Рішення
від 05.10.2023 по справі 456/1659/23
СТРИЙСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 456/1659/23

Провадження № 2/456/625/2023

РІШЕННЯ

іменем України

05 жовтня 2023 року місто Стрий

Стрийський міськрайонний суд Львівської області

у складі: головуючого судді Шрамка Р. Т. ,

з участю секретаря: Дверій Ю.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Стрию справу №456/1659/23 за позовом ОСОБА_1 до відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області про скасування наказу та стягнення моральної шкоди, -

встановив:

Позивач звернулась до суду з позовом та просила скасувати наказ Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївського міської ради Стрийського району Львівської області «Про оголошення догани ОСОБА_1 » від 23.03.2023 №38/01-05, стягнути з Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївського міської ради Стрийського району Львівської області моральну шкоду в розмірі 50000 грн., та понесені судові витрати.

В обґрунтування заявлених вимог покликалась на те, що наказом Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 21.10.2022року № 25К на позивача покладено виконання посадових обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області. Начальником відповідача затверджено посадову інструкцію в.о. директора Миколаївської дитячої школи мистецтв. Позивач зверталась до відповідача із заявою про припинення повноважень в.о. директора школи. Листом відповідача від 06.03.2023року № 87/01-42 запропоновано провести збори трудового колективу для обрання двох представників їхньої школи для участі в конкурсній комісії. Листом від 14.03.2023року № 37/04 відповідачу надіслано Витяг з протоколу №7 Зборів трудового колективу Миколаївської дитячої школи мистецтв від 14.03.2023року. Листом від 20.03.2023року № 110/01-4 повідомлено про прийняття до уваги двох претендентів.

Загальні засади проведення конкурсу на посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв, визначає Положення, затверджене рішенням Миколаївської міської ради від 17.02.2023року № 1847, згідно п.п. 4.3, 4.5, 4.6 якого визначено: до складу комісії включаються представники Миколаївської міської ради, відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради, а також трудового колективу Школи, в тому числі первинної профспілкової організації (не більше 2 осіб), представників громадських об`єднань у сфері культури (не більше 2 осіб). Повідомлення про делегування представників з числа трудового колективу та первинної профспілкової організації Школи для їх включення до складу Комісії направляється відділом культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради одночасно з оголошенням про проведення конкурсу. Представники з трудового колективу Школи для включення до складу Комісії обираються на відповідних зборах. Рішення про делегування представника оформляється протоколом зборів та направляється до відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради протягом 7 робочих днів з дня оголошення конкурсу.

Наказом відповідача від 23.03.2023 року № 38/01-05, позивачу оголошено догану «за невиконання вимог листа Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 06.03.2023 № 87/01-42 та невиконання вимог Положення про проведення конкурсу на посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області, порушення пункту 1.1, 1.2, 1.4, 3.8, 5.1 посадової інструкції в.о. директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області».

Розглянувши даний наказ, вважає його незаконними, оскільки Миколаївська дитяча школа мистецтв є комунальним закладом початкової мистецької освіти, засновником якого є Миколаївська міська рада Стрийського району Львівської області, належить до комунальної власності територіальної громади міста Миколаєва Стрийського району Львівської області.

Згідно п. 3 Розділу III Положення про мистецьку школу, затвердженого Наказом Міністерства культури України від 09 серпня 2018 року №686, безпосереднє управління мистецькою школою здійснює її керівник - директор. Директор забезпечує освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність мистецької школи. Директор призначається засновником мистецької школи.

Аналогічну імперативну норму містить п. 10 ч. 4 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»: сільський, селищний, міський голова призначає на посади та звільняє з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, крім випадків, передбачених частиною другою статті 21 Закону України "Про культуру".

Викладені норми приводять до висновку про те, що виключно міський голова міста Миколаєва Стрийського району Львівської області наділений повноваження призначення директора школи, покладення виконання обов`язків директора школи на окрему особу, а не начальник відповідача, у зв`язку з чим наказ від 21.10.2022року № 25к є незаконним.

Додатковим аргументом на користь вказаного висновку є посилання у мотивувальній частині згаданого наказу на «ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Наказ про накладення дисциплінарного стягнення видано відповідачем. Відповідно до ст. 147-1 КЗпП України дисциплінарні стягнення застосовуються органом, якому надано право прийняття на роботу (обрання, затвердження і призначення на посаду) даного працівника. Отже, застосування стягнення до директора школи є виключним повноваженням міського голови міста Миколаєва, однак не начальника відповідача. В свою чергу, якщо слідувати логіці відповідача, то варто звернути увагу на те, що згідно з ст. 139 КЗпП України працівник повинен своєчасно і точно виконувати розпорядження власника або уповноваженого ним органу. Вищезгаданий лист від 06.03.2023року № 87/01-42 за підписом начальника відповідача не належить до документу, що має статус розпорядження, і такому начальнику не делеговані права видавати розпорядження.

Відповідно до ст. 149 КзПП України «до застосування дисциплінарного стягнення власник або уповноважений ним орган повинен зажадати від порушника трудової дисципліни письмові пояснення. За кожне порушення трудової дисципліни може бути застосовано лише одне дисциплінарне стягнення. При обранні виду стягнення власник або уповноважений ним орган повинен враховувати ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну ним шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, і попередню роботу працівника. Стягнення оголошується в наказі (розпорядженні) і повідомляється працівникові під розписку.»

Дисциплінарне стягнення застосовано до позивача з порушенням встановлено ст. 149 КЗпП України порядку. Відповідач жодним чином не з`ясував, а відтак не відобразив у спірному наказі ступінь тяжкості вчиненого проступку, чи завдана ними шкода, обставини, за яких його, нібито, вчинено тощо. Крім цього, загальна дисциплінарна відповідальність наступає за КЗпП України (ст. 147-152). Підставою дисциплінарної відповідальності є дисциплінарний проступок, склад якого включає суб`єкт, суб`єктивну сторону, об`єкт і об`єктивну сторону. За відсутності складу дисциплінарного проступку в діях працівника не можна застосовувати дисциплінарне стягнення.

Таким чином, власник або уповноважений ним орган має право вимагати від працівника виконання лише тих трудових обов`язків, які обумовлені між ними і застосовувати дисциплінарну відповідальність за вчинення працівником проступку, тобто не просто за виявлення факту порушення трудової дисципліни, а за наявності встановленої особи працівника, яка порушила трудові обов`язки, її вини, характеру порушення трудової дисципліни, шкідливих наслідків виявленого правопорушення, встановлення причинного зв`язку між правопорушенням та шкідливими наслідками.

Виходячи з правової природи інституту дисциплінарної відповідальності, при притягнені працівника до даного виду відповідальності, власник або уповноважений ним орган повинен навести конкретні факти допущенного ним невиконання або неналежного виконання покладених на нього трудових обов`язків, тобто дуже важливо, щоб накази роботодавця були обґрунтованими та видавалися у чіткій відповідності з чинним законодавством.

У наказі про накладання дисциплінарного стягнення обов`язково має бути зазначено, в чому саме полягає порушення трудової дисципліни, тобто вказано на фактичні обставини, які послужили підставою для застосування заходу дисциплінарного стягнення.

Як вбачається із змісту оскаржуваного наказу, позивача притягнуто до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани, проте описова частина вищевказаного наказу не містить визначення, які саме дисциплінарні проступки, позивач нібито, вчинила. Тобто, із вказаного наказу не можливо встановити, чи відноситься до її трудових обов`язків функції, за які її притягнуто до відповідальності.

Внаслідок протиправних дій відповідача позивач понесла моральні страждання. Моральна шкода полягає у щиросердних стражданнях, душевних хвилюваннях, відсутності спокою, сну, інших негативних явищах. Побачивши оспорюваний наказ, позивач розхвилювалася, її покинув спокій, з`явились інші негативні явища (головокружіння, біль голови, тремтіння верхніх кінцівок тощо), що продовжувалось певний час. Вона вимушена витрачати свій час на оформлення відповідних документів тощо. Внаслідок цих душевних хвилювань та щиросердних страждань в позивача появилось безсоння, погіршився стан мого здоров`я. Зірвалися життєві плани, втратила психологічну рівновагу внаслідок порушення сталого побуту, життєвих зв`язків, змушена нервуватися, уся ця ситуація (починаючи із моменту ознайомлення із наказом) є для неї стресовою, і кожна думка про неї призводить до поглиблення цього стресу. Оскільки понесені моральні страждання не можна відшкодувати в повному обсязі, позаяк немає (і не може бути) точних критеріїв майнового виразу душевного болю, спокою, будь - яка компенсація зі сторони відповідача не може буди адекватною дійсним стражданням, тому оцінює її суто умовний вираз, враховуючи вимоги розумності і справедливості. Розмір заподіяної моральної шкоди визначити важко, але він має хоча б компенсувати ті емоційні страждання, які довелося перенести позивачу, та витрати, пов`язані з відновленням психічного стану, відпочинком від усього. Розмір душевних страждань оцінює в 50 000, 00 грн. (п`ятдесят тисяч гривень 00 коп.) тому, що менший розмір не може служити достатньою компенсацію немайнових втрат та був би по суті заохоченням для подальшого продовження відповідачем його протиправної поведінки, якій слід покласти край справедливим і законним судовим рішенням.

Уповноважений представник відповідача подав до суду відзив на позов, згідно якого просив у задоволені позову відмовити.

В обґрунтування викладених заперечень покликався на те, що відповідно до ст. 5 Закону України «Про освіту», державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Згідно ст. 24 Закону України «Про освіту», система управління закладами освіти визначається законом та установчими документами.

Установчі документи закладу освіти повинні передбачати розмежування компетенції засновника (засновників), інших органів управління закладу освіти та його структурних підрозділів відповідно до законодавства.

Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Згідно ст. 1 Закону України «Про позашкільну освіту», заклад позашкільної освіти складова системи позашкільної освіти, яка надає знання, формуючи вміння та навички за інтересами, забезпечує потреби особистості у творчій самореалізації та інтелектуальний, духовний і фізичний розвиток, підготовку до активної професійної та громадської діяльності, створює умови для соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань та стану здоров`я вихованців, учнів і слухачів.

Мистецька школа заклад спеціалізованої мистецької освіти: музична, художня, хореографічна, хорова, школа мистецтв тощо, який надає початкову мистецьку освіту.

Відповідно до п. 1 Розділу III Положення про мистецьку школу, затвердженого наказом Міністерства культури України №686 від 09.08.2018, управління мистецькою школою в межах повноважень, визначених законодавством та статутом, здійснюють: засновник (засновники); керівник (директор); колегіальний орган управління (педагогічна рада); колегіальний орган громадського самоврядування; піклувальна рада (у разі створення); інші органи, передбачені Законом України «Про позашкільну освіту» та/або статутом мистецької школи.

Керуючись п. 1.1 1.2 статуту Миколаївської дитячої школи мистецтв (у новій редакції), затвердженої рішенням сесії Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області № 1610 від 15 червня 2022 року, Миколаївська дитяча школа мистецтв заснована на комунальній формі власності та має статус неприбуткового закладу освіти. Засновником школи є Миколаївська міська рада Стрийського району Львівської області. Школа безпосередньо підпорядкована засновнику та Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області. Скорочена назва школи - Миколаївська ДШМ.

Щодо незаконності наказу від 21.10.2022 № 25к «Про покладення виконання обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв», який на думку позивача в правовому полі ст.ст.19,60 Конституції України можна не виконувати.

Так наказом від 21.10.2022 № 25к «Про покладення виконання обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв», виконання посадових обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області покладено на заступника директора з навчально-виховної роботи Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області ОСОБА_1 . На час виконання обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв посадові обов`язки затвердити посадовою інструкцією в.о директора Миколаївської дитячої школи мистецтв». З даною інструкцією від 21.10.2022 ознайомлена була ОСОБА_1 , що стверджується її підписом на посадовій інструкції виконуючого обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв

Наказ від 21.10.2022 № 25к «Про покладення виконання обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв», не було оскаржено в судовому порядку на момент звернення Позивача до суду із позовною заявою у даній судовій справі, він законний та обгрунтований. Твердження Позивача, що в правовому полі ст.ст.19, 60 Конституції України можна не виконувати є необгрунтованими та безпідставними, оскільки згідно п. 1.7 Посадової інструкції директора з навчально-виховної роботи Миколаївської дитячої школи мистецтв в період відсутності директора його обов`язки виконує заступник директора з навчально-виховної роботи, або призначений працівник школи на підставі наказу вищого керівництва.

З даною посадовою інструкцією позивач ознайомлена, що стверджується її підписом. Щодо застосування дисциплінарного стягнення начальником відповідача до позивача, який на думку Позивача є виключним повноваженням міського голови, а не начальника Відділу.

Наказом від 21.03.2023 року №36/01-05 Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області «Про проведення службового розслідування» з метою виявлення причин та умов невиконання вимоги листа відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 06.03.2023 № 87/01-42 (далі- міська рада) та невиконання вимог Положення про проведення конкурсу на посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради затвердженого рішенням Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області 40-ої позачергової сесії восьмого демократичного скликання від 17 лютого 2023 року № 1847 утворено Комісію для проведення службового розслідування по даному факту.

Відповідно до наказу від 21.10.2022 № 25К Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області «Про покладення виконання обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв» на ОСОБА_1 покладено виконання посадових обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області (далі - Миколаївська ДШМ ).

03.03.2023 оголошено конкурс на вакантну посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області.

Розпорядження виконавчого комітету Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 03.03.2023 № 30/03-06 « Про оголошення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради», оголошено конкурс на вакантну посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області.

Відповідно до п. 1.1 додатку до рішення сесії міської ради від 17.02.2023 № 1847 «Положення про проведення конкурсу на посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області» (нова редакція)( далі - Положення), яке затверджене рішенням сесії міської ради від 17.02.2023 № 1847 це Положення визначає загальні засади проведення конкурсу на посаду директора Школи, що розташована на території Миколаївської міської територіальної громади.

Пункт 4 Положення регулює порядок створення та роботу конкурсної комісії. Проведення конкурсного відбору на посаду директора Школи здійснюється конкурсною комісією (далі - Комісія), персональний склад якої затверджується розпорядженням міського голови Миколаївської міської ради. Комісія складається у кількості не менше семи осіб. Комісія та її члени діють на засадах неупередженості, об`єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості. До складу Комісії включаються представники Миколаївської міської ради, відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради, а також трудового колективу Школи, в тому числі первинної профспілкової організації (не більше 2 осіб), представників громадських об`єднань у сфері освіти (не більше 2осіб) (за згодою).

До участі у роботі Комісії на етапі публічної та відкритої презентації можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері мистецької освіти (за заявним принципом з правом дорадчого голосу).

Повідомлення про делегування представників з числа трудового колективу та первинної профспілкової організації Школи для їх включення до складу Комісії направляється відділом культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради одночасно з оголошенням про проведення конкурсу.

Представники з числа трудового колективу Школи для включення до складу Комісії обираються на відповідних зборах. Рішення про делегування представника оформлюється протоколом зборів та направляється до відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради протягом 7 робочих днів з дня оголошення конкурсу.

На виконання вимог Положення 4.1, 4.3, 4.6 листом відділ культури, туризму та охорони культурної спадщини міської ради від 06.03.2023 № 87/01-42 звернувся до в. о. директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради ОСОБА_1 з проханням провести збори трудового колективу для обрання двох представників від трудового колективу школи мистецтв, в тому числі первинної профспілкової організації для участі в конкурсній комісії до 10.03.2023.

10.03.2023 в. о. директора Миколаївської дитячої школи мистецтв надала інформацію, що 07.03.2023 відбулися попередні збори трудового колективу на яких безпосередньо обговорювали інформацію щодо Вимог листа № 87/01-42 від 06.03.2023. Остаточне рішення колектив не прийняв, оскільки питання конкурсу на заміщення вакантної посади директора Миколаївської дитячої школи мистецтв є надто важливим і стосується безпосереднього колективу школи. Повідомила, що відповідь буде надано протягом наступного тижня.

Листом від 14.03.2023 № 37/04 в. о. директор Миколаївської дитячої школи мистецтв ОСОБА_1 повідомила відділ культури, туризму та охорони культурної спадщини міської ради, що відповідно до п.1, п.3 ,п.7 та п.8 ст.21 Закону України «Про культуру» представниками на комісію від трудового колективу Миколаївської дитячої школи мистецтв обрано ОСОБА_3 - директор Львівської мистецької школи № 5, художній керівник та диригент духового оркестру «Львівські фанфари», голова президії Ради директорів початкових мистецьких закладів Львівської області, ОСОБА_4 - заслужена артистка України, артистка Галицького камерного хору (м. Львів), солістка концертної австрійсько-української агенції «Да Капо Україна», ОСОБА_5 - Доктор мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри духових і ударних інструментів Львівської національної Академії ім. М. Лисенка.

Дані представники були обрані та схвалені на зборах колективу Школи від 14 березня 2023 року одноголосно.

Таким чином, порушуючи п.4.3 Положення, від трудового колективу Школи обрано осіб, які не є працівниками Школи та не є представниками первинної профспілкової організації.

Позивач грубо порушила п 4.6 Положення, оскільки протягом 7 робочих днів з дня оголошення конкурсу не направила представників з числа трудового колективу для включення до складу Комісії.

Своїми діяла Позивач, мала прямий умисел щодо перешкоджання у проведенні конкурсу.

Керуючись ч.2 ст. 23 Закону України «Про культуру» мистецькі школи є закладами освіти в сфері культури.

Згідно п. 3.2 Статуту Миколаївської дитячої школи мистецтв, права та обов`язки засновника мистецької школи визначаються ст. 25 Закону України «Про освіту», ст. 23 Закону України «Про позашкільну освіту» та цим Статутом.

Установчі документи закладу освіти повинні передбачати розмежування компетенції засновника (засновників), інших органів управління закладу освіти та його структурних підрозділів відповідно до законодавства.

Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Відповідно до зазначених повноважень, засновником - міською радою затверджено Положення, яким визначено порядок формування і діяльність конкурсної комісії.

Враховуючи вищенаведене, в.о директора не виконала вимоги листа від 06.03.2023 № 87/01-42 Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини міської ради щодо обрання двох представників від трудового колективу школи мистецтв, в тому числі первинної профспілкової організації для участі в конкурсній комісії.

Посадову інструкцію виконуючого обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області затверджено Начальником Відповідача 21.10.2022.

Позивач ознайомилась з даною Посадовою інструкцією після призначення її на посаду в.о директора Школи, даний факт стверджується її підписом ( копію Посадової інструкції із підписом Позивача про ознайомлення додаємо).

Відповідно до п.1.1 Посадової інструкції виконуючого обов`язків Миколаївської дитячої школи мистецтв, в.о. директора (далі- Інструкції в. о. директора) безпосередньо підпорядкований начальнику відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини міської ради . Відповідно до п.1.2 у своїй роботі в.о директора керується Конституцією України, Указами Президента України, чинним законодавством, правами і нормами охорони праці, техніки безпеки та протипожежної охорони, правил внутрішнього трудового розпорядку Миколаївської дитячої школи мистецтв № 1610 від 15.06.2022, наказами, розпорядженнями, інструктивними документами державних органів управління, цією інструкцією. Згідно п.1.4 директор керує школою, спираючись на педагогічну раду і несе професійну відповідальність перед відділом культури за організацію заходів якісного навчально-виховної роботи з учнями, морально-психологічний клімат в колективі, господарсько-фінансовий стан школи.

Керуючись п. 3.8 Інструкції в. о. директора школи несе відповідальність за неякісне і несвоєчасне виконання чинного законодавства, вказівок, наказів, доручень відділу культури та відповідно до п.5.1 Інструкції в. о. директора несе відповідальність за неякісне і несвоєчасне виконання посадових обов`язків згідно посадової інструкції (або) невиконання наданих прав, доручень та наказів начальника відділу.

Позивач умисно порушила пункт 1.1, 1.2, 1.4, 3.8, 5.1 Інструкції в. о. директора, оскільки вона була ознайомлена із своїми посадовими обов`язками, що стверджується її підписом на Інструкції в. о. директора.

Керуючись п.3.8 Статуту Миколаївської дитячої школи мистецтв директор школи є головою педагогічної ради - постійно діючого колегіального органу управління закладом. За відсутності директора обов`язки виконує заступник директора з навчальної роботи за погодженням з керівником відділу культури , туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради .

Відповідно до інформаційної довідки вх.37/01-41 № від 21.03.2023, що надійшла на адресу відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради від викладачів Школи, які повідомили про проведення зборів трудового колективу Школи від 07.03.2023, на яких було обрано з викладачів школи мистецтв представників у члени комісії про проведення конкурсу на заміщення посади директора Школи . Викладачі повідомили, що були обрані представники від колективу Школи ОСОБА_18 (викладач музично-теоретичних дисциплін, член профспілкового комітету школи мистецтв) та ОСОБА_8 (викладач фортепіано). За вищенаведених представників проголосувало більшість викладачів Школи та відбулось введення протоколу зборів. 14.03.2023 в. о. директора мистецької школи ОСОБА_1 ініціювала ще одні збори трудового колективу Школи. Вдруге не ознайомила працівників трудового колективу із Положенням, лише зачитала деякі пункти із положення. Без пояснень та обговорень запропонувала нових кандидатів у члени конкурсної комісії не з числа членів трудового колективу школи мистецтв це ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 . Не скасувавши попереднє рішення зборів трудового колективу від 06.03.2023, не давши можливості викладачам і членам трудового колективу, запропонувати та обговорити інших кандидатів, ОСОБА_1 запропонувала проголосувати.

Враховуючи вищенаведене, в діях в. о. директора Школи вбачаються порушення обов`язків відповідно до її посадової інструкції, Положення про проведення конкурсного відбору на посаду директора Школи .

ОСОБА_1 перебуваючи на посаді заступника директора з навчально-виховної роботи Миколаївської дитячої школи мистецтв, у зв`язку із відсутності директора, ОСОБА_1 було призначено в.о директора на виконання вимог п. 1.7 Посадової інструкції директора з навчально-виховної роботи Миколаївської дитячої школи мистецтв, з якою Позивач ознайомлена, що стверджується її підписом.

Щодо не належності листа від 06.03.2023 № 87/01, який на думку Позивача не належить до документа, що має статус розпорядження, і такому начальнику не делеговані права видавати розпорядження.

Згідно ст. 139 КЗпП України працівники зобов`язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження роботодавця, додержувати трудової і технологічної дисципліни, вимог нормативних актів про охорону праці, дбайливо ставитися до майна роботодавця, з яким укладено трудовий договір.

Відповідно до п.6.2 Положення про відділ культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради до підпорядкованих Відповідачу установ належить Школи естетичного виховання - Миколаївська дитяча школа мистецтв.

Директор призначається засновником мистецької школи відповідно до статті 26 Закону України «Про освіту» та статуту з числа претендентів, які вільно володіють державною мовою та мають вищу освіту. Додаткові кваліфікаційні вимоги до директора та порядок його обрання (призначення) визначаються Законом України «Про позашкільну освіту» та статутом мистецької школи.

Згідно ч. 2 ст. 23 Закону України «Про позашкільну освіту», керівника закладу позашкільної освіти призначає на посаду та звільняє з посади засновник (засновники) або уповноважений ним (ними) орган.

Відповідно до ч. 1 ст. 148 КЗпП України дисциплінарне стягнення застосовується власником або уповноваженим ним органом безпосередньо за виявленням проступку, але не пізніше одного місяця з дня його виявлення.

Дисциплінарний проступок визначається як винне невиконання чи неналежне виконання працівником своїх трудових обов`язків. Складовими дисциплінарного проступку є дії (бездіяльність) працівника; порушення або неналежне виконання покладених на працівника трудових обов`язків; вина працівника; наявність причинного зв`язку між діями (бездіяльністю) і порушенням або неналежним виконанням покладених на працівника трудових обов`язків.

Відповідно до п. 4.1 Положення про відділ культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області(далі- Відділ) відділ очолює начальник відділу. Керуючись п.4.4.4 Положення начальник відділу заохочує та накладає дисциплінарні стягнення на працівників відділу, структурних підрозділів, підпорядкованих закладів та установ.

Комісія в своєму акті рекомендувала начальнику відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області розглянути питання притягнення до дисциплінарної відповідальності в. о. директора Школи ОСОБА_1 за невиконання вимог листа від 06.03.2023 № 87/01-42 про обрання двох представників від трудового колективу школи мистецтв, в тому числі первинної профспілкової організації для участі в конкурсній комісії до 10.03.2023 та порушення вимог п. 4.3,4.5,4.6 Положення.

Щодо порушення вимог ст. 149 Кодексу законів про працю України, які на думку Позивача мали місце при застосуванні до неї дисциплінарного стягнення, а саме, що в описовій частині наказу про притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 не міститься визначення, які саме дисциплінарні поступки вчинила Позивач.

Верховний Суд у постанові від 27.03.2019 справа № 592/1551/16-1 виходить з того, що підставою застосування догани є вчинення працівником протиправного винного діяння (дії чи бездіяльності), яке визнається дисциплінарним проступком. Протиправність поведінки працівника полягає порушенні ним своїх трудових обов`язків, закріплених нормами трудового права: КЗпП України, правилами внутрішнього розпорядку, статутами і положеннями, посадовими інструкціями, трудовим договором (контрактом, колективним договором, а також у порушенні або невиконанні правомірних наказів та розпоряджень роботодавця.

Дисциплінарним проступком визнаються діяння, що пов`язуються невиконанням чи неналежним виконанням працівником своїх обов`язків без поважних причин. Тобто, наявність поважних причин у такому разі свідчить про відсутність вини працівника.

В діях Позивача були наявні всі ознаки дисциплінарного проступку склад якого включає: об`єкт, об`єктивна сторона, суб`єкт, суб`єктивна сторона.

Наказом від 30.11.2022 № 68/01-05 «Про оголошення догани ОСОБА_1 » за порушення трудової дисципліни, вимог посадової інструкції і наказів начальника відділу культури, туризму та охорони культурної спадщин Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області (далі Наказом від 30.11.2022 № 68/01-05) ОСОБА_1 оголошено догану.

Даний наказ прийнято на основі висновку комісії «Про проведень службового розслідування щодо факту порушень під час відзначення «Дня культури та народного мистецтва» протокол № 1, а також пояснень ОСОБА_1 № 92/04 від 14.11.2022. Позивач відмовилась ознайомлюватися із вищезазначеним наказом, що стверджується актом. 30.11.2022 « Про відмову від ознайомлення наказу про проведення службової розслідування щодо факту порушень під час відзначень «Дня культури і народного мистецтва».

Таким чином, ОСОБА_1 притягувалась до дисциплінарної відповідальності вперше наказом від 30.11.2022 68/01-05), а також вдруге наказом від 23.03.2023 № 38/01-05.

ОСОБА_1 вчинила дисциплінарний поступок, через який її притягнено до дисциплінарної відповідальності у формі догани наказом від 30.11.2022 № 68/01-05, протягом року вона вчинила другий дисциплінарний проступок, через який її притягнено до дисциплінарної відповідальності у виді догани, відповідно до наказу від 23.03.2023 № 38/01-05. Протягом строку дії дисциплінарного стягнення заходи заохочення до працівника не застосовуються.

Листом Відповідача від 20.03.2023 № 110/01-40 начальник відповідача просила надати письмові пояснення. Письмові пояснення ОСОБА_1 надала у формі листа від 21.03.2023 № 50/04. Дисциплінарне стягнення оголошено у формі наказу, з яким відмовилась знайомитись Позивач, про що складено акт.

Листом від 14.03.2023 № 37/04 Позивач повідомила відповідача про представників на конкурсну комісію від Школи .

Твердження Відповідача щодо недотримання вимог ст.149 КзПП є необгрунтовані та безпідставні, оскільки Відповідач при обрані дисциплінарного стягнення щодо позивача, дотримувався вимог ст.149 КзПП, керувався актом службового розслідування, яке проводилось комісійно, а також письмовими поясненнями Позивача, які ним було надано у формі листа від 21.03.2023 №50/04.

Щодо ступеня тяжкості вчиненого проступку, обставин за яких вчинено проступок відображено у акті службового розслідування від 22.03.2023. Комісія в своєму акті службового розслідування від 22.03.2023 встановила невиконання вимог посадових обов`язків в. о. директора школи ОСОБА_1 та невиконання вимоги листа Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 06.03.2023 № 87/01-42, що вплинуло на строки формування конкурсної комісії оголошеного міською радою конкурсу на вакантну посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області.

В діях ОСОБА_1 є винне невиконання покладених на неї обов`язків, що стверджується в її поясненнях від 21.03.2023 № 50/04. Позивач вважає, що Положення про проведення конкурсу є ряд пунктів, які прямо суперечать Закону України «Про культуру» у частині формування конкурсної комісії. Таким чином, враховуючи вищенаведене оскаржуваний наказ про притягнення Позивача до дисциплінарної відповідальності є законний та обгрунтований.

Щодо відшкодування моральної школи зазначив, що цю частину позовних вимог позивач мотивувала тим, що застосування до неї дисциплінарного стягнення у виді догани спричинило для неї моральні страждання. Внаслідок перенесеного стресу позивач втратила психологічну рівновагу внаслідок порушеного сталого побуту, життєвих зв`язків тощо, однак на підтвердження цього не надала жодних підтверджень.

Інших заяв по суті справи, виключно в яких у силу вимог ч. 1 ст.174 ЦПК України викладаються вимоги, заперечення, аргументи, пояснення та міркування щодо предмета спору, не надходило.

Заяви та клопотання сторін, узагальнення їх доводів та інші процесуальні дії у справі.

Представник позивача у судовому засіданні позові вимоги підтримав, просив їх задоволити.

Уповноважений представник відповідача у судовому засіданні в задоволені позовних вимог заперечив, викладені обставини у відзиві підтримав.

Суд, дослідивши матеріали справи, врахувавши відсутність з боку сторін заяв про врегулювання спору, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, враховуючи вимоги ст. 6 Європейської конвенції з прав людини та основоположних свобод, відповідно до якої кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків, суд вважає, що справу слід вирішити в межах тих доказів, які були отримані в ході судового розгляду, а також на підставі наявних письмових доказів, які містяться у матеріалах справи. Слід зазначити, що дотримуючись принципів змагальності та диспозитивності судового процесу, оцінивши докази з точки зору належності, допустимості та достатності, суд дійшов висновку, що в матеріалах справи достатньо доказів про права та взаємовідносини сторін і позов слід задовольнити частково з наступних підстав.

Судом встановлені наступні факти та відповідні їм правовідносини.

Судом встановлено, що відповідно до наказу від 21.10.2022 № 25к «Про покладення виконання обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв», виконання посадових обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області покладено на заступника директора з навчально-виховної роботи Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області ОСОБА_1 . На час виконання обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв посадові обов`язки затвердити посадовою інструкцією в.о директора Миколаївської дитячої школи мистецтв».

З даною інструкцією від 21.10.2022 ознайомлена була ОСОБА_1 , що стверджується її підписом на посадовій інструкції виконуючого обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв

Згідно посадової інструкції виконуючого обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв, позивач ознайомлена, що стверджується її підписом, згідно п. 1.7 Посадової інструкції директора з навчально-виховної роботи Миколаївської дитячої школи мистецтв в період відсутності директора його обов`язки виконує заступник директора з навчально-виховної роботи, або призначений працівник школи на підставі наказу вищого керівництва.

Згідно листа №128/4 від 28.12.2022, ОСОБА_14 , звернулась до начальника відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Федорів Р., із заявою про звільнення від виконання посадових обов`язків директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області з 30.12.2022, які покладені на неї згідно наказу №25к від 21.10.2022.

Відповідно до розпорядження міського голови виконавчого комітету Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 03.03.2023 №30/03-06, «Про оголошення конкурсу на заміщення вакантної осади директора Миколаївської дитячої школи мистецтв», оголошено конкурс на вакантну посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області.

Листом від 06.03.2023 за №87/01-42, відділ культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області просив провести в.о. директора Миколаївської дитячої школи мистецтв ОСОБА_1, збори трудового колективу для обрання двох представників від їхньої організації, в тому числі профспілкової організації, для участі в конкурсній комісії, у зв`язку з проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Миколаївської дитячої школи мистецтв.

10.03.2023 в. о. директора Миколаївської дитячої школи мистецтв надала інформацію, що 07.03.2023 відбулися попередні збори трудового колективу на яких безпосередньо обговорювали інформацію щодо Вимог листа № 87/01-42 від 06.03.2023. Остаточне рішення колектив не прийняв, оскільки питання конкурсу на заміщення вакантної посади директора Миколаївської дитячої школи мистецтв є надто важливим і стосується безпосереднього колективу школи. Повідомила, що відповідь буде надано протягом наступного тижня.

Листом від 14.03.2023 № 37/04 в. о. директор Миколаївської дитячої школи мистецтв ОСОБА_1 повідомила відділ культури, туризму та охорони культурної спадщини міської ради, що відповідно до п.1, п.3 ,п.7 та п.8 ст.21 Закону України «Про культуру» представниками на комісію від трудового колективу Миколаївської дитячої школи мистецтв обрано ОСОБА_3 - директор Львівської мистецької школи № 5, художній керівник та диригент духового оркестру «Львівські фанфари», голова президії Ради директорів початкових мистецьких закладів Львівської області, ОСОБА_4 - заслужена артистка України, артистка Галицького камерного хору (м. Львів), солістка концертної австрійсько-української агенції «Да Капо Україна», ОСОБА_5 - Доктор мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри духових і ударних інструментів Львівської національної Академії ім. М. Лисенка.

Дані представники були обрані та схвалені на зборах колективу школи від 14 березня 2023 року одноголосно.

Листом від 20.03.2023 №110/01-40 начальник відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області Федорів Р., просила надати ОСОБА_15 , письмові пояснення, з приводу порушеного нею установленого порядку установчих документів: Статуту Миколаївської дитячої школи мистецтв, Положення про проведення конкурсу на посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв, оскільки з числа 3- представників від колективу Миколаївської дитячої школи мистецтв прийнято до уваги двох представників. Відповідь на лист начальника відділу культури від 06.03.2023 №87/01-42 та 14.0.2023 №95/01-42 не відповідає Статуту Миколаївської дитячої школи мистецтв, Положенню про проведення конкурсу на посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Стрийського району Львівської області та Розділу ІІІ Положення про мистецьку школу затвердженого наказом Міністерства культури України №686 від 09.08.2018.

Наказом від 21.03.2023 року №36/01-05 Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області «Про проведення службового розслідування» з метою виявлення причин та умов невиконання вимоги листа відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 06.03.2023 № 87/01-42 та невиконання вимог Положення про проведення конкурсу на посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради затвердженого рішенням Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області 40-ої позачергової сесії восьмого демократичного скликання від 17 лютого 2023 року № 1847 утворено Комісію для проведення службового розслідування по даному факту.

Відповідно до інформаційної довідки вх.37/01-41 № від 21.03.2023, що надійшла на адресу відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради від викладачів Школи, які повідомили про проведення зборів трудового колективу Школи від 07.03.2023, на яких було обрано з викладачів школи мистецтв представників у члени комісії про проведення конкурсу на заміщення посади директора Школи . Викладачі повідомили, що були обрані представники від колективу Школи ОСОБА_18 (викладач музично-теоретичних дисциплін, член профспілкового комітету школи мистецтв) та ОСОБА_8 (викладач фортепіано). За вищенаведених представників проголосувало більшість викладачів Школи та відбулось введення протоколу зборів. 14.03.2023 в. о. директора мистецької школи ОСОБА_1 ініціювала ще одні збори трудового колективу Школи. Вдруге не ознайомила працівників трудового колективу із Положенням, лише зачитала деякі пункти із положення. Без пояснень та обговорень запропонувала нових кандидатів у члени конкурсної комісії не з числа членів трудового колективу школи мистецтв це ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 . Не скасувавши попереднє рішення зборів трудового колективу від 06.03.2023, не давши можливості викладачам і членам трудового колективу, запропонувати та обговорити інших кандидатів, ОСОБА_1 запропонувала проголосувати.

Відповідно до наказу начальника відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 21.03.2023 №36/01-05 «Про проведення службового розслідування», створено комісію для проведення службового розслідування по факту невиконання вимог листа відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 06.03.2023 №87/01-42 та комісії в термін до 22.03.2023, доручено провести службове розслідування з метою виявлення причин та умов невиконання вимог листа відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 06.0.2023 №87/01-42 та невиконання вимог Положення про проведення конкурсу на посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради затвердженого рішенням Миколаївської міської ради 40-ї позачергової сесії восьмого демократичного скликання від 17.02.2023 №1847

Наказом начальника відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 23.03.2023 № 38/01-05, ОСОБА_1 , в.о. директора Миколаївської дитячої школи мистецтв, оголошено догану за порушення трудової дисципліни, невиконання вимог посадової інструкції, вимог листа Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 06.03.20213 №87/01-42, а саме: у зв`язку із невиконанням вимог листа Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 06.03.2023 №87/01-42 та не виконання вимог Положення про проведення конкурсу на посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради затвердженого рішенням Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області 40-ї позачергової сесії восьмого демократичного скликання від 17.02.2023 №1847, порушення пункту 1.1, 1.2, 1.4, 3.8, 5.1 посадової інструкції директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради Стрийського району, ст.ст. 139, 147, 148 Кодексу законів про працю України.

Мотиви, з яких виходить суд, та застосовані норми права.

Спір між сторонами виник з приводу оголошення догани позивачу, за порушення трудової дисципліни, невиконання вимог посадової інструкції та листа Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 06.03.2023 №87/01-42, підлягають застосуванню норми Конституції України, Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), Закону України «місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про культуру», Цивільного кодексу України (далі -ЦК України).

Норми Конституції України є нормами прямої дії, положеннями ст. 43 Конституції України закріплено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

Згідно ч.1ст.4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до ч.ч.1-4ст.12 ЦПК України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

Частиною 1ст.13 ЦПК України встановлено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи, а тому досліджені судом докази відповідно до положеньст.76-78 ЦПК України є належними та допустимими.

Відповідно до ч.ч.1, 5-7ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів, а також інших випадків, передбачених цим Кодексом.

Трудові відносини всіх працівників регулюються КЗпП. Законодавство про працю встановлює високий рівень умов праці, всемірну охорону трудових прав працівників (ст. 1 КЗпП України).

Згідно зі ст. 3 КЗпП України, законодавство про працю регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами.

Відповідно до статті 139 КЗпП України працівники зобов`язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження власника або уповноваженого ним органу, додержуватися трудової дисципліни.

Трудова дисципліна - це система правових норм, що регулюють внутрішній трудовий розпорядок, встановлюють трудові обов`язки працівників та роботодавця, визначають заохочення за успіхи в роботі й відповідальність за невиконання цих обов`язків.

Згідно зі ст.147 КЗпП України за порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано тільки один з таких заходів стягнення: догана, звільнення. Законодавством, статутами і положеннями про дисципліну можуть бути передбачені для окремих категорій працівників й інші дисциплінарні стягнення.

Відповідно до частини першої статті 147 КЗпП України за порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано такий захід стягнення як догана.

Ознакою порушення трудової дисципліни є наявність проступку в діях або бездіяльності працівника.

Дисциплінарний проступок визначається як винне невиконання чи неналежне виконання працівником своїх трудових обов`язків. Складовими дисциплінарного проступку є дії (бездіяльність) працівника; порушення або неналежне виконання покладених на працівника трудових обов`язків; вина працівника; наявність причинного зв`язку між діями (бездіяльністю) і порушенням або неналежним виконанням покладених на працівника трудових обов`язків.

Недоведеність хоча б одного з цих елементів виключає наявність дисциплінарного проступку.

Отже, для правомірного накладення дисциплінарного стягнення роботодавцем необхідна наявність сукупності таких умов: порушення має стосуватися лише тих обов`язків, які є складовими трудової функції працівника чи випливають з правил внутрішнього трудового розпорядку. Невиконання чи неналежне виконання працівником трудових обов`язків має бути винним, скоєним без поважних причин умисно або з необережності.

Відповідно до вимог ст.148 КЗпП України дисциплінарне стягнення застосовується власником або уповноваженим ним органом безпосередньо за виявленням проступку, але не пізніше одного місяця з дня його виявлення, не рахуючи часу звільнення працівника від роботи у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю або перебування його у відпустці. Дисциплінарне стягнення не може бути накладене пізніше шести місяців з дня вчинення проступку.

Статтею 149 КЗпП України передбачено, що до застосування дисциплінарного стягнення власник або уповноважений ним орган повинен зажадати від порушника трудової дисципліни письмові пояснення. За кожне порушення трудової дисципліни може бути застосовано лише одне дисциплінарне стягнення. При обранні виду стягнення власник або уповноважений ним орган повинен враховувати ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну ним шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, і попередню роботу працівника. Стягнення оголошується в наказі (розпорядженні) і повідомляється працівникові під розписку.

Отже, підставою застосування догани є вчинення працівником протиправного винного діяння (дії чи бездіяльності), яке визнається дисциплінарним проступком. Протиправність поведінки працівника полягає в порушенні ним своїх трудових обов`язків, закріплених нормами трудового права, зокрема КЗпП України, правилами внутрішнього розпорядку тощо.

Відповідно до положення про проведення конкурсу на посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Стрийського району Львівської області, дане положення регулює порядок створення та роботу конкурсної комісії.

Так, відповідно до п. 1.3 положення, призначення директора школи здійснює Миколаївська міська рада Стрийського району Львівської області шляхом укладення строкового трудового договору за результатами конкурсного відбору, що проводиться відповідно до цього положення.

П. 4.1. передбачено проведення конкурсного відбору па посаду директора Школи здійснюється конкурсною комісією (далі - Комісія), персональний склад якої затверджується розпорядженням міського голови Миколаївської міської ради.

П. 4.2 передбачено, що Комісія складається у кількості не менше семи осіб. Комісія та її члени діють на засадах неупередженості, об`єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості.

П. 4.3 До складу Комісії включаються представники Миколаївської міської ради, відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради, а також трудового колективу Школи, в тому числі первинної профспілкової організаційне (не більше 2 осіб), представників громадських об`єднань у сфері освіти (не більше 2 осіб) (за згодою).

П. 4.4 передбачено, що до участі у роботі Комісії на етапі публічної та відкритої презентації можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері мистецької освіти (за заявиим принципом з правом дорадчого голосу).

П. 4.5 передбачено, що повідомлення про делегування представників з числа трудового колективу та первинної профспілкової організації Школи для їх включення до складу Комісії направляється відділом культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради одночасно з оголошенням про проведення конкурсу.

П. 4.6 Представники з числа трудового колективу Школи для включення до складу Комісії обираються на відповідних зборах. Рішення про делегування представника оформлюється протоколом зборів та направляється до відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради протягом 7 робочих днів з дня оголошення конкурсу.

На виконання вимог положення 4.1. 4.3. 4.6 листом відділ культури, туризму та охорони культурної спадщини міської ради від 06.03.2023 № 87/01-42 звернувся до в. о. директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Миколаївської міської ради ОСОБА_1, з проханням провести збори трудового колективу для обрання двох представників від трудового колективу школи мистецтв, в тому числі первинної профспілкової організації для участі в конкурсній комісії до 10.03.2.023.

10.03.2023 в. о. директора Миколаївської дитячої школи мистецтв надала інформацію, що 07.03.2023 відбулися попередні збори трудового колективу на яких безпосередньо обговорювали інформацію щодо Вимог листа № 87/01-42 від 06.03.2023. Остаточне рішення колектив не прийняв, оскільки питання конкурсу на заміщення вакантної посади директора Миколаївської дитячої ніколи мистецтв є надто важливим і стосується безпосереднього колективу школи. Повідомила, що відповідь буде надано протягом наступного тижня.

Листом від 14.03.2023 № 37/04 в.о. директор Миколаївської дитячої школи мистецтв ОСОБА_1 повідомила відділ культури, туризму та охорони культурної спадщини міської ради, що відповідно до п.1. п.3 п.7 та п.8 ст.2.1 Закону України «Про культуру» представниками на комісію від трудового колективу Миколаївської дитячої школи мистецтв ОСОБА_16 , директор Львівської мистецької школи №5, художній керівник та диригент духовного оркестру «Львівські фанфари», голова президії Ради директорів початкових мистецьких закладів Львівської області. ОСОБА_4 , - заслужена артистка України, артистка Галицького камерного хору (м. Львів), солістка концертної австрійсько-української агенції «Да Капо Україна», ОСОБА_17 , - Доктор мистецтвознавства. професор, завідувач кафедри духовних і ударних інструментів Львівської національної Академії ім. М. Лисенка.

Дані представники були обрані та схвалені на зборах колективу Школи від 14 березня 2023 року одноголосно.

Таким чином, порушуючи п.4.3 Положення, від трудового колективу Школи обрано осіб, які не є працівниками школи та не є представниками первинної профспілкової організації.

Таким чином, з наведеного вбачається, що позивач не виконала вимоги посадової інструкції та листа Відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 06.03.2023 №87/01-42 тому, наявні підстави для накладення дисциплінарного стягнення на позивача.

Щодо правомірності накладення стягнення на позивача начальником відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини слід зазначити, що відповідно до п. 1.2. 1.3. 1.4 статуту Миколаївської дитячої школи мистецтв, затвердженої рішенням сесії Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області №331 від 29.03.2021, Миколаївська дитяча школа мистецтв є закладом позашкільної освіти сфери культури. Засновником школи є Миколаївська міська рада Стрийського району Львівської області, якій школа безпосередньо підпорядкована.

Згідно п. 3.2 вищевказаного Статуту, права та обов`язки засновника мистецької школи визначаються ст. 23 Закону України «Про освіту», ст. 23 Закону України «Про позашкільну освіту» та цим Статутом.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про освіту», державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Згідно ст. 24 Закону України «Про освіту», система управління закладами освіти визначається законом та установчими документами.

Установчі документи закладу освіти повинні передбачати розмежування компетенції засновника (засновників), інших органів управління закладу освіти та його структурних підрозділів відповідно до законодавства.

Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Згідно ст. 1 Закону України «Про позашкільну освіту», заклад позашкільної освіти складова системи позашкільної освіти, яка надає знання, формуючи вміння та навички за інтересами, забезпечує потреби особистості у творчій самореалізації та інтелектуальний, духовний і фізичний розвиток, підготовку до активної професійної та громадської діяльності, створює умови для соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань та етапу здоров`я вихованців, учнів і слухачів.

Мистецька школа заклад спеціалізованої., мистецької освіти: музична, художня, хореографічна, хорова, школа мистецтв тощо, який надає початкову мистецьку освіту.

Відповідно до п. 1 Розділу ІІІ Положення про мистецьку школу, затвердженого наказом Міністерства культури України №686 від 09.08.2018, управління мистецькою школою в межах повноважень, визначених законодавством та статутом, здійснюють: засновник (засновники): керівник (директор); колегіальний орган управління (педагогічна рада): колегіальний орган громадського, самоврядування; піклувальна рада (у разі створення); інші органи, передбачені Законом України «Про позашкільну освіту» та/або Статутом мистеїіької іі.іколи.

Згідно н. 2 Розділу 111 вищевказаного Положення, права та обов`язки засновника мистецької школи визначаються статтею 25 Закону України «Про освіту», частиною шостою статті 10 Закону України «Про позашкільну освіту», цим Положенням та статутом мистецької школи. Засновник мистецької школи, зокрема, затверджує статут мистецької ніколи та зміни до нього, здійснює контроль за його дотриманням: укладає строковий трудовий договір (контракт) з керівником мистецької школи, обраним (призначеним) у порядку, встановленому законодавством та стату том мистецької школи,

Відповідно до зазначених повноважень, засновником - міською радою затверджено положення, яким визначено порядок формування і діяльність конкурсної комісії, враховуючи вищенаведене, в.о. директора не виконала вимоги листа від 06.03.2023 №87/01-42 відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини міської ради, щодо обрання двох представників від трудового колективу школи мистецтв, в тому числі первинної профспілкової організації для участі в конкурсній комісії.

Відповідно до п. 1.1 Посадової інструкції Виконуючого обов`язків Миколаївської дитячої іuколи мистецтв, в. о. директора ( далі- Інструкції) безпосередньо підпорядкований начальнику відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини міської ради .

Керуючись 3.8 Інструкції в. о. директора школи несе відповідальність за неякісне і несвоєчасно виконання чинного законодавства, вказівок, наказів, доручень відділу культури та відповідно до n.5.1 Інструкції в. о. директора несе відповідальність за неякісне і несвоєчасне виконання посадових обов`язків згідно посадової інструкції (або) невиконання наданих прав, доручень та наказів начальника відділу.

Суд не бере до уваги твердження позивача, щодо невідповідності Положення про проведення конкурсу на посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Стрийського району Львівської області законодавству України, а саме Закону України «Про культуру» оскільки, жодного доказу сторонами по справі щодо скасування, визнання недійсним, тощо Положення про проведення конкурсу на посаду директора Миколаївської дитячої школи мистецтв Стрийського району Львівської області не надано, а відтак дане Положення є чинним і сторони яких воно стосується повинні ним керуватися.

Оцінка доказів судом та висновки суду за результатами розгляду справи.

Відповідно до ст. 81 ЦПК України на сторін покладено обов`язок доказування і подання доказів. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Реалізація принципу змагальності в цивільному процесі та доведення перед судом переконливості своїх вимог шляхом надання доказів є однією з основних засад судочинства (стаття 129 Конституції України).

Пленум Верховного Суду України у пункті 11 постанови «Про судове рішення у цивільній справі» від 18.12.2009 № 11 роз`яснив, що у мотивувальній частині рішення слід наводити дані про встановлені судом обставини, котрі мають значення для справи, їх юридичну оцінку та визначені відповідно до них правовідносини, а також оцінку усіх доказів.

Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» на суд покладено обов`язок під час розгляду справ застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України (далі - Конвенція), та практику Європейського суду з прав людини ( ЄСПЛ) як джерело права.

Згідно з практикою ЄСПЛ змагальність судочинства засновується на диференціації процесуальних функцій і, відповідно, правомочностей головних суб`єктів процесуальної діяльності цивільного судочинства - суду та сторін (позивача та відповідача). Диференціація процесуальних функцій об`єктивно приводить до того, що принцип змагальності відбиває властивості цивільного судочинства у площині лише прав та обов`язків сторін. Це дає можливість констатувати, що принцип змагальності у такому розумінні урівноважується з принципом диспозитивності та, що необхідно особливо підкреслити, із принципом незалежності суду. Він знівельовує можливість суду втручатися у взаємовідносини сторін завдяки збору доказів самим судом. У процесі, побудованому за принципом змагальності, збір і підготовка усього фактичного матеріалу для вирішення спору між сторонами покладається законом на сторони. Суд тільки оцінює надані сторонами матеріали, але сам жодних фактичних матеріалів і доказів не збирає.

Суд, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок в їх сукупності за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженню наявних у справі доказів, системний аналіз положень чинного законодавства України, аналізуючи надані позивачем та відповідачем в обґрунтування своїх позицій, доказів, приходить до висновку, що відповідачем належними чином обгрунтовано накладено стягнення у виді догани ОСОБА_1 , тому відмовляє в задоволенні позовних вимог в цілому.

Відповідно до положень ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволенні позову на відповідача, у разі відмови в позові - на позивача.

Оскільки суд не вбачає підстав для задоволення позову тому, відсутні підстави для стягнення моральної шкоди та судових витрат з відповідача.

Керуючись ст..7, 10, 12, 13, 18, 259, 263-268, 279 ЦПК України суд, -

вирішив:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до відділу культури, туризму та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області про скасування наказу та стягнення моральної шкоди відмовити.

Рішення може бути оскаржене позивачем до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення, а для осіб, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, в цей же строк з дня його отримання.

Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання ) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту рішення.

Повний текст рішення суду виготовлений 16.10.2023.

Суддя Р. Т. Шрамко

СудСтрийський міськрайонний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення05.10.2023
Оприлюднено26.10.2023
Номер документу114376332
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —456/1659/23

Рішення від 05.10.2023

Цивільне

Стрийський міськрайонний суд Львівської області

Шрамко Р. Т.

Рішення від 05.10.2023

Цивільне

Стрийський міськрайонний суд Львівської області

Шрамко Р. Т.

Ухвала від 13.06.2023

Цивільне

Стрийський міськрайонний суд Львівської області

Шрамко Р. Т.

Ухвала від 03.04.2023

Цивільне

Стрийський міськрайонний суд Львівської області

Шрамко Р. Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні