Рішення
від 19.10.2023 по справі 280/3662/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

19 жовтня 2023 року Справа № 280/3662/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовною заявою Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (пр. Соборний, 75, оф. 226, м. Запоріжжя, 69002, ЄДРПОУ 20508338) до Приватного підприємства "ЕЛТІЗ" (вул. Перспективна, буд. 4/а, с. Лукашеве, Запорізький район, Запорізька область, 70410, ЄДРПОУ 31624085) про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, -

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (даліпозивач) до Приватного підприємства "ЕЛТІЗ" (далі - відповідач), в якій позивач просить суд стягнути з Приватного підприємства "ЕЛТІЗ" на користь Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році у розмірі 235586,58 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що середньооблікова кількість штатних працівників, що працювали у Приватного підприємства «ЕЛТІЗ`за звітний період складає 159 осіб, отже середньооблікова кількість осіб з інвалідністю повинна складати 6 осіб. Водночас, кількість працевлаштованих осіб з інвалідністю у даного роботодавця за звітний період - 2022 рік, склала 3 особи. Посилаючись на норми Закону України«Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», просить задовольнити позов.

Ухвалою суду від 06 червня 2023 року зазначену позовну заяву було залишено без руху, в зв`язку із її невідповідністю вимогам статті 161 КАС України.

21 червня 2023 року позивачем усунуто недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 26 червня 2023 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №280/3662/23 безвиклику сторін та проведення судового засідання.

Відповідач позовні вимоги не визнав, 17 липня 2023 року надав до суду відзив (вх.№ 30412), в якому зазначив, що за 2022 року середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу Приватного підприємства «ЕЛТІЗ» становила 159 осіб. Згідно нормативу кількість осіб з інвалідністю має становити 4% (159 ос і 6х4%) - 6 осіб. Середньооблікова ж чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, за 2022 рік на приватному підприємстві «Елтіз» становила більше 6 осіб, що свідчить про безпідставність застосування позивачем до відповідача штрафних санкцій. З огляду на вказане, у задоволенні позову просить відмовити.

Також, 17 липня 2023 року представником Приватного підприємства "ЕЛТІЗ" до суду подано клопотання про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 18 липня 2023 року у задоволенні клопотання представника Приватного підприємства "ЕЛТІЗ" про розгляд справи в судовому засіданні з викликом сторін відмовлено.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.

Відповідно до розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, надісланого ПП «ЕЛТІЗ», середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у ПП «ЕЛТІЗ», за рік склала 159 осіб, таким чином, середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого частиною 1 статті 19 Закону, ПП «ЕЛТІЗ» повинна складати 6 осіб. Середньооблікова чисельність штатних працівників, яким встановлена інвалідність, у роботодавця склала 3 особи.

Листом від 17 квітня 2023 року позивач повідомив відповідача, що Запорізьке обласне відділення ФСЗОІ відповідно до вимогстатті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»отримало інформацію від Пенсійного фонду України, яка містить ознаки порушення підприємством ПП «ЕЛТІЗ»в 2022 році законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, а саме: середньооблікова чисельність працюючих на підприємстві осіб з інвалідністю менша, ніж установлена частиною першою статті 19 Закону. У зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, підприємству нараховані АГС в сумі 227 928,30 грн. Розрахунок надіслано підприємству через електронний кабінет підприємства на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

Однак, адміністративно-господарські санкції відповідачем сплачені не були, у зв`язку із чим відповідачу нараховано пеню у розмірі 7 658,28 грн.

У зв`язку з несплатою відповідачем суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2022 році у загальному розмірі 235 586,58 грн. у добровільному порядку Запорізьке ОВ ФСЗОІ звернулось із даним позовом до суду.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

Положеннями частини 8статті 69 Господарського кодексу Українивизначено, що підприємство з правом найму робочої сили забезпечує визначену відповідно до закону кількість робочих місць для працевлаштування неповнолітніх, інвалідів, інших категорій громадян, які потребують соціального захисту. Відповідальність підприємства за невиконання даної вимоги встановлюється законом.

Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначає Закон України«Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в України»від 21 березня 1991 року №875-ХІІ (далі -Закон № 875-ХІІ).

Частинами 1, 2 та 3статті 19 Закону № 875-ХІІпередбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимогстатті 18 цього Закону.

Судом встановлено, що ПП «ЕЛТІЗ» є юридичною особою, яка використовує найману працю та відноситься до категорії суб`єктів підприємницької діяльності, яким відповідно достатті 19 Закону № 875-ХІІвстановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів, який у відповідача повинен складати 06 робоче місце. Середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до законодавства встановлена інвалідність на підприємстві у 2022 року склала 9 осіб, про що зазначає відповідач у відзиві на позовну заяву.

Частиною 1статті 20 Закону № 875-ХІІвизначено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченимстаттею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Згідно із частиною 2статті 20 Закону № 875-ХІІпорушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

У даному випадку Фонд соціального захисту інвалідів у розрахунку суми адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю визначив суму адміністративно-господарських санкцій у розмірі 227 928,30 грн. Крім того, Фонд визначивпеню в сумі 7 658,28 грн. Загальна сума заборгованості, на думку позивача, склала 235 586,58грн.

Адміністративно-господарські санкції за незайняті особами з інвалідністю робочі місця не є податком, збором (обов`язковим платежем), обов`язкова сплата яких передбаченаКонституцією України,Податковим кодексом України, а є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання у зв`язку зі скоєнням правопорушення.

Разом з тим, відповідно до частини 1статті 218 Господарського кодексу Українипідставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Частиною 2 наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Згідно із частиною 1статті 18 Закону № 875-ХІІзабезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина 3статті 18 Закону № 875-ХІІ).

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що в 2022 році працевлаштованими на Приватному підприємстві «Елтіз» було 9 осіб з інвалідністю:

- ОСОБА_1 прийнята на роботу 31 липня 2006 року (наказ № 64-ОК), згідно довідки до акту огляду МСЕК від 29 вересня 2008 року - інвалід ІІІ групи;

- ОСОБА_2 прийнятий на роботу 21 лютого 2006 року (виписка з рішення власника від 21 лютого 2006 року), згідно довідки до акту огляду МСЕК від 04 жовтня 2021 року -інвалід- II групи. Роботу припинено у зв`язку зі смертю з 06 квітня 2022 року (Наказ 20-ВК від 06 квітня 2022 року).

- ОСОБА_3 прийнятий на роботу 16 березня 2011 року (наказ №006-ОК) згідно довідки до акту огляду МСЕК від 01 жовтня 2022 року-інвалід- III групи;

- ОСОБА_4 прийнятий на роботу 07 травня 2019 року (наказ 20-ВК) згідно довідки до акту огляду МСЕК від 15 червня 2011 року - інвалід II групи, довідка до акту огляду МСЕК від 07 червня 2016 року;

- ОСОБА_5 прийнятий на роботу 28 грудня 2016 року (наказ 158-ВК) згідно довідки до акту огляду МСЕК від 07 червня 2016 року, довідка до акту огляду МСЕК від 24 жовтня 2019 року -інвалід- III групи;

- ОСОБА_6 прийнятий на роботу 02 вересня 2021 року (наказ 53-ВК) згідно довідки до акту МСЕК від 28 березня 2018 року інвалід- III групи;

- ОСОБА_7 прийнятий на роботу 30 липня 2021 року (наказ 42-ВК) згідно пенсійного посвідчення від 27 квітня 2021 року інвалід довічно. Роботу припинено у зв`язку зі смертю з 05 липня 2023 року (Наказ №23-ВК від 06 липня 2023 року);

- ОСОБА_8 прийнятий на роботу 05 січня 2018 року (наказ 1-ВК) згідно довідки до акту огляду МСЕК від 19 січня 2017 року -інвалід- III групи;

- ОСОБА_9 прийнятий на роботу 01 квітня 2009 року (наказ 002-0К) згідно довідки до акту огляду МСЕК від 20 вересня 1999 року -інвалід- III групи. Звільнений 21 квітня 2023 року.

Про те що зазначені особи працевлаштовані на Приватному підприємстві «ЕЛТІЗ» свідчать копії Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків -фізичних осіб, і утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного податку за 2022 рік у поквартальному розрізі, в додатках до якого вказані вищезазначені особи з інвалідністю.

Окрім того, вказана інформація також підтверджується відомостями про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам у 2022 році, у тому числі вищезазначеним особам з інвалідністю, у поквартальному розмірі.

Також, відповідачем до суду разом із відзивом на позовну заяву надано копію податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків -фізичних осіб, і утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного податку за II квартал 2022 року віл 07 серпня 2022 року, в додатках до якого вказані вищезазначені особи з інвалідністю, а також копію уточненого податкового розрахунку сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного податку за 1 та 2 квартали 2022 року.

Тобто, протягом 2022 року на підприємстві відповідача працювало 9 осіб з інвалідністю, 7 з яких працювали протягом повного 2022 року.

З огляду на вказане вбачається, що відповідачем виконано норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4% (чотирьох відсотків) середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а саме середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого частиною статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».

На думку суду, сукупність названих обставин свідчить, що ПП «ЕЛТІЗ» виконано вимоги в частині працевлаштування на підприємстві осіб, яким встановлена інвалідність, що виключає підстави для застосування санкцій та пені, передбаченихстаттею 20 Закону №875-XII.

Згідно з частинами 1 та 2статті 9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин 1, 2статті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Суд, відповідно достатті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями2,77,139,241,243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (пр. Соборний, 75, оф. 226, м. Запоріжжя, 69002, ЄДРПОУ 20508338) до Приватного підприємства "ЕЛТІЗ" (вул. Перспективна, буд. 4/а, с. Лукашеве, Запорізький район, Запорізька область, 70410, ЄДРПОУ 31624085) про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, -відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 19 жовтня 2023 року.

Суддя Д.В. Татаринов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.10.2023
Оприлюднено23.10.2023
Номер документу114327796
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —280/3662/23

Рішення від 19.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 06.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні