Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
19 жовтня 2023 року № 520/21983/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Білової О.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Чугуївської окружної прокуратури Харківської області (вул. Харківська, буд. 98, м. Чугуїв, Харківська область, 63503, код ЄДРПОУ 02910108) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, код ЄДРПОУ 38631015) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Чугуївський завод паливної апаратури" (вул. Мічуріна, буд. 8, м. Чугуїв, Харківська область, 63503, код ЄДРПОУ 34567376) про зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся Керівник Чугуївської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Чугуївський завод паливної апаратури", в якому просить суд:
- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Чугуївський завод паливної апаратури» (код ЄДРПОУ 34567376) вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №79622, яка знаходяться за адресою: вул. Мічуріна, 8А, м. Чугуїв Харківської області, у придатний для використання за цільовим призначенням стан, а саме:
- стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення привести у відповідність вимогам з утриманням;
- провести перевірку та обслуговування захисно-герметичних пристроїв сховища, захисно-герметичних та герметичних дверей (воріт), віконниць (ставень), герметичних клапанів та клапанів надмірного тиску;
- провести перевірку на герметичність сховища (згідно довідки про перевірку герметичності сховища);
- провести перевірку системи вентиляції сховища (записи у журналі перевірки сховища ( протирадіаційного укриття);
- провести перевірку справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів припливних і витяжних систем, ФП, РУ, ГК, герметичних з`єднань повітроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, противибухових пристроїв;
- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Чугуївський завод паливної апаратури» (код ЄДРПОУ 34567376) вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №79623, яка знаходяться за адресою: вул. Мічуріна, 8А, м. Чугуїв Харківської області, у придатний для використання за цільовим призначенням стан, а саме:
- стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення привести у відповідність вимогам з утриманням;
- провести перевірку та обслуговування захисно-герметичних пристроїв сховища, захисно-герметичних та герметичних дверей (воріт), віконниць (ставень), герметичних клапанів та клапанів надмірного тиску;
- провести перевірку на герметичність сховища (згідно довідки про перевірку герметичності сховища);
- провести перевірку системи вентиляції сховища (записи у журналі перевірки сховища ( протирадіаційного укриття);
- провести перевірку справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів припливних і витяжних систем, ФП, РУ, ГК, герметичних з`єднань повітроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, противибухових пристроїв;
- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Чугуївський завод паливної апаратури» (код ЄДРПОУ 34567376) вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) № 79624, яка знаходяться за адресою: вул. Мічуріна, 8А, м. Чугуїв Харківської області, у придатний для використання за цільовим призначенням стан, а саме:
- стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення привести у відповідність вимогам з утриманням;
- провести перевірку та обслуговування захисно-герметичних пристроїв сховища, захисно-герметичних та герметичних дверей (воріт), віконниць (ставень), герметичних клапанів та клапанів надмірного тиску;
- провести перевірку на герметичність сховища (згідно довідки про перевірку герметичності сховища);
- провести перевірку системи вентиляції сховища (записи у журналі перевірки сховища ( протирадіаційного укриття);
- провести перевірку справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів припливних і витяжних систем, ФП, РУ, ГК. герметичних з`єднань повітроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, противибухових пристроїв.
- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Чугуївський завод паливної апаратури» (код ЄДРПОУ 34567376) вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №79625, яка знаходяться за адресою: вул. Мічуріна, 8А, м. Чугуїв Харківської області, у придатний для використання за цільовим призначенням стан, а саме:
- стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення привести у відповідність вимогам з утриманням;
- провести перевірку та обслуговування захисно-герметичних пристроїв сховища, захисно-герметичних та герметичних дверей (воріт), віконниць (ставень), герметичних клапанів та клапанів надмірного тиску;
- провести перевірку на герметичність сховища (згідно довідки про перевірку герметичності сховища);
- провести перевірку системи вентиляції сховища (записи у журналі перевірки сховища ( протирадіаційного укриття);
- провести перевірку справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів припливних і витяжних систем. ФП, РУ, ГК, герметичних з`єднань повітроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, противибухових пристроїв.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що Чугуївською окружною прокуратурою Харківської області, з огляду на актуальність збереження фонду захисних споруд та поширення публікацій у ЗМІ щодо неналежного стану їх утримання та використання, ураховуючи триваючий військовий стан в Україні та ведення активних бойових дій саме на території Харківської області, вивчається питання повноти виконання органами виконавчої влади, місцевого самоврядування та дотримання балансоутримувачами і власниками таких приміщень вимог законодавства у сфері цивільного захисту щодо їх збереження за функціональним призначенням та утримання у стані, що відповідає вимогам і стандартам. Встановлено, що в межах Чугуївської територіальної громади Харківської області знаходяться захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття (далі ПРУ) №№ 79622, 79623, 79624, 79625 розташовані по вул. Мічуріна, 8А, в м. Чугуїв Харківської області, які в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є обмежено готовими до використання за призначенням, через що не здатні забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням можуть створювати загрозу для життя та здоров`я людей. Балансоутримувачем захисних споруд цивільного захисту - ПРУ №№ 79622, 79623, 79624, 79625 є ТОВ «Чугуївський завод паливної апаратури». Чугуївським РУ ГУ ДСНС України у Харківській області у липні 2021 року проведено планову перевірку додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатом якого виявлено порушення вимог законодавства щодо забезпечення захисних споруд цивільного захисту, складено припис від 23.07.2021 № 175 про необхідність усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту. Чугуївською окружною прокуратурою встановлено, що відповідачем у справі - ТОВ «ЧЗПА» допущено порушення законодавства щодо забезпечення захисних споруд цивільного захисту ПРУ № № 79622, 79623, 79624, 79625 у неналежному технічному стані та готовності до укриття населення, у зв`язку з чим на момент звернення до суду ПРУ № № 79622, 79623, 79624, 79625 оцінюються як обмежено готові до укриття населення.
Ухвалою від 21.08.2023 прийнято справу до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі, надано відповідачу строк для подання відзиву.
Представник відповідача не погодився з позовними вимогами та направив до суду відзив на адміністративний позов, в якому зазначив, що згідно Актів оцінки готовності захисних споруд цивільного захисту (протирадіаційного укриття № 79622) від 24.08.2023, (протирадіаційного укриття № 79623) від 24.08.2023 року, (протирадіаційного укриття № 79624) від 24.08.2023 року, (протирадіаційного укриття № 79625) від 24.08.2023 року, складених комісією у складі заступника начальника ВЦЗ та ОНРП Чугуївського РУ ГУ ДСНС у Харківській області Вострокнутова О.Л., ДОП ВП Чугуївського РУП ГУНП в Х/о лейтенанта поліції Романько С.В., Кравцова М.Є. прокурора Чугуївської окружної прокуратури Харківської області Гусейнова А.П., Башкової Ю.А. генерального директора ТОВ «Чугуївський завод паливної апаратури» Вольмана Д.О., було проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховищ, що належить ТОВ «Чугуївський завод паливної апаратури», за адресою: м. Чугуїв, вул. Мичуріна, 8-а. Відповідно до Загального висновку про стан готовності захисних споруд, станом на 24.08.2023 року протирадіаційне укриття № 79622, № 79623, № 79624, № 79625 оцінюються як готові до використання за призначенням.
Прокурор не погодився з доводами відзиву та направив до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що згідно Актів від 24.08.2023 неможливо зробити будь-яких висновків щодо усунення порушень законодавства, вказаних у приписі від 23.07.2021 № 175. Водночас вищевказані акти не є належними та допустимими доказами виконання вимог вказаного припису. ТОВ «ЧЗПА» будь-які письмові заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням не надходили, у зв`язку з чим, органом контролю акти не складалися. Єдиним можливим способом для відповідача підтвердити законними, належними та допустимими доказами виконання вимог припису від 23.07.2021 № 175 є проведення позапланової перевірки органом контролю за письмовою заявою суб`єкта господарювання.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст. 229 КАС України.
Відповідно до ч.5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, проаналізувавши доводи позову і відзиву, суд виходить з такого.
Чугуївською окружною прокуратурою Харківської області при вивченні питання повноти виконання органами виконавчої влади, місцевого самоврядування та дотримання балансоутримувачами і власниками приміщень вимог законодавства у сфері цивільного захисту щодо збереження за функціональним призначенням та утримання у стані, що відповідає вимогам і стандартам, наявних укриттів встановлено, що в межах Чугуївської територіальної громади Харківської області знаходяться захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття (далі ПРУ) №№ 79622, 79623, 79624, 79625 розташовані по вул. Мічуріна, 8А, в м. Чугуїв Харківської області, які на момент звернення до суду є обмежено готовими до використання за призначенням, через що не здатні забезпечити захист цивільного населення.
Балансоутримувачем захисних споруд цивільного захисту ПРУ №№ 79622, 79623, 79624, 79625 є Товариство з обмеженою відповідальністю «Чугуївський завод паливної апаратури» (далі - ТОВ «ЧЗПА») (код ЄДРПОУ 34567376, вул. Мічуріна, 8 м. Чугуїв Харківської області).
Відповідно до паспорту захисної споруди цивільного захисту НОМЕР_1 , яке розташоване по вул. Мічуріна, 8А, в м. Чугуїв Харківської області, його площа складає 738,25 м2, та воно розраховане на 750 осіб.
Згідно паспорту захисної споруди цивільного захисту ПРУ № 79623, яке розташоване по вул. Мічуріна, 8А, в м. Чугуїв Харківської області, його площа складає 782,31 м2, та воно розраховане на 750 осіб.
Відповідно до паспорту захисної споруди цивільного захисту ПРУ № 79624, яке розташоване по вул. Мічуріна, 8А, в м. Чугуїв Харківської області, його площа складає 833,00 м2, та воно розраховане на 750 осіб.
Чугуївським РУ ГУ ДСНС України у Харківській області у липні 2021 року проведено планову перевірку додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Відповідно до акту Чугуївського районного управління ГУ ДСНС України у Харківській області, складеного за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 23.07.2021 № 177, головним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Чугуївського РУ ГУ ДСНС України у Харківській області Лахтіним А.О. у присутності генерального директора ТОВ «ЧЗПА» Вольмана Д.О., виявлено порушення вимог законодавства щодо забезпечення захисних споруд цивільного захисту, а саме: - стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення не відповідають вимогам з утриманням; - не проведено перевірку та обслуговування захисно-герметичних пристроїв сховища, захисно-герметичних та герметичних дверей (воріт), віконниць (ставень), герметичних клапанів та клапанів надмірного тиску; - не проведено перевірку на герметичність сховища (згідно довідки про перевірку герметичності сховища); - не проведено перевірку системи вентиляції сховища (записи у журналі перевірки сховища ( протирадіаційного укриття): - не проведено перевірку справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів припливних і витяжних систем. ФП. РУ, ГК, герметичних з`єднань повітроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, противибухових пристроїв.
Примірник цього акту та додатків до нього 23.07.2021 вручено генеральному директору відповідача Вольману Д.О., що підтверджується його підписом.
На підставі вказаного Акту Чугуївським районним управлінням ГУ ДСНС України у Харківській області складено припис від 23.07.2021 № 175 про необхідність усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, а саме: - стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення привести у відповідність вимогам з утриманням: - провести перевірку та обслуговування захисно-герметичних пристроїв сховища, захисно-герметичних та герметичних дверей (воріт), віконниць (ставень), герметичних клапанів та клапанів надмірного тиску;
- провести перевірку на герметичність сховища (згідно довідки про перевірку герметичності сховища); - провести перевірку системи вентиляції сховища (записи у журналі перевірки сховища ( протирадіаційного укриття); - провести перевірку справності систем вентиляції щодо справності вентиляторів припливних і витяжних систем, ФП. РУ, ГК. герметичних з`єднань повітроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, противибухових пристроїв.
Примірник вказаного припису із зазначенням ряду порушень та строків для їх усунення вручено генеральному директору Вольману Д.О. 23.07.2021 під особистий підпис.
Відповідачем зауважень до акту та припису не подано, у судовому порядку припис не оскаржений.
Постановою ХА № 024348 від 23.07.2023 генерального директора ТОВ «ЧЗПА» ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 175 КУпАП. а саме: за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, та накладено штраф у розмірі 3400 грн., який сплачений ОСОБА_1 29.07.2021.
Як вбачається з Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ № 79622, складеного 05 квітня 2023 року, генеральним директором ТОВ «ЧЗПА» ОСОБА_1 та головним фахівцем ВЦЗтаОНПР Чугуївського РУ ТУ ДСНС України у Харківській області Наталією Рагуля, вказана споруда цивільного захисту оцінюється, як обмежено готова для використання за призначенням.
При цьому у вказаному акті встановлені наступні недоліки захисної споруди:
Стан входів і аварійних виходів - не обладнано засобами для доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення:
Стан систем вентиляції, зокрема - повітропроводи, електроручні вентилятори паспортом не передбачені: Стан системи водопостачання - запірна арматура в наявності, відсутня нумерація засувок вентилів; немає показників руху води; безнапірні та напірні баки для питної води паспортом не передбачено: водопровідні труби частково іржаві, пофарбовані в зелений колір;
Стан каналізаційної системи - санвузли унітази та умивальники частково демонтовані, приміщення не опечатані; труби каналізації частково демонтовані та відрізані від міської мережі; запірна арматура в наявності, відключена;
Справність системи опалення - запірна арматура в наявності, відключена;
Справність системи електропостачання та електроосвітлення - від міської мережі, частково в непрацездатному стані;
Справність систем зв`язку та оповіщення - в наявності, частково в непрацездатному стані;
Стан заземлення електрообладнання - відсутнє;
Протипожежний стан - труби систем пожежогасіння відсутні;
Температурно - вологісний режим і параметри повітряного середовища захисної споруди - прилад виявлення відсоткового вмісту вуглекислого газу у повітрі відсутній; в наявності прилад виявлення радіоактивного забруднення ДП-5В, не повірений;
Наявність робочого інструмента формування з обслуговування захисної споруди - забезпечено на 75 %;
Наявність документації захисної споруди в наявності; опис обладнання та майна відсутній, потребує розробки; схеми зовнішніх і внутрішніх інженерних мереж із зазначенням пристроїв для відключення в наявності, застарілі; журнал перевірки стану захисної споруди в наявності, не ведеться; план захисної споруди із зазначенням пристроїв для сидіння і лежання та шляхів евакуації в наявності, застарілий: журнал перевірки стану готовності захисної споруди в наявності, не ведеться; функціональні обов`язки особового складу формування з обслуговування захисної споруди - немає; порядок дій особового складу формування з обслуговування захисної споруди під час приведення захисної споруди у готовність та використання захисної споруди за призначенням - немає;
Проведення навчання та рівень знань і навичок формування з обслуговування захисної споруди - не проводилося.
Аналогічні недоліки захисних споруд встановлені в актах оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту №№ 79623, 79624, 79625 від 05.04.2023, в яких вказані споруди цивільного захисту оцінюються, як обмежено готові для використання за призначенням.
З огляду на зазначене, Чугуївською окружною прокуратурою встановлено, що відповідачем у справі - ТОВ «ЧЗПА» допущено порушення законодавства щодо забезпечення утримання захисних споруд цивільного захисту ПРУ № № 79622, 79623, 79624, 79625 у неналежному технічному стані та готовності до укриття населення, у зв`язку з чим на момент звернення до суду ПРУ №№ 79622, 79623, 79624, 79625 оцінюються як обмежено готові до укриття населення.
Чугуївською окружною прокуратурою 19.07.2023 за №№ 63-3788внх-23, 63-3789внх-23, 63-3790вих-23, 63-3791 вих-23 на адресу ГУ ДСНС України у Харківській області скеровано повідомлення в порядку ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» про встановлені порушення утримання та використання захисних споруд цивільного захисту - ПРУ №№ 79622, 79623, 79624, 79625 та пропозицією захисту інтересів держави шляхом пред`явлення позову до ТОВ «ЧЗПА» про приведення захисних споруд (протирадіаційних укриттів) в належний технічний стан і готовність до укриття населення.
Відповідно до листа ГУ ДСНС України у Харківській області віл 07.08.2023 № 65020-4976/65103, ГУ ДСНС України у Харківській області відповідний позов до адміністративного суду не подавало та не буде подавати.
З огляду на зазначене, оскільки ГУ ДСНС України у Харківській області, як спеціально уповноваженим органом у сфері контролю за станом утримання та використання об`єктів цивільного захисту, не вжито повних, вичерпних та достатніх заходів, спрямованих на зобов`язання ТОВ «ЧЗПА» привести захисні споруди цивільного захисту - ПРУ №№ 79622, 79623, 79624, 79625, розташовані за адресою: вул. Мічуріна, 8А, м. Чугуїв Харківської області, у стан, придатний для використання споруд за призначенням для захисту населення, прокурор звернувся до суду з даним позовом.
При розгляді поданого позову суд має, в першу чергу, встановити наявність або відсутність у керівника Салтівської окружної прокуратури м.Харкова права на звернення до суду з позовом в інтересах держави в особі ГУ ДСНС у Харківській області.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 131-1 Конституції України прокуратура здійснює: 1) підтримання публічного обвинувачення в суді; 2) організацію і процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, нагляд за негласними та іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку; 3) представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до статті 46 КАС України сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач. Позивачем в адміністративній справі можуть бути громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, підприємства, установи, організації (юридичні особи), суб`єкти владних повноважень. Відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.
Згідно з положенням статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами (частина третя).
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (частина четверта).
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача (частина п`ята).
Отже, прокурор у визначених законом випадках наділений повноваженнями здійснювати представництво інтересів держави або конкретної особи шляхом звернення до суду з позовом, якщо таке представництво належним чином обґрунтоване.
Виключними випадками, за умови настання яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї норми є поняття «інтерес держави».
У рішенні Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року №3-рп/99 Конституційний Суд України з`ясовуючи поняття «інтереси держави» висловив міркування, згідно з яким інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3).
Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте, держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.
Отже, системне тлумачення вказаних приписів дозволяє дійти висновку, що стаття 53 КАС України вимагає вказувати в адміністративному позові, скарзі чи іншому процесуальному документі докази на підтвердження підстав заявлених позовних вимог із зазначенням, у чому саме полягає порушення інтересів держави, та обставини, що зумовили необхідність їх захисту прокурором.
Пунктом 2 частини першої статті 2 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року №1697-VII (далі - Закон №1697-VII) визначено, що на прокуратуру покладається функція представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених цим Законом.
Згідно з частиною третьою статті 23 Закону №1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави в разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (частина четверта стаття 23 вказаного вище Закону).
Зі змісту частини третьої статті 23 Закону №1697-VII випливає, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.
Перший випадок передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Проте підстави представництва інтересів держави прокуратурою в цих двох випадках істотно відрізняються.
У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту інтересів держави або здійснює їх неналежно.
Таке нездійснення захисту полягає в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень: він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їхнього захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.
Водночас здійснення захисту неналежним чином полягає в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.
Проте неналежність захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який серед іншого включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їхнього захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача/відповідача.
Суд звертає увагу, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимог закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести (а суд перевірити) причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, та які є підставами для звернення прокурора до суду.
Прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.
Такий висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною Верховним Судом у постановах від 25 квітня 2018 року у справі №806/1000/17, від 19 липня 2018 року у справі №822/1169/17, від 13 травня 2021 року у справі №806/1001/17 та Великою Палатою Верховного Суду від 13 лютого 2019 року у справі №826/13768/16, від 26 травня 2020 року у справі №912/2385/18.
Керівник Салтівської окружної прокуратури м.Харкова право на звернення до суду з цим позовом обґрунтовує бездіяльністю ГУ ДСНС у Харківській області, яка полягає у невжитті уповноваженим органом належних заходів щодо зобов`язання балансоутримувача привести захисних споруд у стан готовності до використання.
У контексті наведеного необхідно з`ясувати, чи наділений ГУ ДСНС у Харківській області належним обсягом компетенції, щоб набути повноваження позивача у цій справі.
Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій (п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України).
Відповідно до ч. 15 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, спільно з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими державними адміністраціями.
Згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. № 1052 (далі - Положення) Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до п. 16 ч. 2 ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту реалізує державну політику з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення обліку таких споруд.
Відповідно до п. 39 ч. 2 ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту здійснює державний нагляд (контроль) у сфері пожежної та техногенної безпеки щодо виявлення та запобігання порушенню вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, іншими юридичними особами.
Відповідно до пп. 6 п. 4 Положення ДСНС відповідно до покладених на неї завдань здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням.
Відповідно до пп. 42 п. 4 Положення ДСНС відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за вжиттям інженерно-технічних заходів цивільного захисту відповідно до закону.
В свою чергу, ст. 66 Кодексу цивільного захисту України визначає, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Законом України №2655-ІХ від 06.10.2022 (набрав законної сили 29.10.2022) внесено зміни до п. 48 ч. 2 ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту та розширено повноваження органів ДСНС щодо звернення до адміністративного суду з позовом.
Так, згідно з п. 48 ч. 2 ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту України звертається до адміністративного суду щодо допущення уповноважених посадових осіб до проведення планових або позапланових перевірок (у разі їх недопущення з підстав інших, ніж передбачені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"), а також щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, у разі якщо такі порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, з інших підстав, визначених законом.
Відповідно до ст. 28 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 3 ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, здійснює повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи (у разі їх утворення).
Згідно з пп. 48 п. 4 Положення ДСНС відповідно до покладених на неї завдань складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Відповідно до п.п. 1,2 Постанови КМУ №303 від 13.03.2022 (в редакції від 06.12.2022) припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні».
За наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Таким чином, після внесення змін до законодавства повноваження органів ДСНС розширено в частині проведення перевірок стану утримання захисних споруд, оскільки невиконання таких обов`язків має негативний вплив на життя та здоров`я людей, а також звернення до суду з відповідним позовом.
З урахуванням викладеного, суд не вбачає підстав для застосування при розгляді даної справи правової позиції Верховного Суду, висловленої у постанові від 11.08.2023 у справі № 560/10015/22, оскільки вона сформована за іншого правового регулювання, а саме до набрання чинності новою редакцією ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту України (в редакції Закону України №2655-ІХ від 06.10.2022), який набрав законної сили 29.10.2022, тобто після звернення до суду прокурора та винесення ухвали Хмельницьким окружним адміністративним судом від 28.09.2022 про повернення позовної заяви, яка була предметом перегляду Верховним Судом в порядку касаційного оскарження у справі № 560/10015/22.
Так, Верховний Суд при винесенні постанови від 11.08.2023 у справі № 560/10015/22 керувався нормами закону, чинними станом на день подання позову у вказаній справі та винесення спірної ухвали Хмельницького окружного адміністративного суду від 28 вересня 2022 року.
В той же час, спірні правовідносини у справі, що розглядається, виникли у червні 2023 року, тобто під час дії ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту України в редакції Закону України №2655-ІХ від 06.10.2022, який набрав чинності 29.10.2022.
Отже, враховуючи, що питання утримання захисної споруди у готовому до використання стані відповідає інтересам суспільства і держави, має виключне значення для забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я під час військової агресії, а отримана прокурором під час листування інформація свідчила про наявність ознак порушення законодавства та невчинення уповноваженим органом дій щодо звернення до суду, доводить підстави для звернення прокурора до суду в інтересах держави в особі територіального органу ДСНС з цим позовом.
Щодо норм матеріального права, які регулюють спірні правовідносини щодо порядку належного утримання захисних споруд, суд виходить з такого.
Відповідно до норм ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно з нормами ст. 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу цивільного захисту України, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (надалі - Порядок) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
У відповідності до п. 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
Згідно з пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:
- не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;
- не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Частиною 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Згідно з пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Відповідно до п. 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимог).
Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувач і здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.
Як вбачається з матеріалів справи, з метою оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту, відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, відповідачем проведено оцінку стану готовності захисних споруд за його заявою із залученням фахівців та представників ДСНС, прокуратури, Чугуївського РУП ГУНП в Харківській області, за результатами якої складено Акти оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно Додатку 11 до Вимог.
За формою Акту (додаток 11 до Вимог) загальний висновок про стан готовності споруди зазначається як: готове, обмежено готове, не готове до використання за призначенням.
Так, відповідно до Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття № 79622) від 24.08.2023 року, складеного комісією у складі заступника начальника ВЦЗ та ОНРП Чугуївського РУ ГУ ДСНС у Харківській області Вострокнутова О.Л., ДОП ВП Чугуївського РУП ГУНП в Х/о лейтенанта поліції Романько С.В., прокурора Чугуївської окружної прокуратури Харківської області Гусейнова А.П., генерального директора ТОВ «Чугуївський завод паливної апаратури» Вольмана Д.О., було проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища, що належить ТОВ «Чугуївський завод паливної апаратури» за адресою: м. Чугуїв, вул. Мичуріна, 8-а. Відповідно до Загального висновку про стан готовності захисної споруди, станом на 24.08.2023 року протирадіаційне укриття № 79622 оцінюється як готове до використання за призначенням.
Відповідно до Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття № 79623) від 24.08.2023 року, складеного комісією у складі заступника начальника ВЦЗ та ОНРП Чугуївського РУ ГУ ДСНС у Харківській області Вострокнутова О.Л., ДОП ВП Чугуївського РУП ГУНП в Х/о лейтенанта поліції Кравцова М.Є., прокурора Чугуївської окружної прокуратури Харківської області Башкової Ю.А., начальника служби з питань НС та ЦЗ Чугуївської міської ради, генерального директора ТОВ «Чугуївський завод паливної апаратури» Вольмана Д.О., було проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища, що належить ТОВ «Чугуївський завод паливної апаратури» за адресою: м. Чугуїв, вул. Мичуріна, 8-а. Відповідно до Загального висновку про стан готовності захисної споруди, станом на 24.08.2023 року протирадіаційне укриття № 79623 оцінюється як готове до використання за призначенням.
Відповідно до Акту оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття № 79624) від 24.08.2023 року, складеного комісією у складі заступника начальника ВЦЗ та ОНРП Чугуївського РУ ГУ ДСНС у Харківській області Вострокнутова О.Л., ДОП ВП Чугуївського РУП ГУНП в Х/о лейтенанта поліції Кравцова М.Є., прокурора Чугуївської окружної прокуратури Харківської області Башкової Ю.А., начальника служби з питань НС та ЦЗ Чугуївської міської ради, генерального директора ТОВ «Чугуївський завод паливної апаратури» Вольмана Д.О., було проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища, що належить ТОВ «Чугуївський завод паливної апаратури» за адресою: м. Чугуїв, вул. Мичуріна, 8-а. Відповідно до Загального висновку про стан готовності захисної споруди, станом на 24.08.2023 року протирадіаційне укриття № 79624 оцінюється як готове до використання за призначенням.
Відповідно до Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття № 79625) від 24.08.2023 року, складеного комісією у складі заступника начальника ВЦЗ та ОНРП Чугуївського РУ ГУ ДСНС у Харківській області Вострокнутова О.Л., ДОП ВП Чугуївського РУП ГУНП в Х/о лейтенанта поліції Кравцова М.Є., прокурора Чугуївської окружної прокуратури Харківської області Башкової Ю.А., начальника служби з питань НС та ЦЗ Чугуївської міської ради, генерального директора ТОВ «Чугуївський завод паливної апаратури» Вольмана Д.О., було проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища, що належить ТОВ «Чугуївський завод паливної апаратури» за адресою: м. Чугуїв, вул. Мичуріна, 8-а. Відповідно до Загального висновку про стан готовності захисної споруди, станом на 24.08.2023 року протирадіаційне укриття № 79625 оцінюється як готове до використання за призначенням.
Таким чином, відповідачем у передбачений нормами чинного законодавства спосіб підтверджено приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту (протирадіаційних укриттів) №№ 79622, 79623, 79624, 79625, що підтверджено Актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, складеними комісією у складі заступника начальника ВЦЗ та ОНРП Чугуївського РУ ГУ ДСНС у Харківській області Вострокнутова О.Л., представника ДОП ВП Чугуївського РУП ГУНП в Х/о, прокурора Чугуївської окружної прокуратури Харківської області, начальника служби з питань НС та ЦЗ Чугуївської міської ради, генерального директора ТОВ «Чугуївський завод паливної апаратури» Вольмана Д.О.
Суд не вважає обґрунтованими посилання прокурора у відповіді на відзив на те, що вказані акти не є належними доказами підтвердження виконання вимог, заявлених прокурором у даному позові, а належним підтвердженням є виконання припису від 23.07.2021 № 175, що має бути встановлено за результатом проведення ГУ ДСНС позапланового заходу контролю за заявою відповідача, з огляду на таке.
Предметом спору в даній справі, виходячи із заявлених позовних вимог, є саме приведення у належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту.
Про виконання саме зазначених вимог відповідач надав складені за належною формою та належним складом учасників Акти оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, які відповідно до пункту 2 розділу VI Вимог і є нормативно визначеним документом, який підтверджує стан відповідних укриттів як готових до використання за призначенням.
Прокурором в інтересах ГУ ДСНС заявлено вимоги саме щодо зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Чугуївський завод паливної апаратури» вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисних споруд цивільного захисту (протирадіаційних укриттів) у придатний для використання за цільовим призначенням стан, предметом спору не є зобов`язання виконати припис від 23.07.2021 № 175.
Звернення до суду з даним позовом є формою реалізації повноважень позивача по здійсненню контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням.
З огляду на викладене, в ході розгляду справи належними доказами підтверджено стан готовності до укриття населення захисних споруд цивільного захисту (протирадіаційних укриттів) №№ 79622, 79623, 79624, 79625, з огляду на що на момент розгляду справи відсутні підстави для задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 240, 243-246, 250, 255, 257-262, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Керівника Чугуївської окружної прокуратури Харківської області (вул. Харківська, буд. 98, м. Чугуїв, Харківська область, 63503, код ЄДРПОУ 02910108) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, код ЄДРПОУ 38631015) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Чугуївський завод паливної апаратури" (вул. Мічуріна, буд. 8, м. Чугуїв, Харківська область, 63503, код ЄДРПОУ 34567376) про зобов`язання вчинити певні дії залишити без задоволення.
Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів шляхом подачі апеляційної скарги до Другого апеляційного адміністративного суду. Зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту судового рішення.
Повний текст рішення складено 19 жовтня 2023 року.
Суддя Білова О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2023 |
Оприлюднено | 23.10.2023 |
Номер документу | 114299837 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Білова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні