ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
19 жовтня 2023 року (12:30)Справа № 280/6441/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді КалашникЮ.В., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-СТОРИ» (70500, Запорізька область, Пологівський район, м.Оріхів, вул.Героїв АТО, 22А; код ЄДРПОУ 39805236) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, 166, код ЄДРПОУ 44118663) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
14.08.2023 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-СТОРИ» (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач), в якій позивач просить:
визнати протиправними та скасувати рішення відповідача щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 04.07.2023 за №26769/6/08-01-04-05-03;
зобов`язати відповідача прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків - Товариством з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-СТОРИ» податкового обов`язку, визначеного у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що постановою Третього апеляційного адміністративного суду у справі №280/6619/22 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-СТОРИ» задоволено частково; рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16.01.2023 у справі №280/6619/22 скасовано; визнано неправомірним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №29552/6/08-01-04-05-03 від 15.11.2022 та зобов`язано Головне управління ДПС у Запорізькій області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-СТОРИ» про відсутність можливості виконання податкових зобов`язань від 27.09.2022, з урахуванням висновків суду. Вказує, що відповідач, всупереч рішення суду апеляційної інстанції прийняв рішення від 04.07.2023 №26769/6/08-01-04-05-03. Так, позивачем надані всі документи, які свідчать про неможливість виконання податкових обов`язків, внаслідок військової агресії. Так, позивачем втрачено первинні документи, підприємство не може використовувати комп`ютерне обладнання, під час обстрілу виникла пожежа за адресою місцезнаходження позивача. Також зазначає, що перебування на території населеного пункту, у якому ведуться бойові (воєнні) дії, є окремою підставою для неможливості виконання платником обов`язків. Твердження відповідача про те, що підприємство здійснює підприємницьку діяльність, не може бути підставою для прийняття рішення про визнання можливості здійснення платником податкових обов`язків. Під час винесення оскаржуваного рішення відповідачем не врахована позиція суду, викладена у постанові №280/6619/22. Просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою суду від 06.09.2023 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
20.09.2023 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх.№41753), в якому зазначає, що рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 16.01.2023 у справі № 280/6619/22 відмовлено у задоволені адміністративного позову. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.05.2023 у справі № 280/6619/22 апеляційну скаргу TOB «ВАЙН-СТОРИ» задоволено частково, а саме, рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 15.11.2022 №29552/6/08-01-04-05-03 визнано неправомірним та скасовано та зобов`язано Головне управління ДПС у Запорізькій області повторно розглянути заяву TOB «ВАЙН-СТОРИ» про відсутність можливості виконання податкових зобов`язань від 27.09.2022, з урахуванням висновків суду. На виконання постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 23.05.2023 у справі №280/6619/22, розглянувши заяву та документи надані позивачем 27.09.2022 та додаткові документи, надані 04.10.2022, податковим органом прийнято попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 14.06.2023 №23689/6/08-01-04-05-03. У попередньому рішенні зазначено, що у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, пропонується надати пояснення та додаткові документи, згідно з переліком документів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за №967/38303. Відповідач зазначає, що платник здійснює фінансово-господарську діяльність, подана звітність, має виторги реєстраторів розрахункових операцій, подає заяви про реєстрацію книги обліку розрахункових операцій та/або розрахункової книжки за ф. № 1-КОРО за місцезнаходженням магазинів, які знаходяться у м. Запоріжжя. Також, згідно аналізу податкової звітності, поданої до 24.02.2022, така податкова звітність подавалась з ІР адреси НОМЕР_1 (НІМЕЧЧИНА м.Дюссельдорф), яка не відповідає адресі пошкодженої будівлі. Враховуючи зазначене, відповідач зазначає, що в заяві платника відсутня інформація, які саме податкові обов`язки не мав/не має можливості виконати TOB «ВАЙН-СТОРИ», інформація про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, а також інформації щодо причинно-наслідкового зв`язку між пошкодженням будівлі за адресою: АДРЕСА_1 , та неможливістю нарахування, сплати податкових зобов`язань та реєстрації податкових накладних за результатами діяльності магазинів «Вина Мира», яка безперервно провадилась у м. Харкові, м. Полтаві, м. Краматорськ, м. Суми. Платником не надано докази належності пошкодженої техніки, зазначеної в акті про пожежу РУ ГУ ДНС у Запорізькій області, TOB «ВАЙН-СТОРИ». Отже, зі змісту заяви не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності. Відповідно до наданих повідомлень 20-ОПП об`єкти оподаткування TOB «ВАЙН-СТОРИ» знаходяться у різних регіонах: у м. Запоріжжя, м.Василівка, м.Бердянськ, м.Мелітополь, м.Харків. Платником не надано докази належності пошкодженої техніки, зазначеної в акті про пожежу РУ ГУ ДНС у Запорізькій області, TOB «ВАЙН-СТОРИ». Також зазначає, що не достатньо самого факту реєстрації платника податку на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові дії), а реєстрація юридичної особи не свідчать про розташування за адресою виробничих потужностей підприємства. Просить відмовити у задоволенні позову.
Згідно зі ст. 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно з ч. 4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Таким чином, суд визнав за доцільне вирішити справу за наявними в ній матеріалами, в порядку письмового провадження.
Суд, оцінивши повідомлені обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.
Під час розгляду цієї справи встановлено що позивач у справі - ТОВ «ВАЙН-СТОРИ» (код ЄДРПОУ 39805236) зареєстровано як юридична особа 27.05.2015, підприємство є платником податків, у тому числі ПДВ, податкова адреса підприємства: 70500, Запорізька область, Оріхівський район, м. Оріхів, вул. Вержбицького, буд. 22А (зараз вул. Героїв АТО 22А), основним видом діяльності підприємства за кодом КВЕД є 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (а.с.33-45, 47).
27.09.2022 позивач звернувся до ГУ ДПС у Запорізькій області із заявою про неможливість виконання підприємством своїх обов`язків визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 XX «Перехідні положення» ПК України, у тому числі, дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу ІІ Податкового Кодексу України та відповідно до Законну України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», а саме неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання звітності, тощо.
15.11.2022 відповідачем прийнято рішення №29552/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Не погодившись із вказаним рішенням позивач оскаржив його до суду.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 16.01.2023 у справі №280/6619/22 у задоволенні позову ТОВ «ВАЙН-СТОРИ» відмовлено.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.05.2023, апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-СТОРИ» задоволено частково; рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16.01.2023 у справі №280/6619/22 скасовано; позов задоволено частково; визнано неправомірним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №29552/6/08-01-04-05-03 від 15.11.2022; зобов`язано Головне управління ДПС у Запорізькій області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-СТОРИ» про відсутність можливості виконання податкових зобов`язань від 27.09.2022, з урахуванням висновків суду.
На виконання постанови Третього апеляційного адміністративного суду, відповідачем здійснено розгляд заяви позивача від 27.09.2022 та 14.06.2023 прийнято попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 23689/6/08-01-04-05-03, відповідно до якого запропоновано позивачу надати додаткові документи, згідно переліку, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225.
У попередньому рішення також зазначено, що позивачем здійснюється фінансово-господарська діяльність, подається звітність, наявні виторги. Також у рішенні зазначено перелік магазинів, належних позивачу (а.с.18-21).
04.07.2023 відповідачем прийнято рішення №26769/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Підстави: зі змісту заяви не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та неможливістю виконання ним податкового обов`язку.
У рішенні зазначено про наявність у позивача об`єктів оподаткування (магазини, магазини-бари); зазначено про здійснення позивачем фінансово-господарської діяльності; зазначено про відсутність доказів належної пошкодженої техніки, зазначеної в акті про пожежу, позивачу; зазначено про відсутність інформації щодо причино-наслідкового зв`язку між пошкодженням будівлі та неможливістю нарахування і сплати податкових зобов`язань; зазначено про не надання документів щодо відсутності коштів на банківських рахунках тощо (а.с.23-25).
Не погоджуючись із вказаним рішенням та з вимогою вчинити певні дії, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до норм частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі -ПК України).
За визначенням наведеним у пп.15.1 ст.15 ПК України, платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
В силу обов`язків, закріплених у ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 14.03.2022 №133/2022 передбачено продовження строку дії воєнного стану з 05 години 30 хв. 26 березня строком на 30 діб.
Указом Президента України від 18.04.2022 №259/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", який затверджено Верховною Радою України, передбачено продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб, тобто до 25 травня 2022 року.
Указом Президента України від 17 травня 2022 року №341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", який затверджено Верховною Радою України, передбачено продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб, тобто до 23 серпня 2022 року.
Указом Президента України від 12 серпня 2022 року №573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15.08.2022 р. №2500-IX, яким строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 7 листопада 2022 року №757/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», який затверджено Верховною Радою України, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Статтею 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» визначено, що воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Статтею 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» встановлено, що в умовах воєнного стану Президент України та Верховна Рада України діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією та законами України. Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.
Законом України від 12.05.2022 №2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон №2260), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Так, згідно з пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
Абзацом 8 п.69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Тобто, вказана вище норма ПК України є відсильною та застосовується за умови дотримання порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у п.69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України та за умови документального підтвердження вказаних обставин згідно з порядком, затвердженим центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
06.09.2022 набрав чинності Наказ Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, яким затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Порядок №225).
Відповідно до п.1-2 розділу І цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
Дія цього Порядку поширюється на платників податків - фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Зокрема, розділом ІІ Порядку №225 врегульовано Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів. Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) визначено частиною 1 розділу ІІ Порядку №225.
Так, до платників податків/податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Згідно з нормами частини 2 розділу ІІ Порядку №225, підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:
посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Частиною 3 розділу ІІ Порядку №225 визначено, що у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав/не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 затверджено перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, яким є:
1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.
2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).
3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.
4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.
5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).
6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).
7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.
8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.
9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.
10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.
11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.
12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).
13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).
14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).
15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.
16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).
17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
Як встановлено судом, позивачем при зверненні до контролюючого органу було подано, зокрема,: талон - повідомлення єдиного обліку №16319 про прийняття і реєстрацію заяви (повідомлення) про кримінальне правопорушення чи іншу подію №16321 від 20.09.2022; акт про пожежу, виданий Пологівським РУ ГУ ДСНС України у Запорізькій області від 22.09.2022 та супровідний лист ГУ ДСНС України у Запорізькій області №5301-1968/5302-4 від 26.09.2022; витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо кримінального провадження 22022080000001851; лист слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області від 03.10.2022 за вих. №59/14/5025.
Відповідно до зазначених документів, внаслідок ворожого обстрілу мало місце влучання в будинок АДРЕСА_1 (адреса місцезнаходження позивача), і будинок зазнав пошкоджень та в ньому виникла пожежа.
Саме цими документами позивач підтверджував знищення (псування) первинних документів, неможливість використання комп`ютерного обладнання.
Також, позивач посилається на місцезнаходження підприємства на території населеного пункту, який розташований в районі проведення воєнних (бойових) дій і вважає, що така підстава є окремою підставою неможливості виконання платником податкових обов`язків, що передбачено п.6 частини 1 розділу ІІ Порядку №225.
Суд зазначає, що з наданих позивачем документів не встановлено втрату (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації внаслідок чого підприємством неможливо виконати обов`язки щодо своєчасного подання податкової звітності, сплати податків, виконання інших податкових обов`язків.
Відповідно до передбачених у п.19-1.1 ст.19-1 ПК України функцій, які виконує контролюючий орган, відповідач має певну інформацію щодо позивача, його господарської діяльності.
Так, відповідачем вказано про ведення позивачем господарської діяльності після 24.02.2022 та подання податкової звітності з акцизного податку своєчасно (ІР адреса Німеччина м.Дюссельдорф). Також, відповідачем зазначено про здійснення позивачем господарської діяльності, наявності магазинів, зокрема у м.Запоріжжя.
При цьому, позивачем такі доводи відповідача не заперечуються та не спростовуються.
Щодо доводів позивача, що самостійною і достатньою підставою для визнання відповідачем неможливості виконання платником податків своїх податкових обов`язків є реєстрація та знаходження виробничих потужностей за юридичною адресою (податкова адреса): Запорізька область, Пологівський район, м. Оріхів, вул. Героїв АТО 22а (територія Оріхівської міської територіальної громади у якій ведуться воєнні (бойові) дії зі збройними формуваннями російської федерації), то суд зазначає таке.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 17.10.2022 за №233), який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за №453/37789 визначений «Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 жовтня 2022 року», затвердженого 25.04.2022.
Суд зауважує, що Оріхівська міська територіальна громада розташована в районі проведення воєнних (бойових) дій, проте вона не перебувала та не перебуває в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Безпосередньо на території м.Оріхів не ведуться воєнні (бойові) дії, м.Оріхів не знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасовій окупації збройними формуваннями російської федерації.
Місто Оріхів перебуває під обстрілами збройних формувань російської федерації як і інші населенні пункти України.
В той же час, позивачем не надано документів/доказів на підтвердження неможливості використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання.
Суд зазначає, що позивач повинен був підтвердити неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку документами, які зазначені у «Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента» та які б не викликали жодних сумнівів, зауважень. Проте, позивачем таких документів контролюючому органу надано не було.
Ураховуючи зазначено, суд вважає, що позивачем до контролюючого органу документів на підтвердження причинно-наслідкового зв`язку між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку не надано.
Відтак, судом на підставі матеріалів справи не встановлено наявності підстав, наведених у пп.1, пп.2, пп.3, пп.6 п.1 розділу ІІ «Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України».
Щодо посилань позивача на фактичне невиконання відповідачем постанови Третього апеляційного адміністративного суду у справі №208/6619/22, то суд зауважує, що вказаною постановою відповідача зобов`язано повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-СТОРИ» про відсутність можливості виконання податкових зобов`язань від 27.09.2022, з урахуванням висновків суду, що відповідачем і було зроблено.
При цьому, резолютивна частина постанови Третього апеляційного адміністративного суду у справі №208/6619/22 не містить зобов`язання відповідача прийняти позитивне рішення щодо заяви позивача.
У випадку наявності підстав вважати про неналежне виконання судового рішення позивач не позбавлений права скористатись приписами ст. 383 КАС України.
Суд вказує, що рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується.
Тому, суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що оскаржуване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку контролюючим органом прийнято обґрунтовано, з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а отже є правомірним і не підлягає скасуванню.
Згідно з частини 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частинами першою та другою статті 71 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до вимог статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Належних і достатніх доказів, які б спростовували доводи відповідача, позивач під час розгляду справи не надав, а тому надані під час розгляду цієї справи докази, не спростовують висновків та позиції ГУ ДПС у Запорізькій області щодо можливості виконання податкового обов`язку позивачем.
Враховуючи вищевикладене, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах відповідач діяв з дотриманням вимог частини 2 статті 2 КАС України, а тому позовні вимоги є необґрунтованими. Відтак, у задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Зважаючи на відмову у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 241, 243-246, 250 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-СТОРИ» (70500, Запорізька область, Пологівський район, м.Оріхів, вул.Героїв АТО, 22А; код ЄДРПОУ 39805236) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, 166, код ЄДРПОУ 44118663) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, відмовити повністю.
Судові витрати стягненню не підлягають.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 19.10.2023.
Суддя Ю.В. Калашник
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2023 |
Оприлюднено | 23.10.2023 |
Номер документу | 114297313 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні