Постанова
від 19.10.2023 по справі 420/7591/20
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 жовтня 2023 року

м. Київ

справа №420/7591/20

адміністративне провадження № К/9901/9952/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Стародуба О.П., Єзерова А.А.,

за участю секретаря судового засідання Шосенко К.,

представника позивача Нетроніна Р.О.,

представника відповідача Балабана Д.О.,

розглянув у відкритому судовому засіданні

касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17 лютого 2021 року

у справі №420/7591/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальності "Енергопостачальник"

до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

про визнання протиправною та скасування постанови.

І. РУХ СПРАВИ

1. У серпні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальності "Енергопостачальник" звернулося до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 09.07.2020 №1316 "Про накладення штрафу на ТОВ "Енергопостачальник" за порушення Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії та Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу" у розмірі 85000,00 грн.

2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.12.2020 (суддя Токмілова Л.М.) у позові відмовлено.

3. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17.02.2021 скасовано рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.12.2020, ухвалено нове рішення про задоволення позову;

- визнано протиправною та скасовано постанову НКРЕКП від 09.07.2020 № 1316 "Про накладення штрафу на ТОВ "Енергопостачальник" за порушення Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії та Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу";

- стягнено за рахунок бюджетних асигнувань НКРЕКП на користь ТОВ "Енергопостачальник" відшкодування судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги у розмірі 5255,00 грн.

4. 18.03.2021 відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17.02.2021 та залишити в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.12.2020.

5. Ухвалою Верховного Суду від 12.04.2021 відкрито касаційне провадження.

6. Сторони клопотали про розгляд справи за їхньої участі, ухвалою від 27.09.2021 Верховний Суд призначив розгляд справи у відкритому судовому засіданні із викликом сторін.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 06.11.2018 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийняла постанову № 1344 про видачу ліцензії з постачання електричної енергії споживачу ТОВ «Енергопостачальник».

8. 27.06.2019 між Державним підприємством «Оператор ринку» та ТОВ «Енергопостачальник» укладено договір № 17/01 про участь у ринку «на добу наперед» (далі - РДН) та на внутрішньодобовому ринку (далі - ВДР) відповідно до п. 1 «Предмет Договору» якого ОР забезпечує функціонування РДН та ВДР, створює організаційні, технологічні, інформаційні та інші умови для здійснення регулярних торгів за Правилами ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 308 (далі - Правила РДН/ВДР), укладання і виконання договорів про купівлю-продаж електричної енергії на РДН/ВДР та розрахунків за ними, а Учасник використовує такі умови з метою участі у торгах, купівлі-продажу електричної енергії та врегулювання відповідних фінансових зобов`язань згідно з Правилами РДН/ВДР.

9. 29.06.2019 між Державним підприємством «Оператор ринку» та ТОВ «Енергопостачальник» укладено договір № 17/01ВДР про купівлю-продаж електричної енергії на внутрішньодобовому ринку відповідно до п. 1 «Предмет Договору» якого за цим договором сторонами здійснюється купівля-продаж електричної енергії на внутрішньодобовому ринку.

10. 29.06.2019 між Державним підприємством «Оператор ринку» та ТОВ «Енергопостачальник» укладено договір №17/01РДН про купівлю-продаж електричної енергії на ринку «на добу наперед» відповідно до п. 1 «Предмет Договору» якого за цим договором сторонами здійснюється купівля-продаж електричної енергії на внутрішньодобовому ринку.

11. 31.01.2020 Державним підприємством «Оператор ринку» на адресу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг направлено лист за № 01/17-273 в якому зазначено, що за результатами аналізу поведінки учасників РДН/ВДР щодо подання заявок на торги на РДН в торговій зоні «ОЕС України» було відмічене значне збільшення заявлених обсягів у нічні години доби та зменшення учасниками ринку рівня цін в заявках на продаж електричної енергії, що призвело до зниження ціни електричної енергії на РДН починаючи з 30-31 січня 2020 року, що може свідчити про маніпулювання ринком.

12. 04.02.2020 Державним підприємством «Оператор ринку» на адресу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг направлено лист №01/17-331, в якому зазначено, що за результатами аналізу поведінки учасників РДН/ВДР щодо подання заявок на торги на РДН в торговій зоні «ОЕС України» було відмічене значне збільшення заявлених обсягів у нічні години доби та зменшення учасниками ринку рівня цін в заявках на продаж електричної енергії, що призвело до зниження ціни електричної енергії на РДН протягом 01-04 лютого 2020 року, що може свідчити про маніпулювання ринком.

13. 11.02.2020 листом № 01/17-455 Державним підприємством «Оператор ринку» до вказаних листів додано перелік відповідних учасників серед яких і ТОВ «Енергопостачальник».

14. Листом від 18.02.2020 №1835/14/7-20 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг повідомила ліцензіатам з постачання електричної енергії споживачу, з виробництва електричної енергії та суб`єктам, що здійснюють рейдерську діяльність, серед яких ТОВ «Енергопостачальник», надати до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг інформацію із належним чином завіреними копіями підтвердних документів стосовно обсягів та вартості електричної енергії, яка придбавалась/вироблялась постачальником відповідно до укладених двосторонніх договорів та/або імпортувалась, для виробників - наявною генерованою потужністю (робочою) та/або обсягами імпорту, у вигляді копій договорів, актів тощо за 01.02.2020 в розрізі годин, та була подана в заявках на продаж на РДН та обсягу та вартості електричної енергії, яка запропонована на продаж на РДН 01.02.2020 в розрізі годин (т. 1 а.с.91).

15. 03.06.2020 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг видано посвідчення на проведення позапланової виїзної перевірки №206 для проведення перевірки ліцензіата ТОВ «Енергопостачальник».

16. 09.06.2020 за результатами проведеної перевірки складено акт №162 . Як вбачається з акту загальний баланс купівлі/продажу/постачання електричної енергії склав:

- у грудні 2019 року: купівля 2817,494 МВт/год = 2108,600 (РДН) + 27,500 (ВДР) + 624 (РДЦ) + 57,394 урегулювання небалансів); продаж 381,538 МВт/год = 53,900 (ВДР) + 327,638 (врегулювання небалансів); постачання споживачу 2453,338 МВт/год, що становить 80,07% від загального обсягу купівлі Ліцензіатом електричної енергії;

- у січні 2020 року: купівля 2632,02 МВт год = 1592,6 (РДН) + 14,4 (РДН БуОс) + 12,500 (ВДР) + 744 (РДД) + і 168,520 (врегулювання небалансів); продаж 89,635 МВт/год = 3,500 (ВДР) + 0,1 (ВДР БуОс) + 86,035 (врегулювання небалансів); постачання споживачу 2159,073 МВт/год, що становить 82,03% від загального обсягу купівлі Ліцензіатом електричної енергії;

- у лютому 2020 року: купівля 8389,553 МВт/год = 472,400 (РДН) + 3507,300 (ВДР) + 1 664 (РДД) + 2 745,853 врегулювання небалансів);продаж 5917,446 МВт/год = 5 060,400 (РДН) + 762,300 (ВДР) + 60 (РДД) + 34,746 врегулювання небалансів); постачання споживачу 1574,130 МВт год, що становить 18,76% від загального обсягу купівлі Ліцензіатом електричної енергії.

17. Різниця між купленою та проданою позивачем електричною енергією, становить від -2,59 МВт/год до -1813,13 МВт/год, що складає від -18% до -32% обсягу товарної продукції ТОВ «Енергопостачальник».

18. Також в акті зазначено, що відповідно до аналізу, здійсненого комісією з перевірки, встановлено, що Ліцензіат:

у грудні 2019 року діяльність з постачання електричної енергії споживачу становить 80,07% від загального обсягу купівлі Ліцензіатом електричної енергії, інше - перепродаж електричної енергії (трейдерську діяльність);

у січні 2020 року діяльність з постачання електричної енергії споживачу становила 82,03% від загального обсягу купівлі Ліцензіатом електричної енергії, інше - перепродаж електричної енергії (трейдерську діяльність);

у лютому 2020 року діяльність з постачання електричної енергії споживачу становила 118,76% від загального обсягу купівлі Ліцензіатом електричної енергії, інше - перепродаж електричної енергії (трейдерську діяльність);

19. Однак згідно з наданими Ліцензіатом Комісії з перевірки копій договорів про купівлю-продаж електричної енергії на внутрішньодобовому ринку від 29.06.2019 № 17/01 ВДР, про купівлю-продаж електричної енергії на ринку «на добу наперед» від 29.06.2019 №17/01 РДН стороною цих договорів є ТОВ «Енергопостачальник», що діє на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, а також сторони визнають свої зобов`язання за Правилами ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 308, договором про участь на ринку РДН та РДВ від 27.06.2019 №17/01, Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності зі здійснення функцій оператора ринку. У зазначеному переліку відсутні Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності), затверджені постановою НКРЕКП від 27.12.2017 №1468.

20. В акті перевірки зазначено про виявлені порушення законодавства, що регулює функціонування ринку електричної енергії Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, а саме:

- підпункту 15 пункту 2.2 Постанови НКРЕП від 27.12.2017 № 1469 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу» щодо обов`язку ліцензіата при підготовці та/або подачі заяв (пропозицій) на ринку електричної енергії не вчиняти дії, які можуть призвести до маніпулювання цінами ж до інших спотворень конкуренції;

- підпункту 17 пункту 2.2 Л Постанови НКРЕП від 27.12.2017 № 1469 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу» щодо обов`язку ліцензіата для забезпечення постачання електричної енергії споживачам здійснювати купівле продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку «на добу наперед» внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку також шляхом імпорту відповідно до Закону У країв «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонувати ринку електричної енергії;

- підпункту 2 пункту 2.4 глави 2 Правил поведінки на ринку «на добу наперед» (далі - РДН) та внутрішньодобовому ринку (далі - ВДР), які є додатком 7 до Правил ринку «на добу» та внутрішньодобового ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 308, а саме: щодо обов`язку учасників РДН/ВДР не займатися діяльністю, що може призвести до маніпулювання ринком;

- підпункту 4 пункту 4.4 глави 4 Правил поведінки на ринку «на добу наперед» щодо заборони учасникам РДН/ВДР здійснювати маніпулювання ринком;

- підпункту 12 пункту 2.2 глави 2 Постанови НКРЕКП від 27.12.2017 № 1468 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності) щодо обов`язку ліцензіата здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії;

- підпункту 19 пункту 2.2 глави 2 Постанови НКРЕКП від 27.12.2017 № 1468 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності) щодо обов`язку ліцензіата при підготовці та/або подачі заявок (пропозицій) на ринку електричної енергії не вчиняти дії, які можуть призвести до маніпулювання цінами або до інших спотворень конкуренції на ринку;

- підпункту 2 пункту 2.4 глави 2 Правил поведінки на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку, які є додатком 7 до Правил ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку, а саме: щодо обов`язку учасників РДН/ВДР не займатися діяльністю, що може призвести до маніпулювання ринком;

- підпункту 4 пункту 4.4 глави 4 Правил поведінки на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку щодо заборони учасникам РДН/ВДР здійснювати маніпулювання ринком.

21. 15.06.2020 позивачем надано пояснення, обґрунтування та заперечення до акту про проведення позапланової виїзної перевірки від 09.06.2020 № 162.

22. 09.07.2020 Комісією, за результатами розгляду акту, пояснень, заперечень та документів, наданих ліцензіатом, встановлено, що у грудні 2019 року, січні 2020 року та лютому 2020 року позивачем здійснювалась діяльність з перепродажу електричної енергії (трейдерська діяльність), проте в наданих Ліцензіатом Комісії з перевірки копіях договорів відсутні Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності), затверджені постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1468.

23. Також Комісією за результатами розгляду акту, пояснень, заперечень та документів наданих ліцензіатом встановлено, що наявність у ліцензіата значної різниці між обсягами купівлі-продажу електричної енергії за звітні місяці свідчать про недотримання вказаних вимог щодо необхідності забезпечення балансу між попитом пропозицією електричної енергії, а також об`єктивного та достовірного складення графіків одиниць постачання/споживання електричної енергії та дотримання зазначених графіків.

24. За вказані порушення Комісією запропоновано накласти штраф у розмірі 85000,00 грн на ТОВ «Енергопостачальник» за порушення вимог:

- підпункту 12 пункту 2.2 Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата при провадженні ліцензованої діяльності дотримуватися організаційних вимог, зокрема здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії;

- підпункту 17 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата для забезпечення постачання електричної енергії споживачам здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії (а.с.31).

25. 09.07.2020 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийнято постанову № 1316 про накладення штрафу на ТОВ «Енергопостачальник» в розмірі 85000,00 грн за порушення Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії та Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, а саме:

- підпункту 12 пункту 2.2 Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата при провадженні ліцензованої діяльності дотримуватися організаційних вимог, зокрема здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії;

- підпункту 17 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата для забезпечення постачання електричної енергії споживачам здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

26. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що постанова про накладення штрафу є протиправною, необґрунтованою та такою, що порушує законні інтереси позивача. Позивач зазначав, що здійснює операції з постачання електричної енергії споживачу та операції з перепродажу електричної енергії (трейдерська діяльність) на підставі наявної ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу без отримання окремої ліцензії на право провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерська діяльність). Також звернення щодо можливого маніпулювання не може вважатися обґрунтованим зверненням фізичної або юридичної особи про порушення суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, її законних прав.

27. Відповідач зазначив, що у Регулятора були наявні правові підстави для проведення позапланової виїзної, перевірки ТОВ «Енергопостачальник». До позивача було застосовано до ТОВ «Енергопостачальник» санкції виключно за порушення, які виявлені та зафіксовано в акті перевірки, а також ті, які не були спростовані за результатами опрацювання НКРЕКП наданих ліцензіатом пояснень та заперечень до акту перевірки. При цьому, перевіркою встановлено та на засіданні комісії підтверджено недотримання позивачем вимог законодавства щодо необхідності забезпечення балансу між попитом та пропозицією електричної енергії, а також об`єктивного та достовірного складення графіків одиниць постачання/споживання електричної енергії та дотримання зазначених графіків.

IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

28. Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що постановою НКРЕКП від 09.07.2020 №1316 до позивача застосовано штраф саме за недотримання позивачем вимог законодавства щодо необхідності забезпечення балансу між попитом та пропозицією електричної енергії, що свідчить про порушення Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

29. Суд апеляційної інстанції не погодився з такими висновками та зазначив, що відповідач як орган владних повноважень не довів під час розгляду справи наявність в діях позивача складу правопорушення на ринку електричної енергії, передбаченого п.1 ст.77 Закону України «Про ринок електричної енергії», оскільки дотримання ТОВ «Енергопостачальник» п.п. 12 пункту 2.2 та пп. 17 п. 2.2 Ліцензійних умов підтверджується доказами, наявними у матеріалах справи, у тому числі і документами, які стали підставою для притягнення позивача до відповідальності, а саме актом перевірки від 09.06.2020 №162 та протоколом засідання Національної комісії №40 від 09.07.2020.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

30. Як на підставу касаційного оскарження відповідач покликається на відсутність висновків Верховного Суду у подібних правовідносинах. Вважає, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував пп. 12 п. 2.2. Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності), затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1468, пп. 17 п. 2.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 №1469. Обставини постачання ТОВ "Енергопостачальник" електричної енергії споживача без здійснення купівлі-продажу енергії були зафіксовані актом позапланової виїзної перевірки від 09.06.2020 №162, проте суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку, що такі обставини є невстановленими; що факт укладення відповідних договорів не впливає на здійснення обов`язку купівлі-продажу електричної енергії.

31. У порушення ліцензійних умов позивач здійснював продаж електричною енергії без фактичного її наявності на конкретну торгову годину. НКРЕКП було позбавлене права подати свої пояснення на подані ТОВ "Енергопостачальник" додаткові пояснення. Оскаржувана постанова НКРЕКП від 09.07.2020 №1316 прийнята з урахуванням вимог п. 4 ч. 4 ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії", суд апеляційної інстанції неправильно тлумачив положення зазначеного Закону.

32. 06.05.2021 надійшов відзив від позивача, в якому ТОВ «Енергопостачальник» покликається на необґрунтованість касаційної скарги, адже суд апеляційної інстанції здійснив належний аналіз механізму та особливостей роботи ринку електричної енергії, дійшовши правильних висновків про дотримання позивачем вимог:

- пп.12 п. 2.2 Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата дотримуватися організаційних вимог, зокрема, здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку;

- пп.17 п. 2.2. Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії щодо обов1язку здійснювати купівлю-продаж за двосторонніми договорами та/або на ринку «на добу вперед» та внутрішньодобовому та балансуючому ринку.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

33. Відповідно до ст. 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

34. Статтею 3 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» передбачено, що Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

35. Відповідно до п.п. 11-12 ст. 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор здійснює контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов; розглядає справи про порушення ліцензійних умов, а також справи про адміністративні правопорушення і за результатами розгляду приймає рішення про застосування санкцій, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом, приймає у межах своєї компетенції рішення про направлення до відповідних державних органів матеріалів про виявлені факти порушення законодавства.

Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.

36. Згідно ч. 1 ст. 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю.

37. Частинами 2, 3 цієї ж статті передбачено, що перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора. Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.

38. Згідно ч. 4 ст. 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» під час здійснення державного контролю Регулятор має право:

- вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог цього Закону та законів, що регулюють діяльність у сфері енергетики та комунальних послуг, і ліцензійних умов;

- фіксувати процес здійснення планового або позапланового заходу чи кожну окрему дію засобами аудіо- та відеотехніки, не перешкоджаючи здійсненню такого заходу;

- вимагати припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного контролю;

- призначати експертизу, одержувати пояснення, у тому числі працівників суб`єкта господарювання, довідки, копії документів, відомості з питань, що виникають під час державного контролю;

- приймати обов`язкові до виконання суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, рішення про усунення виявлених порушень;

- накладати штрафні санкції та вживати заходів, передбачених законом;

- за результатами перевірки або моніторингу приймати рішення про встановлення (зміну) тарифів на товари (послуги) суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та внесення змін до відповідних інвестиційних програм.

39. Частиною 5 цієї ж статті передбачено, що за результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки. Один примірник акта про результати перевірки передається суб`єкту господарювання, діяльність якого перевірялася, або уповноваженій ним особі. У разі відмови суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи прийняти акт про результати перевірки такий акт надсилається суб`єкту господарювання рекомендованим листом протягом п`яти робочих днів з дня підписання акта членами комісії з перевірки.

Суб`єкт господарювання, діяльність якого перевірялася, має право надати письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки.

У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом.

Акт про результати перевірки разом із поясненнями та обґрунтуванням суб`єкта господарювання, діяльність якого перевірялася, підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора до розгляду акта на засіданні Регулятора.

Строк проведення позапланової виїзної перевірки не може перевищувати 10 робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - трьох робочих днів.

У разі великих обсягів перевірки за рішенням Регулятора строк проведення позапланової виїзної перевірки може бути збільшений до 20 робочих днів, а для суб`єктів малого підприємництва - до п`яти робочих днів з внесенням відповідних змін до посвідчення на проведення перевірки.

Під час проведення позапланової виїзної перевірки з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для проведення позапланової перевірки, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні на проведення перевірки.

У разі виявлення під час проведення позапланової виїзної перевірки однорідних порушень або таких, що прямо випливають із питань, необхідність перевірки яких стала підставою для проведення позапланової перевірки, Регулятор має право перевіряти такі порушення із подальшим застосуванням до суб`єкта господарювання відповідальності, передбаченої законодавством.

40. Згідно з ч. 11 ст. 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» рішення Регулятора про застосування санкцій за порушення ліцензійних умов, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг може бути прийнято протягом 30 днів з дня виявлення порушення Регулятором.

41. Відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії. За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до посадових осіб суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати адміністративні стягнення.

Суб`єкт владних повноважень повинен діяти на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

42. Підставою для проведення позапланової перевірки позивача було звернення ДП «Оператор ринку» до НКРЕКП щодо випадків можливого маніпулювання деякими учасниками ринку, зокрема ТОВ «Енергопостачальник».

43. З метою розгляду зазначених звернень відповідачем направлено до позивача запит про надання інформації за результатом розгляду якої встановлено, що відсоток постачання позивачем електричної споживачу протягом грудня 2019 року лютого 2020 року на рівні 80,07%, 82,03% та 18,76% (відповідно) свідчить про здійснення Ліцензіатом трейдерської діяльності.

44. Як вбачається з протоколу засідання НКРЕКП, Департамент ліцензійного контролю зазначив, що дійсно вимогами п.1,6 Вимог до складання заявок на торги, які є додатком №4 до Правил ринку РДН та ВДР, визначено, що ціни на електричну енергію, що зазначаються в заявках на торги на РДН, повинні бути, зокрема, у межах мінімальної ціни на РДН - 10,00 грн/МВт год та максимальної ціни на РДН - 50000,50 грн/МВт год., а також вимогами нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії не визначено чітких критеріїв та дій учасників ринку, які підпадають під визначення «маніпуляції».

45. Також в протоколі засідання відповідач зазначав про те, що учасникам ринку при подачі заявок на продаж електричної енергії на ринку на добу наперед не відома ціна, що складеться на ринку у даному розрахунковому періоді.

46. Пункт 3.2.9 розділу 3.2 Правил передбачає, що заявка на торги на РДН не допускається до торгів, якщо хоча б одна з перелічених у пункті 3.2.7 цієї глави умов не виконується.

47. Судами попередніх інстанцій було встановлено, що заявки ліцензіата були допущені до торгів на РДН, що свідчить про дотримання позивачем вимоги п. 3.2.7 розділу 3.2 Правил і, зокрема, ціни у заявках не перевищують порогових цін, встановлених для відповідних розрахункових періодів згідно з п. 3.1.6 глави 3.1.

48. Також в протоколі засіданні відповідач дійшов висновку, що дії Ліцензіата щодо подачі заявок на продаж електричної енергії із ціною, що значно (вдвічі і більше) нижче цін, що склались на ринку «на добу наперед» у відповідні розрахункові періоди, а також здійснення перепродажу електричної енергії між різними організованими сегментами ринку без попередньої закупівлі обсягів електричної енергії на ринку двосторонніх договорів, зокрема імпортованої, фактично не свідчать про маніпулювання ринком.

49. Як вже було вище зазначено підставою для проведення позапланової перевірки позивача було звернення ДП «Оператор ринку» до НКРЕКП щодо випадків можливого маніпулювання деякими учасниками ринку, зокрема, ТОВ «Енергопостачальник», проте згідно з висновками, викладеними в протоколі засідання НКРЕКП відповідач не встановив факту маніпулювання ринком Ліцензіатом при подачі заявок на продаж електричної енергії із ціною, що значно (вдвічі і більше) нижче цін, що склались на ринку «на добу наперед», а зазначив лише про вчинення дій, що можуть в майбутньому призвести до маніпулювання цінами та не вказується інших порушень Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії з боку позивача.

50. Постановою НКРЕКП від 27.12.2017 №1468 затверджено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності) в п. 1 яких, зокрема зазначено, що ці Ліцензійні умови визначають вичерпний перелік вимог, умов і правил, обов`язкових для виконання під час провадження ліцензованої діяльності.

51. Відповідно до пп. 12 п. 2.2 Постанови НКРЕКП від 27.12.2017 № 1468 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності)» при провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог, зокрема здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії.

52. Постановою НКРЕП від 27.12.2017 №1469 затверджено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу в п. 1 яких, зокрема зазначено, що ці Ліцензійні умови визначають вичерпний перелік вимог, умов і правил, обов`язкових для виконання під час провадження ліцензованої діяльності.

53. Відповідно до пп. 17 п. 2.2 Постанови НКРЕП від 27.12.2017 №1469 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу» при провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог, зокрема для забезпечення постачання електричної енергії споживачам здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку «на добу наперед», внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії.

54. 09.07.2020 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийнято постанову №1316 про накладення штрафу на ТОВ «Енергопостачальник» в розмірі 85000,00 грн саме за порушення:

- пп. 12 п.2.2 Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії;

- пп. 17 п. 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу.

55. При цьому, під час перевірки позивача відповідачем не було встановлено обставин постачання електричної енергії споживачам без здійснення купівлі-продажу електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку «на добу наперед» та внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії.

56. Натомість, актом перевірки підтверджується укладання позивачем договорів про участь у ринку «на добу на перед» та внутрішньодобовому ринку, про купівлю продаж електричної енергії на внутрішньодобовому ринку, про купівлю продаж електричної енергії на ринку «на добу на перед», про надання послуг з передачі електричної енергії, про врегулювання небалансів електричної енергії, договорів з операторами системи розподілу, про постачання електричної енергії споживачу. Встановлено, що позивачем не укладались договори купівлі-продажу імпортованої та експортованої електричної енергії.

57. Наведене свідчить про дотримання ТОВ "Енергопостачальник" вимог пп. 12 п. 2.2 Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії та пп. 17 п. 2.2 Ліцензійних умов щодо обов`язку ліцензіата для забезпечення постачання електричної енергії споживачам, що було встановлено у самому акті перевірки.

58. Згідно з п.17 ч.2 ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії», правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема, неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації оператору системи передачі, оператору системи розподілу та суб`єктам владних повноважень на ринку електричної енергії, якщо обов`язковість подання такої інформації встановлена законом.

59. Відповідач покликається на те, що ліцензіата було притягнуто до відповідальності лише за виявлений факт продажу/перепродажу електричної енергії на РДН, ВДР РДД та постачання споживачам без попередньої закупівлі обсягів електричної енергії на організованих сегментах ринку (РДН, ВДР, РДД, імпорту електричної енергії), тобто ліцензіат здійснював продаж електричної енергії без фактичної її наявності на конкретну торгову годину (повітря).

60. Отже, на думку відповідача, наявність у ТОВ «Енергопостачальник» значної різниці між обсягами купівлі та продажу електричної енергії за звітні місяці свідчать про недотримання вказаних вище вимог щодо необхідності забезпечення балансу між попитом та пропозицією електричної енергії, а також об`єктивного та достовірного складення графіків одиниць постачання/споживання електричної енергії та дотримання зазначених графіків.

61. Відтак, зазначене згідно з позицією відповідача свідчить про наявність у позивача значної різниці між обсягами купівлі та продажу електричної енергії протягом періоду, що перевірявся, свідчать про недотримання вказаних вище вимог щодо необхідності забезпечення балансу між попитом та пропозицією електричної енергії, а також об`єктивного та достовірного складення графіків одиниць постачання/споживання електричної енергії та дотримання зазначених графіків.

62. Виходячи із зазначеного вище, Суд погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про те, що фактично відповідачем під час перевірки позивача було встановлено обставини порушення останнім вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, що виявилось у незабезпечені балансу між попитом та пропозицією електричної енергії, а також об`єктивному та достовірному складенні графіків одиниць постачання/споживання електричної енергії та дотриманні зазначених графіків.

63. Відповідно до вимог ч. 2 ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема, п. 1. порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності; п. 2. недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; п.17 неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації оператору системи передачі, оператору системи розподілу та суб`єктам владних повноважень на ринку електричної енергії, якщо обов`язковість подання такої інформації встановлена законом

У разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії до відповідних учасників ринку можуть застосовуватися санкції у виді, у тому числі, штрафу.

64. Тобто закон розрізняє наведені правопорушення на ринку електричної енергії як окремі підстави для притягнення винних у них осіб до відповідальності, яка може наступати, зокрема, у вигляді штрафу.

65. У цій справі мотивація НКРЕКП свідчить про встановлення відповідачем недотримання ТОВ «Енергопостачальник» вимог саме нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, що передбачена п.2 ч.2 ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії», проте висновок зроблено про порушення передбачене п.17 ч.2 ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії».

66. Разом з тим, зміст оскаржуваної постанови відповідача від 09.07.2020 №1316 свідчить, що позивач був притягнутий до відповідальності за порушення на ринку електричної енергії, яке виявилось виключно у порушенні ним, як ліцензіатом, відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності, а саме підпункту 12 пункту 2.2 Ліцензійних умов з перепродажу електричної та пп. 17 п. 2.2 Ліцензійних умов щодо обов`язку ліцензіата для забезпечення постачання електричної енергії споживачам.

67. Суд відхиляє покликання відповідача на те, що через позбавлення його права на подання пояснення на додаткові пояснення суд апеляційної інстанції дійшов передчасного висновку про те, що висновок про порушення передбачено п. 17 ч. 2 ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії».

68. Відповідач покликається на те, що в оскаржуваній постанові зазначено просто статтю 77 Закону України «Про ринок електричної енергії», у відзиві відповідач припустився механічної помилки, зазначивши п. 17, замість п. 2 ст. 77, про що дав усні пояснення в суді першої інстанції.

69. Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України у адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

70. Тобто відповідач має сумлінно ставитися до свої процесуальних обов`язків, що виключає покликання згодом на допущення механічної та інших помилок під час виготовлення письмових заяв.

71. Крім того, Суд звертає увагу, що покликання в оскаржуваній постанові відповідача в цілому на норму статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» свідчить про недостатню чіткість формулювання, вмотивованість та обґрунтованість цієї постанови.

72. Також Суд погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про те, що законодавство не містить визначення що є «значна різниця між обсягами купівлі та продажу» та «не значна».

73. Згідно з положенням ч. 4 ст. 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

74. Відповідно до чч. 1-3 ст. 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

75. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

76. Крім того, ст. 2 та ч. 4 ст. 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

77. Відповідно до ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

78. За вказаних обставин, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для залишення рішення суду апеляційної інстанції без змін.

Керуючись ст. 243, 341, 345, 349, 350, 356, 359 КАС України, Суд -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг залишити без задоволення.

Постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17 лютого 2021 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не оскаржується.

Суддя В.М. Кравчук

Суддя А.А. Єзеров

Суддя О.П. Стародуб

Дата ухвалення рішення19.10.2023
Оприлюднено25.10.2023
Номер документу114369510
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері електроенергетики (крім ядерної енергетики); енергозбереження, альтернативних джерел енергії, комбінованого виробництва електричної і теплової енергії

Судовий реєстр по справі —420/7591/20

Постанова від 19.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 19.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 27.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 12.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 17.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 04.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Рішення від 15.12.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 03.12.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні