Рішення
від 05.10.2023 по справі 907/248/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Коцюбинського, 2А, м. Ужгород, 88000, e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua, вебадреса: http://zk.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" жовтня 2023 р. м. УжгородСправа № 907/248/23

Суддя Господарського суду Закарпатської області Ремецькі О.Ф.,

За участю секретаря судового засідання Мешко Р.В.

розглянувши матеріали справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Світлиця Захід", м. Київ

до Дочірнього підприємства санаторій "Сонячне Закарпаття" Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця", с. Поляна Свалявського району

про стягнення суми 1 909 993,87 грн.

За участі:

від позивача - не з`явився

від відповідача - не з`явився

в с т а н о в и в:

Позивач звернувся до Господарського суду Закарпатської області з позовом до відповідача про стягнення суми 1 909 993,87 грн., посилаючись на порушення відповідачем умов Договору №01/2021 про надання послуг харчування за системою шведський стіл аутсорсингу та положень ст. 525, 526, 530, Цивільного кодексу України, ст.193 Господарського кодексу України.

Ухвалою суду від 03.04.2023 р. прийнято справу №907/248/23 до провадження. Розгляд прийнято здійснювати в порядку загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 25 квітня 2023 року.

Ухвалою суду від 03.04.2023 р. задоволено заяву від 04.04.2023 року представника ТзОВ "Світлиця Захід", М.В. Литвиненко про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

До початку судового засідання від відповідача надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання на іншу дату через зайнятість представника в іншому судовому процесі.

Ухвалою суду від 25.04.2023 р. відкладено підготовче провадження на 23.05.2023 року.

Проте, судове засідання призначене на 23.05.2023 року не відбулося, у зв`язку з перебуванням головуючої судді Ремецькі Оксани Федорівни на навчанні для підтримання кваліфікації голів та заступників голів апеляційних судів, місцевих загальних, господарських, окружних адміністративних судів на робочому місці в режимі онлайн трансляції в Національній школі суддів України з 22.05.2023 року по 24.05.2023 року, згідно наказу Господарського суду Закарпатської області №02.4-06/16-к від 22.05.2023 року.

Ухвалою суду від 25.05.2023 р. відкладено підготовче засідання на 20.06.2023 року.

Проте, судове засідання призначене на 20.06.2023 року не відбулося у зв`язку з перебуванням головуючої судді Ремецькі О.Ф. у щорічній основній відпустці з 14.06.2023 року по 23.06.2023 року включно, згідно наказу Господарського суду Закарпатської області №02.4-08/13-к від 13.06.2023 року.

Ухвалою суду від 27.06.2023 р. відкладено підготовче провадження на 22.08.2023 р.

У підготовчому засіданні 22.08.2023 року судом за згодою представників сторін оголошено перерву відповідно до ст.183 ГПК України до 07.09.2023 року.

Ухвалою суду від 07.09.2023 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті. Розгляд справи по суті призначити на 05.10.2023 р.

Позивач заявлені позовні вимоги підтримує у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, посилаючись на їх обґрунтованість наявними у справі матеріалами.

Вказує на те, що 14 грудня 2021 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю «СВІТЛИЦЯ ЗАХІД» та ДП «САНАТОРІЙ «СОНЯЧНЕ ЗАКАРПАТТЯ» Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпроф оздоровниця» було укладено Договір № 01/2021 про надання послуг харчування за системою «шведський стіл» (аутсорсингу), в порядку та на умовах якого, Виконавець надає послуги на території санаторію «Сонячне Закарпаття» з зберігання і видачу продуктів харчування, організацію процесу годування і обслуговування Клієнтів по системі «шведський стіл» (або порційно).

За доводами позивача, виконавцем у період з лютого по грудень місяці 2022 року було надано послуги з харчування Замовнику на загальну суму 20 001 777,62 грн. В свою чергу, Замовником здійснено, оплату в розмірі 18 091 783 ,75 грн. Загальна сума актів за якими Замовник винен Виконавцеві складає 2 087 503,86 грн. з яких Замовник оплатив лише 177 509,99 грн за Актом надання послуг № 122 від 20.10.2022 р. За таких обставин, виник предмет спору, а саме: стягнення Виконавцем суми заборгованості у Замовника у розмірі 1 909 993,87 грн.

Крім того, позивач зауважує, що сказана сума заборгованості підтверджується також актами звірки взаємних розрахунків підписаних сторонами.

Відповідач - Дочірнє підприємство санаторій "Сонячне Закарпаття" Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця", у поданому суду відзиві на позов, щодо задоволення позову заперечує.

В обґрунтування своєї позиції вказує на те, що відповідач не видавав жодному із своїх працівників довіреностей на прийняття послуг від Позивача та на підписання актів наданих послуг. В той же час, позивач жодних доказів наявності у представника відповідача, який підписав акти наданих послуг, відповідних повноважень, не надав (наприклад, довіреностей, договорів доручення, тощо).

У зв`язку з чим відповідач вважає, що навіть якщо послуги по договору і надавалися, акти надання послуг підписувала особа, не уповноважена на це керівництвом відповідача, а тому ці акти не можуть рахуватись первинними документами, які підтверджують здійснення господарської операції.

За таких обставин відповідач вважає, що позивачем не доведено факту отримання відповідачем відповідних послуг та, відповідно, виникнення у відповідача обов`язку по їх оплаті.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ст. 233 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.

У судовому засіданні 05.10.2023 року, відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані сторонами матеріали, заслухавши повноважного представника позивача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та їх заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

14 грудня 2021 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю «СВІТЛИЦЯ ЗАХІД» (далі Позивач, Виконавець) та ДП «САНАТОРІЙ «СОНЯЧНЕ ЗАКАРПАТТЯ» Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» (далі Відповідач, Замовник) було укладено Договір № 01/2021 про надання послуг харчування за системою «шведський стіл» (аутсорсингу) (далі- Договір).

За умовами п. 1.1 Договору, сторони погодили, що у даному Договорі використовуються визначення у наступному розумінні: Харчування за системою «шведський стіл» - спосіб подачі їжі з використанням обладнання по роздачі страв «шведської лінії», що передбачає самообслуговування та надає клієнтам ЗАМОВНИКА вільний вибір страв з переліку приготованих ВИКОНАВЦЕМ, відповідно до структури щоденного меню. Меню на замовлення - це надання порційного харчування клієнтам ЗАМОВНИКА з можливістю вибору страв з переліку, що пропонується ВИКОНАВЦЕМ.

Предметом цього Договору є передача ЗАМОВНИКОМ ВИКОНАВЦЮ функцій в порядку і на умовах, встановлених цим Договором. В порядку та на умовах даного договору замовник визначає щомісячний об`єм послуг харчування та оплачує їх, а виконавець надає відповідні послуги на умовах, визначених в Договорі. Послуги надаються на території санаторію «Сонячне Закарпаття». З ціллю здійснення виконавцем взятих на себе зобов`язань замовник надає йому безперешкодний доступ до усіх необхідних приміщень санаторію, в тому числі, але не виключено: їдальню, складські приміщення, обладнані холодильником технологічним та іншим обладнанням. Виконавець забезпечує зберігання і видачу продуктів харчування, організацію процесу готування і обслуговування Клієнтів по системі «шведський стіл» (або порційно). Виконавець забезпечує організацію вжитку їжі, обслуговування клієнтів відповідно до графіка харчування погодженим із замовником, а також подальше прибирання використовуваних приміщень (п.п. 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6 Договору).

Одними із обов`язків замовника, у відповідності до п.3.3 Договору є своєчасно та у повному обсязі проводити оплату виконавця та протягом 3 (трьох) робочих днів з моменту отримання, розглянути та підписати акт виконаних робіт (наданих послуг), наданий виконавцем.

Послуги, надані ВИКОНАВЦЕМ по даному Договору, оплачуються ЗАМОВНИКОМ щомісячно, у повній відповідності з фактично наданим об`ємом послуг за встановленою ціною (п. 4.1 Договору).

Вартість харчування за системою «шведський стіл» буде сформована по мірі ціноутворення на послугу та погодження з ЗАМОВНИКОМ та підписанням додаткової угоди (п. 4.2 Договору).

Якщо на отримання послуги харчування нараховується 100 (сто) або менше клієнтів ЗАМОВНИКА на день, ВИКОНАВЕЦЬ має право надати послугу «меню на замовлення». Вартість 3-х разового харчування за системою «меню на замовлення» буде сформована по мірі ціноутворення на послугу та погодження з ЗАМОВНИКОМ та підписанням додаткової угоди (п. 4.3 Договору).

3 моменту початку надання послуг за даним Договором ЗАМОВНИК не пізніше п`ятого числа місяця наступного за місяцем надання послуг, перераховує ВИКОНАВЦЕВІ 100 % (сто відсотків) грошових коштів від суми обслуговування за місяць, в якому було надано послуги ВИКОНАВЦЕМ на підставі взаємно погодженого Сторонами Акту Звірки надання послуг (п. 4.4 Договору).

Протягом місяця в якому надаються послуги Замовник сплачує Виконавцеві вартість наданих послуг щодекадно, а саме кожного 10 (десятого) та 20 (двадцятого) числа поточного місяця у розмірах що були фактично надані виконавцем згідно розрахункової вартості послуг «шведський стіл» за відповідну декаду. Остаточний розрахунок проводиться протягом 3 (трьох) робочих днів з моменту підписання акту виконаних робіт, у порядку, передбаченому п. 3.3.6 даного Договору, з урахуванням отриманих авансованих платежів, але не пізніше 5 (п`ятого) числа місяця, наступного за звітним.

Надлишково перераховані грошові кошти зараховуються у рахунок оплати майбутніх платежів Замовника за даним договором або підлягають поверненню у 3-денний термін з моменту пред`явлення вимоги (п. 4.5 Договору).

ЗАМОВНИК зобов`язаний протягом 3 (трьох) днів з моменту надання ВИКОНАВЦЕМ Акту виконаних робіт (наданих послуг) підписати та передати ВИКОНАВЦЕВІ наданий Акт (п. 5.3 Договору).

Підписані уповноваженими представниками Сторін Акти виконаних робіт (наданих послуг) є підтвердженням надання послуг ВИКОНАВЦЕМ ЗАМОВНИІСОВІ (п. 5.4 Договору).

В разі не підписання ЗАМОВНИКОМ Акту виконаних робіт (наданих послуг) у встановлених цим Договором терміни і не надання в ті ж терміни мотивованої письмової відмови від підписання відповідного Акту, Акт вважається підписаним ЗАМОВНИКОМ, а послуги - прийнятими як такі, що відповідають вимогам по кількості і якості (п. 5.6 Договору).

Даний Договір складений сторонами строком на 35 (тридцять п`ять) місяців ї набуває чинності з 01 січня 2022 року (п. 9.1 Договору).

Сторонами було погоджено ціноутворення за надані послуги та викладено у Додатковій угоді № 1 від 14.12.2021 року та Додатковій угоді №2 від 06.05.2022 року.

За доводами позивача, які підтверджуються матеріалами справи виконавцем у період з лютого по грудень місяці 2022 року було надано послуги з харчування Замовнику на загальну суму 20 001 777,62 грн. В свою чергу, Замовник, перерахував на поточний рахунок Виконавця, суму коштів яка становить 18 091 783 ,75 грн.

Внаслідок чого у замовника перед виконавцем виникла заборгованість за наступними актами надання послуг: Акт надання послуг № 122 від 20.10.2022 - на загальну суму - 205 187,60 грн. - Акт надання послуг № 123 від 24.10.2022 - на загальну суму - 240 649,09 грн. - Акт надання послуг № 124 від 27.10.2022 - на загальну суму- 184 642,60 грн. - Акт надання послуг № 125 від 31.10.2022 - на загальну суму- 191 739,06 грн. - Акт надання послуг № 127 від 03.11.2022 - на загальну суму- 139419,30 грн. - Акт надання послуг № 128 від 07.11.2022 - на загальну суму - 151 314,12 грн. - Акт надання послуг № 129 від 10.11.2022 - на загальну суму- 164 527,64 грн. - Акт надання послуг № 130 від 14.11.2022 - на загальну суму - 144 752,40 грн. - Акт надання послуг № 131 від 17.11.2022 - на загальну суму - 114 480,98 грн. - Акт надання послуг № 132 від 21.11.2022 - на загальну суму - 111 154,20 грн. - Акт надання послуг № 133 від 24.11.2022 - на загальну суму - 88 859,35 грн. - Акт надання послуг № 134 від 28.11.2022 - на загальну суму- 116 222,53 грн. - Акт надання послуг № 135 від 30.11.2022 Р- на загальну суму - 53 792,98 грн. - Акт надання послуг № 142 від 05.12.2022 - на загальну суму - 92 232,71 грн. - Акт надання послуг № 143 від 08.12.2022 - на загальну суму - 33 989,77 грн. - Акт надання послуг № 145 від 12.12.2022 - на загальну суму - 33 409,73 грн. - Акт надання послуг № 146 від 15.12.2022 - на загальну суму- 12 419,88 грн. - Акт надання послуг № 147 від 20.10.2022 - на загальну суму - 8 709,92 грн.

Загальна сума актів за якими Замовник винен Виконавцеві складає 2 087 503,86 грн. з яких Замовник оплатив лише 177 509,99 грн за Актом надання послуг № 122 від 20.10.2022.

Відповідно до п. 4.4. Договору сторонами було підписано наступні акти звірки: Акт звіряння взаємних розрахунків за жовтень 2023 р.; Акт звіряння взаємних розрахунків за листопад 2023 р.; Акт звіряння взаємних розрахунків за грудень 2023 р.; Акт звіряння взаємних розрахунків за період з 01 січня 2023 р.- по 20 березня 2023 р.;

Згідно акту Акт звіряння взаємних розрахунків за період з 01 січня 2023 р.- по 20 березня 2023 р. підписаного та скріпленого печатками сторін, у відповідача наявна заборгованість в розмірі 1 909 993,87 грн.

Вказані обставини і стали підставою звернення позивача до суду з позовною вимогою про стягнення вартості неоплачених послуг.

Дослідивши наявні матеріали справи, оцінивши надані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, Суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України передбачено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини.

Судом встановлено, що 14 грудня 2021 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю «СВІТЛИЦЯ ЗАХІД» та ДП «САНАТОРІЙ «СОНЯЧНЕ ЗАКАРПАТТЯ» Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця» було укладено Договір № 01/2021 про надання послуг харчування за системою «шведський стіл» (аутсорсингу).

У відповідності зі ст. 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Згідно ч. 1 ст. 903 Цивільного кодексу України якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Предметом цього Договору є передача ЗАМОВНИКОМ ВИКОНАВЦЮ функцій в порядку і на умовах, встановлених цим Договором. В порядку та на умовах даного договору замовник визначає щомісячний об`єм послуг харчування та оплачує їх, а виконавець надає відповідні послуги на умовах, визначених в Договорі. Послуги надаються на території санаторію «Сонячне Закарпаття». З ціллю здійснення виконавцем взятих на себе зобов`язань замовник надає йому безперешкодний доступ до усіх необхідних приміщень санаторію, в тому числі, але не виключено: їдальню, складські приміщення, обладнані холодильником технологічним та іншим обладнанням. Виконавець забезпечує зберігання і видачу продуктів харчування, організацію процесу готування і обслуговування Клієнтів по системі «шведський стіл» (або порційно). Виконавець забезпечує організацію вжитку їжі, обслуговування клієнтів відповідно до графіка харчування погодженим із замовником, а також подальше прибирання використовуваних приміщень (п.п. 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6 Договору).

Одними із обов`язків замовника, у відповідності до п.3.3 Договору є своєчасно та у повному обсязі проводити оплату виконавця та протягом 3 (трьох) робочих днів з моменту отримання, розглянути та підписати акт виконаних робіт (наданих послуг), наданий виконавцем.

Спір у даній справі виник у зв`язку з невиконанням відповідачем своїх зобов`язань в частині здійснення оплати отриманих послуг.

Послуги, надані ВИКОНАВЦЕМ по даному Договору, оплачуються ЗАМОВНИКОМ щомісячно, у повній відповідності з фактично наданим об`ємом послуг за встановленою ціною (п. 4.1 Договору).

3 моменту початку надання послуг за даним Договором ЗАМОВНИК не пізніше п`ятого числа місяця наступного за місяцем надання послуг, перераховує ВИКОНАВЦЕВІ 100 % (сто відсотків) грошових коштів від суми обслуговування за місяць, в якому було надано послуги ВИКОНАВЦЕМ на підставі взаємно погодженого Сторонами Акту Звірки надання послуг (п. 4.4 Договору).

Протягом місяця в якому надаються послуги Замовник сплачує Виконавцеві вартість наданих послуг щодекадно, а саме кожного 10 (десятого) та 20 (двадцятого) числа поточного місяця у розмірах що були фактично надані виконавцем згідно розрахункової вартості послуг «шведський стіл» за відповідну декаду. Остаточний розрахунок проводиться протягом 3 (трьох) робочих днів з моменту підписання акту виконаних робіт, у порядку, передбаченому п. 3.3.6 даного Договору, з урахуванням отриманих авансованих платежів, але не пізніше 5 (п`ятого) числа місяця, наступного за звітним.

Судом встановлено, що у період з лютого по грудень місяці 2022 року було Позивачем надано послуги з харчування Замовнику на загальну суму 20 001 777,62 грн. В свою чергу, Замовник, перерахував на поточний рахунок Виконавця, суму коштів яка становить 18 091 783 ,75 грн.

Внаслідок чого у замовника перед виконавцем виникла заборгованість за наступними актами надання послуг: Акт надання послуг № 122 від 20.10.2022 - на загальну суму - 205 187,60 грн. - Акт надання послуг № 123 від 24.10.2022 - на загальну суму - 240 649,09 грн. - Акт надання послуг № 124 від 27.10.2022 - на загальну суму- 184 642,60 грн. - Акт надання послуг № 125 від 31.10.2022 - на загальну суму- 191 739,06 грн. - Акт надання послуг № 127 від 03.11.2022 - на загальну суму- 139419,30 грн. - Акт надання послуг № 128 від 07.11.2022 - на загальну суму - 151 314,12 грн. - Акт надання послуг № 129 від 10.11.2022 - на загальну суму- 164 527,64 грн. - Акт надання послуг № 130 від 14.11.2022 - на загальну суму - 144 752,40 грн. - Акт надання послуг № 131 від 17.11.2022 - на загальну суму - 114 480,98 грн. - Акт надання послуг № 132 від 21.11.2022 - на загальну суму - 111 154,20 грн. - Акт надання послуг № 133 від 24.11.2022 - на загальну суму - 88 859,35 грн. - Акт надання послуг № 134 від 28.11.2022 - на загальну суму- 116 222,53 грн. - Акт надання послуг № 135 від 30.11.2022 Р- на загальну суму - 53 792,98 грн. - Акт надання послуг № 142 від 05.12.2022 - на загальну суму - 92 232,71 грн. - Акт надання послуг № 143 від 08.12.2022 - на загальну суму - 33 989,77 грн. - Акт надання послуг № 145 від 12.12.2022 - на загальну суму - 33 409,73 грн. - Акт надання послуг № 146 від 15.12.2022 - на загальну суму- 12 419,88 грн. - Акт надання послуг № 147 від 20.10.2022 - на загальну суму - 8 709,92 грн.

Загальна сума актів за якими Замовник винен Виконавцеві складає 2 087 503,86 грн. з яких Замовник оплатив 177 509,99 грн за Актом надання послуг № 122 від 20.10.2022.

В частині 1 статті 530 ЦК України зазначено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

В частині 1 статті 612 ЦК України зазначено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

У матеріалах справи відсутні докази належного виконання відповідачем свого обов`язку.

Водночас позивач свої зобов`язання виконав вчасно та належним чином, що підтверджується актами надання послуг підписаними представниками сторін та актом звіряння взаємних розрахунків за період з 01 січня 2023 р.- по 20 березня 2023 р.

Таким чином, матеріалами справи підтверджено неналежне виконання Відповідачем свого обов`язку за договором та ним не надано суду жодних доказів у спростування цього.

У зв`язку з чим суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги Позивача про стягнення суми 1 909 993,87 грн. є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Твердження відповідача про те, що позивачем не доведено факту отримання відповідачем відповідних послуг, та, відповідно, виникнення у відповідача обов`язку по оплаті послуг, судом до уваги не береться з огляду на наступне.

Факт виконання позивачем своїх зобов`язань з надання послуг підтверджується підписом та відбитком печатки відповідача на актах приймання передачі, складених за фактом надання послуг.

Первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення (стаття 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

Відповідно до частини 1 та 2 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити:

- назву документа (форми);

- дату і місце складання;

- назву підприємства, від імені якого складено документ;

- зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;

- посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;

- особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Вказаний перелік обов`язкових реквізитів кореспондується з пунктом 2.4. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, згідно якого первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складається документ, назва документа (форми), дата і місце складання, зміст та обсяг господарської операції (у натуральному та/або у вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Згідно пункту 2.5. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку документ має бути підписаний особисто, а підпис може бути скріплений печаткою. Електронний підпис накладається відповідно до законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

При цьому, слід зазначити, що вимоги Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» щодо правильності оформлення первинних документів, передбачають наявність в документах такого реквізиту, як «інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції» лише альтернативно такому обов`язковому реквізиту, як особистий підпис особи, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Аналогічні висновки містяться у постановах Вищого господарського суду України від 09.04.2013 у справі № 5023/5085/12.

Крім того, відповідно до пункту 64 постанови Кабінету Міністрів України № 1893 від 27.11.1998 «Про затвердження Інструкції про порядок обліку, зберігання і використання документів, справ, видань та інших матеріальних носіїв інформації, які містять службову інформацію», яка є обов`язковою для усіх підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, порядок обліку, зберігання і використання печаток, штампів і бланків суворої звітності визначається відповідними відомчими інструкціями. Контроль за їх виготовленням, зберіганням та використанням покладається на канцелярії організацій та осіб, відповідальних за діловодство. Згідно пункту 65 вказаної постанови, особи, які персонально відповідають за облік і зберігання печаток, штампів і бланків, призначаються наказами керівників організацій. Виходячи з вищезазначеного, особи які мають право зберігати та використовувати печатки підприємства, призначаються наказом керівника організації та несуть персональну відповідальність за неналежне зберігання та використання печатки.

Таким чином, відповідач, як суб`єкт підприємницької діяльності, несе повну відповідальність за законність використання його печатки, в тому числі за засвідчення первинних документів.

При цьому, суд зазначає, що матеріали справи не містять документів, які б свідчили про втрату печатки, її підробку чи інше незаконне використання третіми особами всупереч волі відповідача.

Таким чином, відтиск штампів та печаток підприємства, наявний, зокрема, на первинних документах, є свідченням участі такого підприємства, як юридичної особи, у здійсненні певної господарської операції (у даному випадку - прийнятті послуг).

Водночас, з актів надання послуг вбачається, що такі містять як підпис з зазначенням посади бухгалтера Лебович М.В., так і підпис директора відповідача Кондор О.О.

Крім того, в матеріалах справи містяться акт звіряння взаємних розрахунків за період з 01 січня 2023 р.- по 20 березня 2023 р. підписаний сторона та скріплені відбитками печаток сторін, який свідчать про наявність заборгованості у відповідача в розмірі 1 909 993,87 грн.

Згідно позиції Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у справі №916/1727/17 від 04.12.2019 акти звірки взаємних розрахунків, підписані уповноваженою особою відповідача (боржника) є доказами, що свідчать про фактичне визнання відповідачем наявності у нього перед позивачем боргу.

Разом з цим, акт звірки може вважатися доказом у справі в підтвердження певних обставин, зокрема в підтвердження наявності заборгованості суб`єкта господарювання, її розміру, визнання боржником такої заборгованості тощо. Однак, за умови, що інформація, відображена в акті підтверджена первинними документами та акт містить підписи уповноважених на його підписання сторонами осіб. Як правило, акти звірок розрахунків (чи заборгованості) складаються та підписуються бухгалтерами контрагентів і підтверджують остаточні розрахунки сторін на певну дату. Підписання акту звірки, у якому зазначено розмір заборгованості, уповноваженою особою боржника, та підтвердження наявності такого боргу первинними документами (доданими до матеріалів позовної заяви копіями видаткових накладних, рахунків-фактур, довіреностей тощо, підтверджуючих здійснення кожної поставки позивачем Товару) свідчить про визнання боржником такого боргу часткової оплати такого товару тощо.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Стаття 74 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 76-79 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За приписами ч.1 ст.86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Світлиця Захід", м. Київ до Дочірнього підприємства санаторій "Сонячне Закарпаття" Приватного акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця", с. Поляна Свалявського району про стягнення суми 1 909 993,87 грн. підлягають задоволенню в повному розмірі.

Витрати по сплаті судового збору відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 13, 73, 74, 76-80, 86, 129, 173, 180, 231, 232, 236-242, Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Дочірнього підприємства "САНАТОРІЙ "СОНЯЧНЕ ЗАКАРПАТТЯ" ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА ЛІКУВАЛЬНО-ОЗДОРОВЧИХ ЗАКЛАДІВ ПРОФСПІЛОК УКРАЇНИ "УКРПРОФОЗДО РОВНИЦЯ" (89313, Закарпатська область, Свалявський район, село Поляна, вулиця Курортна, будинок 1А, код ЄДРПОУ 02649977) на користь Товариства з обмеженою відповід альністю «СВІТЛИЦЯ ЗАХІД» (02141, місто Київ, вулиця Руденко Лариси, будинок 6А, код ЄДРПОУ 44418936) суму 1 909 993,87 грн. (мільйон дев`ятсот дев`ять тисяч дев`ятсот дев`яносто три гривні 87 коп.) заборгованості, а також суму 28 649,91 грн. (двадцять вісім тисяч шістсот сорок дев`ять гривень 91 коп.) у відшкодування витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Згідно з пунктом 17.5 розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України в редакції Закону України від 03.10.2017 №2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду через відповідний місцевий господарський суд за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повний текст рішення складено: 23.10.2023

Суддя О. Ф. Ремецькі

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення05.10.2023
Оприлюднено25.10.2023
Номер документу114356072
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —907/248/23

Судовий наказ від 26.02.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

Рішення від 05.10.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

Ухвала від 07.09.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

Ухвала від 27.06.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

Ухвала від 25.05.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

Ухвала від 25.04.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

Ухвала від 12.04.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

Ухвала від 03.04.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні