Рішення
від 24.10.2023 по справі 420/18693/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/18693/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 жовтня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бездрабка О.І.,

при секретарі - Собчук Є.В.,

за участю:

представника відповідача - Березніченка А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Еко-Ресурс-Холдинг" до Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області в особі Відділу державного архітектурно-будівельного контролю про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування припису та постанови,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Еко-Ресурс-Холдинг" (далі - позивач) звернулося з позовною заявою до Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області в особі Відділу державного архітектурно-будівельного контролю (далі - відповідач), в якій просить:

- визнати протиправними дії відповідача по: проведенню позапланової перевірки дотримання вимог чинного законодавства позивачем на об`єкті будівництва за адресою: Одеська область, Одеський район, м.Чорноморськ, вул.Транспортна, земельна ділянка 2, згідно Наказу "Про проведення позапланової перевірки" № 01-05/35 від 23.09.2021 р.; складанню Акту "Про недопущення посадових осіб інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій" від 23.09.2021 р.; складанню Протоколу "Про правопорушення у сфері містобудівної діяльності" від 23.09.2021 р.;

- визнати протиправними та скасувати: припис відповідача "Про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил" № 01-07/09 від 23.09.2021 р.; постанову відповідача "Про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" № 01-07/10 від 29.09.2021 р.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", згідно ст.6 якого підставами для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу. У такому випадку перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. З аналізу ч.1 ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" слідує, що законодавством не передбачено у переліку підстав ініціювання проведення позапланової перевірки за зверненням юридичних осіб, зокрема ТОВ "Гамма Трансбан" від 09.08.2021 р. № 71, а також органів державної влади, зокрема УСБУ в Одеській області від 23.09.2021 р. № 01-05/35, як це мало місце у даному випадку. Крім того, у вказаних скаргах повідомляється нібито про відсутність проектної документації, проходження державної експертизи, а також відсутності необхідних дозволів на будівництво та введення в експлуатацію, в той час як жодних фактичних даних щодо цього ТОВ "Гамма Трансбан" та УСБУ в Одеській області не надано, такі твердження ґрунтуються виключно на припущенням, а отже є безпідставними. Таким чином, відповідачем самовільно, з власної ініціативи призначено позапланову перевірку ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг", що є перевищенням повноважень, встановлених законодавством. За таких обставин позивачем правомірно недопущено посадових осіб відповідача до проведення позапланової перевірки.

Ухвалою судді Одеського окружного адміністративного суду від 12.10.2021 р. відкрито провадження в адміністративній справі за вказаним позовом за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 08.11.2021 р. на 15:00 год.

Ухвалою від 08.11.2021 р. продовжено строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Одеського окружного адміністративного суду від 13.09.2023 р., справа № 420/18693/21 розподілена судді Бездрабку О.І.

Ухвалою від 15.09.2023 р. адміністративну справу № 420/18693/21 прийнято до провадження, призначено підготовче засідання на 13.10.2023 р. о 10:00 год.

05.10.2023 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на безпідставність доводів позивача, оскільки відповідно до п.6 ч.1 ст.41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", п.7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою КМУ від 23.05.2011 р. № 553, підставою для проведення позапланової перевірки є звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності. Позапланова перевірка ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" призначена у зв`язку з надходженням 09.08.2021 р. звернення ТОВ "Гамма Трансбан" щодо проведення перевірки об`єкту будівництва за адресою: м.Чорноморськ, вул.Транспорта, земельна ділянка № 2 стосовно будівництва станції розвантаження автомобілів, яке проводилося на орендованій земельній ділянці без погодження з орендодавцем. Також 16.08.2021 р. до виконавчого комітету Чорноморської міської ради надійшло звернення УСБУ в Одеській області щодо проведення перевірки на об`єкту будівництва за адресою: м.Чорноморськ, вул.Транспорта, земельна ділянка № 2 на предмет правомірності будівництва станції розвантаження автомобілів на території ДП "Морський торгівельний порт Чорноморськ", яке проводить ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг". На підставі вказаних звернень 23.09.2021 р. видано наказ про проведення позапланової перевірки та направлення для проведення позапланового заходу від 23.09.2021 р. № 01-05/35. Спеціалістами відділу державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради 23.09.2021 р. здійснено виїзд на об`єкт будівництва, однак керівник ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" Кондратюк В.Л. та уповноважена особа ОСОБА_1 не допустили посадових осіб відповідача до перевірки, у зв`язку з чим складено 23.09.2021 р. акт про недопущення посадових осіб на об`єкт будівництва, протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил № 01-07/09, а 29.09.2021 р. за результатами розгляду справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності прийнято постанову № 01-07/10, згідно якої ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.2 ч.6 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у розмірі 71370 грн. Доводи позивача про необхідність отримання погодження на перевірку від центрального органу виконавчої влади є безпідставним, так як виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних та міських рад, до яких відноситься відповідач, внесені до переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, затвердженого постановою КМУ від 18.12.2017 р. № 1104. Щодо фактичних даних та припущень про наявність порушень зазначає, що саме під час перевірки можливо було встановити наявність чи відсутність порушень ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Ухвалою від 13.10.2023 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 24.10.2023 р. на 10:00 год.

У судове засідання, призначене на 24.10.2023 р., представник позивача не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи.

Згідно п.1 ч.3 ст.205 КАС України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог з підстав, вказаних у відзиві.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовної заяви виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 18.08.2021 р. (дата реєстрації у відділі ДАБК) до виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області надійшло звернення ТОВ "Гамма Трансбан" щодо здійснення позапланової перевірки ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" на предмет здійснення законності будівництва станції розвантаження автомобілів на території ДП "Морський торговельний порт Чорноморськ", для перевалки зернових в тилу причалу № 22.

Також 18.08.2021 р. (дата реєстрації у відділі ДАБК) до виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області надійшло звернення від УСБУ в Одеській області щодо проведення перевірки на об`єкті будівництва за адресою: м.Чорноморськ, вул.Транспорта, земельна ділянка № 2 на предмет правомірності будівництва станції розвантаження автомобілів на території ДП "Морський торгівельний порт Чорноморськ", яке проводить ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг".

23.09.2021 р. начальником відділу ДАБК виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області прийнято наказ № 01-05/35 "Про проведення позапланової перевірки", відповідно до якого наказано головному спеціалісту відділу державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області Валинцеву Віктору Володимировичу, заступнику начальника відділу державного архітектурно-будівельного контролю Тодоровій Ліні Олександрівні в період з 23.09.2023 р. по 06.10.2021 р. провести позапланову перевірку дотримання вимог чинного законодавства ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" на об`єкті будівництва за адресою: м.Чорноморськ, вул.Транспорта, земельна ділянка № 2.

На підставі даного наказу виписано направлення для проведення позапланового заходу від 23.09.2021 р. № 01-05/35, а саме для здійснення позапланової перевірки на об`єкті будівництва за адресою: м.Чорноморськ, вул.Транспорта, земельна ділянка № 2 щодо дотримання суб`єктом містобудування ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, зі строком дії з 23.09.2021 р. по 06.10.2021 р.

23.09.2021 р. посадовими особами відповідача здійснено виїзд на об`єкт будівництва за адресою: м.Чорноморськ, вул.Транспорта, земельна ділянка № 2, однак директором ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" Кондратюком В.Л. та уповноваженою особою за довіреністю Конкіною О.О. не було допущено посадових осіб до перевірки, у зв`язку з чим складено акт про недопущення посадових осіб інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт будівництва, який отримано директором товариства 23.09.2021 р.

Також 23.09.2023 р. складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, в якому зафіксовано, що директор ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" Кондратюк В.Л. та уповноважена особа за довіреністю від 03.08.2021 р. ОСОБА_1 не допустили посадових осіб відділу ДАБК виконавчого комітету Чорноморської міської ради на об`єкт за адресою: Одеська область, Одеський район, м.Чорноморськ, вул.Транспортна, земельна ділянка № 2 для проведення позапланової перевірки відповідно до направлення від 23.09.2021 р. № 01-05/35, що є порушенням п.1 ч.3 ст.41 ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності" та пп.1 п.11 абз.2 п.14 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою КМУ № 553 від 23.05.2011 р.

У протоколі вказано, що розгляд справи відбудеться 29.09.2021 р. о 14 год. 00 хв. у приміщенні відділу державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради за адресою: Одеська область, Одеський район, м.Чорноморськ, просп.Миру, 33, каб.№ 216.

Протокол складено в присутності директора ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" Кондратюка В.Л. та отримано ним 23.09.2021 р.

Крім того, 23.09.2021 р. посадовими особами відповідача винесено припис № 01-07/09 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, згідно якого поставлено вимогу допустити до об`єкта за адресою: Одеська область, Одеський район, м.Чорноморськ, вул.Транспортна, земельна ділянка № 2 для проведення перевірки, строк виконання - до 07.10.2021 р.

Припис отримано директором ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" Кондратюком В.Л. 23.09.2021 р.

За результатами розгляду матеріалів про правопорушення у сфері містобудівної діяльності начальником відділу державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області прийнято постанову від 29.09.2021 р. № 01-07/10, відпоідно до якої визнано ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.2 ч.6 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", та накладено штраф у сумі 71370 грн.

Вважаючи такі дії та рішення відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 р. № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI), який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

За приписами ч.1 ст.41 Закону № 3038-VI державний архітектурно-будівельний контроль це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Державний архітектурно-будівельний контроль замовників будівництва, які є фізичними особами, здійснюється відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" з урахуванням особливостей правового статусу таких осіб. Порядок здійснення архітектурно-будівельного контролю визначається Кабінетом Міністрів України.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки є:

1) подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням;

2) необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів;

3) виявлення факту самочинного будівництва об`єкта;

4) перевірка виконання суб`єктом містобудування вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю;

5) вимога головного інспектора будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, про проведення перевірки за наявності підстав, передбачених законом;

6) звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;

7) вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Проведення позапланових перевірок з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється.

Положеннями ч.ч.2, 3 ст.41 Закону № 3038-VI передбачено, що орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення та справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право, зокрема, безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню, а також складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону.

Процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями (далі - суб`єкти містобудування) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт визначає Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 553 від 23.05.2011 р. (далі - Порядок № 553).

Пунктом 5, 7 Порядку № 553 передбачено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки є:

подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням;

необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів;

виявлення факту самочинного будівництва об`єкта;

перевірка виконання суб`єктом містобудування вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю;

вимога головного інспектора будівельного нагляду ДІАМ про проведення перевірки за наявності підстав, передбачених законом;

звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;

вимога правоохоронних органів щодо проведення перевірки, складена на підставі ухвали слідчого судді.

Під час проведення позапланової перевірки підлягають контролю виключно питання, які стали підставою для проведення такої перевірки.

Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів.

Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язана пред`явити службове посвідчення та надати копію направлення для проведення позапланової перевірки.

Абзацом 1 пункту 9 Порядку № 553 встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.

Підпунктами 1, 2, 3 пункту 11 Порядку № 553 визначено, що посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час проведення перевірки мають право:

- безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню;

- складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону;

- у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо, зокрема, усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.

Відповідно до абзацу 8 пункту 12 Порядку № 553 у разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, у допуску посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки, відмови суб`єкта містобудування в наданні документів, необхідних для здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю, відсутності суб`єкта містобудування, якому у визначений цим Порядком строк було надіслано повідомлення про проведення перевірки, або його уповноваженої особи (за довіреністю) на об`єкті під час перевірки складається відповідний акт.

Пунктом 14 Порядку № 553 зазначено, що суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов`язаний:

- допускати посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки за умови дотримання ними порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю;

- одержувати примірник припису органу державного архітектурно-будівельного контролю за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу;

- виконувати вимоги органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;

- надавати документи, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали, зокрема через електронний кабінет, з питань, що виникають під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

Пунктом 17 Порядку № 553 передбачено, що у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис). У приписі обов`язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.

Згідно абзацу 2 пункту 19 Порядку № 553 встановлено, що припис підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку.

Відповідно до пункту 20 Порядку № 553 протокол разом з усіма матеріалами перевірки протягом трьох днів після його складення подається посадовій особі органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд справ про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Отже, нормами Закону № 3038-VI та Порядку № 553 встановлено умови та порядок проведення позапланової перевірки державного архітектурно-будівельного контролю.

Зокрема, законодавцем визначено вичерпний перелік підстав для проведення позапланової перевірки, серед яких звернення юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності та вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

При цьому за наявності передбачених законодавством підстав суб`єкт господарювання зобов`язаний допускати посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки. У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, у допуску посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки складається відповідний акт.

Крім того, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.

З матеріалів вбачається, що підставою для призначення позапланової перевірки ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" були звернення ТОВ "Гамма Трансбан" щодо проведення перевірки об`єкту будівництва за адресою: м.Чорноморськ, вул.Транспорта, земельна ділянка № 2 стосовно будівництва станції розвантаження автомобілів, яке проводилося на орендованій земельній ділянці без погодження з орендодавцем, та звернення УСБУ в Одеській області щодо проведення перевірки на об`єкту будівництва за адресою: м.Чорноморськ, вул.Транспорта, земельна ділянка № 2 на предмет правомірності будівництва станції розвантаження автомобілів на території ДП "Морський торгівельний порт Чорноморськ", яке проводить ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг", що узгоджується з вимогами ч.1 ст.41 Закону № 3038-VI, відповідно до якої підставами для проведення позапланової перевірки є звернення юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Доводи позивача про можливість призначення позапланової перевірки лише за зверненням фізичної особи з обов`язковим погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу з посиланням на ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" суд вважає безпідставними, так як підставою призначення позапланової перевірки ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" було не звернення фізичної особи, а звернення юридичної особи та вимога правоохоронного органу про проведення перевірки і саме ці підстави визначено ч.1 ст.41 Закону № 3038-VI як підстави для призначення позапланової перевірки і не потребують погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

Таким чином, позапланова перевірка ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" призначена за наявності підстав, визначених ч.1 ст.41 Закону № 3038-VI, у зв`язку з чим позивач згідно вимог пункту 14 Порядку № 553 зобов`язаний був допустити посадових осіб відповідача до проведення перевірки.

В той же час, директор ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" та уповноважена особа позивача, всупереч викладеному, 23.09.2021 р. не допустили посадових осіб відповідача до проведення позапланової перевірки, у зв`язку з чим 23.09.2021 р. складено акт про недопущення посадових осіб інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт будівництва, протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил № 01-07/09, які отримано директором ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" 23.09.2021 р.

Вказані дії відповідача повністю відповідають вимогам пунктів 12, 17 Порядку № 553.

Враховуючи вищевикладене, судом встановлено, що ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" не допустило посадових осіб відповідача до проведення позапланової перевірки відповідно до наказу від 23.09.2021 р. № 01-05/35, направлення для проведення позапланового заходу від 23.09.2021 р. № 01-05/35 без наявності встановлених для цього законодавством підстав, чим порушило п.1 ч.3 ст.41 Закону № 3038-VI, підпункт пункту 11, абзац 2 пункту 14 Порядку № 553.

Відповідно до п.2 ч.6 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" суб`єкти містобудування несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення: недопущення посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій - у розмірі тридцяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Оскільки позивач за відсутності для цього підстав не допустив посадових осіб відділу державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області до позапланової перевірки, відповідач правомірно, за результатами розгляду матеріалів справи про правопорушення у сфері містобудування, за участю представників ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" Мельника М.В. та Конкіної О.О., прийняв постанову від 29.09.2021 р. № 01-07/10, згідно якої визнав ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.2 ч.6 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", та наклав на позивача штраф у розмірі 71370 грн.

З огляду на викладене, дії відповідача щодо призначення позапланової перевірки позивача, складання акту про недопущення посадових осіб інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт будівництва, протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, а також прийняті на їх підставі припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 23.09.2021 р. № 01-07/09, постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 29.09.2021 р. № є правомірними та законними.

Згідно ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частиною 1 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Відповідач належними та допустимими доказами довів правомірність своїх дій та оскаржуваних рішень, а тому позовні вимоги ТОВ "Еко-Ресурс-Холдинг" не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 242-246, 250, 255 КАС України, суд -

вирішив:

Відмовити в задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Еко-Ресурс-Холдинг" (68000, Одеська область, м.Чорноморськ, вул.Праці, буд.8, офіс 33/3, код ЄДРПОУ 39322975) до Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області в особі Відділу державного архітектурно-будівельного контролю (68003, Одеська область, м.Чорноморськ, просп.Миру, буд.33, код ЄДРПОУ 04057043) про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування припису та постанови.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 24.10.2023 р.

Суддя О.І. Бездрабко

Дата ухвалення рішення24.10.2023
Оприлюднено27.10.2023
Номер документу114428440
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування припису та постанови

Судовий реєстр по справі —420/18693/21

Рішення від 24.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 15.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 30.11.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

Ухвала від 12.10.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

Ухвала від 11.10.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні