Постанова
від 16.10.2023 по справі 460/15189/21
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2023 року

м. Київ

справа № 460/15189/21

адміністративне провадження № К/990/34223/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.

за участю:

секретаря судового засідання Івченка М.В.

представників позивача Шевчука В.С., Смоляк Т.А.

представників відповідача Станіславського Д.М., Юхименко Т.В.

розглянув у відкритому судовому засіданні в касаційній інстанції справу

за позовом Приватної виробничо-комерційної фірми "Фіалка" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 31.05.2022, ухвалене у складі головуючого судді - Друзенко Н.В. та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.10.2022, прийняту у складі колегії суддів: Большакової О.О. (головуючий), Качмара В.Я., Мікули О.І.

І. Суть спору

1. 08.11.2021 Приватна виробничо-комерційна фірма «Фіалка» (далі - ПВКФ «Фіалка») звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі - ГУ ДПС у Рівненській області), в якому просило суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від від 21.09.2021:

a. форми «Р» №895217000701, яким ПВКФ «Фіалка» збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток підприємств на суму 24 070 466;

b. форми «Р» №895317000701, яким ПВКФ «Фіалка» збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 27 674 770 грн;

c. форми «В4» №895517000701, яким ПВКФ «Фіалка» зменшено розмір від`ємного значення з податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду за декларацією з ПДВ за березень 2021 року на суму 3 897 501 грн.

2. Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що оскаржувані рішення прийняті з порушенням вимог податкового законодавства. Зокрема, позивач заперечує висновок контролюючого органу щодо нереальності господарських операцій ПВКФ «Фіалка» із контрагентами: ТОВ «Ультратрейдінг», ТОВ «Марлін Дайв», ТОВ «Будкомлект 2006», ТОВ «Меткомтех», ТОВ «Монолейт», ТОВ «Ергософт», ТОВ «Аверс ІНК», ТОВ «Аскона ЛТД», ТОВ «Тріас консалт», ТОВ «Маст-Югаторг», покликаючись на те, що всі первинні бухгалтерські документи складені належним чином та є в наявності, а порушення певними постачальниками товарів (робіт, послуг) у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновків про порушення покупцем товарів (робіт, послуг) вимог законодавства щодо формування податкового кредиту, доходів та витрат Також позивач вказав, що безпідставними є висновки про завищення ПВКФ «Фіалка» собівартості виробленої продукції (наданих послуг), які сформовані за участі субпідрядника ТОВ «Укрбудреммонтаж інжиніринг», оскільки виконання таких робіт, які ПВКФ «Фіалка» було прийнято в 4 кварталі 2020 року, фактично було розпочато таким субпідрядником ще в четвертому кварталі 2018 року та проводилося в продовж 2019 та 2020 років. Відтак, для перевірки достовірності внесених ТОВ «Укрбудреммонтаж інжиніринг» даних до типових форм актів №КБ-2в, слід було використати інформацію про виплачену заробітну плату та інші доходи для працівників не лише за 4 квартал 2020 року, а за більший період, чого контролюючим органом зроблено не було. Акти форми №КБ-2в можуть відображати не лише витрати ТОВ «Укрбудреммонтаж інжиніринг» на виплату заробітної плати, але і витрати субпідрядних на виплату заробітної плати їхнім працівникам, які також залучалися до робіт. Що стосується твердження податкового органу про заниження платником податків зобов`язань з ПДВ, внаслідок недостачі ТМЦ на суму 11779099,09 грн, які зберігалися на складі ТОВ «Сарненський асфальтобетонний завод», то такий висновок ґрунтується на відхиленні ревізорами інвентаризаційного опису, з огляду на те, що такий був оформлений адміністрацією ТОВ «Сарненський асфальто-бетонний завод» в односторонньому порядку. Разом з тим, після отримання акту перевірки та до винесення спірних податкових повідомлень-рішень, ПВКФ «Фіалка» отримано і подало контролюючому органу новий інвентаризацій опис складських залишків, складений за участі повноважених членів інвентаризаційної комісії, яким жодної нестачі під час відповідального зберігання не зафіксовано.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. Судами попередніх інстанцій установлено, що посадовими особами ГУ ДПС у Рівненській області була проведена планова виїзна документальна перевірка ПВКФ «Фіалка» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2019 по 31.03.2021, валютного законодавства за період з 01.01.2019 по 31.03.2021, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2019 по 31.03.2021 іншого законодавства за період з 01.01.2019 по 31.03.2021.

4. Результати перевірки оформлені актом №4781/17-00-07-01/30207687 від 21.07.2021 (том 6 а.с.9-250, том 7 а.с.1-34).

5. За висновками вказаного акту під час перевірки встановлено, зокрема, такі порушення:

6. п. 44.1 п. 44.2 ст. 44, п.п.134.1 п.134 ст. 134 Податкового кодексу України, п.5, 21 П(с)БО 15 «Дохід», п.5 П(с)БО 11 «Зобов`язання», ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні», п. 2.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995, чим ПВКФ «Фіалка» створила умови, які не можуть мати іншої мети, як неналежне виконання вимог встановлених Податковим кодексом України, що призвело до порушення податкового обліку, в результаті чого підприємством занижено інші доходи на вартість безоплатно отриманих активів та завищено собівартість будівельно- монтажних робіт в результаті чого занижено податок на прибуток за період з 01.01.2019 по 31.03.2021 всього у сумі 20705192 грн., у тому числі: в 2019 році в сумі 13461096 грн, в т.ч.: за І кв. - 228761 грн, за IV кв. 13232335 грн, в 2020 році в сумі 7244096 грн, в т.ч.: за І кв. - 4367693 грн, закв. 2876403 грн;

7. п.185.1. ст. 185, п. 188.1 ст.188, п.189.1 ст.189, пп. «а» п.198.1, п.198.3 ст. 198; п.201.1, п.201.3, п.201.7, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, чим ПВКФ «Фіалка» створила умови, які не можуть мати іншої мети, як неналежне виконання вимог встановлених Податковим кодексом України, що призвело до порушення податкового обліку, внаслідок чого занижено податок на додану вартість в сумі 22139816 грн., в т.ч. за грудень 2019 року на суму 14638038 грн., січень 2020 року на суму 792082 грн., листопад 2020 року на суму 4808401 грн., грудень 2020 року на суму 668256грн., березень 2021 року на суму 1233039 грн. Крім того, за наслідками перевірки встановлено завищення від`ємного значення рядка 21 декларації за березень 2021 року на суму 3897501 грн.

8. 01.09.2021 ПВКФ «Фіалка» було подано письмові заперечення на акт перевірки, до яких долучено копії: інвентаризаційного опису №1 від 19.08.2021 з листом ПВКФ «Фіалка» №135/ від 19.08.2021 та наказом №06-4 від 19.08.2021; карток рахунків №6851 за січень 2019 року - березень 2021 року щодо відображення операцій з оплати товарів; карток рахунків №631 за січень 2019 року - березень 2021 року щодо відображення операцій із отримання ТМЦ та їх оплати, а також докази оплати по ТОВ «Ультратрейдінг», ТОВ «Марлін Дайв», ТОВ «Будкомлект 2006», ТОВ «Меткомтех», ТОВ «Монолейт», ТОВ «Ергософт», ТОВ «Аверс ІНК», ТОВ «Аскона ЛТД», ТОВ «Тріас консалт», ТОВ «Маст-Югаторг», а також запитів до вказаних контрагентів про надання інформації та сертифікатів якості, паспортів якості та сертифікатів відповідності отриманого товару і запиту до ТОВ «Укрбудреммонтаж Інжиніринг». Вказані заперечення направлені відповідачу цінним листом з описом вкладень і отримані адресатом 07.09.2021 ( том 7 а.с.35-49 ).

9. 20.09.2021 за №11422/6/17-00-07-01-05 податковий орган направив платнику податків відповідь на заперечення до акту перевірки, в якій відхилив усі аргументи позивача (том 7 а.с.50-60 ).

10. 21.09.2021 відповідачем прийнято податкові повідомлення - рішення:

11. форми «Р» №895217000701, яким ПВКФ «Фіалка» збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток підприємств на суму 24070466 грн (20705192 грн - основний платіж, 3365274 грн - штрафна санкція) (том 1 а.с.19);

12. форми «Р» №895317000701, яким ПВКФ «Фіалка» збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на суму 27674770 грн (22139 816 грн - основний платіж, 5534 954 грн - штрафна санкція) ( том 1 а.с.20);

13. форми «В4» №895517000701, яким ПВКФ «Фіалка» зменшено розмір від`ємного значення з податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду за декларацією з ПДВ за березень 2021 року на суму 3897501 грн ( том 1 а.с.21).

14. Зазначені рішення направлені позивачу рекомендованою поштовою кореспонденцією та отримані адресатом 22.10.2021.

15. Податкове повідомлення-рішення №895217000701 від 21.09.2021 в частині збільшення платнику податків суми грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток підприємств на 21194063 грн (17828789 грн основний платіж, 3365274 грн. штрафна санкція) та податкове повідомлення-рішення №895317000701 від 21.09.2021 в частині збільшення платнику податків суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість на 25298151,25 грн (20238521 грн основний платіж, 5059630,25 грн штрафна санкція) ґрунтуються на аналізі господарських операцій позивача з ТОВ «Ультратрейдінг», ТОВ «Марлін Дайв», ТОВ «Будкомлект 2006», ТОВ «Меткомтех», ТОВ «Монолейт», ТОВ «Ергософт», ТОВ «Аверс ІНК», ТОВ «Аскона ЛТД», ТОВ «Тріас консалт», ТОВ «Маст-Югаторг».

16. Контролюючий орган дійшов висновку про відсутність реального виконання вищевказаними підприємства господарських зобов`язань, що призвело до безпідставного відображення таких у податковому обліку позивача та заниження податкових зобов`язань.

17. Не погоджуючись з указаними податковими повідомленнями-рішеннями, уважаючи їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню, товариство звернулось до суду з цим позовом.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

18. Рівненський окружний адміністративний суд рішенням від 31.05.2022 позов задовольнив.

19. Суд першої інстанції за наслідками розгляду спору дійшов висновку про безпідставність тверджень відповідача.

20. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 13.10.22 підтримав позицію суду першої інстанції та за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.

IV. Касаційне оскарження

21. У касаційні скарзі представник відповідача, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить скасувати їх рішення, прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.

22. Як підставу касаційного оскарження відповідач указав пункт 1 частини четвертої статті 328 КС України, - застосування судами попередніх інстанцій норми матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду.

23. У відзиві на касаційну скаргу представник позивача вказує, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій винесені законно та обґрунтовано, на підставі всебічного та повного дослідження матеріалів та обставин справи, доводи ж касаційної скарги висновків цих судів не спростовують.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

24. Пункт 44.1 статті 44 Податкового кодексу України (далі - ПК України).

25. Для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, реєстрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків та зборів, ведення яких передбачено законодавством.

26. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

27. Підпункт 134.1.1. пункту 134.1. статті 134.

28. Об`єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.

29. Пункт 198.1. статті 198 ПК України

30. До податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з:

31. а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг;

32. б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);

33. в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

34. г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.

35. Абзац 1 пункту 198.2. статті 198 ПК України

36. Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

37. дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;

38. дата отримання платником податку товарів/послуг.

39. Пункт 198.3 статті 198 ПК України

40. кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.

41. Нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали в икористовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

42. Пункт 198.6 статті 198 ПК України

43. Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів (послуг), не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

44. У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

45. Стаття 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»

46. Господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

47. Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.

48. Частина перша статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»

49. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

50. Частина друга статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»

51. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

VІ. Оцінка Верховного Суду

52. Відповідно до обставин справи між сторонами виник спір щодо правомірності та обґрунтованості винесення контролюючим органом податкових повідомлень-рішень форми «P» №895217000701 від 21.09.2021, форми «P» №895317000701 від 21.09.2021, форми «В4» №895517000701 від 21.09.2021, які ґрунтуються на висновках останнього про нереальність здійснення господарських операцій між позивачем та контрагентами ТОВ «Ультратрейдінг», ТОВ «Марлін Дайв», ТОВ «Будкомлект 2006», ТОВ «Меткомтех», ТОВ «Монолейт», ТОВ «Ергософт», ТОВ «Аверс ІНК», ТОВ «Аскона ЛТД», ТОВ «Тріас консалт», ТОВ «Маст-Югаторг».

53. Правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.

54. Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені платником податку та його контрагентом на підтвердження такої операції, не відповідають дійсності, та свідчать про відсутність у сторін волевиявлення щодо реального здійснення господарської операції.

55. Наслідки для податкового обліку створює лише фактичний рух активів, що є обов`язковою умовою для формування об`єкту оподаткування податком на прибуток та податкового кредиту.

56. Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

57. При вирішенні спорів щодо правомірності формування платниками податків своїх даних податкового обліку, зокрема якщо предметом спору є достовірність первинних документів та підтвердження інших обставин реальності відображених у податковому обліку господарських операцій, суди повинні враховувати, що, обов`язок доведення відповідних обставин у спорах між особою та суб`єктом владних повноважень покладається на суб`єкта владних повноважень, якщо він заперечує проти позову.

58. У разі надання контролюючим органом доказів, які в сукупності з іншими доказами у справі свідчать, що документи, на підставі яких платник податків задекларував податковий кредит та сформував витрати, містять інформацію, що не відповідає дійсності, платник податків має спростовувати ці доводи.

59. Також платник податків при виборі контрагента та укладенні з ним договорів має керуватись і належною обачністю, оскільки від цього залежить подальше фактичне виконання таких договорів, отримання прибутку та права на отримання певних преференцій.

60. Про відсутність реального характеру відповідних операцій можуть свідчити, зокрема, наявність таких обставин: неможливість здійснення платником податку зазначених операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, нездійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності, відсутність у платника податку необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, економічної діяльності в силу відсутності управлінського або технічного персоналу, основних коштів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів, здійснення операцій з товарно-матеріальними цінностями, які не вироблялися або не могли бути вироблені в обсязі, зазначеному платником податку в документах обліку.

61. Таким чином, підставою для виникнення у платника права на податковий кредит з податку на додану вартість є факт реального здійснення операцій з придбання товарів з метою їх використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку, а також оформлення відповідних операцій належним чином складеними первинними документами, які містять достовірні відомості про їх обсяг та зміст.

62. На підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, Товариство повинно мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.

63. Задовольняючи позовні вимоги суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку про правомірність формування позивачем даних податкового обліку за результатом господарських операцій з контрагентом з огляду на те, що факт вчинення спірних операцій підтверджується належними первинними документами складеними за результатом дійсних, реально виконаних правочинів. Оцінюючи облікові документи, надані позивачем щодо цих операцій, суди визнали їх достовірними та достатніми доказами, що підтверджують як спірні операції, так і задекларовані позивачем показники податкового обліку.

64. Cуди відхилили доводи контролюючого органу про допущені позивачем порушення вимог податкового законодавства, які були виявлені під час проведення перевірки, щодо безпідставності формування даних податкового обліку за господарськими операціями, які не підтверджені належними первинними документами та проведені (оформлені) з контрагентами, які мають ознаки фіктивності та у яких відсутні необхідні умови та ресурси для проведення відповідної господарської діяльності, й дійшли висновку про достовірність задекларованих позивачем даних, а відповідно і про правомірність формування податкового кредиту з податку на додану вартість за господарськими операціями проведеними з контрагентом-постачальником, оскільки такі операції фактично відбулись та є реальними.

65. Так, судами попередніх інстанцій установлено, що між позивачем та ТОВ «Ультратрейдінг» укладено договір поставки №2019/08-11-2 від 08.11.2019, за умовами якого контрагент зобов`язався передати у власність позивачу товар, згідно з видатковими накладними. За визначеними у договорі умовами поставки, передача товару здійснюється на складі постачальника і його вивезення зі складу здійснює своїми силами покупець. По договору передбачена будь-яка законодавчо дозволена форма розрахунків; термін розрахунку - 90 банківських днів з моменту підписання видаткових накладних (а.с.24-25 том 1).

66. Постачання будівельних матеріалів в асортименті оформлено видатковими накладними на загальну суму поставки 70240280,56 грн. з ПДВ; згідно товарно-транспортних накладних перевізником і вантажоодержувачем виступала ПВКФ «Фіалка» (а.с.26-250 том 1, а.с.1-174 том 2).

67. Оприбуткування товару належним чином відображено в бухобліку позивача (а.с.176-250 том 2, а.с.1-22 том 3).

68. Розрахунки з ТОВ «Ультратрейдінг» не проводились, так як даний контрагент передав свої права новим кредиторам, а саме ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_3 за договорами про відступлення права вимоги (а.с.175 том 2).

69. ПВКФ «Фіалка» у подальшому проводила грошові розрахунки з новими кредиторами, сплачуючи грошові кошти на їхні банківські рахунки (а.с.23-27 том 3).

70. ТОВ «Ультратрейдінг» за результатами здійснених господарських операцій виписало для ПВКФ «Фіалка» податкові накладні та зареєструвало їх в Єдиному реєстрі податкових накладних, що стороною відповідача в повній мірі визнається.

71. Відповідні суми ПДВ були віднесені ПВКФ «Фіалка» до складу податкового кредиту за грудень 2019 року (загальна сума 11706713,42 грн.)

72. Обставини, щодо фактичної наявності у позивача придбаних у названого контрагента будівельних матеріалів, та їх подальшого використання у ході його господарської діяльності відповідачем не заперечуються.

73. Щодо відносин із ТОВ «Марлін Дайв» судами встановлено, що на підставі договору купівлі-продажу №74/2020 від 10.01.2020, за умовами якого цей контрагент зобов`язався передати у власність позивачу товар, згідно з видатковими накладними. За визначеними у договорі умовами поставки, передача товару здійснюється на складі покупця і за ТТН. Термін розрахунку за товар - 5 банківських днів з моменту підписання видаткових накладних на розрахунковий рахунок продавця. В той же час передбачена будь-яка інша законодавчо дозволена форма розрахунків (а.с.28 том 3).

74. Постачання арматури на суму 924104,98 грн. з ПДВ оформлено видатковою накладною №30 від 10.01.2020 (а.с.29 том 3). Якість товару підтверджена сертифікатом приймання №0080067899 (а.с.35 том 3). Перевезення товару оформлено товарно-транспортними накладними №800/1 та №800/2 від 10.01.2020, де перевізником і вантажоодержувачем виступала ПВКФ «Фіалка» (а.с.30-31 том 3).

75. Оприбуткування товару належним чином відображено в бухобліку позивача (а.с.33 том 3).

76. Розрахунки з ТОВ «Марлін Дайв» не проводились, так як даний контрагент передав свої права новому кредитору, а саме ФОП ОСОБА_2 за договором про відступлення права вимоги (а.с.32 том 3).

77. ПВКФ «Фіалка» у подальшому повністю розрахувалась з новим кредитором, сплативши грошові кошти на його банківський рахунок (а.с.34 том 3).

78. ТОВ «Марлін Дайв» за результатами здійснених господарських операцій виписало для ПВКФ «Фіалка» податкову накладну та зареєструвало її в Єдиному реєстрі податкових накладних, що стороною відповідача в повній мірі визнається.

79. Відповідні суми ПДВ були віднесені ПВКФ «Фіалка» до складу податкового кредиту за січень 2020 року ( загальна сума 154017,50 грн).

80. Обставини, щодо фактичної наявності у позивача придбаної у названого контрагента арматури, та її подальшого використання у ході його господарської діяльності, відповідачем не заперечуються.

81. Щодо ТОВ «Будкомлект 2006» судом встановлено, що на підставі договору купівлі-продажу №2019/1401-2 від 14.01.2019, за умовами якого цей контрагент зобов`язався передати у власність позивачу товар, згідно з видатковими накладними. За визначеними у договорі умовами поставки, передача товару здійснюється на складі покупця і за ТТН. Термін розрахунку за товар - 5 банківських днів з моменту підписання видаткових накладних на розрахунковий рахунок продавця. В той же час передбачена будь-яка інша законодавчо дозволена форма розрахунків (а.с.36 том 3).

82. Постачання будівельних матеріалів в асортименті оформлено видатковими накладними на загальну суму поставки 1525073,66 грн з ПДВ; згідно товарно-транспортних накладних перевізником і вантажоодержувачем виступала ПВКФ «Фіалка» (а.с.37-53 том 3). Якість товарів підтверджена сертифікатами відповідності та висновками державної санітарно-епідеміологічної експертизи з додатками (а.с.90-139 том 3).

83. Оприбуткування товару належним чином відображено в бухобліку позивача (а.с.55-86 том 3).

84. Розрахунки з ТОВ «Будкомлект 2006» не проводились, так як даний контрагент передав свої права новому кредитору, а саме ФОП ОСОБА_4 за договором про відступлення права вимоги (а.с.54 том 3).

85. При цьому, ПВКФ «Фіалка» в подальшому повністю розрахувалась з новим кредитором, сплативши грошові кошти на її банківський рахунок (а.с.87-89 том 3).

86. ТОВ «Будкомлект 2006» за результатами здійснених господарських операцій виписало для ПВКФ «Фіалка» податкові накладні та зареєструвало їх в Єдиному реєстрі податкових накладних, що стороною відповідача в повній мірі визнається.

87. Відповідні суми ПДВ були віднесені ПВКФ «Фіалка» до складу податкового кредиту за січень 2019 року (загальна сума 254178,94 грн.)

88. Обставини, щодо фактичної наявності у позивача придбаних у названого контрагента будівельних матеріалів, та їх подальшого використання у ході його господарської діяльності відповідачем не заперечуються.

89. Що стосується ТОВ «Меткомтех» судами встановлено, що на підставі договору купівлі-продажу №109-10 від 03.01.2020, за умовами якого цей контрагент зобов`язався передати у власність позивачу товар, згідно з видатковими накладними. За визначеними у договорі умовами поставки, передача товару здійснюється на складі покупця і за ТТН. Термін розрахунку за товар - 5 банківських днів з моменту підписання видаткових накладних на розрахунковий рахунок продавця. В той же час передбачена будь-яка інша законодавчо дозволена форма розрахунків (а.с.140 том 3).

90. Постачання будівельних матеріалів (арматури) оформлено видатковими накладними на загальну суму поставки 17010437,20 грн. з ПДВ; згідно товарно-транспортних накладних перевізником і вантажоодержувачем виступала ПВКФ «Фіалка» (а.с.141-180 том 3). Якість підтверджена сертифікатами відповідності, сертифікатами якості та сертифікатами приймання (а.с.188-196 том 3).

91. Оприбуткування товару належним чином відображено в бухобліку позивача (а.с.183- 185 том 3).

92. Розрахунки з ТОВ «Меткомтех» не проводились, так як даний контрагент передав свої права новим кредиторам, а саме ФОП ОСОБА_4 та ФОП ОСОБА_3 за договорами про відступлення права вимоги (а.с.181-182 том 2).

93. При цьому, ПВКФ «Фіалка» в подальшому проводила грошові розрахунки з новими кредиторами, сплачуючи грошові кошти на їхні банківські рахунки (а.с.186-187 том 3).

94. ТОВ «Меткомтех» за результатами здійснених господарських операцій виписало для ПВКФ «Фіалка» податкові накладні та зареєструвало їх в Єдиному реєстрі податкових накладних, що стороною відповідача в повній мірі визнається.

95. Відповідні суми ПДВ були віднесені ПВКФ «Фіалка» до складу податкового кредиту за січень 2020 року ( загальна сума 2835072,87 грн.)

96. Обставини, щодо фактичної наявності у позивача придбаних у названого контрагента будівельних матеріалів, та їх подальшого використання у ході його господарської діяльності відповідачем не заперечуються.

97. Операції з ТОВ «Монолейт» мали місце в січні 2020 року на підставі договору купівлі-продажу №2/2020 від 09.01.2020, за умовами якого цей контрагент зобов`язався передати у власність позивачу товар, згідно з видатковими накладними. За визначеними у договорі умовами поставки, передача товару здійснюється на складі покупця і за ТТН. Термін розрахунку за товар - 5 банківських днів з моменту підписання видаткових накладних на розрахунковий рахунок продавця. В той же час передбачена будь-яка інша законодавчо дозволена форма розрахунків (а.с.197 том 3).

98. Постачання будівельних матеріалів (арматури) оформлено видатковими накладними на загальну суму поставки 2316195,24 грн з ПДВ; згідно товарно-транспортних накладних перевізником і вантажоодержувачем виступала ПВКФ «Фіалка» (а.с.198-206 том 3). Якість підтверджена сертифікатами приймання (а.с.210-212 том 3).

99. Оприбуткування товару належним чином відображено в бухобліку позивача (а.с.208 том 3).

100. Розрахунки з ТОВ «Монолейт» не проводились, так як даний контрагент передав свої права новому кредитору, а саме ФОП ОСОБА_3 за договором про відступлення права вимоги (а.с.207 том 3).

101. При цьому, ПВКФ «Фіалка» в подальшому повністю розрахувалась з новим кредитором, сплативши грошові кошти на його банківський рахунок (а.с.209 том 3).

102. ТОВ «Монолейт» за результатами здійснених господарських операцій виписало для ПВКФ «Фіалка» податкові накладні та зареєструвало їх в Єдиному реєстрі податкових накладних, що стороною відповідача в повній мірі визнається.

103. Відповідні суми ПДВ були віднесені ПВКФ «Фіалка» до складу податкового кредиту за січень 2020 року (загальна сума 386032,54 грн)

104. Обставини, щодо фактичної наявності у позивача придбаних у названого контрагента будівельних матеріалів, та їх подальшого використання у ході його господарської діяльності відповідачем не заперечуються.

105. Господарські операції ПВКФ «Фіалка» з ТОВ «Ергософт» мали місце в грудні 2019 року на підставі договору купівлі-продажу №02/12/19 від 02.12.2019, за умовами якого даний контрагент зобов`язався передати у власність позивачу товар, згідно з видатковими накладними. За визначеними у договорі умовами поставки, передача товару здійснюється на складі покупця і за ТТН. Термін розрахунку за товар - 5 банківських днів з моменту підписання видаткових накладних на розрахунковий рахунок продавця. В той же час передбачена будь-яка інша законодавчо дозволена форма розрахунків (а.с.213 том 3).

106. Постачання будівельних матеріалів оформлено видатковими накладними на загальну суму поставки 17383610,35 грн. з ПДВ; згідно товарно-транспортних накладних перевізником і вантажоодержувачем виступала ПВКФ «Фіалка» (а.с.214-250 том 3, а.с.1-19 том 4). Якість підтверджена сертифікатами приймання, сертифікатами відповідності та висновками державної санітарно-епідеміологічної експертизи з додатками (а.с.32-82 том 4).

107. Оприбуткування товару належним чином відображено в бухобліку позивача (а.с.21-30 том 4).

108. Розрахунки з ТОВ «Ергософт» не проводились, так як даний контрагент передав свої права новому кредитору, а саме ФОП ОСОБА_4 за договором про відступлення права вимоги (а.с.20 том 4).

109. ПВКФ «Фіалка» в подальшому повністю розрахувалась з новим кредитором, сплативши грошові кошти на її банківський рахунок (а.с.31 том 4).

110. ТОВ «Ергософт» за результатами здійснених господарських операцій виписало для ПВКФ «Фіалка» податкові накладні та зареєструвало їх в Єдиному реєстрі податкових накладних, що стороною відповідача в повній мірі визнається.

111. Відповідні суми ПДВ були віднесені ПВКФ «Фіалка» до складу податкового кредиту за грудень 2019 року (загальна сума 2897268,38 грн)

112. Обставини, щодо фактичної наявності у позивача придбаних у названого контрагента будівельних матеріалів, та їх подальшого використання у ході його господарської діяльності відповідачем не заперечуються.

113. Господарські операції позивача з ТОВ «Аверс ІНК» мали місце в жовтні 2019 року на підставі договору купівлі-продажу №б/н від 01.10.2019, за умовами якого цей контрагент зобов`язався передати у власність позивачу товар, згідно з видатковими накладними. За визначеними у договорі умовами поставки, передача товару здійснюється на складі покупця і за ТТН. Термін розрахунку за товар - 5 банківських днів з моменту підписання видаткових накладних на розрахунковий рахунок продавця. В той же час передбачена будь-яка інша законодавчо дозволена форма розрахунків (а.с.83 том 4).

114. Постачання будівельних матеріалів (арматури) оформлено видатковими накладними на загальну суму поставки 7841132,88 грн з ПДВ; згідно товарно-транспортних накладних перевізником і вантажоодержувачем виступала ПВКФ «Фіалка» (а.с.84-110 том 4). Якість підтверджена сертифікатами приймання (а.с.114-123 том 4).

115. Оприбуткування товару належним чином відображено в бухобліку позивача (а.с.112 том 4).

116. Розрахунки з ТОВ «Аверс ІНК» не проводились, так як даний контрагент передав свої права новому кредитору, а саме ФОП ОСОБА_4 за договором про відступлення права вимоги (а.с.111 том 4).

117. ПВКФ «Фіалка» у подальшому проводила грошові розрахунки з новим кредитором, сплачуючи грошові кошти на її банківський рахунок (а.с.113 том 4).

118. ТОВ «Аверс ІНК» за результатами здійснених господарських операцій виписало для ПВКФ «Фіалка» податкові накладні та зареєструвало їх в Єдиному реєстрі податкових накладних, що визнається контролюючим органом.

119. Відповідні суми ПДВ були віднесені ПВКФ «Фіалка» до складу податкового кредиту за жовтень 2019 року (загальна сума 1306855,48 грн.)

120. Обставини щодо фактичної наявності у позивача придбаних у названого контрагента будівельних матеріалів, та їх подальшого використання у ході його господарської діяльності відповідачем не заперечуються.

121. Господарські операції позивача з ТОВ «Аскона ЛТД» мали місце в грудні 2019 року на підставі договору поставки №19/1225 від 25.12.2019, за умовами якого даний контрагент зобов`язався поставляти та передати у власність позивачу будівельні матеріали та інші товари господарського призначення. За визначеними у договорі умовами поставки, доставка продукції здійснюється транспортом покупця. Термін розрахунку за товар 90 днів з моменту поставки на розрахунковий рахунок продавця. В той же час передбачена будь-яка інша законодавчо дозволена форма розрахунків (а.с.124-125 том 4).

122. Постачання будівельних матеріалів (ламінованої підлоги та вінілових шпалер) оформлено видатковими накладними на загальну суму поставки 703380,29 грн. з ПДВ; згідно товарно-транспортних накладних перевізником і вантажоодержувачем виступала ПВКФ «Фіалка» (а.с.126-131 том 4). Якість підтверджена сертифікатом відповідності та висновком державної санітарно-епідеміологічної експертизи (а.с.135-136 том 4).

123. Оприбуткування товару належним чином відображено в бухобліку позивача (а.с.133 том 4).

124. Розрахунки з ТОВ «Аскона ЛТД» не проводились, так як даний контрагент передав свої права новому кредитору, а саме ФОП ОСОБА_2 за договором про відступлення права вимоги (а.с.132 том 4).

125. ПВКФ «Фіалка» в подальшому повністю розрахувалась з новим кредитором, сплативши грошові кошти на його банківський рахунок (а.с.134 том 4).

126. ТОВ «Аскона ЛТД» за результатами здійснених господарських операцій виписало для ПВКФ «Фіалка» податкові накладні та зареєструвало їх в Єдиному реєстрі податкових накладних, що не заперечується контролюючим органом.

127. Відповідні суми ПДВ були віднесені ПВКФ «Фіалка» до складу податкового кредиту за грудень 2019 року (загальна сума 117230,05 грн)

128. Обставини, щодо фактичної наявності у позивача придбаних у названого контрагента будівельних матеріалів, та їх подальшого використання у ході його господарської діяльності відповідачем не заперечуються.

129. Господарські операції позивача з ТОВ «Тріас консалт» мали місце в листопаді 2019 року на підставі договору поставки №041102 від 04.11.2019, за умовами якого даний контрагент зобов`язався поставляти та передати у власність позивачу товари. За визначеними у договорі умовами поставки, доставка продукції здійснюється транспортом покупця. Термін розрахунку за товар 30 днів з моменту поставки на розрахунковий рахунок продавця (а.с.137-138 том 4).

130. Постачання будівельних матеріалів (змішувачів, шлангів) оформлено видатковими накладними на загальну суму поставки 591681,60 грн. з ПДВ; згідно товарно-транспортних накладних перевізником і вантажоодержувачем виступала ПВКФ «Фіалка» (а.с.139-147 том 4). Якість підтверджена сертифікатом відповідності та висновком державної санітарно-епідеміологічної експертизи (а.с.152-161 том 4).

131. Оприбуткування товару належним чином відображено в бухобліку позивача (а.с.149 том 4).

132. Розрахунки з ТОВ «Тріас консалт» не проводились, так як даний контрагент передав свої права новому кредитору, а саме ФОП ОСОБА_3 за договором про відступлення права вимоги (а.с.148 том 4).

133. ПВКФ «Фіалка» в подальшому повністю розрахувалась з новим кредитором, сплативши грошові кошти на його банківський рахунок (а.с.150 том 4).

134. ТОВ «Тріас консалт» за результатами здійснених господарських операцій виписало для ПВКФ «Фіалка» податкові накладні та зареєструвало їх в Єдиному реєстрі податкових накладних, що визнано відповідачем.

135. Відповідні суми ПДВ були віднесені ПВКФ «Фіалка» до складу податкового кредиту за листопад 2019 року (загальна сума 98613,60 грн).

136. Обставини, щодо фактичної наявності у позивача придбаних у названого контрагента будівельних матеріалів, та їх подальшого використання у ході його господарської діяльності відповідачем не заперечуються.

137. Господарські операції позивача з ТОВ «Маст-Югаторг» мали місце в січні 2020 року на підставі договору купівлі-продажу №814/2020 від 10.01.2020, за умовами якого даний контрагент зобов`язався передати у власність позивачу товари. За визначеними у договорі умовами поставки, доставка продукції здійснюється транспортом покупця. Термін розрахунку за товар 5 банківських днів з моменту поставки на розрахунковий рахунок продавця. В той же час передбачена будь-яка інша законодавчо дозволена форма розрахунків (а.с.162 том 4).

138. Постачання арматури на суму 322700,00 грн. з ПДВ оформлено видатковою накладною №14 від 10.01.2020 (а.с.163 том 4). Якість товару підтверджена сертифікатом приймання (а.с.168-169 том 4). Перевезення товару оформлено товарно-транспортною накладною №801 від 10.01.2020, де перевізником і вантажоодержувачем виступала ПВКФ «Фіалка» (а.с.164 том 4).

139. Оприбуткування товару належним чином відображено в бухобліку позивача (а.с.166 том 4).

140. Розрахунки з ТОВ «Маст-Югаторг» не проводились, так як даний контрагент передав свої права новому кредитору, а саме ФОП ОСОБА_5 за договором про відступлення права вимоги (а.с.165 том 4).

141. ПВКФ «Фіалка» в подальшому повністю розрахувалась з новим кредитором, сплативши грошові кошти на її банківський рахунок (а.с.167 том 4).

142. ТОВ «Маст-Югаторг» за результатами здійснених господарських операцій виписало для ПВКФ «Фіалка» податкову накладну та зареєструвало її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

143. Відповідні суми ПДВ були віднесені ПВКФ «Фіалка» до складу податкового кредиту за січень 2020 року (загальна сума 53783,33 грн).

144. Обставини, щодо фактичної наявності у позивача придбаних у названого контрагента будівельних матеріалів, та їх подальшого використання у ході його господарської діяльності відповідачем не заперечуються.

145. До матеріалів справи також долучено: інформацію з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, якою підтверджено, що ТОВ «Ультратрейдінг», ТОВ «Марлін Дайв», ТОВ «Будкомлект 2006», ТОВ «Меткомтех», ТОВ «Монолейт», ТОВ «Ергософт», ТОВ «Аверс ІНК», ТОВ «Аскона ЛТД», ТОВ «Тріас консалт», ТОВ «Маст-Югаторг» були та є зареєстрованими суб`єктами господарювання (а.с.170-179 том 4), запити до даних контрагентів на предмет підтвердження фактів здійснення відповідних господарських операцій з поставки для ПВКФ «Фіалка» ТМЦ з доказами їх надіслання на їх юридичну адресу цінними листами з описами вкладень (а.с.180-199 том 4), копії сертифікатів та паспортів якості, отриманих від вказаних контрагентів (а.с.242-250 том 4, а.с.1-226 том 5) та копії відповідей від уповноважених осіб зазначених контрагентів з підтвердженням фактів поставок для ПВКФ «Фіалка» ТМЦ, разом з копіями поштових конвертів, в яких такі відповіді надійшли (а.с.201 том 4 копія нотаріально посвідченої заяви директора ТОВ «Ультратейдінг», а.с.205-206, 209-210, 213-214, 217-218, 221-222 том 7, а.с.40-41, 44-45, 47-48 том 8).

146. У відповідності до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010, податкові накладні від постачальників були прийняті та зареєстровані податковим органом, а також включені ПВКФ «Фіалка» до податкових декларацій з ПДВ за відповідні періоди, які були прийняті податковим органом без заперечень.

147. Отже, суди першої та апеляційної інстанцій установили, що наявні в справі господарські договори та складені на їх виконання первинні бухгалтерські та податкові документи відповідають вимогам бухгалтерського і податкового законодавства та є належними і допустимими доказами по справі, дійсність і достовірність яких не була спростована відповідачем.

148. Дані докази повністю підтверджують фактичність здійснення господарських операцій позивача з його контрагентами та правомірність відображення ним цих операцій у податковому обліку за вказані звітні періоди, спростовують висновки перевірки про заниження податку на додану вартість.

149. Верховний Суд у постановах від 11.11.2020 №320/1147/19, від 24.11.2020 №813/3034/15 зробив висновок щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, відповідно до якого норми податкового законодавства не ставлять у залежність достовірність даних податкового обліку платника податків від дотримання податкової дисципліни його контрагентами, якщо цей платник (покупець) мав реальні витрати у зв`язку з придбанням товарів (робіт, послуг), призначених для використання у його господарській діяльності. Порушення певними постачальниками товару (робіт, послуг) у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону щодо формування податкового кредиту, тому платник податків (покупець товарів (робіт, послуг) не повинен зазнавати негативних наслідків, зокрема у вигляді позбавлення права на формування витрат та податкового кредиту, за можливу неправомірну діяльність його контрагента за умови, якщо судом не встановлено фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо такої поведінки контрагента та злагодженість дій між ними.

150. Відповідачем не наведено обставин та доказів, які б свідчили про штучний характер господарських операцій, невідповідність господарських операцій цілям та завданням статутної діяльності позивача, збитковості здійснених операцій, або інших обставин, які б окремо або в сукупності могли б свідчити про фіктивність вчинених операцій, а також про те, що вчинення зазначених операцій не було обумовлено розумними економічними причинами (цілями ділового характеру), а дії позивача та його контрагентів були спрямовані на отримання необґрунтованої податкової вигоди. Разом з тим, судом встановлено рух активів (товару) по ланцюгу від постачальника до покупця, встановлено зв`язок між фактом придбання товару і господарською діяльністю позивача.

151. Крім того, згідно з практикою Верховного Суду зі спорів щодо оскарження рішень податкових органів з оцінки питань щодо відсутності у контрагентів позивача матеріальних та трудових ресурсів, наявності або відсутності окремих документів, а також недоліки в їх оформленні, відсутності ТТН, порушення податкової дисципліни по ланцюгу постачання, які не можуть бути безумовною підставою для висновку про нереальність господарських операцій та для позбавлення суб`єкта господарювання податкового кредиту.

152. Так, висновком Верховного Суду, викладеному у постановах по справам №826/7704/16 від 19.06.2018, №2а/1770/3360/12 від 30.01.2018 критична оцінка надана посиланню контролюючих органів на відсутність у контрагентів позивача власних чи орендованих основних фондів, кваліфікованих фахівців для здійснення діяльності, оскільки сама по собі наявність або відсутність у контрагентів основних фондів, певної кількості персоналу, не можуть являтися вичерпними ознаками неправомірності вчиненої господарської операції, якщо з інших даних вбачається фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків, у зв`язку з його господарською діяльністю. Укладення договору не є єдиним способом залучення фізичних осіб до вчинення необхідних дій в процесі виконання поставки; податкове законодавство не ставить право платника на податковий кредит в залежності від того, за рахунок яких ресурсів (власних або залучених) здійснюється поставка товарів (робіт, послуг) постачальником. При цьому залучення працівників є можливим за договорами цивільно-правового характеру, аутсорсингу та аутстафінгу (оренда персоналу).

153. Щодо висновків контролюючого органу про безоплатне отримання ТМЦ суди встановили, що отримання та оприбуткування позивачем придбаних у ТОВ «Ультратрейдінг», ТОВ «Марлін Дайв», ТОВ «Будкомлект 2006», ТОВ «Меткомтех», ТОВ «Монолейт», ТОВ «Ергософт», ТОВ «Аверс ІНК», ТОВ «Аскона ЛТД», ТОВ «Тріас консалт», ТОВ «Маст-Югаторг» ТМЦ підтверджується даними бухгалтерського обліку і первинними документами.

154. Наявність у позивача таких ТМЦ (будівельних матеріалів) та факт їх використання у власній господарській діяльності відповідач визнає. Більш того, відповідач визначив справедливу вартість безоплатно отриманих позивачем активів на рівні 99048830 грн, тобто такою, що дорівнює тій вартості, за якою позивач їх придбав у ТОВ «Ультратрейдінг», ТОВ «Марлін Дайв», ТОВ «Будкомлект 2006», ТОВ «Меткомтех», ТОВ «Монолейт», ТОВ «Ергософт», ТОВ «Аверс ІНК», ТОВ «Аскона ЛТД», ТОВ «Тріас консалт», ТОВ «Маст-Югаторг» на платній, а не на безоплатній основі.

155. Відповідач до матеріалів справи не долучив жодного належного і допустимого письмового доказу, який би підтверджував його висновки про нереальність та про нікчемність операцій купівлі-продажу ПВКФ «Фіалка» будівельних матеріалів у ТОВ «Ультратрейдінг», ТОВ «Марлін Дайв», ТОВ «Будкомлект 2006», ТОВ «Меткомтех», ТОВ «Монолейт», ТОВ «Ергософт», ТОВ «Аверс ІНК», ТОВ «Аскона ЛТД», ТОВ «Тріас консалт», ТОВ «Маст-Югаторг».

156. Ставлячи під сумнів господарські операції позивача з придбання ТМЦ у ТОВ «Ультратрейдінг», ТОВ «Марлін Дайв», ТОВ «Будкомлект 2006», ТОВ «Меткомтех», ТОВ «Монолейт», ТОВ «Ергософт», ТОВ «Аверс ІНК», ТОВ «Аскона ЛТД», ТОВ «Тріас консалт», ТОВ «Маст-Югаторг», відповідач не вжив заходів щодо отримання інформації від вказаних контрагентів щодо документального підтвердження походження ТМЦ за вказаними операціями, обмежившись лише загальною інформацією, що міститься в базах даних ДПС.

157. Колегія суддів уважає необґрунтованими посилання скаржника на податкову інформацію, що наявна в інформаційно-аналітичних базах відносно контрагента суб`єкта господарювання, а також податкову інформацію надану іншими контролюючими органами, оскільки остання носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні процесуального Закону.

158. Згідно з правовою позицією викладеною Верховним Судом у постановах від 26.06.2018 у справі №К/9901/27855/18, від 19.06.2018 у справі №К/9901/3749/18, від 27.03.2018 у справі № 816/809/17, про те, що: збирання податкової інформації є етапом контрольно-перевірочної роботи та не передбачає здійснення контролюючим органом оцінки дотримання платником вимог податкового законодавства та аналізу змісту та характеру правовідносин, що стали підставою для формування даних податкового обліку платника, оскільки питання правильності відображення платником в обліку проведених господарських операцій досліджуються контролюючим органом при проведенні податкової перевірки платника з дослідженням фінансово-господарських документів, пов`язаних з нарахуванням і сплатою податку. Записи у інформаційних базах контролюючого органу до первинних або інших документів, які зафіксовані в бухгалтерському та податковому обліку платника податків, не відносяться, відповідно, сама по собі така інформація не є належним доказом по справі.

159. Таким чином, колегія суддів зауважує, що інформація про контрагентів позивача з автоматизованих інформаційних систем органів ДФС може бути підставою для висновків щодо реальності господарських операцій лише в сукупності з іншими доказами, що підтверджують неможливість конкретного контрагента приймати участь у здійсненні конкретної господарської операції, що в даному випадку відсутнє.

160. Що стосується наявності кримінальних проваджень варто вказати, що належними доказами можуть бути лише встановлені вироком суду обставини, у тому числі щодо причетності або обізнаності позивача у цьому.

161. Доказів, які б свідчили про наявність такого, що набрав законної сили вироку суду відносно позивача та/або контрагента, який би набрав законної сили, під час розгляду справи, контролюючим органом не надано.

162. Колегія суддів звертає увагу, що Велика Палата Верховного Суду у постанові від 07.07.2022 по справі №160/3364/19 висловила правову позицію, відповідно до якої вирок щодо посадової особи контрагента за статтею 205 КК України, а також ухвала про звільнення особи від кримінальної відповідальності за цією статтею КК України у зв`язку із закінченням строків давності не можуть створювати преюдицію для адміністративного суду, якщо тільки суд кримінальної юрисдикції не встановив конкретні обставини щодо дій чи бездіяльності позивача. Такі вирок чи ухвала суду за результатами розгляду кримінального провадження мають оцінюватися адміністративним судом разом з наданими первинними документами та обставинами щодо наявності первинних документів, правильності їх оформлення, можливості виконання (здійснення) спірних господарських операцій, їх зв`язку з господарською діяльністю позивача та можливого використання придбаного товару (робіт, послуг) у подальшій діяльності.

163. За умови невстановлення компетентним органом наявності замкнутої схеми руху коштів, яка б могла свідчити про узгодженість дій позивача та його контрагентів для одержання позивачем незаконної податкової вигоди, останній не може зазнавати негативних наслідків внаслідок діянь інших осіб, що перебувають поза межами його впливу.

164. Надаючи оцінку доводам відповідача про анульовані свідоцтва контрагентів суди встановили, що господарські операції між позивачем та ТОВ «Ультратрейдінг» мали місце в грудні 2019 року, а рішення про включення ТОВ «Ультратрейдінг» до переліку ризикових платників прийняте лише в квітні 2020 року, свідоцтво платника ПДВ анульовано 26.02.2021, а остання податкова звітність з ПДВ подана ТОВ «Ультратрейдінг» за березень 2020 року.

165. Господарські операції між позивачем та ТОВ «Монолейт» мали місце в січні 2020 року, а рішення про відповідність ТОВ «Монолейт» критеріям ризиковості платника податку прийнято в лютому 2020 року; реєстрація платника ПДВ скасована 21.04.2021, а остання податкова звітність з ПДВ подана за квітень 2020 року.

166. Господарські операції між позивачем та ТОВ «Ергософт» мали місце в грудні 2019 року, а рішення про відповідність ТОВ «Ергософт» критеріям ризиковості платника податку прийнято лише в липні 2020 року, остання ж податкова звітність з ПДВ подана за вересень 2020 року.

167. Господарські операції між позивачем та ТОВ «Аверс ІНК» мали місце в жовтні 2019 року, а рішення про відповідність ТОВ «Аверс ІНК» критеріям ризиковості платника податку прийнято в лютому 2020 року, а в березні 2021 року контролюючим органом прийнято рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

168. Господарські операції між позивачем та ТОВ «Аскона ЛТД» мали місце в грудні 2019 року, а свідоцтво платника ПДВ анульовано лише в березні 2021 року.

169. Господарські операції між позивачем та ТОВ «Тріас консалт» мали місце в листопаді 2019 року, а рішення про відповідність ТОВ «Тріас консалт» критеріям ризиковості прийнято лише в липні 2020 року.

170. Господарські операції між позивачем та ТОВ «Маст-Югаторг» мали місце в січні 2020 року, а рішення про відповідність ТОВ «Маст-Югаторг» критеріям ризиковості платника податку прийнято в квітні 2020 року, дата анулювання свідоцтва ПДВ - 19.05.2021.

171. Стосовно ТОВ «Марлін Дайв», ТОВ «Будкомлект 2006» та ТОВ «Меткомтех» відсутні рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку та/або про анулювання свідоцтва платника ПДВ.

172. Тобто, суди встановили, що на момент здійснення господарських операцій свідоства вказаних контрагентів не були анульовані.

173. Щодо інформації, наведеної у акті перевірки відносно ланцюга поставки товарів колегія суддів враховує позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 24.10.2019 по справі №820/7293/13-а, відповідно до якої правовідносини контрагентів із третіми особами у ланцюгах постачання, з якими позивач не вступав у господарські відносини, на які посилається відповідач, самі по собі, за відсутності інших об`єктивних та підтверджених даних про порушення позивачем податкового законодавства, не можуть свідчити про нереальність господарських взаємовідносин, які є предметом дослідження у цій справі.

174. Крім того, законодавством України на сторону цивільно-правової угоди, яка є платником податків, не покладений обов`язок здійснювати контроль за дотриманням постачальником вимог законодавства щодо здійснення господарської діяльності, подання звітності, сплати податків до бюджету і в подальшому за можливі дії порушника. Не передбачено ні право, ні зобов`язання будь-якої із сторін правочину здійснювати контроль щодо показників податкової звітності однієї сторони правочину над показниками податкової звітності, що подана іншою стороною правочину. При цьому відповідно до законодавства кожний платник податків несе самостійну відповідальність за порушення правил ведення податкового обліку, яка стосується кожного окремого платника податків і не може автоматично поширюватися на інших осіб, у тому числі на його контрагентів.

175. За таких обставин та правового регулювання колегія суддів підтримує висновки судів попередніх інстанцій про безпідставність донарахування позивачу грошового зобов`язання з ПДВ в розмірі 20238521 грн - податкового зобов`язання та 5059630,25 грн - штрафу за податковим повідомленням-рішенням №895317000701 від 21.09.2021.

176. Щодо доводів відповідача про завищення собівартості внаслідок обсягу заробітної плати контролюючий орган вказує, що ПВКФ «Фіалка» було необгрунтовано завищено собівартість виробленої продукції (наданих послуг), які сформовані за участі субпідрядника ТОВ «Укрбудреммонтаж інжиніринг». В акті перевірки вказується про виявлення фактів отримання від ТОВ «Укрбудреммонтаж інжиніринг» за період з 2019 р. по 1 кв. 2021 р. послуг будівельного підряду. При цьому, згідно представлених актів приймання виконаних будівельних робіт (КБ2) витрати такого підрядника на оплату праці складають 16 659 778,66 грн. Проте, за даними форми звітності 1-ДФ ТОВ «Укрбудреммонтаж інжиніринг» за 4 кв. 2020 р. виплатило заробітної плати для працівників лише в розмірі 679 762,40 грн. Що призвело до завищення ПВКФ «Фіалка» собівартості реалізованої продукції/послуг (що попередньо придбані у ТОВ «Укрбудреммонтаж інжиніринг») за 4 кв. 2020 р. на суму 15 980 016,66 грн. та заниження фінансового результату до оподаткування на вказану суму (завищено витрати).

177. Разом з тим, актом перевірки жодним чином не заперечується, ні факту отримання ПВКФ «Фіалка» від ТОВ «Укрбудреммонтаж інжиніринг» послуг будівельного підряду в тому об`ємі, який зафіксований згідно представлених до перевірки актів приймання виконаних будівельних робіт (КБ2), ні факту повного розрахунку ПВКФ «Фіалка» за надані послуги з ТОВ «Укрбудреммонтаж інжиніринг», ні факту подальшої реалізації таких послуг за договорами генерального будівельного підряду для кінцевого замовника - органів місцевого самоврядування та інших державних органів чи установ у порядку передбаченому Законом України «Про публічні закупівлі».

178. Суди попередніх інстанцій встановили, що відповідно до типових форм актів №КБ-2в та довідки №КБ-3 виконання будівельних робіт ПВКФ «Фіалка» прийняло у четвертому кварталі 2020 року, тоді як фактично ці роботи були розпочаті ТОВ «Укрбудреммонтаж інжиніринг» ще в четвертому кварталі 2018 року, та проводилися в продовж 2019 та 2020 років (більшість договорів субпідряду укладено саме у 2018 та 2019 роках).

179. Відтак, складаючи у четвертому кварталі 2020 року акти приймання виконаних будівельних робіт (КБ2), відповідач зафіксував лише факт завершення процедури перевірки таких робіт та їх прийняття саме у четвертому кварталі 2020 року, і вказане жодним чином не свідчить, що такі роботи безпосередньо виконувались таким субпірядником лише у четвертому кварталі 2020 року, а не впродовж більш ширшого періоду часу.

180. Для перевірки достовірності внесених ТОВ «Укрбудреммонтаж інжиніринг» даних до типових форм актів №КБ-2в, відповідач мав використати інформацію про виплачену заробітну плату та інші доходи для працівників не лише за 2020 рік, а за більш ширший період, починаючи з 4 кварталу 2018 року та закінчуючи 4 кварталом 2020 року, що ревізорами зроблено не було.

181. Зафіксована відповідачем сума доходу, нарахованого (сплаченого) за 2020 рік ТОВ «Укрбудреммонтаж Інжиніринг» на користь платників податків - фізичних осіб 679762 грн не підтверджена, тоді як копії податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і утриманого з них податку (форма 1ДФ) ТОВ «Укрбудреммонтаж Інжиніринг» (а.с.223-224 том 7) свідчать про виплату значно більших сум доходів на користь фізичних осіб, зокрема і у 2020 році (а.с.16-32 том 8), та про виплати сум доходів впродовж 2018-2019 років (а.с.225-250 том 7, а.с.1- 15 том 8).

182. Отже, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку щодо безпідставності доводів відповідача про завищення позивачем собівартості виробленої за участі субпідрядника ТОВ «Укрбудреммонтаж інжиніринг» продукції (наданих послуг) на 15980016,66 грн та, як наслідок, скасування податкових повідомлень-рішень №895217000701 та №895317000701 від 21.09.2021 у відповідних частинах.

183. Окрім зазначеного підставою для прийняття спірних податкових повідомлень-рішень стали висновки контролюючого органу про заниження ПВКФ «Фіалка» зобов`язань з ПДВ, внаслідок недостачі ТМЦ на суму 11 779 099,09 грн, які зберігаються на складі ТОВ «Сарненський асфальтобетонний завод».

184. У зв`язку з наведеним під час перевірки, 06.07.2021, ревізорами було висунуто вимогу про необхідність інвентаризації складських запасів, що обліковуються у ПВКФ «Фіалка» (а.с.202 том 4).

185. Цього ж дня, 06.07.2021 ПВКФ «Фіалка» видано накази про проведення інвентаризації та про створення постійно діючої інвентаризаційної комісії (а.с.7-8 том 6), про що повідомлено перевіряючих (а.с.203-206 том 4, а.с.178 том 7).

186. Позивач повідомляв відповідача, що частина ТМЦ перебуває на зберіганні у ТОВ «Сарненський асфальтобетонний завод» на підставі договору зберігання №1/04 від 01.2021 з додатком - переліком майна, що передано на зберігання (а.с.213-223 том 4), у зв`язку із чим позивач до заперечень на акт перевірки долучив інвентаризаційний опис складських залишків у ТОВ «Сарненський асфальтобетонний завод», що складений за участі уповноважених працівників ПВКФ «Фіалка» (інвентаризаційної комісії) і яким жодної нестачі під час відповідального зберігання не виявлено (а.с.238-241 том 4).

187. Отже, Верховний Суд підтримує висновки судів першої та апеляційної інстанцій про те, що твердження податкового органу про недостачу у позивача ТМЦ, які обліковуються на рах. 281 «Товари на складі» вартістю 11779099,09 грн, є безпідставними, а податкові повідомлення-рішення №895517000701 від 21.09.2021 вцілому, а №895317000701 від 21.09.2021 у відповідній частині, підлягають скасуванню.

188. Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судами фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваних судових рішень, суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права, які могли б бути підставою для скасування судових рішень, а тому касаційну скаргу відповідача слід залишити без задоволення.

189. Колегія суддів уважає безпідставними посилання скаржника на висновки Верховного Суду, які на його думку, не були враховані судами попередніх інстанцій при ухваленні судових рішень, скільки вони здійснені за різних фактичних обставин, з урахуванням повноти, належності, достатності доказів, наданих учасниками справи та зібраних судами у кожній конкретній справі в підтвердження складу податкових правопорушень.

190. Таким чином, зважаючи на приписи статті 350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

VII. Судові витрати

191. З огляду на результат касаційного розгляду судові витрати розподілу не підлягають.

192. Повний текст постанови виготовлений 18 жовтня 2023 року.

Керуючись статтями 3, 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, суд

п о с т а н о в и в:

1. Касаційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області залишити без задоволення.

2. Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 31 травня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 жовтня 2022 року - залишити без змін.

3. На підставі частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України складення рішення у повному обсязі відкласти на строк - до 5 днів.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не може бути оскаржена.

Головуючий О.О. Шишов

Судді І.В. Дашутін

М.М. Яковенко

Дата ухвалення рішення16.10.2023
Оприлюднено20.10.2023
Номер документу114303025
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/15189/21

Постанова від 16.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 16.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 12.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 06.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 22.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 13.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 07.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 04.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 28.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 28.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні