Рішення
від 23.10.2023 по справі 920/972/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

23.10.2023м. СумиСправа № 920/972/23

Господарський суд Сумської області у складі судді Вдовенко Д.В.,

за участю секретаря судового засідання Кириченко-Шелест А.Г.,

Розглянувши в порядку загального позовного провадження справу № 920/972/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Хлібодар (вул. Центральна, буд. 23а, смт. Степанівка, Сумський район, Сумська область, 42304)

до відповідача Степанівської селищної ради Сумського району Сумської області (вул. Центральна, буд. 5, смт. Степанівка, Сумський район, Сумська область, 42304)

про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі,

представники учасників справи у судове засідання не з`явилися

УСТАНОВИВ:

Позивач подав позовну заяву, в якій просить суд визнати укладеною в редакції, що викладена в прохальній частині позовної заяви, додаткову угоду до договору оренди землі від 01.01.2005, зареєстрованого 12.07.2006 за № 040661301183.

Ухвалою від 21.08.2023 господарський суд відкрив провадження у справі № 920/972/23; призначив підготовче засідання з повідомленням сторін на 21.09.2023, 10:30.

05.09.2023 відповідач подав відзив на позовну заяву (вх. № 5581 від 05.09.2023), в якому просить суд відмовити у задоволенні позову. Відповідач зазначає, що дія договору оренди землі від 01.01.2005 припинилася 20.07.2023. Степанівська селищна рада Сумського району Сумської області є представницьким органом місцевого самоврядування, це виборний орган, який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення. Відповідно до статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Ураховуючи, що з грудня 2021 року сесії селищної ради не відбуваються із різних причин - відсутність кворуму, не затвердження депутатами порядку денного сесії, власні та делеговані повноваження Степанівською селищною радою не здійснюються. Відповідач зазначає, що позивач не виконав вимог ст. 33 Закону України Про оренду землі, зокрема не надіслав відповідачу лист-повідомлення з проектом договору оренди, який можна було б перевірити на відповідність вимогам закону. Позивач звернувся з листом-повідомленням і додатковою угодою №2 про поновлення договору оренди землі від 01.01.2005 з умовою лише поновити договір оренди землі на той самий строк, у зв`язку з чим було підготовлено проект рішення Про поновлення договору оренди землі, укладеного з ТОВ Хлібодар від 01.01.2005р. терміном на 10 років із встановленням розміру орендної плати за землю 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що розташовані на території Степанівської селищної ради. На виконання статті 14 Закону України Про оренду землі Кабінетом Міністрів України постановою від 03.03.2004 № 220 затверджено Типовий договір оренди землі до якого внесено зміни згідно з Постановами КМУ № 1724 від 13.12.2006, № 780 від 03.09.2008, № 843 від 23.11.2016, № 890 від 22.11.2017, № 650 від 22.07.2020, № 563 від 10.05.2022, № 921 від 19.08.2022. Враховуючи, що договір оренди землі укладений 01 січня 2005, його текст не відповідає вимогам закону станом на вересень 2023 року. Відповідно до частини 1 статті 126-1 Земельного кодексу України умова щодо поновлення договору не може встановлюватися в договорі оренди землі, договорі про встановлення земельного сервітуту, договорах про надання права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб або для забудови щодо земельних ділянок державної та комунальної власності, крім випадків, якщо на таких земельних ділянках розташовані будівлі або споруди, що перебувають у власності користувача або набувача права користування земельною ділянкою. Тобто, відповідно до пункту 8 договору, після закінчення строку договору Орендар, у разі належного виконання обов`язків відповідно до умов договору, має переважне право на укладання договору оренди землі на новий строк без умови щодо поновлення договору.

08.09.2023 позивач подав відповідь на відзив (вх. № 5680 від 08.09.2023), в якій підтримує позовні вимоги. Позивач зазначає, що відповідно до абзацу четвертого Розділу IX Перехідні положення Закону України Про оренду землі в редакції Закону № 340-IX від 05.12.2019 правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення. Враховуючи, що спірний договір оренди землі було укладено між сторонами 01.01.2005 та зміни до нього востаннє було внесено додатковою угодою №1 від 14.07.2016, тобто до набрання 16.01.2020 чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", до спірних правовідносин підлягають застосуванню приписи статті 33 Закону України "Про оренду землі" до зміни її редакції згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", застосовуючи визначені в самому договорі умови його поновлення та правила, які були чинні на час укладення договору. Пункт 8 договору оренди землі не містить умови щодо надання разом з листом - повідомленням про поновлення договору проекту договору. Положення Закону України Про оренду землі чинні на той час, також не визначали такої вимоги. Виконавши умови договору оренди землі та вимоги ст. 33 Закону України "Про оренду землі" позивач мав "правомірні очікування" вважати, що договір оренди буде поновленим, а відповідач своєчасно виконає визначені законодавством обов`язки щодо розгляду звернення. Відповідач не заперечує, що отримав від позивача лист-повідомлення з проектом додаткової угоди у строки встановлені договором та законодавством, водночас до цього часу відповіді щодо результатів розгляду звернення про поновлення договору оренди землі позивачу не направлялось, рішення відповідача про поновлення або відмову у поновленні договору оренди не прийнято, додаткова угода уповноваженою особою не підписана, а позивач продовжує користуватися орендованими земельними ділянками та виконувати інші умови договору оренди землі.

18.09.2023 позивач подав заяву (вх. № 5841 від 18.09.2023), в якій просить суд розглядати справу без участі представника позивача, позовні вимоги підтримує.

19.09.2023 відповідач подав заперечення на відповідь на відзив (вх. № 5879 від 19.09.2023), в якому зазначає, що позивачем не виконані умови додаткової угоди № 1 від 14.07.2016 до договору. Відповідно до п. 5 договору в редакції додаткової угоди відповідно до статей 15, 18, 24 Закону України Про оцінку земель сторони домовилися про те, що орендар зобов`язується протягом 10-ти днів з дати підписання сторонами додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі замовити за власний рахунок проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 62,4596 га, кадастровий номер 5924755800:09:002:0524 та після затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок відповідно до статті 23 Закону України Про оцінку земель та пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України подати орендодавцю Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок разом з проектом додаткової угоди щодо внесення змін до договору оренди земельних ділянок в частині зазначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та розміру орендної плати, визначеної на її основі. Відповідачу позивач не надавав ні витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, ні додаткової угоди щодо внесення змін до договору оренди земельних ділянок в частині зазначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати, визначеної на її основі.

20.09.2023 позивач подав пояснення до заперечення (вх. № 5943 від 20.09.2023), в якому зазначає, що твердження відповідача про невиконання позивачем умови п. 2 додаткової угоди №1 від 14.07.2016 є безпідставними, так як ТОВ Хлібодар замовило роботи по розробці технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 62,4596 га. Рішенням сесії Сумської районної ради від 17.03.2017 виготовлену технічну документацію було затверджено. Про це було повідомлено Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, яке на той час було розпорядником земель державної та комунальної власності, а також стороною договору. Нова нормативна грошова оцінка земельної ділянки виявилась меншою за ту, яка вже зазначена в додатковій угоді, більш ніж на 40 000 грн, тому сторони домовились залишити нормативну грошову оцінку, яка зазначена сторонами у договорі.

Ухвалою від 21.09.2023 господарський суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні з повідомленням сторін на 23.10.2023, 12 год. 00 хв.

Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подання доказів в обґрунтування своїх позицій по справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарський суд, в межах наданих йому повноважень, створив належні умови для реалізації учасниками процесу своїх прав.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов таких висновків.

1 січня 2005 року між Сумською районною державною адміністрацією та ТОВ «Хлібодар» укладений договір оренди землі за умовами якого позивач приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення із земель запасу, яка знаходиться на території Степанівської селищної ради.

Відповідно до п. 2 договору в редакції додаткової угоди № 1 від 14.07.2016, укладеної між Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області та позивачем, в оренду передаються земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 118, 4968 гектарів, а саме земельну ділянку площею 11,1114 га кадастровий номер - 5924755800:09:002:0017, земельну ділянку площею 14,7052 га кадастровий номер - 5924755800:09:002:0018, земельну ділянку площею 0,7767 га кадастровий номер - 5924755800:09:002:0019, земельну ділянку площею 29,4439 га кадастровий номер - 5924755800:03:001:0183, земельну ділянку площею 62.4596 га кадастровий номер 5924755800:09:002:0524.

Відповідно до п. 3, 4 договору на земельних ділянках відсутні об`єкти нерухомого майна (будівлі, споруди, інші об`єкти).

Відповідно до п. 5 договору в редакції додаткової угоди № 1 від 14.07.2016 нормативна грошова оцінка земельних ділянок кадастрові номери 5924755800:09:002:0017, 5924755800:09:002:0018:, 5924755800:09:002:0019, 5924755800:03:001:0183 становить 2 086 388,63 (два мільйони вісімдесят шість тисяч триста вісімдесят вісім гривень 63 коп.)

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5924755800:09:002:0524 з урахуванням коефіцієнтів індексації 4,796 та 1,756 становить 2 288 348,11 (два мільйони двісті вісімдесят вісім тисяч триста сорок вісім гривень 11 коп.)

Відповідно до статей 15, 18, 24 Закону України „Про оцінку земель сторони домовилися про те, що орендар зобов`язується протягом 10-ти днів з дати підписання сторонами додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі замовити за власний рахунок проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 5924755800:09:002:0524 та після затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок відповідно до статті 23 Закону України „Про оцінку земель та пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України подати орендодавцю Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок разом з проектом додаткової угоди щодо внесення змін до договору оренди земельних ділянок в частині зазначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та розміру орендної плати, визначеного на її основі.

У пункті 9 договору сторони погодили, що орендна плата вноситься орендарем за земельні ділянки державної власності кадастрові номери 5924755800:09:002:0017, 5924755800:09:002:0018, 5924755800;09:002:0019; 5924755800:03:001:0183 в розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки виключно у грошовій формі, розмір якої складає 166 911, 14 (сто шістдесят шість тисяч дев`ятсот одинадцять гривень 14 коп.).

Орендна плата вноситься орендарем за земельну ділянку кадастровий номер 5924755800:09:002:0524 в розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки виключно у грошовій формі, розмір якої складає 183 067,90 грн. (сто вісімдесят три тисячі шістдесят сім гривень 90 коп.)

У разі, якщо розмір орендної плати, визначеної за даними затвердженої технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 5924755800:09:002:0524 буде меншим за розмір орендної плати, розрахований під час укладання цієї додаткової угоди, то грошова сума різниці між зазначеними розмірами орендної плати поверненню орендарю не підлягає. У разі, якщо розмір орендної плати, визначеної за даними, затвердженої технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 5924755800:09:002:0524 буде більшим за розмір орендної плати, розрахований під час укладання цієї додаткової угоди договору, то грошова сума різниці між зазначеними розмірами підлягає сплаті орендарем на розподільчий рахунок Степанівської селищної ради, відкритий в Управлінні Державної казначейської служби України у Сумському районі Сумської області, у 10-ти денний строк з дня набрання чинності додатковою угодою до договору.

Право оренди земельних ділянок зареєстроване позивачем 19.07.2016, про що свідчать відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (інформаційні довідки з реєстру а.с. 25-39).

Згідно з п. 41 договору, він набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Договір зареєстрований у Сумському районному відділі Сумської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті по земельних ресурсах" 12.07.2006 за № 040661301183.

Згідно з пунктом 8 договору в редакції додаткової угоди № 1 від 14.07.2016 договір укладений на 17 років.

Таким чином строк дії договору закінчився 12.07.2023.

У пункті 8 договору також передбачено, що після закінчення строку договору орендар, у разі належного виконання обов`язків відповідно до умов договору, має переважне право на укладення договору оренди землі на новий строк.

Орендар зобов`язаний повідомити орендодавця про намір поновити договір оренди землі за 30 днів до спливу строку договору оренди, додавши до листа-повідомлення проект додаткової угоди.

У відповідності до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» №1423-ІХ від 28.04.2021, який набрав чинності 27.05.2021, Перехідні положення Земельного кодексу України доповнено 24 пунктом, яким визначено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.

До закінчення строку дії договору, 21.02.2023 позивач звернувся до відповідача із листом-повідомленням № 21/02-4, в якому зазначив про намір скористатись переважним правом на укладення договору оренди земельних ділянок на новий строк, звернувся до відповідача з проханням укласти додаткову угоду про поновлення договору оренди на 17 років. До листа позивач додав проект додаткової угоди у трьох примірниках.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що лист-повідомлення не розглянутий відповідачем у строк, встановлений ч. 5 ст. 33 Закону України «Про оренду землі», позивач продовжує користуватися земельними ділянками, сплачує орендну плату, протягом одного місяця після закінчення строку дії договору оренди, зі сторони орендодавця не надійшло на адресу позивача, як орендаря, листа-повідомлення про заперечення чи відмову у поновленні договору оренди, тому позивач вважає договір поновленим та звертається до суду з позовом про визнання укладеною додаткової угоди про поновлення договору оренди.

Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки (частина 1). Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є, зокрема договори та інші правочини (пункт 1 частини 2).

У частині 1 статті 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Частиною третьою статті 792 Цивільного кодексу України встановлено, що відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до ст. 1, 2 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України (далі - ЗК України), Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Законом України Про оренду землі врегульовано відносини, що виникають між власником земельної ділянки та іншими особами у зв`язку із передачею її у користування та володіння, в тому числі конкретизовано та деталізовано особливості та порядок укладення договору оренди землі, його істотні умови, основні права та обов`язки його сторін, порядок зміни, припинення та поновлення такого договору.

16.01.2020 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству" від 05.12.2019 №340-IX, яким стаття 33 Закону України "Про оренду землі", що регулювала порядок поновлення договору оренди, викладена у новій редакції, згідно з якою вказана норма регулює порядок реалізації переважного право орендаря на укладення договору оренди землі на новий строк. Також Закон доповнено статтею 322 "Поновлення договорів оренди землі".

Відповідно до ст. 322 Закону України Про оренду землі поновлення договорів оренди землі здійснюється в порядку, передбаченому статтею 126-1 Земельного кодексу України.

Так, частинами 1-3 ст. 1261 Земельного кодексу України передбачено, що договором оренди землі, договором про встановлення земельного сервітуту, договорами про надання права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб або для забудови може встановлюватися умова щодо поновлення таких договорів.

Умова щодо поновлення договору не може встановлюватися в договорі оренди землі, договорі про встановлення земельного сервітуту, договорах про надання права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб або для забудови щодо земельних ділянок державної та комунальної власності, крім випадків, якщо на таких земельних ділянках розташовані будівлі або споруди, що перебувають у власності користувача або набувача права користування земельною ділянкою.

Якщо договір містить умову про його поновлення після закінчення строку, на який його укладено, цей договір поновлюється на такий самий строк і на таких самих умовах. Поновленням договору вважається поновлення договору без вчинення сторонами договору письмового правочину про його поновлення в разі відсутності заяви однієї із сторін про виключення з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про поновлення договору. Вчинення інших дій сторонами договору для його поновлення не вимагається.

Абзацом 3 розділу IX "Перехідні положення" Закону України "Про оренду землі" визначено, що договори оренди земельних ділянок приватної власності, а також земельних ділянок державної або комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, що перебувають у власності орендаря, укладені до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", у разі їх продовження (укладення на новий строк) мають містити умови, передбачені статтею 33 цього Закону та статтею 126-1 Земельного кодексу України.

Поряд з цим, розділ IX "Перехідні положення" Закону України "Про оренду землі" доповнено також абзацом 4, у якому зазначено, що правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення.

Договір оренди землі від 01.01.2005 був укладений до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", зміни до договору також були внесені до набрання чинності вказаним Законом, згідно з додатковою угодою № 1 від 14.07.2016, на земельних ділянках, наданих позивачу в оренду, не розташовані будівлі, споруди, що перебувають у власності орендаря (п. 3,4 договору), тому суд вважає, що відповідно до абзацу 4 Перехідних положень Закону України "Про оренду землі" на спірні правовідносини не поширюються правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України, а його поновлення повинно здійснюватися на умовах, визначених таким договором, за правилами, чинними на момент його укладення.

Так, статтею 33 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на момент укладення сторонами договору оренди землі від 01.01.2005, зареєстрованого 12.07.2006) було передбачено, що після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору. У разі поновлення договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, то за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Письмове заперечення здійснюється листом-повідомленням.

Згідно з пунктом 8 договору в редакції додаткової угоди № 1 від 14.07.2016 договір укладений на 17 років. Після закінчення строку договору орендар, у разі належного виконання обов`язків відповідно до умов договору, має переважне право на укладення договору оренди землі на новий строк. Орендар зобов`язаний повідомити орендодавця про намір поновити договір оренди землі за 30 днів до спливу строку договору оренди, додавши до листа-повідомлення проект додаткової угоди.

Зазначена умова договору узгоджується з положеннями ст. 33 Закону України «Про оренду землі» в редакції чинній станом на дату укладення додаткової угоди № 1 до договору, якою було передбачено таке.

По закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).

Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу.

Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку. Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.

Суд встановив, що позивач у строк встановлений договором, завчасно, більше ніж за чотири місяці до спливу строку договору оренди землі, а саме 21.02.2023 звернувся до відповідача із листом-повідомленням № 21/02-4, в якому зазначив про намір скористатись правом на укладення договору оренди на новий строк, просив укласти додаткову угоду про поновлення договору оренди на 17 років. Позивач також зазначив, що готовий провести перемовини щодо узгодження (в разі необхідності) істотних умов додаткової угоди. До листа-повідомлення позивач додав проект додаткової угоди.

Лист-повідомлення отриманий відповідачем 27.02.2023.

Відповідно до матеріалів справи відповідачем був підготовлений проект рішення про поновлення договору оренди землі, укладеного з ТОВ «Хлібодар» від 01.01.2005 на строк 10 років із встановленням розміру орендної плати за землю в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Відповідне питання неодноразово вносилось на засідання сесії Степанівської селищної ради, однак рішення не було прийнято з різних причин (відсутність кворуму, не затвердження депутатами порядку денного сесії, тощо).

Поряд з цим відповідач не подав жодних доказів, які свідчать про те, що селищна рада зверталася до позивача з пропозицією змінити істотні умови договору, в тому числі щодо розміру орендної плати та строку дії договору, чи повідомляла позивача про проект відповідного рішення. Також відповідач не подав доказів звернення до позивача з пропозицією привести умови договору у відповідність до чинного законодавства.

Відповідач не заперечив проти поновлення договору оренди землі, протягом одного місяця після закінчення строку договору не надіслав позивачу лист-повідомлення з письмовим запереченням щодо поновлення договору оренди землі.

Позивач продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, сплачує орендну плату. Доказів порушення позивачем умов договору оренди земельної ділянки матеріали справи не містять, відповідачем такі докази не подані.

Твердження відповідача про порушення позивачем умов договору в частині виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 5924755800:09:002:0524 та подання орендодавцю Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок разом з проектом додаткової угоди щодо внесення змін до договору оренди земельних ділянок в частині зазначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та розміру орендної плати, визначеного на її основі є безпідставними, оскільки рішенням Сумської районної ради від 17.03.2017 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 5924755800:09:002:0524 та розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки в сумі 2247639 грн. 45 коп. Оскільки розмір нормативної грошової оцінки є меншим, ніж погоджено сторонами у пункті 5 договору, з урахуванням умов п. 9 договору, додаткова угода про внесення змін до договору не укладалась.

Відповідно до абз. 11 ч. 2 ст. 20 ГК України одним із способів захисту прав суб`єктів господарювання та споживачів є установлення, зміна чи припинення господарських правовідносин.

Визнання додаткової угоди укладеною з викладенням її змісту у резолютивній частині судового рішення як один із способів установлення господарських правовідносин є належним способом захисту прав суб`єктів господарювання.

За викладених обставин, оскільки орендар у строки встановлені договором звернувся до орендодавця щодо поновлення договору на новий строк, надав проект додаткової угоди, а орендодавець не заперечив проти поновлення договору оренди землі, не звернувся до орендаря з пропозицією змінити умови договору, при цьому орендар продовжує користуватися земельними ділянками після закінчення строку договору оренди, а орендодавець протягом одного місяця після закінчення строку договору не надіслав лист-повідомлення про заперечення у поновленні договору оренди землі, відповідний договір підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором відповідно до ст. 33 Закону у редакції на час укладення договору, тому суд вважає позовні вимоги про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі про його поновлення правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2.Визнати укладеною між Степанівською селищною радою Сумського району Сумської області (вул. Центральна, буд. 5, смт. Степанівка, Сумський район, Сумська область, 42304, код ЄДРПОУ 04390148) та Товариством з обмеженою відповідальністю Хлібодар (вул. Центральна, буд. 23а, смт. Степанівка, Сумський район, Сумська область, 42304, код ЄДРПОУ 32647035) додаткову угоду про поновлення договору оренди землі від 1 січня 2005 року, зареєстрованого у Сумському районному відділі Сумської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті по земельних ресурсах" 12.07.2006 за № 040661301183 в наступній редакції:

«Додаткова угода №2

про поновлення договору оренди землі від 01.01.2005 р.,

зареєстрованого 12.07.2006 р. за №040661301183

смт Степанівка


2023р.

Орендодавець: Степанівська селищна рада Сумського району Сумській області, в особі Голови Лукаша Володимира Олександровича, який діє на підставі


з однієї сторони, та

Орендар - Товариство з обмеженою відповідальністю «Хлібодар», в особі директора Карпенка Сергія Михайловича, який діє на підставі Статуту ТОВ «Хлібодар», з іншої сторони,

які є сторонами договору оренди землі від 01 січня 2005 року, зареєстрованого у Сумському районному відділі Сумської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах» від 12.07.2006 р. за №040661301183 (далі - договір оренди землі), (в подальшому разом іменуються як «сторони», а кожна окремо «Сторона»).

Сторони домовились та уклали цю додаткову угоду №2 про наступне:

1.Поновити договір оренди землі від 01 січня 2005 року, зареєстрований у Сумському районному відділі Сумської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах» від 12.07.2006 р. за №040661301183 терміном на 17 років з дати підписання цієї Додаткової угоди №2.

2.Всі інші пункти договору оренди землі залишити без змін і сторони підтверджують щодо них свої права, зобов`язання та відповідальність.

3.Ця додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди землі та набирає чинності з моменту її підписання сторонами і державної реєстрації.

4.Ця додаткова угода складена у трьох примірниках, які мають однакову юридичну силу.

Реквізити та підписи сторін:

Степанівська селищна рада Товариство з обмеженою відповідальністю

Сумського районуСумської «Хлібодар»

області

(найменування юридичної особи, (найменування юридичної особи, що діє

що діє на підставі установчого на підставі установчого документа)

документа)

голова в особі директора

Лукаш Володимир Олександрович Карпенка Сергія Михайловича

Місце знаходження юридичної особи: Місце знаходження юридичної особи:

42305, Сумська область. Сумський42305, Сумська область, Сумський район, район, смт. Степанівка, смт. Степанівка,

вул. Центральна, буд. 5 вул. Центральна, буд. 23а

(індекс область, район, місто, село, (індекс область, район, місто, село,

вулиця, номер будинку та квартири ) вулиця, номер будинку та квартири )

код 04390148 код 32647035

(ідентифікаційний код юридичної особи)(ідентифікаційний код юридичної особи)

3. Стягнути з Степанівської селищної ради Сумського району Сумської області (вул. Центральна, буд. 5, смт. Степанівка, Сумський район, Сумська область, 42304, код ЄДРПОУ 04390148) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Хлібодар (вул. Центральна, буд. 23а, смт. Степанівка, Сумський район, Сумська область, 42304, код ЄДРПОУ 32647035) 2684 грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору.

4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

5. Відповідно до ст. ст. 241, 256, 257 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складене та підписане суддею 27.10.2023.

СуддяД. В. Вдовенко

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення23.10.2023
Оприлюднено30.10.2023
Номер документу114477137
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —920/972/23

Рішення від 23.10.2023

Господарське

Господарський суд Сумської області

Вдовенко Дар'я Володимирівна

Ухвала від 21.09.2023

Господарське

Господарський суд Сумської області

Вдовенко Дар'я Володимирівна

Ухвала від 21.08.2023

Господарське

Господарський суд Сумської області

Вдовенко Дар'я Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні