Рішення
від 09.10.2023 по справі 914/1845/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09.10.2023 Справа № 914/1845/23

Суддя Господарського суду Львівської області Мазовіта А.Б., при секретарі Прокопів І.І., розглянувши матеріали справи

за позовом: Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Львівська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Київ;

до відповідача: Приватного підприємства «Компанія ГРІН-ТЕХ», с.Великі Глібовичі, Львівська область;

про: стягнення 20 695,80 грн

Представники сторін:

від позивача: не з`явився;

від відповідача: не з`явився.

Обставини розгляду справи.

Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Львівська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Київ звернулося до Господарського суду Львівської області із позовною заявою до Приватного підприємства «Компанія ГРІН-ТЕХ», с.Великі Глібовичі, Львівська область про стягнення 20 695,80 грн.

Ухвалою Господарського суду Львівської області від 14.06.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, судове засідання призначено на 10.07.2023.

Хід розгляду справи викладено в наявних в матеріалах справи ухвалах суду та протоколах судового засідання.

14.09.2023 через канцелярію суду відповідачем подано письмові пояснення по справі №914/1845/23.

В судове засідання 09.10.2023 представники сторін не з`явились.

Заяви про відвід суду не поступали.

Суть спору та правова позиція учасників справи.

Позиція позивача.

Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на те, що 07.12.2022 року на станцію Рогатин для відповідача прибуло під вивантаження 30 вагонів, завантажених вантажем «щебінь гранітний». Однак, частина вагонів була затримана на станції Рогатин з вини відповідача через зайнятий фронт вивантаження, у зв`язку з чим позивачем були складені акти загальної форми та нарахований збір за зберігання вантажів. Всупереч вимогам договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом, відповідачем не сплачено кошти за надані залізницею послуги за зберігання вантажів, внаслідок чого у відповідача виникла заборгованість у загальному розмірі 20 695,80 грн.

Позиція відповідача.

Щодо позовних вимог відповідач заперечив, подав письмові пояснення по справі, зазначив, що сумарний термін опрацювання затриманих вагонів не перевищував 24-х годин (21 година 10 хвилин), відповідно, станція не виставляла накопичувальну картку про збір за зберігання вантажів. Відповідач зазначив, що позивач керується часом 01 год.05 хв. 12.12.2022 це час, коли на станцію прибув тепловоз та забрав порожні вагони зі станції, та вважає, що вантажні операції відбувались 25 годин. Однак, на цей момент затримані вагони були порожні та простоювали на станції 3 години 50 хвилин, починаючи з 21 год.15 хв. 11.12.2022р, про що свідчить письмове звернення менеджера відповідача ОСОБА_1 , що було підписано черговим по станції Скробачем П. та завірено штемпелем залізничної станції Рогатин. Відповідач вважає безпідставною вимогу позивача про стягнення на користь позивача збору у розмірі 20 695,80 грн за зберігання вантажу, просить суд в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані суду докази, суд встановив наступне.

Приватне підприємство «Компанія ГРІН-ТЕХ» (замовник, відповідач у справі) приєдналося до публічного Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (далі - Договір) Акціонерного товариства «Українська залізниця» (перевізник, позивач у справі).

Факт укладення Договору засвідчується наступними електронними документами: Заявою про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40503556/2020-003 від 19.03.2020, підписаною електронним цифровим підписом Замовника, та Повідомленням про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №99-40503556/2020-003 від 20.03.2020, в якому повідомляється про укладення Договору та присвоєні коди Замовника, як відправника / одержувача: 8370, як платника: 8210233.

Згідно з п.1.1 Договору, його предметом є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі послуги) і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні Договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування власним вагоном перевізника не є орендною платою.

Пунктом 1.5 Договору передбачено, що договір є публічним договором, за яким Перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

07.12.2022 року зі станції Клесів на станцію Рогатин по накладній №36536241 для вантажоодержувача ПП «Грін-Тех» було відправлено 30 вагонів, а саме: №№56122054, 61012472, 60462231, 55421549, 56810690, 56170426, 62257746, 62315221, 59727065, 55339246, 53603056, 63486179, 63783542, 62313945, 56426620, 52366028, 52367125, 54040431, 54780549, 56124720, 56443310, 56558562, 58916750, 60026721, 60028941, 60364718, 62523410, 63485510, 63812358, 64021751 з вантажем «щебінь гранітний».

09.12.2022 року о 15год 40хв на станцію Рогатин по накладній №36536241 прибули вагони №№56122054, 61012472, 60462231, 55421549, 56810690, 56170426, 62257746, 62315221, 59727065, 55339246, 53603056, 63486179, 63783542, 62313945, 56426620.

Вагони №№52366028, 52367125, 54040431, 54780549, 56124720, 56443310, 56558562, 58916750, 60026721, 60028941, 60364718, 62523410, 63485510, 63812358, 64021751 були відчеплені на шляху слідування з метою зменшення ваги поїзда. Одержувача повідомлено про прибуття вагонів на станцію 09.12.2022 в 15:45 (графа 49 накладної).

Вагони №№52366028, 52367125, 54040431, 54780549, 56124720, 56443310, 56558562, 58916750, 60026721, 60028941, 60364718, 62523410, 63485510, 63812358, 64021751 прибули на станцію Рогатин 09.12.2022 о 22 год.40 хв. по досильній накладній №38146239.

В зв`язку із зайнятістю фронтів вивантаження (місць загального користування) іншими вагонами, які прибули для ПП «Грін-Тех», вагони, що прибули на станцію по досильній накладній №38146239, були затримані на станційних коліях 09.12.2022 о 22год.45хв. в очікуванні звільнення вантажного фронту, про що складено акт загальної форми ГУ-23 №931 від 10.12.2022.

Після звільнення вантажного фронту 10.12.2022 о 13год.40хв. складено акт загальної форми ГУ-23 №932 про закінчення затримки вказаних вагонів з вини вантажовласника.

Також, через відсутність на станції Рогатин локомотива, вагони не подавалися під вивантаження з вини залізниці з 10.12.2022 13год.40хв. (акт №933 від 10.12.2022) до 11.12.2022 15год.00хв. (акт №934 від 11.12.2022).

11.12.2022 о 15год.00хв. вагони №№52366028, 52367125, 54040431, 54780549, 56124720, 56443310, 56558562, 58916750, 60026721, 60028941, 60364718, 62523410, 63485510, 63812358, 64021751 подано під вивантаження на місця загального користування, що зафіксовано пам`яткою про подавання вагонів №17.

12.12.2022 о 01год.05хв. представником ПП «Грін-Тех» Дяківим Володимиром, який діє на підставі доручення №10 від 02.10.2022 року, надано повідомлення №16 про закінчення вантажних операцій з вагонами №№54780549, 60364718, 62523410, 52366028, 60028947, 54040431, 64021751, 63812358, 58916750, 52367125, 56443310, 63485510, вагони забрано з місця вивантаження, що засвідчено пам`яткою про забирання вагонів №16.

Вищезазначені акти загальної форми, пам`ятка про подавання вагонів №17, повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами №16 та пам`ятка про забирання вагонів №16 підписані повноважним представником вантажовласника без зауважень.

Сумарно час перебування вантажу на станції Рогатин становив 25 годин: 14год.55хв. в очікуванні звільнення фронтів вивантаження (Акт №931, Акт №932) та 10год.05хв. під вивантаженням (пам`ятка №17, пам`ятка №16).

Оскільки, вантаж не вивезено зі станції з вини вантажоодержувача протягом терміну безоплатного зберігання, відповідачу нараховано збір за зберігання вантажів у вагонах в сумі 17246,50 грн (без ПДВ), який включено в накопичувальну картку №01030048. Дана накопичувальна картка була підписана директором ПП «Грін-Тех» із запереченням наступного змісту: «ПП Компанія «Грін-Тех» заперечує збір за зберігання вантажів у розмірі 17246,50 грн, так як дані 12 піввагонів були вивантажені та забрані залізницею на протязі 10 год 5хв, про що свідчать пам`ятка №17 про подавання вагонів від 11.12.2022 та пам`ятка № 16 на забирання вагонів від 12.12.2022».

Крім цього, відомість плати за користування вагонами №12120008, яка підтверджує загальний час перебування вагонів №№54780549, 60364718, 62523410, 52366028, 60028947, 54040431, 64021751, 63812358, 58916750, 52367125, 56443310, 63485510 на місцях загального користування станції Рогатин з вини вантажовласника протягом 25год.00хв., також підписана без заперечень та кошти стягнено.

05.05.2023 на адресу ПП «Грін-Тех» була направлена претензія №7-П/2023 про стягнення заборгованості на суму 20 695,80 грн з ПДВ, яка залишена відповідачем без розгляду.

При прийнятті рішення суд виходив з наступного.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Згідно зі ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Частиною 1 статті 626 ЦК України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно зі ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

За приписами ч. 1 ст. 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Згідно із частиною 1 статті 903 цього Кодексу, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, 07.12.2022 року зі станції Клесів на станцію Рогатин по накладній №36536241 для вантажоодержувача ПП «Грін-Тех» було відправлено 30 вагонів: №№56122054, 61012472, 60462231, 55421549, 56810690, 56170426, 62257746, 62315221, 59727065, 55339246, 53603056, 63486179, 63783542, 62313945, 56426620, 52366028, 52367125, 54040431, 54780549, 56124720, 56443310, 56558562, 58916750, 60026721, 60028941, 60364718, 62523410, 63485510, 63812358, 64021751 з вантажем «щебінь гранітний». Однак, частина вагонів були затримані на станції Рогатин з вини відповідача через зайнятий фронт вивантаження, у зв`язку з чим позивачем були складені акти загальної форми та нарахований збір за зберігання вантажів.

Договір, відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України, є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно із ст. 525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Аналогічна правова норма передбачена частиною 1 статті 193 Господарського кодексу України.

Відповідно до ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до статті 46 Статуту залізниць України, одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Пунктом 5 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Мінтрансу України від 21.11.2000 №644, зареєстрованим у Мінюсті України 24.11.2000 за №866/5087 (далі - Правила), передбачено, що якщо одержувач не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені статтею 46 Статуту, з нього стягується плата за зберігання вантажу, встановлена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу.

Пунктом 8 Правил встановлено, що збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо). Термін безоплатного зберігання при затримці обчислюється з моменту затримки.

Порядок нарахування збору за зберігання вантажів наведений у п.2 Розділу 3 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України, який затверджений наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 26.03.2009 №317, зареєстрований у Мінюсті 15.04.2009 за №340/16536, (далі - Збірник тарифів). Збірником тарифів визначено, що у всіх випадках неповна доба зберігання вантажів округляється до повної.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, сумарно час перебування вантажу на станції Рогатин становив 25 годин: 14 год. 55хв. в очікуванні звільнення фронтів вивантаження (Акт №931, Акт №932) та 10год.05хв. під вивантаженням (пам`ятка №17, пам`ятка №16). Оскільки, вантаж не вивезено зі станції з вини вантажоодержувача протягом терміну безоплатного зберігання, відповідачу нараховано збір за зберігання вантажів у вагонах в сумі 17 246,50 грн (без ПДВ), який включено в накопичувальну картку №01030048. Дана накопичувальна картка була підписана директором ПП «Грін-Тех».

Збір за зберігання вантажів нараховується за ставками наведеними в п.2.1 Розділу 3 «Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги» (затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317) (далі Збірник тарифів), в розмірі 4 грн за одну тонну за добу із застосуванням коригуючого коефіцієнта, відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України від 22.06.2022 №441.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, загальний час зберігання вантажу на станції складав 25 год 00 хв, а саме :

- з 09.12.2022 22 год 45 хв (акт №931) до 10.12.2022 13 год 40 хв (акт №932) - 14 год 55 хв.

- з 11.12.2022 15 год 00 хв (пам`ятка №17) до 12.12.2022 01 год 05хв (пам`ятка №16) - 10 год 05 хв.

За розрахунком позивача розмір плати за зберігання вагонів становить 20 695,80 грн. Розрахунок здійснений наступним чином: 4 грн. х 5,139 х 895 т. х 1 доба = 17 246,50 грн.* 20% ПДВ = 20 695,80 грн, де:

4 ставка збору за добу зберігання 1 тонни вантажу при зберіганні вантажів у вагонах, 5,139 коригуючий коефіцієнт, 839 тонни, 1 доба.

Перевіривши надані позивачем розрахунки, суд встановив, що дані розрахунки є вірними.

Суд звертає увагу, що незважаючи на висловлені заперечення проти позову, представником відповідача Дяківим В.Я. було підписано без зауважень повідомлення №16 про закінчення вантажних операцій з вагонами від 12.12.2022, а також пам`ятку № 16 про забирання вагонів від 12.12.2022. Відповідачем не заперечується сума нарахованої позивачем плати за користування вагонами на місцях загального користування станції Рогатин, що підтверджується підписаною відомістю №12120008 плати за користування вагонами.

Враховуючи наведене, оскільки відповідач оплату за зберігання вагонів не здійснив, а матеріалами справи підтверджується невиконане зобов`язання за договором із сплатити за зберігання вагонів, суд прийшов до висновку про обґрунтованість вимоги позивача про стягнення плати за зберігання вагонів у розмірі 20 695,80 грн.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

У відповідності до ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Обставин, наведених позивачем у позові, відповідач належними та достатніми доказами не спростував.

Приписами ст. ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно із ст. ст. 78, 79 Господарського процесуального кодексу України, достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи вищевикладене, повно і всебічно з`ясувавши обставини справи, суд вважає обґрунтованими позовні вимоги Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Львівська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» до Приватного підприємства «Компанія ГРІН-ТЕХ2 про стягнення 20 695,80 грн збору за зберігання вантажу.

Судовий збір за розгляд справи відповідно до ст. 129 ГПК України покладається на відповідача.

Керуючись статтями 73-74, 76-79, 86, 129, 233, 237-238, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Стягнути з Приватного підприємства «Компанія ГРІН-ТЕХ», 81228, Львівська область, Перемишлянський район, с. Великі Глібовичі, вул. Залізнична, буд. 1А (ідентифікаційний код 40503556) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця»,03150, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5 (ідентифікаційний код 40503556) в особі Регіональної філії «Львівська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», м. Львів, вул. Гоголя, 1 (ідентифікаційний код 40081195) 20 695,80 грн збору за зберігання вантажу та 2 684,00 грн понесених витрат на сплату судового збору.

3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили відповідно до ст. 327 ГПК України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України та може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено та підписано 16.10.2023.

Суддя Мазовіта А.Б.

Дата ухвалення рішення09.10.2023
Оприлюднено23.10.2023
Номер документу114318755
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/1845/23

Рішення від 09.10.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Мазовіта А.Б.

Ухвала від 24.07.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Мазовіта А.Б.

Ухвала від 10.07.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Мазовіта А.Б.

Ухвала від 14.06.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Мазовіта А.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні