ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
18 жовтня 2023 року Справа № 280/4215/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовною заявою Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (ЄДРПОУ 20508338, 69002, м. Запоріжжя, проспект Соборний, 75 оф.226) до Товариства з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ТИТАНУ" (ЄДРПОУ 41954991, вул. НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНИ, буд. 92-А, м. ЗАПОРІЖЖЯ, 69057) про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, -
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (даліпозивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ТИТАНУ" (далі - відповідач), в якій позивач просить суд стягнути з ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ТИТАНУ" на користь Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році у розмірі 153 454,39 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що середньооблікова кількість штатних працівників, що працювали у Товариства з обмеженою відповідальністюНАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ТИТАНУ за звітний період складає 9 осіб, отже середньооблікова кількість осіб з інвалідністю повинна складати 1 особа. Водночас, кількість працевлаштованих осіб з інвалідністю у даного роботодавця за звітний період - 2022 рік, склала 0 осіб. Посилаючись на норми Закону України«Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», просить задовольнити позов.
Відповідач позовні вимоги не визнав, 16 серпня 2023 року надав до суду відзив (вх.№35710), в якому зазначив, що звіт про працевлаштування осіб з інвалідністю (форма №10-ПОІ) за 2022 рік до Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю не подається, а необхідна інформація щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю формується зі звітності підприємства отриманої Пенсійним фондом України. Окрім того, з червня 2022 року в штаті відповідача перебувала особа з інвалідністю, відтак позивачем протиправно застосовано штрафні санкції. З огляду на вказане, у задоволенні позову просить відмовити.
Ухвалою судді від 21 червня 2023 року позовну заяву залишено без руху у зв`язку із її невідповідністю вимогам статті 161 КАС України.
03 липня 2023 року позивачем усунуто недоліки позовної заяви.
Ухвалою суду від 10 липня 2023 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №280/4215/23 безвиклику сторін та проведення судового засідання.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.
Відповідно до розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, надісланого ТОВ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ТИТАНУ, середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у ТОВ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ТИТАНУ, за рік склала 09 осіб, таким чином, середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого частиною 1 статті 19 Закону, ТОВ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ТИТАНУ повинна складати 1 особу. Середньооблікова чисельність штатних працівників, яким встановлена інвалідність, у роботодавця склала 0 осіб.
Листом від 17 квітня 2023 року позивач повідомив відповідача, що Запорізьке обласне відділення ФСЗОІ відповідно до вимогстатті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»отримало інформацію від Пенсійного фонду України, яка містить ознаки порушення підприємством ТОВ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ТИТАНУв 2022 році законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, а саме: середньооблікова чисельність працюючих на підприємстві осіб з інвалідністю менша, ніж установлена частиною першою статті 19 Закону. У зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, підприємству нараховані АГС в сумі 146649,83 грн. Розрахунок надіслано підприємству через електронний кабінет підприємства на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
Однак, адміністративно-господарські санкції відповідачем сплачені не були, у зв`язку із чим відповідачу нараховано пеню у розмірі 6804,56 грн.
У зв`язку з несплатою відповідачем суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2022 році у загальному розмірі 153 454,39 грн. у добровільному порядку Запорізьке ОВ ФСЗОІ звернулось із даним позовом до суду.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Положеннями частини 8статті 69 Господарського кодексу Українивизначено, що підприємство з правом найму робочої сили забезпечує визначену відповідно до закону кількість робочих місць для працевлаштування неповнолітніх, інвалідів, інших категорій громадян, які потребують соціального захисту. Відповідальність підприємства за невиконання даної вимоги встановлюється законом.
Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначає Закон України«Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в України»від 21 березня 1991 року №875-ХІІ (далі -Закон № 875-ХІІ).
Частинами 1, 2 та 3статті 19 Закону № 875-ХІІпередбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимогстатті 18 цього Закону.
Судом встановлено, що ТОВНАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ТИТАНУ є юридичною особою, яка використовує найману працю та відноситься до категорії суб`єктів підприємницької діяльності, яким відповідно достатті 19 Закону № 875-ХІІвстановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів, який у відповідача повинен складати 01 робоче місце. Середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до законодавства встановлена інвалідність на підприємстві з червня 2022 року склала 1 особу, про зазначає відповідач у відзиві на позовну заяву.
Частиною 1статті 20 Закону № 875-ХІІвизначено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченимстаттею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Згідно із частиною 2статті 20 Закону № 875-ХІІпорушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
У даному випадку Фонд соціального захисту інвалідів у розрахунку суми адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю визначив суму адміністративно-господарських санкцій у розмірі 146 649,83 грн. Крім того, Фонд визначивпеню в сумі 6804,56 грн. Загальна сума заборгованості, на думку позивача, склала 153454,39грн.
Адміністративно-господарські санкції за незайняті особами з інвалідністю робочі місця не є податком, збором (обов`язковим платежем), обов`язкова сплата яких передбаченаКонституцією України,Податковим кодексом України, а є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання у зв`язку зі скоєнням правопорушення.
Разом з тим, відповідно до частини 1статті 218 Господарського кодексу Українипідставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Частиною 2 наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Згідно із частиною 1статті 18 Закону № 875-ХІІзабезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина 3статті 18 Закону № 875-ХІІ).
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що за 2022 рік відповідачем подавалась відповідна податкова звітність, з якої вбачається, що в штаті на підприємстві чисельність за місяцями 2022 року, окрім прийнятих на роботу за сумісництвом з інших підприємств, склала:
Січень 2022 - 6 чоловік, лютий - 6 чоловік, березень - 6 чоловік, квітень - 6 чоловік, травень - 7 чоловік, червень - 8 чоловік, липень - 8 чоловік, серпень - 12 чоловік, вересень - 12 чоловік, жовтень - 12 чоловік, листопад - 12 чоловік, грудень - 12 чоловік.
Враховуючи специфіку роботи підприємства, починаючи з липня 2022 року, коли чисельність склала 8 чоловік, підприємство здійснило всі заходи щодо пошуку інваліда і у вересні 2022 року відповідно до Наказу №9-к по підприємству від 08 вересня 2022 року прийнято на роботу охоронцем ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , пенсійне посвідчення № НОМЕР_1 , вид пенсії по інвалідності - 3 група загальне захворювання, термін дії - довічне, дата видачі 21 листопада 2017 року серія АА1 №771834.
В податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за Ш квартал 2022 року ТОВ «Науково-дослідний та проектний інститут титану» в графі 102 за вересень 2022 року, працівники, яким відповідно чинного законодавства встановлено інвалідність, вказана одна особа, в графі 2.2 за вересень 2022 року вказана заробітна плата в сумі 4727,27 грн. - ОСОБА_1 - та в графі 3,2 нараховано єдиного внеску у розмірі 8,41% в сумі 397,56 грн. Подання вказаної звітності підтверджується квитанцією №2 реєстраційний номер 9215993939 від 20 жовтня 2022 року до районного рівня 829 ГУ ДПС у Запорізькій області (Вознесенівський район м.Запоріжжя) та реєстраційний номер 252947 від 20 жовтня 2022 року до Пенсійного фонду України.
В податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку , а також сум нарахованого єдиного внеску за IV квартал 2022 року ТОВ « Науково-дослідний та проектний інститут титану» в графі 102 за жовтень, листопад та грудень 2022 року, працівники, яким відповідно чинного законодавства встановлено інвалідність, вказана одна особа, в графі 2,2 за жовтень 2022 року вказана заробітна плата в сумі 6700 грн - ОСОБА_1 , за листопад 2022 року вказана заробітна плата в сумі 6700 грн. - ОСОБА_1 , за грудень 2022 року вказана заробітна плата в сумі 6700 грн - ОСОБА_1 та в графі 3,2 нараховано єдиного внеску у розмірі 8,41% в сумі 563,47 грн. за жовтень 2022 року, за листопад 2022 року - 563,47 грн, за грудень 2022 року - 563,47 грн. Подання вказаної звітності підтверджується квитанцією №2 реєстраційний номер 9302257594 від 30 січня 2023 року до районного рівня 829 ГУ ДПС у Запорізькій області (Вознесенівський район м Запоріжжя) та реєстраційний номер 287248 від 30 січня 2023 року до Пенсійного фонду України
В додатках 1 по місяцях за - вересень місяць, та IV квартали 2022 року у графі 08 за кодом - 02 - відображено - ОСОБА_1 - працюючий інвалід з нарахуванням заробітної плати та нарахуванням єдиного внеску у розмірі 8,41%.
Зокрема, в ТОВ «Науково-дослідний та проектний інститут титану» прийнятий на роботу за сумісництвом відповідно до Наказу №4-к по підприємству від 20 червня 2022 року прийнято на роботу заступником директора з комерційних питань ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , пенсійне посвідчення № НОМЕР_2 , вид пенсії по інвалідності - 3 група загальне захворювання, термін дії - довічне, дата видачі 15 березня 2016 року серія НОМЕР_3 .
З огляду на вказане вбачається, що відповідачем виконано норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4% (чотирьох відсотків) середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а саме середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого частиною статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».
На думку суду, сукупність названих обставин свідчить, що ТОВНАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ТИТАНУвиконано вимоги в частині працевлаштування на підприємстві осіб, яким встановлена інвалідність, що виключає підстави для застосування санкцій та пені, передбаченихстаттею 20 Закону №875-XII.
Згідно з частинами 1 та 2статті 9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до частин 1, 2статті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Суд, відповідно достатті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись статтями2,77,139,241,243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю доТовариства з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНИЙ ІНСТИТУТ ТИТАНУ" про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, -відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення,а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 18 жовтня 2023 року.
Суддя Д.В. Татаринов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2023 |
Оприлюднено | 23.10.2023 |
Номер документу | 114297261 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні