Рішення
від 26.10.2023 по справі 540/8673/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 540/8673/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 жовтня 2023 рокум. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Свиди Л.І.

розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До суду звернулася ОСОБА_1 з позовною заявою до Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області про відмову в призначенні державної соціальної допомоги від 22.11.2021 року, яким ОСОБА_1 не призначено допомогу при народженні дитини - сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зобов`язання Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області призначити ОСОБА_1 допомогу при народженні дитини - сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Ухвалою суду цю позовну заяву прийнято до провадження, визначено розглядати справу без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст. 262 КАС України та надано відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, позивачу - відповіді на відзив.

Позов обґрунтований позивачем тим, що вона проживала на території АР Крим, де вийшла заміж, ІНФОРМАЦІЯ_2 народила дитину - ОСОБА_2 . Оскільки дитина була народжена на тимчасово окупованій території АР Крим, позивач була вимушена встановлювати факт народження дитини в судовому порядку. Свідоцтво про народження дитини отримала 16.07.2021 року та звернувшись до Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації з заявою про виплату одноразової допомоги при народженні дитини отримала відмову, оскільки пропустила встановлений законом дванадцятимісячний строк з дня народження сина. Не погоджуючись з відмовою в призначенні державної соціальної допомоги при народженні дитини, позивач звернулася до суду з цим позовом.

Відзив на позовну заяву відповідач до суду не надав.

Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги, докази, якими вони підтверджуються, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , згідно паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 , виданого Генічеським РВ УМВС України в Херсонській області 27.12.2003 року, зареєстрована з 30.12.2003 року за адресою: АДРЕСА_1 .

Як вказує позивач, фактично вона проживала на території АР Крим, де вийшла заміж та ІНФОРМАЦІЯ_2 народила дитину - ОСОБА_2 .

У зв`язку із тимчасовою окупацією АР Криму позивачка не могла отримати свідоцтво про народження дитина, в зв`язку з чим звернулася до суду про встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим.

Рішенням Новотроїцького районного суду Херсонської області від 15.07.2021 року у справі №662/1393/21 встановлено факт народження дитини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , громадянина України, на тимчасово окупованій території АР Крим, а саме: м. Сімферополь, у матері - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , громадянки України, батька - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , громадянина України.

Відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 , виданого 16.07.2021 року Новотроїцьким відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Генічеському районі Херсонської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), ОСОБА_2 народився ІНФОРМАЦІЯ_4 в м. Сімферополь Автономна Республіка Крим Україна, про що 16.07.2021 року зроблено відповідний актовий запис №38. Батьком записаний ОСОБА_3 , матір`ю - ОСОБА_1 .

Після отримання свідоцтва про народження дитини ОСОБА_1 звернулася до Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації щодо призначення виплати допомоги при народженні дитини.

Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації у відповідь на вказане звернення надало повідомлення від 22.11.2021 року №5190, яким зазначило, що державна соціальна допомога при народженні дитини у жовтні 2021 року не призначена з таких причин: звернення надійшло пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини.

Цим повідомленням також роз`яснено право на оскарження рішення управління соціального захисту населення в судовому порядку.

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача, позивач звернулася до суду з цим позовом.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції Україні органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України «Про охорону дитинства» з метою створення належних матеріальних умов для виховання дітей у сім`ях держава надає батькам або особам, які їх замінюють, соціальну допомогу, передбачену Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та іншими законами України.

Закон України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» встановлює гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім`ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.

Згідно положень ст. 1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Статтею 3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» визначені види державної допомоги сім`ям з дітьми, зокрема, допомога при народженні дитини.

Відповідно до ч. 1 ст. 10, ч. 7 ст. 11 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» допомога при народженні дитини за цим Законом надається одному з батьків дитини (опікуну), який постійно проживає разом з дитиною.

Допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини.

На виконання ст. 1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» Кабінет Міністрів України постановою від 27.12.2001 року №1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми» затвердив Порядок №1751, який визначає умови призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, передбачених вказаним вище Законом.

Згідно з п. 12 Порядку №1751 допомога при народженні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини.

З урахуванням зазначених приписів законодавчих норм вбачається, що позивачка дійсно пропустила 12-місячний строк на звернення за призначенням цієї допомоги після народження дитини.

Однак, суд враховує, що позивачка з об`єктивних причин не мала змоги звернутися до відповідача з повним пакетом документів з наданням свідоцтва про народження дитини, виданого Державою Україною, оскільки вона знаходилася на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим, а рішення суду про встановлення факту народження дитини було прийняте 15.07.2021 (підлягало негайному виконанню), а свідоцтво про народження дитини видано 16.07.2021, тобто вже після спливу дванадцятимісячного строку після народження дитини ІНФОРМАЦІЯ_4 .

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Сімейного кодексу України дитина має бути забезпечена можливістю здійснення її прав, установлених Конституцією України, Конвенцією про права дитини, іншими міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Згідно з п. 1 ст. 3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989 року (в редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21.12.1995 року), яку ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 року №789-XII, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється як найкращому забезпеченню інтересів дитини.

Отже, допомога при народженні дитини за своєю природою є допомогою самій дитині, а не її батькам. Неможливість своєчасного звернення одним з батьків до органу, який здійснює призначення допомоги при народженні дитини, призводить до порушення інтересів дитини.

Тотожна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 14.02.2018 року у справі №591/610/16-а, від 12.03.2019 року у справі №760/183158/16-а, від 16.07.2020 року у справі №265/4175/16-а.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» Україна вживає всіх необхідних заходів щодо гарантування прав і свобод людини і громадянина, передбачених Конституцією та законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, усім громадянам України, які проживають на тимчасово окупованій території.

З урахуванням зазначеного, оскільки позивачем заявлений позов фактично в інтересах дитини для її належного матеріального забезпечення, суд дійшов висновку про те, що в даному випадку позивач має право на звернення до органу соціального захисту населення за призначенням допомоги при народженні дитини та отримання цієї допомоги.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтовані, відповідають вимогам законодавства та підлягають задоволенню, шляхом визнання протиправним та скасування рішення Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області про відмову в призначенні державної соціальної допомоги від 22.11.2021 року, яким ОСОБА_1 не призначено допомогу при народженні дитини - сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зобов`язання Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області призначити ОСОБА_1 допомогу при народженні дитини - сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Щодо судових витрат, зокрема, сплаченого судового збору, він підлягає стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань у відповідності до приписів ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. 6, 14, 90, 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації (просп. Миру, 43, м. Генічеськ, Херсонська область, 75500, код ЄДРПОУ 03198184) про визнання протиправним та скасування рішення Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області про відмову в призначенні державної соціальної допомоги від 22.11.2021 року, яким ОСОБА_1 не призначено допомогу при народженні дитини - сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зобов`язання Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області призначити ОСОБА_1 допомогу при народженні дитини - сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області про відмову в призначенні державної соціальної допомоги від 22.11.2021 року, яким ОСОБА_1 не призначено допомогу при народженні дитини - сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області призначити ОСОБА_1 допомогу при народженні дитини - сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Стягнути з Управління соціального захисту населення Генічеської районної державної адміністрації (просп. Миру, 43, м. Генічеськ, Херсонська область, 75500, код ЄДРПОУ 03198184) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 ) сплачений судовий збір у розмірі 908,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

СуддяЛеонід СВИДА

Дата ухвалення рішення26.10.2023
Оприлюднено30.10.2023
Номер документу114461372
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —540/8673/21

Рішення від 26.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 18.01.2022

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 30.12.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні