відповідно до законодавства. Право оренди земельної ділянки не може бути відчужене іншим особам, внесено до статутного капіталу, передано в заставу.

Згідно п.7.1 розділу 7 (Обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки) Договору оренди земель державної власності №2 від 02.09.2017 на орендовану земельну ділянку встановлено обмеження санітарно-захисної зони Хмельницької АЕС, відсутні обтяження та інші права третіх осіб.

Право оренди земельної ділянки кадастровий номер 6810500000:03:002:1089 площею 19,6124га зареєстровано 02.11.2017 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (копія Витягу від 06.11.2017 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (земельну ділянку).

Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області видано ПАТ "УБ ХАЕС" Дозвіл на знята та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки від 17.04.2019 №19-22-0.41-2413/2-19 на орендовану земельну ділянку площею 19,6124га кадастровий номер 6810500000:03:002:1089 строком дії до 13.01.2029.

Дозвіл виданий на підставі "Робочого проєкту землеустрою щодо зняття та складування родючого шару ґрунту на земельній ділянці родовища будівельних пісків "Стариця-2 Західна ділянка" ПАТ "УБ ХАЕС" Нетішинської міської ради Хмельницької області", розробленого у 2017 році, ТзОВ "Інститут гірничо-хімічної промисловості" і Державним агентством земельних ресурсів України та погодженого Департаментом агропромислового розвитку екології та природних ресурсів Хмельницької облдержадміністрації від 13.06.2018, Славутською райдержадміністрацією від 08.04.2019, Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області від 21.06.2018 та затвердженого наказом ПАТ "УБ ХАЕС" від 12.06.2018 №103.

01.09.2017 між ПАТ "УБ ХАЕС" (далі - замовник) і УТОВ фірма "Мітра" (далі - підрядник) було укладено договір підряду на виконання робіт по розробці і рекультивації ділянки "Західна" родовища будівельник пісків кар`єру "Стариця-2" № 40-ВМ/17Д .

Згідно умов договору замовник передає, а підрядник зобов`язується своїми силами провести видобуток (намив)" піску будівельного з кар`єру гідромеханізованим комплексом за допомогою плавучого земснаряду БК-2000/63.

Між постійним користувачем земельної ділянки ДП "Славутське лісове господарство" (постійний користувач) і УТОВ фірма "Мітра" (сервітуарій), в інтересах якого встановлюється земельний сервітут, було укладено договір про встановлення земельного сервітуту від 25.06.2020.

Відповідно до п.1.1. договору земельний сервітут встановлюється відносно частини земельної ділянки кадастровий номер 6810500000:03.:003:0623 площею 7125 м.кв. (0,7125 га) в інтересах Сервітуарія на право складування будівельник матеріалів (піску) згідно технічної документації із землеустрою (для складування та освітлення пульпи при гідротехнічних роботах).

Згідно п.2.1. цим договором встановлюється строковий земельний сервітут на 5 років, але не більше ніж на період проведення днопоглиблювальних робіт каналу - прорізу та будівництва блоків № 3, № 4 Хмельницької АЕС та видобування залізобетонних пісків ПАТ "УБ ХАЕС".

Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права державну реєстрацію договору про встановлення земельного сервітуту від 25.06.2020 було проведено 02.07.2020. Земельний сервітут встановлюється відносно частини земельної ділянки площею 0,7125 га в межах земельної ділянки кадастровий номер 6810500000:03:003:0623 площею 59,1145га на 5 років.

23.02.2004 між Нетішинською міською радою та ПАТ "УБ ХАЕС" було укладено договір оренди земельної ділянки.

За умовами розділу 1 договору орендодавець передає орендарю в строкове платне володіння і користування земельну ділянку площею 0,4979га під майданчик для складування піску. Обмеження та обтяження у використанні земельної ділянки або інші права третіх осіб щодо означеної земельної ділянки не існують.

Згідно п.4.1. договору: цей договір укладається на строк 11 років і 9 місяців і набирає чинності після досягнення домовленості з усіх істотних умов, підписання його сторонами та державної реєстрації.

Державна реєстрація вказаного договору оренди земельної ділянки була проведена 26.02.2004р. за №040474500014.

Додатковою угодою №545 від 25.07.2016 сторони вирішили поновити дію договору оренди земельної ділянки від 23.02.2004р площею 0,4979га терміном на 5 років.

Додатковою угодою №915 від 06.05.2021 договір оренди землі площею 0,4979га під майданчик для складування піску було викладено у новій редакції строком на 5 років.

Додатковою угодою №938 від 13.10.2021 земельній ділянці площею 0,4979га було присвоєно кадастровий номер 6810500000:03:003:1074.

Право оренди земельної ділянки кадастровий номер 6810500000:03:003:1074 площею 0,4979га зареєстровано 16.12.2021 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

ДП "НАЕК "Енергоатом" розроблено та затверджено 20.12.2013 "Положення про порядок погодження з ДП "НАЕК "Енергоатом" юридичним та фізичним особам-підприємцям наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в санітарно-захисних зонах АЕС ПЛ-Д.0.28.597-13.

Положенням передбачено отримання погодження відокремленим підрозділом компанії (експлуатуючою організацією) наміру використання земель і водоймищ, розташованих в санітарно-захисній зоні конкретної АЕС (розділ 2 Положення ПЛ-Д.0.28.597-13), а у разі прийняття позитивного висновку - направлення документів до Дирекції ДП "НАЕК "Енергоатом" (юридична особа) для прийняття рішення щодо погодження юридичній особі наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в санітарно-захисній зоні конкретної АЕС (розділ 3 Положення ПЛ-Д.0.28.597-13).

Пунктом 2.2 розділу 2 Положення передбачено, що до обов`язків Комісії ВП АЕС відноситься: підготовка висновку щодо доцільності/недоцільності погодження ДП "НАЕК Енергоатом" наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в СЗЗ АЕС, відповідним суб`єктом підприємницької діяльності; оформлення протоколу за підписом голови та членів Комісії ВП АЕС, затвердженого генеральним директором ВП АЕС; у разі не погодження суб`єкту підприємницької діяльності наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в СЗЗ АЕС, повернення матеріалів заявнику з обґрунтуванням причин відмови.

ПАТ "УБ ХАЕС" звернулось з черговим листом (клопотанням) від 06.02.2023 №1104/13 "Про погодження на здійснення господарської діяльності в СЗЗ ХАЕС" з проханням щодо надання погодження експлуатуючої організації ВП "Хмельницька АЕС" на здійснення господарської діяльності в санітарно-захисній зоні Хмельницької АЕС, пов`язаної з розробкою кар`єру будівельних пісків "Стариця-2 Західна ділянка" (кадастровий номер ділянки 6810500000:03:002:1089) площею 19,6124 га, (з якої 3,3644 га розміщена в СЗЗ ХАЕС) та поля намиву (земельні ділянки кадастрові номери 6810500000:03:003:0623 площею 0,7125 га та 6810500000:03:003:1074 площею 0,4979 га) у відповідності до "Положення про порядок погодження з ДП "НАЕК "Енергоатом" юридичним та фізичним особам-підприємцям наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в санітарно-захисних зонах АЕС" ПЛ-Д.028.597-13.

Згідно протоколу №5 від 10.02.2023 постійно діючої комісії з розгляду звернень суб`єктів господарювання щодо наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в СЗЗ ВП ХАЕС, створеної наказом ВП ХАЕС від 01.07.2022 №1204, комісія вирішила відмовити ПАТ "Управління будівництва Хмельницької АЕС" у наданні погодження на використання під кар`єр будівельних пісків та полів намиву земельних ділянок, розташованих в СЗЗ ВП ХАЕС на підставі статті 45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційної безпеки", в зв`язку з тим, що господарська діяльність ПАТ УБ ХАЕС не пов`язана з діяльністю ядерної установки або об`єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами.

Листом від 14.02.2023 за вихідним №67-09-93/2393 відповідач повідомив заявника про відмову у наданні погодження ПАТ "Управління будівництва Хмельницької АЕС" на здійснення господарської діяльності в санітарно-захисній зоні Хмельницької АЕС.

Позивач зазначає, що рішенням ВП "ХАЕС", оформленим у вигляді листа-повідомлення від 14.02.2023р за вихідним №67-09-93/2393, у відповідності до вимог, встановлених п.2.2 розділу 2 Положення ПЛ-Д.0.28.597-13, необґрунтовано, без належного аналізу обставин правовідносин та законодавства, відмовлено йому у наданні погодження на здійснення господарської діяльності в СЗЗ ВП "ХАЕС". Воно суперечить частині 5 ст.45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційної безпеки".

Вказує, що безпідставне ненадання відповідачем погодження на здійснення господарської діяльності в санітарно-захисній зоні ВП "ХАЕС" порушує права та законні інтереси позивача, оскільки перешкоджає зверненню ПАТ "УБ ХАЕС" до Державної інспекції ядерного регулювання України із заявою на видачу дозволу у відповідності до частини шостої ст.45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" і видачі дозволів на використання земель і водойм, розташованих в санітарно-захисній зоні ядерної установки, об`єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, уранового об`єкта", затвердженого наказом від 16.01.2012 №8 Держатомрегулювання України).

Аналізуючи докази, оцінюючи їх в сукупності, судом приймається до уваги наступне.

У відповідності до ратифікованої Законом України від 17.07.2007 року Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (п.1 ст.6) кожен має право на справедливий та публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" санітарно-захисна зона - територія навколо ядерної установки та об`єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, на якій рівень опромінення людей в умовах нормальної експлуатації може перевищувати квоту ліміту дози для населення. У санітарно-захисній зоні забороняється проживання населення, встановлюються обмеження на виробничу діяльність, що не стосується ядерної установки або об`єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, та здійснюється контроль за радіаційним станом. Особливості режиму, розміри та межі зазначеної зони визначені статтею 45 цього Закону.

Приписами статті 45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" визначено, що у місцях розташування ядерної установки чи об`єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, встановлюються санітарно-закисна зона і зона спостереження. Розміри і межі зазначених зон визначаються у проєкті згідно з нормами та правилами у сфері використання ядерної енергії, а також узгоджуються з органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки. У санітарно-захисній зоні і зоні спостереження повинен здійснюватися контроль за радіаційним станом."

У санітарно-захисній зоні забороняється розміщення жилих будинків та громадських споруд, дитячих та лікувально-оздоровчих установ, а також промисловик підприємств, об`єктів громадського харчування, допоміжних та інших споруд, не пов`язаних з діяльністю ядерної установки або об`єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами.

Використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих у санітарно-захисній зоні, можливе лише з дозволу органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки за погодженням з експлуатуючою організацією за умови обов`язкового проведення радіологічного контролю продукції, яка виробляється.

Відповідно до затвердженого постановою КМУ від 20.08.2014 №363 Положення "Про державну інспекцію ядерного регулювання України" (далі - Положення) Державна інспекція ядерного регулювання України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері безпеки використання ядерної енергії.

Пунктом 3 зазначеного Положення передбачено, що основними завданнями Держатомрегулювання України є: 1) забезпечення формування та реалізація державної політики у сфері безпеки використання ядерної енергії; 2) здійснення державного регулювання безпеки використання ядерної енергії; 3) здійснення повноважень компетентного органу з фізичного захисту ядерного матеріалу та ядерник установок відповідно до Конвенції про фізичний захист ядерного матеріалу та ядерник установок; з питань безпечного перевезення радіоактивних матеріалів відповідно до правил ядерної та радіаційної безпеки при перевезенні радіоактивних матеріалів; з питань аварійного оповіщення та інформування згідно з Конвенцією про оперативне оповіщення про ядерні аварії.

Підпунктом 18 пункту 4 Положення встановлено, що Держатомрегулювання України відповідно до покладених на нього завдань в установленому законодавством порядку видає дозволи на використання земель і водойм, розташованих у санітарно-захисній зоні ядерної установки, об`єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, уранового об`єкта за погодженням з експлуатуючою організацією.

Відповідно до пункту 1 Порядку видачі дозволів на використання земель і водойм, розташованих в санітарно-захисній зоні ядерної установки, об`єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, уранового об`єкта (затверджений наказом Держатомрегулювання України від 16.01.2012 №8) цей Порядок встановлює умови та процедури видачі Державною інспекцією ядерного регулювання дозволів на використання земель і водойм, розташованих в санітарно-захисній зоні ядерної установки, об`єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, уранового об`єкта, відповідно до статті 45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку".

Пунктами 2.1. і 2.2. зазначеного Порядку передбачено, що для отримання дозволу юридична чи фізична особа, що має намір використовувати землі, водойми, розташовані в СЗЗ ядерної установки, об`єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, уранового об`єкта (далі - заявник), подає до Держатомрегулювання України заяву на видачу дозволу за формою, що наведена у додатку 1.

Перелік документів, які необхідно додати до заяви, наведено у додатку 2 до цього Порядку. При цьому, у пункті 6 додатку 2 до цього Порядку вказано, що подається також документ щодо погодження експлуатуючою організацією наміру використовувати для народногосподарських цілей землі і водоймища, що розташовані в СЗЗ.

На виконання вимог ст.45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" щодо надання експлуатуючою організацією погодження на використання земель і водоймищ, розташованих в СЗЗ АЕС, ДП "НАЕК "Енергоатом" розроблено та затверджено 20.12.2013 "Положення про порядок погодження з ДП "НАЕК "Енергоатом" юридичним та фізичним особам-підприємцям наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в санітарно-захисних зонах АЕС. ПЛ-Д.0.28.597-13.

Положенням передбачено отримання погодження відокремленим підрозділом компанії (експлуатуючою організацією) наміру використання земель і водоймищ, розташованих в санітарно-захисній зоні конкретної АЕС (розділ 2 Положення ПЛ-Д.0.28.597-13), а у разі прийняття позитивного висновку - направлення документів до Дирекції ДП "НАЕК "Енергоатом" (юридична особа) для прийняття рішення щодо погодження юридичній особі наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в санітарно-захисній зоні конкретної АЕС (розділ 3 Положення ПЛ-Д.0.28.597-13).

Пунктом 2.2 розділу 2 Положення передбачено, що до обов`язків Комісії ВП АЕС відноситься:

підготовка висновку щодо доцільності/недоцільності погодження ДП "НАЕК Енергоатом" наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в СЗЗ АЕС, відповідним суб`єктом підприємницької діяльності;

оформлення протоколу за підписом голови та членів Комісії ВП АЕС, затвердженого генеральним директором ВП АЕС;

у разі не погодження суб`єкту підприємницької діяльності наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в СЗЗ АЕС, повернення матеріалів заявнику з обґрунтуванням причин відмови.

Суд зазначає, що дозвіл або відмова у наданні висновку щодо доцільності/недоцільності погодження ДП "НАЕК Енергоатом" наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в СЗЗ АЕС є змістом відповідного індивідуального правового акту.

Як вбачається із протоколу №5 від 10.02.2023 постійно діючої комісії з розгляду звернень суб`єктів господарювання щодо наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в СЗЗ ВП ХАЕС, створеної наказом ВП ХАЕС від 01.07.2022 №1204, комісія вирішила відмовити ПАТ "Управління будівництва Хмельницької АЕС" у наданні погодження на використання під кар`єр будівельних пісків та полів намиву земельних ділянок, розташованих в СЗЗ ВП ХАЕС на підставі статті 45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційної безпеки", в зв`язку з тим, що господарська діяльність ПАТ УБ ХАЕС не пов`язана з діяльністю ядерної установки або об`єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами.

Отже, за змістом "Положення про порядок погодження з ДП "НАЕК Енергоатом" юридичним та фізичним особам-підприємцям наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в санітарно-захисних зонах АЕС", лист від 14.02.2023 за вихідним №67-09-93/2393 було складено лише для надання відповіді на звернення позивача. Він носить інформативний характер, водночас доцільність чи недоцільність погодження ДП "НАЕК Енергоатом" наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в СЗЗ АЕС має оформлятись рішенням комісії, оформленим відповідним протоколом, що і було зроблено відповідачем у справі.

Оскільки відповідач прийняв рішення відмовити ПАТ "Управління будівництва Хмельницької АЕС" у наданні погодження на використання під кар`єр будівельних пісків та полів намиву земельних ділянок, розташованих в СЗЗ ВП ХАЕС на підставі статті 45 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційної безпеки", в зв`язку з тим, що господарська діяльність ПАТ "УБ ХАЕС" не пов`язана з діяльністю ядерної установки або об`єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, оформлене протоколом №5 від 10.02.2023 постійно діючої комісії з розгляду звернень суб`єктів господарювання щодо наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в СЗЗ ВП ХАЕС, створеної наказом ВП ХАЕС від 01.07.2022 №1204, а за наслідками розгляду клопотання позивача відповідач надіслав позивачу лише лист, за яким повернув матеріали заявнику з обґрунтуванням причин відмови та, оскільки такий лист не є рішенням відповідного суб`єкта і не може бути предметом судового розгляду, у суду відсутні підстави для надання йому правової оцінки.

Судом встановлено, що позивач у цьому випадку оскаржує не рішення постійно діючої комісії з розгляду звернень суб`єктів господарювання щодо наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в СЗЗ ВП ХАЕС, а відповідь Відокремленого підрозділу "Хмельницька атомна електрична станція", м.Нетішин, оформлену у вигляді листа-повідомлення від 14.02.2023 за вихідним №67-09-93/2393, яким повідомлено про відмову у наданні погодження ПАТ "Управління будівництва Хмельницької АЕС" на здійснення господарської діяльності в санітарно-захисній зоні Хмельницької АЕС. Позивач при зверненні з цим позовом помилково ототожнив рішення суб`єкта господарювання з листом, адресовану йому. Тобто позивач фактично оскаржує кореспонденцію відповідача, до якої не застосовуються вимоги щодо незаконності.

Статтею 15 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Право кожної особи на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу закріплено статтею 16 цього Кодексу. Суд шляхом вчинення провадження у справах здійснює захист їх прав і охоронюваних законом інтересів, які порушені або оспорюються. Наявність права на пред`явлення позову не є безумовною підставою для здійснення судового захисту, а лише однією з необхідних умов реалізації права, встановленого вищевказаними нормами.

Вирішуючи спір по суті, господарський суд має встановити наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, для захисту якого звернувся позивач, тобто, встановити чи є особа, за позовом якої порушено провадження у справі, належним позивачем. При цьому, відсутність права на позов в матеріальному розумінні тягне за собою прийняття рішення про відмову у задоволенні позову, незалежно від інших встановлених судом обставин, оскільки лише наявність такого права обумовлює виникнення у інших осіб відповідного обов`язку перед особою, якій таке право належить, і яка може вимагати виконання такого обов`язку (вчинити певні дії) від зобов`язаних осіб. Встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення прав і відповідно приймає рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачеві у захисті, встановивши безпідставність та необґрунтованість заявлених вимог.

Позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається із двох елементів: предмета і підстави позову.

Предметом позову є певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою позову - факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу. При цьому особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. У свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.

Відсутність порушеного або оспорюваного права позивача є підставою для ухвалення рішення про відмову у задоволенні позову, незалежно від інших встановлених судом обставин.

Зважаючи на те, що лист від 14.02.2023 за вихідним №67-09-93/2393 не є нормативно-правовим актом (не містить нових правових норм, які зачіпають права, свободи й законні інтереси осіб), або актом індивідуальної дії, оскільки не направлений на управління поведінкою будь-яких осіб у відносинах, а відтак, ні сам по собі лист, який не є рішенням суб`єкта господарювання, ні дії щодо його складення та направлення адресату, не породжують для позивача ні прав ні обов`язків, не створюють для нього жодних юридичних наслідків.

Суд вважає, що чинність чи недійсність листа від 14.02.2023 за вихідним №67-09-93/2393 не впливає на дійсність рішення постійно діючої комісії з розгляду звернень суб`єктів господарювання щодо наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в СЗЗ ВП ХАЕС, оформленого протоколом №5 від 10.02.2023.

Задоволення позовних вимог позивача про визнання недійсним рішення Відокремленого підрозділу "Хмельницька атомна електростанція", оформленого у вигляді листа-повідомлення від 14.02.2023 за вихідним №67-09-93/2393 про відмову у наданні погодження ПАТ "Управління будівництва Хмельницької АЕС" на здійснення господарської діяльності в санітарно-захисній зоні Хмельницької АЕС не відновить його порушеного права.

Таким чином, відсутні підстави вважати, що відповідачем порушено право позивача шляхом надіслання листа-повідомлення від 14.02.2023 за вихідним №67-09-93/2393 про відмову у наданні погодження ПАТ "Управління будівництва Хмельницької АЕС" на здійснення господарської діяльності в санітарно-захисній зоні Хмельницької АЕС.

Обраний позивачем спосіб захисту у даній справі не є належним та ефективним способом, а розглядаючи таку вимогу суд не здійснює жодного захисту прав та охоронюваних законом інтересів учасників господарських відносин. Надаючи оцінку обраного позивачем способу захисту, господарський суд не виходить за межі позовних вимог, а фактично оцінює сутнісний зміст заявлених позовних вимог з метою дослідити чи було порушено право позивача та чи можливе відновлення або захист такого права обраним позивачем способом.

З наведеного слідує, що відсутні підстави для задоволення таких позовних вимог.

У зв`язку з чинністю рішення постійно діючої комісії з розгляду звернень суб`єктів господарювання щодо наміру використання для народногосподарських цілей земель і водоймищ, розташованих в СЗЗ ВП ХАЕС, оформленого протоколом №5 від 10.02.2023 відсутні підстави для зобов`язання Відокремленого підрозділу "Хмельницька атомна електростанція" надати Публічному акціонерному товариству "Управління будівництва Хмельницької АЕС" погодження на здійснення господарської діяльності в санітарно-захисній зоні Хмельницької АЕС на земельних ділянках за кадастровими номерами 6810500000:03:002:1089, 6810500000:03:003:0623 та 6810500000:03:003:1074.

Розподіл судових витрат між сторонами.

Судові витрати належить покласти на позивача у відповідності до ст.129 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 2, 4, 73, 74, 86, 123, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У позові відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів після його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Порядок подання апеляційної скарги визначений ст.257 та пп.17.5 п.17 Розділу ХІ „Перехідні положення ГПК України.

Повний текст рішення 19.10.2023.

Суддя С.І. Крамар

Віддрук. 5 прим.:

1 - до справи;

2 - ПАТ "УБ ХАЕС" (30100, м. Нетішин, вул. Ринкова, 5) надісл. реком.

3, 4 - відповідачу (30100, Хмельницька область, м. Нетішин, вул. Енергетиків, 20; 01032, м. Київ, вул. Назарівська, буд.3) надісл. реком.

5 - третій особі Держінспекції ядерного регулювання України (01011, м. Київ, вул. Арсенальна, буд. 9/11) надісл. на ел. пошту pr@snriu.gov.ua

Дата ухвалення рішення09.10.2023
Оприлюднено23.10.2023
Номер документу114291709
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/550/23

Рішення від 09.10.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Крамар С.І.

Ухвала від 18.09.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Крамар С.І.

Ухвала від 06.09.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Крамар С.І.

Ухвала від 26.07.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Крамар С.І.

Ухвала від 10.07.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Крамар С.І.

Ухвала від 19.06.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Крамар С.І.

Ухвала від 29.05.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Крамар С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні