ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
Автономна Республіка К рим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люк сембург/Речна, 29/11, к. 101
РІШЕННЯ
Іменем України
23.09.2010 Справа №2-7/4162-2010
За позовом Прокурора Крас ногвардійського району (97000, Кр асногвардійський район, смт Красногвардійське, вул. Лені на, 5) в інтересах держави в осо бі Мар'янівської сільської р ади (97000, Красногвардійський ра йон, с. Мар' янівка, вул. 77 Дивіз ії, 12)
Треті особи, які не заявляют ь самостійних вимог на предм ет спору: 1) Красногвардійська районна державна адміністра ція (АР Крим, 97000, Красногвардій ський район, смт Красногваді йське, вул. Енгельса, 3); 2) Управл іння Державної інспекції з к онтролю за використанням та охороною земель Республікан ського комітету по земельних ресурсах в АР Крим (АР Крим, 95038, м. Сімферополь. вул. Кечкеметс ька, 114).
Про стягнення 10 734,24 грн.
Суддя І. І. Дворний
пред ставники:
Від позивача - не з' явив ся
Від відповідача - Усман ов Н. Р. - предст., дов. б/н від 06.09. 2010р.; Кащенко О. Л. - голова
Треті особи - 1) Кралин С. Ю. - предст., дов. 1113/01-17 від 03.09.2010р.
2) не з' явився
Прокурор - Яковлєв О. О., пос відчення №09242.
Суть спору: Прокурор Красн огвардійського району зверн увся до Господарського суду АР Крим в інтересах держави в особі Мар'янівської сільськ ої ради з позовною заявою до С ільськогосподарського виро бничого кооперативу "Дніпр", в якій просить суд стягнути з в ідповідача матеріальну шкод у, спричинену самовільним за йняттям земельної ділянки, у розмірі 10 734,24 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що за результатом провед еної 21.05.2010 перевірки дотриманн я вимог земельного законодав ства було встановлено, що Сіл ьськогосподарським виробни чим кооперативом "Дніпр" була самовільно зайнята земельна ділянка площею 8 га на територ ії Мар'янівської сільської р ади під засів рослинних куль тур, внаслідок чого була спри чинена шкода в сумі 10 734,24 грн. Пр окурор зазначає, що в подальш ому земельна ділянка була зв ільнена відповідачем, але шк ода не відшкодована, у зв' яз ку з чим він просить стягнути її примусово.
Ухвалою ГС АР Крим від 19.08.2010 р. позовна заява була прийнята до розгляду та до участі у спр аві в якості третіх осіб були залучені Красногвардійська районна державна адміністра ція та Управління Державної інспекції з контролю за вико ристанням та охороною земель Республіканського комітету по земельних ресурсах в АР Кр им.
Відповідач проти позову за перечував та пояснив, що спір на земельна ділянка була зас іяна рослинними культурами н а підставі укладеного з Ферм ерським господарством «Черн их Г. В.» договору про спільну діяльність.
Представники позивача та У правління Державної інспекц ії з контролю за використанн ям та охороною земель Респуб ліканського комітету по земе льних ресурсах в АР Крим у суд ове засідання не з' явилися, про причини неявки суд не пов ідомили, про час та місце слух ання справи були проінформов ані належним чином рекомендо ваною кореспонденцією.
Статтею 77 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и передбачено, що господарсь кий відкладає в межах строкі в, встановлених статтею 69 цьог о кодексу розгляд справи, кол и за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному з асіданні.
Стаття 22 Господарського про цесуального кодексу України зобов' язує сторін добросов існо користуватись належним и їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засід ання представників сторін - це право, а не обов' язок, спр ава може розглядатись без їх участі, якщо неявка цих предс тавників не перешкоджає вирі шенню спору.
Оскільки матеріали справи в достатній мірі характериз ують взаємовідносини сторін , підстав для відкладення роз гляду справи не вбачається.
Розгляд справи відкладавс я у порядку ст. 77 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни.
Розглянувши матеріал и справи, заслухавши пояснен ня представника відповідача , Красногвардійської районно ї державної адміністрації та прокуратури, суд
ВСТАНОВИВ :
Згідно ст. 14 Конституції Укр аїни земля є основним націон альним багатством, що перебу ває під особливою охороною д ержави. Право власності на зе млю гарантується. Це право на бувається і реалізується гро мадянами, юридичними особами та державою виключно відпов ідно до закону. Аналогічні по ложення закріплені в статті 1 Земельного кодексу України .
Відповідно до частин 1, 2 стат ті 78 Земельного кодексу Украї ни право власності на землю - ц е право володіти, користуват ися і розпоряджатися земельн ими ділянками. Право власнос ті на землю набувається та ре алізується на підставі Конст итуції України, цього Кодекс у, а також інших законів, що ви даються відповідно до них.
Відповідно до частин 1, 2 стат ті 116 Земельного кодексу Украї ни громадяни та юридичні осо би набувають права власності та права користування земел ьними ділянками із земель де ржавної або комунальної влас ності за рішенням органів ви конавчої влади або органів м ісцевого самоврядування в ме жах їх повноважень, визначен их цим Кодексом, або за резуль татами аукціону. Набуття пра ва власності громадянами та юридичними особами на земель ні ділянки, на яких розташова ні об'єкти, які підлягають при ватизації, відбувається в по рядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу . Набуття права на землю грома дянами та юридичними особами здійснюється шляхом передач і земельних ділянок у власні сть або надання їх у користув ання.
Частиною 1 статті 123 Земельно го кодексу України передбаче но, що надання земельних діля нок державної або комунально ї власності у користування з дійснюється на підставі ріше нь органів виконавчої влади або органів місцевого самовр ядування.
Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, здійснюється на підст аві рішення відповідного орг ану виконавчої влади або орг ану місцевого самоврядуванн я чи договору купівлі-продаж у права оренди земельної діл янки (у разі продажу права оре нди) шляхом укладення догово ру оренди земельної ділянки (ч. 1 ст. 124 ЗК України)
Право власності на земельн у ділянку, а також право пості йного користування та право оренди земельної ділянки вин икають з моменту державної р еєстрації цих прав (ст. 125 ЗК Укр аїни).
Статтею 126 Земельного кодек су України обумовлено, що пра во власності на земельну діл янку посвідчується державни м актом, крім випадків, визнач ених частиною другою цієї ст атті.
Право власності на земельн у ділянку, набуту у власність із земель приватної власнос ті без зміни її меж, цільового призначення, посвідчується:
а) цивільно-правовою угодою щодо відчуження земельної д ілянки, укладеною в порядку, в становленому законом, у разі набуття права власності на з емельну ділянку за такою уго дою;
б) свідоцтвом про право на с падщину.
Право постійного користув ання земельною ділянкою посв ідчується державним актом на право постійного користуван ня земельною ділянкою.
Форми державних актів на пр аво власності на земельну ді лянку, право постійного кори стування земельною ділянкою затверджуються Кабінетом Мі ністрів України.
Право оренди земельної діл янки посвідчується договоро м оренди землі, зареєстрован им відповідно до закону.
Згідно зі статтею 1 Закону У країни «Про державний контро ль за використанням та охоро ною земель» самовільне зайня ття земельної ділянки - будь-я кі дії, які свідчать про факти чне використання земельної д ілянки за відсутності відпов ідного рішення органу викона вчої влади чи органу місцево го самоврядування про її пер едачу у власність або наданн я у користування (оренду) або з а відсутності вчиненого прав очину щодо такої земельної д ілянки, за винятком дій, які ві дповідно до закону є правомі рними.
Як свідчать матеріали спра ви, 21.05.2010 р. працівниками Управл іння Державної інспекції з к онтролю за використанням та охороною земель Республікан ського комітету по земельних ресурсах в АР Крим була прове дена перевірка дотримання ви мог земельного законодавств а, в ході проведення якої було встановлено, що на території Мар'янівської сільської рад и на землях сільськогосподар ського призначення самовіль но зайнята земельна ділянка орієнтовною площею 8,0 га для с ільськогосподарського вико ристання. Перевірка була про ведена в присутності голови Сільськогосподарського вир обничого кооперативу "Дніпр" та оформлена актом від 21.05.2010 р., в запереченнях на який відпов ідач зазначив, що з висновком не згоден, оскільки земельна ділянка була зайнята ним на п ідставі укладеного з Фермерс ьким господарством «Черних Г . В.» договору про спільну діял ьність.
В складеному в той же день, 21. 05.2010 р., акті обстеження земельн ої ділянки зазначено, що само вільно зайнята відповідачем земельна ділянка площею 8,0 га відноситься до державної фо рми власності та за своєю кат егорією є земельною ділянкою сільськогосподарського при значення.
За результатом проведеної перевірки був винесений при пис №001000 від 21.05.2010 р. з вимогою про усунення допущених порушень земельного законодавства, с кладений протокол про адміні стративне правопорушення №00 0980 від 21.05.2010 р. та винесена постан ова №000841 від 21.05.2010 р. про накладенн я адміністративного стягнен ня.
Згідно з положеннями стате й 33, 34 Господарського процесуа льного кодексу України кожна сторона повинна довести суд у ті обставини, на які вона пос илається як на підставу свої х вимог та заперечень, способ ом, передбаченим чинним зако нодавством для доведення фак тів такого роду.
Як вже було вказано вище, до кументами, що посвідчують пр аво особи на землю, є договір о ренди, державний акт на право власності на землю або держа вний акт на право постійного користування землею.
Проте, під час розгляду спра ви відповідачем не були нада ні суду відповідні правовста новлюючі документи на землю.
В пункті 4.1.1 Рекомендацій Пре зидії Вищого господарського суду України «Про практику з астосування господарськими судами земельного законодав ства» від 02.02.2010 р. N 04-06/15 зазначено, що у питанні про застосуванн я відповідальності за самові льне зайняття земельної діля нки господарським судам необ хідно враховувати, що саме по собі встановлення судом ная вності фактичного користува ння земельною ділянкою без п равовстановлюючих документ ів на неї не є достатньою підс тавою для кваліфікації таког о використання земельної діл янки як самовільного її зайн яття. Господарським судам у в ирішенні таких спорів необхі дно досліджувати чи передбач ено спеціальним законом отри мання правовстановлюючих до кументів на земельну ділянку для розміщення певних об'єкт ів, причини відсутності таки х документів у особи, що викор истовує земельну ділянку, на явність у особи права на отри мання земельної ділянки у вл асність чи користування, вжи ття нею заходів до оформленн я права на земельну ділянку, т ощо.
Судом встановлено, що у Сіль ськогосподарського виробни чого кооперативу "Дніпр" відс утні як необхідні правовстан овлюючі документи на землю, т ак і рішення органу місцевог о самоврядування про вилучен ня (надання) земельної ділянк и. Іншого суд, всупереч вимога м статей 33, 34 ГПК України, довед ено не було.
Посилання відповідача на у кладений з Фермерським госпо дарством «Черних Г. В.» догові р про спільну діяльність від 01.01.2006 р. не може бути розцінений судом в якості підстави прав омірного зайняття земельної ділянки, оскільки вказана уг ода згідно з приписами статт і 126 Земельного кодексу Україн и не відноситься до документ ів, що посвідчують право на зе мельну ділянку.
Крім того, договір оренди зе мельної ділянки від 09.03.2004 р., укл адений між Красногвардійськ ою районною державною адміні страцією та громадянином О СОБА_1, був укладений строко м до 01.02.2009 р., тобто на час проведе ння перевірки він був припин ений внаслідок спливу строку , на який він був укладений.
Таким чином, суд вважає, що ф акт самовільного зайняття ві дповідачем земельної ділянк и площею 8 га на території Мар' янівської сільської ради є н алежним чином підтверджений .
Як зазначено в пункті 4.2.1 Рек омендацій Президії Вищого го сподарського суду України «П ро практику застосування гос подарськими судами земельно го законодавства» №04-06/15 від 02.02.20 10 р., у вирішенні питання про за доволення вимог щодо стягнен ня шкоди, завданої самовільн им зайняттям земельної ділян ки, господарським судам необ хідно враховувати, що розмір такої шкоди визначається ві дповідно до розрахунку, зроб леного територіальними орга нами інспекції Міністерства охорони навколишнього приро дного середовища України або Державною інспекцією з конт ролю за використанням і охор оною земель Держкомзему та ї ї територіальними підрозділ ами на підставі Методики виз начення розміру шкоди, запод іяної внаслідок самовільног о зайняття земельних ділянок , використання земельних діл янок не за цільовим призначе нням, зняття ґрунтового покр иву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затве рдженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 рок у № 963.
У вказаних Рекомендаціях с уд касаційної інстанції пові домив, що згідно з пунктом 3.1 на казу Державного агентства зе мельних ресурсів України та Державної інспекції з контро лю за використанням і охорон ою земель від 12.09.2007 року № 110 «Про затвердження Методичних рек омендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земел ьних ділянок, використання з емельних ділянок не за цільо вим призначенням, зняття ґру нтового покриву (родючого ша ру ґрунту) без спеціального д озволу, затвердженої постано вою Кабінету Міністрів Украї ни від 25.07.2007 року № 963» підставою для здійснення розрахунку ро зміру шкоди, заподіяної держ аві, територіальним громадам , юридичним чи фізичним особа м внаслідок самовільного зай няття земельних ділянок, вик ористання земельних ділянок не за цільовим призначенням , зняття ґрунтового покриву (р одючого шару ґрунту) без спец іального дозволу, є матеріал и справи про адміністративне правопорушення, які підтвер джують факт вчинення цього п равопорушення, а саме:
- акт перевірки дотрим ання вимог земельного законо давства;
- протокол про адмініс тративне правопорушення;
- припис (з вимогою усун ення порушення земельного за конодавства);
- акт обстеження земел ьної ділянки.
Отже, підставою для здійсне ння розрахунку розміру шкоди , заподіяної державі або тери торіальній громаді внаслідо к самовільного зайняття земе льних ділянок, є вказані доку менти в їх сукупності, оскіль ки саме такі документи можут ь підтвердити сам факт самов ільного зайняття земельної д ілянки, розмір зайнятої діля нки та період часу, протягом я кого вона використовується б ез належних правових підстав .
В матеріалах справи наявні в сукупності вказані докуме нти, які підтверджують факт с амовільного зайняття земель ної ділянки та надають право на здійснення відповідного розрахунку шкоди.
Як вже було вказано вище, ви значення розміру шкоди, запо діяної державі, територіальн им громадам, юридичним та фіз ичним особам, на всіх категор іях земель внаслідок самовіл ьного зайняття земельних діл янок, використання земельних ділянок не за цільовим призн аченням, зняття ґрунтового п окриву (родючого шару ґрунту ) без спеціального дозволу зд ійснюється на підставі відпо відної Методики, затверджено ї постановою Кабінету Мініст рів України від 25 липня 2007 р. N 963.
Пунктом 4 вказаної Методики передбачено, що розмір шкоди , заподіяної внаслідок самов ільного зайняття земельної д ілянки, визначається, зокрем а,:
для всіх категорій земель ( крім земель житлової та гром адської забудови) за такою фо рмулою:
Шс = Пс х Нп х Кф х Кі (1),
де Шс - розмір шкоди, заподія ної внаслідок самовільного з айняття земельної ділянки, г ривень;
Пс - площа самовільно зайня тої земельної ділянки, гекта рів;
Нп - середньорічний дохід, я кий можна отримати від викор истання земель за цільовим п ризначенням, визначений у до датку 1, з урахуванням перелік ів, наведених у додатках 2 і 3;
Кф - коефіцієнт функціональ ного використання земель, ви значений у додатку 4;
Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, який дорівнює добутк у коефіцієнтів індексації но рмативної грошової оцінки зе мель за 2007 та наступні роки, що визначаються відповідно до П орядку проведення індексаці ї грошової оцінки земель, зат вердженого постановою Кабін ету Міністрів України від 12 тр авня 2000 р. N 783 (Офіційний вісник У країни, 2000 р., N 20, ст. 823).
Враховуючи те, що:
1) площа самовільно зай нятої земельної ділянки скла дає 8,0 га;
2) середньорічний дохі д, який можна отримати від вик ористання земель за цільовим призначенням, визначений у д одатку 1, з урахуванням перелі ків, наведених у додатках 2 і 3, д орівнює 1070,00 грн./га;
3) коефіцієнт функціон ального використання земель , визначений у додатку 4, - 1;
4) коефіцієнт індексац ії нормативної грошової оцін ки земель, який дорівнює добу тку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки, що визначаються відповідно д о Порядку проведення індекса ції грошової оцінки земель, з атвердженого постановою Каб інету Міністрів України від 12 травня 2000 р. N 783, складає 1,25,
розмір шкоди, заподіяної вн аслідок самовільного зайнят тя відповідачем земельної ді лянки, складає 10700,00 грн. (8,0 х 1070,00 х 1 х 1,25).
Прокурором заявлена до від шкодування шкода в розмірі 1073 4,24 грн., тобто в межах граничног о розміру, що є його правом та не суперечить положенням чин ного законодавства України.
Враховуючи ненадання відп овідачем доказів відшкодува ння шкоди в добровільному по рядку, позов підлягає задово ленню в повному обсязі.
Державне мито та витрати на інформаційно-технічне забез печення судового процесу під лягають стягненню з відповід ача на користь Державного бю джету України згідно з полож еннями ст. 49 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и
З урахуванням викладеного , керуючись ст.ст. 82-85 Господарс ького процесуального кодекс у України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Сільськог осподарського виробничого к ооперативу "Дніпр" (97000, Красног вардійський район, смт Красн огвардійське, вул. Енгельса, 11 , ідентифікаційний код 32192246) в до ход місцевого бюджету Мар'ян івської сільської ради (р/р 332128 11700143, в ГУ ДКУ України в АР Крим, м . Сімферополь, МФО 824026, код ЄДРПО У 34740494) 10734,24 грн. матеріальної шкод и, спричиненої самовільним з айняттям земельної ділянки.
3. Стягнути з Сільськог осподарського виробничого к ооперативу "Дніпр" (97000, Красног вардійський район, смт Красн огвардійське, вул. Енгельса, 11 , ідентифікаційний код 32192246) в до ход державного бюджету Украї ни (код платежу 22090206, одержувач - держбюджет м. Сімферополя, р/р 31115095700002 у банку одержувача Управ ління Держказначейства в АР Крим м. Сімферополь, МФО 824026, од ержувач: Держбюджет м. Сімфер ополя, ЗКПО 34740405) державне мито в сумі 107,34 грн.
4. Стягнути з Сільськог осподарського виробничого к ооперативу "Дніпр" (97000, Красног вардійський район, смт Красн огвардійське, вул. Енгельса, 11 , ідентифікаційний код 32192246) в до ход Державного бюджету Украї ни (р/р 31214264700002, код платежу 22050003, в ба нку одержувача: ГУ ДКУ в АРК, м . Сімферополь, МФО 824026, одержува ч: Держбюджет м. Сімферополя, к од ЄДРПОУ 34740405) 236,00 грн. витрат на і нформаційно-технічне забезп ечення судового процесу.
5. Видати накази після н абрання судовим рішенням зак онної сили.
Суддя господарського суду
Автономної Республіки Кри м (підп ис) І. І. Дво рний
Рішення підписано 28.09.2010 р.
Суддя Господарського суду
Автономної Республіки Кр им Дво рний І.І.
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2010 |
Оприлюднено | 04.10.2010 |
Номер документу | 11447823 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Автономної Республіки Крим
Дворний І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні