Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
24 жовтня 2023 року № 520/22108/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Білової О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (вул. Герасима Кондратьєва, буд. 28, м. Суми, Сумська область, 40003, код ЄДРПОУ 43316700) до "Незалежної профспілки підприємців "Єдність" (м-н. Свободи, буд. 8, офіс 3 А, м. Харків, 61022, код ЄДРПОУ 39239107), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Управління Служби безпеки України в Харківській області (код ЄДРПОУ 20001711), про заборону діяльності,-
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції з адміністративним позовом до "Незалежної профспілки підприємців "Єдність", в якому просить суд:
заборонити «НЕЗАЛЕЖНУ ПРОФСПІЛКУ ПІДПРИЄМЦІВ «ЄДНІСТЬ» (м-н Свободи, 8, офіс ЗА, м. Харків, Харківська область, 61022, Україна, код ЄДРПОУ 39239107) шляхом її примусового розпуску, що має наслідком припинення її діяльності з одночасним визначенням у відповідності до статті 105 Цивільного кодексу України ліквідатора (ліквідаційної комісії) строку заявлення вимог кредиторів щодо «НЕЗАЛЕЖНОЇ ПРОФСПІЛКИ «ЄДНІСТЬ».
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Службою безпеки України встановлені обставини та відомості про діяльність громадської організації, що суперечить чинному законодавству України, зокрема, статтям 36, 37 Конституції України, ст. 4 Закону України «Про громадські об`єднання». Надані Управлінням Служби безпеки України в Харківській області матеріали свідчать про те, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами російської федерації, окрім відкритої прямої агресії проти України, використовуються інструменти так званої «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу організацій проросійської спрямованості. Також встановлено, що з використанням представників легалізованих громадських об`єднань, науково-експертного, освітянського та інформаційного середовища України формуються механізми впливу на громадську думку населення з метою дестабілізації ситуації в нашій державі. Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності «Незалежної профспілки підприємців «Єдність», члени якої спочатку були активними учасниками громадсько-масових акцій за федералізацію України, а згодом стали причетними до вчинення кримінальних правопорушень проти основ національної безпеки України.
Ухвалою судді від 21.08.2023 прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі.
Копію вказаної ухвали направлено відповідачу за зареєстрованим місцезнаходженням засобами поштового зв`язку, проте поштове відправлення повернулося на адресу суду з поміткою поштової служби за закінченням терміну зберігання 02.10.2023.
Направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, а, у даному випадку, суду (близька за змістом правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 800/547/17 (П/9901/87/18), постановах Верховного Суду від 18.03.2021 у справі № 911/3142/19, від 27.11.2019 у справі №913/879/17, від 21.05.2020 у справі № 10/249-10/19, від 15.06.2020 у справі №24/260-23/52-б).
При цьому, до повноважень адміністративних судів не віднесено установлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому відповідні процесуальні документи надсилаються судом згідно з поштовими реквізитами учасників судового процесу, наявними в матеріалах справи.
Водночас законодавство України, в тому числі КАС України, не зобов`язує й сторону у справі, зокрема позивача, з`ясовувати фактичне місцезнаходження іншої сторони (сторін) у справі (якщо воно не співпадає з її офіційним місцезнаходженням, визначеним у відповідному державному реєстрі) та зазначати таке фактичне місцезнаходження в позовній заяві чи інших процесуальних документах.
У разі якщо копію прийнятого судового рішення (ухвали, постанови, рішення) направлено судом листом за належною поштовою адресою, тобто повідомленою суду учасником справи, і повернено підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання чи закінчення строку зберігання поштового відправлення, то вважається, що адресат повідомлений про прийняте судове рішення.
Вказана правова позиція міститься в постанові Верховного Суду від 12.03.2019 у справі № 923/1432/15.
Представник відповідача, правом подання відзиву на позовну заяву не скористався.
Від представника третьої особи до суду надійшли пояснення щодо позову, в яких підтримано позицію позивача. Зазначено, що Управлінням встановлено, що дії засновників "НПП" Єдність" ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та інших її членів можуть розцінюватися як такі, що посягають на державний суверенітет, конституційний лад та територіальну цілісність України, підсилюють деструктивний інформаційний вплив, спрямований проти державної безпеки, тобто у діяльності "НПП "Єдність" вбачаються ознаки порушень норм діючого законодавства. Засновники та члени зазначеного об`єднання з метою посилення проросійських настроїв серед населення України проводили активну антиукраїнську інформаційно-пропагандистську діяльність в інтересах країни-агресора, підтримували контакти з урядовими організаціями та спецслужбами рф. Враховуючи викладене, Управлінням зроблено висновок, що у діяльності «Незалежна профспілка підприємців «Єдність» вбачаються ознаки порушень норм діючого законодавства, які передбачають заборону діяльності вказаної організації.
Згідно з ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст. 229 КАС України.
Відповідно до ч.5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, проаналізувавши доводи позову, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про Службу безпеки України» на Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб.
До Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції надійшов лист Управління Служби безпеки України в Харківській області від 28.06.2023 № 70/5/10-6690 про заборону діяльності «Незалежної профспілки підприємців «Єдність» з метою протидії проявам сепаратизму, екстремізму, тероризму та іншій діяльності антиукраїнського характеру, нівелювання зовнішніх загроз, спрямованих на шкоду Україні.
З вказаного листа та доданих до нього матеріалів та доказів, вбачається, що в діях «Незалежної профспілки підприємців «Єдність» виявлені ознаки порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання».
Так, надані Управлінням Служби безпеки України в Харківській області матеріали свідчать про те, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами російської федерації, окрім відкритої прямої агресії проти України, використовуються інструменти так званої «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу організацій проросійської спрямованості. Також встановлено, що з використанням представників легалізованих громадських об`єднань, науково-експертного, освітянського та інформаційного середовища України формуються механізми впливу на громадську думку населення з метою дестабілізації ситуації в нашій державі.
Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності «Незалежної профспілки підприємців «Єдність» (далі за текстом - «НПП «Єдність»), яка зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань 03.06.2014, код ЄДРПОУ 39239107, юридична адреса: м-н Свободи, 8, офіс ЗА, м.Харків, 61022, керівник ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ), члени якої спочатку були активними учасниками громадсько-масових акцій за федералізацію України, а згодом стали причетними до вчинення кримінальних правопорушень проти основ національної безпеки України.
Так, особи з числа засновників «НПП «Єдність» - ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ) та ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 ) з 2014, як одні з найактивніших у Харківській області діячів проросійського спрямування, організовували публічні заходи за участі активістів підконтрольної їм організації з метою не тільки вираження протесту існуючій владі, але й з закликами до підтримки федералізації України, проведення незаконного референдуму, всупереч приписам статей 72 - 73 Конституції України, та створення самопроголошеного територіального утворення - так званої «Харківської народної республіки» («ХНР»).
За матеріалами Управління Служби безпеки України у Харківській області організатора створення «ХНР» ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , визнано винним у вчиненні злочинів, передбачених частиною першою статті 110, частиною другою статті 110 Кримінального кодексу України, та призначено покарання у вигляді позбавлення волі строком 5 років 6 місяців (відповідно до обвинувального вироку Київського районного суду м. Харкова від 30.05.2019 по справі № 640/19897/16, залишеного без змін ухвалою Харківського апеляційного суду від 03.10.2019 та постановою Верховного Суду від 30.04.2020).
Його зв`язок (поплічник) - ОСОБА_2 зайняв посаду так званого «депутата Ради ХНР», на даний час переховується від правоохоронних органів України на території російської федерації. ОСОБА_1 переховується на тимчасово окупованій території Донецької області, де надає допомогу представникам окупаційних органів так званої «Донецької народної республіки».
Встановлено, що дії засновників НПП «Єдність» ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та інших її членів можуть розцінюватися як такі, що посягають на державний суверенітет, конституційний лад та територіальну цілісність України, підсилюють деструктивний інформаційний вплив, спрямований проти державної безпеки, оскільки вказані особи проводили активну антиукраїнську інформаційно-пропагандистську діяльність в інтересах країни-агресора, підтримували контакти з урядовими організаціями та спецслужбами рф.
Зважаючи на відомості про діяльність НПП «Єдність», що суперечить чинному законодавству України, та ураховуючи лист Управління Служби безпеки України в Харківській області від 28.06.2023 № 70/5/10-6690, позивач у встановлений законом порядок звернувся до суду з позовом про заборону (примусовий розпуск) громадської організації.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств.
Здійснення цих свобод, оскільки вони пов`язані з обов`язками і відповідальністю, можуть підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.
Положеннями ст. 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.
Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Відповідно до ст. 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Статтею 37 Конституції України передбачено, що утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.
Приписами абзацу 1,2 пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 визначено, що Міністерство юстиції України (Мін`юст) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань банкрутства, у сфері нотаріату, організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) (далі - виконання рішень), державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності, у сфері виконання кримінальних покарань та пробації, з питань утримання військовополонених, у сфері правової освіти населення; забезпечує формування державної політики у сфері архівної справи і діловодства та створення і функціонування державної системи страхового фонду документації; забезпечує реалізацію державної політики у сфері стягнення в дохід держави активів осіб, щодо яких застосовано санкції.
Відповідно до положень п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 №755-IV суб`єктом державної реєстрації є територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.
Відповідно до визначення, що міститься у ч. 1 ст. 1 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» від 15.09.1999 № 1045-XIV (далі -
Закон № 1045-XIV), професійна спілка (профспілка) - добровільна неприбуткова громадська організація, що об`єднує громадян, пов`язаних спільними інтересами за родом їх професійної (трудової) діяльності (навчання).
Частинами 1, 3, 5 статті 18 Закону № 1045-XIV визначено, що профспілки, їх об`єднання можуть припинити свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску, примусового розпуску).
Діяльність профспілок, їх об`єднань, яка порушує Конституцію України та закони України, зокрема у разі засудження їхніх уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України, може бути заборонена лише за рішенням місцевого суду, а профспілок зі статусом всеукраїнських і республіканських та об`єднань профспілок з відповідним статусом - лише за рішенням Верховного Суду України.
Рішення про примусовий розпуск об`єднання профспілок не тягне за собою розпуску профспілок, які входять до цього об`єднання. Примусовий розпуск профспілки чи об`єднання профспілок тягне за собою анулювання свідоцтва про реєстрацію та виключення з Реєстру об`єднань громадян України, втрату прав юридичної особи з обов`язковим повідомленням про це в медіа.
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» законодавство про профспілки складається з Конституції України, Закону України "Про об`єднання громадян", цього Закону, Кодексу законів про працю України та інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.
Законом України «Про громадські об`єднання» від 22 березня 2012 року № 4572-VI (далі - Закон № 4572-VI) визначено правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань.
Відповідно до ч.ч. 1,2 ст. 1 Закону № 4572-VI громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадське об`єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка.
Частиною 1 статті 2 Закону № 4572-VI передбачено, що дія цього Закону поширюється на суспільні відносини у сфері утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань в Україні.
Відповідно до ч. ч. 1-3 ст. 4 Закону № 4572-VI утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, забороняються. Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань. Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Зі Статуту НПП «Єдність», долученого до матеріалів справи, вбачається, що вказана профспілка за своїм статусом є місцевою (п.3.2 Статуту), отже повноваження щодо вирішення питання про заборону її діяльності належать місцевому суду.
Як встановлено судом, до Міністерства юстиції України надійшов лист Управління Служби безпеки України в Харківській області від 28.06.2023 № 70/5/10-6690 щодо протиправної діяльності НПП «Єдність» та проханням ініціювати процедуру заборони діяльності шляхом її примусового розпуску (ліквідації). Зміст вказаного листа свідчить про те, що засновники цієї організації є діячами проросійського спрямування, організовували публічні заходи за участі активістів підконтрольної їм організації з метою не тільки вираження протесту існуючій владі, але й з закликами до підтримки федералізації України, проведення незаконного референдуму, всупереч приписам статей 72 - 73 Конституції України, та створення самопроголошеного територіального утворення - так званої «Харківської народної республіки» («ХНР»).
Реєстрація (легалізація) організації здійснена 14.05.2014, тобто саме у період масових публічних заходів з закликами до підтримки федералізації України, проведення незаконного референдуму, створення ХНР, що розцінюється судом на користь доводів позивача та третьої особи, що метою утворення НПП «Єдність» є використання представників легалізованих громадських об`єднань для формування механізмів впливу на громадську думку населення з метою дестабілізації ситуації в нашій державі.
В умовах воєнного стану, зумовленого збройною агресією російської федерації проти України, який наразі триває, дії засновників НПП «Єдність» ОСОБА_2 , ОСОБА_1 по проведенню активної антиукраїнської інформаційно-пропагандистської діяльності в інтересах країни-агресора, підтримка контактів з урядовими організаціями та спецслужбами рф обґрунтовано розцінюється як такі, що посягають на державний суверенітет, конституційний лад та територіальну цілісність України, підсилюють деструктивний інформаційний вплив, спрямований проти державної безпеки,
Участь засновників «НПП «Єдність» - ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ) та ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 ) з 2014, як одних з найактивніших у Харківській області діячів проросійського спрямування, які організовували публічні заходи за участі активістів підконтрольної їм організації з метою не тільки вираження протесту існуючій владі, але й з закликами до підтримки федералізації України, проведення незаконного референдуму, всупереч приписам статей 72 - 73 Конституції України, та створення самопроголошеного територіального утворення - так званої «Харківської народної республіки» («ХНР»), підтверджується наданими до суду доказами.
Виходячи з наведених вище норм та на підставі системного аналізу змісту наявних у матеріалах справи доказів, суд вважає обґрунтованим висновок Управління Служби безпеки України в Харківській області про ознаки порушення відповідачем статей 36, 37 Конституції України, ст. 4 Закону № 4572-VI.
Статтею 25 Закону № 4572-VI визначені способи припинення діяльності громадського об`єднання. Припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється: 1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації; 2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.
Відповідно до статті 28 Закону № 4572-VI громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Справа про заборону громадського об`єднання розглядається у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
У разі прийняття рішення про заборону громадського об`єднання майно, кошти та інші активи громадського об`єднання за рішенням суду спрямовуються до державного бюджету.
Інші підстави для заборони діяльності громадського об`єднання, крім зазначених у частині першій цієї статті, не допускаються.
Аналогічні приписи містяться також у частині 3 статті 18 Закону № 1045-XIV.
Відповідно до пункту 5 Керівних принципів щодо заборони та розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на її 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.
Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.
Враховуючи, що в діях НПП «ЄДНІСТЬ» Службою безпеки України виявлено ознаки порушення статей 36, 37 Конституції України, ст. 4 Закону № 4572-VI, діяльність відповідача суперечить основним засадам діяльності громадської організації, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги про заборону (примусовий розпуск) НПП «ЄДНІСТЬ» підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про визначення у відповідності до статті 105 Цивільного кодексу України ліквідатора (ліквідаційної комісії), строку заявлення вимог кредиторів щодо «НЕЗАЛЕЖНОЇ ПРОФСПІЛКИ ПІДПРИЄМЦІВ «ЄДНІСТЬ», суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно із частиною другою статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об`єднання громадян (пункт 7); примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян (пункт 8).
Керуючись наданими суду повноваженнями при вирішенні справ даної категорії, суд вважає, що належним способом захисту, що відповідає об`єкту порушеного права, та у спірних правовідносинах є достатнім, необхідним та ефективним, є заборона та примусовий розпуск (ліквідація) «НЕЗАЛЕЖНОЇ ПРОФСПІЛКИ ПІДПРИЄМЦІВ «ЄДНІСТЬ».
Крім того, позивачем не запропоновано перелік осіб, кандидатури яких пропонуються для призначення до комісії з припинення (ліквідаційної комісії) громадської організації.
Відтак, у задоволенні іншої частини позовних вимог суд відмовляє через їх необґрунтованість та суперечність повноваженням адміністративного суду, визначеним викладеними вище нормами.
В силу пункту 2 частини другої статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення, крім іншого, про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності громадського об`єднання; про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання.
Відтак, зважаючи на встановлені обставини, суд вважає за можливе допустити рішення у даній справі до негайного виконання.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 9, 243-246, 291, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до "Незалежної профспілки підприємців "Єдність", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Управління Служби безпеки України в Харківській області (код ЄДРПОУ 20001711), про заборону діяльності - задовольнити частково.
Заборонити «НЕЗАЛЕЖНУ ПРОФСПІЛКУ ПІДПРИЄМЦІВ «ЄДНІСТЬ» (м-н Свободи, 8, офіс ЗА, м. Харків, Харківська область, 61022, Україна, код ЄДРПОУ 39239107) шляхом її примусового розпуску, що має наслідком припинення її діяльності.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Рішення суду в частині задоволених позовних вимог звернути до негайного виконання.
Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення шляхом подачі апеляційної скарги до Другого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст судового рішення складено 24.10.2023.
Суддя Білова О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2023 |
Оприлюднено | 26.10.2023 |
Номер документу | 114397917 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Білова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні