Рішення
від 24.10.2023 по справі 260/7422/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

24 жовтня 2023 рокум. Ужгород№ 260/7422/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дору Ю.Ю., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАН ПРАЙМ" до Головного управління Державної податкової служби у Закарпатській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень і зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ГРАН ПРАЙМ" (далі-позивач, ТзОВ "Гран Прайм") звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Закарпатській області (далі- відповідач-1) та Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), у якому просить:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення №9098239/44948776 від 30.06.2023 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №27 від 22.05.2023 та рішення №58971/44948776/2 від 24.07.2023 за результатами розгляду скарги.

2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №27 від 22.05.2023 ТОВ "ГРАН ПРАЙМ" (код ЄДРПОУ 44948776) днем фактичного подання податкової накладної на реєстрацію.

3. Стягнути на користь ТОВ "Гран Прайм" судові витрати по справі за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Закарпатській області та ДПС України.

В обґрунтування вимог позивач зазначив, що спірне рішення не відповідає вимогам податкового законодавства, оскільки на вимогу фіскального органу після зупинення реєстрації податкової накладної позивачем надані усі наявні документи на підтвердження правомірності її виписки. Проте, відповідні документи не взяті відповідачем до уваги, з огляду на що ухвалене рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН вважає протиправним.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2023 року було відкрито провадження та призначено розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Цією ж ухвалою відповідачам було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

08 вересня 2023 року відповідачем-1 надано відзив на позовну заяву, в якому останній проти позову заперечив повністю, зазначив, що ТзОВ «Гран Прайм» було складено податкову накладну №27 від 22.05.2023 року на суму 5000,00 грн, сума податку на додану вартість 83333,33 грн на ТОВ «Металургбуд» код ЄДРПОУ 400058344, опис (номенклатура) товарів/послуг продавця: пісок щільний природний рядовий, кількістю 1470,6055 тон, вартістю 283,33 грн за тону. Вказана накладна була направлена засобами інформаційно-телекомунікаційних систем для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції від 16.06.2023 року 12:27 документ J1490902 податкова накладна №27 від 22.05.2023, реєстраційний номер документа: 9143859898, документ збережено, реєстрація зупинена. Причина зупинення реєстрації: відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 22.05.2023 №27 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2505, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновану надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В обгрунтування правомірності оскаржуваного рішення відповідач-1 вказує, що 23.06.2023 року відповідачем 1 було направлено до ТОВ «Гран Прайм» повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9054813/44948776 від 23.06.2023 року.

Вказаним Повідомленням № 9054813/44948776 від 23.06.2023 року запропоновано позивачу надати наступні документи: надати договір з перевізником на перевезення піску від постачальника ТОВ "Європісок" (ТТН на перевезення піску від постачальника, акти надання транспортних послуг з перевезення піску до ТОВ "Гран Прайм" та розрахунки з перевізником; не надано договір з перевізником на перевезення піску до покупця ТОВ "Металургбуд", акти надання транспортних послуг з перевізником, ТТН на перевезення та розрахунки з перевізником при перевезенні піску від ТОВ "Гран Прайм" до ТОВ "Металургбуд" та розрахунки за транспортні послуги. Надати картку по рах.361, акт звірки з постачальником та покупцем.

ТОВ «Гран Прайм» засобами інформаційно-телекомунікаційних систем відправлено 27.06.2023 року до автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України Повідомлення №33/05 від 27.06.2023 про подання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

До вказаного повідомлення №33/05 від 27.06.2023 року позивачем було додано 3 документа: Акт звірки розрахунків №б/н від 23.05.2023, ОСВ 361 №б/н від 23.05.2023, Додаткове пояснення №33/05 від 26.06.2023. Відповідачем 1 було запропоновано надати більш ширший перелік документів.

У своїх додаткових поясненнях №33/05 від 26.06.2023 позивач повідомив, що реалізація піску, його перевезення замовнику ( ТОВ «Металургбуд») здійснюється безпосередньо з місця його видобутку, що належить ТОВ «Європісок», а саме - з кар`єру с. Головчинці, Хмельницька обл., та доставляється на склад замовнику за адресою: Хмельницька обл., м. Староконстянтинів, вул. Івана Франка, буд 55, у зв`язку з чим перевезення товару від постачальника - ТОВ «Європісок» до ТОВ «Гран Прайм» не здійснюється.

В той же час, позивачем не було надано договори та первинні документи на придбання від постачальників ТМЦ, ТТН на перевезення та накладні постачальника, договора з перевізником ТМЦ, акти надання транспортних послуг. Тому відповідач вважає, що Комісія контролюючого органу при прийнятті оскаржуваного рішення діяла у межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений законом, здійснивши перевірку поданих платником податку копій документів. З огляду на викладене позовні вимоги є безпідставними і не обгрунтованими, у зв`язку з чим не підлягають задоволенню.

Відповідно до положень ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглянув справу у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Згідно ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи, або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази у сукупності з нормами чинного законодавства України, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ГРАН ПРАЙМ" є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 18.11.2022, номер запису 1003171020000001581 перебуває на податковому обліку у Головному управлінні ДПС у Закарпатській області.

Видами діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАН ПРАЙМ" за кодом КВЕД є: 23.99 Виробництво неметалевих мінеральних виробів; 36.00 Забір, очищення та постачання води; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів.

З матеріалів справи вбачається, що 12 травня 2023 року між позивачем Товариство з обмеженою відповідальністю "ГРАН ПРАЙМ" (Постачальник) та ТОВ «МЕТАЛУРГБУД» (Покупець) було укладено Договір №12-05/23.

Відповідно до п.1.1 цього договору постачальник зобов`язується поставити окремими партіями у власність Покупця пісок щільний природній рядовий (ДСТУ Б В.2.7-32-95) в кількості 10000 (десять тисяч) ± 10% тон за ціною 340,00 грн/тонна (в т.ч. ПДВ), а Покупець зобов`язується прийняти і сплатити його. Власником і постачальником Товару є безпосередньо ТОВ «Гран Прайм».

Згідно пункту 2 Договору №12-05/23 загальна вартість товару за даною угодою постачань орієнтовно складає: 3400000,00 грн, в т.ч. ПДВ. Оплата за товар здійснюється шляхом перерахування Покупцем грошових коштів на розрахунковий рахунок Постачальника на умовах 30% передплати в сумі 1020000,00 грн до 19 травня 2023 року. Подальшу оплату Покупець здійснює Постачальникові за кожну окрему партію Товару, згідно виставленого рахунку. Кожною окремою партією Товару вважається партія в кількості 1250±10% тон. Остаточний розрахунок в розмірі 70%, що орієнтовно складає 297500,00 грн за кожну партію поставленого товару, здійснюється шляхом перерахування Покупцем грошових коштів на розрахунковий рахунок Постачальника на протязі 10 календарних днів після виконання поставки кожної окремої партії товару.

22 травня 2023 року на розрахунковий рахунок ТОВ «ГРАН ПРАЙМ» зараховано кошти від ТОВ «МЕТАЛУРГБУД» у якості передоплати по Договору №12-05/23 від 12.05.2023 в сумі 500000 грн, у тому числі ПДВ 83333,33 грн.

Окрім цього, факт зарахування коштів за поставку товару згідно вищевказаного Договору також підтверджується банківською випискою за період з 22.05.2023 по 22.05.2023 року та платіжною інструкцією №415 від 22.05.2023 на суму 500000,00 грн в т.ч. ПДВ 20% 83333,33 грн.

Відповідно до вимог п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань позивачем було складено податкову накладну №27 від 22.05.2023 на суму 500000 грн. в т.ч. ПДВ 83333,33 грн, яку згодом направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

16.06.2023 за номером в ЄРПН 9143859898 Позивач отримав квитанцію, у якій зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена". Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 22.05.2023 №27 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2505, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій... Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реагуючи на це, позивач надавав повідомлення від 21.06.2023 №29/05 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та підтверджуючі документи, що не заперечується представником відповідачів у відзиві на позов: договір №01/23 з контрагентом ТзОВ «Евопісок» від 02.02.2023, додаткову угоду №1 до договору №01/23 від 02.02.2023 від 08.05.2023, видаткову накладну №12 від 19 грудня 2023.

У своїх поясненнях платник, зокрема, зазначав, що ТОВ «Гран Прайм» придбано товар (пісок щільний природній рядовий, код УКТ ЗЕД 2505) згідно договору №01/23 від 02.02.2023 укладеного з ТОВ «Європісок» (код ЄДРПОУ 42488179) кількістю 2600 т. Реалізацію товару здійснено згідно договору поставки №12-05/2023 від 12.05.20223, укладеного з ТОВ «Металургбуд» (код ЄДРПОУ 40058344). Згідно п.2.2 договору 22.05.2023 покупцем здійснено попередню оплату в сумі 500000,00 грн на р/р ТОВ «Гран Прайм». Вказує, що на даний час реалізація піску, його перевезення замовнику здійснюється з місця його видобутку, що належить ТОВ «Європісок», а саме з кар`єру с.Головчинці, Хмельницька область та доставляється на склад замовнику за адресою: Хмельницька область, м.Староконстянтинів, вул. Івана Франка, буд.55. Перевезення вантажу здійснюється на підставі укладених угод із зовнішніми перевізниками. Додаткові витрати на перевезення значно збільшують собівартість продукції, у зв`язку з чим маржа (різниця між ціною придбання та ціною реалізації складає більше 500%).

Проте, за результатами розгляду пояснень Комісія направила повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК від 23.06.2023 №9054813/44948776 стосовно податкової накладної №27 від 22.05.2023.

Вказаним Повідомленням № 9054813/44948776 від 23.06.2023 року запропоновано Позивачу надати наступні документи: Надати договір з перевізником на перевезення піску від постачальника ТОВ "Європісок" (ТТН на перевезення піску від постачальника, акти надання транспортних послуг з перевезення піску до ТОВ "Гран Прайм" та розрахунки з перевізником; не надано договір з перевізником на перевезення піску до покупця ТОВ "Металургбуд", акти надання транспортних послуг з перевізником, ТТН на перевезення та розрахунки з перевізником при перевезенні піску від ТОВ "Гран Прайм" до ТОВ "Металургбуд" та розрахунки за транспортні послуги. Надати картку по рах.361, акт звірки з постачальником та покупцем.

ТОВ «Гран Прайм» засобами інформаційно-телекомунікаційних систем відправлено 27.06.2023 року до автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України Повідомлення №33/05 від 27.06.2023 про подання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивачем додатково були надані: акт звірки з ТОВ «Металургбуд» на 23.05.2023; оборотно сальдова відомість по рахунку 361 з 01.05.2023 по 22.05.2023. Вказне пояснення було прийняте відповідачем 27.06.2023, що підтверджується квитанцією №2.

30.06.2023 відповідачем було прийнято оскаржуване рішення №9098239/44948776 яким відмовлено у реєстрації податкової накладної у ЄРПН у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

Позивач не погоджуючись із рішенням про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.06.2023 року №9098239/44948776 подав скаргу до ДПС України. До вказаної скарги позивачем було долучено документи, які подавалися регіональній комісії та договори укладені з перевізником ТОВ «Укртрестінвест», ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 , ТОВ «Промбудмеханізація+», видаткові накладні, товарно-транспортні накладні від 22.05.2023; акти надання послуг з перевізниками, платіжні інструкції та оборотно сальдова відомість по рахунку 281.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.07.2023 року №58971/44948776/2, залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Вважаючи протиправними вказані рішення, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним рішенням суб`єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий Кодекс України (надалі - ПКУ).

За правилами п.185.1 ст.185 ПКУ операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, в силу вимог п.187.1 ст.187 ПКУ вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до п. 201.7 ст.201 ПКУ податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Пунктом 201.1 ст.201 ПКУ встановлений обов`язок платника податків на дату виникнення податкових зобов`язань скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із п.201.10 ст.201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем сформовано податкову накладну №27 від 22.05.2023 на суму ПДВ 83333,33 грн за першою подією - дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню.

Засобами телекомунікаційного зв`язку позивачем подано податкову накладну на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, проте позивач отримав квитанцію від 16.06.2023, у якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ, реєстрація податкової накладної №27 від 22.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2505, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновану надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем направлено повідомлення про подання пояснень та копії документів.

Пунктом 201.16 ст.201 ПКУ встановлено, що реєстрація ПН/РК в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №1165, якою, крім іншого, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Пунктами 10, 11 Порядку встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Тобто згідно з п. 11 Порядку №1165 при зупиненні реєстрації податкової накладної зазначається пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520 в редакції Наказу Міністерства фінансів №19 від 12.01.2023), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 4, 5 Порядку №520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктами 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Тобто зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п.185.1 ст. 185, так і п.187.1 ст.187 ПКУ.

При таких обставинах, суд вважає, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі як ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.

Пунктами 10, 11 Порядку встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

В силу приписів ч. 5 ст. 242 КАС України суд застосовує до спірних правовідносин практику Верховного Суду, наведену у постанові від 30.01.2020 у справі №300/148/19, де суд зазначив, що при юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної суди першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано врахували, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимоги контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним. З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.

Дослідивши долучену до матеріалів справи копію квитанції від 16.06.2023, згідно якої запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, суд встановив, що у ній не зазначено вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкової накладної в ЄРПН, зокрема, позивачу не могло бути відомо які саме документи вважались би «достатніми» для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН.

Комісією згідно з Порядоком №520, за результатами розгляду поданих документів ГУДПС направлено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної від 22.05.2023 №27.

Вказаним Повідомленням № 9054813/44948776 від 23.06.2023 року запропоновано позивачу надати наступні документи: Надати договір з перевізником на перевезення піску від постачальника ТОВ "Європісок" (ТТН на перевезення піску від постачальника, акти надання транспортних послуг з перевезення піску до ТОВ "Гран Прайм" та розрахунки з перевізником; не надано договір з перевізником на перевезення піску до покупця ТОВ "Металургбуд", акти надання транспортних послуг з перевізником, ТТН на перевезення та розрахунки з перевізником при перевезенні піску від ТОВ "Гран Прайм" до ТОВ "Металургбуд" та розрахунки за транспортні послуги. Надати картку по рах.361, акт звірки з постачальником та покупцем.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем було надано акт звірки з ТОВ «Металургбуд» на 23.05.2023 року та оборотно сальдову відомість по рахунку №361 з 01.05.2023 по 23.05.2023 року, договори перевезення, товарно-транспортні накладні від 22.05.2023, акти надання послуг з перевезення вантажу від 22.05.2023 та платіжні інструкції на підтвердження оплати послуг перевезення.

Відтак, позивачем було надано документи згідно запропонованого у повідомленні переліку. Отже, аналіз наявних в матеріалах справи письмових доказів свідчить, що надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів відображають зміст господарської операції та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 27 від 22.05.2023, адже підтверджують подію виникнення податкових зобов`язань, що обумовлюють складання такої податкової накладної.

За викладених обставин суд дійшов висновку про безпідставність застосування до позивача процедури зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, передбаченої Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання товарів та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкової накладної у ЄРПН, контролюючий орган не довів відповідність господарської операції критеріям ризиковості та не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності складення податкових накладних, які позивач мав надати на пропозицію податкового органу.

Враховуючи все вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку щодо протиправності рішення №9098239/44948776 від 30.06.2023 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №27 від 22.05.2023, та, як наслідок, обґрунтованість позовних вимог платника податку у цій частині.

Спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Тож суд дійшов висновку про те, що з метою надання позивачу ефективного способу захисту порушеного права у спірних відносинах слід зобов`язати ДПС зареєструвати податкову накладну у ЄРПН датою їх подання на реєстрацію.

При цьому, суд зазначає, що рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.07.2023 № 58971/44948776/2, яке оскаржує позивач, не є тим рішенням, яке впливає на права та обов`язки позивача.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність достатніх юридичних та фактичних підстав для задоволення позову ТзОВ «Гран Прайм» частково.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Відповідно до ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Зважаючи на те, що позов підлягає задоволенню частково, на користь позивача підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Закарпатській області понесені судові витрати на оплату судового збору у розмірі 2684,00 грн.

Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариство з обмеженою відповідальністю "ГРАН ПРАЙМ" (90600, Закарпатська область, м.Рахів, вул.Миру, буд.46, код ЄДРПОУ 44948776) до Головного управління Державної податкової служби у Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м.Ужгород, вул. Волошина Августина, буд.52, код ЄДРПОУ ВП:44106694) та Державної податкової служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішень і зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення №9098239/44948776 від 30.06.2023 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №27 від 22.05.2023.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №27 від 22.05.2023 днем подання її на реєстрацію Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАН ПРАЙМ" (код ЄДРПОУ 44948776).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Закарпатській області (88000, Закарпатська область, м.Ужгород, вул. Волошина Августина, буд.52, код ЄДРПОУ ВП:44106694) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАН ПРАЙМ" (90600, Закарпатська область, м.Рахів, вул.Миру, буд.46, код ЄДРПОУ 44948776) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

У задоволенні адміністративного позову у частині решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяЮ.Ю.Дору

Дата ухвалення рішення24.10.2023
Оприлюднено27.10.2023
Номер документу114426898
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішень і зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —260/7422/23

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 15.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 24.10.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні