Рішення
від 17.10.2023 по справі 161/11549/23
ЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 161/11549/23

Провадження № 2/161/3089/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 жовтня 2023 року Луцький міськрайонний суд Волинської області в складі:

головуючого судді Олексюка А.В.,

при секретарі судових засідань Гичці М.В.,

за участю позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача Дорошкевич Н.А

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Луцьку справу за позовом ОСОБА_1 додиректора Волинськоїдирекції АТ«Укрпошта» про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії та відшкодування шкоди, -

В С Т А Н О В И В:

10.07.2023 позивач звернувся в суд з позовом до директора Волинської дирекції АТ «Укрпошта» про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії та відшкодування шкоди.

Позов обгрунтував тим, що працівниками Волинської дирекції АТ «Укрпошта» вчиняються протиправні дії, які полягають у вимозі надати платником номер мобільного телефону при сплаті комунальних платежів, хоча жодним нормативно-правовим актом не передбачено даного обов`язку. Вважає, що в цьому вбачаються ознаки незаконного збору відомостей, які становлять персональні дані, що є порушенням Закону України «Про захист персональних даних».

Директору Волинської дирекції АТ «Укрпошта» 18.05.2023позивачем було подано скаргу на протиправні дії працівника відділення №43025 Волинської дирекції АТ «Укрпошта».

Станом на 10.07.2023відповіді на скаргу не одержано, а така бездіяльність є порушенням Закону України «Про звернення громадян».

Зазначає, що протиправною бездіяльністю відповідача йому завдано моральної шкоди, яка полягає у переживаннях та душевних стражданнях, які він зазнав внаслідок протиправної бездіяльності відповідача, середній розмір моральної шкоди у подібних справах становить5000Євро, що на 10.07.2023становить 199107 грн 00 коп.

Просить суд, ???визнати протиправною бездіяльність директора Волинської дирекції АТ «Укрпошта» щодо ненадання своєчасної відповіді на скаргу та щодо невжиття заходів для припинення протиправної діяльності працівників Волинської дирекції АТ «Укрпошта» щодо вимог вказувати номер свого мобільного телефону при сплаті комунальних послуг, стягнути з директора Волинської дирекції АТ «Укрпошта» 199107 грн 00 коп на користь позивача для відшкодування завданої моральної шкоди.

Ухвалою Луцького міськрайонного суду від 13.07.2023 року справі відкрито загальне провадження, призначено підготовче засідання.

07.08.2023 на адресу суду надійшов відзив від відповідача, який обгрунтовано тим, що відповідач не є юридичною особою і не може виступати стороною у цивільному процесі. Приймання платежів у Філіях АТ «Укрпошта» проводяться у встановленому порядку, який затверджений Наказом ПАТ «Укрпошта» № 729 від 28.07.2020«Про внесення змін до Регламенту процесу «Приймання платежів ц філіях ПАТ «Укрпошта», затвердженого наказом ПАТ «Укрпошта» від 03.08.2017№1035. Персональні дані за правовим режимом є інформацією з обмеженим доступом, за виключенням даних, що включені до переліку відомостей, що становлять конфіденційну інформацію та комерційну таємницю АТ «Укрпошта», тому метою обробки персональних даних АТ «Укрпошта» є надання якісних послуг користувачами у порядку визначеному законодавством, що вимагають обробки Персональних даних та інформування користувачів про тарифи та зміни умов надання послуг. У відповіді від 14.06.2023№15-05-404 на заяву ОСОБА_1 від 18.05.2023AT «Укрпошта», повідомило, що наявність номеру телефона дозволяє швидко зв`язатися з клієнтом у разі виникнення будь-яких проблем із зарахуванням коштів на рахунок (відхилення платежу агрегатом/банком, необхідність уточнення реквізитів тощо) та дозволить уникнути ситуацій нарахування отримувачем платежу додаткових комісій або боргу. Відповідь була переслана простим поштовим відправленням. А тому, просили в задоволенні позовних вимог відмовити.

Позивач ОСОБА_1 в судовому засіданні просив позов задовольнити з підстав зазначених у позові та відповіді на відзив, вказав, що директор Волинської дирекції АТ «Укрпошта» є посадовою особою і має цивільну процесуальну дієздатність, тому є належним відповідачем.

Представник відповідача ОСОБА_2 просила відмовити в задоволенні позову з підстав зазначених у відзиві.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши та оцінивши наявні в матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги не підлягають до задоволення з наступних підстав.

Відповідно до ст.ст.2,4 ЦПК Українизавданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави. Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно ч. 2ст. 48 Цивільного процесуального кодексу Українипозивачем і відповідачем можуть бути фізичні і юридичні особи, а також держава.

Як вбачається зі змісту ст.51,175 ЦПК України, на позивача покладено обов`язок визначати відповідача у справі. При цьому, суд, при розгляді справи має виходити із складу осіб, які залучені до участі у справі позивачем. Якщо позивач помилився відносно обов`язку відповідача щодо поновлення порушеного права, суд має виходити із положеньст. 51 ЦПК Українита з урахуванням ч. 5ст. 12 ЦПК Українироз`яснити позивачеві право на заміну неналежного відповідача.

Таким чином, суд, як державний орган, на який покладено обов`язок вирішення справи відповідно до закону, має право й зобов`язаний визначити суб`єктний склад учасників процесу залежно від характеру правовідносин і норм матеріального права, які підлягають застосуванню. Це передбачено п. 1 ч. 1ст. 189 ЦПК Українита іншими нормами процесуального права, які передбачають заміну неналежного відповідача чи залучення співвідповідачів.

Звертаючись до суду із позовом до директора Волинської дирекції АТ «Укрпошта» про визнання бездіяльності протиправною та відшкодування шкоди,позивач визначив як відповідача директора Волинської дирекції АТ «Укрпошта».

Згідно з відомостями, наявними в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Волинська дирекція АТ «Укрпошта» є філією.

Тому, оскільки Волинська дирекція АТ «Укрпошта» не є юридичною особою, а є філією АТ «Укрпошта», директор Філії АТ «Укрпошта» не може бути відповідачем у цій справі, оскільки він діє як посадова особа юридичної особи та від її імені, тому відсутня належна цивільна процесуальна правоздатність. Належним відповідачем може бути АТ «Укрпошта», як юридична особа.

Пленум Верховного Суду України у п. 8постанови від 12 червня 2009 року № 2 «Про застосування норм цивільного процесуального законодавства при розгляді справ у суді першої інстанції»роз`яснив, що пред`явлення позову до неналежного відповідача не є підставою для відмови у відкритті провадження у справі чи залишення заяви без руху, оскільки заміна неналежного відповідача здійснюється в порядку, визначеномустаттею 33 ЦПК. Після заміни неналежного відповідача або залучення співвідповідача справа розглядається спочатку в разі її відкладення або за клопотанням нового відповідача чи залученого співвідповідача та за його результатами суд відмовляє в позові до неналежного відповідача та приймає рішення по суті заявлених вимог щодо належного відповідача.

Відповідно до ч. 1, 2ст. 51 Цивільного процесуального кодексу України, суд першої інстанції має право за клопотанням позивача до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання залучити до участі у ній співвідповідача. Якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання за клопотанням позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі.

За змістомст. 51 ЦПК Україниналежними є сторони, які є суб`єктами спірних правовідносин. Належним є відповідач, який дійсно є суб`єктом порушеного, оспорюваного чи невизнаного матеріального правовідношення. Належність відповідача визначається, перш за все, за нормами матеріального права. Відтак, неналежним відповідачем є особа, яка не має відповідати за пред`явленим позовом.

З аналізу наведеної статті слідує, що законодавець поклав на позивача обов`язок визначати відповідача у справі і суд повинен розглянути позов щодо тих відповідачів, яких визначив позивач. Водночас, якщо позивач помилився і подав позов до тих, хто відповідати за позовом не повинен, або притягнув не всіх, він не позбавлений права звернутись до суду з клопотанням про заміну неналежного відповідача чи залучення до участі у справі співвідповідачів і суд таке клопотання задовольняє. Тобто ініціатива щодо заміни неналежного відповідача повинна виходити від позивача, який повинен подати клопотання. У цьому клопотанні позивач обґрунтовує необхідність такої заміни, а саме, чому первісний відповідач є неналежним і хто є відповідачем належним. Подання позивачем такого клопотання свідчить, що він не лише згідний, але й просить про заміну неналежного відповідача належним.

З урахуванням принципу диспозитивності, суд не має права проводити заміну неналежного відповідача належним з власної ініціативи.

При цьому, позивачем клопотання про заміну неналежного відповідача або залучення співвідповідача не заявлялось.

Відповідно до положень ст.19 Закону України «Про звернення громадян» органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов`язані: об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги; у разі прийняття рішення про обмеження доступу громадянина до відповідної інформації при розгляді заяви чи скарги скласти про це мотивовану постанову; скасовувати або змінювати оскаржувані рішення у випадках, передбачених законодавством України, якщо вони не відповідають закону або іншим нормативним актам, невідкладно вживати заходів до припинення неправомірних дій, виявляти, усувати причини та умови, які сприяли порушенням; забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання прийнятих у зв`язку з заявою чи скаргою рішень; письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення; у разі визнання заяви чи скарги необґрунтованою роз`яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення; особисто організовувати та перевіряти стан розгляду заяв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують, систематично аналізувати та інформувати населення про хід цієї роботи.

Відповідно до ч. 1ст. 20 Закону України « Про звернення громадян»звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.

Частина 3 ст. 12ЦПК України встановлюєобов`язок кожної сторони довести ті обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Представником відповідача суду була надана копія відповіді від 14.06.2023 №15-05-404 на скаргу позивача, з чого вбачається, що скарга була розглянута у встановлені законом строки, однак доказів її надіслання на адресу позивача не надано суду.

Разом з тим, приймання платежів у Філіях АТ «Укрпошта» проводяться у встановленому порядку, який затверджений Наказом ПАТ «Укрпошта» № 729 від 28.07.2020«Про внесення змін до Регламенту процесу «Приймання платежів у філіях ПАТ «Укрпошта», затвердженого наказом ПАТ «Укрпошта» від 03.08.2017№1035» Генерального директора (а.с.41-49).

Відповідно до п.1 п.п.1.1, 1.2 Регламенту, Регламент розроблений з метою встановлення єдиних стандартів та вимог взаємодії структурних підрозділів у процесі приймання, обробки та контролю приймання платежів та відповідно до Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», Закону України «Про запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», Порядку приймання платежів об`єктами поштового зв`язку АТ «Укрпошта» затвердженого наказом УДППЗ «Укрпошта» 31.07.2017№78 зі змінами та доповненнями.

Згідно п. 1.3. цей Регламент є невід`ємною частиною загальної системи організації процесу приймання, обробки та контролю прийнятих платежів в АТ «Укрпошта» та є обов`язковими для виконання та використання у роботі працівниками.

Згідно п.п.7.3, п.7 Регламенту, оператору ВПЗ у головному меню необхідно обрати відповідне вікно та запустити послугу, де в загальній частині вікна послуги 418 «Приймання платежів он-лайн» наявність контактного телефону Платника є обов`язковим.

На думку суду, вищевказана норма, зазначена в п.п.7.3, п.7 Регламенту, порушує права платника, зокрема, обмежує його право на сплату комунальних платежів (навіть, якщо платник не вкаже оператору номер свого мобільного телефону).

Однак, суд приходить до висновку, що в повноваження директора Волинської дирекції АТ «Укрпошта» не входить вносити зміни до Регламенту чи усувати певні його недоліки.

Відповідно до ч.1ст. 81 ЦПК Україникожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до вказаних норм закону позивач, звертаючись до суду з позовом, повинен довести факт порушення невизнання чи оспорення його прав свобод чи інтересів саме вказаним ним відповідачем. При цьому слід вважати, що заявлені позовні вимоги до неналежного відповідача задоволені судом бути не можуть, оскільки вказане слід вважати порушенням вимог процесуального закону, за якими суд не взмозі вирішувати та задовольняти позов без особи, яка повинна відповідати за позовом, прав, обов`язків, інтересів якої такий прямо стосується (належного відповідача).

Зважаючи на викладене, з урахуванням того, що директор Волинської дирекції АТ «Укрпошта» є неналежним відповідачем, тому у задоволенні позову слід відмовити.

При цьому, суд вважає за необхідне роз`яснити позивачу, що він має право звернутися до суду з позовом до належного відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 4, 10, 12, 13, 23, 48, 51, 81, 175, 258, 259, 263-268, 273 ЦПК України, суд, -

У Х В А Л И В:

В задоволенніпозову ОСОБА_1 додиректора Волинськоїдирекції АТ«Укрпошта» провизнання бездіяльностіпротиправною,зобов`язання вчинитидії тавідшкодування шкоди відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Волинського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення, а у разі складення рішення відповідно до ч. 6ст. 259 ЦПК України- з дня складення рішення в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги на рішення суду всіма учасниками справи. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідач: директор Волинської дирекції АТ «Укрпошта», адреса: 43025, м. Луцьк, Кривий Вал, 19.

Повне судове рішення складено 19.10.2023.

Суддя Луцького міськрайонного суду А.В. Олексюк

Дата ухвалення рішення17.10.2023
Оприлюднено23.10.2023
Номер документу114319531
СудочинствоЦивільне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії та відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —161/11549/23

Постанова від 06.12.2023

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Карпук А. К.

Ухвала від 17.11.2023

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Карпук А. К.

Ухвала від 02.11.2023

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Карпук А. К.

Рішення від 17.10.2023

Цивільне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Олексюк А. В.

Рішення від 17.10.2023

Цивільне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Олексюк А. В.

Ухвала від 13.07.2023

Цивільне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Олексюк А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні