ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/8101/23 Суддя (судді) першої інстанції: Клопот С.Л.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Епель О.В., Кузьмишиної О.М., секретар судового засідання Євгейчук Ю.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві, без фіксації судового процесу, в порядку ч. 4 ст. 229 КАС України, апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 липня 2023 р. у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства "Сівер" до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В :
Історія справи.
19.06.2023 Фермерське господарство "Сівер" (надалі - ФГ "Сівер") звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України, в якому просить:
1.Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- від 08.05.2023 року № 8766894/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 01.03.2023 року № 1;
- від 08.05.2023 року № 8766893/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 03.03.2023 року № 2;
- від 08.05.2023 року № 8766892/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 06.03.2023 року № 3;
- від 08.05.2023 року № 8766895/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 08.03.2023 року № 4;
- від 08.05.2023 року № 8766891/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 11.03.2023 року № 5;
- від 08.05.2023 року № 8766889/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 14.03.2023 року № 6;
- від 08.05.2023 року № 8766888/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 17.03.2023 року № 7;
- від 08.05.2023 року № 8766890/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 21.03.2023 року № 8.
2.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Фермерським господарством "СІВЕР" податкові накладні:
- від 01.03.2023 року № 1, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року;
- від 03.03.2023 року № 2, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року;
- від 06.03.2023 року № 3, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року;
- від 08.03.2023 року № 4, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року;
- від 11.03.2023 року № 5, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року;
- від 14.03.2023 року № 6, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року;
- від 17.03.2023 року № 7, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року;
- від 21.03.2023 року № 8, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач надав документи на спростування висновків податкового органу, що стали підставою для зупинення реєстрації податкових накладних.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 24.07.2023 р. позов задоволено повністю.
Визнано протиправними та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
від 08.05.2023 року № 8766894/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 01.03.2023 року № 1;
від 08.05.2023 року № 8766893/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 03.03.2023 року № 2;
від 08.05.2023 року № 8766892/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 06.03.2023 року № 3;
від 08.05.2023 року № 8766895/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 08.03.2023 року № 4;
від 08.05.2023 року № 8766891/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 11.03.2023 року № 5;
від 08.05.2023 року № 8766889/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 14.03.2023 року № 6;
від 08.05.2023 року № 8766888/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 17.03.2023 року № 7;
від 08.05.2023 року № 8766890/34238706 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 21.03.2023 року № 8.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Фермерським господарством "СІВЕР" податкові накладні:
від 01.03.2023 року № 1, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року;
від 03.03.2023 року № 2, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року;
від 06.03.2023 року № 3, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року;
від 08.03.2023 року № 4, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року;
від 11.03.2023 року № 5, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року;
від 14.03.2023 року № 6, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року;
від 17.03.2023 року № 7, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року;
від 21.03.2023 року № 8, датою її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року.
Приймаючи таке рішення, суд першої інстанції виходив із того, що висновки податкового органу щодо відповідності господарської операції з ТОВ "АКТИВ КОМПАНІ" пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій є такими що не відповідають дійсності, оскільки, обсяг вирощеної Позивачем с\г продукції (відповідно до поданої звітності) значно перевищував обсяг реалізованого товару ТОВ "АКТИВ КОМПАНІ".
Відповідач-1, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати судове рішення через порушення норм матеріального та процесуального права та прийняти нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що спірні рішення є правомірними через те, що перевіряючи керувались Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затверджений постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).
Апелянтом зазначено, що підставою відмови у реєстрації податкових накладних було недостатність подання позивачем кількості необхідних документів для розблокування податкових накладних.
Позивачем відзиву на апеляційну скаргу не подано.
Сторони в судове засідання не з`явилися, про час, дату та місце слухання справи повідомлялися належним чином.
Відповідно до ч.2 ст.313 КАС України неявка сторін не перешкоджає розгляду справи.
Справу розглянуто у відкритому судовому засіданні в м. Києві, без фіксації судового процесу, в порядку ч. 4 ст. 229 КАС України.
Обставини, встановлені судом.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Фермерське господарство "СІВЕР" є юридичною особою приватного права, яке створено 17.05.2006 року і працює на ринку вже більше 17 років.
Протягом всього періоду діяльності господарства основним видом його діяльності є 01.13 вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів.
Допоміжна діяльність: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.42 Розведення іншої великої рогатої худоби та буйволів; 01.46 Розведення свиней; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами та інші.
Для належного здійснення господарської діяльності Позивач має: два картоплесховища; парк с/г техніки: Картоплезбиральний комбайн "Grimme" 1 одиниця; Зернозбиральний комбайн РСМ-142 «Acros-530» 2 одиниці; Зернозбиральний комбайн "НИВА" 1 одиниця; Трактори різних видів 11 одиниць; Вантажний транспортний засіб 2 одиниці; Легковий транспортний засіб 2 одиниці; штат працівників та землі для вирощування с/г культур. Дані обстави підтверджуються документами, які додані до поданого позову.
Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Чернігівській області (по справі Відповідач-1) та є платником податку на додану вартість з 2006 року.
27.12.2022 року між Позивачем (за договором Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АКТИВ КОМПАНІ" (за договором Покупець) було укладено договір поставки № 27/12/2022-3 (далі Договір).
Відповідно до п. 1.1. даного Договору, Постачальник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, передати Покупцю картоплю (надалі «Товар»), а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар в порядку і на умовах, визначених цим Договором.
Загальна вартість Товару визначається згідно виписаним видатковим накладним Постачальника (п. 2.2. Договору).
Відповідно до п. 4.5. Договору, оплату за товар Покупець проводить на розрахунковий рахунок Продавця за фактично поставлену кількість товару протягом 1-го банківського дня.
Пунктом 4.8. Договору передбачено, що Постачальник зобов`язується скласти в електронній формі та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних оформлену відповідно до вимог чинного законодавства податкову накладну. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків відповідно до вимог чинного Податкового законодавства України.
01.03.2023 року, відповідно до видаткової накладної № 12, Постачальником було поставлено, а Покупцем отримано товар, яким є: картопля, кількістю 22,02 тони на загальну суму 154 139,92 грн. (сто п`ятдесят чотири тисячі сто тридцять дев`ять гривень 92 коп.), в т.ч. ПДВ 25689,99 грн.; 03.03.2023 року відповідно до видаткової накладної № 13 Постачальником було поставлено, а Покупцем отримано товар, яким є: картопля, кількістю 22 тони на загальну суму 153 999,91 грн. (сто п`ятдесят три тисячі дев`ятсот дев`яносто дев`ять гривень 91 коп.), в т.ч. ПДВ 25666,65 грн.; 06.03.2023 року відповідно до видаткової накладної № 14 Постачальником було поставлено, а Покупцем отримано товар, яким є: картопля, кількістю 21,16 тони на загальну суму 148 119,91 грн. (сто сорок вісім тисяч сто дев`ятнадцять гривень 91 коп.), в т.ч. ПДВ 24686,65 грн.; 08.03.2023 року відповідно до видаткової накладної № 15 Постачальником було поставлено, а Покупцем отримано товар, яким є: картопля, кількістю 22,15 тони на загальну суму 155 049,91 грн. (сто п`ятдесят п`ять тисяч сорок дев`ять гривень 91 коп.), в т.ч. ПДВ 25841,65 грн.; 11.03.2023 року відповідно до видаткової накладної № 16 Постачальником було поставлено, а Покупцем отримано товар, яким є: картопля, кількістю 21,83 тони на загальну суму 152 809,91 грн. (сто п`ятдесят дві тисячі вісімсот дев`ять гривень 91 коп.), в т.ч. ПДВ 25468,32 грн.; 14.03.2023 року відповідно до видаткової накладної № 17 Постачальником було поставлено, а Покупцем отримано товар, яким є: картопля, кількістю 22,16 тони на загальну суму 155 119,91 грн. (сто п`ятдесят п`ять тисяч сто дев`ятнадцять гривень 91 коп.), в т.ч. ПДВ 25853,32 грн.; 17.03.2023 року відповідно до видаткової накладної № 18 Постачальником було поставлено, а Покупцем отримано товар, яким є: картопля, кількістю 22,22 тони на загальну суму 155 539,91 грн. (сто п`ятдесят п`ять тисяч п`ятсот тридцять дев`ять гривень 91 коп.), в т.ч. ПДВ 25923,32 грн. та 21.03.2023 року відповідно до видаткової накладної № 19 Постачальником було по її фактичного подання на реєстрацію 23.03.2023 року.
За даними господарськими операціями з контрагентом ТОВ "АКТИВ КОМПАНІ" Позивачем було сформовано та направлено до податкового органу для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних:
- податкову накладну від 01.03.2023 року № 1 на загальну суму 154 139,92 грн. (сто п`ятдесят чотири тисячі сто тридцять дев`ять гривень 92 коп.), в т.ч. ПДВ 25689,99 грн., яка направлена на реєстрацію 23.03.2023 року;
- податкову накладну від 03.03.2023 року № 2 на загальну суму 153 999,91 грн. (сто п`ятдесят три тисячі дев`ятсот дев`яносто дев`ять гривень 91 коп.), в т.ч. ПДВ 25666,65 грн., яка направлена на реєстрацію 23.03.2023 року;
- податкову накладну від 06.03.2023 року № 3 на загальну суму 148 119,91 грн. (сто сорок вісім тисяч сто дев`ятнадцять гривень 91 коп.), в т.ч. ПДВ 24686,65 грн., яка направлена на реєстрацію 23.03.2023 року;
- податкову накладну від 08.03.2023 року № 4 на загальну суму 155 049,91 грн. (сто п`ятдесят п`ять тисяч сорок дев`ять гривень 91 коп.), в т.ч. ПДВ 25841,65 грн., яка направлена на реєстрацію 23.03.2023 року;
- податкову накладну від 11.03.2023 року № 5 на загальну суму 152 809,91 грн. (сто п`ятдесят дві тисячі вісімсот дев`ять гривень 91 коп.), в т.ч. ПДВ 25468,32 грн., яка направлена на реєстрацію 23.03.2023 року;
- податкову накладну від 14.03.2023 року № 6 на загальну суму 155 119,91 грн. (сто п`ятдесят п`ять тисяч сто дев`ятнадцять гривень 91 коп.), в т.ч. ПДВ 25853,32 грн., яка направлена на реєстрацію 23.03.2023 року;
- податкову накладну від 17.03.2023 року № 7 на загальну суму 155 539,91 грн. (сто п`ятдесят п`ять тисяч п`ятсот тридцять дев`ять гривень 91 коп.), в т.ч. ПДВ 25923,32 грн., яка направлена на реєстрацію 23.03.2023 року;
- податкову накладну від 21.03.2023 року № 8 на загальну суму 153 999,91 грн. (сто п`ятдесят три тисячі дев`ятсот дев`яносто дев`ять гривень 91 коп.), в т.ч. ПДВ 25666,65 грн., яка направлена на реєстрацію 23.03.2023 року.
Автоматизованою системою «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України 23.03.2023 року Позивачу було направлено вісім ідентичних Квитанцій №№: 9058175372, 9058157750, 9058170087, 9058171248, 9058171365, 9058174975, 9058176343 та 9058171383, якими повідомлено Позивача про збереження податкової накладної та зупинення її реєстрацію. Підставою вказано, що обсяг постачання товару/послуги, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
04.05.2023 року Позивачем до Головного управління ДПС у Чернігівській області було направлено Повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Серед переліку поданих документів в т.ч. були: договір поставки; рахунки на оплату; видаткові накладні; товарно-трнаспортні накладні; банківська виписка на підтвердження проведення оплат за укладеним договором поставки; документи на підтвердження наявності у власності та у користуванні картоплесховища, с/г техніки (тракторів, комбайнів, вантажних та легкових транспортних засобів), штату працівників та землі для вирощування с/г культур; звіти № 4-сг про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай за 2022 року (по двом територіальним громадам в яких відбувається вирощування Позивачем с/г культур); звіти № 37-сг про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01 грудня 2022 року (по двом територіальним громадам в яких відбувається вирощування Позивачем с/г культур); звіти № 29-сг про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 році (по двом територіальним громадам в яких відбувається вирощування Позивачем с/г культур); звіти № 9-сг про використання добрив і пестицидів під урожай 2022 року (по двом територіальним громадам в яких відбувається вирощування Позивачем с/г культур); звіти № 2-ферм про витрати на виробництво продукції (робіт, послуг) сільського господарства за 2022 рік (по двом територіальним громадам в яких відбувається вирощування Позивачем с/г культур) та інші.
За результатами розгляду поданих Позивачем пояснень та документів Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області (по справі Відповідач-1) своїми рішеннями від 08.05.2023 року № 8766894/34238706, від 08.05.2023 року № 8766893/34238706, від 08.05.2023 року № 8766892/34238706, від 08.05.2023 року № 8766895/34238706, від 08.05.2023 року № 8766891/34238706, від 08.05.2023 року № 8766889/34238706, від 08.05.2023 року № 8766888/34238706 та від 08.05.2023 року № 8766890/34238706, відмовив Позивачу в реєстрації податкової накладної у зв`язку з: наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. У графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи) вказано: «Перевищення обсягів реалізованої с\г продукції над обсягами вирощеної (відповідно до поданої звітності), підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій».
22.05.2023 року позивачем оскаржено зазначені рішення Відповідача-1 від 08.05.2023 року в адміністративному порядку до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України.
За результатами їх розгляду, подані скарги були залишені без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Вищенаведені обставини підтверджені належними, достатніми та допустимим доказами.
Нормативно-правове обґрунтування.
Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.1.1. ст.1 Податкового кодексу України даний кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно з підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п. 201.16 ст. 201 ПК України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 1165 чинний на день постановлення рішень).
Відповідно до п. 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з вимогами п. 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165), податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку; 4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Згідно з вимогами п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
За приписами п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Додатками № 1 та № 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.
Додатком 1 до Порядку № 1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до вимог п. 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до вимог п. 25 Порядку № 1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність / невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з вимогами п. 44-46 Порядку № 1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Крім того, наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 р. затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків в ЄРПН (далі - Порядок № 520).
Відповідно до вимог п. 4 цього Порядку, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі наведений у пункті 5 Порядку № 520 та може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з вимогами п. 6 цього Порядку, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Додатком № 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Висновки суду в межах доводів апеляційної скарги.
Отже, зі системного аналізу вищевказаних норм можна зробити висновок, що податковий орган зобов`язаний зазначити в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування критерій (критерії) ризиковості платника податку з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку та з обов`язковим зазначенням переліку документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем було подано до контролюючого органу необхідні документи з поясненнями та копіями документів на підтвердження правомірності формування податкових накладних.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 08.05.2023 року № 8766894/34238706, від 08.05.2023 року № 8766893/34238706, від 08.05.2023 року № 8766892/34238706, від 08.05.2023 року № 8766895/34238706, від 08.05.2023 року № 8766891/34238706, від 08.05.2023 року № 8766889/34238706, від 08.05.2023 року № 8766888/34238706 та від 08.05.2023 року № 8766890/34238706, прийняті без врахування всіх обставин.
Колегія суддів погоджується з таким висновком, оскільки відповідач висновки суду першої інстанції не спростував належним та допустимими доказами, як то передбачено положеннями стаття 77 КАС України.
У спірних рішеннях підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку деяких документів.
Проте, позивач на підтвердження своєї позиції надав суду документи щодо господарських операцій, а невмотивовані підстави для зупинення реєстрації податкових накладних у ЄРПН не спростовують наявність активної поведінки платника у підтвердженні здійснення платником податків господарських операцій за першою подією (надання послуг або отримання коштів).
Отже, на виконання вимог пункту 201.7 статті 201 Кодексу №2755 позивачем правомірно були складені податкові накладні від 01.03.2023 року № 1, від 03.03.2023 року № 2, від 06.03.2023 року № 3, від 08.03.2023 року № 4, від 11.03.2023 року № 5, від 14.03.2023 року № 6, від 17.03.2023 року № 7 та від 21.03.2023 року № 8 відповідно до договору про поставку товару, виписаних (оформлених) за правилом першої події (підписання сторонами видаткових накладних відповідно) щодо товару за наданих ТТН.
Судом першої інстанції правильно досліджено і надано оцінку первинним документам, які позивачем були надіслані відповідачу на підтвердження реальності здійснення господарської операції, зокрема, пояснення, копії первинних документів, що підтверджують правомірність оформлення позивачем податкових накладних, поданих до реєстрації.
Таким чином, аналіз вищенаведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинні містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, про що правильно вказано судом першої інстанції.
Крім того, судом першої інстанції зроблений правильний висновок, що рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містить вичерпного переліку документів, які необхідно було подати платнику податків з огляду на те, що надані позивачем документи є достатніми для спростування висновку відповідача про необхідність зупинення реєстрації податкових накладних.
Вказане апелянтом не спростовано.
Таким чином, аналізуючи вищенаведені норми та встановлені судом обставини, надані позивачем первинні документи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, які має подати платник податків на спростування висновків податкового органу про нереальність господарської операції позивача з контрагентом, та враховуючи, що відповідач не довів перед судом недостатність документів, - свідчить про протиправність спірних рішень, та, як наслідок, задоволення позову.
Таким чином, доводи апелянта не заслуговують уваги, оскільки не спростовують правильних висновків суду першої інстанції.
Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивачем доведено належними та допустимими доказами протиправність спірних рішень відповідача.
Колегією суддів прийнято також до уваги практику Верховного суду, а саме Верховний Суд у постанові від 22.10.2020 у справі №160/3055/19 зазначив, що відповідно до судової практики (постанови Верховного Суду від 16.07.2019 у справі №805/686/17-а, від 12.07.2019 у справі №808/109/18, від 09.07.2019 у справі №810/1762/16), сама собою наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій (безтоварність), якщо з інших даних вбачаються зміни в структурі активів та зобов`язань, у власному капіталі підприємства у зв`язку з його господарською діяльністю.
Щодо інших доводів апелянта колегія суддів враховує рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».
Згідно зі ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив законне та обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Справу розглянуто в межах доводів апеляційної скарги.
Таким чином, колегія суддів вирішила згідно ст. 316 КАС України залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Повний текст постанови виготовлено 20.10.2023.
Керуючись ст.ст. 243, 244, 250, 0, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 липня 2023 р.- залишити без задоволення.
Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 липня 2023 р. у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства "Сівер" до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Колегія суддів: О.В. Карпушова
О.В. Епель
О.М. Кузьмишина
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2023 |
Оприлюднено | 23.10.2023 |
Номер документу | 114330833 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні