Рішення
від 20.10.2023 по справі 560/9898/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/9898/23

РІШЕННЯ

іменем України

20 жовтня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до фермерського господарства "Хлібороб" про стягнення адміністративно-господарських санкцій,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить стягнути з Фермерського господарства "ХЛІБОРОБ" заборгованість в сумі 79 287 грн. 80 коп. (сімдесят дев`ять тисяч сто двісті вісімдесят сім грн. 80 коп), з яких:

- адміністративно-господарські санкції у розмірі 76 651 грн. 04 коп. (сімдесят шість тисяч шістсот п`ятдесят одна грн. 04 коп.);

- пеня за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 2636 грн. 76 коп. (дві тисячі шістсот тридцять шість грн. 76 коп,).

В обґрунтування позовних вимог вказує, що відповідач в порушення вимог, визначених статтями 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", не сплатив за 2022 рік адміністративно-господарські санкції у сумі 76651,04 грн. та пеню у розмірі 2636,76 грн. - за 1 робоче місце, призначене для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.

Ухвалою суду від 09.06.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, у якому просить у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що в фермерському господарстві "Хлібороб" працевлаштований працівник з інвалідністю ОСОБА_1 .. Згідно цього була подана уточнююча звітність "Податковий розрахунок суми доходу, нарахованого сплаченого на користь платників податків фізичних осіб і суми утриманого з них податків, а також суми нарахованого єдиного внеску" за 1-й, 2-й, 3-й, 4-й квартал.

Дослідивши докази, суд встановив такі обставини справи.

Фермерське господарство "Хлібороб" є юридичною особою.

Згідно листа Городоцького відділу Хмельницького обласного центру зайнятості від 29.05.2023 №23-015.13/1345 фермерське господарство "Хлібороб" інформацію про створення (пристосування) у 2022 році робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та звіт за формою №3-ПН за 2022 рік в т.ч. із зазначенням вакантних посад, на яких може використовуватись праця осіб з інвалідністю (інвалідів) не подавало. Крім того, Городоцькою районною філією Хмельницького обласного центру зайнятості в 2022 році направлення на працевлаштування безробітних осіб та шукачів роботи на фермерське господарство "Хлібороб" не видавались.

Відповідно до Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році по відповідачу:

- середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік - 9 осіб;

- середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність - 0 осіб;

- норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 1 особа;

- фонд оплати праці штатних працівників 1379718,63 грн.;

- середня річна заробітна плата штатного працівника 153302,07 грн.;

- кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше - 0 одиниць;

- сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 76651,04 грн.

Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, направлений через електронний кабінет фермерському господарстві "Хлібороб" на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України, що підтверджується квитанцією від 17.04.2023.

У зв`язку із несплатою нарахованої суми адміністративно-господарських санкцій в розмірі 76651,04 грн. позивач нарахував відповідачу пеню в розмірі 2636,76 грн.

У той же час, у фермерському господарстві "Хлібороб" працевлаштований працівник з інвалідністю (третя група з 01.04.2020, довічно) ОСОБА_1 . Інвалідність підтверджується також пенсійним посвідченням серії НОМЕР_1 від 30.03.2022 (як отримувач пенсію по інвалідності 3 групи).

Працевлаштування вказаної особи (рнокпп - НОМЕР_2 ) у відповідача у 2022 році (з січня по грудень) підтверджується щомісячними відомостями про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам (дати подання: 22.04.2022, 02.08.2022, 27.10.2022, 05.01.2023).

У вказаних відомостях також відображено ознаку наявності трудової книжки, та відсутність ознаки неповного робочого дня щодо працівника ОСОБА_1 .

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Правові засади соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, що гарантують їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, визначаються Законом України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" №875-ХІІ від 21.03.1991.

Нормами частин 1-4 статті 19 Закону №875-XII визначено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які потребують найману працю, встановлюються нормативні робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю розміром 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників. відповідно до року, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількість одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, в тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першої статті та з урахуванням вимогам статті 18 цього Закону, і розглянути правила встановлення осіб з інвалідністю з урахуванням нормативу робочих місць. При розрахунках кількості робочих місць використовується до цілого значення.

Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію, зокрема, про працевлаштованих осіб з інвалідністю.

Згідно з частинами 1, 2, 4 та 5 статті 20 Закону №875-XII підприємства, установи, організації, в тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

Однак встановлені обставини свідчать про те, що відповідач не вчиняв правопорушення у сфері соціального захисту прав та законних інтересів осіб з інвалідністю.

Відповідачем виконані вимоги нормативів, встановлених ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів".

Так, у господарстві за 2022 рік працевлаштовано 1 особу з інвалідністю (при необхідній кількості - 1 особа).

Таким чином, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Враховуючи відмову в задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 20 жовтня 2023 року

Позивач:Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Грушевського, буд. 87,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 14149591) Відповідач:Фермерське господарство "Хлібороб" (вул. Шевченка, 10, Спасівка, Городоцький район, Хмельницька область,32036 , код ЄДРПОУ - 23841676)

Головуючий суддя Д.А. Божук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.10.2023
Оприлюднено23.10.2023
Номер документу114329640
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них

Судовий реєстр по справі —560/9898/23

Рішення від 20.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 09.06.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні